خوابیدن با موی خیس همیشه باعث آسیب نمی‌شود، اما شرایطی وجود دارد که در آن، قطعا عوارضی به دنبال خواهد داشت. یعنی ممکن است شما در حالی از خواب بیدار شوید که موهایتان وز و شکننده شده است.در این مطلب از پارس مگ شما با عوارض خوابیدن با موی خیس آشنا خواهید شد.

خوابیدن با موی خیس - مو

فهرست محتوا نمایش

آیا خوابیدن با موی خیس ضرر دارد ؟

بسیاری از افراد بر این باورند که حمام کردن قبل از خواب باعث می شود آرامش و خواب راحتی داشته باشند ولی همین افراد که چنین نظری دارند، از این نکته غافلند که مراقبت از مو و رسیدگی به امورات بعد از حمام چقدر سخت است. وقتی شب هنگام به حمام می رویم، خسته هستیم و بعد از حمام حال و حوصله رسیدگی و مراقبت از موهایمان را نداریم‌. اما با همین یک بار خوابیدن با موهای خیس خود را در معرض باکتری های مضر قرار می دهیم‌.

متاسفانه بیشتر ما در این هنگام گزینه تنبلی را انتخاب می کنیم و با موی خیس می خوابیم و نمی دانیم عوارضی که برای خود به وجود آورده ایم از حمام نرفتن و خط کشیدن دور خواب آرام بسیار بیشتر است. ممکن است شما هم عادت اشتباه خوابیدن با موی خیس را بدون دانستن عوارض آن اکثر شب ها انجام دهید. اگر کمی دقت کنید تغییراتی که بعد از بیدار شدن از خواب با انجام این اشتباه داشته اید، خود هشداری برای ترک این عادت اشتباه خواهد بود.

همچنین در پارس مگ بخوانید : بهترین خوراکی ها برای جلوگیری از ریزش مو

خوابیدن با موی خیس - مو

عوارض خوابیدن با موی خیس

سرما‌خوردگی از عوارض خوابیدن با موی خیس

احتمالاً مادر یا مادربزرگ شما هم، به‌خاطر ترس ازسرما خوردن از شما می‌خواست با موی خیس بیرون نروید. اما نظرتان درباره خوابیدن با موهای خیس چیست ؟ آیا این موضوع می تواند باعث بروز بیماری شود ؟

باتوجه به یافته‌های یک مطالعه، این باور که ممکن است به‌خاطر موی خیس سرما بخوریم، افسانه‌ای بیش نیست. این یعنی خوابیدن با موهای خیس شما را بیمار نخواهد کرد.

سردرد از عوارض خوابیدن با موی خیس

تفکر رایج دیگر بین مردم این است که خوابیدن با موی خیس باعث بروز سردرد می‌شود. آیا در این جمله حقیقتی نهفته است ؟ با توجه به تحقیقات مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی آمریکا، قرارگرفتن موی خیس درمعرض هوای سرد، می‌تواند به عنوان یکی ازعوامل تشکیل‌دهنده سردرد سینوسی به حساب بیاید. البته این تحقیقات نیازمند مطالعات بیشتری‌ است.

عفونت قارچی از عوارض خوابیدن با موی خیس

خوابیدن با موهای خیس می‌تواند ریسک ابتلا به عفونت قارچی پوست سر را بیشتر کند. قارچ‌های زیادی در اطراف و روی بدن ما زندگی می‌کنند. برخی از این قارچ‌ها  می‌توانند در شرایط مناسب بیش از حد رشد کرده و بیماری ایجاد کنند:

  • عفونت قارچ‌ مالاسزیا: این قارچ در فولیکول‌های مو یافت می‌شود. عفونت مالاسزیا می‌تواند منجر به درماتیت، شوره و التهاب پوست سر شود؛ بنابراین سعی کنید تا حد امکان با موهای خشک به رختخواب بروید.
  • عفونت کرم حلقوی (ringworm): این عفونت توسط نوعی قارچ ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به ایجاد بیماری تینیا کپیتیس روی پوست سر شود. این بیماری می‌تواند منجر به خارش سر و شکستن موها شده و قسمت‌های طاس به همراه نقاط قرمز و سیاه، متورم و پوسته‌پوسته روی سر به وجود آورد.
  • عفونت آسپرژیلوس: نوعی دیگر از قارچ‌ها به نام آسپرژیلوس فومیگاتوس به طور طبیعی بر روی بالش حضور دارد و می‌تواند عفونت‌هایی ایجاد کند که به عارضه‌های تنفسی جدی منجر شود.

توجه کنید که قارچ‌ها در محیط مرطوب بهتر رشد می‌کنند و بالش خیس نیز یک محیط مناسب برای این رشد آن‌ها است.

خوابیدن با موی خیس - حوله سفید

آسیب به تارهای مو از عوارض خوابیدن با موی خیس

شاید برایتان سوال باشد که آیا خوابیدن با موی خیس می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به موی سر شود. متاسفانه برای آن‌هایی که شب به حمام می‌روند، جواب این پرسش، مثبت است. دلیل آن هم این است که درحالت خیسی، مو در آسیب پذیرترین حالت خود قرار می‌گیرد.

در طی اطلاعیه‌ای آکادمی پوست آمریکا (AAD) اعلام کرد که مردم، باید ازموهای خیس تا حد امکان مراقبت بیشتری کنند. موی خیس به راحتی می‌شکند. وقتی خواب هستید، حرکات و چرخش‌هایی که سر روی بالشت خشک و زبر دارد، می‌تواند موجب شکنندگی و ایجاد موخوره شود.

همچنین به‌خاطرآسیب پذیری موهای مرطوب، AAD توصیه می‌کند که قبل ازشانه کردن یا حالت دادن، اجازه دهید موهایتان تا حدودی به طور طبیعی درمعرض هوای محیط خشک شود. به عنوان یک قاعده کلی، این پیشنهاد درمورد خوابیدن نیز صدق می‌کند، یعنی بهتر است بعد از اینکه مو کمی خشک شد، بخوابید.

اگر نمی‌خواهید دوش گرفتن‌ شبانه را ترک کنید، حداقل چند ساعتی بین دوش گرفتن و رفتن به رختخواب فاصله بیندازید تا مو، زمان لازم برای خشک شدن داشته باشد؛ حتی الامکان ازخشک‌کن (با سری هدایت‌کننده‌ی گرما) استفاده کنید تا باموی خیس نخوابید.

شکسته شدن تار موها از عوارض خوابیدن با موی خیس

هر رشته مو از شبکه پیچیده‌ای از پروتئین‌ها و سلول‌ها ساخته شده است. این شبکه استحکام و خاصیت ارتجاعی تارهای مو را تعیین می‌کند. موهای کاملا سالم در حالت مرطوب این قابلیت را دارند که تا ۳۰ درصد طول اولیه خود کشیده شوند بدون اینکه آسیب جدی یا شکستگی در آن‌ها ایجاد شود. اما موهایی که بر اثر رنگ و دکلره مستعد شکستن هستند، انعطاف‌پذیری بسیار کمتری دارند. هر تار مو به طور طبیعی توسط لایه‌ای از سلول‌های شکننده فلس مانند به نام کوتیکول محافظت می‌شود. کوتیکول حاوی انواع خاصی از اسیدهای چرب است که آن را آبگریز می‌کند، یا در صورت خیس شدن کمتر احتمال دارد آب را جذب کند. بعضی از محصولات شیمیایی مانند حالت‌دهنده‌های مو، اسیدهای چرب را از کوتیکول جدا کرده و اجازه می‌دهند آب بیشتری جذب آن شود. این شرایط باعث تورم تار مو و تضعیف ساختار کلی آن می‌شود. اینجاست که خوابیدن با موی خیس شرایط را بدتر می‌کند. در واقع اصطکاک اضافی ناشی از خوابیدن روی بالش با موهای خیس بعضی از تارهای مو را بیشتر از حدی که خاصیت ارتجاعی آن‌ها اجازه می‌دهد کشیده و منجر به شکستگی آن می‌شود.

آکنه از عوارض خوابیدن با موی خیس

وقتی با موی خیس روی بالش می‌خوابید، مقداری از رطوبت موها توسط بالش جذب می‌شود. بالش مرطوب و گرم یک محیط ایده‌آل برای رشد انواع خاصی از باکتری‌ها را فراهم می‌کند. این شرایط به طور بالقوه خطر مشکلات پوستی مانند آکنه را افزایش می‌دهد. آکنه در واقع زمانی ایجاد می‌شود که منافذ پوست توسط چربی طبیعی بدن و سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شود. البته گاهی اوقات آکنه به دلیل ژنتیک یا تغییرات در سطوح هورمونی که می‌تواند تولید چربی طبیعی بدن را افزایش دهد، پدیدار می‌شود. اگر باکتری در منافذ مسدود شده به دام افتد، می‌تواند سیستم ایمنی را تحریک کرده و باعث التهاب در آن ناحیه شود. انواع باکتری‌هایی که باعث آکنه می شوند به طور طبیعی در سطح پوست همه وجود دارند و معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کنند، مگر اینکه تحت شرایطی در منافذی به دام افتاده باشند. بالش خیس این شرایط را فراهم می‌کند. در واقع بالشی که مرطوب است، می‌تواند با ایجاد محیطی مرطوب یا چرب، آکنه را بدتر کرده و منجر به مسدود شدن منافذ پوست شود.

خوابیدن با موی خیس - زن خواب

عفونت پوست سر از عوارض خوابیدن با موی خیس

هم بالش‌ خیس و هم فولیکول‌های مو می‌تواند انواع خاصی از قارچ‌ها را در خود جای دهند. این‌ها ارگانیسم‌هایی هستند که در محیط‌های خیس به راحتی رشد می‌کنند. انواع مختلفی از قارچ‌ها در بدن شما و در محیط زیست وجود دارند که برای سلامتی شما مشکلی ایجاد نمی‌کنند. با این حال، در شرایط خاص، همین موجودات بی‌خطر می‌توانند باعث ایجاد عفونت و بیماری‌هایی شوند که پوست سر و دیگر نواحی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. رایج‌ترین قارچ‌های پوست سر که خوابیدن با موی خیس احتمال رشد آن را فراهم می‌کند عبارتند از:

  • کرم حلقوی: کرم حلقوی قارچی است که در مناطق مرطوب رشد می‌کند و می‌تواند باعث بیماری پوست سر به نام کچلی پوست شود. این قارچ باعث خارش و شکستگی مو شده و به صورت لکه‌های طاسی و نواحی قرمز، متورم و پوسته پوسته روی پوست سر ظاهر می‌شود.
  • مالاسزیا: این نوع قارچ در فولیکول‌های مو وجود داشته و عامل بیماری درماتیت است. رشد قارچ مالاسزیا در محیط مرطوب باعث ایجاد شوره در پوست سر و لکه‌های چرب زردرنگ روی پوست صورت و سر می‌شود.
  • آسپرژیلوس فومیگاتوس: این نوعی قارچ است که به خودی خود در بالش وجود دارد و می‌تواند باعث آسپرژیلوزیس که نوعی اختلال تنفسی است شود.

موخوره از عوارض خوابیدن با موی خیس

خوابیدن با موی خیس را می‌توان جزو عاداتی که باعث نابودی موها می‌شود به شمار آورد. علاوه بر اینکه صبح حتما با موی وز بیدار می‌شوید ممکن است موهایتان آسیب جدی هم ببینند. موها زمانی که خیس هستند در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارند. اصلی‌ترین ریسک خطر ایجاد موخوره هنگام چرخاندن سر و موها در هنگام خواب است. در صورتی که موهایتان را بافته باشید یا به صورت گوجه‌ای بسته باشید فشار بیشتری به ساقه وارد می‌شود. اگر نمی‌توانید از خوابیدن با موی خیس اجتناب کنید بهتر است در هنگام خوابیدن موهایتان را کنار بزنید.

هنگامی که موهای خود را به صورت کامل قبل از خواب خشک نکنید خطر به وجود آمدن موخوره را افزایش می‌دهید. هنگامی که موها خیس هستند خاصیت کشسانی آن‌ها افزایش می‌یابد. موها هنگام خیس بودن شکننده‌تر می‌شوند. ترکیب خیس بودن، شکنندگی و اصطکاک و تنش خواب منجر به شکسته شدن ساقه‌ها می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود حتما قبل از خواب موها را خشک کنید.

خوابیدن با موهای خیس می‌تواند منجر به آسیب شود اما نکته‌ی قابل توجه این است که اغلب منجر به مشکلات شدید سلامت مو یا ریزش مو نمی‌شود.  با داشتن روتین‌ شبانه برای داشتن مو‌هایی سالم و زیبا در صورتی که حرکات قابل توجه سر یا چرخش وجود نداشته باشد آسیب خیلی زیادی به موها وارد نخواهید شد.

مریض شدن از عوارض خوابیدن با موی خیس

با موی خیس خوابیدن بیشتر موجب ابتلا به یکی از ۲۰۰ مدل ویروس عامل سرماخوردگی به نام راینوویروس می‌شود. راینو ویروس از طریق بینی، دهان یا چشم‌ها وارد بدن شده و هنگام عطسه‌، سرفه یا صحبت فرد مبتلا از طریق قطره‌ها در فضا پخش می‌شود. امکان ابتلا به این ویروس از طریق لمس سطح آلوده یا دست دادن با فرد مبتلا هم وجود دارد.

خوابیدن با موی خیس - زن

گلودرد از عوارض خوابیدن با موی خیس

در صورتی با موی خیس که در اتاقی که دارای تهویه‌ی هوا است یا در اوج فصل زمستان می‌خوابید موهای خیس به شما احساس سرما می‌دهند. در چنین شرایطی احتمال سرما خوردن و ابتلا به گلودرد به دلیل موهای خیس وجود دارد. برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا قبل از خواب موهای خود را نشویید.

شوره‌ی سر از عوارض خوابیدن با موی خیس

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ انجام شد نشان داد که فصل زمستان به دلیل داشتن دمای سرد و مرطوب باعث تشدید شوره‌ی سر می‌شود. مطالعه‌ای مشابه پیشنهاد داد که توازن باکتری و قارچ هم در ایجاد این مشکل سهم دارد. موی سر خیس منجر به از دست دادن دما شده و همین مساله باعث تشدید شوره‌ی سر می‌شود.

صرف زمان و هزینه‌ی بیشتر برای حالت دادن مو

هیچکس دوست ندارد با ظاهر بد موهایش از خواب بیدار شود. وقتی با موهای خیس بخوابید موها هنگام خوابیدن خشک شده و به دلیل چرخش در خواب نامنظم می‌شوند. اغلب قسمت‌هایی که بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند انتها و پوشش تارهای مو هستند که می‌توانید موهایتان را با ژل مو، اسپری، ابزارهای حالت‌دهنده‌ی حرارتی مو یا سرم‌ها صاف کنید. در چنین شرایطی نه تنها باید برای حالت دادن به موهایتان وقت بگذارید بلکه باید هزینه‌ی بیشتری را هم صرف خرید محصولات و ابزار حالت‌دهنده‌ی مو کنید. علاوه‌براین استفاده‌ی بیش از حد از این ابزار و وسایل هم می‌تواند به موها آسیب بزند.

تضعیف سیستم ایمنی بدن

خوابیدن با موی خیس بیماری جدی‌ای را ایجاد نمی‌کند اما به صورت غیر مستقیم باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. دمای بدن اغلب در طول شب پایین است و خوابیدن با موی خیس این دما را بیشتر کاهش می‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند که دمای پایین‌تر بدن پاسخ سیستم ایمنی به گلودرد و سرماخوردگی را به حداقل می‌رساند.

خوابیدن با موی خیس - مو

کدر و بی‌روح شدن موها

هنگامی که چربی و رطوبت طبیعی موها به بالش منتقل می‌شود موها خشک، کدر و بی‌روح می‌شوند. این مساله باعث شکننده شدن موها می‌شود. بین موهایی که از چربی طبیعیشان محروم هستند و موهایی که بافتشان به خودی خود خشک است، تفاوت زیادی وجود دارد.

گره خوردن و درهم و برهم شدن موها

درصورتی که در زمان خواب زیاد سر خود را حرکت می‌دهید، موهای شما گره می‌خورد و درهم برهم می‌شود. خوابیدن با موهای خیس این گره خوردگی را تشدید می‌نماید. حتما شما نیز از حالت موهای خود پس از خوابیدن با موهای خیس راضی نیستید.

خشکی بیش از اندازه مو

خیس بودن موها موجب جدا شدن روغن‌های طبیعی مو از آن شده و در نتیجه موها بیش از اندازه خشک می‌شود این خشکی بیش از اندازه سبب شکنندگی بیشتر موها می‌شود.

خوابیدن با موی خیس - خواب

با این روش‌ها عوارض خوابیدن با موی خیس را کاهش دهید.

هنگام خواب، اگر موهایتان خیس است، یکی از روش‌های زیر را امتحان کنید. با این کار، نه تنها از آسیب احتمالی به موها جلوگیری می‌شود، بلکه با ظاهری مرتب از خواب بیدار می‌شوید.

1. از روغن نارگیل کمک بگیرید.

شواهدی وجود دارند که روغن نارگیل باعث جلوگیری از شکنندگی موهای خیس می‌شود. کوتیکول مو ساختار فلس‌مانندی دارد که وقتی مو خیس است، آب آن را جذب کرده و متورم می‌شود. همین موضوع هم باعث آسیب‌پذیری مو می‌شود.

روغن ،جذب آب به‌وسیله مو را کاهش داده و در نتیجه آسیب‌پذیری آن را کمتر می‌کند .البته اگر دچار اگزمای سبورئیک باشید، از روغن نارگیل استفاده نکنید، زیرا این موضوع باعث بدترشدن اگزما می‌شود.

2. از محصولات نرم‌کننده و آبرسان مو استفاده کنید.

محصولات نرم‌کننده و آبرسان مو، مانند سرم مو، اسپری مو و … دور کوتیکول مو پوششی ایجاد می‌کنند که اصطکاک را کاهش داده و به باز شدن گره‌های مو کمک می کند. موهای رنگ یا دکلره شده بیشتر از بقیه به این نوع محصولات مراقبت از مو احتیاج دارند.

3. تا حد امکان مویتان راخشک و گره‌ها را باز کنید.

در صورت امکان ازخشک کن مو استفاده کنید و یا زودتر دوش بگیرید تا مدت زمان بیشتری برای خشک شدن مو داشته باشید. هرچه میزان خیسی موهایتان کمتر باشد، میزان آسیب‌پذیری آن‌ها نیز کمتر می‌شود. حتما قبل از رفتن به رختخواب، به آرامی گره موهایتان را باز کنید تا در هنگام خواب تحت استرس کمتری قرار بگیرند.

خوابیدن با موی خیس - زن خسته

4. موهایتان را ببافید.

آیا بافتن موی خیس اشتباه است ؟ خیر، فقط اجازه دهید قبل از شانه کردن و بافتن، موهایتان کمی خشک شوند و پس از آن، هرطور که دوست دارید آن‌ها را ببافید (ما بافت موی هلندی یا فرانسوی را پیشنهاد می‌کنیم) این نکته را نیز به یاد داشته باشید که هنگامی که بیدار شدید بافت مو را بازکنید تا شاهد موج‌های زیبایی در موهایتان باشید.

5. موهایتان را بالای سرتان گوجه‌ای ببندید.

اگر ترجیح می‌دهید موج موهایتان بزرگ‌ترو لخت تر باشد، اجازه دهید موهایتان تاحدی خشک شده و سپس آن‌ها را در بالای سرتان گوجه‌ای ببندید. در ادامه آن‌ها را با تعداد زیادی گیره مو محکم کنید و صبح روز بعد رابازشان کنید تا موج‌های زیبایی را در موهایتان شاهد باشید.

6. روسری سرتان کنید.

اگر دوست ندارید موهایتان موج دارشود، قبل ازخواب، با یک روسری ابریشمی سرتان را بپوشانید. این کار از اصطکاک بین مو و روبالشتی جلوگیری می‌کند و اجازه فر یا وزشدن به موهایتان نمی‌دهد.

7. روی بالش ابریشمی بخوابید.

استفاده از روبالشی ابریشمی بهتر است؛ زیرا کمتر از بقیه جنس‌های پارچه باعث خشکی پوست می‌شود و از اصطکاک نیز جلوگیری می‌کند. اگرچه شواهد زیادی درمورد فواید آن برای مو وجود ندارد، ولی اگر با موی خیس به رختخواب بروید یا خشک، بالشتی که ملایم‌تر باشد باعث کاهش آسیب‌پذیری موهایتان می‌شود.

خوابیدن با موی خیس - زن سیاه پوست

بایدها و نبایدهای خوابیدن با موی خیس

  • روی یک بالش ابریشم بخوابید تا اصطکاک و شکستگی موهایتان به حداقل میزان ممکن برسد.
  • موهای خیس خود را با یک پارچه‌ی نرم خشک کنید زیرا این کار آسیب کمتری در مقایسه با حوله و سشوار به موها وارد می‌کند.
  • از یک سرم یا ماسک نرم کننده بدون نیاز به آبکشی برای تغذیه و تقویت موهایتان استفاده کنید.
  • در صورتی که همچنان روی خوابیدن با موی خیس مصر هستید از یک بالش ضد آب استفاده کنید.
  • در صورتی که موهایتان اکستنشن دارد با موی خیس نخوابید زیرا در هم گره می‌خورند.
  • از یک بالش یکسان برای مدت طولانی استفاده نکنید. بالش خود را هر چند مدت یکبار عوض کنید تا باکتری و قارچ روی آن رشد نکند.
  • دقیقا قبل از خواب دوش نگیرید. عصر به حمام بروید زیرا در این صورت موهایتان تا زمان خواب خشک می‌شوند و بالش‌تان هم خیس نخواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید