تمیز کردن دیوار ها به خاطر مساحت زیاد و ارتفاع بلندشان همواره کار سختی به نظر خواهد آمد. اما به هر حال حداقل سالی یک بار را باید به تمیز کردن همه دیوارها و سقف اختصاص داد.در این مطلب از پارس مگ ما روش های تمیز کردن دیوار را به شما آموزش می دهیم.

تمیز کردن دیوار - طی

فهرست محتوا نمایش

روش های تمیز کردن دیوار

۱. انتخاب شوینده مناسب

شوینده‌ای را انتخاب کنید که بدون رنگ و سفیدکننده باشد. بهتر است با ملایم‌ترین پاک کننده ممکن شروع کنید، چراکه رنگ دیوار به راحتی آسیب می‌بیند؛ فقط در صورتی که واقعاً نیاز دارید به سراغ مواد قوی‌تر بروید.

می‌توانید یک تا ۲ قطره مایع ظرفشویی را در حدود یک لیتر آب گرم ترکیب کنید. یک اسفنج نرم را خیس کنید و بچرخانید. برای از بین بردن لکه از اسفنج استفاده کنید.

۲. خیساندن اسفنج

پس از خیساندن اسفنج در محلول دلخواه، آن را کاملا بیرون بیاورید. آن را فشار دهید تا تقریبا خشک و آبش کامل گرفته شود. این بدان معنی است که شما می‌خواهید تا حد امکان از محلول پاک کننده کمتری استفاده کنید.

همچنین در پارس مگ بخوانید : روش های کاربردی برای از بین بردن کپک دیوار

تمیز کردن دیوار - مرد

۳. تست نقطه‌ای انجام دهید

تست نقطه‌ای انجام دهید. برای جلوگیری از آسیب دیدن دیوارها بهتر است یک قسمت از دیوار را که چندان قابل مشاهده و در دید نیست برای آزمایش انتخاب کنید. می‌توانید چند پاک کننده مختلف را امتحان کنید. به سادگی پاک کننده را روی دیوار بمالید، مالش دهید و منتظر بمانید که ببینید آیا باعث تغییر رنگ، رگه شدن یا آسیب‌های دیگر شده است یا نه.

۴. از سمت چپ دیوار شروع کنید

از بالا، سمت چپ دیوار خود شروع کنید. اسفنج نرم و کمی خیس خود را روی دیوار بمالید. این کار را از بالا به پایین انجام دهید. به سمت راست حرکت کنید و یک ناحیه عمودی دیگر را انجام دهید. با این الگو تمام دیوار را اسفنج بکشید.

۵. دو بار اسفنج بکشید

سپس دور دوم را انجام دهید. از آنجا که از یک محلول بسیار ملایم استفاده می‌کنید، ممکن است با یک دور کشیدن اسفنج دیوار شما کاملا تمیز نشود. مکث کنید و مقداری محلول تازه درست کنید. دوباره از گوشه سمت چپ بالای دیوار شروع کنید.

تمیز کردن دیوار - اسفنج

۶. خشک کردن دیوار با حوله ممنوع

اجازه دهید دیوار شما در هوا خشک شود. برخی از پنجره‌ها یا درها را باز کنید. یک فن را روشن کنید. به دیوار خود زمان زیادی بدهید تا در هوا خشک شود. از خشک کردن دیوار با حوله خودداری کنید، زیرا احتمال ایجاد رگه و لک وجود خواهد داشت.

۷. از محلول‌های شیمیایی سنگین استفاده نکنید

از مواد شیمیایی خشن روی سطوح صاف استفاده نکنید، زیرا به رنگ دیوار آسیب می‌رساند. روکش‌های رنگی به راحتی آسیب می‌بینند، بنابراین از مواد شیمیایی سنگین یا چربی‌زدا برای این نوع رنگ‌ها استفاده نکنید.

۸. شستن لکه‌های سخت‌تر

آمونیاک، سرکه، جوش شیرین و آب را مخلوط کنید . برای این کار یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آمونیاک، ۰.۵ فنجان (۱۲۰ میلی لیتر) سرکه و ۰.۲۵ فنجان (۵۹ میلی لیتر) جوش شیرین را به آب گرم اضافه کنید. سپس یک اسفنج نرم را در این محلول خیس و آب آن را بگیرید و روی دیوار و لکه بکشید. این روش را تا زمانی که لکه از بین برود تکرار کنید.

۹. پاک کردن خطوط با جوش شیرین یا خمیردندان

اگر در خانه فرزند کوچک دارید بعید نیست که روی دیوار خط کشیده باشد. برای پاک کردن خطوط روی دیوار هم راه حل وجود دارد. مقدار کمی خمیر دندان سفید را با یک پارچه مستقیماً روی خطوط بمالید. از نوع ژله‌ای خمیر دندان استفاده نکنید؛ می‌توانید خمیر دندان را با مقدار کمی آب در یک فنجان مخلوط و کمی رقیق کنید. این مخلوط رقیق شده را روی خطوط بمالید. بگذارید خمیر دندان ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. علامت را با پارچه بشویید. خمیر دندان را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. علامت باید از بین برود.

راه دوم این است که اسفنج را خیس کنید و روی آن یک توده کوچک جوش شیرین قرار دهید. اسفنج را روی خطوط به آرامی با حرکات دایره‌ای بمالید. بسته به اینکه خط و رنگ چقدر چشمگیر است، احتمالاً باید چند بار اسفنج را آبکشی کنید و این روش را تکرار کنید.

تمیز کردن دیوار - خمیر دندان

روش‌های تمیز کردن انواع دیوار به تفکیک جنس دیوار

تمیز کردن دیوار های بدون رنگ

1. اول از همه پارچه های بلا استفاده را روی مبل ها و لوازم خانه بیاندازید. همچنین می توانید از ملحفه یا روزنامه استفاده کنید تا مواد شوینده روی این لوازم نریزند و به آنها آسیب وارد نکنند.

2. هرچیزی که چسبیده به دیوار است را از دیوار فاصله دهید . با این کار از آلوده شدن این لوازم هنگام شستشوی دیوار جلوگیری می کنید . لوازم را در وسط خانه جمع کنید.

3. دیوارها را گردگیری کنید . قبل از شروع کردن پروسه شستشوی دیوار، اول باید گرد و خاک موجود روی آن را از بین ببرید. این کار را می توانید با فرچه های مویی مخصوص ، جارو و جارو شارژی انجام دهید و همچنین می توانید از تیشرت های قدیمی و کهنه برای گردگیری به صورت ضربه ای روی دیوار استفاده کنید.

4. یک سطل آب و کف تهیه کنید و با اسفنج ، کف تهیه شده را به دیوار بزنید. پروسه شستشو را از بالای دیوار شروع کنید. دستتان را نسبتا آرام حرکت دهید و عجله نکنید و بعد از کف زدن، سریعا محل را خشک کنید.

تمیز کردن دیوار - سقف

۱- تمیز کردن دیوار رنگ روغنی

برای تمیز کردن دیوار رنگ روغنی باید از حلال مناسبی استفاده کنید تا لکه‌های روی دیوار به خوبی تمیز شوند و رنگ روغنی دیوار نیز آسیب نبیند.

استفاده از ترکیب آب و سرکه سفید

یکی از بهترین روش‌های تمیز کردن دیوار رنگ روغن استفاده از ترکیب آب و سرکه است. در این روش ابتدا باید گرد و غبار روی دیوار را با یک پارچه نخی تمیز پاک کنید و سپس مقدار برابر سرکه سفید و آب را مخلوط کنید و آن را در شیشه اسپری‌دار بریزید. حالا مقداری از این محلول را روی دیوار اسپری کنید و با یک پارچه میکروفیبر شروع به تمیز کردن دیوار کنید. باید پارچه را حتما از بالا به سمت پایین بکشید تا رد آب روی دیوار باقی نماند.

استفاده از الکل

راهکار بعدی برای پاک کردن لکه‌های دیوار رنگ روغن استفاده از «الکل» است. در این روش باید برای از بین بردن لکه‌ها و آلودگی‌های روی دیوار مقداری الکل سفید را روی دستمال سفید بریزید و بعد دیوار را پاک کنید. در زمان استفاده از الکل برای تمیز کردن دیوار نباید پارچه را بیش از حد فشار دهید، زیرا در این صورت رنگ دیوار آسیب می‌بیند.

استفاده از مایع ظرفشویی و آب گرم

بهترین ترکیب برای شستن دیوار رنگ روغن ترکیب مایع ظرفشویی و مقداری آب ولرم است. در این روش باید ۲ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با ۱ لیتر آب ولرم ترکیب کنید و خوب هم بزنید. سپس کمی از کف روی این ترکیب را بردارید و با کمک اسفنج یا پارچه سفید شروع به تمیز کردن دیوار کنید. بعد از تمیز کردن دیوار حتما با یک پارچه نخی خشک و تمیز رطوبت دیوار را خشک کنید.

تمیز کردن دیوار - سطل

۲- تمیز کردن دیوار رنگ پلاستیک

«رنگ پلاستیک» یکی از حساس‌ترین انواع پوشش دیوار است که معمولا تمیز کردن آن بسیار مشکل است. از آن جایی که حلال رنگ پلاستیک «آب» است، ممکن است حتی با کشیدن دستمال خیس روی دیوار، رنگ آن آسیب ببیند. برای تمیز کردن رنگ پلاستیک به هیچ عنوان نباید از تمیز‌کننده خاصی استفاده کنید.

شما می‌توانید از جارو یا یک پارچه خشک برای تمیز کردن گرد و غبار استفاده کنید یا اگر ظاهر دیوار نیاز به ترمیم دارد، از مقداری رنگ پلاستیک برای لکه‌گیری استفاده کنید.

تمیز کردن دیوار - تی سبز

۳- تمیز کردن دیوار با پوشش رنگ‌های کنیتکس و رولکس

رنگ‌های «کنیتکس» و «رولکس» معمولا برای اجرای نقوش برجسته روی دیوار استفاده می‌شوند. برای تمیز کردن این دیوارها نمی‌توان از هیچگونه ماده تمیز کننده‌ای استفاده کرد. در ادامه به ۲ روش تمیز کردن دیوار با پوشش رنگ‌های کنیتکس و رولکس اشاره شده است.

  • برای پاک کردن دیوار کنتیکس می‌توانید با جارو برقی و سری کوچک مخصوص مبل، سطح دیوار را تمیز کنید. در این روش باید با حرکات رفت و برگشت تمام بخش‌های دیوار را تمیز کنید. در این روش تمیز کردن دیوار مطمئن شوید که سر جارو با دیوار برخورد نمی‌کند، زیرا این موضوع موجب ایجاد خش و لک روی دیوار می‌شود.
  • یک روش دیگر برای تمیز کردن لکه‌ها و گردگیری کامل این جنس دیوار استفاده از یک حوله میکروفیبر باکیفیت و بدون پرز و کرک است. برای این کار باید حوله را دور سری تی بپیچید و سپس از بالاترین قسمت دیوار شروع به تمیز کردن آن کنید. بهتر است این کار را از بالا به سمت پایین انجام دهید تا تمام بخش‌های دیوار به خوبی تمیز شود.

تمیز کردن دیوار - اسپری

۴- پاک کردن دیوار با پوشش کاغذ دیواری

ابتدا کاغذ دیواری روی دیوار را غبارروبی کنید

در اولین مرحله از تمیز کردن دیوار با پوشش کاغذ دیواری باید با کمک یک پارچه خشک سطح دیوار را پاک کنید. این کار موجب می‌شود تا گرد و خاک روی کاغذ دیواری پاک شود.

شروع به تمیز کردن دیوار کنید

معمولاً بیشتر مدل‌های کاغذ دیواری، قابل شستشو هستند. برای تمیز کردن کاغذ دیواری قابل شستشو باید ترکیبی از آب گرم و صابون تهیه کنید. ترکیب سرکه و آب نیز یک شوینده مناسب کاغذ دیواری است. می‌توانید مقداری سرکه سفید را در آب ولرم مخلوط کنید و با کمک یک پارچه آغشته به این محلول، کاغذ دیوار را در جهت بالا به پایین پاک کنید.

توجه داشته باشید که استفاده مستقیم از سرکه روی کاغذ دیواری موجب خراب شدن رنگ و بافت آن می‌شود.

در انتها تمیز کردن کاغذ دیواری فراموش نکنید

در انتها بعد از پاک کردن کاغذ دیواری باید با استفاده از یک پارچه مرطوب تمام سطح کاغذ دیواری را تمیز کنید. این کار موجب می‌شود تا اثرات مواد شوینده از روی دیوار پاک شود. بعد از این کار نیز یک پارچه خشک و نخی را در جهت بالا به پایین روی دیوار بکشید تا کاملاً خشک و تمیز شود.

۵- تمیز کردن دیوار با پوشش چوبی

اگر روی دیوارهای شما از پوشش چوبی استفاده شده است، می‌توانید برای تمیز کردن آن از محلول تمیز کننده مخصوص چوب یا مقداری شیشه پاک کن استفاده کنید. برای تمیز کردن دیوار چوبی با شیشه پاک کن باید در یک سطل ۱ پیمانه آب را با نصف پیمانه شیشه پاک کن ترکیب کنید. سپس این محلول را در شیشه اسپری‌دار بریزید.

ابتدا گرد و غبار روی دیوار را با یک پارچه نخی تمیز و خشک بگیرید. سپس کمی از آن را روی دیوار اسپری کنید و با یک پارچه میکروفیبر دیوار را در جهت بالا به پایین پاک کنید و سپس رطوبت آن را خشک کنید.

تمیز کردن دیوار - زن

۶- تمیز کردن دیوار گچی

اگر دیوار شما از جنس گچ است و از هیچ رنگی روی آن استفاده نشده است، احتمالا گرد و غبار راحت‌تر روی دیوار می‌نشیند و سریع‌تر کثیف می‌شود.

  • برای تمیز کردن دیوار گچی اگر میزان کثیفی دیوار زیاد است، بهتر است در یک سطل آب به اندازه ۱ پیمانه وایتکس یا مایع سفید کننده بریزید. سپس یک اسفنج را به این ترکیب آغشته کنید و شروع به تمیز کردن دیوار از بالا به پایین کنید. در انتها نیز باید با یک پارچه میکروفیبر دیوار را خشک کنید.
  • روش بعدی برای تمیز کردن دیوار گچی استفاده از سرکه سفید است. برای تمیز کردن دیوار با سرکه باید ۱ پیمانه سرکه سفید را با ۳ پیمانه آب ولرم ترکیب و سپس آن را روی دیوار اسپری کنید و با کشیدن دستمال روی دیوار در جهت بالا به پایین، لکه‌ها را محو کنید.
  • در صورتی که لکه‌ای سخت یا زننده روی دیوار گچی ایجاد شده، می‌توانید با کمک یک سنباده دیوار را به آرامی تمیز کنید یا مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و روی محل لکه قرار دهید و بعد با یک پارچه سفید از بالا به پایین شروع به تمیز کردن دیوار کنید.

۷- تمیز کردن دیوار از جنس سرامیک و کاشی

اگر دیوار آشپزخانه، حمام یا دستشویی شما سرامیک یا کاشی است، باید از تمیز کننده‌های مخصوص برای پاک کردن آن استفاده کنید.

  • برای از بین بردن لکه‌های ایجاد شده روی دیوار سرامیک و کاشی می‌توانید یک اسفنج یا پارچه را به سرکه یا آبلیمو آغشته کنید. سپس شروع به تمیز کردن دیوار کنید. در انتها نیز می‌توانید با یک پارچه نمناک سطح دیوار را پاک کنید.
  • یکی دیگر از راه‌های آسان برای برق انداختن سرامیک و کاشی استفاده از ترکیب آب گرم با مقداری پودر لباسشویی است. در این روش باید مقدار برابر پودر و آب را با هم مخلوط کنید. سپس یک اسفنج یا برس نرم را آغشته به این ترکیب کنید و شروع به تمیز کردن دیوار از بالا به پایین کنید. در انتها نیز می‌توانید دیوار را آبکشی کنید یا با یک پارچه خیس آن را پاک کنید. برای از بین بردن لکه‌های ایجاد شده روی سرامیک و کاشی می‌توانید بعد از تمیز کردن دیوار با کف، حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد آن را پاک کنید.

تمیز کردن دیوار - اسکاچ

۸- تمیز کردن دیوار پتینه

اگر روی بخشی از دیوار شما از پوشش «پتینه‌کاری» استفاده شده است، باید بدانید که اکثر پتینه‌ها قابل شستشو نیستند و این موضوع به جنس رنگی که روی پتینه استفاده شده است بستگی دارد. برای پاک کردن پتینه‌هایی که از جنس رنگ پلاستیک هستند تنها می‌توانید از پارچه خشک یا یک برس کاملا نرم استفاده کنید تا گرد و خاک را از روی دیوار تمیز کنید.

در صورتی که برای رنگ کردن پتینه از رنگ روغن استفاده شده باشد، می‌توانید آن را با احتیاط و به کمک مقداری ترکیب مایع ظرفشویی و آب یا فقط با کمی الکل تمیز کنید.

چگونه گرد و غبار و خاک را از روی دیوارها پاک کنیم ؟

این کاملا طبیعی است که با گذشت زمان، گرد و غبار روی تمام سطوح، از جمله دیوارهای خانه جمع می‌شود.

از نظر کارشناس از بین بردن لکه‌های سرسخت ما : «خوشبختانه، یک راه سریع برای تازه کردن این لکه‌ها وجود دارد که می‌توانید کثیفی روی دیوار را از بین ببرید.»

مواد لازم برای تمیز کردن دیوار

  1. پارچه میکروفایبر
  2. مایع ظرفشویی نرم
  3. برس نرم تمیزکننده
  4. پاک کننده گرد و غبار

برای تمیز کردن دیوار  از گرد و غبار  این مراحل را طی کنید:

  • با استفاده از یک پارچه میکروفایبر خشک یا یک برس یا جارو، گرد و غبار و احتمالا تارهای عنکبوت دیوار را پاک کنید.
  • به کمک جارو تمیز و خشک، تا حد امکان آلاینده‌ها و چسبندگی‌ها را از دیوار پاک کنید، اما مطمئن شوید که از رنگ دیوار خراشیده نشود.
  • برای پاک کردن سریع و حل کردن کثیفی‌های کوچک، آب گرم و مایع ظرفشویی نرم را با هم مخلوط کنید.
  • پارچه میکروفایبر را در مخلوط قرار داده و خوب فشار دهید و در نهایت با حرکات دایره‌ای دیوار را تمیز کنید و با یک پارچه تمیز دیگر که با آب خیس شده است، روی دیوار بکشید.
  • با یک پارچه میکروفایبر خشک، دیوار را پاک کرده و به آن اجازه دهید کاملاً خشک شود.

تمیز کردن دیوار - دستمال آبی

چگونه لکه‌ها را از روی دیوارها پاک کنیم

می‌توانید برای از بین بردن لکه‌های روی دیوار از محلول‌های پاک کننده مناسب استفاده کنید. بهتر است از مواد سفیدکننده برای از بین بردن لکه‌های روی دیوار استفاده نکنید، چون ممکن است رنگ دیوار را از بین ببرد. 

در صورتی که برای تمیز کردن دیوار از محلول‌های تمیزکننده استفاده می‌کنید، حتما دستورالعمل محلولی که از فروشگاه می‌خرید، را بررسی کنید و از اینکه این محلول آسیبی به رنگ دیوار نمی‌زند، مطمئن شوید. اما اگر نگران استفاده از محلول‌های تمیز کننده هستید، می‌توانید قسمت کوچکی از دیوار را برای تست امتحان کنید. 

موادی که برای از بین بردن لکه های روی دیوار نیاز دارید

  1. پاک کننده ملایم
  2. پارچه میکروفیبر
  3. جوش شیرین
  4. سرکه

برای خلاص‌شدن از شر لکه‌های دیوار چه کنیم ؟

  • برای شروع، از یک پاک کننده ملایم با PH خنثی، مانند صابون رقیق شده در بطری اسپری، یا اسپری چند منظوره استفاده کنید. البته باید حواستان باشد که پاک کننده‌های شیمیایی قوی می‌توانند سطح را از بین ببرند.
  • محلول را روی لکه اسپری کنید و بگذارید کمی بماند. در این حین، جلو قطره‌های محلول که شروع به حرکت می‌کنند را با دستمال تمیز بگیرید.
  • بعد از مدت کوتاهی محلول را از روی دیوار پاک کنید. زیاد فشار ندهید، زیرا ممکن است به رنگ یا روکش دیوار آسیب برساند.
  • برای لکه‌های سرسخت‌تر، از مخلوط جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. برای تمیز کردن این لکه‌ها باید در یک کاسه کوچک، جوش شیرین، آب و مقداری سرکه را با هم مخلوط کنید. ابتدا جوش شیرین را به یک کاسه اضافه کنید و به تدریج آب را اضافه کنید تا مخلوط به حالت خمیری در آید سپس سرکه را اضافه کنید.
  • مخلوط را روی دیوار پخش کنید و بگذارید خشک شود.
  • مخلوط خشک شده را با یک پارچه نرم پاک کنید و در صورت نیاز این مرحله را تکرار کنید تا  دیگر اثری از لکه روی دیوار باقی نماند.

تمیز کردن دیوار - زن

نیازی به پاک کردن کامل دیوارها ندارید، فقط تمیز نگه داشتن مناطقی که ذرات گرد و غبار در آنها جمع شده است، کافی است

اگرچه تمیز نگه داشتن دیوارهای خود در طول زمان ممکن است سخت باشد، اما چند روش وجود دارد که کمک می‌کند بهترین شکل این کار را انجام دهید. 

پیشنهاد می‌کنیم برای تمیز کردن دیوارهای خود یک برنامه ریزی ماهانه داشته باشید؛ به خصوص دیوارهایی که در مناطق پرتردد مانند ورودی هایی از خانه هستند، بیشتر در معرض کثیفی بیشتری قرار دارند. 

اگر لکه‌های سخت‌تری مانند مداد رنگی یا لکه‌های غذایی را می‌بینید، بهتر است آنها را در اسرع وقت، پاک کنید.

از خیس کردن لکه های کثیف، جلوگیری کنید

برای جلوگیری از بیشتر شدن هر گونه لکه‌های کثیف و خیس، باید به محض خشک شدن آن را پاک کنید. به همین دلیل پاک کردن هر گونه لکه از روی دیوار بسیار مهم است. اگر لکه‌های روی دیوار خیس باشند و بلافاصله مشغول پاک کردن لکه شوید، احتمال اینکه لکه دیوار را بزرگتر کنید بسیار بالاست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید