خواص و مضرات گوجه سبز برای سلامتی انسان بسیار زیاد است.گوجه سبز میوه ای آب دار و خوشمزه است که طبیعت سرد دارد. مزه ترش این میوه می تواند در یک روز گرم تابستانی احساس شادابی فراوان و رفع عطش به فرد ببخشد.در این مطلب از پارس مگ شما با تمامی خواص و مضرات گوجه سبز آشنا خواهید شد.

خواص و مضرات گوجه سبز - نمک

وجود مقادیر بالای فیبر در گوجه سبز باعث بهبود در روند کار دستگاه گوارش انسان می‌شود. خوردن گوجه سبز در تابستان به حرکات دودی روده کمک می‌کند. از آنجا که گوجه سبز منبع غنی از ویتامین C و فیبر قابل هضم است، از یبوست و نفخ شکم جلوگیری می‌کند.
گوجه سبز میوه نوبرانه بهار، دانستن ارزش غذایی این میوه، فرق بین گوجه سبز و آلوچه، ۹ مورد از خواص گوجه سبز، قرار دادن گوجه سبز در سبد میوه، فایده‌های ترشی و لواشک گوجه سبز، عوارض زیادروی در خوردن این میوه و هشدارهای مهم هنگام مصرف گوجه سبز را در ادامه بخوانید.

گوجه سبز یکی از میوه‌های نوبرانه فصل بهار است، بسیار پرطرفدار و در واسط فصل بهار تا اوایل تابستان در دسترس است. گوجه سبز یک میوه کوچک و آبدار و از پوست نازک به رنگ سبز یا سرخ و دارای هسته سخت است، سرشار ز ویتامین سی، اسید مالیک و اسید سیتریک است. اما باید توجه کنید مصرف بیش از اندازه گوجه سبز باعث نفخ معده خواهد شد. گوجه سبز دارای خواص بسیاری برای بدن است. باعث بهبود گوارش، تقویت دستگاه ایمنی بدن، لاغری، سلامت دهان و دندان است.

گوجه سبز به آلوی وحشی سبز رنگ معروف است، این میوه سبز دارای مقدار زیادی از پروتئین، چربی (روغن)، انواع کربوهیدرات‌ها و نمک‌های معدنی، اسیدهای ارگانیک سبز آن شامل اسید سیتریک، اسید مالیک، تانیک، اسیدبنزوئیک، اسید تاتاریک است و تمامی این مواد برای برطرف کردن تشنگی، اشتها آور، برطرف کننده خستگی را دو چندان می‌کند.

همچنین در پارس مگ بخوانید : نحوه خشک کردن گوجه سبز در خانه

خواص و مضرات گوجه سبز - نعنا

فهرست محتوا نمایش

ارزش غذایی گوجه سبز

گوجه سبز دارای خواص بسیار و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. دارای کالری بسیار و در هر ۱۰۰ گرم آن ۵ درصد ویتامین آ، پنج درصد کلسیم، سرشار از ویتامین ب و پنج درصد آهن و دارای نیاسین و ۱۳ درصد ویتامین ث، ۲ درصد فسفر و ۳.۶ درصد پتاسیم برای هر فرد تأمین می‌شود.

در 100 گرم گوجه سبز

انرژی 46 kcal ، کربوهیدرات 11.4 گرم ، قند 9. 9 گرم ، فیبر رژیمی 1.4 گرم ، چربی

0.28 گرم

پروتئین

0.70 گرم

ویتامین A

345 IU

ویتامین ث

5 . 9 میلی گرم

فسفر

16 میلی گرم

پتاسیم

157 میلی گرم

فواید سلامتی گوجه سبز:

سیستم عصبی را تقویت می کند و کم خونی را از بین می برد و عملکرد کلیه ها را پشیبانی می کند. به از بین بردن برخی از بیماری هایی کبد کمک می کند. وقتی گل های سفید درخت آلو خشک می شوند و با عسل مخلوط می شوند، در کاهش کرم روده موثر هستند.

آلو غنی از فیبر است و عملکرد سریع روده ها را منظم می کند. گوجه سبز غنی از اسیدهای آلی مختلف،فلاونوئید ، اسیدهای چرب و ترکیبات آنتی اکسیدان است که آن ها را قادر می سازد تا متابولیسم بدن را بهبود بخشند به همین دلیل، به کاهش وزن و تسکین مشکلات هضم کمک می کند.

افرادی که با بیماری مانند عفونت گلو و التهاب ، ورم لوزه دارند می توانند جوشانده برگ های گوجه سبز با آب داغ را بنوشند. ثابت شده است استروژن این هورمون را متعادل می کند و توصیه می شود که زنان در دوره قاعدگی آن را به طور مرتب مصرف کنند. به خاطر خواص درمانی و پیشگیرانه گوجه سبز انبار کاملی از خواص است.

خواص و مضرات گوجه سبز - کاسه

مهم ترین خواص و مضرات گوجه سبز و تاثیر آن در سلامت انسان

خواص و مضرات گوجه سبز برای دستگاه گوارش:

وجود مقادیر بالای فیبر در گوجه سبز باعث بهبود در روند کار دستگاه گوارش انسان می شود. خوردن گوجه سبز در تابستان به حرکات دودی روده کمک می کند.از آنجا که گوجه سبز منبع غنی از ویتامین C و فیبر قابل هضم است، از یبوست و نفخ شکم جلوگیری می کند.

خواص و مضرات گوجه سبز برای سیستم ایمنی بدن:

مصرف مداوم گوجه سبز در فصل تابستان سیستم ایمنی بدن را به طور طبیعی تقویت می کند. خاصیت آنتی اکسیدانی گوجه سبز، بدن را در مقابل عوامل عفونی مقاوم کرده و با التهاب و رادیکال های آزاد مخرب مقابله می کند، از این رو موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.

خواص و مضرات گوجه سبز برای دهان و دندان:

مصرف مداوم گوجه سبز به دلیل بالا بودن مقدار ویتامین C به سلامت لثه ها و تقویت دندان ها کمک می کند. همچنین خوردن گوجه سبز به صورت خام باعث کاهش درد دندان٬ برطرف کردن خونریزی لثه ها و رفع بوی بد دهان می شود.
خواص و مضرات گوجه سبز - هندوانه

خواص و مضرات گوجه سبز برای جلوگیری از کم خونی:

خوردن گوجه سبز جذب آهن در بدن را بهبود می بخشد. همچنین به دلیل بالا بودن مقادیر بالای ویتامین C به ساخت گلبول های قرمز خون کمک می کند.

خواص و مضرات گوجه سبز برای تناسب اندام:

فیبر و ویتامین C بالای گوجه سبز برای رسیدن به تناسب اندام شما ننیز مفید است. نقش ویتامین C در سلامت عضلات و جلوگیری از پیر شدن سلولهای آن اثبات شده است. همچنین ویتامین C این میوه باعث دفع چربی های اضافه بدن شده و مصرف روزانه آن به صورت خام در سالاد به عنوان یک وعده غذایی می تواند تاثیر به سزایی در کم کردن چربی های دور شکم و کم کردن وزن داشته باشد.

خواص و مضرات گوجه سبز برای جلوگیری از آسیب های داخلی:

خاصیت آنتی اکسیدانی گوجه سبز از آسیب های داخلی سلولهای چربی مغز و جریان خون جلوگیری می کند و سلولهای بدن را در مقابل رادیکالهای آزاد محافظت می کند.

خواص و مضرات گوجه سبز برای محافظت از ریه ها:

کسانی که بیشتر گوجه سبز می خورند کمتر دچار مشکلات ریه مانند آسم٬ سرطان ریه٬ سرما خوردگی٬ سرفه و بیماری های مزمن ریوی می شوند.
خواص و مضرات گوجه سبز - گوجه سبز

خواص و مضرات گوجه سبز برای جلوگیری از انحطاط عضلانی:

گوجه سبز برای تقویت افراد پیر و آن هایی که دوران نقاهت را می گذرانند مفید است زیرا از انحطاط سلول های عضلانی جلوگیری می کند و بینایی را تقویت می نماید.

خواص و مضرات گوجه سبز برای کلیه و مثانه:

گوجه سبز ادرار آوراست و اعمال کلیه ها را تنظیم می کند و مصرف مداوم آن سنگ مثانه را خرد و دفع می کند.
خواص و مضرات گوجه سبز - کاسه چوبی

خواص و مضرات گوجه سبز برای دیابت:

گوجه سبز حاوی مقدار زیادی ویتامین ث است. بنابراین، از سلامت قلبی و عروقی محافظت می کند و علاوه بر این، خطر دیابت و کلسترول را کاهش می دهد.

خواص و مضرات گوجه سبز برای محافظت از صفرا و کبد:

فیبرمحلول در گوجه سبز برای سلامتی کبد و صفرا مهم است. با این ویژگی، این کار مانع از خسته شدن کبد از کار کردن بیش از حد می شود.

خواص و مضرات گوجه سبز برای سلامت چشم:

گوجه سبز همچنین از بینایی محافظت می کند و کاهش خطر بیماری های چشمی ایجاد شده بر اثر پیری مثل آب مروارید موثر است.

خواص و مضرات گوجه سبز برای کبد

یکی دیگر از خاصیت گوجه سبز برای درمان کبد چرب است، زیرا گوجه سبز حاوی ترکیباتی مثل  بنزوئیک اسید است که خاصیت ضد میکروبی دارد و به همین دلیل علاوه بر درمان کبد چرب به پاکسازی کبد نیز کمک فراوانی کند
خواص و مضرات گوجه سبز - گوجه سبز

خواص و مضرات خوردن گوجه سبز در دوران بارداری

به گفته ی متخصصان تغذیه خوردن این میوه در حد استاندارد و شرایط نداشتن حساسیت به آن در دوران بارداری مانعی ندارد و البته خواصی هم خواهد داشت که شامل:

افزایش اشتهای مادر و دریافت ویتامین های مورد نیاز رشد جنین

ویتامین های A ،C و K موجود در گوجه سبز هرکدام خواصی دارند و می توان به افزایش سلامت چشم و جلوگیری از بروز نقص فیزیکی جنین اشاره کرد

ویتامین C موجود در گوجه سبز برای افزایش سیستم ایمنی بدن زنان باردار

ویتامین K گوجه سبز هم برای جلوگیری از لخته شدن خون که می تواند باعث خونریزی و سقط جنین شود مفید است که البته بازهم خاطرنشان می کنیم که مصرف این میوه حتما باید با توجه به شرایط بدنی مادر و جنین توسط پزشک متخصص تایید شود.

خواص و مضرات گوجه سبز - برگ

فواید آب گوجه سبز:

1. عصاره آلو با جوشاندن آلو و فشار دادن آن بدست می آید که برای سلامتی پوست مفید است و به طور گسترده در مواد نگهدارنده مورد استفاده قرار می گیرد.

2. عصاره آلو به بدن انرژی می دهد و خستگی را از بین می برد.

3)گوارش را آسان تر می کند و یبوست را تسکین می دهد.

4)آب گوجه سبز تاثیرات مثبتی بر سیستم عصبی دارد که از سلامت سیستم عصبی محافظت می کند.

5)” افرادی که کم خونی دارند ممکن است یک فنجان عصاره آلو را در صبح و یک فنجان عصاره آلو در شب قبل از رفتن به خواب مصرف کنند.

6)در طول یائسگی، زنان می توانند با آب آلو علائم بیماری را رفع کنند.

7) این عصاره برای سیستم گوارشی مفید است چون بدن به واسطه ی مصرف آن پاکسازی می شود.

عوارض و آسیب های گوجه سبز :

زمانی که گوجه سبز به طور سالم مصرف شود، مشخص نمی شود چه مشکلی برای سلامتی ایجاد می کند. البته، مانند همه میوه ها، اگر گوجه سبز بیش از حد مصرف شود، ممکن است با برخی آسیب ها روبرو شوید علاوه بر این، برخی از افراد که دارو استفاده می کنند می تواند موجب ناراحتی شود.

چون مقدار زیادی اسید در گوجه سبز وجود دارد، اگر بیش از حد مصرف شود، میزان اسید معده می تواند به طور منفی تغییر کند و ناتعادلی دراسید معده رخ دهد که منجربه نفخ و مشکلات دیگر گوارشی از قبیل سوزش معده و ریفلاکس آن خواهد شد.

عفونت های دستگاه ادراری، اختلالات کلیوی، مانند بیماری های مزمن کلیوی، و اختلالات متابولیک خاص مانند پرکاری تیروئید نیز مربوط به تشکیل سنگ هستند. عفونت های مجاری ادراری، اختلالات کلیوی،مثل اختلالات متابولیک.

به خصوص آلو خشک برای افراد مبتلا به دیابت مفید هستند. کسانی که مشکل اسهال دارند باید مصرف را به تعویق بیاندازد، مصرف آلو در طی اسهال، مشکل را افزایش داده و باعث از دست رفتن آب بیشتر می شود.

استفاده از گوجه سبز در دوران بارداری

زیاده روی در مصرف گوجه سبز می تواند موجب رانش مزاج و به دنبال آن از دست دادن آب بدن مادرو همچنین بروز مشکلات سلامتی برای جنین شود ؛ به جز این مورد هیچ گونه عارضه جانبی شناخته شده ای برای خوردن این میوه ها در طول دوران بارداری وجود ندارد، با این حال توصیه می شود قبل از مصرف آن ها با پزشک مشورت کنید.

خواص و مضرات گوجه سبز - سبد

توصیه مهم طب سنتی برای مصرف گوجه سبز:

خواص و مضرات گوجه سبز , بررسی ثابت کرده است که هسته گوجه سبز کال، دارای ترکیب های سمی خطرناکی است و هرگز نباید آن ها را خورد. این میوه اگر نشسته و آلوده باشد، احتمال ابتلا به بیماری های عفونی گوارشی از جمله حصبه و مسمومیت های غذایی را ایجاد می کند. گوجه سبز طبع سردی دارد و بهتر است آن را با گلپر مصرف کنید.

حساسیت به گوجه سبز

خواص و مضرات گوجه سبز , میوه های ترش مزه مثل سایر میوه های دیگر می توانند موجب بروز حساسیت شوند که این حساسیت بعضی اوقات به صورت حساسیت های پوستی مثل اگزما، سرخ شدن و خشک شدن، ترک خوردن یا خارش شدید پوست ظاهر می شوند.

علائم دیگر حساسیت ناشی از میوه های بهاری سوزش و خارش در کام و روی سطح زبان است. در بسیاری از موارد بروز آفت در حفره دهان هم گاهی به این حساسیت ها نسبت داده می شود. بهتر است بدانید که در مواقع بروز این حساسیت ها یعنی حساسیت به میوه ها و خوراکی ها بهترین راه درمان حذف آنهاست.

فواید آلو خشک یا همان گوجه سبز خشک شده:

خواص و مضرات گوجه سبز , در پارچه تمیزی آلو را بپوشانید آفتاب به طور متوسط 10 تا 15 روز به آن می تابد آلو خشک همچنین می تواند برای درمان برخی از مشکلات سلامتی که ممکن است به هنگام حفاظت از سلامت بدن به طور کلی رخ دهد، استفاده شود.

فقط به این دلیل که در آفتاب نگه داشته می شود تا خشک شود برخی از خواصش را از دست می دهد بنابراین ممکن است به اندازه آلو خام موثر نباشد. فیبر درون آلو خشک برای سیستم گوارشی مفید است.

مقدار زیادی از ویتامین ک موجود در آن می تواند از لخته های خونی جلوگیری کند. مقدار زیادی از پتاسیم موجود در آلو خشک سلامت قلب و اعصاب را حفظ می کند. ویتامین آ موجود در آلو خشک برای سلامت چشم ضروری است. جلوگیری از آب مروارید

خواص و مضرات گوجه سبز - گوجه سبز با نمک

فرق آلوچه و گوجه سبز چیست ؟

در برخی از شهرهای ایران مثل گیلان، اصفهان و … به گوجه سبز «آلوچه»می‌گویند. اما فرق گوجه سبز و آلوچه چیست ؟ آلوچه و گوجه سبز از نظر علمی دو نوع میوه متفاوت هستند چون شباهت های خاصی دارند، به جای هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما به هر حال شواهد نشان می‌دهد که هر دو نام برای این میوه به کار می‌روند و احتمالاً هر دو صحیح هستند. گوجه سبز که با نام آلو سبز هم شناخته می شود میوه نارس درخت آلو می باشد اما آلوچه به میوه‌ای با اندازه کوچک‌تر و ترش‌تر از گوجه سبز گفته می‌شود. این موضوع حتی در لغت نامه دهخدا نیز عنوان شده است که آلوچه میوه  ترش‌تر و کوچک‌تر از گوجه سبز است.   آلوچه انواع متفاوتی دارد و به گونه‌ها و بخش‌های متفاوتی تقسیم می‌شود. آلوچه در دسته «گیاهان گل‌دار» قرار دارد.

ترشی گوجه سبز

آنهایی که گوجه سبز را می‌پرستند باید در حفظ و نگهداری‌اش هم کوشا باشند. چه راهی بهتر از ترشی انداختن گوجه‌های سبز، شاید طعم تازه‌اش را نداشته باشد؛ اما وقتی با سرکه آنها را در ظرف‌های شیشه‌ای نگهداری کنیم هر بار و هر بار در شیشه ترشی را باز کرده و با لذت طعم سرکه‌ای شده گوجه سبز را با جان و دل احساس کنیم.

لواشک گوجه سبز

لواشک گوجه سبز هم مدل لذت‌بخش دیگری از گوجه سبز است. گوجه سبزها حتی ملس شده‌هایش هم لذت بخش هستند و باید برای حفظ آنها هم کوشا باشیم و چه راهی بهتر از درست کردن لواشک می‌تواند در محافظت از گوجه سبزهای حسابی رسیده شده کمک حال گوجه سبز دوستان باشد. لواشک گوجه سبز هم کم از لواشک آلو، آلبالو و زرد آلو ندارد و به همان اندازه خوشمزه و هیجان انگیز هستند. می‌توان در روزهای سرد زمستان یا روزهای گرم تابستان لواشک‌های گوجه سبز را به امید روزی که کاسه گوجه سبز نمکی به دست دارید در دهان بگذارید.

خواص و مضرات گوجه سبز - آلوچه

زیاده روی در مصرف گوجه سبز و فرسایش مینای دندان

خواص و مضرات گوجه سبز , کارشناسان توصیه می‌کنند اگر مادر باردار مبتلا به سنگ کلیه و مجاری ادراری است از خوردن گوجه سبز خودداری کند، زیرا در ترکیب این میوه اسید اگزالیک وجود دارد که می‌تواند در بدن برخی افراد باعث ایجاد سنگ‌های متبلور در مجاری ادراری شود.

همچنین کودکان از حدود سنین سه سالگی به بعد می‌توانند گوجه سبز به میزان کم بخورند، اما حتماً باید والدین از نداشتن حساسیت به این میوه در آن‌ها اطمینان داشته باشند. زیاده روی در مصرف گوجه سبز به دلیل مقادیر بالای اسید سیتریک موجود در آن می‌تواند باعث نفخ معده شود و به دلیل کال بودن و طعم ترش آن می‌تواند باعث فرسایش مینای دندان شود.

در چه غذاهایی می‌توان از گوجه سبز استفاده کرد ؟

خواص و مضرات گوجه سبز , عده‌ای گوجه سبز را در سبد میوه قرار می‌دهند و به صورت خام استفاده می‌کنند. علاوه بر مصرف خام آن می‌توانید با گوجه سبز غذاهای متفاوتی پخت کنید. از جمله غذاهای متعددی که می‌توان گوجه سبز به کار برد، در انواع آش و خورش مثل خورش گوجه سبز و در کنار انواع دلمه‌ها به عنوان چاشنی استفاده کرد.

به عنوان طعم دهنده و ترش مزه کردن غذاها و جایگزین کردن آن به جای نمک مورد استفاده قرار داد. قرار دادن چند گوجه سبز در کنار خورش بادمجان و انواع خورش مرغ طعم ملس و دلنشینی به این نوع غذاها خواهد داد.

خواص و مضرات گوجه سبز - نمک

هشدارهای مهم هنگام مصرف گوجه سبز

– گوجه سبز اگر نشسته و آلوده باشد، احتمال ابتلاء به بیماری‌های عفونی گوارشی از جمله حصبه و مسمومیت‌های غذایی را مطرح می‌سازد.

– گوجه سبز طبع سردی دارد و بهتر است گوجه سبز را با گلپر مصرف کنید.

– هسته گوجه سبز کال، دارای ترکیب‌های سمی خطرناکی است و هرگز نباید آن‌ها را خورد.

– با وجود تمامی مزایای سلامتی گوجه سبز، کارشناسان توصیه می‌کنند زنان باردار به ویژه در صورت داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و یا آلرژی غذایی برای خوردن این میوه با پزشک خود مشاوره انجام دهند.

– همچنین کودکان از حدود سنین سه سالگی به بعد می‌توانند گوجه سبز به میزان کم بخورند، اما حتماً باید والدین از نداشتن حساسیت به این میوه در آن‌ها اطمینان داشته باشند.

– برای خوردن گوجه سبز در مصرف نمک افراط نکنید. نمک زیاد برای سلامتی مضر است. به خصوص افراد با فشار خون بالا و بیماران کلیوی از خوردن نمک زیاد اجتناب کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید