قورمه سبزی بدون گوشت میتواند برای کسانی که عاشق این خورشت هستند اما با گوشت قرمز میونه خوبی ندارند جایگزین مناسبی باشد.در این مطلب از پارس مگ ما 4 روش برای پخت خورشت قورمه سبزی بدون گوشت را به شما آموزش میدهیم.

قورمه سبزی بدون گوشت - خورشت و برنج

فهرست محتوا نمایش

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی بدون گوشت 

قرار نیست همیشه قورمه سبزی با گوشت پخته و عالی بشه ، یه وقتایی هم ممکنه ، مهمون گیاه خوار داشته باشیم و یا گوشت قرمز برامون ضرر داشته باشه و یا اصلا گوشت در دسترس نداشته باشیم .پس اینجا دیگه باید هنرمونو نشون بدیم و با همون مقدار امکانات یه قورمه سبزی خیلی خوشمزه درست کنیم که اصلا نبودن گوشت توش احساس نشه.پس با ما همراه بشید تا همه نکات لازم برای پخت یه خورشت قرمه سبزی بدون گوشت رو یاد بگیرید.

مواد لازم خورش قرمه سبزی بدون گوشت 

  • سبزی قورمه :400 گرم
  • لوبیا چیتی :100 گرم
  • لیمو عمانی :2 عدد متوسط
  • پیاز :1 عدد متوسط
  • زعفران :به مقدار لازم
  • آبلیمو :2 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه :به مقدار لازم

دستور پخت خورشت قورمه سبزی بی گوشت 

مرحله اول

برای تهیه قرمه سبزی بدون گوشت ابتدا لوبیا رو از چند ساعت قبل خیس بدید و چند  باز هم آبش رو عوض کنید تا نفخش گرفته بشه. بعد به صورت جداگانه بپزید .

مرحله دوم

سبزی تمیز شده رو به صورت ریز خرد کنید و داخل تابه ای تفت دهید تا آب اضافه آن گرفته بشه و بعد از آون مقداری روغن داخل سبزی بریزد و با حرارت کم سبزی قورمه سبزی رو سرخ کنید.

مرحله سوم

پیاز را خرد کنید و داخل قابلمه ای مناسب با حجم خورشت قورمه سبزی، مقداری روغن بریزید و پیاز رو تفت بدید تا سبک بشن. سپس ادویه های لازم مثل نمک، فلفل ، زردچوبه و زعفران رو به پیاز اضافه بکنید و بگذارید تا پیاز طلایی بشه. بعد لوبیا قرمز خیس داده شده و سبزی سرخ شده رو بهش اضافه کنید .

مرحله چهارم و نهایی 

3/4 قابلمه را از آب پر کنید و بگذارید تا بجوشه و بعد درب قابلمه را بگذارید و بعد از نیم ساعت آبلیمو و لیموعمانی که از قبل هسته آن خارج شده را درون قابلمه بریزد. بعد از نیم ساعت خورشت قورمه سبزی بدون گوشت شما آمادست و می تونید در کنار برنج میل کنید.

نکات تهیه قورمه سبزی بدون گوشت

  • مقدار مواد ذکر شده در این دستور تهیه برای 3 نفر مناسب می باشد .
  • به جای گوشت میتوانید از سویا داخل خورشت قرمه سبزی نیز استفاده کنید .
  • می توانید از لوبیا قرمز به جای لوبیا چیتی استفاده کنید .
  • سبزی قورمه شامل گشنیز، جعفری، تره، شنبلیله و اسفناج می باشد .

قورمه سبزی بدون گوشت - خورشت و سالاد

در پارس مگ بخوانید : ۱۲ روش گرفتن تلخی خورشت سبزی سه سوته و آسان

مراحل طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با سویا

اگر به هر دلیلی گوشت نمی‌خورید و به دنبال راهی برای درست کردن قرمه سبزی بدون گوشت مخصوص گیاهخواران برای وعده شام یا لیست ناهار هستید، می‌توانید این غذای خوشمزه را با سویا نیز آماده کنید. طرز تهیه قورمه سبزی بدون گوشت و با سویا بسیار راحت است. برای تهیه این خورش گیاهی بهتر است به جای سویای معمولی از سویای درشت استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با طریقه پخت قورمه سبزی با سویا آشنا شوید.

مرحله اول ؛ خیساندن و نیم پز لوبیا برای قورمه سبزی با سویا

در اولین مرحله از طریقه پخت قورمه سبزی با سویا باید لوبیا قرمز را بشویید و برای ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. در این فرصت چندین بار آب لوبیاها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها به طور کامل از بین برود. سپس آن را به همراه کمی آب روی گاز قرار دهید تا نیم پز شود.

مرحله دوم ؛ سرخ کردن سبزی قورمه سبزی گیاهی با سویا

در این مرحله از طرز تهیه قورمه سبزی با سویا باید سبزی قورمه سبزی را در مقداری روغن سرخ کنید. این کار را به حدی انجام دهید تا آب سبزی به طور کامل کشیده شود و خوب در روغن سرخ شود.

مرحله سوم ؛ خیساندن سویا

در این مرحله از طرز تهیه قورمه سبزی با سویا برای خیساندن سویا باید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. سپس اجازه دهید سویا برای مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت خیس بخورد و کمی نرم شود. سپس سویاها را آبکش کنید و با دست فشار دهید تا آب اضافی از سویا خارج شود.

مرحله چهارم ؛ تفت دادن پیاز و سویای قورمه سبزی گیاهی

در این مرحله از طرز تهیه قورمه سبزی سریع بدون گوشت با سویا باید پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید. سپس زمانی که پیازها کمی سبک شدند، می‌توانید سویا را آبکش کنید و کمی فشار دهید و به پیاز اضافه کنید. مقداری زردچوبه و ادویه و نمک به مواد بزنید و صبر کنید تا سویا خوب سرخ شود.

مرحله پنجم ؛ اضافه کردن سبزی سرخ شده به قورمه سبزی گیاهی

در این مرحله از طرز تهیه قورمه سبزی با سویا بعد از چند دقیقه زمانی که سویا سرخ شد، آن را داخل قابلمه بریزید. سپس سبزی سرخ شده را به سایر مواد خورشت قورمه سبزی بدون گوشت اضافه کنید. لیمو عمانی را با چنگال سوراخ ‌کنید و به همراه ۲ لیوان آب داخل قابلمه بریزید.

مرحله ششم ؛ اضافه کردن لوبیا به خورش قورمه سبزی با سویا

در آخرین مرحله از طرز تهیه قرمه سبزی بدون گوشت و در نیم ساعت آخر پخت قرمه سبزی، لوبیا قرمز نیم پز شده را به خورشت سبزی اضافه کنید و اجازه دهید قرمه سبزی به خوبی جا بیفتد.

نکات و فوت و فن‌های خوشمزه شدن قورمه سبزی با سویا

  • در طرز تهیه قورمه سبزی با سویا بهتر است از سویای درشت فرآوری شده استفاده کنید. بافت این نوع سویا شباهت زیادی به گوشت دارد که می‌توانید آن را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها تهیه کنید.
  • در طرز پخت قورمه سبزی با سویا باید از ترکیب تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و در صورت تمایل کمی اسفناج استفاده کنید.
  • در طرز تهیه قورمه سبزی با سویا سعی کنید آب زیادی به خورشت اضافه نکنید تا خورش شما حالت آبکی پیدا نکند و بهتر جا بیفتد.
  • برای درست کردن یک قورمه سبزی گیاهی می‌توانید طرز تهیه قورمه سبزی با قارچ را نیز امتحان کنید.
  • معمولاً در طرز پخت قورمه سبزی با سویا از ادویه خاصی استفاده نمی‌شود، اما در صورت تمایل می‌توانید از مقداری ادویه خورشتی نیز استفاده کنید.
  • در طرز پخت قورمه سبزی با سویا می‌توانید در کنار لیمو عمانی مقداری آبغوره یا آبلیمو نیز به خورشت اضافه کنید.
  • درست کردن قرمه سبزی با سویا یک راهکار فوق‌العاده برای افراد وگان یا گیاهخوار است. اگر دوست دارید یک قرمه سبزی مقوی و خوشمزه بدون گوشت آماده کنید، می‌توانید مقداری سویای درشت تهیه کنید و بعد از خیساندن، آن را فشار دهید و در خورشت به جای گوشت از آن استفاده کنید.
  • طعم این قرمه سبزی گیاهی فوق‌العاده خوشمزه است و مزه بی‌نظیری دارد. تقریباً کلیه مراحل طرز تهیه قرمه سبزی گیاهی با سویا شبیه به قورمه سبزی عادی است، تنها باید به جای گوشت تکه‌ای از سویای درشت استفاده کنید.

قورمه سبزی بدون گوشت - خورشت در کاسه آبی

طرز تهیه خورش قورمه سبزی با مرغ

مرحله اول

برای تهیه خورش قورمه سبزی با مرغ ابتدا باید لوبیا را بشویید و از شب قبل در آب بخیسانید. بهتر است حدودا ۱۲ ساعت در آب خیس بخورد تا نفخ آن کاملاً گرفته شود.

مرحله دوم

لوبیا را در قابلمه‌ای بریزید و اجازه دهید به مدت ۴ الی ۵ ساعت روی حرارت ملایم بپزد. البته به کمک زودپز می‌توانید لوبیاها را یک الی یک ساعت و نیمه بپزید.

مرحله سوم

در مدتی که لوبیا در حال پخت است سبزی قورمه را بشویید و ساطوری کنید. سبزی را در ماهیتابه بریزید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا کاملا آب آن کشیده شود. سپس با کمی روغن در ماهیتابه به خوبی سرخ کنید.

مرحله چهارم

سینه مرغ را تمیز کنید و از استخوان جدا کنید. سپس آن را برش‌های مستطیلی و کوچک بزنید. البته در این مرحله از گوشت ران مرغ نیز می‌توانید استفاده کنید. 

مرحله پنجم

پیاز را بشویید و خرد کنید. در قابلمه‌ای کمی روغن بریزید و پیازها را تفت دهید. سپس کمی زردچوبه اضافه کنید. گوشت مرغ را به پیازها اضافه کنید و با هم سرخ کنید.

مرحله ششم

سبزی قورمه را به پیاز و مرغ اضافه کنید. کمی تفت دهید و سپس لوبیا را در قابلمه بریزید. خورش قورمه سبزی با مرغ به اندازه ی یک بند انگشت آب داشته باشد کافی است. مقداری نمک، فلفل و ادویه دلخواه اضافه کنید و بهم بزنید.

مرحله هفتم

لیمو عمانی‌ها را از وسط نصف کرده، هسته‌هایش را جدا کنید و در خورش بیندازید. سپس در قابلمه را بگذارید و به مدت یک ساعت اجازه دهید خورش قورمه سبزی روی حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد.

مرحله هشتم

در این مدت برنج را بشویید و به صورت آبکش یا دمی، پلو را تهیه کنید. می‌توانید ته دیگ نان یا سیب زمینی برای این غذا درست کنید.

پلو و خورش قورمه سبزی با مرغ را می‌توانید با ماست، سالاد شیرازی، دوغ، انواع ترشی، سبزی خوردن، فلفل سبز و… نوش جان کنید.

نکات کلیدی تهیه خورش قورمه سبزی با مرغ

۱- برای تهیه خورش قورمه سبزی با گوشت مرغ می‌توانید به جای لوبیا قرمز از لوبیا چیتی و یا لوبیا چشم بلبلی استفاده کنید. قورمه سبزی با مرغ و لوبیا چشم بلبلی راحت‌تر تهیه می‌شود چون برای پخت لوبیا فقط به یک ساعت زمان احتیاج است.

۲- اگر می‌خواهید خورش قورمه سبزی مجلسی با مرغ تدارک ببینید فقط کافی است پیاز را در روغن خیلی داغ سرخ کنید. همچنین برای تفت دادن سبزی باید زمان زیادی صرف کنید. (حدود نیم ساعت مناسب است.) در این صورت قورمه سبزی شما خوشرنگ‌تر خواهد شد.

۳- اگر حس کردید آب خورش قورمه سبزی شما کم است می‌توانید نصف پیمانه آب جوش به خورش هنگام پخت اضافه کنید.

۴- در دستور پخت خورش قورمه سبزی با گوشت مرغ می‌توانید نسبت سبزی‌ها را به دلخواه خودتان تغییر دهید. اما ما پیشنهاد می‌دهیم که از ۱۵۰ گرم گشنیز، ۱۵۰ گرم جعفری، ۲۰۰ گرم تره، ۱۵ گرم اسفناج و ۵۰ گرم شنبلیله استفاده کنید.

قورمه سبزی بدون گوشت - خورشت قورمه با مرغ

طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ

میزان کالری در ۱۰۰ گرم: ۱۰۶
زمان آماد سازی مواد: ۱۵ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت: ۹۰ دقیقه

مواد لازم در طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ (برای ۴ نفر)

  • سبزی قورمه سبزی: نیم کیلوگرم
  • پیاز: ۱ عدد
  • قارچ ورقه‌ای خرد شده: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • لیمو عمانی: ۴ عدد
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه خورشتی: به مقدار لازم
  • روغن مایع: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ

قورمه سبزی یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین انواع خورش ایرانی است که شما می‌توانید آن را هم با گوشت و هم بدون گوشت آماده کنید. اضافه کردن مقداری قارچ به جای گوشت ایده فوق‌العاده‌ای برای درست کردن یک قورمه سبزی ویگن و گیاهی بدون گوشت و خوشمزه است. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن خورشت قورمه سبزی بدون گوشت با قارچ آشنا شوید.

مرحله اول ؛ خیساندن لوبیا برای قورمه سبزی گیاهی

قبل از هر کاری برای درست کردن قورمه سبزی گیاهی با قارچ باید لوبیا قرمزها (یا لوبیا چیتی) را بشویید و حداقل برای ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آب قرار دهید تا نفخ آن برطرف شود. در این مدت زمان سعی کنید آب لوبیاها را چند بار عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود.

مرحله دوم ؛ خرد کردن سبزی قورمه سبزی وگان

در دومین مرحله از طرز تهیه قرمه سبزی بدون گوشت باید سبزی‌ قورمه را خوب بشویید و ریز و ساطوری خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و سبزی را خوب سرخ کنید.

مرحله سوم ؛ تفت دادن پیاز برای قورمه سبزی با قارچ

بعد از آماده شدن سبزی خورش قورمه سبزی، باید پیاز را پوست بگیرید و به صورت ریز یا نگینی خرد کنید. سپس در یک ماهیتابه کمی روغن و زردچوبه بریزید و پیاز را خوب سرخ کنید.

مرحله چهارم ؛ تفت دادن قارچ‌ها برای قورمه سبزی گیاهی

بعد از این که پیاز کمی سرخ شد، نوبت به اضافه کردن قارچ‌های خرد شده است. برای خورش قورمه سبزی گیاهی بهتر است قارچ‌ها را به صورت اسلایسی خرد کنید. اما اگر قارچ‌ها خیلی ریز هستند، می‌توانید آن‌ها را به صورت درسته نیز تفت دهید. سپس کمی فلفل سیاه به قارچ‌ها اضافه کنید.

مرحله پنجم ؛ اضافه کردن لوبیا و سبزی به ترکیب پیاز و قارچ خورش سبزی

در حین تفت دادن قارچ‌ها، لوبیا قرمز را در آب بریزید و اجازه دهید نیم پز شود. سپس لوبیای نیم پز شده را به ترکیب پیاز و قارچ سرخ شده اضافه کنید. سپس سبزی سرخ شده را نیز به خورش اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله ششم ؛ اضافه کردن آب به خورش قورمه سبزی گیاهی

بعد از این که همه مواد را اضافه کردید، نوبت به اضافه کردن آب است. برای این کار باید چند لیوان آب به خورش قرمه سبزی گیاهی خود اضافه کنید. سپس حرارت را زیاد کنید تا ابتدا آب به جوش بیاید. سپس می‌توانید حرارت را کم کنید و درب قابلمه را به صورت نیمه باز بگذارید تا خورشت به خوبی جا بیفتد.

مرحله هفتم ؛ اضافه کردن لیمو عمانی به مواد خورشت قورمه سبزی گیاهخواران

در این مرحله از طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ لیمو عمانی‌ها را سوراخ کنید و داخل خورش بیندازید. برای گرفتن تلخی لیمو عمانی بهتر است که آن را نصف کنید. سپس برای نیم ساعت در آب ولرم قرار دهید تا تلخی لیموها گرفته شود. لیموها را در ۲۰ دقیقه آخر همراه با مقداری نمک به خورش اضافه کنید و نمک خورش را اندازه بگیرید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه قورمه سبزی با قارچ

  • در طرز تهیه قورمه سبزی وگان می‌توانید به جای لیمو عمانی از پودر لیمو عمانی یا آبلیموی تازه یا آبغوره نیز استفاده کنید.
  • برخی افراد در طرز تهیه قورمه سبزی بدون گوشت مقداری رب گوجه فرنگی نیز به خورش اضافه می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را در روغن تفت دهید، سپس آن را داخل خورش بریزید.
  • در طریقه پخت قورمه سبزی با قارچ می‌توانید بنا به سلیقه خودتان میزان قارچ را کم یا زیاد کنید.
  • برای درست کردن قورمه سبزی با قارچ می‌توانید به سبک قورمه سبزی شمالی مقداری گوجه فرنگی و بادمجان سرخ شده روی خورش قرار دهید.
  • برای سبزی قرمه سبزی گیاهی می‌توانید از ترکیب تره، جعفری، کمی شنبلیله استفاده کنید.

خلاصه اینکه اگر گیاهخوار هستید، به این معنا نیست که نمی‌توانید خورش قرمه سبزی بخورید. خورشت قورمه سبزی بدون گوشت معمولاً به روش های متفاوتی آماده می‌شود. شما می‌توانید یک قورمه سبزی وگان با قارچ آماده کنید و همراه با برنج میل کنید. معمولاً مقدار قارچی که به این خورش اضافه می‌شود اختیاری است و شما می‌توانید بنا به سلیقه خودتان آن را کم یا زیاد کنید.

قورمه سبزی بدون گوشت - قورمه با قارچ

سوالات متداول

طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ چگونه است ؟

در طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ می‌توانید از قارچ اسلایس شده به جای گوشت استفاده کنید.

ترکیب سبزی برای درست کردن قورمه سبزی با قارچ چیست ؟

برای درست کردن قورمه سبزی با قارچ از سبزی قورمه یا از ترکیب تره، جعفری، کمی شنبلیله استفاده کنید.

قورمه سبزی بدون گوشت - خورشت در کاسه سفید

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید