درمان جای جوش با لیزر فرکشنال موثر است؟ از لیزر فرکشنال در چه مواردی استفاده می شود؟ برای درمان جوش چند جلسه لازم است؟ مراقبت های قبل و بعد از استفاده لیزر فرکشنال چیست؟ هزینه ی هر جلسه درمان چقدر است؟ پاسخ این سوالات را در بخش زیبایی پارس مگ بخوانید.

فرکشنال - درمان جای جوش با لیزر فرکشنال

فهرست محتوا نمایش

لیزر فرکشنال co2 چیست؟

لیزر یکی از بهترین روش ها برای درمان فرورفتگی جای جوش و اسکار های روی پوست لیزر فرکشنال co2 می باشد. با استفاده از این روش مقداری گاز دی اکسید کربن به زیر سطح پوست وارد می شد. این امر موجب تحریک پوست به کلاژن سازی و در نهایت جوانسازی پوست می شود.

اسکار ها و فرورفتگی های روی پوست صورت که در سنین مختلف مشاهده می شود در کاهش زیبایی و جذابیت چهره بسیار تاثیر گذار می باشد لیزر فرکشنال co2 بهترین گزینه برای رفع این مشکل می باشد.

علاوه بر لیزر فرشکنال co2 روش های دیگری مانند سابسیژن و میکرونیدلینگ برای رفع این مشکلات پوستی مطرح شده است برای اینکه بدانید کدام روش مناسب شما می باشد و با بکارگیری کدام روش می توانید نتیجه دلخواه خود را دریافت کنید باید حتما پوست شما توسط یک متخصص پوست مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

دکتر امیر سلیمانی بررسی و معاینات لازم را قبل از بکارگیری روش های مختلف پوست انجام می دهند. در اکثر موارد برای دریافت یک نتیجه ایده آل نیاز است که ترکیبی از روش هایی که نام برده شد مورد استفاده قرار گیرد .

نحوه عملکرد لیزر فرکشنال - درمان جای جوش با لیزر فرکشنال

چرا جوش می‌زنیم؟

جوش‌ها می‌توانند بنا بر دلایل مختلفی روی پوست صورت و بدن ظاهر شوند. در ادامه دلایلی را که منجر به جوش صورت و بدن می‌شود را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • تغذیه: غذاهای پرچرب و دارای کربوهیدرات بالا می‌تواند میزان جوش و آکنه صورت را افزایش دهد.
  • ژنتیک: ژنتیک می‌تواند یکی از عوامل موثر و مهم در جوش زدن باشد.
  • هورمون‌های نامتعادل: عدم تعادل در هورمون‌های جنسی و دیگر هورمون‌های بدن می‌تواند منجر به جوش صورت شود. در برخی از مواقع هورمون‌های بدن به دلیل استفاده از داروهای مختلف ممکن است نامتعادل شوند.
  • دوران بلوغ: تغییرات هورمونی و افزایش میزان هورمون‌های جنسی می‌تواند باعث جوش صورت در دوران بلوغ شود. این هورمون‌ها اگر کنترل نشوند می‌توانند چربی پوست صورت را افزایش دهند.
  • استفاده از لوازم آرایش نامناسب: مواد و محصولات آرایشی چرب و بی کیفیت می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به پوست صورت وارد کند.

درمان جای جوش - درمان جای جوش با لیزر فرکشنال

لیزر CO2 فرکشنال چگونه باعث رفع مشکلات پوستی می‌شود؟

در لیزر فرکشنال co2 یا فراکسل ، نور لیزر  به تعداد زیادی شعاعهای کوچکتر نور تقسیم می شود. این پرتو های کوچک نور به لایه های عمیق تر پوست نفوذ می کنند. سپس پوست بوسیله این پرتوهای کوچک نور، پوست جدید را جایگزین پوست آسیب دیده می کند. گرمای لیزر نیز سبب کاهش  کلاژن موجود در پوست شده و درنتیجه باعث تولید کلاژن جدید در پوست می شود.

با استفاده از روش لیزر فرکشنال که بعنوان لیزر جای جوش شناخته می شود، می توان با شدت انرژی کمتر، ایمن تر و سریع تر از سایر لیزر های درمانی، پوست را درمان نمود. در نتیجه، بیماران می توانند روشی بدون ریسک و نگرانی را انجام داده و به جوانسازی پوست خود دست یابند. دستگاه لیزر فرکشنال این مرکز ۲۰۱۷  بوده و همچنین دارای تاییدیه FDA آمریکا است.

برای اینکه ببینید آیا استفاده از لیزر فرکشنال برای شما مناسب است، همکاران ما به صورت تلفنی یک مشاوره رایگان را برای شما تنظیم می کنند.

لیزر فرکشنال در درمان چروک های اطراف چشم، ملسما (لک بارداری)، کراتولین ها، لکه های سنی، زخم های آکنه ناشی از آکنه کیستیک و چسبندگی پوست استفاده می شود.

از لیزر CO2 فرکشنال در چه مواردی استفاده می‌شود؟

لیزر CO2 فرکشنال معمولاً جهت رفع جای جوش و زخم به کار برده می‌شود. از این روش همچنین برای درمان بسیاری از عارضه‌های پوستی استفاده می‌شود. این موارد عبارتند از:

  • لکه‌های پیری
  • چین و چروک‌های پنجه‌کلاغی
  • بزرگ شدن غده‌های چربی (خصوصاً اطراف بینی)
  • خطوط و چین و چروک‌های ظریف
  • تیرگی پوست
  • افتادگی پوست
  • آفتاب‌سوختگی
  • رنگ پوست غیر یکنواخت
  • زگیل

فرکشنال co2 - درمان جای جوش با لیزر فرکشنال

از لیزر CO2 فرکشنال جهت رفع مشکلات فوق بر روی صورت، گردن و دست استفاده می‌شود. این روش جهت رفع جای جوش و زخم بسیار مناسب می‌باشد. متخصصین پوست استفاده از لیزر CO2 فرکشنال را جهت بهبود پوست پس از لیفت نامناسب صورت توصیه می‌کنند.

مزایا لیزر فرکشنال co2

افزایش سن باعث بوجود آمدن چروک هایی در اطراف چشم و دور دهان و همچنین افتادگی و شلی پوست می شود که با استفاده از لیزر فرکشنال co2 می توان علاوه بر از بین بردن اسکار، تمامی این مشکلات را که نشانه ای از پیری است را برطرف کرد و زیبایی و شادابی از دست رفته پوست را بازگرداند.

در گذشته لیزری که برای از بین بردن اسکار و فرورفتگی های روی پوست مورد استفاده قرار می گرفت مشکلاتی را بوجود می آورد و فرد دردبسیاری را تحمل می کرد و زمان التیام بخشی پوست گاهی به ۳ تا ۴ هفته می رسید. در این مدت پوست باید پانسمان می شد اما امروزه با بکارگیری لیزر فرکشنال co2 دیگر این مشکلات بروز پیدا نمی کند و نیازی به پانسمان پوست نمی باشد.

مکانیزم لیزر فرکشنال co2 نسبت به لیزر co2 قدیمی بدین گونه می باشد که ستون های از نور لیزر با شعاع هایی بسیار باریک در حد میکرون بر روی سطح پوست تابیده می شود، در صورتی که در لیزر co2 نور لیزر با شعاع های بسیار بزرگتری بوده است.

با بکارگیری لیزر فرکشنال co2 به سایر نقاط مختلف پوست هیچ گونه آسیبی وارد نمی شود، زیرا شعاع لیزر ها بسیار کوچک است. نور تابیده شده از این لیزر با سرعت خاصی و در عمق مناسبی وارد لایه درم پوست (لایه میانی پوست) می شود و باعث از بین رفتن جای اسکار و فرورفتگی های روی پوست می شود.

بهترین دستگاه فرکشنال - درمان جای جوش با لیزر فرکشنال

عوارض لیزر جای جوش چیست؟

یک کلینیک پوستی خوب با تجربه در لیزر، بهترین راه برای جلوگیری از هر گونه عوارض است.  عوارض این روش بسیار نادر است. اما در اینجا یک لیست از برخی از عوارض احتمالی درمان های لیزر فرکشنال CO2 آمده است:

درد

به علت اقداماتی که در بالا ذکر شد، اغلب مردم در طول درمان احساس درد بسیار کمی دارند. در ضمن اولین روز پس از جراحی درد خفیفی وجود دارد.

رنگ صورتی ممکن است دو هفته تا دو ماه پس از لیزر ادامه یابد. در موارد نادر، ممکن است سه تا شش ماه نیز طول بکشد.

التیام زخم

لیزر فرکشنال CO2 سبب زخم سطحی روی پوست می شود که تقریبا ۲ تا ۱۰ روز بهبود آن به طول می انجامد. آسیب سطحی لایه های بیرونی پوست ممکن است باعث تورم ملایم شود. هنگامی که سطحی از پوست درمان می شود، ممکن است در حدود ۴-۶ هفته به نور خورشید حساس باشد.

تغییرات رنگدانه

رنگدانه های منطقه تحت درمان ممکن است افزایش یا کاهش یابد. این عارضه نادر است و اغلب در پوست تیره تر و ۲-۶ هفته بعد از درمان رخ می دهد.

تورم بیش از حد

بلافاصله پس از جراحی لیزر، تورم پوست ایجاد می شود. این وضعیت موقت است و از سه تا هفت روز بعد از لیزر حل خواهد شد.

زخم

شانس بسیار کمی برای زخم شدن محل لیزر وجود دارد که شامل زخم های هیپرتروفی یا، به ندرت، زخم های کلئوئیدی ضخیم می باشد. برای به حداقل رساندن شانس زخم، مهم است دستورالعمل های پس از عمل را به دقت دنبال کنید.

قرار گرفتن لیزر در معرض چشم

در حین عمل لیزر، چشم خود را بسته نگه دارید و همیشه در طول درمان لیزر، از محافظ چشم استفاده نمایید.

عفونت

عفونت گاها می تواند رخ دهد و اگر فورا درمان نشود، ممکن است باعث بروز زخم شود. اما اگر در مراکز معتبر و تحت نظر پزشک انجام شود چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

اقدامات مورد نیاز پیش از درمان جای جوش با لیزر فرکشنال

پیش از به کارگیری لیزر CO2 فرکشنال توصیه می‌شود که موارد زیر در نظر گرفته شوند:

  • از مصرف محصولات حاوی رتینوئید خودداری کنید چرا که امکان دارد این محصولات بر نتیجه نهایی درمان تأثیر بگذارند.
  • دو هفته پیش از لیزردرمانی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید.
  • مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپیرین و ویتامین E را متوقف کنید زیر می‌توانند سبب طولانی شدن روند انعقاد خون شوند.
  • جهت اطمینان از دارا بودن شرایط لازم به منظور استفاده از این روش درمانی با متخصص پوست مشورت کنید.

درمان جوش - درمان جای جوش با لیزر فرکشنال

اقدامات مورد نیاز در روز درمان جای جوش و زخم با لیزر فرکشنال

  • طبق دستور پزشک، پماد یا کرم موضعی را در ناحیه مورد نظر استفاده کنید.
  • در صورت وجود درد یا سوزش در ناحیه تحت درمان می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. یخ نباید به طور مستقیم بر روی پوست قرار داده شود.
  • در صورت تمایل می‌توانید بر روی پوست از اسپری آب معدنی استفاده کنید.
  • جهت رفع درد می‌توانید داروی مسکن (مثل استامینوفن یا ایبوپروفن) مصرف کنید.

اولین شب پس از درمان جای جوش با لیزر فرکشنال

  • در زمان خواب سر خود را کمی بالا قرار دهید.
  • به منظر عدم تماس کرم یا پماد با بالش، یک تکه دستمال کاغذی را روی بالش خود بگذارید.
  • در صورت بروز حساسیت چشمی می‌توانید از مواد روان‌کننده چشم (مثل سیستین) استفاده کنید.

اقدامات بعد از درمان جای جوش با لیزر فرکشنال

حتماً بعد از لیزر پوست خود این موارد را در اولویت قرار بدهید:
⦁ سعی کنید آب زیاد بنوشید.
⦁ از استعمال سیگار و الکل از ۳ تا ۷ روز پرهیز کنید.
⦁ پوست خود را زیاد مرطوب نکنید.
⦁ از استفاده لوازم آرایشی غیر استاندارد پرهیز کنید.
⦁ تا چند روز پس از لیزر از استفاده لوازم آرایشی پرهیز کنید.
⦁ سطح پوست خو را با دستمال و حوله سفت تمیز نکنید.
⦁ مصرف میوه‌جات و سبزیجات را در اولویت قرار بدهید.
⦁ از خوردن غذا‌های سرخ کردنی یا بسیار تند پرهیز کنید.
⦁ گرمی‌جات نخورید یا مصرف آن را کاهش دهید.
⦁ از خوردن ناپرهیزانه شیرینی جات پرهیز کنید.

با رعایت و پرهیز غذایی که در بالا گفته شد، می‌توانید لیزر را خیلی راحت‌تر انجام دهید و پوستتان صدمه‌ای نبیند. گفتیم که گاهی ممکن است حتی پوست شما با عدم مصرف برخی از خوراکی‌ها، پرهیز غذایی و استفاده از برخی دارو‌ها سلامت خودش را بدست آورد و نیازی به لیزر جای جوش نباشد.

اما حتماً با پزشک خود مشورت کنید چرا که بعد از تشخیص پزشک و ویزیت پوست شما طبق بررسی‌های انجام شده و درصد آسیب‌دیدگی پوست صورت لیست قیمت لیزر جوش صورت برای شما به صورت کامل بیان خواهد شد.

مصرف ویتأمین‌های دی، سی و زینک را فراموش نکنید تا پوستی سالم و جذاب داشته باشید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از عوارض احتمالی که ممکن است در حین لیزر جای جوش به وجود آید حتماً به یک متخصص و پزشک حرفه‌ای رجوع کنید. با این کار می‌توانید عوارض لیزر را به صفر برسانید و با خیال راحت بعد از لیزر جای جوش با اعتماد به نفس کافی در جمع‌های دوستانه و خانوادگی بدرخشید.

نتایج لیزر فرکشنال به چه صورت است؟

بهبودی بعد از درمان با لیزر فرکشنال معمولا در حدود ۲ تا ۳ ماه بعد دیده می شود. این نتایج به مدت طولانی پایدارند و اکثرا دائمی هستند،  درنتیجه درمان هایی همراه با این روش مورد نیاز است. در نظر داشته باشید اگر پوست شما به هر دلیلی دچار آسیب شده می بایست از پوست خود مراقبت کنید. در صورت عدم مراقبت ممکن است ضایعات پوستی مجددا باز گردد.(به طور مثال ضایعات ناشی از عدم استفاده از ضد آفتاب)

فواید لیزر فرکشنال - درمان جای جوش با لیزر فرکشنال

مدت زمان لیزر co2 برای جای جوش چقدر است؟

بر خلاف دیگر درمان های لیزری پیشرفته، هیچ زمان بهبودی در روش درمان با لیزر فرکشنال وجود ندارد. با این حال، برای هفته اول، پوست شما اغلب متورم و قرمز به نظر می رسد.

آیا درمان جای جوش با لیزر فرکشنال درد دارد؟

بیماران درد کمی را حین لیزر توصیف می کنند. در این روش درمان، موضع مورد لیزر کاملا گرم می شود، لذا پماد های بی حس کننده موضعی و هوای سرد احساس درد و ناراحتی را تقریبا از بین می برد.

آیا می توان لیزر فرکشنال CO2 را با سایر روش های درمانی دیگر انجام داد؟

لیزر فرکشنال تداخلی با روش های دیگر ندارد فقط در صورتی که تزریق ژل هیالورونیک اسید صورت گیرد می تواند فرآیند جذب این ژل را مقداری سریع تر کند.

مدت زمان ماندگاری لیزر co2 برای جای جوش چقدر است؟

پاسخ این سوال بستگی به این دارد که شما چطور پوست خود را از خورشید و سایر عواملی که موجب پیر شدن پوست می شوند مانند سلامت عمومی، سیگار کشیدن، تغییر در وزن و غیره محافظت می کنید. اگر کرم ضد آفتاب و کلاه های نقاب دار استفاده کنید، می توانید اثرات درمانی لیزر خود را برای چندین سال حفظ کنید.

چه زمانی نتایج این روش قابل مشاهده اند؟

در نظر داشته باشید که از بین بردن جای جوش با لیزر برای جای جوش به نوع آسیب پوست بستگی دارد. اگر آسیب عمیق تر باشد درنتیجه مدت زمان درمان طولانی تر شده و اگر آسیب سطحی تر باشد مدت زمان بهبودی کمتر خواهد بود. در درمان عمیق تر، نتایج به طور کلی بهتر است.

برخی از نتایج را فوری مشاهده خواهید کرد، اما نتایج کامل پس از ۳-۶ ماه مشاهده خواهد شد. پس از بهبودی پوست، که ممکن است تا ۳-۱۴ روز طول بکشد، دوره ای ۴ تا ۶ هفته پس از آن پوست شما کمی صورتی می شود. در طول این دوره، پوست شما صاف تر می شود. همانطور که رنگ پوست تان به حالت عادی باز می گردد، خطوط کمتر و درخشندگی بیشتری را می بینید.

آیا می توان بلافاصله به کار و فعالیت ادامه داد؟

نه، شما باید بقیه آن روز را استراحت و با استفاده از یخ منطقه تحت درمان را بپوشانید.

چند جلسه برای درمان جای جوش با لیزر فرکشنال مورد نیاز است؟

لیزر صورت برای جای جوش به میزان آسیبی که پوست بر اثر نور خورشید دیده، زخم و چین و چروک و اینکه شما چقدر می توانید بعد از درمان استراحت کنید، بستگی دارد. اما معمولا جلسات درمان بین ۲ تا ۶ جلسه خواهد بود. در مورد لیزر خانگی موهای زائد بیشتر بدانید.

به چه دلایلی نمی توان از لیزر فرکشنال استفاده کرد؟

در صورت استفاده از داروهایی که حساسیت به نور را افزایش می دهند، استفاده از ضد انعقاد (بعضی ها خوب است)، استفاده از Accutane در سال گذشته (در مقایسه با ۶ ماه)، شیمی درمانی، سابقه بهبودی دشوار یا زخم، تاریخ اختلالات خونریزی و بارداری لیزر فرکشنال توصیه نمی شود.

هزینه دستگاه فرکشنال - درمان جای جوش با لیزر فرکشنال

آیا شستن صورت بعد از لیزر صورت برای جای جوش ایجاد مشکل می کند؟

تا یک روز از شستن و مرطوب کردن ناحیه ی لیزر شده خودداری شود. شما می­توانید ناحیه لیزر شده را پس از ۲۴ ساعت با آب  و به آرامی شستشو دهید.

زمان بهبودی پس از درمان با لیزر CO2 فرکشنال 

با استفاده از فن‌آوری استفاده شده در روش لیزر CO2 فرکشنال، بافت‌های سالمی زیر پوست (بین قسمت‌هایی که حرارت به آن وارد شده) وجود خواهند داشت. این بافت‌های سالم، سلول‌ها و پروتئین مورد نیاز جهت بهبود سریع پوست را فراهم می‌سازند.

در نتیجه مدت زمان بهبودی پس از استفاده از لیزر CO2 فرکشنال کوتاه می‌باشد و 5 تا 7 روز طول می‌کشد.

انجام لیزر صورت برای جای جوش چند دقیقه طول می کشد؟

لیزر فرکشنال ، فرایند تقریبا سریعی است و اغلب بیشتر از ۳۰ دقیقه طول نمی کشد.

هزینه درمان لک صورت با لیزر چقدر است؟

همانطور که در عکس قبل و بعد از لیزر جای جوش می‌بینید، خودتان به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که سطح پوست تا چه اندازه تغییرات جدی‌ای داشته است. لیزر جای جوش باعث می‌شود تا منافذ باز پوست به صورت جدی بسته شود و چربی‌ها و باکتری‌های کمتری در منافذ پوست جمع شوند و منجر به انواع مختلف آکنه شوند.

اما به هر دلیل ممکن است بخواهید بدانید که هزینه درمان لک صورت با لیزر چقدر است؟ برای اطلاع از اینکه قیمت هر جلسه لیزر فراکشنال co2 چقدر هزینه بر است باید مجموعه‌ای از اقدامات مد نظر گرفته شود که عبارتند از:
⦁ تعداد جلساتی که مراجعه‌کننده به لیزر نیاز دارد
⦁ نوع دستگاهی که برای لیزر استفاده می‌شود
⦁ تخصص و میزان مهارت پزشکی که کار را انجام می‌دهد
⦁ میزان آسیب دیدگی پوست مراجعه‌کننده
⦁ و…

کلیه این موارد در تشخیص هزینه لیزر صورت برای لک، جوش، کیست و اکنه مؤثر است. پس قبل از هرچیزی باید با پزشک خود در این باره مشورت کنید و شرایط پوستی خود را بسنجید. به این دلیل که گاهی ممکن است حتی پوست شما با عدم مصرف برخی از خوراکی‌ها، پرهیز غذایی و استفاده از برخی دارو‌ها سلامت خودش را بدست آورد و نیازی به لیزر جای جوش نباشد.

اما اغلب هزینه لیزر جای جوش آنقدر زیاد نیست و می‌توان آن را در حیطه موارد جراحی زیبایی سبک و مقرون به صرفه محسوب کرد. مواردی که باید در مورد لیزر پوست بسیار به آن توجه کرد، در ابتدای مقاله به صورت مفصل شرح داده شد اما ذکر این چند نکته را نیز خالی از لطف نمی‌دانیم.

جمع بندی

همیشه لیزر فرکشنال گزینه مناسبی نیست! اجازه بدهید پزشک با توجه به شرایط پوست و سن شما بهترین پیشنهاد را به شما بدهد. درنهایت، مهم است به یاد داشته باشید که هر شخص اهداف شخصی خود و نیاز های سلامتی خودش را دارد و باید پس از معاینه توسط پزشک و به تشخیص او به بهترین نتیجه برسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید