قالیشویی انواع فرش در منزل روش های مختلفی دارند و شما می توانید با کمک این روش ها انواع فرش های خود را در خانه به راحتی بشورید.در این مطلب از پارس مگ با روش های قالیشویی انواع فرش آشنا خواهید شد.

قالیشویی انواع فرش - چای

نکاتی که باید در مورد قالیشویی در خانه بدانید

شستشوی فرش در منزل یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ خانم‌ها در روزهای پایان سال است. همانطور که می‌دانید شستن انواع فرش از دستباف گرفته تا ماشینی و از فرش تیره گرفته تا فرش رنگ روشن قوانین و اصول مشخصی دارد و برای از بین بردن انواع لکه فرش باید از حلال و تمیز کننده‌های متفاوتی استفاده کنید. اگر در فکر شستن فرش در حیاط یا اتاق هستید و هنوز نمی‌دانید که بهترین مواد شوینده برای شستن فرش شما و از بین بردن لکه فرش ماشینی‌ یا دستبافت چیست، بهتر است در ادامه این بخش با ما همراه باشید.

در ضمن برای شستشوی انواع فرش ماشینی، فرش رنگ روشن و فرش دستی از شوینده‌ها و تمیز کننده‌های مختلفی مثل شامپو فرش، مایع ظرفشویی، نمک، جوش شیرین، پودر صابون، سرکه سفید و پودر دستی لباسشویی استفاده می‌شود که می‌توانید تمام این مواد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

همچنین در پارس مگ بخوانید : برای ترمیم سوختگی فرش در خانه چه کارهایی میتوان کرد ؟

قالیشویی انواع فرش - جارو

روش های قالیشویی انواع فرش

در ادامه می‌توانید با روش‌های مختلف قالیشویی در خانه و همچنین راهکارهای از بین بردن لکه فرش و انتخاب شوینده مناسب برای شستشوی انواع فرش بدون آسیب رساندن به الیاف قالی آشنا شوید.

قالیشویی انواع فرش و تمیز کردن لکه فرش روشن

اگر فرش شما رنگ روشنی دارد، احتمالا با ریختن کوچک‌ترین ماده غذایی یا گرد و خاکی، خیلی زود لک می‌شود. اما چطور می‌توان لکه فرش‌های روشن را برطرف کرد. به طور معمول برای تمیز کردن لکه‌های تیره روی فرش روشن، هر چقدر سریع‌تر اقدام کنید، احتمال از بین رفتن لکه‌ها نیز بیشتر خواهند بود. به خاطر داشته باشید که برای از بین بردن هر نوع لکه‌ای باید از حلال مناسبی استفاده کنید.

پاک کردن لکه لاک از فرش

ریختن لاک ناخن روی فرش به خصوص اگر دختر بچه داشته باشید یک امر رایج است. اما شما می‌دانید چطور لکه‌ لاک ناخن را از روی فرش تمیز کنید ؟ بهتر است بدانید که لاک ماده‌ای غلیظ و سرسخت است که اگر به روش مناسبی آن را تمیز نکنید، ممکن است لکه‌ای زشت و زننده روی فرش ایجاد کند.

برای از بین بردن لکه لاک از روی فرش می‌توانید از محلول لاک پاک‌کن (استون) استفاده کنید و به آرامی لکه را از روی فرش تمیز کنید. اما به خاطر داشته باشید که این کار باید با دقت و ظرافت زیادی انجام شود. روی‌های دیگر هم برای پاک کردن لکه لاک ناخن از روی فرش وجود دارد.

قالیشویی انواع فرش - کاسه

قالیشویی انواع فرش و قالیچه ماشینی

شستن فرش موجب می‌شود تا فرش شما جلوه‌ای نو پیدا کند و از طرفی عمر فرش و ریشه‌های آن بیشتر شود. اگر می‌خواهید خودتان در خانه فرش بشویید و قصد دارید قالیچه و فرش‌های ماشینی خودتان را در اتاق یا حیاط خانه تمیز کنید، لازم است مراحل مشخصی و البته ایمنی را دنبال کنید.

حتما بخوانید  ۵ طرز تهیه ادویه مخصوص ماهی با ترکیبات دقیق برای انواع پخت ماهی

به خاطر داشته باشید که برای شستن فرش ماشینی باید از مواد شوینده مناسبی استفاده کنید و حتما فرش را به خوبی خشک کنید تا بعد از اتمام کار لکه‌های تیره و زرد رنگ روی فرش ایجاد نشود و فرش بوی نم نگیرد.

قالیشویی انواع فرش دستباف در خانه

از آن جایی که فرش‌های دستباف قیمت بالا و بافت حساسی دارند، انتخاب روش صحیح برای شستشوی این فرش‌ها در خانه بدون سپردن فرش به قالیشویی اهمیت زیادی دارد. برای شستن انواع فرش دستباف در خانه روش‌های مختلفی وجود دارد. برای این کار می‌توانید فرش را با کف و فرچه بشویید و بعد آبکشی کنید و فرش را در فضای آزاد پهن کنید تا خشک شود یا این که فرش دستباف را با شامپو فرش تمیز کنید و بدون تکان دادن فرش از داخل خانه، ظاهری تمیز به آن ببخشید.

فراموش نکنید که برای تمیز کردن فرش دستی باید ابتدا تست رنگ انجام دهید و مطمئن شوید که رنگ فرش شما با شستن پخش نمی‌شود. غبارروبی فرش دستباف هم جزییات مهمی دارد که حتما باید بلد باشید.

مزایای استفاده از شامپو فرش برای قالیشویی انواع فرش و موکت

«شامپو فرش» یک نوع ماده شوینده مخصوص فرش است که بدون نیاز به آبکشی و شستشوی اضافی لکه‌های روی فرش را از بین می‌برد و ظاهری تمیز به آن می‌بخشد. اگر قصد دارید کار شستن فرش و حتی موکت را بدون جابجایی و در اتاق خانه انجام دهید شامپو فرش بهترین گزینه است.

این شوینده مخصوص فرش‌ انواع مختلفی دارد و با توجه به جنس فرش برای انواع فرش‌های ماشینی، دستباف و ابریشمی تولید می‌شود. در قالیشویی هم یکی از مواد مهم شوینده فرش همین شامپو فرش است. از جمله مزایای شامپو فرش شستشوی سریع آن‌هاست. اما استفاده از شامپو فرش مزایای دیگر هم دارد.

قالیشویی انواع فرش - زن

پاک کردن لکه انار از فرش

لکه انار هم از آن لکه‌های سرسخت و سمج است که معمولا موقع انار خوردن روی فرش پاشیده می‌شود. از بین بردن «لکه انار» از روی فرش تکنیک‌های ویژه‌ای دارد که اگر با آن‌ها آشنا نباشید، با مشکل روبرو می‌شوید و ممکن است به تار و پود فرش آسیب بزنید.

برای تمیز کردن لکه انار از روی فرش ابتدا باید سطح مورد نظر را با یک پارچه سفید پاک کنید و بعد در اولین فرصت شروع به از بین بردن لکه کنید. به خاطر داشته باشید که لکه‌های رنگی روی فرش هر چه سریع‌تر تمیز شوند، احتمال برطرف شدن آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

روش‌های رفع بوی بد فرش

کهنه شدن فرش، خشک کردن فرش بعد از شستشو به روش نامناسب، ادرار کردن کودک یا حیوان خانگی روی فرش و همچنین ایجاد لکه و کثیفی روی فرش و ماندن آن به مدت طولانی، موجب می‌شود تا فرش بوی بد و نامطبوعی پیدا کند. گاهی اوقات این بو آنقدر شدید و آزاردهنده است که موجب بد بو شدن فضای خانه هم می‌شود.

برای از بین بردن بوی بد فرش از بوی نم گرفته تا بوی ادرار می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید، اگر بوی بد فرش شما به دلیل ادرار کودک ایجاد شده است، ابتدا باید فرش را به روش مناسبی بشویید و سپس بوی آن را با مواد خاصی برطرف کنید.

یا اینکه برای از بین بردن بوی شیر از فرش باید از یک شوینده آنزیمی استفاده کنید. اگر فرش شما تمیز است و تنها بوی بدی مثل بوی نم ناشی از آب مانده در فرش دارد، می‌توانید چند تکه لیمو ترش روی آن قرار دهید یا از جوش شیرین، پودر گل محمدی یا روغن‌های معطر برای خوشبو کردن آن استفاده کنید.

قالیشویی انواع فرش - فرش قرمز

تمیز کردن انواع لکه فرش و قالیشویی انواع فرش

ریختن چای، غذا، آب میوه و سبزیجات به خصوص آب هویج، خون، ژله، جوهر، لکه‌های زرد شده و هر چیز دیگری روی فرش می‌تواند لکه‌هایی زشت و زننده روی آن ایجاد کند. بهتر است بدانید که تمیز کردن هر نوع لکه‌ای به یک حلال خاص نیاز دارد. بهترین راهکار برای از بین بردن لکه فرش این است که ابتدا ببینید این لکه با چه ماده‌ای ایجاد شده و فرش شما چه جنسی دارد. سپس باید از روش مناسبی برای تمیز کردن لکه فرش با حلال مخصوص آن لکه استفاده کنید.

پاک کردن لکه آدامس از روی فرش

«آدامس» ماهیت چسبنده‌ای دارد و از همین رو جدا کردن آن از پارچه مبلی و فرش کار چندان ساده‌ای نیست. به طور کلی هر چقدر سریع‌تر اقدام به تمیز کردن لکه آدامس از فرش کنید، پاک کردن آن راحت‌تر خواهد بود. اگر برای پاک کردن آدامس از روی فرش از تمیز‌کننده خاصی استفاده می‌کنید، بهتر است ابتدا آن را روی بخش کوچکی از فرش امتحان کنید و در صورتی که فرش شما آسیبی ندید، از آن استفاده کنید.

بعد از برطرف کردن لکه آدامس حتما فرش را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا به طور کامل تمیز شود. 

قالیشویی انواع فرش - فرچه

تکنیک‌های استفاده از شامپو فرش

برای قالیشویی در خانه هیچ محصولی بهتر از شامپو فرش موثر نیست. همانطور که گفتیم شامپو فرش یک نوع ماده شیمیایی و شامپوی مخصوص با کف زیاد است که با کمترین میزان خیس شدن فرش، لکه‌ها و آلودگی‌های آن را برطرف می‌کند و ظاهری تمیز و زیبا به فرش‌های شما می‌بخشد. اگر روش صحیح شستن فرش با شامپو فرش را بلد باشید موجب می‌شود تا رنگ و درخشندگی فرش شما حفظ شود و بعد از شستشو به بافت فرش آسیب وارد نشود.

قالیشویی انواع فرش در خانه با سرکه

روش تمیز کردن فرش با سرکه دوستدار محیط زیست است زیرا در پاکسازی لکه های سخت فرش بسیار موثر است.مراحل تهیه محلول سرکه با آب و استفاده از آن برای تمیز کردن فرش به شرح زیر است:

مطلب مرتبط  25 مدل طرح خلاقه کابینت آشپزخانه کوچک مسکونی و اداری
  • آب گرم را با صابون و سرکه سفید در یک سطل مخلوط کنید
  • یک تکه پارچه یا یک قلم مو را در محلول خیس کنید
  • با برس فرش را بشویید
  • فرش را با پارچه مرطوب شده با آب تمیز کنید
  • فرش را خشک کنید و بیرون زیر نور آفتاب یا زیر پنکه برقی بگذارید

قالیشویی انواع فرش - حیاط

قالیشویی انواع فرش با جوش شیرین

فرش ها با استفاده از محلول جوش شیرین روی خشک کن تمیز می شوند، زیرا اسپری فرش شوینده مخلوط با جوش شیرین یا بکینگ پودر تهیه می شود، سپس محلول را به مدت حداقل نیم ساعت روی فرش اسپری می کنند تا لکه ها و بوی نامطبوع از بین برود تا در نهایت. با جاروبرقی یا برس قالیشویی فرش ها را به روش معمولی تمیز کنید.

قالیشویی انواع فرش با آب و مواد شوینده

در روش شستشو با آب و مواد شوینده، ابتدا فرش را با آب شسته و گرد و خاک آن را کم کنید. سپس یک محلول آب گرم و مایع شوینده خانگی (مثلا مایع ظرفشویی) تهیه کنید و فرش را در آن قرار دهید. بهتر است برای تهیه این محلول از مایعات شوینده با فرمولاسیون خاص برای فرش‌ها استفاده کنید.

سپس با استفاده از یک برس نرم، فرش را به آرامی و با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید تا محلول درون الیاف فرش جذب شود و زباله‌های چسبیده به آن جدا شود. از برس‌های سخت یا ترکیبات شیمیایی قوی برای شستشوی فرش استفاده نکنید، چرا که ممکن است به الیاف فرش آسیب برسانند.

سپس فرش را با آب تمیز بشویید تا تمام مواد شوینده از آن خارج شود. همچنین حتماً از آب خنک به جای آب گرم برای شستشو استفاده کنید تا الیاف فرش آسیب نبینند. سپس فرش را با دستمال خشک و نرم خشک کنید. برای خشک کردن فرش، بهتر است آن را به طور افقی در آفتاب بگذارید و در صورتی که امکانش نیست، از خشک کن موجود در خانه استفاده کنید.

در نهایت، بهتر است قبل از شستشوی فرش، روشی مناسب برای آن را مشخص کنید. هر نوع فرش ممکن است نیاز به روش شستشوی خاص خود داشته باشد، بنابراین باید بر اساس نوع فرش خود روشی را انتخاب کنید که بیشترین تاثیر را در شستشوی آن داشته باشد و به الیاف آن آسیب نرساند.

قالیشویی انواع فرش - جارو

شست و شوی فرش با مواد نانو

یکی دیگر از روش‌های شست و شوی فرش، استفاده از مواد نانو است. این روش به کمک مواد شیمیایی خاصی، از جمله نانو ذرات، آلومینیوم اکسید و غیره، فرش را تمیز و درخشان می‌کند.

برای انجام این روش، معمولاً مواد نانو به صورت مایع، پودر یا نوار قابل انعطاف ارائه می‌شوند. با استفاده از یک برس نرم، فرش را ابتدا برای حذف گرد و خاک برسی کنید. سپس مواد نانو را روی فرش پاشید و به مدت چند دقیقه بگذارید تا این مواد به داخل الیاف فرش نفوذ کنند.

سپس با استفاده از مکنده یا ماشین شستشو، فرش را با آب شسته و از مواد نانو و آلودگی‌ها و زباله‌ها پاک می‌کنند. در نهایت، فرش را با آب تمیز شسته و به آرامی خشک کنید.

مزیت استفاده از مواد نانو برای شست و شوی فرش، این است که این مواد می‌توانند به آرامی و بدون ترک خوردن فرش، آلودگی‌ها و لکه‌های سخت را از داخل الیاف فرش جدا کنند و فرش را به شکلی بسیار تمیز و درخشان بازگردانند. همچنین، مواد نانو می‌توانند به طور موقت الیاف فرش را ضد گرد و خاک کنند و مانع از جذب گرد و خاک در آینده شوند.

مراقبت و نگهداری از فرش پس از شستشو در منزل

قالیشویی انواع فرش , بعد از شستشوی فرش در منزل، مراقبت و نگهداری مناسب از آن بسیار مهم است. در ادامه به چند روش برای نگهداری و مراقبت از فرش پس از شستشو در منزل اشاره می‌کنیم:

خشکاندن فرش: پس از شستشو، فرش را به‌طور کامل خشک کنید. برای این منظور، می‌توانید از خشک کن‌های فرش استفاده کنید یا آن را در محیطی خشک و خنک آویزان کنید.

جلوگیری از تغییر شکل: هنگام خشکاندن فرش، توجه داشته باشید که آن را به‌طور کامل صاف کنید و از قرار گرفتن آن در معرض نور خورشید یا گرما جلوگیری کنید.

استفاده از زیرانداز: قرار دادن یک زیرانداز زیر فرش، می‌تواند باعث جلوگیری از جذب گرد و غبار و همچنین کاهش سایش فرش شود.

استفاده از محصولات حفظ و نگهداری فرش: برای نگهداری و حفظ فرش پس از شستشو، می‌توانید از محصولات خاصی مانند اسپری حفظ رنگ، اسپری ضد لکه و محصولاتی برای افزایش عمر مفید فرش استفاده کنید.

شستشوی دوره‌ای: برای حفظ فرش و افزایش عمر مفید آن، بهتر است آن را به‌طور دوره‌ای شستشو دهید و از شستشوی بیش از حد و نیز استفاده از مواد شوینده قوی خودداری کنید.

از این روش‌ها برای نگهداری و حفظ فرش پس از شستشو در منزل استفاده کنید تا فرش شما همیشه نو و شاداب باقی بماند.

قالیشویی انواع فرش - کف

شستن فرش به روش سنتی

۱. پاک کردن گرد و غبار

قالیشویی انواع فرش , ابتدا تمام ذرات اضافی و گرد و غبار را از روی فرش تمیز کنید. این کار با استفاده ازیک جارو برقی با قدرت مکش بالا به سادگی انجام می شود. توجه داشته باشید برای این که این مرحله را به خوبی انجام دهید بهتر است که صندلی ها و مبلمان منزل خود را جا به جا کرده و زیر آن ها را نیز کاملا تمیز کنید. تنظیم ارتفاع و فاصله جارو از فرش نیز نکته حائز اهمیت دیگری است که روی قدرت مکش آن تاثیرگذار است.

همچنین می توانید هر ماه کمی جوش شیرین روی فرش های خود بپاشید تا ظاهری تازه و درخشان به آن ها ببخشید. صبر کنید تا یک ساعت یا بیشتر این ذرات روی فرش باقی مانده و لکه ها و بوهای روغنی را به خود جذب کند. سپس فرش را جارو بکشید تا جوش شیرین در بافت فرش باقی نماند.

۲. تمیز کردن لکه ها

بهترین راه برای تمیز کردن لکه ها این است که بلافاصله شسته و تمیز شوند. در صورتی که لکه ایجاد شده مرطوب است، آن را با یک دستمال کاغذی، پارچه سفید یا دستمال پارچه ای با رنگ ثابت تمیز کنید.

برای تمیز کردن لکه هایی که جرم مشخصی دارند، مثل لکه شمع، از لبه یک چاقو یا کاردک استفاده کرده و آن را به آرامی از فرش جدا کنید. توجه داشته باشید که این کار با فشار یا مالش دادن لکه انجام نشود. در غیر این صورت امکان نفوذ آن به بافت فرش و تثبیت لکه وجود دارد.

قالیشویی انواع فرش - قالیشویی

۳. تمیز کردن اساسی فرش و شستن آن

حداقل دو بار در سال باید فرش های خود را به صورت اساسی و عمقی شستشو دهید. برای این کار بهتر است از مراحلی که در ادامه شرح داده است، پیروی کنید. همچنین در صورتی که برای شما امکان پذیر باشد، می توانید یک بخارشوی سنگین اجاره کرده و همراه با شوینده مناسب برای شستن فرش از آن استفاده کنید.

  1. فرش را با شلنگ آب کامل خیس کنید.
  2. ترکیب شامپو فرش، پودر دستی و کلر را روی فرش پخش کنید.
  3. با فرچه مناسب روی فرش بکشید تا خوب کف کند و تمام کثیفی های آن از بافت فرش خارج شود.
  4. با شلنگ آب، فرش را آبکشی کنید تا تمام کف آن شسته شود.
  5. یک پارو را در جهت خواب فرش روی آن بکشید تا آب اضافی در بافت آن باقی نماند.
  6. فرش را آرام لوله کنید و با لوله کردن هر لایه، پشت آن را نیز آبکشی کرده و در پایان، آن را در سطح شیبداری قرار دهید. پس از خارج شدن آب اضافی فرش، آن را زیر نور آفتاب و در هوای آزاد پهن کنید تا کامل خشک شود.

۴. خشک شدن فرش در هوای آزاد

پس از شستن کامل فرش و تمیز شدن آن، نوبت به خشک کردن آن می رسد. همان طور که در مقاله شستن بالش نیز به آن اشاره کردیم، بهترین راه برای خشک کردن این دسته از لوازم پس از شستشو، پهن کردن آن ها در هوای آزاد است. صبر کنید تا به صورت طبیعی فرش شما خشک شده و تمام رطوبت اضافی از بافت آن خارج شود. توجه داشته باشید که پیش از خشک شدن کامل فرش، به هیچ عنوان از روی آن عبور نکنید.

قالیشویی انواع فرش - فرش آبی

قالیشویی انواع فرش با بخارشوی

طبق روال قبل، ابتدا روی فرش را جارو بکشید تا هیچ ذره اضافی و گرد و غباری روی آن باقی نمانده باشد. همچنین نواحی لکه دار را نیز با توجه به نوع لکه تمیز کنید. مخلوط جوش شیرین و نمک را روی فرش پخش کنید.

حال نوبت به استفاده از بخارشوی می رسد. از بخار آب برای مرطوب کردن این مخلوط استفاده نمایید. توجه داشته باشیدربای این کار بهتر است از سر پاک کن میکروفایبر یا چسب فرش استفاده نمایید. در صورتی که دستگاه شما مخصوص بخارشویی لباس می باشد، آن را در فاصله ای از فرش قرار دهید که بخار بتواند سطح فرش را به طور کامل مرطوب کند. سپس یک برس اسکراب برداشته و روی فرش بکشید.

در پایان، یک دستمال میکروفیبر خشک را روی فرش بکشید تا گرد و غبار و ذرات اضافی را از روی آن پاک کند. صبر کنید تا فرش کامل خشک شده و سپس روی آن یک دور جارو برقی بکشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید