غذای مفید برای آنفولانزا و درمان این بیماری بسیار مهم است.اما باید بدانیم که مصرف چه غذاهایی برای درمان آنفولانزا مفیدتر هستند.در این مطلب از پارس مگ ما شما را با غذای مفید برای آنفولانزا که به درمانش کمک میکند آشنا میکنیم.

غذای مفید برای آنفولانزا - دمنوش

 

فهرست محتوا نمایش

آنفولانزا چیست ؟

آنفولانزا نوعی ویروس است که باعث عفونت در دستگاه تنفسی می‌شود. این بیماری واگیردار، یکی از آن بیماری‌هایی است که انواع مختلفی دارد و تاکنون سه نوع تیپ آ، ب و ث از آن شناخته شده است.

علائم بیماری می‌تواند خفیف و حتی حاد باشد. از آنجایی‌که ویروس آنفولانزا در هوا و از انسانی به انسان دیگر منتقل می‌شود، در فصل زمستان حضور در فضاهای سربسته و عمومی ممکن است خطر ابتلا به آنفولانزا را افزایش دهد.

همچنین احتمال ابتلای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند به آنفولانزا بیشتر است. اما از آنجایی‌که با شروع فصل سرما، شیوع بیماری‌های سرماخوردگی و حساسیت‌های زمستانی هم افزایش پیدا می‌کند، تشخیص آن که بفهمیم به آنفولانزا مبتلا هستیم یا سرماخوردگی، کمی سخت خواهد بود.در تشخیص و تفکیک آنفولانزا از سرماخوردگی باید علائم را به خوبی بررسی کرد.

علائم آنفولانزا را می‌شناسید ؟

هر فردی متناسب با سیستم ایمنی بدن‌اش ممکن است، علائم شدید یا کمتری از آنفولانزا را تجربه کند. این بیماری یک دوره کوتاه‌مدت سه تا چهار روزه دارد اما ممکن است افراد در این مدت علائم شدیدی از آن را تجربه کنند. موارد زیر از شایع‌ترین علائم آنفولانزا هستند:

  • تب و لرز
  • سرفه
  • گرفتگی و آبریزش بینی
  • گلو درد و بدن درد
  • سردرد و خستگی
  • سوزش چشم‌ها

در بیشتر مواقع این بیماری با تب و لرز، سردرد و درد بدن همراه با حالت تهوع و استفراغ همراه است. این علائم معمولا دو روز پس از ابتلا به بیماری خودشان را نشان می‌دهند و به مدت یک هفته هم باقی می‌مانند. از آنجایی‌که شناخت انواع و تیپ‌های آنفولانزا توسط خود ما مشکل است و ممکن است بدنمان علائم را خفیف‌تر یا شدید‌تر از واقعیت نشان دهد، حتما باید پس از ظهور این علائم به پزشک مراجعه کنیم. تشخیص دقیق بیماری آنفولانزا فقط توسط پزشک قابل انجام است. پس این علائم را با سرماخوردگی یا خستگی و حتی حساسیت اشتباه نگیرید.

تفاوت آنفولانزا با سرماخوردگی در چیست ؟

تفاوت‌های آنفولانزا و سرماخوردگی کم نیست اما این دو بیماری علائم مشابه بسیاری دارند از آبریزش بینی تا سوزش چشم‌ها. اما شاید بتوان سرفه، تب و بدن درد را مهم‌ترین علائم تشخیص بیماری آنفولانزا از سرماخوردگی دانست. معمولا لرز و بدن ‌درد از اولین نشانه‌های ابتلا به آنفولانزا شناخته می‌شود.

اگر احساس کردید که علائمی شبیه به سرماخوردگی دارید اما به شدت بی‌حال هستید به طوریکه حتی نمی‌توانید از جایتان بلند شوید و بدن درد امانتان را بریده است؛ احتمال ابتلای شما به آنفولانزا وجود دارد. پس حتما در چنین شرایطی به پزشک مراجعه کنید.

غذای مفید برای آنفولانزا - زن مریض

آیا آنفولانزا با خوددرمانی خوب می‌شود ؟

تشخیص آنفولانزا از بیماری مثل سرماخوردگی سخت‌تر است و از آنجایی‌که انواع مختلفی دارد، بی‌توجهی به آن می‌تواند خظرناک باشد. این بیماری را نمی‌توانید با استراحت و خوددرمانی واقعا درمان کنید. شما حتما نیاز دارید که با پزشک مشورت کنید تا در صورت لزوم از دارو مصرف کنید.

خوردن برخی مواد خوراکی مغذی و مقوی هم فقط می‌تواند علائم آنفولانزی شما را کاهش دهد یا سرعت بهبود شما را بیشتر کند. شاید بتوانید با رعایت نکات بهداشتی و مصرف مواد مغذی از ابتلا به آنفولانزا پیشگری کنید اما برای درمان آنفولانزا به کمک پزشک نیاز خواهید داشت.

اگر همچنان با رعایت نکات بهداشتی مثل شستن دست‌ها، روبوسی نکردن با افراد، استفاده از ماسک و … احساس می‌کنید که به آنفولانزا مبتلا شده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا اول به پزشک مراجعه کنید. شما علاوه بر استفاده از واکسن‌ها، داروها و … که برای درمان شما ضروری است، می‌توانید برای دوران نقاهت خود و کمک به تسریع روند بهبود خودتان از خوراکی‌هایی استفاده کنید.

با شناخت این بیماری و علائم آن می‌توانیم به اینکه برای آنفولانزا چه بخوریم جواب دهیم. به طور کلی فراموش نکنید بهترین دارو برای آنفولانزا استراحت و مصرف میوه و سبزیجات در کنار غذاهای مناسب آنفولانزا هستند.

چگونه از ابتلا به آنفولانزا پیشگیری کنیم ؟

همیشه دست‌هایتان را صابون و مواد ضدعفونی‌کننده بشویید. از بغل‌کردن و رو‌بوسی با افراد در فصل‌های سرد سال خودداری کنید. از آنجایی‌که آنفولانزا ویروسی است که از طریق تنفس منتقل می‌شود، حتما در فضاهای عمومی و شلوغ از ماسک استفاده کنید.

تزریق واکسن آنفولانزا هم پیش از شروع فصل زمستان و پاییز می‌تواند از ابتلای شما به آنفولانزا پیشگیری کند. اما دقت داشته باشید که مثل هر واکسن دیگری، بعد از تزریق واکسن آنفولانزا هم ممکن است تا چند روز بعد علائمی مثل تب و بدن درد داشته باشید. برای همین بهتر است بعد از تزریق واکسن آنفولانزا قرص مسکن بخورید.

همچنین خوردن برخی مواد خوراکی و غذاها به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی می‌تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند و از ابتلای شما به این بیماری جلوگیری کند.

غذای مفید برای آنفولانزا - کیوی

در پارس مگ بخوانید : چه کسانی باید واکسن آنفولانزا را تزریق کنند ؟

لیست غذای مفید برای آنفولانزا و درمانش

مصرف غذا، انرژی و مواد مغذی مختلف مورد نیاز بدن را تامین میکند، در زمان بیماری نیاز به برخی مواد مغذی در بدن بیشتر میشود و شما با انتخاب درست مواد غذایی مختلف میتوانید این نیاز ها را تامین کنید و بهبود هرچه سریعتر آنفولانزا به انتخاب شما در مصرف مواد غذایی بستگی دارد.
برای درمان آنفولانزا در هنگام ابتلا به بیماری غذاهای زیر را مصرف کنید:

سوپ مرغ یک غذای مفید برای آنفولانزا

مطالعات نشان می دهد که مواد تشکیل دهنده سوپ مرغ باعث مبارزه با التهاب می شود و پاسخ های التهابی به بیماری را کاهش می دهد ، سوپ مرغ همچنین راه بینی و گلو را باز می کند و فرد راحت تر نفس می کشد.

سوپ های دیگر نیز مثل سوپ سبزیجات اثرات مشابه برای فرد دارد که سوپ ها علاوه بر مقوی بودن، راحت هضم می شوند و می توان به راحتی آن را آماده کرد و همچنین حاوی آب هستند که آبرسانی به بدن را افزایش می دهند. 

غذای مفید برای آنفولانزا - سوپ مرغ

سیر

سیر همچنین دارای خواص ضد ویروس و ضد باکتری هستند ، این ماده به فرد کمک می کند تا سیستم ایمنی خود را بهبود ببخشد و با عفونت هایی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی مبارزه کند.

این ماده در طی آزمایشی روی 146 بیمار به مدت سه ماه تست شده و نتیجه نشان داده که سیر می تواند سرماخوردگی و آنفولانزا را در مدت کوتاهی بهبود ببخشد.

غذای مفید برای آنفولانزا - سیر

غذا های حاوی ویتامین c یک غذای مفید برای آنفولانزا

میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین c می توانند سیستم ایمنی شما را تقویت کنند ، سطح بالای ویتامین c را می توان در مواد غذایی زیر یافت :

– فلفل تند یا شیرین به هر رنگی

– آب پرتقال یا نارنج

– گیرپ فروت

– کیوی

– مرکباتی مثل لیمو

– تمشک آبی، قرمز و بنفش

– انگور بنفش یا قرمز

– بروکلی خام

– سبزیجات برگ دار و خام

بسیاری از میوه های حاوی ویتامین c، منبع عالی از فلاوونیدها هستند که فواید زیادی برای سلامتی فرد دارند ، به طور مثال فلاوونید ها خطر ابتلا به مشکلات و عفونت های تنفسی را پایین می آورد.

غذای مفید برای آنفولانزا - آبمیوه
بهترین آب میوه برای سرماخوردگی

آب گوشت غذای مفید برای آنفولانزا

علاوه بر سوپ مرغ از آب گوشت نیز می‌توانید به عنوان بهترین غذای سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده نمایید. وقتی گوشت را همراه با مقداری آب می‌پزید، مایع حاصل حاوی مقادیر بالایی ویتامین و مواد معدنی از قبیل منیزیم، کلسیم، فولات و فسفر بوده و مقدار کالری مناسبی را برای بدن شما فراهم می‌کند. اگر آب گوشت را در حالتی‌که کمی داغ است میل کنید، بخار حاصل از آن می‌تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی عمل کرده و گرفتگی بینی شما را نیز تسکین بخشد. نوشیدن آب گوشت به هیدراته ماندن بدن نیز کمک می‌کند.

آب نارگیل

هیدراته ماندن بدن به هنگام سرماخوردگی اهمیت زیادی دارد. با استفاده از آب نارگیل که به آن شیر نارگیل نیز می‌گویند یک نوشیدنی ایده‌آل و موثر به هنگام سرماخوردگی می‌توانید برای خود داشته باشید. بر اساس تعدادی از پژوهش‌ها آب نارگیل علاوه بر اینکه خوش‌طعم است خواص دیگری نیز دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و با آسیب اکسیداتیو مقابله می‌کند و برای سرماخوردگی مفید است.

چای داغ

نوشیدن چای داغ به شما کمک می‌کند تا یک ضد احتقان طبیعی در دست داشته و با استفاده از آن مخاط بینی را پاکسازی کنید. البته توجه داشته باشید که میزان داغی چای نباید در حدی باشد که گلوی شما را بیشتر تحریک نماید. نوشیدن چای به هیدراته ماندن بدن نیز کمک کرده و با داشتن خواص ضد التهابی ممکن است بتواند رشد باکتری‌ها را در گلو کاهش دهد. مصرف چای در تسکین سرفه و گلودرد نیز موثر است.

علاوه بر چای، دمنوش آویشن نیز یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای بهبود سرماخوردگی است که روزی ۲ یا ۳ بار می‌توانید از آن استفاده کنید.
غذای مفید برای آنفولانزا - سوپ

عسل

عسل دارای خواص ضد باکتریایی قوی بوده و به ارتقاء سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. گلودرد ناشی از عفونت باکتریایی را به کمک عسل می‌توان بهبود بخشید. عسل در تسکین سرفه نیز می‌تواند مفید باشد. شما می‌توانید عسل را به شیر، چای یا هر نوع دمنوش اضافه کرده و میل نمایید.

زنجبیل

زنجبیل باعث از بین بردن حالاتی مثل حالت تهوع در آنفولانزا می شود ، خواص زنجبیل باعث بهبود سیستم گوارشی می شود. این ماده برای از بین بردن استفراغ در دوران بارداری نیز موثر است.

می توانید پودر زنجبیل را به مقدار بسیار کم به وعده های غذایی خود اضافه کنید و همچنین آن را در آب داغ ، عسل و لیمو بریزید و یک چای گیاهی درست کنید.

سبزیجات یک غذای مفید برای آنفولانزا

سبزیجات حاوی میزان زیادی فیبر هستند که گوارش را بهبود می بخشد و سبزیجات همچنین حاوی مواد مغذی از جمله موارد زیر می باشند :

ویتامین c

– آهن

– فولیک اسید

این مواد نقش مهمی را در بهبود عملکرد سیستم ایمنی ایفا می کنند و همچنین خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارند که بدن را سریع تر بهبود خواهند بخشید. 

جو دوسر یک غذای مفید برای آنفولانزا

جو دوسر نیز منبع غنی از فیبر است که فیبر موجود در این ماده غذایی حاوی باکتری های مفید است.

مصرف موز همراه با جو می تواند فیبر و ویتامین هایی مثل پتاسیم را در بدن افزایش دهد.

همچنین برای افرادی که مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا هستند ، مناسب است زیرا می تواند تب، اسهال و استفراغ را از بین ببرد.

غذا های بی مزه یک غذای مفید برای آنفولانزا

آنفولانزا باعث حالت تهوع می شود و غذاها را از نظر فرد بی مزه می کند. غذاهایی که خودشان بی مزه هستند ، مثل نان تست یا برنج قهوه ای راحت تر مصرف می شوند.

ترکیب کردن این دو ماده با سوپ و وعده های غذایی تضمین می کند که بدن شما مواد معدنی و ویتامین را به اندازه کافی داشته باشد.

غذای مفید برای آنفولانزا - سوپ شیر

ماست یک غذای مفید برای آنفولانزا

ماست حاوی باکتری زنده است که به فرد کمک می کند تا با آنفولانزا مبارزه کند . ماست همچنین منبع غنی از پروتئین می باشد و البته باید به این نکته توجه کرد که بعضی از افراد با مصرف لبنیات دچار افزایش خلط می شوند که علائم آنفولانزا را در ان ها تشدید می کند و باید از آن دوری کنند. 

مایعات

مرطوب نگه داشتن بدن جزء مهم ترین چیزهایی است که فرد می تواند در مبارزه با آنفولانزا انجام دهد که مایعات زیر در این شرایط کمک کننده خواهند بود :

– آب :کلیه ها از آب استفاده می کنند تا مواد اضافی بدن را بیرون بریزند که نوشیدن آب به اندازه کافی باعث افزایش سرعت ریکاوری در فرد می شود.

– آب نارگیل :آب نارگیل حاوی پتاسیم ، سدیم و کلرید است. نوشیدن آب نارگیل به فرد کمک می کند تا بتواند الکترولیت ها را بدن را که با عرق کردن ، استفراغ و اسهال از بین رفته است ، جبران کند.

– آب گرم با عسل، لیمو و زنجبیل :زنجبیل موجود در این نوشیدنی باعث کاهش حالت تهوع در فرد می شود.

لبنیات یک غذای مفید برای آنفولانزا

برخی از مطالعاتنشان میدهد که مصرف لبنیات باعث افزایش هیستامین شده و علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا را تشدید می کند، اما برخی از بیماران اعتقاد دارند که مصرف شیر گرم به خصوص همراه با کمی عسل باعث تسکین علائم بیماری در آنها می شود.همچنین مصرف نوشیدنی هایی مانند نوشابه های کافئینه، نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های حاوی شکر باعث تشدید این بیماری می شوند.

دم نوش های گیاهی

برخی از دم نوش های گیاهی خواص درمانی خاص دارند. به عنوان مثال جوشانده نعناع یا پونه و یا عصاره رزماری عوارض تنفسی به ویژه سرفه را کاهش می دهد و جوشانده گل گاوزبان در کاهش تب موثر است. چای زنجبیل به علت طبع گرم و خاصیت ضدمیکروبی آن تاثیر بسیار مطلوبی در درمان سرماخوردگی وآنفولانزا دارد.

غذای مفید برای آنفولانزا - دمنوش

ادویه ها

در زمان بیماری در مصرف ادویه ها کمی دقت کنید. مصرف برخی ادویه ها به خصوص ادویه های تند می توانند باعث تحریک سرفه شوند، پس تا پایان دوره بیماری خود بهتر است از مصرف آنها اجتناب کنید.اما در صورت عدم تحریک سرفه،از فلفل به دلیل طبع گرم آن برای بهبود آنفلوانزا می توانید در پخت غذاها استفاده کنید. مصرف سیر نیز موجب تقویت سیستم ایمنی می شود و زردچوبه اثر ضدمیکروبی دارد.

غذاهای تند یک غذای مفید برای آنفولانزا

غذاهای ادویه‌دار احساس گرما و سوزش ایجاد کرده و به تسکین علائم سرماخوردگی کمک می‌کنند. فلفل چیلی حاوی ماده‌ای به نام کپسایسین بوده و مصرف آن سبب آبریزش بینی و پاکسازی مجاری سینوس می‌شود. تسکین سرفه نیز یکی دیگر از مزایای کپسایسین است بنابراین غذاهای تند نیز می‌توانند بهترین غذای سرماخوردگی و آنفولانزا به شمار بیایند.

پروبیوتیک ها

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک مثل ماست علاوه بر اینکه می‌توانند در پیشگیری از سرماخوردگی موثر باشند، به سریع‌تر بهبود یافتن بیمار نیز کمک می‌کنند.

بر اساس یک مطالعه کودکانی که از پروبیوتیک‌ها استفاده می‌کنند به طور متوسط دو روز سریع‌تر از سایرین از سرماخوردگی بهبود می‌یابند و شدت علائم در آنها ۵۵% کمتر است.

از مکمل های پروبیوتیک نیز می‌توانید در این زمینه کمک بگیرید.

توت فرنگی و پرتقال

پرتقال از منابع اصلی ویتامین سی (C) است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. اما توت فرنگی از پرتقال هم ویتامین سی بیشتری دارد. یک فنجان توت فرنگی می‌تواند ۹۹ درصد ویتامین سی روزانه بدن را تامین کند. از آنجایی‌که در زمستان توت فرنگی تولید نمی‌شود، به شما پیشنهاد می‌کنیم که آن را فریز کنید و در فصل سرما بری تقویت سیستم ایمنی بدن خود مصرف کنید و یا به عنوان میوه های مناسب برای آنفولانزا مصرف کنید.

گردو

مغز گردو سرشار از ویتامین B6، E، مس و امگا۳ است. آنتی اکسیدان‌های موجود در گردو می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و خطر ابتلا به آنفولانزا کمتر شود.

انار

انار حتی بیشتر از چای سبز در خاصیت آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان‌ها باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن برای مقابله و درمان با بیماری‌هایی مثل آنفولانزا می‌شوند. به طور کلی انار یکی از میوه‌های مناسب درمان آنفولانزا هم است.

فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه‌ای قرمز هم از دیگر منابع آنتی اکسیدان است. یک فلفل دلمه‌ای قرمز متوسط می‌تواند دو برابر نیاز شما به ویتامین سی را در روز برآورده کند. ویتامین سی می‌تواند به تقویت گلبول‌های سفید خون و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی بدن برای درمان آنفولانزا کمک کند.

سوپ قلم یک غذای مفید برای آنفولانزا

سوپ قلم خواص زیادی دارد. این سوپ که حاوی مواد مغذی درون استخوان قلم است، حاوی مقادیر زیادی آمینو اسید، ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی است. خوردن این سوپ می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. برای طعم‌دار کردن و مقوی کردن این سوپ می‌توانید علاوه بر آب قلم از کمی سیر و زنجبیل هم استفاده کنید تا در درمان آنفولانزا موثر باشد.

روغن زیتون

روغن زیتون خاصیت ضدالتهابی دارد. برخی تحقیقات هم ثابت کرده که خاصیت ضدمیکروبی هم دارد. با این حال خوردن این روغن با غذا، سالاد و … می‌تواند به کاهش علائم آنفولانزا شما کمک کند. مصرف روغن زیتون یکی دیگر از پاسخی‌های سوال برای آنفولانزا چه بخوریم است. پس آن را به سالادهایی که در طول روز می‌خورید اضافه کنید.

میوه ها

میوه‌ها منابعی غنی از ویتامین، عناصر معدنی و فیبر بوده و سیستم ایمنی بدن را ارتقا می‌بخشند. بسیاری از میوه‌ها دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروس هستند و به همین دلیل در بهبود سرماخوردگی می‌توانند مفید واقع شوند. توت فرنگی، بلوبری و توت سیاه به هنگام سرماخوردگی بسیار موثر هستند. آووکادو نیز حاوی چربی‌های سالم بوده و به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند.

موز میوه‌ای عالی به هنگام سرماخوردگی است. موز هم کالری و مواد مغذی را به بدن می‌رساند و هم به بهبود حالت تهوع کمک می‌کند. فیبر موجود در موز نیز می‌تواند در تسکین اسهال موثر باشد.

غذای مفید برای آنفولانزا - سیب

ماهی سالمون یک غذای مفید برای آنفولانزا

این ماهی منبعی غنی از پروتئین و اسیدهای چرب بوده و خواص ضد التهابی قوی دارد که به هنگام سرماخوردگی می‌تواند موثر واقع شود. در ماهی سالمون ویتامین D به وفور یافت می‌شود که در عملکرد صحیح سیستم ایمنی نقش موثری دارد.

بروکلی یک غذای مفید برای آنفولانزا

بروکلی منبع بسیار خوبی از انواع مواد مغذی است که میتواند کمک زیادی به درمان آنفولانزا کند. تنها یک واحد از کلم بروکلی در طول روز میتواند به تامین مقدار زیادی ویتامین C و ویتامین E برای کمک به سیستم ایمنی بینجامد. علاوه بر این بروکلی محتوای مقدار زیادی کلسیم و فیبر هم میباشد.
هنگامی که اشتهای شما رو به بهبودی است و تمایل بیشتری به مصرف غذاها دارید مصرف کلم بروکلی را فراموش نکنید، میتوانید از بروکلی در تهیه سوپ هم استفاده کنید و از مزایا و خاصیت های آن بهره ببرید.
کماکان باید مراقب محتوای نمک و سدیم در رژیم غذایی خود باشید.

برای کاهش تب ناشی از آنفولانزا چه بخوریم ؟

به‌طور کلی اینکه در آنفولانزا چه بخوریم به نظر پزشک شما مرتبط خواهد بود. اگر تب دارید، چون مایعات بدن‌تان کاهش پیدا می‌کند، نوشیدنی و آب مصرف کنید. از نشانه‌های کم‌ آبی، غلیظ شدن و پر رنگ شدن ادرار است. پس اگر به آنفولانزا مبتلا هستید و تب دارید، نوشیدن مایعات را فراموش نکنید. مایعات گرم و بخار آن به روان شدن مخاط بینی و گرم شدن گلوی‌تان کمک می‌کند.

برای شکم‌ درد در آنفولانزا چه بخوریم ؟

شکم درد یکی از رایج‌ترین علائم آنفولانزا است. نوشیدنی‌های گرم مثل چای زنجبیل همانطور که گفتیم، می‌تواند در تسکین درد شکم شما موثر باشد. همچنین مصرف غذاهای بدون ادویه و کم چرب به راحتی در معده هضم می‌شوند و درد شکم شما را بیشتر نمی‌کنند.

برای اسهال در آنفولانزا چه بخوریم ؟

اگر در آنفولانزا به اسهال مبتلا شدید، غذاهایی مصرف کنید که راحت‌تر هضم می‌شوند و دارای پروبیوتیک هستند. خوردن ماست که منبع اصلی پروبیوتیک است می‌تواند به بهبود اسهال شما کمک کند. همچنین به دلیل از دست آب بدن، غذاهای مایع را در رژیم غذایی غذای مناسب برای آنفولانزای خود اضافه کنید.

در دوران نقاهت آنفولانزا چه بخوریم ؟

بعد از آنکه تب ناشی از آنفولانزا پایین آمد، حتما سیستم ایمنی بدن‌تان را خوردن پروتئین‌ها تقویت کنید. این پروتئین‌ها را از شیر،‌ گوشت و تخم مرغ می‌توانید به دست آورید. همچنین در این دوران تا می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات تازه به‌خاطر فیبر بالا مصرف کنید و از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ‌کردنی اجتناب کنید.

غذای مفید برای آنفولانزا - ماهی و پتیر

غذاهای مضر برای سرماخوردگی

همان طور که مصرف برخی غذاها روند بهبود بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا را تسریع می‌کند خوردن بعضی مواد غذایی نیز به هنگام سرماخوردگی مضر بوده و بهبود را به تعویق می‌اندازد. از جمله این غذاها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • نوشیدنی‎‌های حاوی کافئین
  • تنقلات تحریک کننده گلو مثل چیپس
  • غذاهای فرآوری شده و فست فودها
  • الکل
  • غذاهای چرب
  • غذاهای حاوی قند زیاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید