ماهی قزل آلا بدون بو را می توان به راحتی با یک دستور ساده در خانه تهیه کرد.در این مطلب از پارس مگ با طرز تهیه ماهی قزل آلا بدون بو خوش طعم و عالی آشنا خواهید شد.

ماهی قزل آلا بدون بو - سیر ترشی

ماهی قزل آلا بدون بو در ماهیتابه

مواد لازم مقدار موردنیاز
ماهی قزل‌آلا یک عدد
فلفل‌دلمه‌ای یک عدد
پیاز یک عدد
جعفری ساطوری شده نصف پیمانه
ادویه‌جات (نمک، فلفل و زردچوبه) به میزان لازم
آبلیمو و پرتقال حلقه شده یک پیمانه
زعفران دم‌کرده به میزان لازم
آرد سوخاری یک پیمانه

در ادامه، طرز تهیه ماهی قزل‌آلا در ماهیتابه را مرور می‌کنیم. نکته اینکه در این روش شما می‌توانید به‌راحتی تنها با استفاده از ادویه‌جات و کمی روغن هم این ماهی را تهیه کنید و حتما الزامی به‌همراه‌داشتن سبزیجات دیگر نیست.

همچنین در پارس مگ بخوانید : طرز تهیه ماهی کبابی به روش رستورانی و طعمی بی نظیر

ماهی قزل آلا بدون بو - برنج

طرز تهیه ماهی قزل آلا بدون بو

مرحله‌ی اول:

 در مرحله‌ی اول از طرز تهیه ماهی قزل‌آلا در ماهیتابه، شما باید پولک‌های ماهی را بتراشید و آن را تمیز کنید. سپس شکم ماهی را بازکرده، مواد داخل آن را نیز خالی کنید. قطعا می‌توانید ماهی را به چند قسمت هم تقسیم کنید.

اگر این ماهی برای یک مهمانی در نظر گرفته شده است، به‌راحتی می‌توانید استخوان وسط ماهی را نیز از آن خارج کنید. درهرحال انتخاب شما هرکدام از این موارد که باشد در سرخ کردن و مزه‌دار کردن ماهی شما تفاوتی ندارد.

مرحله‌ی دوم: 

بعد از اینکه ماهی کاملا تمیز شد، پیاز و فلفل‌دلمه‌ای را شسته و آن‌ها را خلالی خرد کنید. در ظرفی دیگر آبلیموی تازه، حلقه‌های پرتقال، جعفری ساطوری شده و ادویه‌جات شامل نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به‌خوبی با یکدیگر مخلوط کنید.

ماهی قزل آلا بدون بو - برنج

مرحله‌ی سوم:

بعد از آن فلفل‌دلمه‌ای و پیاز را اضافه کرده و زعفران آب شده را نیز روی این مواد بریزید. به‌آرامی تمام محتویات را چنگ زده و به‌خوبی با هم مخلوط کنید.

مرحله‌ی چهارم: 

بعد از آن ماهی قزل‌آلا را در ظرفی قرار داده و تمام قسمت‌های ماهی را به این مواد آغشته کنید. این ماهی باید ۲ الی ۳ ساعت در یخچال استراحت کند تا به‌خوبی مزه‌دار شود. ضمن اینکه بهتر است روی ظرف ماهی را با یک سلفون آشپزخانه بپوشانید تا یخچال شما بوی ماهی نگیرد.

ماهی قزل آلا بدون بو - پیاز

مرحله‌ی پنجم: 

اکنون بعد از گذشت ۲ تا ۳ ساعت تمام مواد اضافی مانند پیاز، حلقه‌های پرتقال و فلفل‌دلمه‌ای را از روی ماهی پاک کنید.

مرحله‌ی ششم: 

سپس کف یک ظرف مناسب کمی آرد سوخاری بپاشید و ماهی را در این آرد سوخاری به‌خوبی بغلتانید. دقت کنید که تمام قسمت‌های ماهی باید به آرد سوخاری آغشته شود.

مرحله‌ی هفتم: 

در آخر هم با استفاده از یک ماهیتابه تفلون نچسب که روی حرارت قرار گرفته و به‌خوبی داغ شده است، ماهی را سرخ کنید. باید درون ماهیتابه روغن بریزید و اجازه بدهید که گرم شود بعد از آن ماهی را در روغن داغ شده قرار دهید و با حرارت ملایم و به‌آرامی سرخ کنید. آماده‌شدن هر طرف ماهی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. در نهایت شما با یک ماهی قزل‌آلای لذیذ و به‌شدت خوش‌طعم که آن را در ماهیتابه تهیه کرده‌اید، روبرو هستید.

ماهی قزل آلا بدون بو - غذا

طبخ ماهی قزل آلا بدون بو با فویل

این روش یک نحوه درست‌کردن ماهی قزل‌آلا به‌صورت کاملا رژیمی است که در آن با حذف روغن به‌راحتی می‌توانید ماهی را آماده کنید. در این روش از سرخ کردن استفاده نمی‌کنید که همین امر سبب می‌شود یک ماهی سالم‌تر داشته باشید. روش استفاده از فویل آسان است و اگر ورزشکار هستید یا رژیم خاصی داری، حتما آن را در منزل امتحان کنید.

مواد لازم مقدار موردنیاز
ماهی قزل‌آلا ۲ عدد فیله بدون پوست
کدو زرد یک عدد
کدو خورشتی یک عدد
پیاز یک عدد
سیر یک حبه
روغن زیتون یک تا ۲ قاشق غذاخوری
گوجه‌فرنگی یک عدد
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
پونه خشک کوهی نصف قاشق‌چای‌خوری
آویشن تازه یا آویشن خشک یک قاشق‌چای‌خوری
رزماری یا مرزه تازه و خشک یک‌چهارم قاشق‌چای‌خوری
آبلیمو ترش یک قاشق غذاخوری

این روش رژیمی را می‌توانید به‌راحتی در منزل امتحان کنید و مطمئن باشید که حتی یک عدد هم به کالری مصرفی شما اضافه نخواهد شد.

ماهی قزل آلا بدون بو - گوجه

مرحله‌ی اول: 

مرحله‌ی اول از نحوه درست‌کردن ماهی قزل‌آلا در فویل این است که بدانید احتیاجی به ماهی کامل ندارید و فیله ماهی برای شما کفایت می‌کند. مورد بعدی اینکه در پختن و طبخ ماهی قزل‌آلا با استفاده از فویل آلومینیوم بهتر است ماهی را به‌خوبی مزه‌دار کنید، تا ماهی شما کاملا در فر پخته شود.

مرحله‌ی دوم: 

حالا فویل را روی سطح کار آشپزخانه پهن کرده و کف آن را با کدوی خورشتی حلقه شده، کدوی زرد حلقه شده، و پیاز‌های حلقه شده بپوشانید.

مرحله‌ی سوم: 

بعد از آن روی این سبزیجات، فیله ماهی قزل‌آلا را قرار داده و روی آن نمک و فلفل سیاه بپاشید.

ماهی قزل آلا بدون بو - لیمو

مرحله‌ی چهارم:

در مرحله‌ی بعد گوجه‌فرنگی‌های حلقه شده یا پوره شده، سیر له شده، رزماری، مرزه و آویشن را روی ماهی فیله ریخته و تمام سطح آن را پر کنید. سپس فویل آلومینیوم را کاملا دور ماهی قزل‌آلا بپیچید و درست در طبقه وسط و میانی فر قرار دهید.

مرحله‌ی پنجم: 

حال اجازه دهید تا ماهی قزل‌آلای فویل پیچ شده شما حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با دمای متوسط به‌خوبی پخته شود. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه ماهی شما کاملا پخته شده است. آن را از فر خارج کنید و فویل را کنار بزنید و ماهی را از درون فویل بیرون بیاورید. در ظرف موردنظر قرار داده و سرو کنید.

مرحله‌ی ششم: 

مرحله‌ی تکمیلی اینکه اگر سطح رویه ماهی شما زیاد سرخ نشده بود، می‌توانید بعد از کنار زدن لایه فویل آلومینیوم ۱۰ دقیقه ماهی را در قسمت بالای فر و با حرارت بالایی آن، قرار دهید تا سطح رویه ماهی شما به‌خوبی برشته و سرخ شود.

ماهی قزل آلا بدون بو - پلو ماهی

طبخ ماهی قزل آلا بدون بو سوخاری

یکی از روش‌های بسیار پرطرف‌دار و جذاب در درست‌کردن ماهی قزل‌آلا، سوخاری کردن ماهی است. البته این روش یک روش مناسب برای این است که بچه‌ها را عاشق خوردن ماهی کنید و اگر یک کودک بد غذا در منزل دارید که از دیدن ماهی فرار می‌کند، به شما توصیه می‌کنیم که یک‌بار هم که شده ماهی سوخاری را به روش پیشنهادی ما تهیه کنید و نتیجه را با چشمان خود ببینید.

ماهی قزل آلا بدون بو - سینی فر

مواد لازم مقدار موردنیاز
ماهی قزل‌آلا ۲ عدد
آرد سوخاری به میزان لازم
تخم‌مرغ یک عدد
نمک، فلفل و پودر زنجبیل به میزان لازم
مرزه و ترخون خشک به میزان لازم

ماهی قزل آلا بدون بو - ماهی

درست‌کردن ماهی قزل‌آلا به این روش به‌شدت مهیج است، پس اگر مشکل قلبی دارید توصیه می‌کنیم اصلا ادامه این مطلب را مطالعه نکنید.

مرحله‌ی اول: 

نحوه درست‌کردن ماهی قزل‌آلا به شکل سوخاری آسان و پیش‌پاافتاده است؛ اما نتیجه آن به‌شدت شما را غافلگیر و هیجان‌زده می‌کند. اول تخم‌مرغ‌ها را خوب هم بزنید تا از حالت لختی درآمده و سپس نمک، فلفل و پودر زنجبیل را به آن‌ها اضافه کنید و مجدد خوب هم بزنید.

مرحله‌ی دوم: 

در ادامه آرد سوخاری را با سبزیجات خشک یعنی مرزه و ترخون مخلوط کنید و این پودر را نیز به‌خوبی هم بزنید تا در نهایت تمام مواد کاملا با هم ترکیب شوند.

مرحله‌ی سوم: 

بعد از آن فیله‌های ماهی قزل‌آلا را اول در تخم‌مرغ زده و کاملا سطح آن‌ها را با تخم‌مرغ بپوشانید تا در تمام قسمت‌ها حالتی چسبناک به خود بگیرند و بعد از آن ماهی‌ها را در پودر سوخاری مزه‌دار شده بغلتانید. اگر تمایل داشتید تا لایه پودر سوخاری شما کمی ضخیم‌تر باشد، می‌توانید این کار را از ابتدا یک‌بار دیگر امتحان کنید.

مرحله‌ی چهارم:

بعد از آن یک ماهیتابه مناسب روی حرارت قرار دهید و بعد از گرم‌شدن، روغن فراوان در آن بریزید. سپس فیله‌های مزه‌دار شده را درون روغن قرار داده و آن‌ها را با حرارت متوسط به‌خوبی سرخ کنید. دقت کنید که هر دو طرف ماهی باید طلایی و سرخ شود. پیشنهاد ما در طرز تهیه ماهی قزل‌آلا به روش سوخاری این است که فیله ماهی شما بدون استخوان باشد و در ادامه در زمان سرو بهتر است با چند قطره آب لیموترش تازه آن را مزه‌دار کنیم.

ماهی قزل آلا بدون بو - روغن

روش تهیه ماهی قزل آلا بدون بو در فر

برای درست کردن انواع ماهی مثل قزل آلا یا ماهی شیر در فر، ماهی را با ادویه‌های مختلف یا ادویه مخصوص ماهی و زعفران و نمک (مانند روش بالا) مزه‌دار کنید و استراحت دهید. سپس با دست، مواد مرینیت را جدا کنید. لازم نیست ادویه‌ها و زعفران را از ماهی پاک کنید.

در سینی یا ظرف مخصوص فر، فویل یا کاغذ آلومینیومی بیندازید و ماهی را روی آن قرار دهید. روی ماهی مقداری کره آب شده یا روغن زیتون بمالید. فویل را می‌توانید دور ماهی بپیچید یا باز بگذارید. فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. ماهی را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه (گاهی ۳۰ دقیقه زمان لازم است، بسته به نوع گوشت و ضخامت ماهی) در فر بگذارید تا مغزپخت شود. سپس ماهی را بیرون بیاورید و با برنج یا نان سرو کنید.

ماهی قزل آلا بدون بو - برنج

دستور تهیه ماهی قزل آلا بدون بو کبابی

در این روش، ماهی را با نمک، آبلیمو و ادویه‌های دلخواه مزه‌دار کنید و به مدت ۱ تا ۳ ساعت استراحت دهید تا طعم بگیرد. سپس زغال کبابی را آماده کنید. ماهی را از مواد مرینیت بیرون بیاورید و روی توری بگذارید و روی زغال منقل قرار دهید. یک طرف ماهی که کباب شد، طرف دیگر آن را کبابی کنید. روی ماهی را در هنگام کبابی شدن، کمی کره بمالید یا زعفران دم کرده اسپری کنید. وقتی ماهی کبابی و آماده شد، آن را سرو کنید. 

روش تهیه ماهی قزل آلا بدون بو به روش بخارپز یا در ایرفرایر

اگر می‌خواهید ماهی خوشمزه و بدون بو را به صورت بخارپز و بدون روغن درست کنید، روش اول استفاده از دستگاه ایرفرایر یا دستگاه بخارپز است. در این روش، کافی است ماهی را که از قبل مزه‌دار کرده و استراحت داده‌اید، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در دستگاه ایرفرایر یا دستگاه بخارپز قرار دهید تا آماده شود.

اما در صورتی که به دستگاه هواپز (ایرفرایر) دسترسی ندارید یا بخارپز ندارید، می‌توانید در یک قابلمه یا تابه بزرگ، تا نیمه آب بریزید و یک سبد فلزی یا ظرف مخصوص بخارپز را روی آن قرار دهید. توجه کنید که سطح آب باید پایین‌تر از سبد باشد. اجازه دهید تا آب به جوش بیاید. سپس فیله ماهی مزه‌دار شده را در یک بشقاب قرار دهید و بشقاب را روی سبد بگذارید. درب قابلمه را ببندید و بعد از ۲۰ دقیقه به سراغ آن بروید. به کمک یک چنگال، میزان پختگی ماهی را تست کنید و بعد از پخت کامل ماهی، آن را سرو کنید.

ماهی قزل آلا بدون بو - لیمو ترش

نکات تهیه ماهی قزل آلا بدون بو

  • حتما از بهترین ماهی‌های شمال یا جنوب که تازه باشند استفاده کنید. اگر ماهی مانده باشد، هم طعم و هم بوی بسیار زننده‌ای دارد که حتی در صورت استفاده از ادویه و مرینیت ماهی، ممکن است قابل خوردن نباشد.
  • مهم‌ترین اصل در طرز تهیه یک ماهی خوشمزه و بدون بو، گرفتن بوی زهم ماهی است که با مرینیت کردن اصولی آن، باید انجام دهید.
  • برای گرفتن پوست ماهی، می‌توانید با چاقوی تیز، پوست آن را جدا کنید یا ماهی را چند ثانیه در ظرف آب جوش بزنید و بیرون بیاورید تا پوست آن جدا شود.
  • چطوری ماهی سرخ کنم خوشمزه بشه ؟ اگر بعد از سرخ شدن یا کبابی شدن ماهی یک سس با کره آب شده و زعفران دم کرده درست کنید و روی آن بمالید، یک ماهی زعفرانی بدون بو دارید که عطر و طعم بسیار خوب و بافت بسیار لطیفی پیدا دارد.
  • انواع ماهی برای مزه‌دار شدن بین ۴۵ دقیقه تا ۳ ساعت باید در مواد مرینیت بمانند. کمتر و بیشتر از این زمان، باعث پایین آمدن کیفیت طعم و بافت ماهی می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید