لیستی جامع از معروف ترین جاهای دیدنی اردبیل مخصوصا در فصل بهار و تابستان را برایتان قرار داده ایم. اردبیل به دلیل آب و هوای مناسب و مردمان خونگرم، سالیانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است. تمام اطلاعاتی که برای سفر به اردبیل نیاز دارید را در این مقاله از گروه گردشگری و سفر پارس مگ بخوانید.

تلکابین اردبیل - جاهای دیدنی اردبیل

فهرست محتوا نمایش

چگونه به اردبیل سفر کنیم؟

برای رفتن به این شهر بی نظیر می توانید از هواپیما، اتوبوس یا خودرو شخصی استفاده نمایید. توجه کنید که شهر اردبیل تاکنون به شبکه ریلی و راه‌ آهن کشور متصل نشده است، اما امکان دسترسی هوایی و زمینی برای این استان وجود دارد.

برای سفر زمینی با اتومبیل شخصی از تهران می توانید چندین مسیر زیبا را انتخاب کنید، گزینه اول می توانید از طریق اتوبان تهران- قزوین و سپس قزوین-رشت استفاده کنید و در ادامه مسیر به اردبیل برسید.

یکی دیگر از راه های دسترسی زمینی به اردبیل از سمت تهران می توانید به زنجان رفته و بعد از آن به اردبیل دسترسی داشته باشید. همچنین مسافران و گردشگران از خطوط هوایی نیز برای رسیدن به اردبیل می توانند استفاده کنند.

این فرودگاه در شمال غرب اردبیل قرار دارد و هواپیماهای شرکت های ایران ایر، آتا و آسمان در روزهای خاص و مشخص پرواز انجام می دهند. در این فرودگاه بین‌ المللی همه روزه از شهر تهران پرواز انجام می گیرد، تنها کافیست با خرید بلیط هواپیما از این شهر تاریخی بازدید کنید.

دومین گزینه برای رفتن به اردبیل استفاده از اتوبوس‌ است که از بیشتر شهرهای ایران مانند تهران، تبریز و رشت همه روزه اتوبوس‌ هایی به سمت اردبیل روانه می‌ شوند.

جاهای دیدنی اردبیل

آبشار چالاچوخور از جاهای دیدنی اردبیل

آبشار چالاچوخور - جاهای دیدنی اردبیل

چالاچوخور را باید در زمره زیباترین جاهای دیدنی اردبیل قرار داد. این آبشار عجیب و تماشایی، در 10کیلومتری شرق شهر گرمی و روستای آلیله اردبیل قرار دارد.

دسترسی به این روستا شاید کمی دشوار باشد؛ اما کمی صبوری کنید تا طبیعت اردبیل زیباترین هدیه خود را به شما نشان دهد. این آبشار در ارتفاع 1،100متری از سطح دریا قرار دارد.

آبشار چالاچورخور در طبیعتی بکر و تماشایی واقع شده است. پس حتی مسیر دسترسی به آبشار نیز لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی خواهد بود.

فقط به یاد داشته باشید که تابستان و بهار بهترین زمان بازدید از چالاچورخور خواهد بود. در فصل زمستان این منطقه بسیار سرد می‌شود و امکان بازدید از آن وجود نخواهد داشت.

خانه وکیل الرعایا

خانه وکیل الرعایا - جاهای دیدنی اردبیل

خانه وکیل الرعایا از جمله زیباترین جاهای دیدنی اردبیل و بزرگترین خانه‌های تاریخی این شهر به حساب می‌آید. قدمت این خانه به دوران قاجار و اواسط دوره مشروطیت باز می‌گردد.

بر اساس اسناد تاریخی، این خانه یکی از اماکمن اصلی برای تجمع سران کشور بوده است. به همین خاطر می‌توانید شاهد آینه‌کاری، کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری‌های بسیار زیبا و هنرمندانه در این خانه باشید.

تزئینات وکیل ارعیا را نمی‌توان با سایر خانه‌های تاریخی اردبیل مقایسه کرد و به‌مراتب زیباتر از تمام آن‌ها است. پس باید حتماً بازدید از این خانه را در برنامه بازدید خود بگذارید.

خانه‌های تاریخی این شهر آنقدر زیبا هستند که فقط برای بازدید از آن‌ها در یک برنامه فشرده اقدام به خرید بلیط اتوبوس اردبیل کنید و سری به آن‌ها بزنید.

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو - جاهای دیدنی اردبیل

جنگل فندق‌لو دارای درختان مختلف میوه مانند فندق، سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل ، به، تمشک و توت فرنگی است و از جاذبه‌های طبیعی اردبیل به شمار می‌رود. تله كابين حيران در میان این جنگل از دیگر دیدنی‌های این منطقه است. این تله‌کابین از استانداردترین ایستگاه‌های موجود در تله‌کابین‌های کشور است.

تالاب جیران گلی از جاهای دیدنی اردبیل

تالاب جیران گلی - جاهای دیدنی اردبیل

تالاب جیران گلی تالاب کوچکی است که در زیستگاه شیروان دره سی در استان اردبیل واقع است. این تالاب در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر و در نزدیکی لاهرود قرار دارد، ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۰۰ متر است.

شیروان دره سی دره عمیق و عریض است که بریدگی‌های دیواره‌های صخره‌ای، چشم انداز ویژه‌ای به این منطقه بخشیده‌است وسنگها در آن به صورت تندیس هایی دیده می‌شوند که انسان فکر می‌کند هرکدام به دست هنرمندی با ذوق تراشیده شده‌است.

آرامگاه شاه اسماعیل از جاهای دیدنی اردبیل

آرامگاه شاه اسماعیل - جاهای دیدنی اردبیل

آرامگاه شاه اسماعیل از جمله مهم ترین جاهای دیدنی اردبیل است. این آرامگاه در مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیل قرار دارد. آرامگاه شاه اسماعیل اتاقی کوچک به ابعاد 2.5 متر در 3.5 متر دارد که دارای پوشش گنبد آجری است.

جالب است بدانید که آرامگاه شاه اسماعیل، جزو آثار تاریخی یونسکو به حساب می‌آید و شهرت جهانی دارد. آرامگاه شاه اسماعیل دارای فضایی بسیار دنج و دوست‌داشتنی است و آرامش را در آن احساس می‌کنید.

شهر یری

شهر یری - جاهای دیدنی اردبیل

شهر یری با ۴۰۰ هکتار وسعت محوطه‌ای باستانی در نزدیکی مشگین شهر است که از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل می‌شود. قدمت قلعه و معبد به ۱۴۵۰ سال پیش از میلاد و قوشا تپه به هفت هزار سال پیش از میلاد می‌رسد.

بیش از ۳۰۰ سنگ‌افراشت با ارتفاع‌های مختلف در این شهر وجود دارد که به‌شکل‌های انسانی بدون دهان ساخته شده‌اند. با توجه به کشفیات باستان‌شناسی این منطقه برای اولین بار قدمت سکونت بشر در اردبیل به دوره مس سنگ رسید. این محوطه باستانی به ثبت ملی رسیده است.

قلعه اولتان مغان اردبیل

قلعه اولتان مغان اردبیل - جاهای دیدنی اردبیل

این قلعه در کنار رودخانه ارس و در 500 متری روستای اولتان واقع شده است. شکل ظاهری قلعه اولتان همانند قلعه‌های نظامی بوده و توسط اشکانیان بنا شده است.

این قلعه بسیار مستحکم است و با بررسی سفال های پیدا شده از این بنا مشخص می شود که قلعه تا قرن 12 هجری قمری مورد استفاده بوده است؛ همچنین سفال هایی مربوط به دوره های مختلف اسلامی نیز وجود دارند.

تپه نادری از جاهای دیدنی اردبیل

تپه نادری - جاهای دیدنی اردبیل

تپه نادری آخرین اثر ثبت شده در دوره پهلوی است که گفته می‌شود نادرشاه افشار به سربازان دستور داد تا با مشت‌های خود تپه‌ای بسازند تا بتواند بر بلندای آن برای سربازان سخنرانی کند.

بیشتر سفال‌های کشف شده از تپه نادری بدون لعاب، ساده و متعلق به دوره اسلامی است. این تپه تاریخی در سه کیلومتری جاده اردبیل به تبریز قرار دارد.

کلیسای مریم مقدس از جاهای دیدنی اردبیل

کلیسای مریم مقدس - جاهای دیدنی اردبیل

در اردبیل آتشکده، کلیسا و مسجد در کنار هم تاریخ پر فراز و نشیب این دیار را بازگو می کنند. کلیسای مریم مقدس در سال 1255 هجری شمسی و با هزینه شخصی از یک خانواده ارمنی ساخته شده است.

خانواده های مسیحی که دویست سال پیش از تبریز به سمت اردبیل کوچ کردند این کلیسا را برای انجام اعمال عبادی خود در کنار یک مدرسه بنیان نهادند.

در درب ورودی کلیسا به زبان ارمنی از تعلق این خانه به خداوند سخن گفته شده و روی درب با کنده-کاری هایی آراسته شده است.

کلیسای تماما آجری در داخل بنا با نقاشی هایی زیبا به خصوص در داخل محراب آراسته شده و در کل نمای ساده ای دارد. با مهاجرت ارامنه اردبیل دیگر هیچ مراسمی در این کلیسا برگزار نمی شود و سال ها است که به سازمان میراث فرهنگی اردبیل واگذار شده است.

مجموعه بقعه شیخ امین الدین جبرئیل

مجموعه بقعه شیخ امین الدین جبرئیل - جاهای دیدنی اردبیل

مجموعه بقعه شیخ امین‌الدین جبرئیل از بهترین نمونه‌های آرامگاهی معماری اسلامی است که از شاهکارهای دوره صفویه محسوب می‌شود.

این مجموعه تاریخی شامل حصار، حیاط بقعه، ایوان جلوبنا، رواق، بنای اصلی بقعه، حجرات و غرفه‌ها است. بنای این مقبره به‌طور نامساوی از دو قسمت تشکیل شده است، یک عمارت چهارگوش مرکزی و یک مقصوره مانند پنج ضلعی در جلو دارد.

رودخانه قزل اوزن خلخال از جاهای دیدنی اردبیل

رودخانه قزل اوزن خلخال - جاهای دیدنی اردبیل

معروفترین و پر آب ترین رودخانه شهرستان خلخال است که در قسمت غربی شهرستان خلخال و در بخش خورش رستم از شمال به جنوب در جریان بوده و بعلت ارتفاع نسبتا زیاد روستاهای اطراف آن ، استفاده از آب آن برای اغلب روستاها میسر نیست .

این رودخانه از ارتفاعات کردستان سرچشمه می گیرد که پس از گذر از مسیر های پر پیچ و خم کردستان و آذربایجان شرقی به حوزه خلخال وارد شده و پس از گذر از آن به سد منجیل میریزد که در ادامه با نام سفید رود به دریای خزر می ریزد .

اخیرا مسأله حقابه استان اردبیل از قزل اوزن در استان اردبیل مطرح شده که امیدواریم مردم منطقه خلخال به حق واقعی خودشان برسند.

مسجد جامع اردبیل

مسجد جامع اردبیل - جاهای دیدنی اردبیل

مسجد جامع اردبیل یا جمعه، مسجد مربوط به دوره سلجوقیان است که کنار آتشکده‌ای احداث شده است. این مسجد تا اوایل دوره صفوی کاربری داشت.

در دوره ایلخانی جمعه مسجد برای آخرین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. نقشه این مسجد برخلاف مساجد دوره سلجوقی ساخته شده‌ است که اغلب به‌صورت چهار ایوانی بنا می‌شده‌اند.

زیر تالار اصلی مسجد، به‌منظور تسهیل عبور و مرور مردم و دسته‌ها و اجتماعات، دهلیزها و راهروهایی به‌صورت شبکه‌ای منظم، طراحی شده است. مسجد جامع اردبیل از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد اسلامی ایران است که هم‌اکنون محوطه مکعبی آن سرپا است.

پل معلق پیرتقی از جاهای دیدنی اردبیل

پل معلق پیرتقی - جاهای دیدنی اردبیل

عبور از پل های معلق همیشه دلهره آور است اما قول می دهم روی پل معلق پیر تقی آنقدر محو طبیعت شوید که لذت جای دلهره را بگیرد.

پلی چوبی بر فراز رود قزل اوزن مشهور و خروشان، که اصلا قرار نبوده محل عبور و مرور باشد و برای مدت زمان کوتاهی احداث شده بوده، اما در محاصره کوه ها و بر فراز دره آنقدر زیبا است که نام آن را بر سر زبان ها انداخته است.

اگر امکان عبور از بالای پل میسر نباشد بازهم مشاهده این پل که میان زمین و آسمان سرگردان و انگار محو تماشاست، لذت بخش خواهد بود.

کاروانسرای سنگی صائین

کاروانسرای سنگی صائین - جاهای دیدنی اردبیل

کاروانسرای سنگی صائین یا کاروانسرای عباسی که در فهرست آثار ملی ایران نیز  به ثبت رسیده است، در ۱۵ کیلومتری جاده سراب قرار دارد.

گذر  جاده ابریشم از استان اردبیل منجر به احداث کاروانسراهایی با معماری بی‌نظیر از لحاظ نوع معماری و هنر ظریف ایرانی شده و وجود کاروان‌سراهای متعدد بیانگر رونق اقتصادی این منطقه در گذشته‌ است. کاروانسرای سنگی صائین از مهم‌ترین کاروان‌سراهای تاریخی این شهر است که قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد.

پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر - جاهای دیدنی اردبیل

پل معلق مشگین‌شهر به عنوان بزرگترین پل معلق خاورمیانه در ارتفاع ۸۰ متری رودخانه خیاوچایی و بر روی پارک جنگلی مشگین‌شهر احداث شده، ۲ متر عرض و ۳۶۵ متر طول دارد. سازه این پل توسط کارشناسان داخلی و مهندسان منطقه اجرا شده و دانش ساخت آن بومی است.

خانه تاریخی رضازاده

خانه تاریخی رضازاده - جاهای دیدنی اردبیل

از دوران قاجاریه ساخت خانه‌های اعیانی در اردبیل رونق گرفت و از حاکمان محلی تا اشراف و تجار هرکدام خانه‌ای با معماری خاص آن دوران ساختند.

چند خانه از آن دوران به خوبی حفظ شده و با تغییر کاربری به عنوان جاذبه گردشگری برای بازدید عموم بازگشایی شده است. بعضی از این خانه‌ها هم تبدیل به موزه شده‌اند که در ادامه معرفی می‌کنیم.

خانه رضازاده که حالا به نام موزه شهدا شناخته می‌شود، در ابتدا به عنوان اداره كل میراث فرهنگی استان اردبیل استفاده می شد. حالا تصاویری از شهدا، وصیت‌نامه، لباس و لوازم جنگ شهدا در این موزه به نمایش گذاشته‌اند.

آدرس: بلوار طالقانی، کوچه اوچ دکان.

دریاچه شورابیل از جاهای دیدنی اردبیل

دریاچه شورابیل - جاهای دیدنی اردبیل

دریاچه شورابیل از جاذبه‌های طبیعی اردبیل است که قدمت آن بیش از دریاچه ارومیه است. این دریاچه در داخل شهر اردبیل در خیابان دانشگاه قرار دارد و دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی بسیاری است. این دریاچه از مناطق شکار ممنوع اردبیل است که به منطقه نمونه گردشگری شورابیل تبدیل خواهد شد.

غار یخگان

غار یخگان - جاهای دیدنی اردبیل

غار یخگان در ۷۷ کیلومتری شهر خلخال در ضلع غربی رشته کوه ماسوله داغ (تالش) و در ارتفاع حدود ۲۴۰۰ متری از سطح دریا در دامنه غربی کوهی به نام یخگان داغی (بوزخانه داغی) واقع شده است.

مساحت این غار ۱۱۰۰ هکتار می‌باشد و دارای دو دهانه است که با اختلاف ارتفاع حدود ۲۵ کیلومتر از یکدیگر قرار دارند. قطر دهانه ورودی اصلی این غار در حدود نیم متر است که به وسیله راهرویی تنگ و باریک به طول ۱۰ متر، به تالار وسیعی منتهی می‌شود. حوضچه آبی به عمق ۲۰ سانتی‌متر و در ارتفاع ۱/۵ متری در کف غار تشکیل شده است.

چشمه های سرعین

چشمه های سرعین - جاهای دیدنی اردبیل

آدرس: استان اردبیل، 30 کیلومتری شهر اردبیل، سرعین

تصور اردبیل بدون سرعین کمی غیرممکن به نظر می آید. شهری که آوازه چشمه های آب گرم و سردش تا آن سوی مرزها هم رفته و در کنار این منابع خدادادی طبیعتی حیرت انگیز و خارق العاده نیز دارد. اما در این میان نباید از جاذبه های تاریخی سرعین غافل شد. تپه باستانی آناهیتا، دهکده باستانی ویند کلخوران و روستای آتشگاه تنها گوشه ای از تاریخ باستانی این منطقه است.

رودخانه بالیقلو چای از جاهای دیدنی اردبیل

رودخانه بالیقلو چای - جاهای دیدنی اردبیل

رودخانه بالیقلو چای يا رودخانه ماهی‌دار از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرد و از شهر اردبیل می‌گذرد و به رودخانه قره‌سو می‌ریزد. جریان آب این رودخانه کشاورزی را در بیشترین مناطق روستایی اردبیل رونق داده است.

دریاچه نئور

دریاچه نئور - جاهای دیدنی اردبیل

دریاچه نئور بزرگ‌ترین دریاچه طبیعی اردبیل است که یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین کشور نیز محسوب می‌شود. عمق دریاچه تا ۱۳ متر می‌رسد و وسعت آن بیش از ۲۰۰ هکتار است.

این دریاچه به‌عنوان یک منطقه حفاظت‌شده زیست محیطی، تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است و اهمیت‌های زیستگاهی، اکوتوریستی، زنبورداری، کشاورزی و دامداری دارد.

آبشار کرکری از جاهای دیدنی اردبیل

آبشار کرکری - جاهای دیدنی اردبیل

آبشار کرکری یکی از آبشارهای بلند و پرآب مشگین شهر می باشد که می توان آن را یکی از زیباترین و در عین حال بی نظیرترین آبشارهای منطقه نامید. این آبشار در مسیر رودخانه کرکری و در نزدیکی روستای ییلاقی قیرخ بولاغ در جنوب مشگین شهر واقع شده است. ارتفاع این آبشار به بیش از ۲۵ متر می رسد.

پیست اسکی آلوارس از جاهای دیدنی اردبیل

پیست اسکی آلوارس - جاهای دیدنی اردبیل

پیست اسکی آلوارس علاوه بر اینکه بزرگترین پیست اسکی ایران محسوب می‌شود، بسیار منحصربه‌فرد و خاص است. این پیست در دامنه‌های مرتفع سبلان و در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده است. بالابر و تله‌سیژ از امکانات این پیست اسکی است. در برخی تابستان‌ها نیز بارش برف در این پیست اسکی مشاهده شده‌ است.

پل هفت چشمه

پل هفت چشمه - جاهای دیدنی اردبیل

پل «داشکسن» یا «یدی گوز» در زبان آذری که به فارسی می‌شود هفت چشمه، پلی آجری روی رود بالیق لو است. این پل از جهت قدمتی که دارد جزو جاهای دیدنی اردبیل محسوب می‌شود.

پل هفت چشمه در زمان صفوی ساخته شده و جزو معدود پل‌های آجری روی این رودخانه بوده است. عرض کم پل نشان می‌دهد برای عبور و مرور پیاده استفاده می‌شد.

حالا یک پل عبور خودرو در کنار آن ساخته شده و یک پل چوبی-فلزی برای عبور پیاده و تماشای پل قدیمی در کنارش ساخته‌اند. با بهبود فضای سبز و پاکسازی محیط، می‌توان چند دقیقه‌ای را در کنار رودخانه گذراند.

پیست اسکی روی چمن جنگل فندقلوی نمین

پیست اسکی روی چمن جنگل فندقلوی نمین - جاهای دیدنی اردبیل

پیست اسکی روی چمن جنگل فندقلوی نمین در منطقه‌ای کوهستانی و در نزدیکی اردبیل، با ارتفاع ۱۷۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. اولین دوره مسابقات اسکی روی چمن در سال ۱۳۹۲ در این پیست برگزار شد.

پیکره سنگی بابا داوود عنبران

پیکره سنگی بابا داوود عنبران - جاهای دیدنی اردبیل

پیکره سنگی بابا داوود در شهر عنبران در ۴۰ کیلومتری اردبیل قرار دارد. ارتفاع این مجسمه سنگی حدود ۲۰ متر است که به‌شکل چهره انسانی است که به رو به نگاه می‌کند. این مجسمه را شبیه به مجسمه ابوالهول مصر می‌دانند.

تفرجگاه بولاغلار از جاهای دیدنی اردبیل

تفرجگاه بولاغلار - جاهای دیدنی اردبیل

تفرجگاه بولاغلار در غرب اردبیل واقع شده و نام آن به‌معنای چشمه سارهای جوشان است و از مناطق ویژه گردشگری طبیعی این منطقه محسوب می‌شود که مناظر طبیعی و فضای سبز و بکر، پوشش گیاهی خاص و چشمه‌های متعددی دارد.

 موزه های شهر ادربیل

در ادامه جاهای دیدنی اردبیل رسیدیم به موزه‌ها. موزه‌های اردبیل خیلی بزرگ نیستند اما تنوع آنها جالب است.

موزه مردم‌شناسی اردبیل

حمام تاریخی آقانقی (ظهیرالاسلام) بعد از سال‌ها متروکه ماندن تبدیل به موزه شد و حالا به نام موزه مردم‌شناسی اردبیل شناخته می‌شود.

این موزه در دو طبقه دارای آثار تاریخی مثلا شمشیر، لباس‌‌های جنگ، لوازم کشاورزی و بافندگی، چراغ‌های نفتی، تفنگ، فرش، اسناد و کتاب‌های خطی است.

در بخش‌هایی از موزه مجسمه‌هایی با لباس محلی اردبیل نصب شده که آنها را در حین انجام کارهایی مثل فرش‌بافی، حمام، غذا پختن و … نشان می‌دهد.

علاوه بر آثار موزه، معماری حمام برای علاقه‌مندان جالب است.

آدرس: روبروی مسجد عالی قاپو.

موزه تاریخ طبیعی اردبیل از جاهای دیدنی اردبیل

موزه تاریخ طبیعی اردبیل - جاهای دیدنی اردبیل

موزه تاریخ طبیعی شامل نمایشگاهی از ده‌ها گونه حیوان، حشرات، پرنده‌ها و ماهیان است. این مجموعه در کل دارای بیش از ۱۲۰ گونه از حیوانات تاکسیدرمی شده که بومی استان هستند می‌باشد.

آدرس: خیابان دانشگاه، جنب دانشگاه پیام‌نور.

موزه صنایع دستی اردبیل

در کوچه شهیدگاه در کنار مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی حمامی به نام حمام شیخ وجود دارد که حالا تبدیل به موزه صنایع دستی اردبیل شده است.

حمام‌های عمومی در دوران صفوی تا قاجار رونق داشتند و به همین دلیل در هر شهر چند حمام سنتی وجود دارد. حمام شیخ اردبیل هم در دوران صفوی ساخته شد و ساختار آن شبیه حمام‌های ترکی است.

حوض آب کوچکی در میان آن قرار دارد و تزئینات آن را تغییر داده‌اند. با توجه به فعال نبودن حمام، تعدادی از صنایع دستی و لوازم ساخت آنها را در این بنا جمع‌آوری کرده‌اند. با بازدید از این مجموعه می‌توانید با کار هنرمندان صنایع دستی که برخی همانجا مشغول کار هستند آشنا شوید.

صنایع دستی مثل معرق، فرش، گلیم، تراشکاری سنگ، زیورآلات و … از جمله آثاری است که به چشم می‌خورد.

آدرس: میدان عالی قاپو، کوچه شهیدگاه، حمام شیخ سابق.

بازار تاریخی اردبیل از جاهای دیدنی اردبیل

بازار تاریخی اردبیل - جاهای دیدنی اردبیل

بازار تاریخی اردبیل یادگاری از دوره صفویه است که در زمان حکومت شاه طهماسب اول رونق بسیاری داشته است. این بازار از راسته اصلی بازار، راسته قیصریه، علافان، راسته پیرعبدالملک، بازار زرگران، سراجان، پارچه فروشان، کفاشان، مسگران، چاقوسازان و آهنگران تشکیل شده بوده است.

گرمابه‌ های تاریخی

در اردبیل گرمابه‌های تاریخی بسیاری همچون گرمابه قرادگنک، حاج محسن، پیر، سرچشمه، یعقوبیه و حمام تاریخی اوچ دکان دیده می‌شود. این گرمابه‌ها عموما در بافت قدیمی شهر و در کنار مسجدی بنا شده‌اند.

حمل و نقل عمومی در اردبیل

برای گشت و گذار در داخل شهر اردبیل می توانید از اتوبوس های شرکت واحد استفاده کنید و اکثر خطوط به مرکز شهر بازار، میدان سرچشمه و میدان شریعتی ختم می شوند.

روش دیگر استفاده از تاکسی های شهری به رنگ زرد است که به صورت عمومی و دربستی آماده ارائه خدمات هستند. تاکسی‌ های دربستی دیگر به رنگ سبز نیز با تماس شماره ۱۳۳ در هر نقطه از شهر قابل دسترسی هستند.

پایانه اتوبوس در اردبیل: بلوار مقدس اردبیلی. از ترمینال تا مرکز شهر حدودا ۱۰ دقیقه فاصله وجود دارد و به وسیله خطوط مختلف اتوبوس های شهری به هر نقطه ای از شهر دسترسی خواهید داشت. همچنین می توانید از تاکسی های موجود در ترمینال استفاده کنید.

فرودگاه اردبیل: در ۱۰ کیلومتری جاده اردبیل-آستارا. برای دسترسی به مرکز شهر نیز می توانید از تاکسی های فرودگاه بهره مند شوید و برای این کار دو نوع تاکسی وجود دارد، نوع اول تاکسی های دربستی هستند و به هر نقطه ای از شهر می توانید دسترسی داشته باشید و تاکسی نوع دوم نیز تاکسی های مشترک با قابلیت سوار شدن چندین مسافر است و این تاکسی ها تا میدان جهاد می روند که در این صورت باید بقیه مسیرتان را تاکسی دیگر بگیرید.

اردبیل - جاهای دیدنی اردبیل

هتل ها و محل های اقامت در اردبیل

هتل های ۴ ستاره: هتل سارای.
هتل های ۳ ستاره: هتل دریا، هتل سبلان، مهمانسرای ایده آل، هتل شورابیل.
هتل های ۲ ستاره: هتل مهدی.
اقامتگاه بومگردی: باجیلار، اوماسلان، شوون.

رستوران های معروف اردبیل

برای سفارش غذاهای محلی و غذاهای معمولی در این شهر چندین رستوران مشهور وجود دارند که در ادامه به معرفی چند مورد می پردازیم:
رستوران حاجی قربان واقع در چهارراه باغمیشه، نرسیده به فلکه سعدی است و از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب فعالیت دارد. رستوران سعادت در خیابان جمهوری و کوچه باغ صدر قرار دارد و همچنین کباب های این رستوران با قیمت های بسیار مناسب مشهور هستند.
رستوران کافه باغ: رستورانی دنج و آرام در کنار دریاچه شورابیل است که غذاهای سنتی ارائه می دهد. رستوران تانتونی پرسیس نیز در خیابان حافظ قرار دارد و با ارائه کباب های ترک بسیار خوشمزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ شب فعالیت دارد.

سوغاتی های اردبیل

کمتر کسی پیدا می شود در هنگام سفر به فکر خرید سوغاتی نباشد، اردبیل جزو شهرهایی است که خوراکی ها و شیرینی های خوشمزه ای دارد و گزینه های مناسبی برای سوغاتی به شمار می روند.

عسل سبلان یکی از منحصر به فردترین سوغاتی های شهر اردبیل است و عسل های این منطقه دارای طعم های مختلفی هستند، مانند عسل گون، آویشن، گشنیز.

یکی دیگر از خوراکی های خوشمزه در این شهر حلوای سفید و سیاه است که جزو محبوب ترین حلواها هستند و قدمت صد ساله دارند. تخمه آفتابگردان از مفیدترین خوراکی های اردبیل است و جزو سوغاتی های خوشمزه اردبیل محسوب می شود.

نان فطیر نیز با عطر خوش یکی از محصولاتی است که در سفر به اردبیل نباید از دست داد. علاوه بر خوراکی های خوشمزه می توان به صنایع دستی مانند گلیم و جاجیم اشاره کرد که با رنگ بندی های خاص خود چشم نوازی می کنند و جزو هنرهای عشایر به شمار می روند.

همچنین ظروف مسی نیز جزو پررونق ترین صنایع دستی اردبیل هستند و کیفیت عالی دارند. اگر جزو افرادی هستید که به سازهای سنتی علاقه مندید، پیشنهاد می کنیم از دست سازهای هنرمندان اردبیلی تهیه کنید و به عنوان یادگاری به شهر خود ببرید.

مراکز خرید و بازارهای اردبیل

شهر اردبیل - جاهای دیدنی اردبیل

مجتمع تجاری شورا سنتر اردبیل

در این مجتمع برندهای مشهوری مانند زارا و پوما و آدیداس و غیره عرضه می شوند. همچنین در این مرکز خرید می توانید لوازم منزل، پوشاک، کفش و زیورآلات تهیه کنید.

این مجموعه از ۱۰ صبح تا ۱۱ شب به صورت یکسره باز است و مجهز به مرکز بازی کودکان، سرویس بهداشتی و پله برقی است. محدوده قیمتی اجناس نیز متوسط رو به بالاست. لازم به ذکر است این مرکز خرید دارای رستوران و کافی شاپ نیست ولی در نزدیکی آن چندین مورد به چشم می خورند.

مرکز خرید مجلل الماس شهر

اینجا با ۱۲ طبقه و نمایی زیبا و خاص یکی از زیباترین و بزرگ‌ ترین مراکز خرید به شمار می رود و در بیشتر فروشگاه های آن به عرضه پوشاک و لوازم آرایشی می پردازند؛ همچنین فست فود و شهربازی نیز در طبقه آخر وجود دارند. برای دسترسی به این مرکز خرید باید به میدان شریعتی بروید و از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ شب فعالیت دارند.

مجتمع تجاری صدف اردبیل

این مرکز خرید در چهارراه امام اردبیل واقع شده و برای خرید موبایل، کامپیوتر و لوازم جانبی کاربرد دارد. ساعت کاری این مجموعه از ۹ صبح تا ۹ شب است و در این جا با محصولات جدید دنیای تکنولوژی آشنا خواهید شد. این مجتمع تجاری دارای ۲ طبقه با آسانسور و پله برقی است.

بازار جدید طلا فروشان

مجتمع تجاری بسیار شیک در خیابان سی متری اردبیل واقع شده است و همانند جواهری درخشان توجه همه را به سوی خود جلب می کند. این مجتمع با معماری بسیار زیبای خود یک بهشت واقعی برای عاشقان طلا و جواهر است که در سه طبقه احداث شده است. حتی اگر قصد خرید طلا نداشته باشید، باز هم بازدید از ویترین های این مرکز خرید به گردشگران توصیه می شود.

مجتمع تجاری شاه اسماعیل خطائی

در سال های اخیر، در روبروی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، مجتمع تجاری بی نظیری خواهید دید که تندیس زیبایی از شاه اسماعیل خطائی در ورودی آن به چشم می خورد.

این مرکز خرید در ۳ طبقه همراه با پارکینگ، پله برقی و آسانسور است، همچنین معماری مدرن آن در کنار بافت تاریخی شهر اردبیل بسیار بی نظیر است. در این مرکز خرید انواع پوشاک، زیورآلات و صنایع دستی به فروش می رسند و معمولا نسبت به بقیه مراکز خرید از محدوده قیمتی نسبتا بالایی برخوردار است. همچنین می توانید به کافی‌ شاپ و رستوران موجود در این مرکز خرید بروید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید