تمیز کردن انواع مبل در خانه تکانی عید نیازمند به یک سری روش ها و ترفند ها دارد تا این کار را برای شما راحت تر کند.در این مطلب از پارس مگ ما این روش ها را به شما آموزش خواهیم داد.

تمیز کردن انواع مبل - مبل طوسی

فهرست محتوا نمایش

چند مرتبه یکبار باید مبل خود را بشویید ؟

دفعات تمیز کردن انواع مبل و کاناپه تقریبا به اندازه‌ی نحوه‌ی تمیز کردن آن اهمیت دارد. برای اینکه مبل‌های خود را در بهترین حالت نگه دارید، آن‌ها را هر ۳ تا ۶ ماه یکبار تمیز کنید. کارشناسان توصیه می‌کنند که حداقل هفته‌ای یک‌بار مبل‌تان را جاروبرقی بکشید. اگر حیوان خانگی یا کودکی در خانه دارید، این میزان باید بیشتر شود و در صورت لزوم مبل‌ها را تمیز کنید.

به طور کلی، تعداد دفعات تمیز کردن انواع مبل به میزان استفاده‌ی شما از مبل و نوع استفاده از آن بستگی دارد. علاوه بر حیوانات خانگی، کودکان دوست دارند که همه چیز را سریع‌تر به هم بریزند و کثیف کنند. رنگ مبل نیز عاملی مهم در تعیین میزان دفعات شستشو و تمیز کردن آن است. مبل‌های سفید یا کرم‌رنگ نسبت به مبل‌های دارای رنگ‌های تیره به نگهداری بیشتری نیاز دارند.

همچنین در پارس مگ بخوانید : تمیز کردن کاور مبل با چند روش ساده در خانه

تمیز کردن انواع مبل - دستکش زرد

چرا تمیز کردن انواع مبل مهم است ؟

تمیز کردن انواع مبل به ۳ دلیل اهمیت دارد. اولین دلیل به محافظت از هزینه‌ای مربوط می‌شود که خرج خرید یک مبل گران‌قیمت کرده‌اید. خرید انواع مبل یک سرمایه‌گذاری است. بنابراین، حفظ ظاهر آن اهمیت دارد. تمیز و مرتب کردن مبل، آن را در شرایط خوبی نگه می‌دارد و سال‌ها به ماندگاری آن کمک می‌کند.

دلایل بعدی تمیز کردن انواع مبل به راحتی و رفاه شما مربوط می‌شود. مواد حساسیت‌زا مانند کک، کپک، کنه‌های گرد و غبار و باکتری‌ها ممکن است در الیاف مبل شما زندگی کنند و اگر برای مدت طولانی در روکش و الیاف مبل باقی بمانند، ممکن است بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارند. علاوه‌براین، ممکن است مقدار زیادی گرد و غبار در مبل باقی بماند. در نتیجه، هنگامی که روی آن می‌نشینید، این گرد و غبار در هوا پخش شود. در این صورت، احتمالا گرد و غبار بسیاری وارد ریه‌های شما خواهد شد. جاروبرقی با قدرت مکش بالا از جلمه محصولات تمیز کننده‌ای است که کارشناسان استفاده از آن را توصیه می‌کنند. این وسیله می‌تواند ۹۹درصد از باکتری‌های موجود در مبل را از بین ببرد.

تمیز کردن انواع مبل - برس

چگونه یک مبل را تمیز کنیم ؟

مهم نیست که چه نوع مبلی دارید، برای تمیز کردن انواع مبل باید از خواندن برچسب‌های مراقبت از روکش مبل شروع کنید تا ببینید آیا روکش‌های مبل شما قابل شستشو هستند یا خیر. در بررسی برچسب‌ها احتمالا با این گزینه‌ها روبه‌رو خواهید شد که هر کدام معنای خاصی دارند:

  • WS؛
  • X ؛
  • D.

این برچسب را می‌توان زیر قاب مبل یا زیر بالشتک‌های صندلی آن پیدا کرد. در ادامه، معنای هر کدام را می‌خوانید.

W  (مرطوب): این حرف مخفف تمیز کردن انواع مبل با آب است. در صورت مشاهده‌ی چنین حرفی روی برچسب مبل، باید هنگام از بین بردن لکه‌ها یا کثیفی‌ها، فقط از آب استفاده کنید. برای تمیز کردن لکه، یک دستمال میکروفایبر را مرطوب کرده و به آرامی لکه‌ را پاک کنید. مبل یا کاناپه‌ای با این نماد را می‌توانید با بخار آب نیز تمیز کنید.

S (ماده‌ی حلّال): اگر مبل یا کاناپه‌ی شما چنین برچسبی دارد، برای تمیز کردن آن نباید به هیچ وجه از آب استفاده کنید. استفاده از آب برای تمیز کردن انواع مبل با چنین برچسبی، به معنای باقی ماندن لکه‌ی آب روی آن است. در عوض، برای تمیز کردن مبل‌هایی که برچسب ماده‌ی حلال دارند، از مواد شوینده‌ی دارای ماده‌ای حلال استفاده کنید. برای انتخاب این شوینده‌ها باید مطمئن شوید که محصول مورد نظر برای نوع روکش مبل شما مناسب است. به‌علاوه، باید توصیه‌های سازنده‌ی مبل برای تمیز کردن آن را دنبال کنید.

WS (مرطوب و ماده‌ی حلال): مبل‌هایی که دارای چنین برچسبی هستند را می‌توانید بسته به نوع لکه (آب یا روغن) با آب یا ماده‌ی حلال تمیز کنید. اگر مطمئن نیستید که چنین مبل‌هایی را با کدام ماده تمیز کنید، بهتر از یک کارشناس حرفه‌ای مشورت بخواهید.

X (غیرقابل شستشو): اگر روی برچسب مبل خود نماد یا حرف X را مشاهده کردید به این معنا است که نباید آن‌ را شستشو دهید. این نوع مبل یا کاناپه را نباید با آب یا محصولات شوینده تمیز کرد و فقط باید از جاروبرقی برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

D (فقط خشکشویی): این نماد یا حرف به شما می‌گوید که پارچه‌ی روکش مبل شما فقط باید به روش خشکشویی تمیز شود.

تمیز کردن انواع مبل - اسپری

مرحله‌ی ۱: بالشتک‌ها و کوسن‌ها را بردارید و جاروبرقی را بکشید

مهم نیست که چه نوع مبل یا کاناپه‌ای دارید، به‌هرحال، اولین کار این است که بالشتک‌ها و کوسن‌های آن را بردارید و از شر هر چیزی که ممکن است بین یا زیر آنها مانده باشد، از جمله خرده ریزه غذاها، موهای حیوانات خانگی و گرد و غبار خلاص شوید. پس از آن، از جاروبرقی برای تمیز کردن زیر و اطراف بالشتک‌ها استفاده کنید. برای این کار، می‌توانید از یک برس با موهای خشک طبیعی نیز استفاده کنید.

مرحله‌ی ۲: بخش فلزی و چوبی بدنه‌ی مبل را تمیز کنید

پس از اتمام جاروبرقی مبل، به سراغ بخش فلزی یا چوبی مبل بروید. برای تمیز کردن این بخش از مبل، یک محلول آب گرم با صابون طبیعی یا صابون ظرفشویی درست کنید. این محلول را می‌توانید برای تمیز کردن بخش‌های چوبی و فلزی مبل به کار ببرید. علاوه‌ بر این، می‌توانید از شیشه پاک‌کن برای تمیز کردن بدنه‌ی فلزی مبل نیز استفاده کنید.

یک دستمال میکروفایبر را به این محلول آغشته کنید یا شیشه پاک‌کن را روی بدنه‌ی فلزی بپاشید. سپس، به آرامی کثیفی بدنه‌ی مبل را پاک کنید. مراقب باشید که این محلول روی بالشتک‌ها یا کوسن‌های مبل نریزد. در نهایت، بدنه‌ی مبل را کاملا خشک کنید.

مرحله‌ی ۳: مبل و کوسن‌های آن را تمیز کنید

حالا وقت آن است که مبل خود را تمیز کنید و لکه‌های آن را از بین ببرید. ممکن است خرید یک پاک‌کننده‌ی مبلمان و استفاده از آن شما را وسوسه کند اما به یاد داشته باشید که تمیز کردن انواع مبل به مواد سازنده و نماد موجود روی برچسب مراقبت از آن بستگی دارد.

تمیز کردن انواع مبل - کف

تمیز کردن مبل چرمی

شاید ساده‌ترین نوع مبل برای تمیز کردن مبل یا کاناپه‌ی چرمی باشد. پس از هر بار استفاده یا زمانی که لکه‌ای روی سطح این مبل مشاهده کردید، باید به سادگی آن را پاک کنید. لوازمی که برای تمیز کردن مبل چرمی نیاز دارید، عبارت‌اند از:

  • جاروبرقی؛
  • دستمال میکروفآیبر؛
  • بطری اسپری؛
  • سرکه؛
  • مایع ظرفشویی؛
  • نرم‌کننده‌ی چرم.

مراحل کار نیز به این ترتیب هستند:

  • مبل را جاروبرقی بکشید تا همه‌ی آلودگی‌ها و گرد و غبار آن پاک شود.
  • آب و سرکه سفید را در اندازه‌های برابر با یکدیگر ترکیب کنید و درون بطری اسپری بریزید. می‌توانید مقداری مایع ظرفشویی نیز به آن اضافه کنید. این محلول را ابتدا روی گوشه‌ای از مبل تست کنید.
  • محلول را به آرامی در سراسر مبل اسپری کنید.
  • از یک دستمال میکروفایبر استفاده کنید تا محلول را به آرامی و به صورت دورانی روی مبل بمالید.
  • از یک حوله‌ی تمیز برای خشک کردن محلول استفاده کنید.
  • پس از خشک شدن مبل در مجاورت هوای آزاد، از یک نرم‌کننده‌ی مخصوص چرم برای براق‌تر شدن مبل استفاده کنید.

تمیز کردن مبل جیر

تمیز کردن انواع مبل جیر کمی پیچیده‌تر است چون پارچه‌ی جیر به راحتی لکه‌دار می‌شود. برای تمیز کردن انوع مبل جیر باید دقت کنید که هر بخش از آن را به صورت جداگانه تمیز کنید. همچنین از استفاده از مواد شوینده با رنگ روشن برای تمیز کردن این نوع مبل خودداری کنید، چون ممکن است رنگ این مواد شوینده روی سطح مبل پخش شود. برای تمیز کردن مبل جیر باید از این لوازم استفاده کنید:

  • دستمال میکروفایبر؛
  • آب؛
  • سرکه سفید.

مراحل تمیز کردن مبل جیر نیز عبارت‌اند از:

  • مبل را جاروبرقی بکشید تا آلودگی‌ها و گرد و غبار آن کاملا پاک شود.
  • برچسب مراقبت از مبل جیر را بخوانید تا ماده‌ی شوینده و روش تمیز کردن آن را متوجه شوید.
  • اگر نوع پارچه‌ی جیر به کار رفته در روکش مبل قابل شستشو با آب است، دستمال میکروفایبر تمیز را در آب خیس کنید.
  • لکه‌ی مبل را با استفاده از این دستمال مرطوب پاک کنید.
  • اجازه بدهید تا مبل در مجاورت هوای اتاق خشک شود.

برای تمیز کردن لکه‌های سرسخت، می‌توانید محلول پاک‌کننده‌ای از آب و سرکه سفید رقیق‌شده تهیه کنید یا از ماده‌ی شوینده‌ای که سازنده‌ی مبل آن را توصیه می‌کند استفاده کنید. فراموش نکنید که پیش از استفاده از هر محلولی برای تمیز کردن انواع مبل جیر نیز باید محلول را روی گوشه‌ای از مبل تست کنید. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید. اگر پارچه‌ی روکش مبل آسیبی ندید، می‌توانید محلول را برای تمیز کردن سایر بخش‌های مبل نیز به کار ببرید.

فراموش نکنید که باید به طور مرتب از مبل جیر خود مراقبت کنید. به محض اینکه متوجه وجود لکه‌ای روی سطح مبل جیر شدید، با استفاده از جاروبرقی و یک دستمال میکروفایبر مرطوب آن را تمیز کنید.

تمیز کردن انواع مبل - زن

تمیز کردن مبل با روکش میکروفایبر

برای تمیز کردن انواع مبل با روکش میکروفایبر باید از این مواد استفاده کنید:

  • جاروبرقی؛
  • دستمال میکروفایبر؛
  • بطری اسپری؛
  • سرکه؛
  • مایع ظرفشویی.

مراحل کار برای تمیز کردن این نوع مبل نیز عبارت‌اند از:

  • مبل را جاروبرقی بکشید تا آلودگی‌ها و گرد و غبار آن کاملا پاک شود.
  • برچسب مراقبت از مبل میکروفایبر را بخوانید تا ماده‌ی شوینده و روش تمیز کردن آن را متوجه شوید.
  • مبل را با جاروبرقی یا برس بکشید تا آلودگی و گرد و غبار آن کاملا از بین برود.
  • بسته به برچسب مراقبت از مبل، می‌توانید مقداری مایع ظرفشویی و آب گرم در یک بطری اسپری بریزید. محلول را به آرامی روی نواحی دارای لکه اسپری کنید. سپس، به آرامی آن‌ها را با یک دستمال خشک پاک کنید.
  • اگر روکش مبل بعد از تمیز کردن سفت شد، به آرامی آن را با استفاده از یک برس نرم و با موی طبیعی برس بکشید.

طرز شستشوی مبل شنی در خانه

مبل شنی را به راحتی می‌توانید بشویید. در قسمت کف، زیپی بزرگ تعبیه شده که برای شما این قابلیت را فراهم می‌کند تا بتوانید رویه را از بدنه جدا کنید. می‌توانید این لایه را درون ماشین لباسشویی بیندازید. همچنین، بهتر است شستشو با آب سرد و مواد شوینده ضعیف صورت گیرد.

طرز شستشوی مبل سلطنتی در خانه

افرادی که مبل سلطنتی خریداری کرده‌اند مهم‌ترین دغدغه آن‌ها این است که چوب مبل سلطنتی را چگونه تمیز کنیم یا اینکه نحوه  تمیز کردن مبل استیل چگونه است ؟ برای تمیز کردن مبل سلطنتی نیاز به حلال‌های پاک کننده دارید که باید باتوجه به برچسب‌های روی مبل یک شوینده مناسب انتخاب کنید.

تمیز کردن مبل استیل با سرکه و مایع دستشویی

بهترین مایع برای شستشوی مبل در خانه، استفاده از سرکه و مایع دستشویی است؛ در این روش کافی است یک سطل آب مقطر آماده کنید؛ باتوجه به اینکه آب لوله‌کشی دارای املاح است از آن استفاده نکنید. سپس سه دستمال پارچه‌ای تمیز در رنگ روشن آماده کنید و مایع دستشویی و سرکه را ترکیب کنید و روی مبل بکشید. در نهایت با استفاده آب مقطر و دستمال، سطح مبل را تمیز کنید.

تمیز کردن انواع مبل - سوینده

نحوه تمیز کردن چوب مبل استیل

باتوجه به اینکه بیشتر حجم مبلمان سلطنتی را چوب تشکیل داده، به همین دلیل براق کردن چوب مبل سلطنتی بسیار حائز اهمیت است. به همین منظور برای شستشوی مبل در خانه، یک دستمال میکروفایبر تمیز نیاز دارید که آن را به محلول مایع ظرفشویی و آب بزنید و روی سطح چوب بکشید. توجه داشته باشید بعد از تمیز کردن چوب مبل سلطنتی، باید نسبت به خشک کردن فوری اقدام کنید تا از پوسیده شدن چوب جلوگیری شود؛ برای این کار از یک دستمال ضخیم یا حوله کمک بگیرید.

بهترین مواد پاک کننده برای شستن مبل در خانه

برای پاک کردن انواع لکه مبل در خانه تنها کافی است نوع لکه را بشناسید و با بهترین مایع برای شستن مبل آشنا شوید.

شستن مبل در خانه با جوش شیرین

بهترین مواد خانگی برای پاک کردن لکه روی پارچه مبل، استفاده از جوش شیرین است؛ در این روش می‌توانید یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با سرکه سفید، جوش شیرین و آب گرم مخلوط کنید، سپس با استفاده از یک پارچه تمیز نخی که رنگ ندهد، مقداری از محلول را روی پارچه ریخته و روی لکه بکشید؛ برای جلوگیری از آسیب به بافت پارچه، دستتان را روی پارچه مبل فشار ندهید؛ سپس با پارچه‌ای خشک، رطوبت سطح مبل را بگیرید و اجازه دهید مبل خشک شود در این مدت نیز از نشستن روی مبل خودداری کنید.

تمیز کردن انواع مبل - جوش شیرین

تمیز کردن مبل با روکش پارچه‌ای

اجازه ندهید لکه‌های سخت و کثیف، مبل شما را بی‌ارزش نشان دهد. در ادامه روند آسان و گام به گام در مورد نحوه تمیز کردن مبل پارچه ای با جوش شیرین، مواد شوینده و موارد دیگر را برای شما شرح می‌دهیم.

۱. استفاده از سرکه

برای از بین بردن سریع آلودگی مبل پارچه‌ای، از سرکه استفاده کنید. به این صورت که به چند قطره سرکه، نصف فنجان آب اضافه کنید. محلول تمیز کننده مبل را که درست کردید، روی ناحیه کثیف بمالید. سپس محل را بدون مالش با یک حوله خشک پاک کنید تا لکه از بین برود.

۲. جاروبرقی

قبل از شستشو و تمیز کردن مبل پارچه‌ای خود، از جاروبرقی استفاده کنید تا خرده‌ها و هر ذرات دیگری را از بین ببرد. این کار، شناسایی و تمرکز روی لکه‌ها را در زمان تمیز کردن، آسان‌تر می‌کند.

۳. جوش شیرین

از جوش شیرین کمک بگیرید. جوش شیرین فقط برای پختن غذا نیست؛ بلکه یک تمیز کننده موثر نیز است. در واقع، پاشیدن جوش شیرین روی کل مبل، به از بین بردن بوها و از بین بردن بیشتر لکه‌ها کمک می‌کند. شما همچنین می‌توانید از محلول جوش شیرین خانگی، برای هر ناحیه لکه‌های عمیق استفاده کنید. در یک کاسه، مقدار مساوی جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید. برای لکه خشک یا مرطوب، اجازه دهید جوش شیرین به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند. هنگامی که جوش شیرین به طور کامل لکه را جذب کرد، جاروبرقی بکشید. مانند همه محلول‌های تمیز کننده، همیشه قبل از تمیز کردن کامل مبل، بخش خیلی ریزی از مبل را برای آزمایش تمیز کنید، اگر تاثیرگذار بود، در کل مبل از آن استفاده کنید.

۴. استفاده از بخارشوی یا مبل‌شوی

قبل از استفاده مطمئن شوید که این روش برای مبل پارچه‌ای بی‌خطر است. سپس به وسیله بخارشوی یا مبل‌شوی، می‌توانید کل مبل خود را تمیز کنید. قبل استفاده از بخارشوی، دستورالعمل آن را با دقت بخوانید و همچنین قبل استفاده از آن، مبل را با جاروبرقی تمیز کنید تا ذرات کثیفی از بین بروند و تمیز کردن لکه‌ها با بخارشوی، آسان شود. پس از استفاده از آن، هوا را در گردش نگه دارید. به این صورت که کولر را روشن کنید و تمام پنجره‌های اتاق را برای وزش باد، باز کنید. این روش کمک می‌کند تا گردش هوا قوی بماند و از تجمع رطوبت جلوگیری شود.

ابتدا یک منطقه را آزمایش کنید. این مرحله آنقدر مهم است که باید تکرار شود. یک نقطه کوچک را برای آزمایش پاک کننده انتخاب کنید، مانند پشت یا داخل مبل. اجازه دهید مبل خشک شود. وقتی مبل هنوز خیس است، روی مبل ننشینید. برای کمک به خشک شدن، پنجره‌ها را باز کنید. توجه داشته باشید که ممکن است طول شبانه مبل دست نخورده بماند تا کاملا خشک شود.

تمیز کردن انواع مبل - بخار شور

نحوه تمیز کردن کاناپه پلی استر

برای پلی استر (و اکثر پارچه های مصنوعی دیگر)، تمیز کردن مبل باید ساده باشد (استفاده از مواد زیاد یا نفوذ عمیق آب به پارچه می‌تواند به مبل آسیب برساند). بهترین راه برای تمیز کردن کاناپه پلی استر این است که با اسفنجی که کمی مرطوب شده است، به آرامی روی ناحیه لکه بکشید. اگر لکه چربی یا لکه‌ای است که تنها با آب تمیز نمی‌شود، از مقدار کمی مایع ظرفشویی استفاده کنید.

تمیز کردن مبل با روکش مخملی

به طور کلی، بهترین راه برای تمیز نگه داشتن مبل مخملی این است که به طور منظم آن را با بخارشوی تمیز کنید. به آرامی بخارشوی را روی مبل قرار دهید و به سمت پایین بکشید. می‌توانید برای این کار از بخارشوی لباس یا دستگاهی که برای تمیز کردن مبلمان طراحی شده استفاده کنید.

برای رفع لکه‌های ایجاد شده روی مبل‌های مخمل از این مواد استفاده کنید:

  • دستمال میکروفایبر؛
  • بطری اسپری؛
  • مایع ظرفشویی؛
  • بخارشوی.

مراحل تمیز کردن لکه این نوع مبلمان نیز به این ترتیب هستند:

  • مایع ظرفشویی و آب گرم را به اندازه‌ای مخلوط کنید که حباب تشکیل شود.
  • یک دستمال میکروفایبر را در این محلول فرو کنید.
  • لکه روی مبل را با این دستمال مرطوب به آرامی پاک کنید.
  • اجازه بدهید تا محل تمیز شده به مدت حداقل ۳۰ دقیقه خشک شود.

تمیز کردن انواع مبل - دستمال زرد

تمیز کردن مبل با روکش ابریشمی

تمیز کردن انواع مبل ابریشمی به دقت بسیاری نیاز دارد. برای این کار باید برچسب مراقبت از مبل را با دقت مطالعه کنید. برای تمیز کردن این نوع مبل باید به دستورات سازنده‌ی آن عمل کنید اما اغلب این لوازم برای تمیز کردن مبل ابریشمی به کار می‌روند.

  • جاروبرقی؛
  • دستمال میکروفایبر؛
  • مایع لباسشویی ملایم؛
  • آب؛
  • سرکه سفید؛
  • سشوار.

مراحل تمیز کردن انواع مبل ابریشمی به این ترتیب هستند:

  • مبل را جاروبرقی بکشید تا آلودگی‌ها و گرد و غبار آن کاملا پاک شود.
  • ۱ قاشق غذاخوری مایع لباسشویی را با ۲ فنجان آب سرد ترکیب کنید. می‌توانید برای این کار از سرکه سفید و آب نیز استفاده کنید. محلول به دست آمده را روی بخش کوچکی از مبل تست کنید.
  • دستمال میکروفایبر را به این محلول آغشته کنید و لکه‌های روی مبل را به صورت جداگانه و با دقت تمیز کنید.
  • از سشوار برای خشک کردن محل تمیز شده استفاده کنید تا از ایجاد هرگونه لکه‌ی آب جلوگیری شود.

بهترین مایع برای از بین بردن لکه مبل چرمی

با توجه به حساسیت بافت مبل چرمی نمی‌توان از هر مواد شوینده‌ای استفاده کرد؛ بهترین مواد شوینده برای این مدل مبل‌ها، استفاده از صابون رنده شده است. تنها کافی است قسمت لکه شدن مبل را با صابون بشویید؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که برای از بین بردن صابون از آب زیادی استفاده نکنید.

تمیز کردن انواع مبل - اسکاچ

تمیز کردن لکه نوشابه روی مبل

اگر مبل شما با استفاده از لکه نوشابه کثیف شده، می‌توانید مقداری نمک روی لکه بپاشید و سپس با اسفنجی خیس آن را پاک کنید تا اثر معجزه‌ آسای آن را ببینید.

از بین بردن لکه زرد سیگار روی مبل

برای شستن مبل در خانه و از بین بردن اثر سوختگی یا زردی سیگار می‌توانید از یک حبه قند استفاده کنید. بدین صورت که قند را روی لکه بمالید و این کار را ادامه دهید تا پاک شود. اگر این لکه روی الیاف مصنوعی ایجاد شده باشد، می‌توانید با آبلیمو آن را پاک کنید. اگر جنس پارچه شما کرک‌دار است، برای از بین بردن لکه زرد مقداری پنبه را به شیر آغشته کنید و روی لکه بکشید.

چگونه لکه‌های روغن را از مبل پاک کنیم ؟

گاهی اوقات ممکن است لکه چربی روی مبل بریزد و کار ما را دشوارتر کند. بهترین راه برای تمیز کردن آن، استفاده از جوش شیرین است. جوش شیرین دوست شما برای مقابله با لکه‌های چربی است. جوش شیرین بسیار جاذب است و استفاده از آن روی ناحیه لکه، می‌تواند به جذب و بلند کردن چربی روی سطح کمک کند. جوش شیرین را به مدت بیست دقیقه روی یک لکه بگذارید و به آن زمان دهید تا کاملاً خیس شود. سپس محل را جاروبرقی بکشید و پس از آن باقی‌مانده آن را با یک حوله جاذب پاک کنید.

تمیز کردن انواع مبل - زن

آیا می‌توان از فرش‌شوی روی مبل استفاده کرد ؟

بله، می‌توانید از فرش‌شوی برای تمیز کردن مبل استفاده کنید. شامپوهای فرش برای اثاثه یا لوازم داخلی از جمله مبل‌ها نیز استفاده می‌شوند. فقط مطمئن شوید پاک کننده‌ای که استفاده می‌کنید، برای مبل شما ایمن بوده و خسارتی به بار نمی‌آورد. از شامپوهای فرش یا شامپوهای مبل، می‌توانید در تمیز کردن مبل مخمل نیز استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن کوسن‌های کاناپه

بهترین راه برای تمیز کردن کوسن‌ های کاناپه، شستن آن‌ها با ماشین است، اما فقط در صورتی این کار را انجام دهید که در دستورالعمل‌های آن، مشکل یا خطری نوشته نشده باشد و از ایمن بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر کوسن‌ها دارای روکش‌های قابل جابه‌جایی نیستند، می‌توانید به آرامی لکه‌های سخت را با سرکه تمیز کنید، سپس کوسن‌ها را جاروبرقی بکشید. در آخر هم اگر کوسن‌ها مرطوب هستند، آن‌ها را از روی کاناپه بردارید و در فضای باز قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

مبل رنگ روشن را چگونه تمیز کنیم ؟

این روزها به همان میزان که مبل های رنگ روشن طرفداران زیادی دارند، به همان میزان هم افراد را دچار چالش های مختلفی از جمله زود کثیف شدن می کنند. مبلمان سفید رنگ یا رنگ های بسیار روشن مانند آبی روشن یا کرم، خیلی زودتر از ان چیزی که فکر میکنید، کثیف می شوند؛ حالا تصور کنید که شما این رنگ ها را برای مبل اداری هم استفاده کرده باشید.

بنابراین برای این که با نکات تمیز کردن این مدل از مبلمان ها آشنا شوید، در ابتدا باید به موارد پیشگیرانه زیر عمل کنید:

تمیز کردن انواع مبل - مبل سفید

۱. کاور مبل

اولین و مهمترین را برای جلوگیری از کثیف شدن مبلمان رنگ روشن، استفاده از کاور روی مبل است. این کار سبب می شود که حتی با ریختن لکه های مختلف روی مبل، به راحتی آن را بشویید و دوباره استفاده کنید.

۲. فاصله از نور خورشید

زمانی که مبلمان رنگ روشن در معرض آفتاب قرار می گیرد، رنگ آن به تدریج تغییر می کند. بنابراین شما مجبور به تمیز کردن مداوم آن می شوید. برای همین پیشنهاد می کنیم که مبلمان را دور از نور خورشید نگهداری کنید.

۳. غبار رویی

ممکن است که با نشستن های مداوم روی مبلمان، مو و گرد و غبار ریزی بر مبل قرار بگیرد که سبب تغییر رنگ آن شود. برای از بین بردن این موارد، می توانید از رول های چسب دار مخصوص استفاده کنید.

تمیز کردن انواع مبل - دستکش

راه های تمیز کردن مبلمان رنگ روشن

اگر با رعایت موارد موجود در قسمت قبل، باز هم نتوانستید مبلمان خود را تمیز نگهداری کنید، باید بدانید که پا کردن مبلمان رنگ روشن نیازمند مراحل و ابزارهای مختلفی است که باید آن ها را بدانید:

۱. تمیز کردن مبل پارچه ای با جوش شیرین

یکی از راه های مفید برای تمیز کردن مبل رنگ روشن، استفاده از جوش شیرین است. برای انجام این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

  • در ابتدا باید سطح مبلمان را جاروبرقی بکشید و جوش شیرین را روی سطح سفید مبل بپاشید.
  •  ۲۰ تا ۳۰ دقیقه منتظر بمانید تا جوش شیرین بر مبل باقی بماند.
  •  پس از این مدت با استفاده از جاروبرقی، جوش شیرین موجود بر سطح مبلمان را جاروکنید.
  • چند قطره صابون مایع را در ۴ فنجان آب بریزید و لکه های موجود بر پارچه را با کمک محلول خانگی تمیز کننده مبل و پارچه کتانی پاکسازی کنید.
  • رطوبت باقی مانده بر مبل را با استفاده از پارچه خشک بگیرید.

۲. تمیز کردن مبل چرمی رنگ روشن با سرکه

اگر میز و صندلی اداری شما رنگ روشن دارد و از جنس چرمی است، برای تمیز کردن سطح آن باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • مقدار مساوی آب با دمای معمولی اتاق را با سرکه مخلوط کنید.
  • محلول را روی دستمال تمیزی بریزید و روی مبل را به اندازه ای که فقط مرطوب شود، تمیز کنید.
  • سطح مبل را از بالابه پایین و به آرامی تمیز کنید.
  • با استفاده از دستمال خشک، رطوبت موجود بر سطح مبل را از بین ببرید.
  • در صورت تمایل، می توانید از واکس چرم مصنوعی هم استفاده کنید.

۳. تمیز کردن مبل مخمل رنگ روشن با آب لیمو

اگر مبلمان شما از جنس مخمل است، کمی تمیز کردن سطح آن، سخت تر مدل چرمی انجام می شود؛ اما با اجرای مراحل زیر می توانید مبل روشن مخمل را هم تمیز کنید:

  • متناسب با فضای کثیف مبلمان، مقداری آب لیمو، آب و جوش شیرین را با یکدیگر مخلوط کنید.
  • پارچه نرم و تمیز را در محلول قرار دهید و به آرامی روی محل لکه دار قرار دهید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان پارچه را روی مبل نکشید؛ چرا که سبب آسیب به پارچه می شود.
  • با استفاده از پارچه خشک و تمیز، رطوبت موجود روی مبل را بگیرید و منتظر خشک شدن آن باشید.
  • به آرامی برس مخصوص به پارچه مخمل را بکشید تا مخمل به حالت اول در بیاید.

تمیز کردن انواع مبل - مبل آبی

نکات مهم برای تمیز کردن مبل رنگ روشن

توجه داشته باشید که قبل از تمیز کردن مبل سفید رنگ، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • دقت کنید که لکه موجود بر مبل، از چه نوعی است؛ چرا که ممکن است لکه ها خیس یا خشک باشند. در نتیجه راه های پاک کردن هر کدام از آن ها با یکدیگر متفاوت است.
  • برای پاک کردن مبل، در صورت وجود لکه های خیس، باید در ابتدا رطوبت لکه را در چند مرحله بگیرید و سپس برای تمیز کردن اقدام کنید.
  • برای از بین بردن لکه های خشک باید اول لکه را نرم کنید و سپس آن را با محلول های مختلف پاک کنید.

استفاده از گلیسیرین برای شستن مبل در خانه

برای از بین بردن لکه جوهر روی مبل، ابتدا قسمت مورد نظر را خیس کنید و کمی نمک روی آن بریزید، سپس با پنبه محل را تمیز کنید و روی لکه محلول گلیسیرین و آمونیاک بمالید و سپس رویه مبل را با کمی شامپو بشویید.

مخلوط نمک و الکل برای از بین بردن لکه چربی مبل

برای شستشوی مبل در خانه و پاک کردن لکه چربی روی مبل ، کمی نمک را با الکل مخلوط کنید و روی مبل بمالید؛ اگر جنس رویه مبل پارچه ابریشمی است، روی قسمت لکه شده را با یک برگه کاغذ خشک کن بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.

بهترین مایع برای شستن مبل رنگی در خانه

الکل سفید و نمک یک محلول خانگی تمیز کننده مبل است که می‌تواند به راحتی رنگ‌های قوی مانند رنگ و جوهر را از بین ببرد؛ برای استفاده از این ترکیب تنها کافی است مقداری نمک را با الکل سفبد ترکیب کنید و بعد با استفاده از اسفنج این محلول را به قسمت‌های رنگ گرفته مبل بزنید و بعد از چند دقیقه با استفاده از دستمال محل مورد نظر را پاک کنید.

تمیز کردن انواع مبل - اسکاچ

آموزش مرحله‌ای شستشوی مبل در منزل بدون دستگاه

در صورتی که شستشوی مبل در خانه با اصول و قواعد خاص خود پیش رود، شاهد آن هستید که در کمترین زمان مبل‌ها تمیز می‌شوند بدون اینکه به پارچه و بافت مبل آسیبی وارد شود؛ از آن مهم‌تر، دیگر نیازی به پرداخت هزینه به مبل‌شویی نیست.

پاک کردن گرد و خاک

بهترین روش شستشوی مبل در خانه این است که در مرحله اول گردو‌غبار از سطح مبل پاک شود؛ به همین منظور می‌توانید با کمک جاروبرقی، سطح مبل و کوسن‌های آن را تمیز کنید.

استفاده از برس نرم یا پرزگیر قبل از شستشوی مبل در خانه

بعد از پاک کردن گردو خاک بهتر است با استفاده از یک برس نرم، مو و گرد و خاکی که به سطح مبل چسبیده را پاک کنید.

تمیز کردن انواع مبل - مرد

از چه روش‌هایی برای تمیز کردن مبل استفاده کنیم ؟

راه های مختلفی برای تمیز کردن مبل وجود دارد. در صورتی که قصد دارید خودتان در منزل مبل را تمیز کنید و به مبلشویی ندهید، میتوانید راهکارهای زیر را در نظر بگیرید.

۱. تمیز کردن مبل با کربنات

تمیز کردن مبل با کربنات، تمیز کردن طبیعی را شبیه سازی می‌کند و مبل را مانند روز اول تمیز می‌کند. کل تمیز کردن فقط ۴ تا ۶ ساعت طول می‌کشد. فقط مقدار کمی از محلول‌های تمیز کننده کربناته با اثر جوشان استفاده می‌شود. آب کمتری نیز مورد نیاز است. میلیون‌ها حباب کربناته بسیار کوچک هستند و می‌توانند به داخل الیاف نفوذ کنند و آلودگی و کثیفی را از بین ببرند. سپس آن‌ها را به سطحی می‌برند که به راحتی پاک می‌شوند. این روش نه تنها یک مانع محافظ بر روی سطح باقی می‌گذارد، بلکه کثیفی را نیز به حداقل می‌رساند.

۲. تمیز کردن با فوم

محلول فوم را با دست روی مبل می‌مالید تا لکه‌ها از بین بروند. حاصل آن یک مبل تمیز و بوی خوش است. از آنجایی که میزان کف توسط فرد قابل کنترل است، احتمال آسیب با رطوبت کمتر است و این روش انتخاب رایج مصرف‌کنندگان می‌باشد.

۳. خشک شویی

اگر می‌خواهید از نحوه شستشو مبل در خشک‌شویی مطلع شوید، مطالعه این بخش را از دست ندهید. این روشی شبیه به تمیز کردن با فوم بدون استفاده از آب است. در خشک شویی، یک پودر پاک کننده شیمیایی دور پارچه می‌پاشند. پس از آن، پودر تمام آلودگی‌ها را از بین می‌برد و نتیجه یک مبل تمیز است. از آنجایی که در این روش، از آب استفاده‌ای نمی‌کنند، می‌توان از آن برای تمیز کردن مبل چوبی استفاده کرد و برای خشک کردن، نیازی به زمان نیست.

تمیز کردن انواع مبل - جارو برقی

۴. استخراج حرارت با بخار

از فناوری استخراج حرارت بخار با دمای بالا، برای حذف گرد و غبار و سایر ذرات ناسالم از سطح مبل استفاده می‌کنند. این روش، رطوبت اضافی را همراه با کثیفی و گرد و غبار از بین می‌برد و هیچ اثر خیسی بر جای نمی‌گذارد. در نتیجه، انقباض پارچه به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و می‌توان کل مبل را تنها در چند ساعت تمیز کرد. این روش همچنین از نظر مالی نسبت به سایر روش‌ها مقرون به صرفه‌تر است و بهترین نظافت را تضمین می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید