ترس از قضاوت دیگران را چگونه می توان از بین برد؟ چرا برخی از افراد از قضاوت دیگران می ترسند؟ این ترس چگونه بوجود آمده و ریشه ی آن در چیست؟ گروه موفقیت پارس مگ با 14 راهکار طلایی به شما کمک می کند تا این ترس را برای همیشه کنار بگذارید.

قضاوت دیگران - ترس از قضاوت دیگران

فهرست محتوا نمایش

اختلال اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی چیست؟

این اختلال یکی از انواع اختلالات اضطراب است. فردی که دچار این اختلال باشد علائم اضطراب و ترس را در موقعیت های خاص و اجتماعی، مانند ملاقات با افراد جدید، خواستگار، مصاحبه شغلی، پاسخ دادن به سوال در کلاس یا حرف زدن با غریبه ها تجربه می کند.

انجام دادن کارهای ساده روزمره جلوی دیگران، مانند غذا خوردن یا نوشیدن یا استفاده از دستشویی عمومی نیز باعث ترس و اضطراب فرد می شود.

در واقع بیمار نگران آن است که مورد تمسخر، تحقیر، قضاوت قرار گیرد و طرد شود. ترسی که بیمار دچار فوبیای اجتماعی احساس می کند به قدری است که فراتر از قدرت تحمل اوست.

در نتیجه، به مانعی برای پیشرفت شغلی، شرکت در کلاس یا کارهای روزمره تبدیل می شود. کسی که دچار اختلال اضطراب اجتماعی باشد، حتی از یک هفته قبل از یک مراسم دچار احساس ترس و اضطراب است. گاهی فرد سعی می کند از این گونه موقعیت ها فرار کند.

برخی از بیماران در موقعیت های اجتماعی دچار ترس و اضطراب نیستند، بلکه دچار اضطراب صحنه هستند. بدین ترتیب در موقعیت هایی که لازم است کاری را جلوی دیگران انجام دهند، مانند سخنرانی، بازی در یک تیم ورزشی، رقص یا نواختن آلات موسیقی دچار اضطراب و علائم فیزیکی می شوند.

فوبیای اجتماعی بیشتر در سنین جوانی در افرادی شروع می شود که به شدت خجالتی بوده اند. این اختلال به هیچ وجه نادر نیست. بلکه تحقیقات نشان می دهند حدود ۷ درصد از آمریکایی ها دچار آن هستند.

بدون درمان، اختلال اضطراب اجتماعی می تواند سال ها یا حتی برای تمام عمر ادامه یابد و مانع از شکوفایی توانایی های فرد شود.

ترس از قضاوت - ترس از قضاوت دیگران

علائم و نشانه های جمعیت هراسی یا اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

زمانی که بیمار باید جلوی دیگران کاری را انجام دهد یا در میان جمعیتی از غریبه ها قرار می گیرد، دچار علائم زیر می شود:

  • قرمز شدن صورت
  • عرق کردن
  • لرز
  • افزایش ضربان قلب
  • خالی شدن ذهن
  • احساس نگرانی شدید
  • تهوع و دل پیچه
  • وضعیت بدنی معذب
  • تماس چشمی کم
  • حرف زدن با صدای آرام و نامفهوم

علل ترس از قضاوت دیگران

آیا تا به حال به دلیل ترس از قضاوت شدن فکر کرده اید؟ در ادامه علل ترس از قضاوت شدن را مورد بررسی قرار می دهیم.

نیاز به تایید دیگران

به نظر من همه ما در درون خود یک سایه داریم که باعث می‌شود احساس ترس کنیم. واقعیت همان سایه ماست که در ترس زندگی می‌کند!

ترس از طرد شدن، ترس از تأیید نشدن، ترس از شایسته نبودن یا ترس از دوست نداشته شدن. در حقیقت ما یاد گرفته ایم که چگونه خود را جعلی جلوه دهیم تا از قضاوت دیگران دور باشیم! یعنی به عبارتی ترس از قضاوت دیگران را در دل خود داریم.

نشناختن خود از علل ترس از قضاوت دیگران

هیچ کس جز خودمان نمی‌تواند ادعا کند که آیا ما شایسته چیزی هستیم یا نیستیم! کسی نمی‌تواند مشخص کند که آیا ما دوست داشتنی، قدرتمند و بی‌نظیر هستیم یا خیر!

هیچ مقدار پول، هیچ تعداد دوست در فیس بوک و هیچ مقدار تعریف و تمجید خارجی نمی‌تواند تعریف کند که ما واقعاً چه کسی هستیم! ارزش واقعی، قدرت و منحصر به فرد بودن از درون خودِ ما شروع می‌شود! پس سعی کنید برای خودشناسی وقت بگذارید و با فهمیدن خواسته‌‌های خود در زندگی به سمت خود واقعی‌تان حرکت کنید.

فشار جامعه از دلایل ترس از قضاوت دیگران

بسیاری از مردم به دلیل سایر افراد در زندگی خود خوب عمل نمی‌کنند. آنها از شکست نمی ترسند، آنها از مردم و دیدگاه‌های آنها می‌ترسند زیرا نظر دیگران برای آنها مهم است.

من قبلاً از نظر مردم درباره خودم می‌ترسیدم اما اکنون برایم مهم نیست که مردم درباره من چه نظری دارند. کار من تمرکز بر وظایفم است.
اگر کاری که می‌کنید درست و از روی اخلاقِ انسانی ست لازم نیست از هیولاهای دو دست و دو پا بترسید! واقعاً مهم نیست که دیگران درباره شما چه فکری می‌کنند، این دیدگاه منحصر به فرد خودشان است و می‌توانند از آن برخوردار باشند زیرا آنها مشخص نمی کنند شما چه کسی هستید!

قضاوت - ترس از قضاوت دیگران

ریشه قضاوت‌کردن افراد

ترس از قضاوت دیگران مربوط به این مسئله است که ما تمایل داریم همه ما را دوست داشته باشند. اما از آنجا که چنین چیزی غیرممکن است، افراد سعی می‌کنند کمتر خود واقعی‌شان را نشان دهند. قبل از اینکه بخواهیم بدانیم چگونه با ترس از قضاوت منفی دیگران مقابله کنیم، باید بدانیم این نوع قضاوت از کجا ریشه می‌گیرد.

چرا ما دیگران را قضاوت می‌کنیم؟

برخلاف تمام تلاش‌هایمان برای درست رفتار‌کردن، همه ما گاه و بی‌گاه دیگران را قضاوت می‌کنیم. قضاوت کردن دیگران نوعی احساس برتری کاذب در ما ایجاد‌ می‌کند؛ به این شکل که با انجام این کار، ما خود و رفتارمان را موجه و درست و رفتار شخص مقابل را اشتباه جلوه می‌دهیم.

ریشه قضاوت ترس از خوب نبودن است. این نگرانی در میان بسیاری از مردم رایج است. معمولا هدف دیگران از قضاوت‌کردن ازبین‌بردن احساس بی‌لیاقتی یا محبوب‌نبودن خودشان است. افرادی که دچار چنین احساسات منفی‌ای هستند، سعی می‌کنند با بد جلوه دادن دیگران و زدن حرف‌های منفی درموردشان، حس بد خود را تسکین دهند.

قضاوت می‌تواند درون خود ما نیز اتفاق بیفتد؛ برای مثال در زمان‌هایی که به‌جای داشتن حس دلسوزی، قدردانی، عشق یا خوشبختی، درگیر احساسات منفی مانند شرم، مقایسه، ترس، عصبانیت یا کینه می‌شویم.

دیگران همیشه در حال قضاوت‌اند: چه قضاوت مثبت و چه منفی. ترس از قضاوت زمانی ایجاد می‌شود که ما دلمان می‌خواهد دیگران در همه حال و همه وقت، دوست‌مان داشته باشند. باید بدانید که هیچ‌گاه چنین حالتی شدنی نیست؛ بنابراین، این حس همیشه به شکست منجر می‌شود و ما را از تجربه و بیان خود واقعی‌مان بازمی‌دارد.

برای حل همه این مسائل باید یاد بگیریم که چگونه این احساسات را از خود دور کنیم و همچنین چگونه با ترس از قضاوت دیگران مقابله کنیم. در ادامه راهکارهایی برای ازبین‌بردن این ترس ارائه می‌کنیم.

چگونه با ترس از قضاوت دیگران مقابله کنیم؟

حالا که ریشه قضاوت‌کردن دیگران را پیدا کردیم، باید بدانیم که کنترل ذهن و رفتار بقیه از دست ما خارج است. تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم، مقابله با ترس و اصلاح رفتار خودمان است.

اما چگونه می‌توانیم بر ترس از قضاوت دیگران غلبه کنیم و برای بیان اهدافمان اعتمادبه‌نفس پیدا کنیم. در ادامه، ۶ اصل مهم را ارائه می‌کنیم که با تمرکز بر آنها می‌توانید برای همیشه از این ترس رها شوید.

برای غلبه بر ترس از قضاوت دیگران برای خود ارزش قائل شوید

اگر افکار منفی دیگران درمورد شما برایتان اهمیت دارد یا می‌ترسید دیگران شما را قضاوت کنند، حتما به اندازه کافی خود را قبول ندارید. شما باید از این کار دست بکشید و برای خودتان ارزش قائل شوید؛ پس همیشه با خود تکرار کنید:

من خوبم و ارزش من بیشتر از افکار گذرای دیگران است.

سعی کنید جملات این‌چنینی را در همه جای خانه یا محل‌ کار قرار دهید و زنگ هشدار موبایل‌تان را تنظیم کنید که به شما یادآوری کند که ارزشمند هستید.

وقتی به این باور برسید که با‌ارزش هستید و خود را در اولویت قرار دهید، دیگر برایتان اهمیتی ندارد که دیگران راجع به شما چه فکری می‌کنند یا شما را چگونه قضاوت می‌کنند؛‌ در نتیجه، نوعی حس رهایی به شما دست خواهد داد.

اهمیت ندادن به قضاوت دیگران - ترس از قضاوت دیگران

نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید

اگر شما شناخت درستی از خود داشته باشید و از توانمندی‌ها و ضعف‌های خود آگاه باشید، دیگر دائماً نگران بازخوردهای منفی دیگران نخواهید بود.

تلاش کنید تا به خودآگاهی بیشتری در مورد توانایی‌های خود دست یابید. اگر شما شناخت کاملی از مهارت‌ها، نقاط ضعف، آسیب‌پذیری‌ها و نقاط قوت خود داشته باشید دیگر از قضاوت دیگران چندان تحت تأثیر قرار نمی‌گیرید.

علاوه بر این بهره بردن از مهارت‌های ارتباطی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شناخت بهتری نسبت به دیگران برسید و منظور و قصد افراد هنگامی که درباره شما صحبت می‌کنند و یا با حالات چهره خود در حال قضاوت شما هستند را متوجه شوید.

داوطلب همه چیز شوید

یکی از راه های از بین بردن ترس این است که کاملاً منطبق باشید. به یاد داشته باشید که ترس‌های غیر منطقی در واقع هیچ پایه و اساسی ندارند، با این وجود ترس از ناشناخته‌ها ذهن شما را بسیار مشغول می کند.

هرچه توانایی‌های بیشتری برای خود ایجاد کنید، درجه حس مفید بودن شما افزایش می‌یابد، یعنی اعتقاد به توانایی شما برای رسیدن به موفقیت بیشتر خواهد شد. هرچه بیشتر تسخیر کنید، بیشتر یاد می گیرید چگونه فتح کنید.

هیچ‌چیز تا ابد ادامه ندارد

واقعیت این است که مغز انسان اطلاعات محدودی را برای همیشه ذخیره می‌کند و بقیه اطلاعات گذرا هستند و ممکن است فراموش شوند.

قضاوت‌کردن دیگران نوعی کار بی‌اهمیت است که ممکن است به‌صورت گذرا به ذهن برسد و سپس فراموش شود. بنابراین وقتی کسی در مورد شما قضاوتی می‌کند، این احتمال وجود دارد که تا چند لحظه یا چند ساعت بعد این قضاوت از فکر او برود.

به‌این ترتیب، دلیلی ندارد که برای افکار کوتاه‌مدت دیگران خودتان را نگران و ناراحت کنید؛ زیرا اکثر مردم ترجیح می‌دهند به‌جای فکرکردن به دیگران، به خودشان فکر کنند.

در لحظه زندگی کنید برای غلبه بر ترس از قضاوت دیگران

بسیاری از ما  هرگز در لحظه از آنچه بر ما می‌گذرد آگاهی نداریم. در حقیقت اکثر اوقات به جای این که محیطمان را تجربه کنیم در افکار خود غرق می‌شویم.

زندگی دائمی در خانه ذهن باعث می‌شود که ما بیشتر در افکار آسیب‌زا درگیر شویم. برای اینکه بتوانید در لحظه زندگی کنید و از شر افکار منفی خود خلاص شوید لازم است که با تمام حواس پنجگانه خود درگیر محیط پیرامونتان شوید. تمرین‌های ذهن آگاهی کمک بسیاری به شما می‌کنند.

الگوبرداری از افراد نترس از راه های غلبه بر ترس از قضاوت دیگران

کسی را تصور کنید که نترس است، کسی که حتی در سختگیرانه ترین شرایط ترسو نیست. بیاموزید که رفتارهای کلامی و غیرکلامی آنها را تجسم کنید و آنها را برای خود اتخاذ کنید به طوری که دفعه بعدی که ترس ایجاد شود، وانمود کنید که آن شخص هستید.

از آنچه او در آن شرایط انجام می‌دهد الگو بگیرید. انجام این کار معیار رفتاری را ارائه می‌دهد که می‌توانید با آن همسو شوید. یکی از دلایلی که مردم از ناشناخته ها می‌ترسند این است که هیچ جهت و بازخوردی وجود ندارد.

مدل سازی نقش هر دو را ارائه می‌دهد.
ترس هیچ مشکلی ندارد، ترس به شما محتاط بودن را یادآوری می‌کند و هنگامی که بر این ترس غلبه کردید، یک ابرقدرت جدید به رزومه خود اضافه می‌کنید.

انگشت اتهام به سمت دیگران - ترس از قضاوت دیگران

شما مسئول رفتار دیگران نیستید

تلاش برای کنترل قضاوت دیگران کاری بیهوده است و هرگز به نتیجه نمی‌رسد. شما نمی‌توانید نظرات دیگران را کنترل کنید. شاید آنها قضاوت خود را به‌صورت رک ابراز نکنند، اما معنایش این نیست که آنها در ذهن‌شان فکر نمی‌کنند یا دست از قضاوت‌کردن برداشته‌اند.

پس خودتان را اذیت نکنید و سعی کنید هر طوری که دوست دارید زندگی کنید و به نظرات دیگرات اهمیت ندهید.

اعتماد به نفس خود را بالا ببرید

در تمام مراحل زندگی بر روی هدف خود تمرکز داشته باشید و به خاطر ترس از قضاوت دیگران هیچگاه هدف خود را تغییر ندهید و با اعتماد به نفس بالا روبه جلو حرکت کنید.

خود را همانگونه که هستید بپذیرید و با افزایش مهارت‌ها و توانایی‌های خود به پیشرفت و بهداشت جسمی و روانی خود کمک کنید. همیشه و در همه حال مثبت نگر باشید و بدانید که شما بهتر از هرکسی می‌دانید چه چیزی برای شما بهتر است و در صورتی که شکست خوردید به این موضوع توجه داشته باشید که بدون شکست پیروزی به دست نمی‌آید.

قضاوت دیگران بر آینده شما تأثیر ندارد

خیلی از ما، اکثر مواقع تمایل داریم قضاوت دیگران را جدی بگیریم و مسائل را شخصی کنیم. به‌جرئت می‌توان گفت قضاوت دیگران، تا وقتی خودتان اجازه ندهید، به‌هیچ‌وجه به شما آسیب نمی‌زند.

وقتی تسلیم قضاوت دیگران می‌شوید، به این معنی است که احساس ارزشمندی را از خود دریغ می‌کنید و درعوض حرف دیگران برایتان بیشتر از خودتان اهمیت پیدا می‌کند.

اینکه بقیه درمورد شما چه فکری می‌کنند و چه حرفی می‌زنند، تأثیری بر سرنوشت شما ندارد و هیچ‌چیز را در زندگی‌تان تغییر نمی‌دهد. مردم می‌توانند نظرات مختلفی درمورد شما داشته باشند و در مورد شما فکر‌های مثبت و منفی زیادی بکنند. اما فراموش نکنید که شما هرگز به‌خاطر افکار مثبت دیگران جایزه نمی‌گیرید و همچنین به‌خاطر افکار منفی آنها جریمه نمی‌شوید.

پس ذهن خود را درگیر افکار دیگران نکنید و بر مسائل مهم‌تر زندگی‌تان تمرکز کنید. وقتی کمتر به قضاوت‌ها توجه کنید، می‌توانید بر ترس از قضاوت دیگران برای همیشه غلبه کنید.

اگر دست از قضاوت کردن دیگران بردارید، ترس از قضاوت شدن هم نخواهید داشت

ممکن است به این دلیل نگران قضاوت های دیگران هستید که خودتان هم چنین قضاوت های مشابهی درباره آنها دارید. اگر دنبال نکات منفی و بدترین حالت های یک فرد باشید، نگران این می شوید که نکند بقیه هم چیزهای بدی در شما ببینند.

اگر فقط به عیب و نقص های دیگران توجه کنید، نگران این خواهید بود که بقیه هم عیب و نقص های شما را ببینند. پس برای رهایی از ترس قضاوت شدن، اول باید خودتان دست از قضاوت کردن بردارید و سعی کنید عادت قضاوت کردن دیگران را کنار بگذارید.

هر بار که فکر قضاوت کردن دیگران به ذهنتان خطور می کند، آن را به چالش بکشید و سعی کنید یک فکر مثبت و خوب جایگزین این قضاوت کنید. اگر بتوانید دست از قضاوت کردن دیگران بردارید خودتان هم کمتر نگران قضاوت شدن خواهید بود.

اعتماد به نفس پایین - ترس از قضاوت دیگران

تغییر را از خودتان شروع کنید برای غلبه بر ترس از قضاوت دیگران

اگر دوست دارید آزادانه عمل کنید و دیگران نیز شما را قضاوت نکنند، بهتر است ابتدا خودتان دست از قضاوت دیگران برای همیشه بردارید. البته قضاوت کار اجتناب‌ناپذیری است، اما سعی کنید کنترل ذهن‌تان را در دست بگیرید و اجازه ندهید افکار منفی درمورد دیگران وارد ذهن‌تان شود.

کانون قضاوت‌های خود را تغییر دهید. هروقت کسی را قضاوت می‌کنید از خود بپرسید که رفتار او چه تأثیری بر سرنوشت و آینده شما می‌تواند داشته باشد. به این ترتیب می‌توانید ذهن خود را طوری تربیت کنید که دیگران را قضاوت نکند.

قضاوت یک شخص بازتاب ناامنی های خودش است

وقتی کسی شما را قضاوت می کند، مهم است که تشخیص بدهید این قضاوت از کجا ناشی می شود. در خیلی از موارد قضاوت و برداشت دیگران در واقع بازتاب احساس ناامنی شان است که در لایه های زیرین افکارشان وجود دارد.

قضاوت های دیگران درباره شما، نقاط دردشان هستند و آنها این نقاط را در دیگران جستجو می کنند تا کمتر احساس ناراحتی و رنج داشته باشند.

خیلی اوقات اگر شما خود واقعی تان را نشان بدهید دیگران به شما حسادت می کنند. آنها نمی توانند خود واقعی شان را نشان بدهند چون خودشان هم از قضاوت دیگران می ترسند و واهمه دارند!

خودتان را باور کنید

وقتی از نقاط قوت و ضعف خود آگاهی واقعی داشته باشید، دیگر تحت تأثیر افکار و حرف‌های بقیه درمورد خود قرار نمی‌گیرید. هیچ وقت به دیگران این فرصت را ندهید که اعتمادبه‌نفس شما را بگیرند.

اکثر ما نگران این هستیم که چگونه در مقابل دیگران ظاهر شویم و چه پوششی داشته باشیم که مورد قضاوت دیگران قرار نگیریم. اما فراموش نکنید که مردم هرگز دست از قضاوت برنمی‌دارند و ما هرگز نمی‌توانیم باب میل همه مردم رفتار کنیم.

با آگاهی از توانایی‌ها و ضعف‌هایمان، دیگر قضاوت دیگران برایمان اهمیتی نخواهد داشت. اجازه ندهید افکار دیگران کنترل زندگی شما را در دست بگیرد. هنگامی که خودتان را دوست داشته باشید، دیگر قضاوت دیگران برایتان اهمیتی نخواهد داشت.

شاید هرگز نتوانید جلوی قضاوت دیگران را بگیرید. آنچه می‌توانید انجام دهید این است كه افکار منفی را از خود دور کنید و به خودتان و کارهایی که انجام می‌دهید اعتماد کنید. مطمئن باشید همه از اینکه دیگران قضاوت‌شان کنند، ترس دارند. شما تنها نیستید.

افراد مخرب و بدخواه را از خودتان دور کنید

اگر کسی واقعا قصد دارد با قضاوت هایش به شما آسیب بزند و ناراحتتان کند، بهترین کاری که باید بکنید این است که جلویش را بگیرید. به هر روشی که خودتان می دانید این افراد را از زندگی تان دور کنید.

آنها را از شبکه های اجتماعی تان حذف کنید، از تعامل و ارتباط شخصی داشتن با آنها خودداری کنید و اگر می توانید کاری کنید که اصلا آنها را نبینید.

چنین افرادی فقط انرژی منفی و مخرب تولید می کنند. حرف های آنها از دردهایشان سرچشمه می گیرد پس به شما ربطی ندارد و لزومی ندارد به قضاوت هایشان گوش کنید.

ناراحتی از حرف دیگران - ترس از قضاوت دیگران

پیش به‌سوی آینده!

با پیروی از روش‌هایی که در بالا ذکر کردیم، می‌توانید ترس از قضاوت دیگران را که از ترس‌ هایی که مانع پیشرفت شما می‌شوند، است به‌تدریج کم کنید. سعی کنید دفعه بعدی که شخصی شما را قضاوت کرد، به قضاوت و افکار او فکر نکنید. دست از تجزیه و تحلیل افکار دیگران بردارید. در عوض، به اینکه قضاوت او چه اهمیتی برایتان دارد، و چه تأثیر منفی‌ای می‌تواند بر زندگی شما داشته باشد فکر کنید. بدون شک به نتایج خوبی خواهید رسید.

هنگام ترس از قضاوت دیگران چه واکنشی باید نشان داد؟

تصور کنید در خیابان شلوغی قدم میزنید. می‌بینید که گروهی از مردم هر چه نزدیکتر می‌شوید، صدای خنده‌هایشان بیشتر می‌شود. اولین فکر شما چیست؟ اگر اضطراب اجتماعی دارید، احتمال زیادی وجود دارد که تصور کنید آنها به شما می‌خندند.

این احتمالاً با بحث و جدال بین قسمت‌های ناامن و منطقی مغز دنبال می‌شود. آنها به من می‌خندند! بعد از آمدن چنین جمله ای به ذهنتان بلافاصله از خود بپرسید، چرا آنها به شما می‌خندند؟ شما که فقط در خیابان قدم می‌زنید!

در شرایطی مانند این، رایج ترین توصیه این است که از قسمت ناامن مغز خود چشم پوشی کنید. مردم معمولاً در مورد شما قضاوت نمی‌کنند، بنابراین جای نگرانی در این مورد وجود ندارد.

اکثر مردم به طور کلی رفتارهای خوب مطابق با هنجار اجتماعی دارند. اگر آنها نسبت به شما فکر منفی هم داشته باشند، اغلب در رفتارهای خود نشان نمی‌دهند. اما اگر مطمئن هستید کسی در سکوت شما را قضاوت می‌کند، چه کاری باید انجام دهید؟

اول از همه، ما باید درک کنیم که واقعاً ترس از قضاوت دیگران به چه معناست. این ترس در بیشتر موارد، بازتاب ناامنی‌های خود ماست. ما تمایل داریم که افراد دیگر را براساس آنچه قابل قبول یا شرم آور است قضاوت کنیم و خودمان را نیز با همان معیارها قضاوت می‌کنیم.

بنابراین وقتی می‌ترسید شخصی در مورد شما قضاوت کند، آنچه واقعاً انجام می‌دهید قضاوت در مورد خود و شخص مقابل است. هنگام ترس از قضاوت دیگران ممکن است تصورات زیر را در ذهن خود داشته باشید:

  • شما تصور می‌کنید کاری انجام داده اید، که باعث قضاوت منفی دیگران می‌شود. این در واقع بازتاب ترس‌های شماست.
  • تصور می‌کنید شخص مقابل نیز در مورد آن عمل احساس مشابهی دارد و همچنین در مورد شما قضاوت خواهد کرد. این فرافکنی از افکار خود شما بر روی شخص دیگری است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید