خواص دانه چیا آنقدر زیاد است که میتوان آن را یک منبع کامل غذایی دانست. برای افرادی که ورزش میکنند و دنبال رژیم غذایی لاغری هستند دانه چیا بهترین انتخاب است. ما چند روش خوشمزه برای مصرف این دانه مقوی را در اختیارتان قرار دادیم ایم.

دانه چیا چیست

این دانه یک شبه غلات است، اما فیبر بسیار زیادی دارد و البته نوع فیبر موجود در دانه چیا، با فیبری که در نشاسته و سایر انواع کربوهیدرات‌ها وجود دارد متفاوت است.دانه چیا - خواص دانه چیادانه چیا از نعناییان است و در کشور مکزیک، بومی محسوب می‌شود. مصرف دانه چیا برای لاغری بسیار معروف شده است. این دانه‌ها زمانی که در فضای مایع قرار می‌گیرند حالت ژله‌ای پیدا کرده و حجم آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

خواص دانه چیا

دانه چیا سرشار از مواد مغذی است و منبع بزرگ فیبر به حساب می‌آید. امگا ۳، منیزیم، کلسیم، ویتامین B3، مس، پروتئین و… از انواع مواد مغذی موجود در دانه چیا هستند؛ به همین دلیل دانه چیا برای کودکان فواید بسیاری دارد.

کنترل قند خون و فشار خون

یکی از فواید دانه چیا، کاهش قند خون به کمک به بهبود دیابت نوع دو است. این خاصیت به دلیل وجود امگا ۳، منگنز و منیزیم موجود در دانه چیا است.دانه چیا خیس خورده - خواص دانه چیاهمچنین از دیگر فواید دانه چیا که به‌صورت تجربی به اثبات رسیده است، کنترل فشار خون در افرادی است که آن را به‌صورت روزانه و منظم مصرف می‌کنند.

بهبود سلامت اعصاب

سلامت اعصاب یکی از فواید دانه چیا است که به دلیل وجود منیزیم و مس برای بدن تامین می‌شود. همچنین در کنار کمک به سلامت سیستم عصبی می تواند در تقویت سیستم ایمنی نیز موثر باشد.

خواص دانه چیا برای قلب

اهمیت دانه چیا برای لاغری یکی از فواید این ماده مغذی است. به دلیل وجود امگا۳ که بیشتر به صورت آلفا لینولنیک اسید هستند؛ برای سلامت قلب اهمیت بسیاری دارند.

این دانه‌های مغذی برای جلوگیری از سکته قلبی، بیماری سرخرگ کرونری و سندروم سوخت‌وسازی موثر هستند. البته خاصیت اسیدهای چرب آلفا لینولنیک اسید، به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

سلامت استخوان‌ها

از دیگر فواید دانه چیا، وجود مواد معدنی همچون کلسیم، فسفر، منگنز، روی و مس است؛ به همین دلیل می‌تواند برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها موثر باشد و همچنین بر روی سوخت‌و‌ساز بدن تاثیر بگذارد.

پیشگیری از سرطان

از دیگر فواید دانه چیا، وجود اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان است که بهترین عوامل در جلوگیری از سرطان و تومور زایی در بدن هستند.فواید دانه چیا - خواص دانه چیا

رفع بی‌خوابی

یکی از فواید دانه چیا برای کودکان و بزرگسالان تاثیر این دانه‌های مغذی در تولید و ترشح هورمون‌هایی همچون سروتونین و ملاتونین است. این هورمون‌ها که به نام هورمون‌های شادی‌بخش معروف هستند، به درمان و رفع بی‌خوابی کمک می‌کنند.

رژیم فاقد گلوتن

افرادی که به بیماری سلیاک دچار هستند، نمی‌توانند مواد غذایی که در آن گلوتن وجود دارد، مصرف کنند. جالب است بدانید مصرف دانه چیا برای این افراد مفید است، زیرا فاقد گلوتن هستند و به بهبود بیماری سلیاک می‌کنند.

افزایش انرژی

مواد مغذی بسیاری در دانه چیا وجود دارند که از آن جمله می‌توان به ویتامین B3، نیاسین و همچنین تیامین اشاره کرد که این مواد مغذی در افزایش انرژی و همچنین برطرف‌ کردن بدخلقی و ایجاد نشاط در افراد موثر است.

سلامت پوست و مو

در کنار وجود آنتی‌اکسیدان، پروتئین‌هایی در دانه‌های چیا وجود دارد که کلاژن سازی در پوست را تقویت می‌نماید.

این کلاژن‌ها در سلامت پوست و جوان‌سازی آن و همچنین برای افزایش رشد مو و ناخن و کاهش التهاب موثر هستند.سوپ دانه چیا - خواص دانه چیا

چگونه با دانه چیا لاغر شویم ؟!

حال نوبت آن است که تاثیر دانه چیا برای لاغری را بررسی کنیم.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که صرف نظر از مواد مغذی موجود در آن، به کاهش وزن افراد کمک می‌کند؛ افزایش حجم آن‌ها بر اثر جذب آب است که حالت ژله‌ای غلیظ پیدا می‌کند.

به همین دلیل با مصرف دانه چیا برای لاغری می‌توان حجم زیادی از معده را پر کرد و به همین دلیل میل افراد برای مصرف غذا کاهش پیدا می‌کند؛

بنابراین با مصرف روزانه آن می‌توانید تاثیر این دانه‌ها را در لاغری مشاهده کنید.

دانه چیا سرشار از فیبر است، به‌طوری که تنها دو قاشق غذاخوری از این دانه‌های مغذی، می‌تواند ۴۰ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را برطرف کند.

مصرف فیبر کافی برای بهبود عملکرد روده و دستگاه گوارش اهمیت بسیاری دارد و در کاهش وزن موثر است؛ همچنین سبب ایجاد احساس سیری در افراد می‌شود و به همین سبب تاثیر دانه چیا برای چاقی اعمال می‌گردد.

برای استفاده از فواید دانه چیا برای چاقی و کاهش وزن، بهترین راهکار این است که ۲۰ گرم دانه چیا را در آب خیس کنید و پیش از نهار، میل نمایید و ۲۰ گرم از آن را نیز پیش از شام مصرف کنید.دسر با دانه چیا - خواص دانه چیابرای استفاده از دانه چیا برای لاغری، می‌توانید آن را پس از آن‌که خیس کردید و به حداکثر افزایش حجم خود رسید، در تهیه نوشیدنی‌ها، اسموتی، سس سالاد، ماست، سوپ، کیک، انواع دسر و… استفاده کنید تا دانه چیا برای کودکان نیز قابل مصرف شود؛ زیرا این دانه‌ها نه‌تنها بی‌مزه هستند، بلکه حالت ژله‌ای و غلیظ دارند و ممکن است قورت دادن آن‌ها برای کودکان سخت باشد.

عوارض دانه چیا

هر ماده غذایی ممکن است در صورت استفاده بیش از حد و نامتعارف، سبب بروز عوارض شود. با مصرف بیش از اندازه دانه چیا، ممکن است به مشکلات گوارشی همچون اسهال مبتلا شوید.

همچنین می‌تواند خطر ابتلا به بدخیمی پرستات را بیشتر کند. علاوه بر آن، مصرف زیاد دانه چیا می‌تواند به‌جای کاهش وزن، به افزایش وزن منجر شود که یکی از عوارض دانه چیا به دلیل وجود چربی بالا در این دانه‌های مغذی است.

چنانچه دانه چیا همراه با داروهای ضد فشار خون و ضد انعقاد همچون وارفارین مصرف شود، می‌تواند سبب بروز تداخل گردد که یکی دیگر از عوارض دانه چیا برای بزرگسالان است.

روش های مصرف دانه چیا

انواع شربت با دانه چیا

در هر نوشیدنی یا انواع شربتی که تهیه می کنید، میتوانید یک قاشق دانه چیا بریزید. شربت لیموناد، موهیتو، آبمیوه های مختلف مثل شربت توت فرنگی یا شربت پرتقال و نعنا و … یک راه برای مصرف دانه چیا هستند.

شربت دانه چیا و لیمو ترش - خواص دانه چیا

هیچ محدودیتی در نوع شربت شما وجود ندارد و میتوانید از تمام انواع شربت های هیجان انگیز و خوشمزه استفاده کنید.

یک راه مصرف دانه چیا برای لاغری این است که دانه چیا را در آب طعم دار میوه ای (دتاکس واتر) اضافه کنید تا از این طریق ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنتان تامین شود.

این کار را با نوشیدنی های گرم نیز میتوان انجام داد. فقط کافیست یک قاشق چایخوری دانه چیا را در چای تان بریزید و دو دقیقه صبر کنید تا دانه چیا ژله ای شود و سپس میل کنید.

پودینگ دانه چیا

پودینگ دانه چیا یک صبحانه یا میان وعده دلچسب و مقوی و یک روش مصرف دانه چیا برای همه اعضای خانواده است. برای تهیه انواع پودینگ دانه چیا راه های مختلفی وجود دارد.

پودینگ دانه چیا را میتوانید با استفاده از خلاقیت خودتان و انواع سیروپ ها، میوه ها و اسانس ها تهیه کنید و از طعم متنوع و جدید آن ها لذت ببرید.

برای تهیه پودینگ با دانه چیا میتوانید در یک لیوان شیر، سه قاشق غذاخوری دانه چیا بریزید. سپس به کمک اسانس وانیل و یا هر اسانس دلخواه ( یا حتی دارچین و هل ) به آن عطر و طعم دهید.پودینگ دانه چیا - خواص دانه چیاسپس کمی شکر یا عسل را برای شیرین کردن پودینگ اضافه کنید. برای تهیه پودینگ شکلاتی باید 2 قاشق غذاخوری پودر کاکائو نیز به این ترکیبات بیفزایید.

همچنین برای تهیه پودینگ بادام زمینی از 2 قاشق کره بادام زمینی و برای پودینگ های میوه ای از ماست های طعم دار میوه ای استفاده کنید.

این پودینگ ها را باید به مدت یک یا دو ساعت یا حتی تمام شب در یخچال بگذارید تا حسابی خوش طعم و غلیظ شود. روی پودینگ ها را با انواع میوه ها تزیین نمایید.

 اگر احساس می کنید میزان غلظت پودینگ کم شده میتوانید باز هم دانه چیا اضافه کنید و نیم ساعت دیگر در یخچال بگذارید.

به تعداد نفرات میتوانید میزان مواد اولیه را تنظیم کنید. پودینگ دانه چیا تا 4 الی 5 روز میتواند در یخچال نگه داری شود.

دانه چیا به همراه ماست یونانی

شما میتوانید برای مصرف چیا در بارداری یا برای مصرف روزانه، آن ها را به همراه میوه، انواع مغز گردو، پسته و بادام، نارگیل و دارچین در ماست یونانی بریزید. یکی از دسر هایی که میتوانید به این روش تهیه کنید پارفیت انار است که در ادامه توضیح می دهیم.دانه چیا و ماست - خواص دانه چیا

پارفیت انار و دانه چیا

همان طور که میدانید پارفیت ها دسر هایی هستند که در لیوان سرو می شوند و لایه لایه و خلاقانه اند.

حالا برای تهیه پارفیت ماست و دانه چیا باید یک چهارم پیمانه آب انار را به دو قاشق غذاخوری دانه چیا مخلوط کنید.

برای یک شب یعنی حدودا 8 ساعت اجازه دهید در یخچال بماند. سپس روی مخلوط آب انار و دانه چیا را با یک پیمانه ماست یونانی پر کنید. روی پارفیت را میتوانید با 2 قاشق غذاخوری پسته خرد شده و 2 قاشق غذاخوری انار تزیین کنید. نوش جان.

سالاد میوه و دانه چیا

در هر فصلی میتوان سالاد های مختلفی تهیه کرد و از میوه های آن روزها بهره برد. برای طعم دهی بیشتر و بالاتر بردن ارزش غذایی سالاد میوه تان میتوانید این بار دانه چیا را به صورت خشک روی سالاد بپاشید و از آن لذت ببرید.سالاد میوه دانه چیا - خواص دانه چیا

کیک دانه چیا

این بار هنگامی که خواستید کیک بپزید، مقداری دانه چیا نیز در مواد اولیه آن بریزید تا عصرانه مقوی تری داشته باشید. چه اشکالی دارد که دانه چیا را به مافین، کلوچه، پن کیک و انواع کوکی هم اضافه کنید؟

نگران نباشید در حین سرو، اصلا اذیتتان نخواهد کرد. با همین راه ساده مصرف دانه چیا را در رژیم غذایی روزانه تان افزایش دهید.

اسموتی دانه چیا

این هم یکی دیگر از راه های مصرف دانه چیا برای لاغری است. انواع روش های تهیه اسموتی را حتما میدانید. فقط کافی است یک قاشق دانه چیا در اسموتی تان بریزید و از خواص شگفت انگیز چیا استفاده ببرید.اسموتی چیاسید را میتوانید به عنوان صبحانه میل کنید و تمام روز پر انرژی بمانید.

مربا با دانه چیا

شاید برایتان عجیب باشد که چطور میتوان از یک دانه ی ریز مربا تهیه کرد. نه قرار نیست از خود دانه چیا مربا تهیه کنید. بله قرار است مصرف دانه چیا را به مربا پیوند بزنید!

هر مربایی را که خودتان در خانه تهیه کردید یا به صورت آماده خریده اید را بردارید و چند قاشق دانه چیا در آن بریزید و خوب بهم بزنید.

در صورتی هم که از رژیم لاغری پیروی می کنید میتوانید از مرباهایی که کمتر شیرین هستند، استفاده کنید.

بمب انرژی زای خانگی با دانه چیا

گاهی ممکن است دلتان بخواهد یک خوراکی کوچک بخورید اما به شما انرژی بدهد و حالتان را خوب کند. تهیه کردن چنین ماده انرژی زایی آن هم در خانه اصلا سخت نیست.

به کمک کمی میوه خشک، شکلات، کره بادام زمینی، جو، مغز آجیل های متنوع و … برای خودتان بمب انرژی زا تهیه کنید. میتوانید آن را به شکل توپی یامانند شیرینی آجیلی، مستطیل شکل دربیاورید.

فرقی نمی کند از چه موادی برای تهیه آن استفاده کنید؛ فقط یادتان باید که یک قاشق غذاخوری دانه چیا نیز به آن اضافه کنید.

مصرف دانه چیا در سوپ

این دیگر آسان ترین روش مصرف دانه چیا است. هر بار که سوپ تهیه می کنید، متناسب با مقدار سوپ و ذائقه خودتان دانه چیا بریزید.

مخصوصا هنگامی که سرماخورده و ضعیف هستید؛ دانه چیا برایتان مانند یک معجزه عمل می کند و به شما قوت و نیرو می بخشد.

اگر کودک شما از دانه چیا خوشش نمی آید، سوپ یک روش مناسب برای آن است که بدون این که اذیت شود از خواص چیا بهره مند شود.اسموتی دانه چیا - خواص دانه چیا

بستنی دانه چیا

طریقه مصرف دانه چیا برای تهیه بستنی به این صورت است که باید ماست میوه ای یا شیر را با مربا یا آبمیوه های مورد نظرتان مخلوط کنید.

یک قاشق دانه چیا یا بیشتر اضافه کنید و خوب بهم بزنید. بعد بستنی ها را در فریزر بگذارید تا خوب سفت شوند. در تهیه بستنی میتوانید از شیر نارگیل هم استفاده کنید.

میزان شیرینی ستنی هم به خودتان بستگی دارد. میتوانید اصلا آن را با میوه های ترش تهیه کنید. البته بهتر است بستنی با میوه ی تازه و پوره شده تهیه شود که خاصیت بیشتری داشته باشد.

ژله با دانه چیا

یکی دیگر از روش هایی که باعث می شود مصرف دانه چیا برای کودکان و بزرگسالان دوست داشتنی تر شود، تهیه ژله با آن است.

میتوانید از هر نوع رنگ و طعم پودر ژله ای که دوست دارید استفاده کنید. هم چنین میتوانید با پودر ژلاتین و ترکیب آن با عسل و عصاره های خوش طعم مانند آب لیمو ژله های خلاقانه تهیه کنید و در ژله ( قبل از سفت شدن ) به مقدار دلخواه دانه چیا بریزید.

دانه چیا هم ظاهر زیبا و منحصر به فردی به ژله ی شما می دهد و هم میان وعده و دسری سالم و شگفت انگیز می سازد.

دانه چیا برای لاغری و کاهش وزن

با وجود آن‌که نمی‌توان خواص دانه چیا برای لاغری را نادیده گرفت؛ اما برای کاهش وزن تنها اکتفا به مصرف یک نوع ماده غذایی، کافی نیست و نمی‌توان به دلیل خواص لاغرکننده دانه چیا، بدون ایجاد تغییر در رژیم غذایی، توقع کاهش وزن قابل توجهی داشت.

همچنین کاهش وزن که توسط دانه چیا ایجاد می‌شود، بسیار آهسته و تدریجی است و نیازمند استمرار در مصرف آن است.

به همین دلیل چنانچه تصمیم جدی برای کاهش وزن دارید، باید از یک مشاور تغذیه، رژیم غذایی مناسب خود را دریافت نمایید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید