دمنوش برای گرفتگی صدا و دمنوش های گیاهی به دارا بودن انواع خواص درمانی شهرت دارند. در بین تمامی این دمنوش ها تنها تعداد محدودی از آن‌ها مناسب برای درمان گرفتگی صدا هستند که در این مطلب از پارس مگ با آن ها آشنا خواهید شد.

دمنوش برای گرفتگی صدا - فنجان شیشه ای

فهرست محتوا نمایش

علت گرفتگی صدا

عوامل زیر از مهم‌ترین دلایلی هستند که برای گرفتگی و خش‌دار شدن صدا وجود دارد. این عوامل خود را به صورت گلودرد نشان می‌دهند و منجر به گرفتگی صدا می‌شوند:

  • ابتلا به سرطان حنجره
  • بروز مشکلات تیروئیدی
  • فلج‌شدن تارهای صوتی
  • رفلاکس معده (GERD)
  • گرفتگی صدا و آلرژی
  • گرفتگی صدا ناشی از استرس
  • ابتلا به بیماری و اختلالات عصبی
  • صحبت کردن زیاد و بلند یا دادزدن
  • ایجاد تومور خوش‌خیم در تارهای صوتی
    داشتن پولیپ بینی، کیست یا ندول‌های صوتی
  • گرفتگی صدا و مشکلات تیروئید اثرگذاری روی تارهای صوتی
  • التهاب حنجره بخاطر بیماری‌های عفونی؛ مانند سرماخوردگی و آنفولانزا
  • مصرف موادی که حنجره را تحریک می‌کند؛ مانند الکل و گرفتگی صدا بعد از ترک سیگار
  • لارنژیت یا متورم‌شدن تارهای صوتی به‌واسطه حساسیت فصلی یا عفونت دستگاه تنفسی
  • گرفتگی صدا و پریودی هم رابطه دارند چون در مرحله قبل از قاعدگی، کاهش پروژسترون تحرک معده را افزایش می‌دهد و باعث ریفلاکس معده  می‌شود. این تغییر روی صدا اثر می‌گذارد.

گرفتگی صدا و سرطان ریه هم با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند. وجود توده در ریه‌ها به ایجاد چنین وضعیتی منجر می‌شود. درمان گرفتگی صدا عصبی ناشی از استرس هم به مراجعه به پزشک و بررسی تخصصی نیاز دارد.

برخی از این عوامل را می‌توان به آسانی کنترل کرد. مثلا از صحبت کردن زیادی خودداری کرده و یا با تغییر برنامه غذایی، رفلاکس معده را کاهش دهیم. مصرف آب زیاد و ترک سیگار، از دیگر روش‌های موثر برای پیشگیری از گرفتگی صدا است. گرفتگی صدا و خارش گلو در سرماخوردگی و آنفولانزا هم موقتی‌اند.

همچنین در پارس مگ بخوانید : غذای مفید برای آنفولانزا چه غذایی است ؟

دمنوش برای گرفتگی صدا - لیوان آب

پیشگیری از گرفتگی صدا

چند روش آسان برای جلوگیری از گرفتگی صدا و درمان خانگی گرفتگی صدا و گلو درد وجود دارد:

  • سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • از الکل و کافئین و سایر مایعاتی که بدن شما را کم آب می‌کنند، اجتناب کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • از دستگاه بخور سرد استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای تند پرهیز کنید.
  • طولانی مدت از صدای خود استفاده نکنید.
  • با صدای بلند صحبت نکنید یا داد نزنید.

دمنوش برای گرفتگی صدا - فنجان شیشه ای

بهترین دمنوش‌ها برای درمان گرفتگی صدا

شاید دم‌دست‌ترین و مناسب‌ترین گزینه برای تسکین گرفتگی صدا، چای باشد. اما شما می‌توانید با برخی گیاهان دیگر دمنوش‌هایی آماده کنید که تمام این دمنوش‌ها می‌توانند غشاهای مخاطی شما مرطوب نگه دارند و همین میزان گلودرد و گرفتگی صدا را کاهش می‌دهد.

با توجه به اینکه انواع دمنوش‌ها با آب دم می‌شوند، بنابراین می‌توان تهیه دمنوش را یک راه طبیعی برای دریافت مایعات بیشتر دانست که در زمان سرماخوردگی به آن بسیار نیاز خواهید داشت، چرا که با وجود عطسه، سرفه، احتقان سینوسی و آب ریزش بینی، به شدت آب از دست خواهید داد.

یک فنجان از دمنوش‌هایی که در ادامه نام می‌بریم، باعث تسکین گلو و التهاب ناشی از عفونت گلو می‌شود که یکی از مزایای مهم آن بهبود گرفتگی صدا خواهد بود. از بابونه گرفته تا چای سبز، انتخاب‌های متعددی برای درمان گرفتگی صدا دارید. بنابراین، در ادامه این مقاله همراه ما شوید تا با بهترین دمنوش‌ها برای درمان گرفتگی صدا و گلودرد آشنا شوید.

دمنوش بابونه

با توجه به خاصیت آرام‌بخش بودن بابونه، می‌توانید از دمنوش بابونه برای تسکین درد گلو و گرفتگی صدا استفاده کنید. تحقیقات نشان می‌دهند چای بابونه دارای فیتونوترینت است که به کاهش گلودرد کمک می‌کند. دمنوش بابونه نه تنها روی کاهش علائم گلودرد تاثیر دارد، بلکه دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند تورم ناشی از گلودرد را کاهش دهد و این خاصیت باعثِ ترمیم بافت‌های گلو و باز شدن صدا خواهد شد. علاوه بر این، باید به این نکته اشاره کرد که دمنوش بابونه فاقد کافئین است و این می‌تواند خبری خوش برای شما باشد چرا که می‌توانید این دمنوش را هر ساعتی از روز بنوشید.

دمنوش برای گرفتگی صدا - بابونه

چای سبز

چای سبز، سرشار از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی و به همین دلیل، می‌توان آن را یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای درمان گرفتگی صدا و گلودرد دانست. از آنجایی که چای سبز حاوی کافئین است، اگر به کافئین حساسیت دارید و همچنان می‌خواهید این دمنوش را برای درمان گرفتگی صدا مصرف کنید، بنابراین بهتر است آن را به اندازه‌ی کم بنوشید و کل روز را با چای سبز سر نکنید.

در مطالعه‌ای مشخص شده افرادی که لوله‌ای را داخل گلوی خود قرار داده‌اند (مانند آندوسکوپی) و پس از آن احساس خراش روی گلوی خود کرده‌اند، با مصرف چای سبز دردشان کاهش یافته است. در حالی که تحقیقات بیشتری در مورد میزان مصرف چای سبز و مفید بودنِ آن برای سرماخوردگی نیاز است، اما می‌توان آن را به‌عنوان یک درمان خانگی و گیاهی برای تسکین گلو و باز کردن صدا دانست.

اگر می‌خواهید از این دمنوش برای بهبود صدای خود استفاده کنید، توصیه می‌کنیم که زمان دم کردن آن را کاهش دهید چرا که گذشت مدت زمان طولانی از دم کردن چای سبز، باعث تلخ شدنِ آن می‌شود. بهتر است سراغ خرید دمنوش یا چای سبز کیسه‌ای بروید و آن را حدود سه دقیقه در آب جوش قرار دهید تا هم طعم و مزه‌ی بهتری داشته باشد و هم بتوانید از خواص آن بهره‌مند شوید.

دمنوش برای گرفتگی صدا - چای سبز

دمنوش ریشه شیرین بیان

با اینکه ممکن است شیرین بیان طعم خوبی نسبت به دیگر گزینه‌های این مقاله نداشته باشد، اما تحقیقات نشان داده‌اند که دمنوش شیرین بیان می‌تواند به کاهش گلودرد و همچنین باز شدن صدا کمک کند. در مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۳ در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد، عنوان شده که ریشه شیرین بیان یک ماده‌ی تسکین دهنده است که می‌توانید آن را برای تسکین گلودرد و همچنین دیگر مشکلات مربوط به گلو مانند گرفتگی صدا استفاده کنید. اما نکته مهم در مورد شیرین بیان این است که، شما باید در طول مدتی که دچار گرفتگی صدا شدید، آن را به‌صورت مکرر و مداوم مصرف کنید تا تاثیر آن را ببینید.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که دمنوش ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد باکتریایی است که به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند. در حالی که محققان خاطرنشان می‌کنند که مطالعات بیشتری برای تأیید این یافته‌ها مورد نیاز است، اما همین مقدار تحقیقات انجام شده گامی رو به جلو برای اثبات تاثیر این گیاه در تسکین درد و بافت‌های صوتی است.

دمنوش برای گرفتگی صدا - شیرین بیان

دمنوش نعناع فلفلی

گیاه نعناع فلفلی خواص بسیاری برای درمان بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و علائم پس از آن دارد. نعناع فلفلی دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد سرطانی و ضد ویروسی است و به همین دلیل است که از این گیاه برای ساخت بسیاری از داروها استفاده می‌کنند.

توانایی نعناع فلفلی برای کمک به کاهش التهاب و عفونت ناشی از میکروب‌ها در بدن بسیار زیاد است، اما آزمایش‌های بالینی و مطالعات انسانی تا به امروز ضعیف هستند (یا وجود ندارند). همان‌طور که علم به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، امیدواریم مطالعات بیشتری در مورد این گیاه دارویی مشاهده کنیم؛ اما در حال حاضر، اگر متوجه گلودرد و تغییر صدا شدید، می‌توانید نعناع فلفلی را دم کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید چراکه گیاهی بی‌ضرر است.

دمنوش برای گرفتگی صدا - نعنا

دمنوش زردچوبه

زردچوبه یک ماده‌ی عالی با خاصیت ضد عفونی کنندگی بسیار بالایی است. اگر کمی زردچوبه را به آب در حال جوش اضافه کنید و آن را صاف کنید، دمنوشی خواهید داشت که برای گلودرد و گرفتگی صدا معجزه خواهد کرد. زردچوبه دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی است و به تسکین گلودرد و دیگر علائم سرماخوردگی کمک می‌کند.

دمنوش برای گرفتگی صدا - زردچوبه

دمنوش ریشه گل ختمی

ریشه گل ختمی دارای خواصی برای تسکین گلودرد است و باعثِ ترمیم بافت‌های گلو و درمان رفتگی صدا می‌شود. اما خوب است بدانید که مصرف دمنوش ریشه گل ختمی ممکن است با برخی داروها تداخل پیدا کند. بنابراین، حتما قبل از مصرف این دمنوش با پزشک خود مشورت کنید.

چای لیمو

لیمو سرشار از ویتامین C است که به سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با علائم سرماخوردگی کمک می‌کند. برای تسکین و درمان گلودرد و گرفتگی صدا می‌توانید یک قاشق عسل را با لیمو ترکیب و بعد آن را به آب ولرم اضافه کنید!

دمنوش برای گرفتگی صدا - قاشق

چای زنجبیل

ریشه زنجبیل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که می‌تواند به‌عنوان تسکین‌دهنده گلو عمل و بافت‌های گلو را ترمیم کند. زنجبیل همچنین ممکن است به کاهش دمای بدن و کاهش تب نیز کمک کند. برای افزایش خاصیت ضد باکتریایی زنجبیل، کمی دارچین به دمنوش خود اضافه کنید.

دمنوش برای گرفتگی صدا - زنجبیل

دمنوش گل گاو زبان و عناب و شربت شیرین بیان

خوردن دمنوش گل گاو زبان، دمنوش عناب و شربت شیرین بیان به رفع گرفتگی صدا کمک می‎کنند و تارهای صوتی آسیب دیده به علت سرماخوردگی را بهبود می‎بخشند.

بهتر است دمنوش گل گاو زبان و عناب را در طول روز، دو بار مصرف کنید تا تاثیر لازم را بر روی بدن بگذارد و یک فنجان از شربت شیرین بیان، قبل از غذا در طول روز برای بهبودی کامل گرفتگی صدا میل کنید.

دمنوش برای گرفتگی صدا - دمنوش

دمنوش ترکیبی گل زوفا، بنفشه کاکوتی و آویشن برای تقویت حنجره

دمنوش ترکیبی گل زوفا، بنفشه کاکوتی و آویشن، تارهای صوتی را تقویت و به رفع عفونت گلو کمک می‌کنند. در واقع افرادی‌که صدای دو رگه دارند، می‌توانند به کمک این دمنوش‎ها بهتر صحبت کنند.

دمنوش برگ کرفس برای حنجره

اگر گرفتگی صدای شدیدی دارید و نمی‌توانید به راحتی صحبت کنید، به شما پیشنهاد می‎کنیم که دمنوش برگ کرفس میل کنید. این دمنوش خواص درمانی بسیاری دارد و تارهای صوتی را تقویت می‎کند.

دمنوش برای گرفتگی صدا - کرفس

بهبود گرفتگی صدا با عسل و آب لیمو

عسل و آبلیمو در بهبود گرفتگی گلو و صدا، نقش موثری دارد. برای تهیه، یک قاشق سوپ‎خوری عسل و آبلیمو را در یک فنجان آب ولرم بریزید و در طول روز چند بار از آن میل کنید.

دمنوش برای گرفتگی صدا - عسل

دمنوش به دانه

یکی دیگر از دمنوش‌هایی که به کمک آن می‎توانید از شر گرفتگی صدای خود سریع راحت شوید، دمنوش به دانه است.

دمنوش برای گرفتگی صدا - دارچین

آب نمک برای رفع گرفتگی صدا

بیشتر افراد فکر می‎کنند قرقره کردن با دهانشویه‌ها مفید است، در حالی‌که اینطور نیست. بیشتر دهانشویه‌ها الکل دارند و تارهای صوتی را بی‌آب می‌کنند. محلول قرقره با دهانشویه‌ها به تارهای صوتی اصلا نزدیک نمی‎شود، اما خود عمل قرقره کردن مضر است و باعث تورم تارهای صوتی می‎شود.

شست‌وشوی دهان و بینی با محلول آب و نمک رقیق به پاکسازی راه‌های تنفسی کمک می‎کند و عوامل بیماری‎زا را از بدن دور می‎کند. همچنین در پیشگیری و بهبود بیماری‎های تنفسی بسیار موثر است.

درمان گرفتگی صدا با شیر و ترنجبین

در زمان التهاب گلو و حنجره مصرف شیر بسیار توصیه می‌شود. اگر شیر را با ترنجبین مصرف کنید، می‌تواند به رفع گرفتگی صدای شما کمک کند.

دمنوش برای گرفتگی صدا - لیمو عسل

دمنوش سنجد تلخ

سنجد به عنوان گیاهی شناخته می‌شود که دارای موسیلاژ است. موسیلاژ موجود در سنجد در صورت قرار گرفتن در آب به صورت ژله ای تغییر حالت می‌دهد. حالت ژله ای این گیاه در آب گرم می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در رفع گرفتگی صدا، کاهش التهاب حنجره و تسکین گلو درد داشته باشد.

دمنوش ناشناخته هورهوند و رفع گرفتگی صدا

یکی از دمنوش خانگی برای گرفتگی صدا، جوشانده یا دمنوش هورهوند است. این دمنوش از عصاره گیاه هورهوند که سرشار از آنتی اکسیدان است تهیه می‌شود. مزایا و فواید متعدد این دمنوش موجب شده است که برای درمان بیماری‌های گلو درد و سرماخوردگی مورد استفاده قرار گیرند.

دمنوش برای گرفتگی صدا - گیاه

درمان خانگی گرفتگی صدا

چند روش ساده برای درمان گرفتگی صدا و سرفه یا مشکلات مشابه وجود دارد که می‌توان در منزل انجام داد. از این روش‌ها برای درمان گرفتگی صدا کودکان یا اطرافیان خود نیز استفاده کنید. البته در میان این روش‌ها، قرص برای گرفتگی صدا وجود ندارد اما هر کدام تاثیرگزاری بسیار بالایی دارند:

  • غرغره آب‌نمک
  • استفاده از زنجبیل
  • مصرف چای‌وعسل
  • استراحت‌دادن به صدا
  • درمان گرفتگی صدا با نشاسته
  • استفاده از دستگاه بخور سرد
  • مصرف زیاد مایعات و دمنوش برای گرفتگی صدا

۱.  استراحت دادن به صدای خود

در اثر داد زدن یا صحبت کردن زیاد، حنجره شما دچار التهاب و تحریک شده است. پس برای مدتی سکوت کنید تا تارهای صوتی شما استراحت کند؛ این روش معجزه برای گرفتگی صدا است. یا حداقل از فریاد زدن و پچ پچ کردن با دیگران خودداری کرده و به آرامی حرف بزنید. چون پچ پچ کردن فشار زیادی به تارهای صوتی شما وارد می‌کند. این روش برای رفع گرفتگی صدا شما یا فرزندتان بسیار مناسب و راحت است. البته شربت گرفتگی صدا در بزرگسالان راه‌حل خوبی برای سنین بزرگسال است اما همیشه راه‌های طبیعی جواب‌های طولانی مدت‌تری دارند.

۲. استفاده از دستگاه بخور سرد

راهکار دیگری که برای درمان گرفتگی صدا وجود دارد، مرطوب کردن هوا است. پس هوای تنفسی خود در منزل را با یک دستگاه بخور سرد مرطوب کنید. انجام این کار در فصول سرد سال بسیار ضروری است. چون هوای داخل منزل در اثر گرمایش خشک شده و موجب تحریک بیشتر گلو می‌شود. گرفتن یک دوش آب گرم هم می‌تواند به بهبود گرفتگی صدای شما کمک کند.

دمنوش برای گرفتگی صدا - زن

۳. مصرف زیاد مایعات

برای بازشدن صدا چه بخوریم ؟ راحت‌ترین روشی که برای درمان گرفتگی صدا وجود دارد، مصرف زیاد مایعات است. با نوشیدن روزانه ۱۰ الی ۱۲ لیوان آب، می‌توان مشکل کم آبی بدن را رفع کرد. در طول مدت درمان از نوشیدن مایعات کافئین‌دار مانند قهوه خودداری کنید. اگر گرفتگی صدای شما در اثر سرماخوردگی باشد، بهترین کار مصرف سوپ مرغ یا سیر زیاد است. چون سیر باعث کاهش ترشحات مخاطی شده و گرمای سوپ موجب مرطوب شدن گلوی شما می‌شود.

۴. غرغره کردن آب نمک

غرغره کردن آب نمک، موجب کاهش التهاب حنجره و بهبود بافت‌های تحریک شده می‌شود. برای تهیه چنین محلولی، باید یک قاشق چای خوری نمک را در لیوان آب گرم حل کنید. سپس روزانه چند بار آب نمک را غرغره کنید تا علائم التهاب برطرف شود. این کار باعث باز شدن راه‌های تنفسی و سینوس‌ها از عوامل بیماری‌زا می‌شود.

برخی افراد به اشتباه از دهانشویه به جای آب نمک استفاده می‌کنند! اما فراموش نکنید که دهانشویه حاوی الکل است و موجب گرفتگی صدا و خشکی گلو و تارهای صوتی می‌شود. پس نه تنها به درمان گرفتگی صدا کمک نخواهد کرد؛ حتی ممکن است میزان التهاب را افزایش دهد.

۵. درمان گرفتگی صدا با نشاسته

گرفتگی صدا درمان دارد. از حریره نشاسته برای بهبود گرفتگی صدا کمک بگیرید. افزودن این ماده به چای عسل هم می‌تواند ایده مطلوبی باشد. برای درست‌کردن حریره نشاسته باید روند زیر را پیگیری کنید:

  • یک لیوان آب جوش
  • یک قاشق مرباخوری نشاسته ذرت
  • عسل، شکر یا قند
  • یک قاشق غذاخوری بادام ساییده

نشاسته را ابتدا در آب سرد حل کنید و بعد در آب جوش بریزید، باقی مواد را اضافه کنید و میل بفرمایید.

دمنوش برای گرفتگی صدا - نشاسته

۶. استفاده از زنجبیل

اگر درگیر این سوال هستید که برای گرفتگی صدا چی بخوریم ؟ زنجبیل، بهترین دمنوش برای گرفتگی صدا و درمان بیماری‌های تنفسی است. مواد موجود در زنجبیل برای درمان سرفه‌های خشک و تحریک کننده مرتبط با لارنژیت، بسیار مناسب است. پس در عوض استفاده از شربت گرفتگی صدا در کودکان، می‌توان دمنوش زنجبیل را مصرف کرد. یا اینکه مقداری از زنجبیل را داخل سوپ بریزید تا کودک آن را مصرف کند.

۷. خوردن چای عسل

درمان گرفتگی صدا با عسل هم مقدور است. عسل باعث کاهش سرفه و ترشح مخاط می‌شود. پس می‌توان از این ماده شگفت انگیز برای درمان سریع گرفتگی صدا استفاده کرد. کارایی عسل در درمان سرفه، به مراتب بیشتر از داروهایی مانند دکسترومتورفان است. مقداری عسل را در فنجان چای آب گرم حل کرده و نوش جان کنید. اگر هم با شیرینی زیاد میانه خوبی ندارید، یک لیموی تازه را داخل آن بچکانید. این روش یکی از راه‌های درمان خانگی گرفتگی صدا است.

دمنوش برای گرفتگی صدا - چای عسل

درمان دارویی گرفتگی صدا

با مراجعه به پزشک و کشف علت گرفتگی صدا می‌توانید از روش‌های تخصصی تجویزی برای درمان بهره ببرید. گاهی هم کارتان با مصرف داروهای بدون نسخه راه می‌افتد و بهبود پیدا می‌کنید. در ادامه به هریک از این درمان‌های دارویی می‌پردازیم.

 استفاده از داروهای بدون نسخه

برای درمان گرفتگی صدا در سرماخوردگی، می‌توان از داروهای بدون نسخه استفاده کرد:

  • ایبوپروفن
  • استامینوفن

این داروها علاوه بر خاصیت ضدالتهابی، موجب بهبود سردرد یا تب هم می‌شوند.  شربت گرفتگی صدا در کودکان را هم از داروخانه‌ها تهیه کنید. به هیچ وجه از آسپرین استفاده نکنید؛ چون باعث آزرده شدن تارهای صوتی شده و گرفتگی صدا را تشدید می‌کند.

افرادی هم که رفلاکس معده دارند، باید موقع خواب سر را بالاتر از بدن قرار دهند. ۳ تا ۴ ساعت قبل از خواب، خوردن را متوقف یا با تجویز پزشک، شربت آلومینیوم ام جی مصرف کنید.

از آمپول برای گرفتگی صدا هم استفاده می‌شود. اگر دلیل مشکل آلرژی باشد، گاهی بتامتازون و موارد مشابه در رفع گرفتگی صدا هم کارساز هستند.

دمنوش برای گرفتگی صدا - کتری

درمان خانگی گرفتگی صدا در نوزادان 

درمان کودکان در بیشتر موارد دشوارتر است زیرا آنها عموماً همکاری‌های لازم را نمی‌کنند. با این حال به عنوان والدین شما می‌توانید کارهایی برای تسریع روند بهبود انجام دهید. تمام تلاش خود را برای آرام کردن گریه نوزاد انجام دهید. شیردهی را افزایش داده و به کودک خود فرصت استراحت دادن به تارهای صوتی خود را بدهید. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله درمان گرفتگی بینی در کودکان و علائم سرماخوردگی نوزاد مراجعه کنید.

کارهای ممنوعه در درمان خانگی گرفتگی صدا

درحالی که بسیاری از شما به دنبال بهترین درمان خانگی گرفتگی صدا هستید، لازم است بدانید که باید از انجام برخی امور نیز خودداری کنید:

  • استفاده شدید و بیش از حد از صدا: استراحت صدا باید در مرحله اول خط درمانی باشد. هرگونه استرس غیرضروری برای تارهای صوتی می‌تواند به ضرر پیشروی روند درمانی باشد حتی اگر از بهترین داروهای گیاهی استفاده کنید.
  • با صدای معمولی صحبت کنید: آرام صحبت کردن و زمزمه کردن آسیب و استرس بیشتری به تارهای صوتی وارد می‌کند و اگر مجبور هستید صحبت کنید، با صدای معمولی خود و در تن ملایم صحبت کنید.
  • سیگار کشیدن: هر گونه درمان خانگی برای درمان گرفتگی صدا بی‌نتیجه خواهد بود وقتی در هوای آلوده باشید یا سیگار بکشید. آلودگی می‌تواند گلو را تحریک کرده و با افزایش حملات سرفه مدت بهبودی را طولانی کند.
  • صاف کردن گلو: در درمان خانگی گرفتگی صدا و سوزش گلو، خودداری از صاف کردن صدا، اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد اما ضروری ست از انجامش خودداری کنید. صاف کردن گلو می‌تواند منجر به تحریک و آسیب بیشتر به تارهای صوتی شود. 
  • داروهای ضد احتقان: ممکن است بعضی استفاده از داروهای ضداحتفان را به عنوان یک درمان خانگی گرفتگی شدید صدا پیشنهاد دهند اما این داروها خطرناک بوده و با خشک کردن گلو می‌تواند روند درمان را به تاخیر بیاندازد. 

دمنوش برای گرفتگی صدا - چای

چه زمانی برای گرفتگی صدا به پزشک مراجعه کنیم ؟

درست است که درمان خانگی گرفتگی صدا باید اولین خط درمانی شما باشد، اما در شرایطی که گلودرد و گرفتگی صدا در حال بدتر شدن هستند باید از پزشک برای درمان خود کمک بخواهید. یک گرفتگی صدای عادی در حالت طبیعی در عرض یک هفته درمان می‌شود. در مواقعی که گرفتگی صدا به دلیل دادن زدن بیش از حد یا حتی عفونت‌های ویروسی ایجاد شود، مصرف آنتی بیوتیک‌ها نمی‌تواند کمکی به درمانتان بکند. 

اگر گرفتگی صدای شما طولانی شد و درد شدیدی احساس می‌کنید باید به پزشک مراجعه کنید. در مواقع ضروری پزشک می‌توانید با تجویز کورتیکواستروئیدها روند درمانی شما را بهبود ببخشد. گرفتگی صدا زمانی که بیش از دو هفته طول بکشد به حالت مزمن تبدیل شده و نیاز به رسیدگی فوری دارد. در این شرایط برخی علل زمینه‌ای مانند رفلاکس اسیدی یا عفونت باکتریایی می‌تواند عامل گرفتگی صدا باشد که باید فوراً درمان شود.

دمنوش برای گرفتگی صدا - عسل

مواد غذایی مناسب برای درمان گرفتگی صدا

برای گرفتن صدا چه بخوریم ؟ مصرف هر یک از مواد غذایی یا دارویی زیر، می‌تواند به درمان گرفتگی صدا شما کمک کند:

  • جوشانده دانه بِه
  • جوشانده برگ کرفس
  • برگ و ریشه گل ختمی
  • مواد لعاب‌دار همچون بامیه
  • جوشانده تره به همراه شکر
  • آب نخود پخته همراه با نمک
  • مصرف سیب برای درمان اختلالات تنفسی
  • اسفناج پخته برای درمان گرفتگی صدا و سرفه‌های خشک

دمنوش برای گرفتگی صدا - به

چه کسانی در معرض گرفتگی صدا هستند ؟

کسانی که از صدای خود زیاد استفاده می‌کنند:

  • آموزگاران
  • وکلا
  • خوانندگان
  • گویندگان

دمنوش برای گرفتگی صدا - گلو

گرفتگی صدا در بارداری

گاهی در برخی افراد در دوران بارداری تغییرات صدا موسوم به نام لارنگوپاتی گراویداروم رخ می‌دهد. اتساع شکم در دوران بارداری با عملکرد ماهیچه های شکم تداخل می‌کند، مکانیک صداسازی را تغییر می‌دهد و آسیب هایی به وجود می‌آورد. علائم شامل گرفتگی صدا و از دست دادن صدا است.

برای کمک به درمان این وضعیت در دوران بارداری، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • به صدای خود استراحت دهید.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب را فراموش نکنید.
  • هیدراته‌ماندن می تواند به بدن شما در مبارزه با این وضع کمک کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید