رفع بوی بد گوشت قرمز بسیار کار ساده ای است.برخی افراد به دلیل بوی گوشت از مصرف آن خوداری می‌کنند. این افراد با استفاده از روش هایی که ما در این مطلب از پارس مگ آورده ایم می توانند بوی بد گوشت را به راحتی از بین ببرند.

رفع بوی بد گوشت قرمز - گوشت

فهرست محتوا نمایش

چرا گوشت بوی زهم می‌دهد ؟

گوشت یکی از مواد پروتئینی است که به دلیل اینکه ارزش غذایی بالایی دارد همواره در پخت انواع غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع گوشت‌ اعم از مرغ، گوسفند، گوساله، ماهی، بوقلمون و غیره هنگام استفاده بوهای متفاوتی دارند که تحمل برخی از آنها واقعا سخت است. در این بین شیوه و روش پخت غذا تاثیر بسزایی در انتشار بوی زهم از سوی این گوشت‌ها دارد. البته درصد قابل توجهی از بوی بد گوشت مربوط به خون یا خونابه درون بافت گوشت و چربی‌های اضافه آن است که باید هنگام تمیز کردن جدا شوند. بنابراین با جدا کردن قسمت‌هایی سالم گوشت و شستن آن با استفاده از آب سرد می‌توانید به مقداری زیادی به رفع بوی زهم گوشت کمک کنید.

همچنین در پارس مگ بخوانید : معرفی بهترین روش ها برای رفع بوی زهم ماهی به طور کامل

رفع بوی بد گوشت قرمز - مرغ

روش های رفع بود بد گوشت قرمز

ترکیب پیاز و سیر

ترکیب پیاز و سیر، اولین و ساده‌ ترین ترکیبی است که به از بین بردن بوی بد گوشت کمک می‌کند. برای این کار می‌توانید گوشت مورد استفاده خود را در ترکیب پیاز خرد شده و سیر رنده شده قرار دهید. همچنین می‌توانید به این ترکیب، ادویه‌های معطر و مورد علاقه خود را نیز اضافه کنید. پیاز و سیر علاوه بر اینکه بوی بد گوشت را رفع خواهند کرد، خاصیت آنتی باکتریال نیز دارند. از این ترکیب می‌توان برای مزه دار کردن و از بین بردن بوی بد گوشت گوسفند، گوساله، ماهی و موارد دیگر، استفاده کرد.

فلفل دلمه ای برای رفع بوی بد گوشت قرمز

اگر از جمله افرادی هستید که از وجود پیاز و سیر در ترکیب غذاها خوشتان نمی‌آید، بهتر است از فلفل دلمه ای استفاده کنید. برای از بین بردن بوی بد گوشت می‌توانید گوشت را برای چند ساعت با فلفل دلمه ای خرد شده در یک ظرف قرار دهید. فلفل دلمه ای به سرعت، بوی نامطبوع گوشت را رفع می‌کند. همچنین استفاده از این فلفل در کنار غذا، علاوه بر از بین بردن بوی بد گوشت به هضم راحت‌ تر آن نیز کمک خواهد کرد. بنابراین برای مزه دار کردن و رفع بوی بد گوشت از خاصیت فلفل دلمه ای، غافل نشوید.

رفع بوی بد گوشت قرمز - فلفل دلمه

پودر دارچین برای رفع بوی بد گوشت قرمز

پودر دارچین، یکی از ادویه‌های مفید و کاربردی برای پخت بیشتر غذاهاست. این چاشنی، علاوه بر طعم منحصر به فردی که دارد، برای از بین بردن بوی بد گوشت هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این کار کافی است که این ادویه را به گوشت خام یا در حال پختن، اضافه کنید. دارچین به علت معطر بودن، بوی بد گوشت را رفع می‌کند و طعم بهتری به گوشت می‌بخشد. این چاشنی برای از بین بردن بوی بد گوشت گوساله، مرغ، ماهی و هر نوع گوشت دیگر به کار می‌رود.

آرد

اگر نیاز دارید تا در مدت زمان کوتاهی، بوی بد گوشت را از بین ببرید از آرد استفاده کنید. برای این کار بهتر است سطح گوشت را کاملاً به آرد، آغشته کنید. سپس بهتر است گوشت برای دو ساعت در همان حالت بماند. پس از گذشت این مدت زمان می‌توانید گوشت را با آب بشویید. دقت کنید که نباید در این زمان، گوشت را با آب گرم بشویید، پس از آب سرد استفاده کنید. استفاده از آرد به از بین بردن بوی بد گوشت در مدت زمان کوتاه، کمک می‌کند.

رفع بوی بد گوشت قرمز - گوشت

سیر خام

اگر از طرفداران طعم خوش گوشت مزه دار شده با سیر هستید، این ترفند، مخصوص شماست. بسیاری از آشپزهای حرفه ای از سیر خام برای از بین بردن بوی بد گوشت استفاده می‌کنند. برای این کار باید حبه‌های سیر را به طور ورقه‌ ای خرد کنید و روی سطح گوشت قرار دهید. سپس به این ترکیب، زمان دهید تا در حد یک ساعت، استراحت کند.

در مرحله آخر، این ترکیب را روی حرارت قرار دهید تا عطر سیر، آزاد و گوشت لذیذ و مزه دار شده، حاضر شود. با این روش، شما در سریع‌ ترین زمان ممکن، گوشت غذا را به بهترین شکل، مزه دار و خوش بو خواهید کرد.

رفع بوی بد گوشت قرمز - سیر

سرکه و سیر

سرکه و سیر هر دو دارای عطر زیادی هستند و به همین دلیل برای از بین بردن بوی بد گوشت هم کاربرد دارند. برای این کار باید سیر را رنده کنید و مقداری سرکه را به آن بیفزایید. بعد از آماده شدن این ترکیب، گوشت را در مخلوط سیر و سرکه قرار دهید. این ترکیب، برای از بین بردن بوی بد گوشت در کمترین زمان ممکن، یعنی ۳۰ دقیقه به کار می‌رود. پس از گذشت زمان مورد نیاز، گوشت را با آب سرد بشویید. پس از انجام این مراحل، گوشت مزه دار شده و بدون بوی نامطبوع، آماده برای پخت و پز خواهد بود.

برگ بو

همانطور که از اسم برگ بو پیداست، این برگ برای از بین بردن بوی بد گوشت و هر ماده خوراکی دیگر، مناسب خواهد بود. اگر به یک چاشنی خوش عطر و در دسترس نیاز دارید تا بوی بد انواع گوشت را رفع کند از برگ بو بهره ببرید. استفاده از چند عدد برگ بو می‌تواند بوی بد هر نوعی از گوشت را به طور کامل، رفع کند. برگ بو را بهتر است در هنگام پخت گوشت، به غذا اضافه کنید تا بوی گوشت از بین برود.

سبزیجات خشک

استفاده از آویشن، جعفری، پونه، رزماری و اکثر سبزیجات خشک و معطر، به از بین بردن بوی بد گوشت کمک می‌کند. این سبزیجات عطر خود را به گوشت داده و طعم آن را نیز لذیذتر می‌کنند. برای اینکه بوی بد گوشت به طور کامل از بین برود باید این سبزیجات معطر را همزمان با پخت گوشت به غذا اضافه کنید. این کار باعث می‌شود عطر سبزیجات خشک، در زمان پخت گوشت آزاد شود و بوی بد گوشت را از بین ببرد.

رفع بوی بد گوشت قرمز - سبزیجات

پودر فلفل سیاه

یکی دیگر از ادویه‌های کاربردی برای از بین بردن بوی بد گوشت، پودر فلفل سیاه است. حتی مقدار کمی از این پودر در تماس با سطح گوشت می‌تواند بوی بد را به کلی رفع کند. گوشت مورد نیاز غذا را قبل از پخت به مقداری فلفل سیاه، آغشته کنید و پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، آن را بپزید. با استفاده از این روش، غذا بوی مطبوع و اشتها برانگیزی خواهد داشت. البته این روش برای کسانی که به غذاهای با طعم تند علاقه ندارند، مناسب نیست.

آب کیوی

شاید اطلاع نداشته باشید اما کیوی و آب این میوه برای از بین بردن بوی بد گوشت استفاده می‌شود. آب کیوی حتی بیشتر از آب لیمو به رفع بوی زهم گوشت کمک می‌کند و پخت گوشت را نیز آسان‌ تر می‌سازد. زیرا آب کیوی، بافت گوشت گوساله و گوسفند را ترد هم می‌کند. بنابراین می‌توانید با قرار دادن گوشت در آب کیوی برای از بین بردن بوی بد گوشت اقدام کنید. با استفاده از این ترفند به آشپزی حرفه ای تبدیل خواهید شد.

مخلوط کردن گوشت با نمک و نشاسته:

نشاسته و نمک را به نسبت 2 به 1 باهم ترکیب کنید و در یک ظرف حاوی سرکه ریخته و گوشت را در داخل آن قرار دهید و به آرامی گوشت را مالش دهید تا محلول نمک، نشاسته و سرکه به خورد آن برود، سپس گوشت را آبکشی کنید.

رفع بوی بد گوشت قرمز - نمک

گوشت را قبل از فریز کردن مزه دار کنید

شما می‌توانید برای اینکه گوشت پس از پخت بو ندهد آن را قبل از فریز کردن به مدت 3 الی 4 ساعت در سرکه، برگ بو، زعفران، سیر و پیاز رنده شده بخوابانید و مزه دار کنید و سپس در فریزر بگذارید.

رفع بوی بد گوشت قرمز - فریزر

گوشت در مخلوط آب و سرکه سیب قرار دهید

در این روش برای از بین بردن بوی زهم گوشت آن را به قطعه‌های کوچکتر برش دهید، سپس روی گوشت مقداری مخلوط آب و سرکه سیب بریزید و ظرف حاوی گوشت را به مدت 48 ساعت در یخچال قرار دهید تا سرکه در گوشت نفوذ کند.

هنگام پخت حرارت ملایم باشد

برای اینکه گوشت پس از پخت بوی زهم ندهد، در نحوه پخت گوشت دقت کنید زیرا طبخ گوشت با حرارت خیلی کم و پختن پیش از حد آن می‌تواند در طعم و بوی گوشت تاثیر منفی بگذارد. حرارت زیاد به مدت طولانی گوشت را سفت می‌کند، پس باید حرارت پخت گوشت ملایم و مدت آن زیاد باشد.

دقت در نحوه پخت گوشت

هنگامی که شما می‌خواهید گوشت را طبخ کنید در ابتدا تابه را گرم کنید و سپس روغن را حسابی داغ کنید بعد پیاز را در آن بریزید و گوشت را درون روغن ریخته و حرارت را متوسط کنید. حرارت باید به اندازه باشد، اگر حرارت کم باشد گوشت آب می‌اندازد و اگر زیاد باشد گوشت می‌سوزد. تکه‌های گوشت را آنقدر بچرخانید که گوشت سرخ و مغز پخت شود.

پس از تفت دادن گوشت، مقداری آب به آن اضافه کنید. در ابتدا آب گوشت را اندازه کنید تا بعداً مجبور نباشید به آن آب اضافه کنید، اضافه کردن آب به گوشت در حال پخت روی مزه آن تاثیر گذاشته و باعث می‌شود دیرتر بپزد.

رفع بوی بد گوشت قرمز - فلفل

نکات برای رفع بوی بد گوشت قرمز در هنگام پخت

-برای سرخ کردن گوشت بهتر است در ابتدا روغن را داغ کنید بعد گوشت را به ماهیتابه اضافه کنید.

-برای اینکه گوشت به خوبی بپزد در ابتدا گوشت را با مقداری پیاز تفت دهید و بعد بپزید، این کار باعث بهتر شدن بوی گوشت می‌شود.

-برای پخت گوشت بهتر است ادویه‌های موردنظر خود را در انتهای مراحل پخت اضافه کنید تا بوی گوشت به طور کامل از بین برود.

-برای اینکه بوی گوشت در قرمه سبزی از بین برود یکی از روش‌های گفته شده در مقاله را استفاده کنید.

-برای کباب کردن گوشت بهتر است آن را به تکه‌های نازک برش دهید، در این صورت گوشت به خوبی مغز پخت شده و بوی آن برطرف خواهد شد.

– برای رفع بوی گوشت چرخ کرده، حتما گوشت را با پیاز و مقداری سیر رنده سرخ کنید. سپس می‌توانید مقداری ادویه و سبزیجات خشک به آن اضافه کنید تا بوی بد گوشت به طور کامل برطرف شود.

رفع بوی بد گوشت قرمز - پیاز

رفع بوی بد گوشت قرمز از ظروف و محیط آشپزخانه

اگر بعد از آشپزی و پخت و سرو غذا متوجه شدید که ظروف آشپزخانه و فضای آن همچنان بوی گوشت می‌دهد، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

مقداری نمک روی سیب زمینی بپاشید و آن را روی ظروف آشپزخانه قرار دهید تا تاثیر فوق‌العاده آن در جذب و از بین بردن بوی زهم گوشت از ظروف را مشاهده کنید.

برای پاکسازی فضای آشپزخانه از بوی گوشت مقداری اسپند یا عود خوشبو روشن کنید و در محیط بچرخانید.

اگر تخته چوبی شما بعد از خرد کردن گوشت همچنان بو می‌دهد. برای از بین بردن بوی گوشت، تخته چوبی را به مدت یک شبانه روز درون مقداری آب گرم و یک قطره وایتکس قرار دهید.

گاهی بعد از پخت غذا بوی گوشت در محیط آشپزخانه باقی می‌ماند، یک روش برای حذف بوی زهم گوشت قرار دادن مقداری قهوه روی کابینت یا میز آشپزخانه است. بوی قوی قهوه محیط را معطر می‌کند.

استفاده از دهانشویه یک روش موثر برای رفع بو از دست‌ها بعد از خرد کردن گوشت است.

در صورتی که یخچال یا فریزر شما بوی گوشت گرفته است، یک لیوان جوش شیرین درون آن قرار دهید تا فضای فریزر از بوی گوشت پاک شود.

رفع بوی بد گوشت قرمز - زن

برای کباب کردن گوشت را به این روش مزه دار کنید

برای اینکه گوشت قرمزتان پس از کباب کردن بوی زهم ندهد، گوشت را قبل از پخت در ترکیبی از روغن زیتون، پیاز، فلفل دلمه ای، لیموترش و فلفل سیاه بخوابانید و چند ساعتی در دمای 6 تا 8 درجه سانتی گراد قرار دهید.

لایه های گوشت نباید ضخیم باشند

برای کباب کردن گوشت، لایه های گوشت نباید ضخیم باشند زیرا بافت خارجی گوشت در مدت زمان کوتاهی می پزد، اما قسمت های میانی آن ممکن است خام بمانند و طعم و بوی نامطلوبی داشته باشد.تکه های گوشت را به ضخامت 2 الی 3 سانتی متر و درست در جهت بافت ماهیچه ها، به صورت لایه های نازک برش بزنید.

برای رفع بوی بد گوشت قرمز چرخ کرده از ادویه کاری استفاده کنید

ادویه کاری بهترین ادویه برای از بین بردن بوی زهم گوشت قرمز چرخ کرده است و طعم و بوی فوق العاده ای به غذا می بخشد.

از بین بردن بوی زهم گوشت گاو و گوساله ، ادویه مخلوط چاشنی فوق العاده ای است. تنها کافی است برای تهیه ادویه مخلوط پودر پیاز 2 قاشق غذا خوری، پودر دانه کرفس 1 قاشق غذا خوری، فلفل قرمز دانه دار 1/2 قاشق چای خوری، فلفل قرمز 2 قاشق غذا خوری، فلفل سیاه و سفید 2 قاشق غذا خوری، نمک 1 قاشق غذا خوری، پودر جعفری خشک 1 قاشق غذا خوری، پودر رزماری خشک 1 قاشق چای خوری، پودر ریحان خشک 1 قاشق غذا خوری، پودر پونه خشک 2 قاشق چای خوری، آرد 1 فنجان را با هم مخلوط کنید و در یک شیشه نگهداری نمایید. سپس هنگام طبخ غذا 3-2 قاشق غذاخوری از این ادویه به 500 گرم گوشت قرمز، بیافزایید تا بوی زهم آن از بین برود.

رفع بوی بد گوشت قرمز - سس

نکات لازم برای رفع بوی بد گوشت قرمز :

در حالت طبیعی با استفاده از روش های ذکر شده در این مطلب می توانید تا حدود زیادی بوی نامطبوع گوشت را از بین ببرید و یک غذای خوشمزه و لذیذ درست کنید. برخی از گوشت ها بوی بد و غیر طبیعی می دهند، این بو ناشی از عوامل مختلفی می باشد پس اگر گوشت بوی غیر طبیعی می دهد حتی الامکان از مصرف آن خودداری کنید.

  •  بوی ماهی گوشت به علت این است که یکی از مواد معمول در خوراک و جیره بندی دام پودر ماهی است اما باید 6 هفته قبل از زمان کشتار دام این ماده غذایی را از خوراک دام حذف کرد.
  •  اگر گوسفند پیش از کشتار چغندر تخمیر شده مصرف کرده باشد لاشه آن بوی ترشیدگی و مزه صابون خواهد داد.
  •  بوی شیرین استون در عضلات لاشه گاو علامت ابتلای دام به بیماری کتوز بوده است.
  •  بوی ترشیدگی گوشت میتواند علامت عفونی بودن گوشت باشد و باید معدوم شود.
  •  اگر گوشت بوی مدفوع میدهد به احتمال زیاد دام مورد نظر مبتلا به یبوست و نفخ بوده است.
  •  برخی از گوشت ها ممکن است بوی جنسی بدهند، این بو بیشتر از گوشت دام های پیر استشمام می شود. اگر گوشت همچنان بوی جنسی میدهد باید ضبط و معدوم شود.

رفع بوی بد گوشت قرمز - مرد

ترفندهای رفع بوی بد گوشت قرمز از روی دست

پس از خریدن گوشت، ممکن است همان لحظه قصد استفاده از آن را داشته باشید و یا اینکه آن را در یخچال و فریزر نگهداری کنید. در هر حال، شما باید گوشت را به‌قطعات کوچک تقسیم کرده و یا آن را برای استفاده بشویید. این تماس مستقیم، باعث ایجاد بوی بد گوشت روی دست‌ها می‌شود. خوشبختانه می‌توانید با چند راهکار ساده، این بو را از روی دستان خود رفع کنید.

استفاده از لیمو

لیمو یکی از خوش‌بوترین ماده‌های طبیعی است که به دلیل خواص مهم خود، به‌وفور در انواع وسایل بهداشتی و آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کافی است دستان خود را با یک لیموی تازه یا مقداری آب‌لیموی طبیعی ماساژ داده و سپس با آب ولرم بشویید. اسیدهای موجود در لیمو به از بین‌بردن بوی بد گوشت از روی دستان شما کمک می‌کند.

استفاده از سرکه

یکی از بهترین ماده‌های تمیزکننده طبیعی که قدرت پاک‌سازی و ضد عفونی‌کنندگی فوق‌العاده‌ای دارد، سرکه است. برای از بین بردن بوی بد گوشت روی دست‌ها، کافی است دست‌های خود را با مقداری سرکه تمیز کرده و با مقدار زیادی آب و شوینده، آب‌کشی کنید. البته معمولا سرکه بوی تیزتری داشته و ممکن است همان بو، روی دستان شما باقی بماند. به همین خاطر، پس از آن می‌توانید دستان خود را با یک شوینده خوش‌بو شسته و از یک کرم مرطوب‌کننده با بوی ملایم استفاده کنید.

صابون استیل

آشپزهای حرفه‌ای و بزرگ، برای از بین بردن بوی بد گوشت دستان خود، تنها از صابون استیل استفاده می‌کنند. می‌توانید پس از شستن کامل سینک، دستان خود را به لبه‌های آن مالیده و یا از یک تکه فلز استیل همانند قاشق یا چنگال، استفاده کنید. از آن قطعه فلزی همانند صابون استفاده کرده و دست‌های خود را به کمک آن، کاملا تمیز کرده و سپس آب‌کشی نمایید.

رفع بوی بد گوشت قرمز - جعفری

رفع بوی بد گوشت قرمز در یخچال

قراردادن گوشت در یخچال، یکی از سالم‌ترین روش‌ها برای یخ‌زدایی است. گاهی اوقات ممکن است که گوشت مانده یا خراب، پس از چند ساعت قرارگرفتن در یخچال، بوی بسیار بدی از خود متصاعد کند که حتی با خارج کردن گوشت، بوی آن از بین نرود. برای از بین بردن بوی گوشت گندیده در یخچال می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

تمیزکردن یخچال با سرکه

میزان مساوی از آب و سرکه را با هم مخلوط کنید. با استفاده از یک پارچه نخی کاملا تمیز، داخل یخچال را با این محلول تمیز کنید.

قراردادن پودر قهوه در یخچال

اگر هر روز یک فنجان قهوه می‌نوشید، باقی‌مانده پودرهای قهوه در موکاپات یا اسپرسوساز را در قطعه‌ای آلومینیوم قرار داده و آن را در یخچال بگذارید. پودر قهوه علاوه بر جذب بوی بد گوشت و از بین‌بردن آن، باعث ایجاد یک رایحه خوش قهوه تازه درون یخچال‌تان می‌شود.

رفع بوی بد گوشت قرمز - ورقه گوشت

مخلوطی از پودر وانیل و جوش شیرین

یک پیمانه جوش شیرین را با دو قاشق چای‌خوری پودر وانیل مخلوط کرده و آن را در یخچال قرار دهید. این ترکیب، بوی بد را به خود جذب کرده و باعث از بین بردن بوی بد گوشت در یخچال می‌شود.

این روش‌ها همه می‌توانند باعث خوش‌بو شدن یخچال‌تان شوند. نکته مهمی که باید بدانید این است که گوشت تازه، معمولا بوی بد و ماندگار ندارد. گوشت‌های مانده به دلیل افزایش فعالیت باکتری‌ها، بوی بدی خواهند داشت که نه تنها در محیط باقی می‌ماند، بلکه مصرف آن از لحاظ بهداشتی نیز خطرناک است. نگهداری اشتباه از گوشت می‌تواند باعث خراب‌شدن و بدبو شدن گوشت شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید