پولیپ روده یکی از شایع‌ ترین بیماری های دستگاه گوارش است، اما اغلب افراد از آن اطلاعی ندارند.در ادامه این مطلب از پارس مگ ما شما را به طور کامل با این بیماری و راه های تشخیص و درمان آن آشنا خواهیم کرد.

پولیپ روده - مرد

فهرست محتوا نمایش

پولیپ روده

این بیماری از بیماری های شایع دستگاه گوارش انسان به شمار می­‌رود. پولیپ روده انواع مختلفی دارد. برخی از پولیپ های روده می­‌توانند باعث ایجاد بیماری سرطان روده در فرد گردند. اما برخی از پولیپ­‌های روده سرطانی نیستند. در ادامه به بررسی هر یک از نوع پولیپ روده می­‌پردازیم.

مانند دیگر بیماری­‌ها، این بیماری نیز علائم مختلفی را در بدن فرد ایجاد می کند که شما می توانید با مطالعه این مقاله، با هر یک از علائم این بیماری آشنا شوید. برای درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری پولیپ روده مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند به افراد کمک نماید. از جمله این مواد غذایی می­‌توان به سیر و زردچوبه اشاره نمود. 

بیماری پولیپ روده چیست ؟

پولیپ روده دست‌ه­ای کوچک از سلول است که به صورت غده یا یک زائده روی لایه­‌ی داخلی روده­‌ی بزرگ تشکیل می­‌گردد. بسیاری از پولیپ­‌هایی که در روده­‌ی بزرگ تشکیل می­‌شوند بی­‌خطر هستند. اما گاهی ممکن است برخی­ از پولیپ­‌ها به سرطان روده­‌ی بزرگ تبدیل گردند. در اغلب موارد در صورتی که اقدام به درمان سرطان نشود، ممکن است این بیماری منجر به مرگ فرد گردد. 

همچنین در پارس مگ بخوانید : فلج معده یا گاستروپارزی چیست ؟

پولیپ روده - روده

انواع بیماری پولیپ روده

پولیپ­های روده عمدتا به دو دسته­‌ی :

  • نئوپلاستیک
  • و غیر نئوپلاستیک تقسیم می­‌شوند.

پولیپ­‌های غیر نئوپلاستیک معمولا فرد را به بیماری سرطان مبتلا نمی­‌کنند اما می­‌توانند به عنوان پیش­ساز ایجاد سرطان از آن­ها یاد کرد. پولیپ های قطر بیش از یک سانتی متر با خطر بیشتر سرطان همراه هستند. اگر پولیپ­‌ها برداشته نشوند ، به رشد خود ادامه داده و می توانند سرطانی شوند و خطر مرگ را افزایش دهند. در ادامه به بررسی هر یک از انواع آن­ می­‌پردازیم.

پولیپ غیر نئوپلاستیک: این دسته از پولیپ­‌ها، پولیپ­‌های التهابی، لنفوئیدی و هامارتوماتوز هستند که شامل هایپر پلاستیک پولیپ جوانی هامارتوما می‌­باشند. این دسته از پولیپ­‌ها معمولا سرطانی نمی­‌شوند، به همین علت در دسته پولیپ‌­های غیر سرطانی طبقه بندی می­‌گردند. گروه پولیپ­ غیر نئوپلاستیک معمولا در قسمت راست روده­‌ی بزرگ پدید می­‌گردند.

بیماری پولیپ آدنوماتوز روده چیست ؟

بیشتر پولیپ­‌های خوش خیم به عنوان یکی از دو نوع آدنوماتوز (آدنوم) و هایپر پلاستیک طبقه بندی می شوند. پولیپ­‌های آدنوماتوز (آدنوم) روده بزرگ و راست روده رشد خوش خیم (غیر سرطانی) هستند­، اما ممکن است ضایعات پیش ساز سرطان روده بزرگ باشد.

آدنوم معمولاً علائم اندکی ایجاد می کند. با این حال ، خونریزی بدون درد از رکتوم شایع ترین علامت است. هیچ راهی برای جلوگیری از پولیپ وجود ندارد، اما آن­ها به راحتی با کولونوسکوپی از بین می روند، که در بیشتر موارد خطر سرطان را از بین می برد.

آسیب شناس جراحی تشخیص آدنوم را با بررسی میکروسکوپی نمونه بیوپسی تعیین می کند و همچنین تعیین می کند که بافت حاوی سرطان است یا بیماری دیگر. این اطلاعات برای تعیین نیاز به درمان بیشتر ضروری است.

گزینه های تشخیص‌ پولیپ آدنوم:

کولونوسکوپی: کولونوسکوپی ممکن است در یک مرکز جراحی سرپایی انجام شود. با استفاده از کولونوسکوپ ، یک پزشک می تواند پوشش روده بزرگ را مشاهده کند و از طریق بیوپسی، پولیپ های جداگانه را خارج کند و این یک روش اساساً بدون درد است. برخی از پولیپ های بزرگ ممکن است به برداشتن جراحی نیاز داشته باشند.

پولیپ روده - روده

بیماری پولیپ هایپرپلاستیک (پلاستیک) چیست ؟

پولیپ های پلاستیک شایع تر و خوش خیم می­‌باشند و در بیشتر موارد، به عنوان نوعی پولیپ بدخیم در نظر گرفته نمی شوند. تمایز قطعی بین این دو نوع یعنی پولیپ آدنوماتوز و هایپرپلاستیک نیازمند برداشت قسمتی از پولیپ و معاینه میکروسکوپی توسط یک آسیب شناس جراحی دارد.

آسیب شناس جراحی با بررسی میکروسکوپی نمونه بیوپسی، تشخیص پولیپ آدنوماتوز در مقابل هیپرپلاستیک را تعیین می کند.

بیماری پولیپ روده بزرگ، بسیار شایع است. تقریباً ۵۰ درصد از افراد ۶۰ سال یا بالاتر، دارای یک یا چند پولیپ آدنوماتوز می‌­باشند. با این حال ، تنها شش درصد از این افراد به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند. بیماران ممکن است بیش از یک پولیپ داشته باشند. با افزایش سن خطر ابتلا به پولیپ روده افزایش می یابد.

لازم به ذکر است که احتمال ابتلا به پولیپ روده در بیماران با سابقه خانوادگی پولیپ روده بزرگ یا سرطان روده بزرگ، از جمله اختلالات ارثی مانند سندرم گاردنر و پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی نیز افزایش می­‌یابد. استعمال سیگار و اضافه وزن از دیگر عواملی هستند که خطر ابتلا به سرطان پولیپ روده را افزایش می­‌دهند.

بیماری پولیپ سیگموئید چیست ؟

روده­‌ی بزرگ از چهار قسمت مختلف تشکیل شده‌­اند.

  • کولون صعودی
  • کولون عرضی
  • کولون نزولی
  • و کولون سیگموئید بخش‌­های مختلف روده­‌ی بزرگ هستند.

کولون سیگموئید بعد از بخش نزولی روده و قبل از راست روده قرار گرفته است. بخش سیگموئیدی روده­‌ی بزرگ دارای شکلی S مانند می­‌باشد. بخش سیگموئیدی به بخش لگنی نیز معروف می­‌باشد.

بخش سیگموئیدی وظیفه­‌ی هضم و جذب آب، نگهداری از مواد هضم شده و مواد مغذی را بر عهده دارد. بیماری پولیپ روده از بیماری­‌های شایعی است که این بخش از روده را درگیر می­‌کند. البته بیماری دیورکیتول نیز می­‌تواند باعث ایجاد بیماری در این بخش گردد.

پولیپ روده - پولیپ

علت پولیپ روده

این بیماری ناشی از رشد غیرطبیعی بافت است، اما هنوز علت دقیق آن مشخص نیست. بدن به طور طبیعی هر چند وقت یک بار، سلول‌های جدید را جایگزین سلول‌های آسیب‌دیده و قدیمی می‌کند. اما گاهی بدون نیاز، فرایند رشد و تقسیم سلولی رخ می‌دهد که منجر به ایجاد پولیپ می‌شود و ممکن است هر قسمتی از روده بزرگ را درگیر کند. عادات زندگی و سبک زندگی نامناسب در در ایجاد پولیپ روده موثر هستند، عاداتی همچون مصرف دخانیات، مصرف نوشیدنی‌های الکلی، تغذیه نامناسب و کم‌تحرکی. در کل، می‌توان عوامل زیر را به عنوان علل پولیپ روده نام برد:

  • چاقی و اضافه وزن
  • داشتن سابقه خانوادگی
  • سابقه قبلی پولیپ
  • سن بالای ۵۰ سال
  • بیماری‌های التهابی مانند کولیت اولسراتیو یا کرون
  • سابقه سرطان رحم یا تخمدان قبل از سن ۵۰ سال
  • دیابت نوع ۲ کنترل نشده
  • اختلالات ژنتیکی مانند سندروم گاردنر، سندروم های پولیپوز ، سندروم پوتز-جگرز، پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی

علائم پولیپ روده شامل چه مواردی می‌شود ؟

نود و پنج درصد از پولیپ‌های روده هیچ علامت یا نشانه‌ای ندارند. اما به صورت کلی یکی از شایع‌ترین علائم پولیپ روده، خونریزی است. این خونریزی باعث می‌شود که مقدار کمی خون در مدفوع ظاهر شود، که ممکن است باعث تجویز آزمایش خون نهفته در مدفوع شود. در برخی موارد، وقتی خونریزی به میزان قابل توجهی برسد، ممکن است مدفوع سیاه، قرمز تیره یا قرمز روشن به نظر بیاید. پولیپ‌های روده اغلب هیچ علامتی ندارند و تنها زمانی که پزشک شما روده را معاینه می‌کند، متوجه آن می‌شود. اما برخی از افراد ممکن است پیش از معاینه پزشک با علائم زیر مواجه شوند:

  • خونریزی از مقعد:این علامت ممکن است نشانه‌ای از وجود پولیپ روده، علائم سرطان روده یا بیماری‌های دیگر مانند بواسیر یا زخم‌های خفیف در مقعد باشد.
  • تغییر رنگ مدفوع: خون به صورت رگه‌های قرمز در مدفوع ظاهر می‌شود یا می‌تواند مدفوع را تیره کند. تغییرات در رنگ مدفوع ممکن است ناشی از مصرف غذاها، داروها یا مکمل‌های غذایی هم باشد.
  • تغییر در دفع مدفوع:اسهال یا یبوستی که بیش از یک هفته طول می‌کشد ممکن است نشانه‌ای از وجود پولیپ روده بزرگ باشد، هرچند برخی بیماری‌های دیگر هم می‌توانند باعث تغییر در دفع مدفوع شوند.
  • درد، تهوع یا استفراغ: پولیپ بزرگ روده ممکن است روده را مسدود کرده و باعث درد، تهوع یا استفراغ شود.
  • کم‌خونی ناشی از فقر آهن: خونریزی پولیپ روده می‌تواند به طور مداوم و پیوسته اتفاق بیفتد، حتی بدون این که خون در مدفوع قابل‌مشاهده باشد. این خونریزی مزمن می‌تواند باعث کم‌خونی ناشی از فقر آهن شود که موجب تنگی نفس و خستگی خواهد شد.

پولیپ روده - معده

چگونه از ابتلا به بیماری پولیپ روده پیشگیری کنیم ؟

به منظور پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به پولیپ روده، وزن خود را کنترل نمایید. در صورتی که اضافه وزن دارید با داشتن برنامه و رژیم غذایی مناسب اقدام به کاهش وزن فرمایید. در صورتی که در معرض دود سیگار قرار دارید یا خودتان سیگار استعمال کنید، به مرور زمان اقدام به ترک سیگار نمایید.

الکل ماده‌ه­ای مخرب برای بدن به شمار می­‌رود و باید از مصرف آن جلوگیری شود. الکل علاوه بر عملکرد مخربی که روی مغز می­‌گذارد، می­‌تواند در ایجاد پولیپ روده نیز نقش بسیار مهمی را ایفا نماید. از دیگر راه‌­هایی که برای پیشگیری از ابتلا به پولیپ روده به افراد پیشنهاد می‌­شود، مصرف هرچه بیشتر سبزیجات و انواع مختلف میوه می‌­باشد.

یک رژیم غذایی با فیبر بالا و کم چربی و کالری داشته باشید. برای اطلاعات مناسب در مورد رژیم غذایی و تغذیه با پزشک خود مشورت کنید.

در صورتی که از هر یک از داروهای زیر استفاده می­‌کنید، توصیه­‌های لازمه را از پزشک خود جویا شوید. از مصرف خودسرانه­‌ی داروهای زیر بدون نظر پزشک خودداری فرمایید و احتمال ابتلا به پولیپ روده را در بدن خود کاهش دهید.

  • داروهای غیر استروئیدی
  • داروهای ضد التهابی
  • مکمل­‌های غذایی
  • قرص‌­های کلسیم

پولیپ روده - تی شرت سفید

دلیل ابتلا به پولیپ روده چیست ؟

پولیپ روده معمولا تصادفی ایجاد می‌شود، اما خیلی وقت‌ها هم نتیجه‌ سندرم‌های ارثی و خانوادگی است که نسل‌به‌نسل منتقل شده‌اند. پولیپ ممکن است خوش‌خیم و بی‌خطر یا بدخیم و سرطانی باشد. هنوز دلیل قطعی این مسئله را نمی‌دانیم و فقط می‌دانیم که ناشی از رشد و تقسیم سلولی بی‌دلیل در بخش‌های مختلف روده است.

۱. اختلالات ژنتیکی

ژنتیک اصلی‌ترین عامل ابتلا به پولیپ روده است. خیلی اوقات‌ جهش‌ ژنتیکی باعث تغییر کد تکثیر سلول‌ها، رشد متفاوت و رفتار متفاوت آنها می‌شود و در قالب سندرم ارثی به نسل‌های بعد منتقل می‌شود. اختلالات ژنتیکی که باعث پولیپ می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی؛
  • سندرم پوتز-جگرز؛
  • پولیپوز مرتبط با MUTYH؛
  • سندرم گاردنر؛
  • سندرم کاودن؛
  • سندرم تورکوت؛
  • سندرم پولیپوز دندانه‌دار؛
  • سندرم پولیپوز نوجوانان.

۲. عوامل محیطی

برخی عوامل محیطی وابسته به موقعیت جغرافیایی، محیط اجتماعی و سبک زندگی افراد بر سلامت روده آنها اثر می‌گذارد. برخی از عوامل زمینه‌ساز ایجاد پولیپ روده عبارت‌اند از:

  • سال‌خوردگی؛
  • سیگارکشیدن؛
  • مصرف الکل؛
  • رژیم غذایی پرچرب و کم‌فیبر؛
  • ورزش‌نکردن؛
  • چاقی؛
  • دیابت؛
  • بیماری التهابی روده.

۳. موارد استثنا

پولیپ کاذب التهابی پولیپ واقعی نیست و بر اثر جهش ژنتیکی ایجاد نمی‌شود، بلکه زخمی است که به‌خاطر التهاب مزمن روده (کولیت) ایجاد می‌شود و به‌مرور بهبود پیدا می‌کند.

پولیپ روده - عکس روده

تشخیص قطعی پولیپ روده

برای تشخیص پولیپ روده، روش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها به نحوی بهترین روش برای مورد خاصی از بیماری به شمار می‌آیند. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

کولونوسکوپی

پرکاربردترین روش تشخیص برای شناسایی بیماری پولیپ روده، کولونوسکوپی است. این فرآیند معمولا برای تشخیص پولیپ ها و سرطان در روده انجام می‌شود. برای انجام این کار، فرد باید پیش از اقدام، قرص‌های مسهل بخورد تا روده‌های خود را تمیز کند. سپس، یک لوله انعطاف‌پذیر به نام کولونوسکوپ از طریق مقعد وارد روده فرد می‌شود. در سر این لوله دوربینی قرار دارد که به پزشک اجازه مشاهده دقیق پولیپ ها را می‌دهد. همانطور که اشاره شد، برخی از این لوله‌ها قادر به نمونه‌برداری نیز هستند، به این ترتیب بخشی از پولیپ یا سایر ضایعات از طریق مقعد برداشته می‌شود. این روش به پزشک امکان ارزیابی دقیق تر و تشخیص صحیح تر برای بیماری های روده ای را می دهد.

پولیپ روده - کولونوسکوپی

تست مدفوع

قبل از انجام آزمایش کولونوسکوپی یا کولونوگرافی، معمولً از بیمار درخواست می‌شود که آزمایش مدفوع (تست مدفوع) انجام دهد. این آزمایش برای جستجوی خون در مدفوع انجام می‌شود. در صورتی که نتایج آزمایش مدفوع حاکی از وجود خون باشد، لازم است فرد به پزشک متخصص مراجعه کرده و اقدام به انجام کولونوسکوپی نماید. نظر دکتر متخصص مدفوع درباره پولیپ روده می‌تواند به عنوان راهنمایی مفید مورد استفاده قرار گیرد.

سیگموئیدوسکوپی

سیگموئیدوسکوپی یک آزمایش برای بررسی پولیپ روده است که برای بررسی بخش سیگموئید روده‌ی بزرگ انجام می‌شود. در این آزمایش، پزشک ممکن است از داروهای آرامبخش یا بی حسی موضعی استفاده کند، اما بیمار بیهوش نمی‌شود زیرا ممکن است پزشک نیاز به مکالمه با بیمار داشته باشد. بیمار باید به سمت چپ بدن خود دراز بکشد. پس از آن، پزشک لوله‌ی سیگموئیدوسکوپ را وارد مقعد می‌کند تا بتواند قسمت‌های انتهایی روده را بررسی کند.

پزشک با استفاده از دوربینی که در سر لوله قرار دارد، پولیپ یا بافت غیرطبیعی را مشاهده می‌کند و در صورت لزوم می‌تواند از دستگاه مخصوصی برای برداشتن قسمتی از پولیپ استفاده کند.

سی تی کولونوگرافی

یکی از روش‌های تشخیص دیگر برای بیماری پولیپ روده یا سرطان‌ها، روش سی تی کولونوگرافی است. این آزمایش عموما برای افرادی استفاده می‌شود که توانایی تحمل روش‌هایی مانند کولونوسکوپی را ندارند. سی تی کولونوگرافی یک روش آسان و بدون خطر به شمار می‌رود که برای انجام آن نیاز است پیش از انجام، از داروی مسهل کننده استفاده شود.

در این روش، یک لوله با قطر بسیار کم از طریق مقعد وارد رکتوم (راست روده) فرد می‌شود. از طریق این لوله، گاز دی اکسید کربن به داخل روده تزریق شده و روده گشاد می‌شود. در طی انجام آزمایش سی تی کولونوگرافی، از شما تقاضا می‌شود به پشت دراز بکشید و نفس خود را حبس کنید. در طی این فرآیند، سی تی اسکن بدن صورت می‌گیرد.

پولیپ روده - عمل

پولیپ روده را چطور درمان کنیم ؟

زمانی که علائم پولیپ روده روزبه‌روز پررنگ‌تر و آزاردهنده‌تر می‌شوند و مصرف قرص برای پولیپ روده دیگر کارساز نیست، رایج‌ترین راه درمان برداشتن این بافت اضافه و زاید است. برداشتن پولیپ‌ پرخطر احتمال ابتلا به سرطان روده را تا ۸۰درصد کاهش می‌دهد. فقط یک نگرانی باقی می‌ماند و آن احتمال بازگشت دوباره پولیپ و علائم آزاردهنده آن است.

برداشتن پولیپ

عملیات برداشتن پولیپ روده را پزشک متخصص دستگاه گوارش یا جراح کولورکتال انجام می‌دهد. پزشک کار خود را با یک مرحله کولونوسکوپی (پس‌روده‌بینی) آغاز می‌کند تا وضعیت روده بیمار را بررسی کند، سپس برای برداشتن بافت اضافه پولیپ عمل پولیپکتومی را اجرا می‌کند. پولیپ‌های کوچک را می‌توان با سیگموئیدوسکوپی انعطاف‌پذیر برداشت، اما این روش برای برداشتن تمام انواع پولیپ مناسب نیست. مثلا اگر پولیپ بیش از حد بزرگ شده باشد، عمل پولیپکتومی برای برداشتن آن مناسب نیست و حتما نیاز به جراحی است. همچنین اگر رویش پولیپ به‌خاطر نوعی بیماری ژنتیکی مثل پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی باشد، پزشک احتمالا برای برداشتن بخشی از کولون و رکتوم جراحی را پیشنهاد کند.

بعضی از پولیپ‌ها با آندوسکوپی مخاط (EMR) یا تشریح آندوسکوپی زیرمخاطی (ESD) برداشته می‌شوند.

عوارض بعد از عمل پولیپ روده چیست ؟

یکی از رایج‌ترین سؤالات بیماران بعد از عمل پولیپ روده درمورد عوارض آن است. این جراحی مثل تمام جراحی‌ها عوارضی دارد که خوب است آنها را بدانید:

  • خون‌ریزی مداوم: چنانچه جای زخم پولیپ کامل بهبود پیدا نکند، خون‌ریزی مداوم یکی از رایج‌ترین عوارض بعد از برداشتن پولیپ است.
  • تخلیه ناکامل پولیپ: گاهی اوقات بخشی از بافت پولیپ در روده باقی می‌ماند و نیازمند یک مرحله دیگر پولیپکتومی است.
  • سوراخ‌شدن اندام: یکی از عوارض ناخوشایند جراحی آسیب‌دیدگی احتمالی اندام‌های دیگر است هرچند احتمالش ناچیز است.
  • عفونت: بعد از پولیپکتومی احتمال ایجاد زخم و عفونی‌شدن آن وجود دارد.

پولیپ روده - عمل

چه‌کار کنیم پولیپ روده نگیریم ؟

هیچ راهی برای جلوگیری از ایجاد پولیپ ناشی از جهش ژنتیکی وجود ندارد، اما می‌توان با مراقبت از سلامت عمومی خود احتمال بروز این عارضه را کمتر کرد. مصرف غذاهای کامل و مغذی، کنارگذاشتن چربی‌های حیوانی، انجام تمرینات ورزشی و پرهیز از نوشیدن الکل و کشیدن سیگار نقش پررنگی در جلوگیری از سرطان روده ایفا می‌کند.

  • رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات و مواد غذایی پر از فیبر مثل لوبیا، عدس، نخود و غلات کامل داشته باشید.
  • اگر اضافه‌وزن دارید، حتما وزن کم کنید.
  • مصرف گوشت قرمز، گوشت فراوری‌شده و غذاهای پرچرب را محدود کنید.
  • درمورد تأثیر مصرف مکمل کلسیم و ویتامین دی با پزشک خود صحبت کنید.
  • اگر سابقه خانوادگی پولیپ روده دارید، درمورد زمان مشاوره ژنتیکی و شروع غربالگری پولیپ با پزشک صحبت کنید.
  • درباره تأثیر پیشگیرانه مصرف منظم آسپرین با پزشک خود صحبت کنید.

پولیپ روده - روده بزرگ

پرسش‌های پرتکرار

۱. درمان قطعی پولیپ روده بزرگ چیست ؟

قطعی‌ترین راه درمان برداشتن پولیپ از طریق کولونوسکوپی یا عمل جراحی است.

۲. بعد از برداشتن پولیپ روده چه باید کرد ؟

مراجعه منظم به پزشک متخصص برای غربالگری‌ مهم‌ترین وظیفه بیمار بعد از برداشتن پولیپ است.

۳. آیا پولیپ روده خطرناک است ؟

همه انواع پولیپ روده خطرناک نیستند. فقط بعضی از پولیپ‌ها در صورت پیشرفت به غده سرطانی تبدیل می‌شوند.

۴. بعد از عمل پولیپ روده چه بخوریم ؟

بعد از این جراحی مصرف ماست برای سفت‌شدن مدفوع جزو واجبات است. غذاهای نفاخ و شل‌کننده مدفوع، غذاهای فیبردار، قند و شیرینی و آب‌میوه‌های مصنوعی باید از برنامه غذایی حذف شوند.

پولیپ روده - روده

درمان خانگی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌پولیپ روده

مصرف برخی مواد غذایی می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد اما لازم به ذکر است که این مواد از به وجود آمدن این بیماری جلوگیری نمی‌کنند در ادامه بررسی هر یک از این مواد غذایی می­‌پردازیم.

کلم بروکلی

در صورتی که قصد دارید احتمال ابتلا به این بیماری را در بدن خود کاهش دهید می توانید از کلم بروکلی استفاده نمایید. از آن­جا که کلم بروکلی یک منبع طبیعی سولفورافن به شمار می‌رود می­‌تواند از به وجود آمدن پولیپ داخل روده جلوگیری نماید.

سولفورافن ماده‌ای است که می‌تواند رشد پولیپ روده را کند نماید علاوه بر آن سولفورافن خود تخریبی سلول­‌های پولیپ را نیز تحریک می نماید. توصیه می‌شود کلم بروکلی به صورت خام یا کمی پخته استفاده شود زیرا در صورت خام بودن کلم خاصیت ضد پولیپ بودن آن افزایش پیدا می‌کند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز حاوی مقدار زیادی فولاد است. فلفل­هایی که به صورت ارگانیک رشد می­کنند، عاری از هر گونه آفت کش و مواد شیمیایی مضر که باعث ایجاد بیماری سرطان مانند سرطان روده می شوند هستند.

پیاز

پیاز یکی دیگر از مواد غذایی است که می­‌تواند باعث کاهش ابتلا به بیماری پولیپ روده شود و انسان را از خطر ابتلا به بیماری دور نماید. از آن­جا که حاوی پیاز مقدار زیادی بیوفلاونوئید است، می تواند در کنترل شکل‌گیری پولیپ روده بسیار موثر واقع شود.

پولیپ روده - روده قرمز

اسفناج

اسفناج همواره به عنوان یک ماده مغذی سالم برای افراد شمار می رود. در رژیم غذایی خود حتماً از اسفناج استفاده کنید، چرا که این ماده باعث می‌شود دستگاه گوارش پاکسازی و بازسازی شود. منیزیم از ترکیبات موثری است که در اسفناج یافت می­‌شود و می‌­تواند از ابتلا به بیماری پولیپ روده جلوگیری کند.

از آن­جا که در غذاهای فرآوری شده میزان منیزیم موجود در غذاها به شدت کاهش می‌یابد، استفاده از اسفناج توصیه می گردد.

زردچوبه

زردچوبه از ادویه‌­هایی به شمار می رود که طی سالیان سال به عنوان یک داروی گیاهی در طب سنتی آسیایی  برای درمان بسیاری از بیماری‌ها نظیر پولیپ روده مورد استفاده قرار می‌گرفت. طی تحقیقاتی که روی زردچوبه انجام شد دانشمندان دریافتند که مصرف زردچوبه می تواند تعداد پولیپ های بیمار را تا ۶۰ درصد کاهش دهد و اندازه­‌ی پولیپ­ روده را نصف کند.

سیر

گیاه پرخاصیت دیگری که در ادامه می­‌خواهیم به شما معرفی کنیم سیر است. سیر علاوه بر این­که در بهبود وضعیت قلب و عروق بسیار موثر و کارآمد به شمار می رود، می­‌تواند احتمال ابتلا به سرطان روده و پولیپ روده را در افراد کاهش دهد.

در صورتی که قصد دارید برای پیشگیری از ابتلا این بیماری از سیر استفاده نمایید، قبل از خوردن یا پختن سیر آن را خرد کرده و به مدت ۱۰ دقیقه به آن دست نزنید. سیر در این مدت می تواند زمان کافی برای تشکیل آلیسین را داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید