راه تقویت هوش در بزرگسالان و تقویت حافظه می تواند به سادگی برای شما شکافته شود زمانی که در زندگی روزمره خود تغییراتی لذت بخش ایجاد کنید.در این مططلب از پارس مگ با روش های تقویت هوش در بزرگسالان آشنا خواهید شد.

راه تقویت هوش در بزرگسالان - راهکار

داشتن یک حافظه قوی و ضریب هوشی بالا، یکی از دغدغه‌های افراد است. جالب است بدانید برخلاف آن‌چه عموم تصور می‌کنند که ضریب هوشی از زمان تولد فرد ثابت است، اما مغز بسیار انعطاف‌پذیر است و قابلیت تقویت شدن دارد.

هوش موضوعی نیست که از قبل تعیین شده باشد. درجه هوشی که با آن متولد می‌شویم، تنها یک نقطه آغاز است و علی رغم خصوصیات ژنتیکی، این امکان را داریم که باهوش‌تر شویم و میزان ضریب هوشی (IQ) خود را افزایش دهیم و حتی بی نهایت شویم. امروز در این مطلب، قصد داریم به شما راه‌هایی برای تقویت حافظه و افزایش ضریب هوشی معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

مطمئناً راه‌های زیادی برای افزایش ضریب هوشی وجود دارد که تقویت هوش نامیده می‌شود. برای افزایش هوش لازم نیست کار سخت و عجیبی انجام بدهید. رشد توانایی ذهنی افراد نتایجی در زندگی بهتر، سلامتی و بهبود کیفیت زندگی خواهد داشت. در ادامه روش‌های ساده‌ای برای تقویت ذهن، بیان خواهیم کرد:

همچنین در پارس مگ بخوانید : معرفی بهترین خوارکی برای تقویت حافظه شما

راه تقویت هوش در بزرگسالان - مغز

فهرست محتوا نمایش

راه تقویت هوش در بزرگسالان

نوازندگی یک راه تقویت هوش در بزرگسالان

بله درست متوجه شدید، نواخت یکی از آلات موسیقی روشی است برای تقویت یادگیری . جالب است بدانید که دانشمندان به این واقعیت دست یافته اند که نواخت یکی از ادوات موسیقی توانایی مغز را در یادگیری ریاضیات، زبان جدید، قدرت تحلیل و… افزایش می دهد. از طرفی نوازندگی به واسطه تقویت نیمه یادگیری مغز قدرت خلاقیت را در فرد چند برابر می سازد.

مطالعه کنید هر چه که باشد تا هوشتان در بزرگسالی تقویت شود

فواید مطالعه در ذهن شما با لذت تماشای یک فیلم هیجان انگیز برابر است . در حقیقت گاهی مهم نیست که چه چیزی را می خوانید چرا که به واسطه مطالعه ذهن شما استرس های بیرونی را به حالتی لغو می کند.

مطالعه و خواندن روزنامه ، مجله ، کتاب و… علاوه بر افزایش میزان معلومات موجب می شود که ذهن شما در تشخیص الگو ها و درک فرآیند با دقت تفسیر بالاتری عمل کند همین نیروی کاهش و مقابله با استرس را در ذهن شما چند برابر می سازد.

ورزش کردن آن هم از جنس مداوم یک راه تقویت هوش در بزرگسالان

مثل همیشه یکی از گزینه های توصیه شده برای رسیدن به موفقیت و آرامش ورزش کردن است. انجام حرکات ورزشی به طور مداوم و البته متناوب بسیار مفیدتر از انجام حرکات ورزشی سخت در دوره زمانی کوتاه است .

زمانی که ورزش می کنید سلول ها سرشار از BDNF که نوعی پروتئین است می شوند . سلول های مغز بعد از این تغییرات با قدرت فوق العاده در حافظه ، یادگیری ، تمرکز و درک مطالب روبرو می شوند. دانشمندان هشدار دادند که نشستن طولانی مدت و بی تحرکی نوعی مرگ آرام برای مغز است به همین دلیل اهمیت ورزش را نباید نادیده گرفت.

راه تقویت هوش در بزرگسالان - درخت

یادگیری زبان جدید یک راه تقویت هوش در بزرگسالان

حل کردن پازل های مختلف را برای تقویت هوش و حافظه خود فراموش کنید و به سراغ یادگیری زبان جدید بروید تا علاوه بر بهره گیری از مزیت های یادگیری یک زبان جدید مغز خود را همانند یک منبع یادگیری محیا سازید.

دانشمندان بر این باورند که افراد چند زبانه قدرت بیشتری در حل مسائل سخت و پازل های دشوار دارند. یادگیری یک زبان جدید این امکان را به مغز شما می دهد که در تحلیل مسائل قدرت بالاتری داشته باشد و برای حل مشکلات و مسائل راه کارهای بهتری خلق کند. علاوه بر آن صحبت کردن به دو زبان می تواند اعتماد به نفس و تسلط بر محیط را در شما افزایش دهد.

برای تقویت هوش بزرگسالان انباشته یادگیری های خود را تست کنید

بسیاری از دانش آموزان دبیرستان و دانشگاه در یک سری از امتحانات به طور کلی میزان یادگیری های خود را می آزمایند که این روشی است عالی برای تقویت هوش و یادگیری که با قرار گرفتن در چنین شرایطی به حرکت در می آید.

نیاز به یادگیری تجمعی و قرار گرفتن در چنین شرایطی ما را برای فراگیری و تقویت هوش محیا می سازد پس در صورتی که امکان داشت خود را در تست های مجموعه ای تست کنید.

شرکت در مسابقات تلویزیونی و رادیویی که بر اساس اطلاعات عمومی انجام می شود نیاز به یکپارچگی دارد که ذهن را به سمت این فرآیند هدایت می کند . تمام این اوصاف در یک کلمه منجر به افزایش هوش می شوند.

مغزتان را وادار به کار کنید

نه به این معنا که فعالیت فیزیکی برای مغز فراهم سازید بلکه کار کشیدن از مغز یعنی تحریک و به چالش کشیدن آن . سودوکو ، پازل ، چیستان ، بازی های گروهی ، بازی با کارت های مختلف و. تمام این بازیها طیف عظیمی در مسیرهای عصبی و سیناپس ایجاد می کند که اساسا قدمی برای تقویت هوش می باشد.

زمانی سلول های عصبی در شرایط جدید پاسخ می دهند که توانایی بیشتری داشته باشند و ما با انجام این بازی های ذهنی و فکری این شرایط را از پیش برای مغز ایجاد کرده ایم و به مرور زمان افزایش هوش را در خودمان خواهیم دید.

راه تقویت هوش در بزرگسالان - صورت

مدیتیشن، تفکرعمیق یک راه تقویت هوش در بزرگسالان

در سال 1992 “دالای لاما ” ” ریجارد دیویدسون” را دعوت کرد تا در یک سری مطالعات دقیق امواج مغزی را در زمان تفکر و تمرکز بر روی موضوعی خاص بسنجد. نتایج کامل این تحقیقات در سال 2004 در مجله وال استریت منتشر شد که حاکی از تاثیر مثبت تفکر و تمرکز بر روی افزایش هوش داشت .

در حقیقت با تمرکز و مدیتیشن تسلط مغز در کنترل احساسات و فعالیت های مربوط به هوش و یادگیری چندین برابر می شود به همین دلیل است که مردمان شرق باستان پیش از شرکت در حساس ترین موقعیت ها دقایقی را به مدیتیشن می پرداختند. در واقع به زبان عامیانه مدیتیشن روشی است برای در اختیار گرفتن نیروی مغز برای تقویت هوش و ذکاوت.

 بازی‌های فکری یک راه تقویت هوش در بزرگسالان

برای جلوگیری از زوال مغز و تقویت حافظه خود، حتماً در طول روز و به طور منظم بازی فکری انجام دهید. می‌توانید از طریق تلفن همراه خود این بازی‌ها را دانلود کنید و در زمان معینی در طول روز، این بازی‌های فکری را انجام دهید.

راه تقویت هوش در بزرگسالان - خانواده

مسواک زدن با دست مخالف یک راه تقویت هوش در بزرگسالان

تحقیقات دانشمندان نشان داده است، اگر هنگام مسواک زدن از دست مخالف، مثل دست چپ برای راست دست‌ها استفاده کنید، قسمت‌هایی از قشر خارجی مغز که اطلاعات لمسی را از دست دریافت میکنند، به سرعت و به میزان زیادی گسترش میایند استفاده از این دست برای انجام کارها، باعث فعال شدن قسمت مخالف مغز می‌شود.

مطالعه کنید

اگر مسایل ژنتیکی را کنار بگذاریم، مطالعه یکی از مهمترین عواملی است که بر تقویت ضریب هوشی و IQ شما اثر می‌گذارد. سعی کنید در زمینه علوم مختلف مانند ریاضیات، فیزیک و … کتاب‌هایی را مطالعه کنید. مطالعه این علوم علاوه بر افزایش درک شما از جهان پیرامون، باعث بهبود قوه ادراک، دایره لغات و قدرت تجسم و محاسباتی شما خواهد شد.

صبحانه بخورید

خوردن صبحانه می‌تواند تمرکز، توانایی حل مسئله، عملکرد ذهنی، حافظه و خلق و خو را بهبود بدهد. صبحانه، اولین فرصتی است که بدن برای سوخت گیری گلوکز بعد از ۸ تا ۱۲ ساعت بی‌غذایی دارد. گلوکز، منبع اصلی انرژی است.

کارهای روتین خود را هر بار به سبکی متفاوت انجام دهید

مغز خودتان را با انجام کارهای تکراری به چالش بکشید. ذهن خود را از مسیرهای تکراری خارج کنید و از روش‌های متفاوت و مسیرهای جدید برای انجام کارهای خود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر راست دست هستید، گاهی با دست چپ مسواک بزنید؛ با دوستان خود یا با خود یک زبان دیگر را تمرین کنید و سعی کنید به زبان دیگر صحبت کنید.

راه تقویت هوش در بزرگسالان - ای کیو

با بینی خود ارتباط جدید برقرار کنید

برخی از ما احتمالا یادمان است که از چه زمانی عطر چای یا قهوه، شروع یک روز جدید را برایمان تداعی میکند، اما شما میتوانید با مرتبط ساختن یک عطر جدید، مثل مرکبات، وانیل یا نعناع با یک فعالیت، مسیرهای عصبی جدید را هوشیار نگهدارید.

دفتر رویدادهای روزانه داشته باشید

می‌توانید به دفترچه‌ی یادداشت خود به عنوان فضایی گسترده‌ای برای مغزتان نگاه کنید. یادداشت کردن نه فقط به شما اجازه می‌دهد ایده‌های‌تان را ثبت کنید، بلکه کمک‌تان می‌کند آن‌ها را بازنگری کرده و ساماندهی کنید.

راه تقویت هوش در بزرگسالان - دفتر

اجتناب از مصرف قند یک راه تقویت هوش در بزرگسالان

هر کربوهیدرات ساده‌ای مانند پاستا، نان سفید و چیپس سیب زمینی می‌تواند شما را خسته و خواب آلود کند، که به آن sugar blues می‌گویند، این احساس رخوت و بی‌انرژی بودن، فکر کردن را سخت می‌کند. چون انسولین زیادی ناگهان وارد جریان خون می‌شود تا با قند زیادی که وارد شده مقابله کند.

خواندن کتاب به صورت کاملا متفاوت یک راه تقویت هوش در بزرگسالان

وقتی کتاب‌ها را بلند می‌خوانید یا به کتاب خوانی دیگران گوش می‌دهید، نسبت به زمانی که بی صدا مطالعه می‌کنید، از مدارهای مغزی متفاوتی استفاده می‌کنید.

ساده‌ترین راه، نفس عمیق بکشید

پایین بودن سطح اکسیژن، عملکرد مغز را ضعیف می‌کند. با تنفس عمیق از طریق بینی می‌توانید عملکرد مغزتان را فورا بالا ببرید. نفس‌های عمیق، اکسیژن بیشتری وارد جریان خون و نهایتا مغز می‌کنند.

بیشتر از آنتی اکسیدان‌ها مصرف کنید

آنتی اکسیدان‌ها از تمام سلول‌های‌تان محافظت می‌کنند که شامل سلول‌های مغز هم می‌شود. برخی از غذاها، بیشترین آنتی اکسیدان‌ها را دارند مانند بلو بری، آلو، کشمش، بلک بری، سیر، کلم، کرن بری، توت فرنگی، اسفناج و رسپ بری. بالا بردن قدرت مغز، به شما این امکان را می‌دهد که کیفیت زندگی خود را بالا ببرید.

از کم خوابی پرهیز کنید

زمانی که بدنتان نیاز به خواب دارد، حتماً استراحت کنید. هر شخصی در زمان‌های خاصی کارایی بالاتری دارد. ممکن است یک فرد در صبح بازدهی داشته باشد و یک فرد در ساعات آخر شب راحت‌تر تمرکز کند. طول مدت خوابیدن افراد نیز با هم فرق می‌کند. پس با توجه به ویژگی‌های جسمی خود زمان خواب خود را تعیین کنید و هر زمان که بدن شما نیاز به خواب دارد، حتماً استراحت کنید.

راه تقویت هوش در بزرگسالان - خواب

از یک رژیم غذایی مغذی پیروی کنید

رژیم غذایی خود را بر پایه سبزیجات و گوشت ارگانیک قرار دهید. این خوراکی‌ها به ذهن شما انرژی طبیعی می‌رساند. برای شروع چالش 10 روزه انرژی تونی رابینز را امتحان کنید. در این رژیم فقط باید در 10 روز رژیم غذایی، سطح انرژی و دیدگاه کلی خود را اصلاح کنید.

مصرف چربی‌های سالم یک راه تقویت هوش در بزرگسالان

چربی‌های سالم سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای تقویت عملکرد شناختی کلی مغز و قلب مفید هستند. اگر نگران گنجاندن چربی بیشتر در رژیم غذایی خود هستید به جای آن از مکمل‌های امگا 3 استفاده کنید.

نوشیدن چای سبز یک راه تقویت هوش در بزرگسالان

کسانی که می‌دانند چگونه باهوش‌تر شوند معمولاً عادات مشابهی دارند به‌عنوان مثال هر روز یک نوشیدنی سالم مانند چای سبز می‌خورند. چای سبز خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی دارد که از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند، متابولیسم را تقویت و حافظه کاری را تقویت می‌کند.

به طرز فکر خود مسلط شوید

درک چگونگی افزایش هوش در نهایت به تسلط بر ذهنیت شما خلاصه می‌شود. اینکه نحوه کنترل تفکرتان را یاد بگیرید یک تمرین عالی برای افزایش قدرت ذهن است. ابزارهای زیادی برای تسلط بر ذهن وجود دارند. با تمرکز بر ذهن و بدن خود می‌توانید واضح‌تر فکر کنید و برنامه ریزی کنید و هر گونه باور محدود کننده‌ای را که مانع شما می‌شود را مشخص کنید.

راه تقویت هوش در بزرگسالان - چراغ

در لحظه حال باشید

یک روش تقویت هوش در بزرگسالان “مدیتیشن” است. قطعاً زمانی که به فکر فرو می‌روید یا حواستان پرت می‌شود تمرکز کردن برایتان سخت است. برای افزایش هوش باید مراقب لحظه حال باشید. در سراسر جهان مدیتیشن برای آرام کردن و پاکسازی ذهن استفاده می‌شود.

تحقیقات موسسه ملی بهداشت بر تأثیر مدیتیشن بر بیماری‌های عصبی تاکید می‌کند. این مطالعه تأثیر مدیتیشن را بر حافظه و عملکرد اجرایی کلی در شرکت‌کنندگانی که از بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی رنج می‌برند بررسی کرد.

به‌طورکلی مدیتیشن تأثیر مثبتی بر حافظه، توجه، روانی کلامی و انعطاف‌پذیری شناختی دارد. شما می‌توانید مدیتیشن را به‌صورت روزانه فقط به مدت چند دقیقه انجام دهید.

به موسیقی گوش دهید

موسیقی یک راه قدرتمند برای باز کردن ذهن، تقویت هوش کلامی در بزرگسالان و به‌طور‌کلی باهوش‌تر شدن است. برای بهره‌مندی از این مزایا مجبور نیستید نواختن یک ساز را هم یاد بگیرید. اکثر مطالعات نشان داده‌اند که موسیقی به دلیل ارتباط عمیق با احساسات و تجربیات برای حافظه مفید است.

عقل خود را به چالش بکشید

کلید درک چگونگی افزایش هوش “تیز و فعال نگه داشتن ذهن” است. ذهن خود را با پازل‌ها و بازی‌های تحریک کننده که واقعاً شما را به فکر می‌اندازند به چالش بکشید به‌عنوان مثال جدول کلمات متقاطع یا بازی‌های کلمات گزینه‌های خوبی هستند. انجام این بازی‌ها باعث افزایش حافظه کاری و تسریع پردازش ذهنی می‌شود.

 به خودتان باور داشته باشید

 افسانه هاى رایج پیرامون پیرى مى توانند به حافظه آسیب رسانند. حافظه یادگیرندگان میان سال و مسن تر مى تواند با قرار گرفتن در معرض گفته هاى کلیشه اى درباره پیرى و حافظه بد عمل کند و برعکس اگر آنها را در معرض پیام ها راجع به حفظ حافظه در دوران کهولت سن قرار دهیم خوب عمل خواهد کرد. اگر تصور کنید که داشتن حافظه خوب یا بد خارج از اراده کنترل تان است، در این صورت احتمال تلاش زیادى براى حفظ مهارت هاى حافظه تان نخواهید کرد و با بالا رفتن سن متوجه افت بیشتر قدرت شناختى تان خواهید شد.

باور به این که مى توانید حافظه تان را بهبود بخشید و تبدیل این باور به عمل با کسب مهارت هاى بیشتر و بهتر و چالش با ذهن خویش، حافظه تان را همواره روشن و فعال نگاه مى دارد.

راه تقویت هوش در بزرگسالان - کودک

در استفاده از مغزتان اصل صرفه جویى یادتان نرود

اگر نیازى به صرف انرژى زیاد براى به خاطر آوردن این که کلید هایتان را کجا گذاشته اید یا تاریخ جشن تولد دختر بزرگتان چه وقت است ندارید پس بهتر است آن را صرف به خاطر سپردن مطالب جدید و مهم تر سازید. براى آن که اطلاعات مورد نیاز روزمره همواره در دسترس تان باشد، بهترین کار این است که از تقویم، دفترچه یادداشت، نقشه، فهرست هاى خرید، پوشه ها و کتابچه هاى آدرس در کامپیوترتان استفاده کنید.

محلى را در خانه براى قراردادن عینک، کیف پول، کلید ها و سایر اقلامى که مورد استفاده دائمى تان هستند، تعیین کنید. برطرف کردن شلوغى و به هم ریختگى در منزل یا دفتر کارتان کمک زیادى به کمتر شدن پراکندگى خاطرتان خواهد کرد و لذا موجب خواهد شد که به روى اطلاعات جدیدى که مى خواهید به خاطر بسپارید، متمرکز شوید.

راه تقویت هوش در بزرگسالان : افکارتان را مرتب و منظم کنید

اطلاعات جدیدى که به صورت تکه هاى کوچک تر تقسیم شده اند (مثل شماره تلفن یا شماره ملى چند قسمتى) راحت تر به خاطر سپرده مى شوند تا یک فهرست طولانى مثلاً تمام شماره هاى حساب هاى بانکى تان یا نام همه افراد در کلاس درس تان اگر فهرستى طولانى براى به خاطر سپارى دارید، آن را به تکه هاى کوچک تر تقسیم کنید (مثلاً در کلاس درس، کودکان را براساس ردیف صندلى که بر روى آن مى نشینند یا دختر یا پسر بودنشان تقسیم کنید) و یا به الگوهاى تکرارى (مثلاً ارقام تکرارى یا تمام کودکانى که موى بلند دارند) توجه نمایید.

راه تقویت هوش در بزرگسالان : از تمام حس هایتان بهره بگیرید 

هرچه از حس هاى بیشتر در یادگیرى استفاده کنید، مغزتان بیشتر درگیر نگهدارى حافظه مى شود. به عنوان مثال، همه مى دانند که بوها در به خاطر آوردن خاطرات گذشته هاى دور بسیار موثرند، به ویژه خاطراتى که اثر عاطفى نیرومندى نیز بر روى ما داشته اند مثلاً همه با پختن نان و شیرینى توسط مادر بزرگ هایمان را با بو کردن آنها به راحتى به خاطر مى آوریم. نتایج تحقیقى که در مجله «نورون» (مه ۲۰۰۴) منتشر گردید، نشان داده شد که بوها مى توانند در بهبود حافظه براى موضوعات پیش پا افتاده و روزمره نیز مفید باشند. به افراد بزرگسال یک رشته تصاویر بى تفاوت از لحاظ عاطفى، که هر یک با نوعى رایحه و بو همراه بوده نشان داده شد.

از آنها نخواستند که آنچه را که دیده اند به خاطر بسپارند. سپس مجموعه تصاویرى، این بار بدون رایحه هاى قبلى به آنها مجدداً نشان داده شد و از آنها خواسته شد که آنها را که پیش از این دیده بودند به خاطر آورند. به خاطر آوردن در مورد کلیه تصاویر فوق، به ویژه آنهایى که با رایحه اى دلپذیر همراه بودند، بسیار عالى بود. در تصویر بردارى از مغز، دانشمندان دریافتند که حتى اگر رایحه هاى قبل با تصاویر همراه نباشند، به محض مشاهده آن تصاویر آن بخش از مغز که ناحیه اولیه بویایى به حساب مى آید (قشر هرمى مغز) فعال مى شود.

راه تقویت هوش در بزرگسالان - نقاشی

راه تقویت هوش در بزرگسالان : مغزتان را توسعه دهید

 بخش هایى از مغز که درگیر یادگیرى از طریق خواندن با صداى بلند، کشیدن تصویر، یا نوشتن اطلاعات بر روى کاغذ هستند (حتى اگر هرگز به یادداشت هایتان هم رجوع نکنید) بسیار وسیع اند. صرف مشاهده تصاویر، به خاطر سپردن و درک آن را آسان تر مى سازد. در واقع با این کار، ناچارید با دقت بیشتر به اطلاعات بپردازید.

راه تقویت هوش در بزرگسالان : با صداى بلند تکرار کنید

 وقتى که دوست دارید چیزى را که به تازگى شنیده اید یا درباره آن اندیشیده اید به خاطر بسپارید، آن را به صداى بلند تکرار کنید. مثلاً اگر همین حالا کسى نامش را به شما گفته، آن را در صحبت ها خطاب به وى یا درباره همانجا تکرار کنید. اگر چیزى را در جایى غیر معمول قرار مى دهید، نام آن محل را به روى کاغذى یادداشت کنید و یا آن را به صداى بلند براى خود بگویید و این که از درخواست تکرار اطلاعات توسط دیگران هیچ ابا نورزید.

فاصله بیندازید

 تکرار، اگر با زمان بندى مناسبى صورت گیرد، ابزارى از این هم قوى تر براى یاد گیرى است. به جاى آن که در زمان کوتاهى مطالب زیادى را براى خود تکرار کنید (کارى که اغلب براى امتحانات مى کنند و مغز را بیشتر از گنجایش اش پر مى کنند)، مطالب ضرورى را در فواصل زمانى که به تدریج طولانى تر مى شوند- مثلاً نخست ساعتى یک بار، بعد هر چند ساعت یک بار و سپس روزى یک بار- تکرار کنید.

این طرز فاصله اندازى به ویژه در مورد اطلاعات پیچیده، مثلاً براى مسلط شدن بر جزئیات وظیفه تازه اى که به ما محول شده، بسیار مفید و موثر است. در مطالعات پژوهشى ثابت شده که تکرار و نمایش جزئیات با فاصله زمانى هم در افراد سالم و هم کسانى که دچار مشکلات شناختى جسمى (مثل MS) هستند، حافظه را بهبود مى بخشد.

راه تقویت هوش در بزرگسالان - مرد

راه تقویت هوش در بزرگسالان : از یاد افزار ها (Mnemonic) استفاده کنید

 یاد افزار ابزار خوبى براى به خاطر سپردن یک رشته از اسامى است. براى یاد افزار هم مى توان از حرف اول کلمات استفاده کرد. براى افراد مسن یک یاد افزار به ویژه موثر بیان یک داستان است، یعنى قصه کوتاهى که هر بار نقل کردن آن یادآورى اش را براى بار آینده آسان تر مى سازد. مثلاً جمله «بچه عینکم را داخل کیف پولم گذاشت» موضوعاتى را در رابطه با بچه، عینک و کیف پول به خاطرتان مى آورد.

با خودتان به چالش بپردازید 

پرداخت به فعالیت هایى که نیاز به تمرکز و استفاده از حافظه دارد، به حفظ مهارت هایتان که با گذشت زمان ممکن است رو به افول گذارند، کمک مى کند. بحث کردن پیرامون مطالب موجود در کتب، حل کردن جداول کلمات متقاطع، پرداختن به دستورالعمل هاى جدید، رفتن به مسافرت و انجام پروژه ها و سرگرمى هاى جدیدى که نیاز به مهارت هایى دارند که براى شما آشنا یا راحت نیستند، از جمله این فعالیت ها هستند.

در اینجا نیز از تمام حس هایتان کمک بگیرید: مثلاً سعى کنید مواد موجود در فلان غذایى را که در رستوران میل مى کنید حدس بزنید، مجسمه سازى و سفالگرى را امتحان کنید یا قدرى هم به موسیقى بپردازید.

در دوره هاى تقویت حافظه شرکت کنید 

دوره هاى تقویت حافظه روزبه روز معمول تر و متداول تر مى شوند. یکى از این دوره ها را که توسط کارکنان بهداشتى یا متخصصان روانشناسى یا باز توانى شناختى برگزار مى شوند، انتخاب کنید. دوره هایى که به باز ى هاى کامپیوترى یا تمرکز ذهنى مى پردازند، چندان مفید نیستند و معمولاً کمکى به باز توانى شناختى و رفع مشکلات روزمره حافظه نمى کنند. دوره اى را برگزینید که بیشتر به راه هاى عملى اداره چالش هاى روزمره مى پردازد.
نتایجى که از یک دوره تقویت حافظه حاصل مى شود، بستگى به تلاشى دارد که صرف آن مى کنید، طبق یک گزارش ارائه شده در اجلاس سالانه «انجمن روانشناسى آمریکا» در جولاى ۲۰۰۴ توانایى به خاطر آوردن نام ها و مطالب کمتر بستگى به سن و سلامتى دارد و بیشتر وابسته است به انگیزه تمرین و تلاش افرادى که در این دوره ها شرکت مى کنند. و باز هم سلامتى و بهداشت را فراموش نکنید. اگر یک مشکل بهداشتى حافظه تان را تهدید مى کند، احتمالاً موقعیت چندانى در اجراى استراتژى هاى بهبود حافظه نخواهید داشت.
راه تقویت هوش در بزرگسالان - خوراکی

خوراکی برای افزایش ضریب هوشی

تعداد زیادی از خوراکی‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها وجود دارند که برای مغز و کارکردهای مغزی مفید هستند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. ویتامین D

ویتامین D علاوه بر اینکه برای استخوان مفید است، یکی از کاتالیزورهای موجود در مغز نیز هست که سیستم رشد رشته عصبی و پیوند نوروترنسمیترها (پیام رسان‌های عصبی) را روشن و خاموش می‌کند.

۲. شکلات

شکلات برای افزایش ضریب هوشی کودکان و بزرگسالان بسیار مفید است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که وقتی افراد سالخورده عصاره‌های کاکائویی خاصی را که سرشار از فلانول‌ها هستند، مصرف می‌کنند، عملکرد شناختی‌شان بسیار بهبود می‌یابد.

راه تقویت هوش در بزرگسالان - عینک

۳. ماهی سالمون

خوراکی‌های سرشار از امگا۳ کارایی عملکردهای مختلف مغز را افزایش می‌دهد، از جمله حافظه را بهبود می‌بخشد. به علاوه ویتامین A، ویتامین D، و سلنیوم موجود در سالمون از سیستم عصبی در برابر آسیب مرتبط با پیری محافظت می‌کند و حتی می‌تواند به عنوان داروی ضدافسردگی عمل کند.

۴. پروبیوتیک‌ها برای افزایش قدرت مغز

پروبیوتیک‌ها کاری با مغز ندارند و سایر بخش‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هنگامی که سایر بخش‌های بدن سالم و شاد باشد، مغز نیز سالم و شاد خواهد بود. پروبیوتیک‌ها می‌توانند بسیاری از تاثیرات منفی ناشی از داشتن یک رژیم غذایی ناسالم را کاهش دهند.

۵. آهن برای افزایش قدرت مغز

آهن مکملی است که نیازی به مصرف بیش از حد آن نیست. مصرف بیش از حد آهن می‌تواند زوال عقل و تخریب مغز را سرعت ببخشد. با این وجود، کمبود آهن نیز مشکلاتی را در سطح انرژی انسان به‌وجود می‌آورد. آهن یکی از اجزاء اصلی خون انسان است و در صورت کمبود آهن ما دچار کم خونی، بی‌حسی و خستگی می‌شویم.

۶. چای ماچا

تحقیقات نشان داده که نوشیدن روزانه چای ماچا به تقویت عملکرد مغز و افزایش هوش کمک می‌کند. جالب است بدانید کافئین موجود در این نوشیدنی تقریبا برابر یک فنجان قهوه بوده با این تفاوت که شما را برای مدت زمان طولانی‌تری هوشیار و شاداب نگه داشته و کافئین آن اعتیادآور نیست.

۷. چربی‌های اشباع

چربی‌های اشباع نیز درست مثل گروه امگا برای رشد مغز از اهمیت بالایی برخوردارند. گروه امگا بخش قابل توجهی از پوشش‌های محافظت‌کننده را تشکیل می‌دهند درحالیکه چربی‌های اشباع از جنس هورمون هستند و ۱/۲ از ساختار سلولی ما را در بر گرفته‌اند.

راه تقویت هوش در بزرگسالان - لامپ

۸. ویتامین ب۱۲

ویتامین ب‌۱۲ برای داشتن سلول‌های عصبی سالم حیاتی است. به علاوه، ویتامین ب۱۲ باعث تولید غلاف میلین می‌شود که فیبرهای عصبی را می‌پوشاند و همچنین در برابر امواج الکتریکی مغز عایق‌بندی می‌کند.

۹. ویتامین آ

ویتامین آ ارتباط بین ناحیه‌ی هیپوکامپ و سلول‌های مغزی را بهبود می‌بخشد و از این طریق توانایی‌های یادگیری را بهبود می‌دهد. ویتامین آ خواص آنتی اکسیدانی نیز دارد که از آسیب زدن رادیکال‌های آزاد به سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند. بعضی از منابع خوب ویتامین آ اسفناج، هلو، جگر و زردآلو هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید