بهترین زمان مسواک زدن در طول روز بسیار مهم است و نقش اساسی در جلوگیری از پوسیدگی دندان را ایفا می کند.در این مطلب از پارس مگ ما شما را با بهترین زمان مسواک زدن در طول روز آشنا خواهیم کرد.

بهترین زمان مسواک زدن - کودک

فهرست محتوا نمایش

چرا باید مسواک بزنیم ؟

مسواک زدن در نظر اول شاید جز ابتدایی ترین و ساده ترین مورد در مجموعه رعایت بهداشت دهان و دندان باشد اما فراموش نکنیم که با انجام نادرست مسواک زدن و ندانستن اینکه چگونه مسواک بزنیم باعث پوسیدگی دندان های خود میشویم.
پلاک دندان لایه ای از ذرات و باکتری هایی است که در سطح دندان تشکیل میشود. موادی که بین دندان و لثه ها رسوب میکند شامل:

  • مواد غذایی استفاده شده در طول روز
  • مواد بزاق و موادی که در طی شبانه روز به علت تحلیل و تجزیه مواد غذایی توسط آنزیم و میکروب های درون دهان ایجاد میشوند و یا میکروب هایی که به طور طبیعی در محیط دهان وجود دارند.

هدف از مسواک زدن صحیح پاک کردن و از بین بردن کلیه مواد از سطوح دندان هاست. در صورت عدم استفاده از مسواک و یا مسواک زدن نادرست پلاک روی دندان ها تبدیل به جرم شده و باعث عفونت لثه و پوسیدگی دندان میشود. به همین جهت مسواک زدن صحیح و اینکه بدانیم چگونه مسواک بزنیم در کل امری مهم و ضروری در جهت رعایت بهداشت دهان و دندان هاست.

همچنین در پارس مگ بخوانید : روش صحیح مسواک زدن و انتخاب مسواک مناسب

بهترین زمان مسواک زدن - خمیر دندان

بهترین زمان مسواک زدن چه موقع است ؟

بهترین زمان مسواک زدن آخر شب قبل از اینکه به خواب بروید و صبح قبل از صبحانه است. مسواک زدن آخر شب به علت اینکه در طول شب حین خواب فعالیت تخریبی باکتری های دهان افزایش میابد امری مهم است، همچنین مسواک زدن قبل از صبحانه نیز برای از بین بردن باکتری ها و از بین بردن بوی بد دهان و جلوگیری از پوسیدگی دهان موثر است.

بهترین زمان مسواک زدن قبل صبحانه یا بعد آن ؟

به طور خلاصه، مسواک قبل صبحانه قطعا بهترین زمان مسواک زدن در صبح است. وقتی از خواب بیدار شدید، یک جرعه بزرگ آب بنوشید و مسواک زدن قبل صبحانه را فراموش نکنید. مزایای روش صحیح مسواک زدن و علت مسواک زدن قبل صبحانه مشخص است. در طول شب باکتری ها در دهان جمع می شوند؛ آنها هم باعث بوی بد دهان می شوند، و هم اسیدی را تولید می کنند که مینای دندان را پاک می کند.

همچنین، مسواک قبل صبحانه شروع فوق العاده ای برای روز است. پس از مسواک زدن قبل صبحانه، دهان شما نازه است و انرژی تان را افزایش می دهد. با مسواک قبل از صبحانه شما باکتری های‌ دهان را کاهش می‌دهید که برای تمیز نگه داشتن دهانتان در طول روز بسیار مهم است. تنها کافیست صبح به مدت ۲ دقیقه (که توصیه پزشکان است) با روش صحیح مسواک زدن مسواک بزنید تا متوجه شوید که دندان هایتان در طول روز به اندازه کافی تمیز هستند.

بهترین زمان مسواک زدن - دندان

بهترین زمان مسواک زدن در عصر

حالا که علت مسواک زدن قبل صبحانه و اینکه قبل صبحانه مسواک بزنیم یا بعد را می دانیم، مسواک زدن در سایر اوقات روز را بررسی می کنیم.

شما در طول روز ممکن است غذاهایی را مصرف کنید که روی مینای دندان تاثیر می گذارد. برای مثال، اگر پس از مصرف مرکبات دندان هایتان را تمیز نکنید، اسید موجود در آنها می تواند روی دندان ها تاثیر بگذارد. پس از مسواک قبل صبحانه با روش صحیح مسواک زدن، یک روش مناسب برای محافظت از مینای دندان ها در طول روز نوشیدن آب به مقدار زیاد مخصوصا بعد از غذا خوردن است.

این کار نه تنها خرده های غذا و مواد اسیدی روی دندان های شما را پاک می کند، بلکه به پاک شدن مواد اسیدی ناشی از فعالیت باکتری های دهان نیز کمک می کند. اگر مواد غذایی با روش صحیح مسواک زدن هنگام عصر تمیز نشوند، ترکیبات مضر آنها روی دندان ها تاثیر خواهد گذاشت. تاثیر مسواک زدن در این زمان خلاص شدن از بوی بد ناشی از فعالیت باکتری ها و مواد غذایی باقی مانده در دهان، و داشتن دندان هایی سفید و سالم است.

بهترین زمان مسواک زدن - زن

بهترین زمان مسواک زدن قبل از خواب

در ادامه جستجوی بهترین زمان مسواک زدن، پس از بررسی مسواک قبل صبحانه و عصر (البته با روش صحیح مسواک زدن) به مسواک قبل از خواب و شب می رسیم. با توجه به گرفتاری های روزانه، اگر مسواک زدن در عصر را حذف کنید، شما را درک می کنیم. اما سعی کنید به دلایل زیر، به هیچ عنوان از مسواک قبل از خواب در کنار مسواک قبل صبحانه غافل نشوید:

باکتری ها

باکتری ها می توانند در یک بازه کوتاه در دهان شما رشد کنند. در صورتی که آنها برای مدت طولانی در دهان و روی دندان ها بمانند، مینای دندان را تخریب می کنند. پاک کردن باکتری های بد با مسواک قبل صبحانه و مسواک قبل از خواب، کشیدن نخ دندان، و استفاده از دهانشویه به صورت روزانه می تواند بهداشت دهان و دندان را به حد مطلوب برساند.

ترشح بزاق

شما هنگام خواب بزاق بیشتری ترشح می کنید. بزاق سبب افزایش مقاومت بیشتر دهان در برابر باکتری ها و پلاک های حفره‌ زا می شود. مسواک قبل صبحانه و هنگام مسواک قبل از خواب به از بین رفتن باکتری ها و پلاک ها در دهان کمک می کند. ترشح بزاق در کنار آن، به هرگونه تخریب در حال انجام پایان داده و بوی بد دهان را نیز از بین می برد.

جلوگیری از ایجاد جرم

اگر از مسواک قبل صبحانه و مسواک قبل از خواب به روش مسواک قبل از خواب غافل شوید، سطح دندان هایتان جرم می گیرد که امکان دارد پاک کردن آن سخت باشد. اگر جرم دندان را از بین نبرید، این مسئله به مرور زمان می تواند منجر به خونریزی لثه یا بیماری های دندانی شود.

سلامت عمومی با روش صحیح مسواک زدن

پژوهش های اخیر نشان می دهد که سلامت دهان به مشکلاتی از جمله بیماری های قلبی، دیابت، پوکی استخوان، و کم وزن بودن نوزادان هنگام تولد نیز مرتبط است. مسواک زدن دندان ها ۲ بار در روز (مسواک قبل صبحانه و مسواک قبل از خواب) می‌تواند مانند چکاپ های منظم در سلامتی شما موثر باشد.

بهترین زمان مسواک زدن - مرد

شیر قبل مسواک یا بعد مسواک

در کنار بحث های مربوط به مسواک قبل صبحانه، بهترین زمان مسواک زدن، روش صحیح مسواک زدن، مسواک زدن صبح یا شب و…، خوردن شیر قبل مسواک یا بعد مسواک نیز بسیار جستجو می شود.

اگر شما هم می خواهید بدانید شیر قبل مسواک یا بعد مسواک قبل خواب بهتر است، باید بگوییم صد در صد قبل مسواک بهتر است. در صورت مسواک نزدن قبل خواب و پس از نوشیدم شیر، شکر موجود در شیر روی دندان هایتان می ماند و به آن ها آسیب می زند.

غذاهای اصلی و نوشیدنی‌ها آسیب‌رسان‌تر هستند

رژیم‌های غذایی حاوی قند و کربوهیدرات به دلایل بسیار اساسی باعث ایجاد پوسیدگی دندان می‌شوند: کربوهیدرات‌ها (که به شکر تجزیه می‌شوند) و قند، باکتری‌هایی را در دهان شما ایجاد می‌کنند که باعث ایجاد جرم شده و مینای دندان شما را از بین می‌برند. مینا همان پوششی است که دندان‌های شما را از پوسیدگی محافظت می‌کند.

زمانی که دندان‌ مینای خود را از دست می‌دهد، شروع به پوسیدگی می‌کند. بنابراین، اگر صبحانه‌ای میل می‌کنید که حتی مقدار اندکی کربوهیدرات و شکر دارد، احتمال آسیب‌دیدن دندان‌های شما بیش‌تر است. نوشیدن چای بدون قند در هنگام صبحانه و مسواک‌زدن بعد از گذشت نیم الی یک ساعت پس از خوردن صبحانه، بهترین راه برای اطمینان از این بهداشت مناسب دندانی و جداشدن باقیمانده‌ی غذاها از روی دندان است.

اگر غذایی می‌خورید که قند یا کربوهیدرات بالایی دارد، مسواک‌زدن پس از مدت زمان ذکر شده ایده‌ی خوبی برای سلامتی دندان‌های شما است. به خاطر داشته باشید که خود چای و نوشیدنی‌های رنگی دیگری مثل قهوه و نوشابه‌ها می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های روی دندان شوند. برای مقابله با این لکه‌ها، مقاله‌ی قهوه ، و تمیزکردن لکه‌ی آن از روی دندان را بخوانید

بهترین زمان مسواک زدن - بهترین زمان مسواک زدن - دختر بچه

بهترین زمان مسواک زدن : صبح مسواک بزنید

فواید مسواک‌زدن صبحگاهی واضح است: شب‌ها در زمان خواب، باکتری‌هایی در دهان ایجاد می‌شوند که باعث ایجاد بوی بد دهان و همچنین تولید اسیدی می‌شود که مینای دندان‌های شما را از بین می‌برد. مسواک‌زدن صبحگاهی بهترین راه‌ شروع یک روز خوب است. وقتی دهان شما احساس تازگی داشته باشد، احساس بهتری خواهید داشت. با مسواک‌زدن، مقدار باکتری‌های موجود در دهان خود را کاهش می‌دهید که برای تمیز ماندن دهان در طول روز بسیار مهم است. بسیاری از افراد مسواک خود را همیشه همراه دارند و بعد از هر وعده‌ی غذایی دندان‌های خود را مسواک می‌زنند، اما اگر در دوره‌ی درمان ارتودنسی نیستید، این کار ضروری نیست. طبق توصیه‌ی دندانپزشکان، اگر صبح‌ها به مدت دو دقیقه دندان‌های خود را مسواک بزنید، متوجه خواهید شد که دهان شما در طول روز به اندازه کافی تمیز است.

بهترین زمان مسواک زدن : عصر مسواک بزنید

حتی اگر یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، باز هم ممکن است در رژیم غذایی شما موادی باشند که روی مینای دندان شما تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، اسیدهای مرکبات مانند پرتقال می‌توانند به دندان‌های شما آسیب برسانند. یک نکته‌ی خوب برای حفظ مینای دندان در طول روز، نوشیدن مقدار زیادی آب به خصوص بعد از خوردن غذا است. این کار کمک می‌کند که ذرات غذای باقی‌مانده بین دندان‌ها واسیدهای ضعیفی که مصرف می‌کنید و همچنین باکتری‌هایی که در دهان تولید شده‌اند نیز پاک شوند.

به صورت تقریبی، تمام غذاهایی که می‌خوریم ، حاوی ترکیباتی هستند که اگر با مسواک زدن در شب پاک نشود، می توانند تاثیرات منفی زیادی روی دندان بگذارند. این کار به خلاص شدن از شر بوی بد موجود دهان که ناشی از فعالیت باکتری‌ها و مواد‌غذایی جا مانده در دهان است، کمک شایانی می‌کند و دندان های شما را براق، سفید و سالم نگه می‌دارد.

بهترین زمان مسواک زدن - مسواک آبی

آیا در فرصت‌های دیگر نیز باید مسواک بزنیم ؟

بعد از خوردن یک میان وعده‌ی شیرین، مسواک زدن دندان بسیار ایده‌آل است. حتی اگر در محل کار یا مدرسه هستید، بهترین کار این است که خمیردندان و مسواک خود را همراه داشته باشید. اگر خوردنی یا غذایی مصرف می‌کنید که باعث صدمه‌زدن به دندان شما می‌شود، می‌توانید برای تمیز‌کردن دندان‌های خود استفاده کنید. همچنین این کار برای افرادی که در دوره‌ی ارتودنسی با ابزارهای اینویزلاین یا براکت‌های فلزی قرار دارند به شمار می‌رود. حتی اگر متوجه شوید که دهان شما بوی بدی می‌دهد و حتی اگر چیزی نخورده و یا نیاشامیده باشید، اختصاص چند دقیقه زمان برای مسواک‌زدن این موضوع را برطرف می‌کند.

بهترین زمان مسواک زدن : درست بعد از خوردن شام مسواک نزنید

مسواک زدن در زمان بین شام و قبل از خواب از لحاظ فنی حتی از اینکه دندان های خود را درست قبل از خواب مسواک کنید بهتر است. دلیلش این است که فلوراید خمیر دندان زمان بیشتری برای تقویت دندان های شما و ساختن مانعی برای اسیدی شدن دهان شما قبل از به خواب رفتن دارد.

ولی بلافاصله بعد از خوردن شام، مسواک نزنید، زیرا شام زمان قرار گرفتن در معرض اوج اسید است، که لایه بیرونی مینای دندان شما را نرم می کند. بلافاصله بعد از شام مسواک زدن، مینای دندان نرم شده را از بین می برد و باعث سایش دندان می شود. پس حداقل 30 دقیقه بعد از صرف شام برای مسواک زدن صبر کنید و از خوردن خوراکی بعد از مسواک زدن جلوگیری کنید، چرا که باکتری ها از هر کربوهیدراتی تغذیه می کنند.

فقدان بزاق دهان (ضد باکتری دهان) در شب به معنی این است که ما فوق العاده نسبت به عوامل خرابی دندان و بیماری های لثه آسیب پذیریم. البته اگر گاهی مسواک زدن را فراموش کردید، نگران نباشید. پلاک دندان به زمان طولانی برای آهکی شدن نیاز دارد و مسواک زدن کافی می تواند پلاک های تشکیل شده در طول روز را حذف کند. فقط آهسته (حداقل 4 دقیقه) و صحیح مسواک بزنید.

به عقیده کارشناسان، بدترین نوع نوشیدنی برای ساعات پایانی شب، نوشابه های گازدار و قهوه کافئین دار است که خطر پوسیدگی دندان و بوی نامطبوع دهان را چندین برابر می کند

خوردن کربوهیدرات به طور مداوم در طول روز نیز افراد را بیشتر مستعد ابتلا به خرابی دندان می کند. هر زمانی که شما هر نوع کربوهیدراتی را می جوید یا قورت می دهید، باکتری ها از خواب بیدارشده و شروع به تولید اسید می کنند. در یک وعده غذایی معمولی، برای محافظت از دندان ها و کمک به هضم، سطح بزاق بالاتراست. اما اگر شما در طول روز یکسره بخورید، منجر به تولید اسید بیشتری بر روی دندان شما می شود.

بهترین زمان مسواک زدن - دندان

خوردن چه غذاهایی در شب برای دندان ها مضر است ؟

مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن مواد غذایی ترش و اسیدی و یا کافئین دار ممکن است مینای دندان را از بین ببرد.

به تاخیر انداختن مسواک زدن می تواند باعث رشد پلاک های مولد پوسیدگی در دهان شود. همچنین افرادی که شب ها دیر می خوابند معمولا عادت دارند پس از صرف شام، باز هم میوه، قهوه، شیرینی و انواع تنقلات را بخورند که در اثر این کار، دندان های آنها آسیب می بیند.

کارشناسان توصیه می کنند برای حفظ سلامت دندان و نیز برای جلوگیری از بروز چاقی در اثر دیر خوابیدن، سعی کنید شب ها پس از مسواک زدن دیگر ماده غذایی مصرف نکنید و یا اگر هر نوع خوراکی خوردید، در کنار آن آب بنوشید.

خوردن مواد غذایی ترش و یا چسبناک مانند سوهان ممکن است آسیب جدی به دندان ها وارد کند. همچنین نوشیدنی های شیرین و گازدار می توانند محیط دهان را اسیدی و مستعد رشد انواع باکتری های مضر دهان و دندان کنند.

به عقیده کارشناسان، بدترین نوع نوشیدنی برای ساعات پایانی شب، نوشابه های گازدار و قهوه کافئین دار است که خطر پوسیدگی دندان و بوی نامطبوع دهان را چندین برابر می کند.

از این گذشته، خوردن شب هنگام میوه های شیرین مثل موز، انگور و هندوانه می تواند علاوه بر آسیب به دندان، باعث اضافه وزن شود.

بهترین زمان مسواک زدن - مسواک

چه نوع مسواکی را انتخاب کنیم ؟

راهنمای انتخاب مسواک مناسب :

در قدم اول باید برای انتخاب مسواک مناسب بسیار دقت کنید چرا که شیار های سالم، نرم و تمیز مسواک در جهت پاکسازی سطح دندان و بین لثه ها نقش اصلی را ایفا میکند. مسواک باید دارای سر کوچک و موهای متراکم باشد و اندازه موهای مسواک نیز ترکیبی از موهای بلند و کوتاه باشد تا به راحتی خم شود و بتواند زوایای مختلف لثه را پاکسازی کند. در این میان موضوع مهم دیگر تعویض به موقع مسواک در زمانی که موهای مسواک دچار تغییر شکل و از نظر کارکرد نیز مستهلک شده است. معمولا هر سه یا چهار ماه یکبار باید مسواک را تعویض کنید. دقت کنید که محل نگهداری مسواک باید در معرض جریان هوا و محیطی خشک باشد تا از رویش قارچ و باکتری در مسواک جلوگیری شود.

چرا نباید مسواک سفت بخریم ؟

مسواک با موهای نرم به راحتی خم میشود و دندان ها را تمیز میکند و میتواند لثه را از زوایای مختلف نیز تمیز کند اما مسواک سفت باعث سایش دندان ها و التهاب لثه میشود و به مرور مینای دندان را از بین میبرد.

مسواک برقی بهتر است یا مسواک معمولی ؟

برای تمیز کردن صحیح دندان ها فرقی نمیکند از کدام یک استفاده کنید، هر دو برای پاک سازی دندان ها مناسب هستند در اصل پاکسازی سطوح دندان و بین لثه مهم است.

بهترین زمان مسواک زدن - مسواک برقی

چه نوع خمیر دندانی را انتخاب کنیم ؟

در انتخاب خمیر دندان بهتر است که از نوع فلوراید دار آن استفاده کنید. این موضوع را میتوانید از نوشته روی خمیر دندان نیز مطلع شوید.

چگونه مسواک بزنیم ؟

روش صحیح مسواک زدن چگونه است ؟

اینکه چگونه مسواک بزنیم و روش صحیح مسواک زدن چگونه است باید گفت این امر در کل به اندازه دفعات مسواک زدن اهمیت دارد و باید مطلع شوید که حین انجام آن تمامی سطوح دندانی باید به خوبی تمیز شوند. حداقل 2 دقیقه برای مسواک زدن باید زمان بگذارید تا تمامی سطوح داخلی و بیرونی سطح جونده دندان پاکسازی شود.

مراحل مسواک زدن:
  • ابتدا مسواک را مرطوب کرده و به اندازه یک نخود خمیر دندان روی مسواک بمالید و با زاویه 45 درجه مرز بین دندان و لثه را به آرامی به سمت لبه دندان و با حرکات جارویی تمیز کنید.
  • هنگام مسواک زدن ترتیبی را به طور منظم رعایت کنید تا همه دندان ها تمیز شوند.
  • فراموش نکنید تا روی زبان را نیز با مسواک تمیز کنید تا ذرات غذا و باکتری های چسبنده به زبان نیز پاکسازی شوند.
  • بعد از پاکسازی کامل دندان ها پس از کمی صبر دهان را با آب سرد شست و شو دهید.

از کشیدن نخ دندان غافل نشوید

از نخ دندان به اندازه مناسبی که نخ دندان را دور انگشتان هر دست بپیچید، جدا کنید به آرامی و همراهی انگشت شصت نخ را بین فاصله بین دو دندان و کمی زیر لثه برده و خارج کنید .

بهترین زمان مسواک زدن - دهان

مدت زمان مسواک زدن

انجمن دندانپزشکی آمریکا یک قانونی را به اسم قانون 2/2 را توصیه می کند. صبح ها دو دقیقه و شب ها دو دقیقه با مسواک نرم و خمیر دندان فلوراید دار مسواک بزنید. این در حالی است که می توانیم با توجه به انتخاب خمیر دندان مناسب و همچنین مسواک مناسب، زمان مسواک زدن را بیشتر کنیم. اما حداقل زمان برای شستشوی دهان و دندان و همچنین لثه ها، همان قانون 2/2 است.

چند بار در روز مسواک بزنیم ؟

طبق دستورالعمل های مراقبت از دهان و دندان، هر فرد باید دندان های خود را دو بار در روز صبح و شب و هر بار به مدت 2 دقیقه با یک برس نرم مسواک بزند. به این شیوه که هر گوشه دهان به مدت تقریبی 30 ثانیه مسواک شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید