قاروقور شکم یکی از شایع ترین و در عین حال آزار دهنده ترین مشکلاتیست که افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. رفع صدای شکم در طب سنتی برای بسیاری از افراد کارساز بوده است. در این مقاله از سبک زندگی پارس مگ بهترین روش های طب سنتی برای درمان قاروقور شکم را در اختیارتان قرار می دهیم.

فهرست محتوا نمایش

علت صدای قار و قور شکم

قاروقور شکم - رفع صدای شکم در طب سنتی

غذا ، مایعات و گاز از طریق معده وارد روده کوچک شده و سپس بعد از گذشتن از مسیر طولانی وارد روده بزرگ میشود. که قار و قور شکم ، یک صدای طبیعی و نرمال از این مسیر حرکت است.

غذای خورده شده در معده با مواد اسیدی مخلوط میشود و سپس وارد روده کوچک میشود روده کوچک مسیری طولانی است و محلی برای جذب مواد غذایی است که از معده با اسید مخلوط شده اند. روده کوچک برای عبود مواد غذایی در خود به صورت انقباظ های مکرر ایجاد میکند که غذا را به صورت دانه های تسبیح به جلو حرکت میدهد. درصورتی که از غذا های نفاخ استفاده کنید در زمان حرکت غذا و آب و گاز در روده کوچک صدای قار و قور شکم از روده کوچک شما خارج میشود.

علائم و نشانه های صدای قار و قور شکم

این صدا ها به خودی خود چیز بدی نیست، فقط نشانه ی خوردن غذا های نفاخ و یا هضم آهسته یا هضم ناقص غذا است. اما اگر این صدا ها با علائم دیگری همراه باشد ممکن است نشانه ی مشکلات جدی تری باشد.

این علائم میتواند :

در صورتی که هر یک از این علائم را نیز به صورت همزمان با صدای قار و قور شکم داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

نفخ - رفع صدای شکم در طب سنتی

قاروقور شکم و خبر از گرسنگی

درصورتی که اگر هیچ غذایی در ساعات گذشته نخورده اید، سیستم گوارش به طور منظم فرآیند حرکات حلقوی را انجام میدهد. معده و روده همچنین اسید و آنزیم هایی را آزاد می کند تا برای هضم غذا آماده شود. این صداها می تواند تا 20 دقیقه ادامه داشته باشد و ممکن است هر ساعت یک بار تکرار شود تا زمانی که غذا بخورید.

پس در صورتی که غذای خود را دیرتر از زمان عادی بخورید باید منتظر شنیدن صدای قار و قور شکم باشید. در این موارد ساده ترین روش درمان فوری قار و قور شکم خورد غذا است.

بیش فعالی و یا صداهای روده از دست رفته ممکن است به موارد زیر نسبت داده شود

  • آسیب
  • عفونت دستگاه گوارش
  • فتق، زمانی است که بخشی از یک اندام و یا بافت دیگر از طریق یک ناحیه ضعیف از ماهیچه شکمی به حرکت در می آید و به آن فشار وارد می کند.
  • قاعدگی زنان – خانم ها قبل، بعد و در طی قاعدگی ممکن است دچار نفخ شکم شوند. برای کاهش این نفخ می توان ورزش کرد و غذاهای با فیبر بالا مصرف نمود.
  • لخته خونی یا جریان خون کم تا روده ها.
  • سطح غیر عادی پتاسیم.
  • سطح کلسیم غیر عادی.
  • تومور
  • انسداد روده
  • حرکت آهسته روده ای
  • زخم معده
  • آلرژی های غذایی
  • عفونتی که منجر به التهاب و یا اسهال می شود
  • استفاده از ملین
  • خونریزی در دستگاه گوارش
  • بیماری روده ای ملتهب، به ویژه بیماری کوهن

صدای شکم - رفع صدای شکم در طب سنتی

رفع صدای شکم در طب سنتی

سیاه دانه

شخصی از درد شکم به رسول خدا ص شکایت کرد پیامبر فرمود: به اندازه یک قاشق مرباخوری عسل که در آن سه یا پنج یا هفت دانه سیاه دانه است سه مرتبه مصرف کن خوب می‌شوی.

در روایتی دیگر بسطام نقل میکند که” به امام صادق (ع) عرض کردم همانا در بطن من قرقر و درد وجود دارد فرمود چرا از سیاهدانه استفاده نمی‌کنی چراکه در سیاهدانه درمان هر بیماری است مگر مرگ.”

عسل برای رفع صدای شکم در طب سنتی

ذریح به امام صادق ع از قرقر شکم شکایت کرد ایشان فرمودند: آیا درد هم می‌کند ؟ عرض کرد: بله فرمود: چرا از سیاهدانه و عسل استفاده نمی‌کنی؟

شاه بلوط هندی

شاه بلوط هندی حاوی آنتی باکتری های طبیعی است که ساپونین نام دارند که تولید گاز در شکم را کاهش میدهد، به جای شاه بلوط می توانید از مکمل هایی که شامل شاه بلوط هستند استفاده کنید. شاه بلوط خام حاوی سموم است پس در مصرف بیش از حد آن دقت کنید به صورت خام مصرف نشود.

شاه بلوط حاوی مس هستند که از آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد در بدن،جلوگیری می کنند. کمبود مس در بدن به افزایش رادیکال های آزاد و آسیب اکسیداتیو در سلول های بدن مرتبط است.

شاه بلوط نیز حاوی روی، که یک آنتی اکسیدان ضروری است و به جلوگیری از پیری زودرس ناشی از آسیب اکسیداتیو کمک می کند.

زنجبیل ؛ رفع صدای شکم در طب سنتی

زنجبیل خاصیت تسکین دردهای شکمی را دارد و همینطور توانایی آرام کردن فعالیت های روده ای وقتی از مجرای گوارش گاز خارج می شود را دارد ،با مقداری زنجبیل و لیمو تازه چای درست کنید و بنوشید تا نفخ شکم به سرعت کاهش یابد.

برگ نعنا

نعنا در درمان نفخ شکم بسیار شگفت انگیز عمل میکند و خاصیت طبیعی در درمان دردهای ماهیچه ای دارد، با برگهای تازه نعنا چای درست کنید و بنوشید تا نفخ شکم درمان شود.

شکم درد - رفع صدای شکم در طب سنتی

سیر ؛ رفع صدای شکم در طب سنتی

سیر محرک هضم است و به بدن کمک می کند گاز را عبوردهد و سیستم گوارش را پاکسازی کند سیررا با جعفری تازه میل کنید تا دهان بوی بد نگیرد.

سایر روش های رفع صدای شکم در طب سنتی

  1. زیره سبز، زیره سیاه و بادیان رومی (انیسون)، تخم شوید، بادیان سبز (خوردانه،اجقو) به نسبت مساوی مخلوط شود و از این مخلوط یک قاشق مرباخوری به همراه ناهار و شام خورده شود.
  2. یک قاشق چایخوری سیاه دانه بعد از هر غذا بخورید.
  3. سیاه دانه و عسل
    متناسب با شدت بیماری و سردی از یک تا سه وعده در هر وعده یک بند انگشت مصرف نمایید.
  4. خوردن عرق زنیان + عسل از هر کدام یک قاشق غذاخوری (در نصف لیوان ) بعد از هر غذا.
  5. صدا کردن شکم اگر در اثر مصرف غذاهای نفاخ ایجاد شود باید از خوردن این نوع غذاها پرهیز شود و به عنوان درمان آن، بعد از صرف غذا مقداری گل قند را با گلاب بخورید.
  6. اگر صدا کردن شکم در اثر سردی مزاج باشد باید آویشن شیرازی و نعناع خشک از هر کدام ۲۰ گرم، بابونه شیرازی، اگیر ترکی، زنیان، رازیانه، تخم شوید، زیره و دارفلفل از هر کدام ۱۰ گرم همه را مخلوط و ۱۰ قسمت کنید. هر قسمت را یک روز بجوشانید و آب آن را صاف و با عسل شیرین و صبح ناشتا بنوشید.
  7. پوست هلیله زرد، هلیله سیاه، آمله مقشر، ریوند چینی، صبر زرد، سکبینج، رازیانه، سنامکی و گل محمدی از هر کدام ۵ گرم همه را مخلوط کنید و بسیار نرم بسایید و بعد با کمی آب مرطوب کرده تا به صورت خمیر سفتی در آید. سپس قرص هایی به شکل گلوله و به اندازه یک عدد نخود بسازید و هر صبح، ظهر و شب دو عدد میل کنید.

روش های درمان فوری قار و قور شکم یا صدای شکم

مقدار کافی آب بنوشید

نوشیدن آب در بیشتر موارد باعث از بین رفتن صدا های روده و معده و قاروقور های شکم میشود ، مخصوصا زمانی که نمیتوانید چیزی بخورید ، نوشیدن آب بهترین راه حل است.

چاقی کودکان - رفع صدای شکم در طب سنتی

مقداری غذا یا میوه بخورید

خوردن مقداری غذا یا میوه میتواند به از بین رفتن صدای قاروقور شکم کمک کند.

غذایتان را آهسته بجوید

ممکن است صدای شکم به علت هضم نامناسب باشد که خورد آهسته تر غذا و جویدن کامل غذا میتواند به درمان همیشگی صدای قاروقور شکم کمک کند.

خوردن شکر، مواد الکلی و غذاهای اسیدی را محدود کنید

از خوردن مواد قندی و اسیدی باعث تحریک معده شده و باعث تولید صدا از شکم میشود، از خوردن موادی مثل قهوه و ترشی و مرکبات و … جدا خود داری کنید

از غذاها و نوشیدنی‌هایی که گاز تولید می‌کنند بپرهیزید

برخی از غذا ها باعث تولید گاز در دستگاه گوارش میشوند.

  • پیاز ؛
  • کلم ؛
  • لوبیا ؛
  • قارچ ؛
  • نخود ؛
  • عدس ؛
  • گل‌کلم ؛
  • نوشابه ؛
  • بروکلی ؛
  • غلات کامل .

بررسی کنید که بدنتان تحمل کدام غذاها را ندارد

زمانی که بدن تحمل مصرف یک سری غذاها را نداشته باشد، پس از خوردن آنها معده دچار سر و صدا و غرغر می شود. برای مثال عدم تحمل لاکتوز، ناشی از کمبود آنزیم لاکتاز برای هضم این ترکیب است.

حدود ۶۵ درصد از افراد در هضم لاکتوز دچار مشکل هستند، اگرچه شیوع آن در میان نژادها و اقوام مختلف متغیر است.

بهترین راه برای پیشگیری از بروز واکنش بدن پس از خوردن برخی غذاها پرهیز از مصرف آن هاست. افرادی که مشکل سر و صدا و غرغر شکم در آنها جدی ‌تر و شدید است باید در مورد واکنش های بدنشان پس از خوردن برخی غذاها با پزشک مشورت کنند

فعالیت داشته باشید

فعالیت های ورزشی و فعالیت های روزانه میتواند به ازبین رفتن و درمان درمان صدای قارو قور شکم و معده و روده کمک کند.

معده درد - رفع صدای شکم در طب سنتی

استرس تان را کم کنید

یکی از عوامل اصلی مشکلات گوارشی در بدن استرس ها و عوامل تنش زای عصبی در بدون میباشد که، اکثر بیماری های گوارشی را موجب میشود پس سعی کنید که استرس خود را کاهش دهید.

درمان اختلالات سیستم گوارشی

برخی اختلالات گوارشی مثل عفونت یا مسدود شدن روده نیز ممکن است یکی از علل غرغر شکم باشد. در صورتی که این سروصدا به دفعات تکرار شده و یا با علائم دیگری همراه بود، باید حتماً جهت درمان مشکلات زمینه ای اقدام کرد.

سندرم روده تحریک پذیر یکی از شایع ترین اختلالات گوارشی است که منجر به سروصدا و غرغر شکم می شود و درمان آن تنها راه برطرف کردن این مشکل است.

شربت امام صادق برای امراض سرد درون

اسماعیل بن فضل هاشمی گفت: به امام صادق (ع) شکایت کردم از غرغر شکم و ناگواری غذا ( عدم جذب غذا)، فرمودند: چرا از نبیذی که ما درست می کنیم و مینوشیم مصرف نمی کنید؟ این نبیذ غذا را هضم می کند، و غرغر و باد شکم را از بین می برد.

گوید: به آن حضرت گفتم: قربانت شوم آن را برایم شرح بده. حضرت فرمود: یک صاع (در حدود ۳ کیلو) کشمش خوب (هسته دار) بگیر، و خوب هسته و آشغالش را بگیر، سپس آن را خوب با آب بشوی، و بعد به همان اندازه (۳كيلو) آب رویش میریزی، یا به اندازه ای که آب آن را فرا گیرد، در زمستان تا سه شبانه روز، و در تابستان یک شبانه روز آن را بخیسان.

سپس آن را صاف کن (آبش را بگیر)، موين پاک شده را در ظرفی دیگر بریز، و با چوبی اندازه آن را مشخص کن، و آرام آرام آن را بپز تا دو سوم آن بخار شود و یک سوم آن بماند. و آنگه نیم رطل (۲۱۰ گرم) عسل بر آن بریز، و دوباره اندازه آن را در ظرف نشانه کن، و آن را بجوشان تا به اندازه عسل از آن بخار شود، و سپس (به اندازه نیاز) زنجفیل و خولنجان و دارچین و زعفران و میخک و مصطکی بگیر و آنها را با هم آسیاب کرده و درون یک پارچه نازک قرار می دهی، و آن را درون ظرف قرار می دهی و می جوشانی (به صورتی که مواد صاف شده درون پارچه جذب آن شود) سپس آن را از روی آتش پایین بیاور، و چون سرد شد تصفیه کن و بعد از صبحانه و شام از آن بخور.

گوید چنین کردم و دردی که داشتم خوب شد و آن نوشیدنی ایست که هر چه بماند دگرگون نشود.

نفخ معده - رفع صدای شکم در طب سنتی

صدا کردن شکم از غذاهای نفاخ

صدا کردن شکم اگر در اثر مصرف غذاهای نفاخ ایجاد شود باید از خوردن این نوع غذاها پرهیز شود و به عنوان درمان آن، بعد از صرف غذا مقداری گل قند را با گلاب بخورید.

صدا کردن شکم از سردی مزاج

اگر صدا کردن شکم در اثر سردی مزاج باشد باید آویشن شیرازی و نعناع خشک از هر کدام ۲۰ گرم، بابونه شیرازی، اگیر ترکی، زنیان، رازیانه، تخم شوید، زیره و دارفلفل از هر کدام ۱۰ گرم همه را مخلوط و ۱۰ قسمت کنید. هر قسمت را یک روز بجوشانید و آب آن را صاف و با عسل شیرین و صبح ناشتا بنوشید.

  • پوست هلیله زرد، هلیله سیاه، آمله مقشر، ریوند چینی، صبر زرد، سکبینج، رازیانه، سنامکی و گل محمدی از هر کدام ۵ گرم همه را مخلوط کنید و بسیار نرم بسایید و بعد با کمی آب مرطوب کرده تا به صورت خمیر سفتی در آید. سپس قرص هایی به شکل گلوله و به اندازه یک عدد نخود بسازید و هر صبح، ظهر و شب دو عدد میل کنید.

ازدیاد گاز معده، صدا های شکمی

توجه: نوشابه های گازدار، دوغ گازدار و پوست حبوبات نخورید.

درمان به همراه غذا: یک قاشق مرباخوری چهار زیره ساییده شده و نصف قاشق چای خوری پودر گلپر بخورد (منع مصرف در حاملگی)،

بعد از غذا: یک قاشق چای خوری سیاه دانه بخورد (منع مصرف در حاملگی).

برای رفع اختلالات گوارشی را به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است بیماری های گوارشی باعث ایجاد صدا های شکم و روده و معده شود که بهتر است برای درمان این بیماری ها به پزشک مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید