جمعه 10 فروردین 1403
خانه تاپ خبر نحوه تمیز کردن هود آشپزخانه با چند نکته ساده
تمیز کردن هود

نحوه تمیز کردن هود آشپزخانه با چند نکته ساده

0

تمیز کردن هود آشپزخانه یکی از مشکلاتی است که اکثر افراد با آن مواجه می شوند. هود آشپزخانه به علت وجود در بالای گاز میتواند چربی زیادی به خودش جذب نماید. در ادامه قصد معرفی ترفندهایی برای تمیز کردن هود آشپزخانه را به شما خواهیم گفت.

نحوه تمیز کردن هود آشپزخانه

نحوه تمیز کردن هود آشپزخانه شامل دو بخش بیرونی و درونی این دستگاه می شود که مطمئنا تمیز کردن بخش داخلی برای اکثر افراد سخت تر است و سوالات زیادی مانند چگونه فیلتر هود را باز کنیم ذهن اکثر کاربران را درگیر کرده است که در ادامه تلاش شده تا به تمامی آن ها پاسخ داده شود.

برای تمیز کردن چربی و از بین بردن بوی نامطبوع هود آشپزخانه و یا به عبارت دیگر نحوه سرویس هود آشپزخانه روش های مختلفی وجود دارد که معمولا استفاده از مواد طبیعی مانند جوش شیرین، سرکه و … رایج تر است و از طرفی دیگر خطر مواد شیمیایی را ندارند.برای تمیز کردن دو بخش بیرونی و خارجی هود می توان از این مواد بهره برد.

۱۰ قدم برای تمیز کردن هود آشپزخانه

قبل از اینکه به سراغ ترفندها برویم بهتر است بیشتر درباره‌ی اهمیت تمیز کردن هود آشپزخانه با هم صحبت کنیم. هود علاوه بر خارج کردنِ بخارِ غذا به از بین بردن بوی پخت‌ و پز و همچنین عملکردِ بهترِ سیستم تهویه‌ی منزل کمک می‌کند و با تمیز کردن آن می‌توانید میزان سلامتِ هوای منزل را افزایش دهید. ممکن است شما همیشه قسمت بیرونیِ هود را تمیز کنید و خیال‌تان راحت باشد که هیچ‌گونه آلودگی‌ در اطراف محل پخت غذا وجود ندارد اما بعد از مدتی متوجه شوید که دیگر بوی غذا،‌ مخصوصا غذاهایی با بوی قوی مثل ماهی، از منزل خارج نمی‌شود و منزلِ شما مملو از عطر غذا است. باید بدانید که این موضوع به دلیل کثیف بودنِ فیلترِ هود است و دیگر نمی‌تواند حتی ذره‌ای از هوای داخل آشپزخانه را به بیرون بکشد. رسیدگیِ به موقع به فضای داخلی هود و تعویض فیلتر باعث می‌شود تا سال‌های سال مثل روز اول کار کند.

۱. فیلترها را جدا کنید

اولین قدم برای تمیز کردن هود، جدا کردن فیلترهای آن و تمیز کردن آن‌ها است. فیلترها، اصلی‌ترین قسمت صفحه‌ی هود هستند و جدا کردن آن‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا میزان آلودگی داخل هود را بهتر ببینید. هر هود فیلتر مخصوص به خود را دارد اما همه‌ی آنها قابلیت جدا شدن دارند. برای جدا کردن فیلتر ممکن است آن را فشار دهید یا از یک طرف بکشید تا بیرون بیاید، بعضی دسته‌ی مخصوص دارند و بعضی دیگر نه، به هر حال در هر هود با یک روش خاص فیلتر قابل جدا شدن است.

تميز كردن فیلتر هود آشپزخانه با سرکه و جوش شیرین

برای تميز كردن فیلتر هود آشپزخانه با سرکه و جوش شیرین در ابتدا به یک قابلمه آب جوش نیاز دارید. فیلترها را در آب در حال جوش قرار دهید و سپس سه قاشق غذاخوری سرکه به آب اضافه کنید و در نهایت به آرامی و با احتیاط کامل دو قاشق غذاخوری جوش شیرین در داخل محلول سرکه و آب بریزید. توجه داشته باشید که قابلمه را از آب پر نکنید زیرا با اضافه کردن جوش شیرین و آب واکنش می دهد. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله فواید سرکه برای مراقبت از مو را مشاهده نمایید.

فیلترها بعد از گذشت زمان از آب خارج کنید و با یک برس تمامی چربی ها را از بین ببرید و بعد از خشک شدن کامل آن ها را در جای خود قرار دهید. تميز كردن فیلتر هود آشپزخانه با سرکه و جوش شیرین یکی از روش های متداول بوده که دیگر نیازی به استفاده از مواد پاک کننده شیمیایی نیست.

همان طور که در بالا گفته شد برای تمیز کردن هود می توان از مواد شوینده شیمایی و همچنین مواد طبیعی کمک گرفت و افراد بنا به دلایلی مختلفی یکی از این روش ها را امتحان کنند که در ادامه استفاده از صحیح از هر دو ماده توضیح داده شده است.

۲. سینک را پر از آب داغ کنید

برای شست‌وشوی فیلتر خود، سینک را پر از آب داغ کنید. بهتر است آب را جداگانه جوش آورده و در سینک بریزید تا دمای بالاتری نسبت به آب داغِ داخل شیر داشته باشد. این کار برای جدا کردن ذرات غذایی و چربی‌هایی‌ است که به فیلتر چسبیده و احتمالا باعث ایجاد بوی ناخوشایند می‌شود. حتما باید فیلتر را در آب داغ غرق کنید و مطمئن شوید که کاملا در آب قرار گرفته است. اگر تمامِ فیلتر در سینک جا نمی‌شود می‌توانید هر بار قسمتی از آن را در آب داغ قرار دهید.

۳. به آب داغ، مایع ظرفشویی و جوش شیرین اضافه کنید

بهتر است قبل از قرار دادن فیلترها در آب داغ، به آن مایع ظرفشویی و جوش شیرین اضافه کنید. توصیه می‌شود برای این کار از مایع ظرفشویی ضد چربی استفاده کنید. ابتدا مایع ظرفشویی را به میزان کافی ریخته و سپس با توجه به حجم آبِ موجود، یک چهارم تا یک دومِ فنجان جوش شیرین اضافه کنید.

۴. فیلترها را در سینک قرار دهید

حالا که مواد شوینده در آب حل شده است، نوبت فیلترها است که در سینک قرار بگیرند. حالت اید‌ئال این است که تمام فیلتر به شکل یک‌جا در سینک قرار بگیرد، اما اگر جا نشد می‌توانید هر بار قسمتی از آن را قرار دهید تا تمیز شود. در آخر اگر قسمتی باقی مانده بود که تمیز نشده بود، مجددا در آب قرار داده و اجازه دهید ذرات چربی از آن جدا شوند.

۵- ۱۰ تا ۱۲ دقیقه به فیلترها استراحت دهید

برای تمیز کردن فیلترها عجله نداشته باشید. حداقل ۱۰ تا ۱۲ دقیقه به آن‌ها زمان دهید تا خیس بخورند و ذرات چربی را از خود جدا کنند. اگر مدت زمان زیادی است که هود را تمیز نکرده‌اید، می‌توانید این زمان را بیشتر کنید؛ تا جایی که تمام ذرات آلودگی از فیلتر پاک شده و کاملا تمیز شود. فراموش نکنید که اگر این مدت زمان طولانی شد، لازم است تا به سینک آب داغ اضافه کنید.

۶- لایه‌برداری کنید

بعد از اینکه فیلترها در محلول آب و مایع ظرفشویی و جوش شیرین حسابی خیس خوردند، نوبت به شستن آن‌ها می‌رسد. برای این کار لازم است فیلترها را اسکراب کنید. برای این کار از یک برس استفاده کنید تا لایه‌های آلودگی به راحتی از آن جدا شود. این کار شبیه به لایه‌برداری است و شما لایه‌های چربی را از فیلتر جدا می‌کنید.

۷- فیلترها را بشویید

وقتی کارِ لایه برداری تمام شد و مطمئن شدید که دیگر ذره‌ای چربی روی فیلتر باقی نمانده است، آب کثیف را خالی کرده و سینک را از آب تمیز پر کنید. با کاری شبیه به لایه‌برداری، که در مرحله قبل انجام دادید، فیلترها را در آبِ جدید بشویید و سپس آب‌کشی کنید. حالا فیلترها را روی یک پارچه‌ی مناسب قرار داده و با یک پارچه‌ی نرم،‌ به آرامی، آن‌ها را خشک کنید.

۸- فیلترها را نصب کنید

حالا وقتِ نصب کردن فیلترها است، به همان روشی که آن‌ها را جدا کردید مجددا وصل کنید. مطمئن شوید که به درستی در جای خود قرار گرفته‌اند و اختلالی در زمان کار کردن پیش نمی‌آید. اگر برای نصب فیلترها دچار مشکل شدید حتما به دفترچه‌ی راهنمای هود مراجعه کنید.

۹- هر ۱ یا ۲ ماه یک بار هود را تمیز کنید

برای تمیز کردن هود را بر اساس تعداد دفعات آشپزی‌تان برنامه‌ریزی کنید. اگر هر روز آشپزی می‌کنید بهتر است هر ماه آن را تمیز کنید اما اگر تعداد دفعات آشپزیِ شما به ۱ یا ۲ روز در هفته محدود می‌شود هر ۲ ماه یک‌بار زمان خوبی برای تمیز کردن هود است. اگر دوست داشتید می‌توانید هر هفته یک بار فیلترهای هود را خارج کنید تا سرعت کثیف شدنِ‌ آن‌ها را ببینید و برنامه‌ی دقیق‌تری برای تمیز کردن‌شان داشته باشید.

۱۰- تمیز کردن بدنه‌ی هود آشپزخانه

در زمان آشپزی کردن میزان زیادی از ذرات چربی و ذراتِ ریزِ غذا به اطراف می‌پاشد، همچنین بخار غذا نیز به اطراف پخش می‌شود، و تمام این‌ها به بدنه‌ی هود می‌چسبند. پس برای اینکه ظاهر هود شما زیبا به نظر بیاید و آلودگی‌ای نیز در اطراف محل پخت‌وپز نداشته باشید، هر بار که فیلترها را تمیز می‌کنید بدنه‌ی هود را نیز تمیز کنید.

هود آشپزخانه وسیله‌ای نیست که با پخت‌وپز ارتباط مستقیم داشته باشد اما پاکیزگی آن، به دلیل نزدیک بودن به محل پخت غذا، بسیار مهم هست. همچنین با پاکیزه نگه‌داشتن آن فضای داخلی آشپزخانه را سالم و دوست‌داشتنی‌تر کرده و همچنین باعث ایجاد هوای مطبوع در فضای منزل می‌شوید.

تمیز کردن هود آشچزخانه با جوش شیرین

یکی از قوی‌ترین پاک کننده چربی هود آشپزخانه، پاک کردن چربی هود با جوش شیرین است. برای از بین بردن چربی هود با جوش شیرین می‌توان آن را به صورت خمیر آماده کرد و یا در اسپری ریخت.در روش تمیز کردن هود آشچزخانه با جوش شیرین در حالت اسپری باید در ابتدا محلول جوش شیرین تهیه کرد و ترکیب آب و جوش شیرین را بر روی هود آشپزخانه اسپری کنید و سپس با یک مسواک یا بااستفاده از یک اسفنج نرم به خوبی  لکه‌ها را از بین ببرید. خمیر جوش شیرین نیز می‌تواند به راحتی چربی را پاک کند و با کمک یک مسواک می‌توانید آن را به بدنه هود زد. اگر شما هم علاقه به روش صحیح مسواک زدن دارید می توانید از اینجا مشاهده نمایید.

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با جوش شیرین

برای تمیز کردن فیلتر هود ابتدا یک قابلمه آب جوش نیاز دارید اما توجه داشته باشید که قابلمه را از آب پر نکنید چرا که با اضافه کردن جوش شیرین، آب واکنش می‌دهد. فیلترها را در آب در حال جوش قرار دهید و سپس دو قاشق غذاخوری جوش شیرین به آب اضافه کنید، و در آخر فیلترها را بعد از دقایقی از آب خارج کنید و با یک برس تمامی چربی‌ها را از بین ببرید و بعد از خشک شدن کامل آن‌ها را در جای خود قرار دهید.

نحوه پاک‌کردن چربی از شیشه هود آشپزخانه

استفاده از شیشه پاک کن بهترین راه برای تمیز کردن شیشه‌های هود است البته از ایجاد فشار زیاد در  هودها برای تمیز کردن خودداری کنید. همچنین می‌توانید از شوینده‌هایی استفاده کنید که در ترکیبات آن تترا وجود دارد. پاک کننده را بر روی دستمال اسپری کنید و روی هود را با آن تمیز کنید و در انتها با یک دستمال نرم و خشک آن را خشک کنید.

لازم به‌ذکر است بگوییم برای پاک کردن چربی از شیشه هود باید بدانید که هودها دارای انواع مختلفی هستند و در دسته‌های پلاستیکی، آهنی ضد زنگ و مسی تقسیم می‌شوند. پاک کردن شیشه و بخش خارجی هود کار به مراتب آسانی است. تنها نکته‌ای که لازم است در این قسمت بدانید این است که به پاک کننده و نوع هودتان توجه داشته باشید تا از آسیب دیدن آن بتوانید جلوگیری کنید.

می‌توانید از ترکیب آب و صابون گرم برای تمیزکاری هودهای آهنی ضد زنگ استفاده کنید و از پاک کننده‌های مس برای هودهای مسی و از انواع تمیز کننده‌ها برای پلاستیکی‌ها استفاده کنید. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله راهنمای انتخاب صابون برای انواع پوست را مشاهده نمایید.

هود آشپزخانه به دلیل اینکه با فرآیند پخت‌ و پز غذا ارتباط مستقیمی دارد، محلی برای تجمع چربی و بستری برای آلودگی نیز هستند. بنابراین لازم است که تمیز کردن هود آشپزخانه و برنامه نظافت آن را جدی بگیرید و در حفظ تمیزی آن کوشا باشید.

سخن پایانی مقاله تمیز کردن هود آشپزخانه

هود آشپزخانه کثیف می تواند ضمن این ظاهر آشپزخانه را بد جلوه دهد، به فضای خوبی برای رشد انواع میکروب ها تبدیل شود پس بهتر است که طی فواصل زمانی کوتاه اقدام به تمیز کردن آن کنید. با توجه به روش های توضیح داده شده در مطلب نحوه تمیز کردن هود آشپزخانه به خوبی می توان از پس این کار بر بیاید. اما در این میان ممکن است سوالاتی در ذهن مخاطب ایجاد شود و یا اینکه بپرسند که راهکارهای ذکر شده برای تمیز کردن سایر وسایل مشابه مانند اجاق گاز موثر است. شاید برخی از روش های معرفی شده برای پاك كردن چربي گاز کاربرد داشته باشد اما باید گفت که بهتر است از روش های بالا تنها برای تمیز کردن چربی و لکه هود استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید