نگهداری از خوکچه هندی کار بسیار شیرینی است. این حیوان بانمک بسیار آرام و بی آزار است و در صورت آموزش خیلی زود یاد می گیرد. به دلیل تمیز بودن و نیاز به فضای کم، به راحتی می توان از آنها در آپارتمان نگهداری کرد. در این بخش از سبک زندگی پارس مگ تمام نکاتی که برای نگهداری از خوکچه هندی نیاز دارید را در اختیارتان می گذاریم.

غذای خوکچه هندی - نگهداری از خوکچه هندی

فهرست محتوا نمایش

تاریخچه خوکچه هندی

خوکچه هندی یا خوک گینه جانوری است که بر خلاف نامش ارتباطی به گینه و خوک و یا حتی هند ندارد! بلکه این حیوان خونگرم متعلق به آمریکای جنوبی است. اینکاها نقش بزرگی در اهلی کردن خوکچه داشتند. این حیوان در صده شانزدهم به اروپا نیز راه یافت.

ظاهر خوکچه هندی

خوکچه هندی از جمله جوندگان بزرگ است که وزنی بین ۷۰۰ گرم تا یک کیلو و ۲۰۰ گرم دارد و قد آن به حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر می‌رسد.

پاهای جلویش ۴ انگشت دارد در حالی که پاهای عقبش ۳ انگشت دارد که هرکدام از این انگشتان دارای چنگال است. سن این حیوان معمولا بین ۴ تا ۵ سال است اما در صورتی که به خوبی از آن نگهداری شود تا ۸ سال هم می‌تواند عمر کند. مسن‌ترین خوکچه هندی دنیا حدود ۱۴ سال عمر کرده است.

خوکچه هندی مو فشن - نگهداری از خوکچه هندی

مزایای زندگی با خوکچه هندی چیست؟ 

خوکچه ها دوست داشتنی هستند

تقریبا تمام افرادی که از این حیوانات نگهداری می‌کنند بر این باورند که آن‌ها بسیار دوست داشتنی و بامزه هستند و گذراندن زمان با آن‌ها احساس خوبی به انسان می‌دهد.

سلامت

خوکچه‌ها سیستم ایمنی بسیار قدرتمندی دارند و به ندرت بیمار می‌شوند؛ به همین دلیل نگهداری از آن ها بسیار ساده است.

طول عمر

خوکچه هندی‌ها حدود ۶ الی ۸ سال عمر می‌کنند و می‌توانند در این سال‌ها به کودکان مسئولیت پذیری را یاد بدهند.

برای نگهداری با کودکان مناسب هستند

اگر شما فرزندی دارید می‌توانید به راحتی از این حیوانات نگهداری کنید.

خوکچه ها آرام هستند

این جوندگان بامزه به راحتی عادات شما را یاد می‌گیرند و دردسر زیادی درست نمی‌کنند. آن‌ها سر و صدای خیلی زیادی ندارند، برای همین می‌توانید به راحتی خوکچه را در آپارتمان نگهداری کنید.

برای نگهداری از خوکچه هندی چه لوازمی نیاز داره؟

برای نگهداری خوکچه هندی شما به وسایل خیلی زیادی نیاز ندارید ولی حداقل وسایل مورد نیاز برای نگهداری این حیوان به شرح زیر می باشد.

ظرف آب و غذا
بستر
شانه و ناخنگیر
تکه ای چوب بی‌خطر برای جویدن
جایی برای قایم شدن

خوکچه هندی - نگهداری از خوکچه هندی

رفتار و عادت‌های خوکچه هندی

خوکچه هندی حافظه خوبی دارد. این حیوان خیلی فرز نیست و نمی‌تواند از موانع بلند بالا برود و تنها می‌تواند از موانع کوتاه بپرد. خوکچه هندی حیوان ترسویی است و خیلی وقت‌ها به دلیل ترس از چیزهای دیگر فرار می‌کنند. رفتار گونه‌های نر با هم خصمناک است و با هم دعوا می‌کنند و زمانی که عصبانی می‌شوند به هوا می‌پرند.

خوکچه هندی در شنا کردن بسیار زبردستاست اما بینایی آنها ضعیف است؛ این درحالیست که حس بویایی این حیوان بسیار قدرتمند است. جالب است که بدانید ارتباط خوکچه‌های هندی با هم از طریق صداست.

این حیوان مدام خودش را تمیز می‌کند و برایش خیلی مهم است که آراسته باشد. اینکار را به وسیله ماده سفیدی که از چشمش خارج می‌شود انجام می‌دهد.

خوکچه‌های هندی زمانی که خوشحالند، می‌پرند.

اگر خوکچه هندی شما بسیار خوشحال و هیجان‌زده باشد، به هوا می‌پرد. متخصصان این حرکت را “پاپ کورنی” می‌نامند زیرا مانند ذرت در زمان حرارت دیدن، بالا و پایین می‌پرند.

چند نکته مهم در ارتباط با نگهداری از خوکچه هندی

نگهداری از خوکچه هندی مانند گربه و سگ کار پیچیده‌ای نیست اما نیاز به رسیدگی منظم به غذای حیوان و مرتب نگه داشتن فضای زندگی‌اش را دارد.

در نژادهای مو بلند نگهداری از آن بسیار دقیق‌تر باید انجام گیرد. از کودکان انتظار نداشته باشید تا به تنهایی از این حیوان مراقبت کنند.

بنابراین نگهداری این حیوان برای کودکان زیر ۵ سال توصیه نمی‌شود. زیرا امکان سقوط حیوان از دست کودکان و احتمال آسیب رسیدن به آن و حتی مرگ خوکچه هندی وجود دارد.

به هیچ عنوان نگذارید کودکان زیر ۵ سال از خوکچه نگهداری کنند چرا که باعث آسیب رسیدن به این حیوان خواهد شد.

خرید خوکچه هندی

شاید شما به این فکر می‌کنید که از چه نژاد و گونه‌ای از خوکچه هندی را خریداری کنید. این روزها نژادهای خوب و رنگارنگ و مخلوط بسیار است. اگر شما یک خوکچه هندی از نژاد مو بلند را انتخاب می کنید بهتر است زمان زیادی را جهت نگهداری از این حیوان صرف کنید.

بنابراین به شما توصیه می کنیم از نژادهای مو کوتاه نگهداری کنید. تمامی این نژادها یک قالب مشخص از بدن و اندازه دارند و تنها تفاوت آن ها در تنوع رنگ می باشد. ظاهر یک خوکچه هندی به شکل منحنی پهن درشت با پیشانی کوتاه و چشمانی درشت و گوش های افتاده است.

گونه‌های مو کوتاه در رنگ‌های مختلف از قبیل مشکی، کرم، شکلاتی، سفید و غیره می‌باشد. از لحاظ نگهداری جنسیت نر یا ماده بودن آنها تفاوتی ندارد. این حیوانات زندگی اجتماعی را دوست دارند و اگر تصمیم دارید وقت زیادی را برای تربیت این حیوان صرف کنید بهتر است دو تا از آنها را تهیه کنید.

انتخاب ۲ خوکچه هندی ماده معمولاً بهترین انتخاب است. نگهداری ۲ خوکچه هندی از جنس نر باید از دوران نوزادی صورت گیرد زیرا بعضی از خوکچه‌های نر در صورتی که یکی از آن‌ها به سن بلوغ رسیده باشد به راحتی با خوکچه‌نر جدید رابطه خوبی برقرار نمی‌کند.

خوکچه‌هندی که شما انتخاب می‌کنید حداقل باید ۶ تا ۱۰ هفته از تولدش گذشته باشد بنابراین دقت کنید که جوان‌تر از این سن را انتخاب نکنید چرا که لازم دارد تا این سن را در کنار مادر تغذیه کند.

هنگام تهیه دقت کنید. چشمان این حیوان درخشان، شفاف و بدون ترشح باشند. بینی هم باید خشک و بدون ترشح باشد. گوش‌ها و زبان این حیوان نیز بهتر است تمیز باشند.

عمر خوکچه - نگهداری از خوکچه هندی

تمامی خوکچه‌های هندی معمولاً اطراف پشت گوش‌هایشان بدون مو است و از این بابت شما نگران نباشید اما اگر این بی‌مویی در تمامی نقاط بدن به چشم می خورد از تهیه آن خودداری کنید چرا که می‌تواند نشانه‌ای از بیماری پوستی باشد.

اگر شما در سن حیوان مورد نظر شک دارید به پنجه‌های آن دقت کنید. یک حیوان جوان ناخن‌های کوتاه، تیز و افقی دارد. خوکچه هندی پیرتر ناخن‌های پهن، کند و منحنی شکل دارد.

خوکچه هندی که انتخاب می‌کنید ممکن است ناآرام باشد ولی نگران نباشید معمولاً در ابتدا کمی عصبی به نظر می‌آیند اما به آهستگی به شما خو می‌گیرند.

نگهداری از خوکچه هندی

خوکچه‌های هندی به فضای تمیز نیاز دارند و حس بویایی این حیوانات قوی است. بهتر است که فضای مناسب در داخل خانه برای این حیوان تهیه کنید به طور معمول محیط آشپزخانه یک انتخاب مناسب برای نگهداری از این حیوان است.

اگر قفس حیوان را نزدیک یخچال قرار دهید. او به زودی صدای باز و بسته شدن در یخچال را تشخیص می‌دهد و شروع به صدا کردن برای سبزی‌ها و میوه‌ها می‌کند.

شما به راحتی می‌توانید یک مکان مناسب برای خوکچه خود تهیه کنید فقط باید یادتان باشد که قفس حیوان از سطح زمین فاصله داشته باشد و ارتفاع دیواره های قفس حداقل ۴۰ سانتی‌متر باشد تا حیوان نتواند از آن بیرون بپرد. قفس نگهداری حیوان نیازی به تجهیزات ندارد.

مهمترین نکته برای قفس این حیوان پوشش کف آن است که باید دقت داشته باشید از پوشال‌های بسته‌بندی شده مخصوص این حیوانات استفاده کنید.

به هیچ عنوان از خاک اره استفاده نکنید. این پوشش بسیار نازک و ریز بوده و به راحتی به داخل چشم و بینی حیوان راه پیدا می کند. اگر از روزنامه برای پوشش کف قفس حیوان استفاده می کنید احتیاط کنید که توسط حیوان خورده نشود که البته چون خیلی سریع توسط حیوان جویده می‌شود بستر مناسبی برای پوشش کف قفس حیوان نمی‌باشد.

داشتن آشیانه یا یک لانه در داخل قفس حیوان اجباری نیست اما معمولاً خوکچه های هندی از وجود یک آشیانه در قفس لذت می برند. هیچ وقت آن ها را در جعبه های پلاستیکی نگهداری نکنید چون برای این حیوان بسیار نرم است و به آرامی جویده می شوند.

غذای خوکچه هندی

تغذیه غلط خوکچه هندی ها که در کشورمون بسیار بسیار رایج هست مهم ترین عامل بیمار شدن و مرگ و میر این حیوانات بی گناهه. دلیلش هم اینه که فروشنده های خوکچه اطلاعات غلطی درباره غذا دادن به اون ها در اختیارمون میذارن و ما هم بهشون اعتماد میکنیم و صحت اون اطلاعات رو با یه دامپزشک چک نمیکنیم.

خوکچه نر - نگهداری از خوکچه هندی

بخش عمده غذای خوکچه هندی باید علوفه سفت و خشبی باشه. چرا؟

  1. دندان های خوکچه ها برخلاف سگ و گربه وگوشتخواران مدام از ریشه در حال رشده و در صورتی که از طریق خوردن علوفه سفت و خشن و ساییده نشدن کوتاه نشه، بیش ازحد بلند شده، داخل جمجمه نفوذ میکنه و مشکلات فراوانی رو برای خوکچه به وجود میاره که در نهایت باعث مرگ حیوان میشه.

خوکچه هایی که دندان هاشون بخاطر خوردن کاهو و سبزیجات بلند شده و داخل جمجمه رفته بخاطر درد شدید نمیتونن غذا بخورن و پس از مدتی تلف میشن.

  1. دستگاه گوارش خوکچه هندی ها برای خوردن فیبر بالا طراحی شده (سبزیجات و میوه ها فیبر چندانی برای خوکچه ها ندارن) برای همین در صورتی که فیبر غذاشون کم باشه حرکت دستگاه گوارش کم شده و باعث بیماری و در نهایت تلف شدن حیوان میشه.

۸۰ درصد غذای روزانه خوکچه بالغ: علوفه خشک و خَشَبی

شما میتونین علوفه خشک مخصوص جوندگان رو از پت شاپ ها تهیه کنین. بهترین علوفه برای خوکچه ها علوفه تیموتی (timothy hay) ، علوفه کوهستانی (mountain hay, fieno hay) و به طور کلی هر علوفه ای که روی بسته بندی اش عکس خوکچه ها رو داشته باشه و بخشی از اسمش hay باشه هست.

شما میتونین از ساقه گندم و جو یا همون کاه و کلش هم برای تغذیه خوکچتون استفاده کنین. کاه و کلش هم قیمت ارزونی دارن و هم به کوتاه شدن دندان های خوکچتون کمک میکنن.

علوفه باید در طول روز به میزان فراوان در اختیار خوکچه ها قرار داشته باشه تا هرچقدر که میخوان ازش تغذیه کنن. هرچی خوکچه بیشتر علوفه بخوره سالم تر میمونه.

آیا یونجه برای خوکچه ها غذای خوبیه؟

توجه : یونجه خشک که جدیدا به اشتباه توسط خیلی از دامپزشک ها برای خوکچه ها توصیه میشه به دلیل داشتن کلسیم بالا برای خوکچه های بالغ بسیار مضر و برای خوکچه های نابالغ و در حال رشد بسیار مفیده!

علوفه برای استفاده خوکچه هندی ها

در اینجا نمونه ای از علوفه ای که خوکچه بالغ شما میتونه ازش استفاده کنه رو میبینین که اساسی ترین جزء غذایی خوکچه هندی هاست.

همونطور که گفتیم، یونجه به دلیل کلسیم بالا نباید برای خوکچه های بالغ استفاده بشه و اگر عکس این محصول رو نگاه کنین روش نوشته Mountain hay که با یونجه متفاوت هست.

ولی اشتباها در اسم کالا خورده یونجه. متاسفانه هنوز فرق بین علوفه و یونجه در کشور ما جا نیفتاده!

یونجه در خوکچه های بالغ باعث تشکیل سنگ های ادراری میشه.

۵۰ درصد از غذای خوکچه ها قبل از ۵ ماهگی باید یونجه خشک باشه

در ۵ تا۶ ماهگی مصرف یونجه رو به ۲۰ درصد برسونین

بعد از ۶ ماهگی مصرف یونجه به عنوان غذا برای خوکچه ها ممنوع است.

۱۰ درصد از غذای روزانه خوکچه ها: پلت های تجاری مخصوص خوکچه

پلت های مخصوص خوکچه که بیشتر از ۱۸ درصد فیبر و کمتر از ۲۲ درصد پروتئین دارن میتونن ۱۰ درصد از غذای روزانه خوکچه ها رو تشکیل بدن.

توجه : غذاهای آماده خوکچه که به صورت میکس میوه های خشک شده و پلت هستن براشون پیشنهاد نمیشن. غذای مناسب خوکچه باید پلت یکدست باشه.

اگه خوکچه شما خیلی پلت دوست داره میتونین از پلت ها به عنوان تشویقی استفاده کنین و با استفاده از اونا به خوکچتون آموزش بدین و تربیتش کنین.

خوکچه ماده - نگهداری از خوکچه هندی

۱۰ درصد باقی مونده غذای خوکچه ها: میوه ها و سبزی های دارای ویتامین C

بدن خوکچه ها برخلاف حیوانات خانگی دیگه، توانایی تولید ویتامین C رو نداره. برای همین باید همیشه ویتامین C توی رژیم غذاییشون گنجونده بشه.

فلفل دلمه ای، جعفری، گوجه فرنگی  و بروکلی جزو سبزیجاتی هستن که هم ویتامین سی بالایی دارن و هم برای خوکچتون مفیدن.

سبزیجات دیگه و میوه های فصل رو هم میتونین خرد کنین و در تکه های کوچک به خوکچه بدین.

یه ایده خیلی خوب اینه که میوه ها و سبزیجات رو به عنوان تشویقی برای تربیت و آموزش خوکچه هندی استفاده کنین.

ولی فراموش نکنین که میوه و سبزیجات تازه فقط باید ۱۰ درصد غذای روزانه خوکچه باشن نه بیشتر. خوکچه ای که با میوه و سبزیجات خوشمزه و آبدار سیر بشه از خوردن علوفه امتناع میکنه.

آب تازه

یادتون باشه که خوکچه ها (مخصوصا اگر به اندازه کافی علوفه بخورن) تشنه میشن و نیاز دارن در طول روز مقدار زیادی آب بنوشن. ظرف آب خوکچه رو هر روز بشورید و از آب تازه پر کنین.

سلامت خوکچه ؛ نگهداری از خوکچه هندی

از مجله بیماری‌هایی که خوکچه هندی به آن مبتلا می‌شود می‌توان به عفونتهای تنفسی، اسهال و همینطور کم تحرکی که به دلیل کمبود ویتامین C اتفاق می‌افتد اشاره کرد. یکی دیگر از این بیماریها دمل چرکی است که در گردن ظاهر می‌شود و علتش علف خشکی است که داخل گلو را خراشیده است.

از خطراتی که این حیوان را تهدید می‌کند علوفه خشمی است که زیر قفس حیوان می‌ریزید. این علف‌ها می‌تواند در اثر فرو رفتن به چشم خوکچه و پلک زدن‌های مداومش ایجاد خراشیدگی در قرینه کند که در اثر این خراشیدگی حیوان دچار عفونت چشمی خواهد شد.

یکی دیگر از خظراتی که سلامتی خوکچه را تهدید می‌کند گرد و خاک و علوفه خشکی است که  کف قفس حیوان است و عامل عطسه خوکچه نیز هست.

توجه داشته باشید که عطسه در فواصل معین می‌تواند به علت ذات‌الریه باشد. این بیماری به دلیل سرما یا خیس شدن به وجود می‌آید و باعث کج شدن گردن به وجود می‌آید. به محض وجود علائم ابتدایی سریعا به دامپزشک مراجعه نمایید.

دمای بدن خوکچه هندی ۳۸.۵ تا ۴۰ درجه است و دمای اطرافش باید بین ۱۸ تا ۲۴ درجه باشد(مثل انسان).

دمای بیشتر از ۳۲ درجه سانتیگراد برای خوکچه هندی بخصوص اگر حامله باشد، بسیار خطرناک است و احتمال مرگ حیوان وجود دارد.

از قرار دادن خوکچه در محیط‌های پر رفت و آمد بپرهیزید چراکه باعث ترسشان می‌شود. همچنین رطوبت اطرافشان نباید بیشتر از ۳۰ تا ۷۰ درصد شود. این حیوان را در آکواریوم نگهداری نکنید چون رطوبت آن زیاد است.

آموزش دستشویی خوکچه هندی

آموزش دستشویی به خوکچه هندی یکی از مواردی است که در همان ابتدا و بعد از این که حیوان خود را به خانه آورده اید، بهتر است شروع کنید.

پت خود را زیر نظر بگیرید تا متوجه شوید که کدام گوشه از لانه اش را بیشتر برای دستشویی کردن دوست دارد. بعد از آن یک ظرف مخصوص دستشویی را همان گوشه لانه بگذارید و مقداری از علوفه یا هر چیز دیگر را در نظر بگیرید که این علوفه را روی ظرف دستشویی قرار بدهید، به این گونه حیوان برای دستشویی کردن در آن ظرف مخصوص تحریک می‌ شود.

هم چنین در کنار آن می‌ توانید مقداری تشویقی نیز بگذارید، چرا که این کار به روند آموزش جای دستشویی به خوکچه هندی کمک بسزایی می کند. هم چنین برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید عکس های تربیت خوکچه هندی برای جای دستشویی را در اینترنت مشاهده کنید.

خوکچه - نگهداری از خوکچه هندی

توجه به تحرک و فعالیت بدنی

به تحرک و فعالیت بدنی حیوان خود اهمیت دهید، خوکچه هندی ها به بیرون آمدند، آزاد بودن و گردش علاقه زیادی دارند. آن ها حیوانات کنجکاوی هستند و دوست دارند که به بازیگوشی بپردازند، به همین دلیل بهتر است برنامه‌ ای را برای آن ها در نظر بگیرید که در طول روز تحرک و فعالیت بدنی آن ها تامین شود.

آموزش شستن خوکچه هندی ؛ نگهداری از خوکچه هندی

همان طور که در قسمت قبل بیان کردیم این حیوانات به شست و شو زیادی نیازی ندارند، چرا که آن ها علاقه بسیار زیادی به تمیز کردن خود دارند و به خوبی خود را تمیز می کنند.

به این حال اگر مشاهده کردید که خوکچه شما به شدت کثیف شده، بو می دهد و یا ژولیده است بهتر است که او را بشویید. در مورد آموزش شستن خوکچه هندی باید گفت که در ابتدا باید تمام لوازم مورد نیاز را آماده کنید و حتماً از شامپو های مخصوص استفاده کنید و به هیچ عنوان از مایع و یا صابون انسانی استفاده نکنید.

باید خیلی احتیاط کنید، چرا که این حیوانات بسیار حساس و نحیف هستند. یک محیط گرم و ایده‌ آل را برای آن ها در نظر بگیرید و فاصله زمانی شستن حیوان باید محدود باشد، سپس بعد از شستن به خوبی پت خود را خشک کنید تا سرما نخورد.

آموزش گرفتن ناخن خوکچه هندی

ناخن های خوکچه هندی ها همانند سایر حیوانات خانگی بلند می‌ شود، به همین دلیل بهتر است که هرچند وقت یکبار ناخن‌ های پت را کوتاه کنید.

در ابتدا باید از ناخن گیر های مخصوص استفاده کنید، بهتر است در هنگام کوتاه کردن ناخن های پت از یک دستیار نیز کمک بگیرید، زمانی که دو نفر اقدام به انجام این کار کنند تمرکز بیشتر خواهد شد و روند کار سریع تر انجام می‌ شود.

شخصی که قرار است ناخن ها را کوتاه کند بهتر است که در ابتدا دست و پای پت را به آرامی بلند کند و ناخن گیر را نزدیک به ناخن های پت ببرد و بعد از آن به آرامی و ملایمت شروع به کوتاه کردن ناخن ها کند.

به یاد داشته باشید که به اندازه مناسب ناخن ها را کوتاه کنید، چرا که اگر ناخن ها بیش از اندازه گرفته شود موجب رنجش و خونی شدن دست و یا پای پت می‌ شود و در دفعه های بعد حیوان با شما همکاری نخواهد کرد.

این نکته را هم باید افزود که کلینیک های دامپزشکی کار هایی مانند کوتاه کردن ناخن خوکچه هندی را نیز انجام می دهند، به این گونه اگر در این کار تجربه ای ندارید، بهتر است حیوان خانگی خود را برای کوتاه کردن ناخون هایش به کلینیک دامپزشکی ببرید.

برای تربیت خوکچه هندی از کجا شروع کنیم؟

اگر به تازگی خوکچه هندی خریداری کرده اید و می خواهید به آموزش و تعلیم او بپردازید و نمی دانید که از کجا شروع کنید، در این باره باید بگوییم که در ابتدا باید با خلق و خوی حیوان خانگی خود آشنا شوید.

بعد از این که توانستید به خوبی با خلق و خوی و ویژگی‌ های رفتاری پت آشنا شوید باید اعتماد حیوان خود را جلب کنید این کار باعث می‌ شود تا روند آموزش به خوبی انجام شود. زمانی که این دو مرحله را به خوبی پشت سر گذاشتید، می توانید آموزش های لازم و مورد نظر را به پت خود بدهید.

چطور برای تربیت خوکچه هندی اعتمادش را جلب نماییم؟

همان طور که در قسمت های قبل بیان کردیم یکی از کار هایی که قبل از آموزش باید انجام دهید، جلب اعتماد پت است. در این باره باید بگوییم که اگر شما آن شخصی هستید که به پت غذا می دهید این کار برای شما سخت نمی باشد، چرا که هر چیزی که مربوط به غذا باشد حواس دوست کوچولو شما را به خود جلب می‌ کند.

این حیوانات در هنگام غذا به قدری باهوش و زیرک می‌ شوند که حتی می‌ توانند صدای پای شما که قرار است به او غذا بدهید را تشخیص دهند.

آموزش دستشویی خوکچه هندی - نگهداری از خوکچه هندی

رعایت برخی از نکات در جلب اعتماد

حال در مورد مواردی که می توانید با توجه به آن ها و رعایتشان، اعتماد خوکچه هندی خود را جلب کنید عبارتند از:

  • یکی از بزرگ ترین ترس های خوکچه های هندی شکار شدن‌ توسط پرندگان است، به همین دلیل آن ها دوست ندارند به هیچ عنوان از زمین بلند شوند. بهتر است که در چند روز اولی که به خانه آورده شده‌ اند بگذارید در فضای خانه و بر روی زمین باشند تا به این گونه اعتماد آن ها را جلب کنید.
  • در کنار قفس و یا لانه آن ها بنشینید و بدون این که خوکچه هندی را لمس کنید، با صدای آرام و ملایم با او صحبت کنید به این گونه خوکچه به صدا و بوی شما عادت خواهد کرد.
  • اگر قرار است به هر دلیلی مانند تمیز کردن قفس، حیوان را از زمین بلند کنید، به هیچ عنوان دنبالش ندوید، بهتر است که مقداری غذا را داخل یک جعبه قرار دهید و وقتی وارد آن شد، حیوان را به آرامی از قفس خارج کنید.
  • بهتر است که بدانید هر کدام از خوکچه هندی ها شخصیت متفاوتی دارند، به همین دلیل گاهی اوقات برخی از آن ها در عرض چند دقیقه به صاحب خود اعتماد می‌ کنند و برخی دیگر ماه‌ ها طول می‌ کشد تا به صاحب خود اعتماد کنند، به همین دلیل باید زمان کافی در اختیار حیوان خود قرار دهید.

تربیت خوکچه هندی با تشویقی

تشویقی یکی از مواردی که در هنگام آموزش حیوانات خانگی بسیار کاربردی و تاثیر گذار است، که شامل خوکچه هندی ها نیز می باشد. از آن جایی که این حیوانات بسیار خوش خوراک و شکم مو هستند و هر جا که غذا باشد حواسشان به آن پرت می شود، می توانید از تشویقی در هنگام آموزش استفاده کنید.

به این گونه روند تعلیم بهتر و سریع تر انجام می شود و حیوان تمایل بیشتری برای همکاری با شما خواهد داشت، تشویقی می‌ تواند غذای مورد علاقه پت شما باشد.

بیماری های خوکچه هندی و انسان ؛ نگهداری از خوکچه هندی

خوکچه ها بیماری مشترک زیادی با آدم ها ندارن و در صورتی نکات زیر رو رعایت کنین هیچ وقت از خوکچه ها بیماری نمیگیرید.

  • بعد از بازی باهاشون دستاتون رو با آب و صابون بشورید.
  • خوکچه ها نباید بدون نظارت در خونه آزاد باشن.
  • در صورتی که جایی غیر از داخل قفسشون مدفوع کردن مدفوعشون باید جمع آوری و محلش تمیز بشه.
  • قفس خوکچه ها رو حداقل هفته ای ۱ بار تمیز کنید.
  • پس از تمیز کردن قفس خوکچه ها دستاتون رو با آب و صابون بشورید.

اموزش تکثیر خوکچه هندی

خوکچه های ماده می توانند در طول سال باردار شوند، آن ها در هر زایمان معمولاً 5 نوزاد به دنیا می آورند، دوره آبستنی آن ها نسبت به سایر جوندگان طولانی تر است، چرا که 59 تا 72 روز طول می کشد.

به دلیل طولانی بودن دوره بارداری، سایز ماده ها بزرگ تر می شود که این موضوع طبیعی است. تکثیر این حیوانات و بارداری آن ها باید به روش درست و استاندارد انجام شود.

به یاد داشته باشید که در دوران بارداری باید از حیوان باردار به خوبی مراقبت شود و در محیط آرام قرار گیرد و هیچ گونه استرسی به او وارد نشود.

مسمومیت حاملگی

در بسیاری از ماده‌ها مسمومیت حاملگی اتفاق می‌افتد و این مسمومیت باعث مرگ بسیاری از خوکچه‌های ماده می‌شود. از جمله نشانه‌های این مسمومیت می‌توان به کم‌تحرکی، بی‌اشتهایی و ترشح بیش از اندازه بزاق دهان اشاره کرد. سعی کنید دمای کحیط را متعادل نگه دارید چراکه این مسمومیت در دمای بالا و گرم اتفاق می‌افتد.

چند مورد از عوارض مسمویت خوکچه شامل ایجاد غده در سینه و همینطور افتادگی رحم نیز اشاره کرد.

بردن خوکچه پیش دامپزشک

خوکچه ها حیوانات ترسویی هستن و مانند بقیه حیوانات اگزوتیک دیگه در صورتی که بیمار بشن خیلی دیر علائم بیماری رو نشون میدن.

به همین دلیله که بهتره حداقل سالی ۲ بار خوکچتون رو برای معاینه و چک کردن دندان ها به کلینیک دامپزشکی ببرید.

البته توجه کنین که دامپزشک مورد نظر باید به کار با حیوانات غیر معمول مسلط باشه و دانش و تجربه اش رو داشته باشه.

مزیت این کار این هست که میتونین از سلامتی اش مطمئن بشین و در صورتی وجود مشکلات سلامتی، قبل از وخیم شدن اوضاع به داد خوکچتون برسید.

در صورتی که تغییری در رفتار یا وضعیت سلامتی خوکچتون دیدین، سریعا بدون تلف کردن وقت با دامپزشک مشورت کنید.

خوکچه هندی بانمک - نگهداری از خوکچه هندی

 معایب نگهداری از خوکچه هندی چیست؟

برای یافتن پاسخ سوال مزایا و معایب نگهداری از خوکچه هندی چیست؟ باید با سختی‌های زندگی با این حیوانات هم آشنا یشوید.

فضای کافی

از آن جایی که خوکچه‌ها کل زمان زندگی خود را داخل خانه هستند نیاز به فضای کافی دارند تا سالم و شاداب بمانند. اگر محل زندگی آن‌ها خیلی کوچک باشد و اجازه ندهید ساعاتی از روز را بیرون از قفس بگذرانند پرخاشگر و عصبی خواهند شد.

حساسیت

این جوندگان نسبت به انگل‌ها خیلی حساس هستند و اگر آن‌ها بدنشان را گاز بگیرند دچار مشکلاتی مثل ریزش موی شدید خواهند شد.

خوکچه  با شما همراه نمی شود

اگر دوست دارید هر جا که می‌روید و حتی هنگام سفر حیوان خانگی خود را به همراه داشته باشید؛ خوکچه‌ها انتخاب خوبی برای شما نیستند زیرا آن‌ها نمی‌توانند زیاد از خانه خارج بشوند.

خوکچه ها بوی بدی می دهند

بسیاری از صاحبان خوکچه هندی و خرگوش از بوی بد آن‌ها شکایت می‌کنند. اگر قفس آن‌ها را هر روز تمیز نکنید یا از خوکچه نر  نگهداری کنید که می‌خواهد لانه اش را نشانه گذاری کند خانه شما بوی بدی می‌گیرد.

خوکچه ها وسایل را خراب می‌کنند

آن‌ها هنگامی که تنها و خارج از قفس باشند می‌توانند سیم‌ها، مبل ،میز و … را بجوند و نابود کنند.

خوکچه ها خجالتی هستند

این جوندگان معمولا از افراد غریبه خجالت می‌کشند و حتی خیلی دیر با صاحب خود صمیمی می‌شوند و سعی می‌کنند اکثر اوقات پنهان باشند.

گاهی اوقات پرسروصدا می شوند

بله آن‌‌ها حیوانات آرامی هستند اما اگر روی خواب خود حساس هستید بهتر است از این انتخاب دوری کنید؛ زیرا گاهی اوقات آن‌ها در شب بسیار پر سر و صدا می‌شوند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید