اگر شما نیز بر سر دوراهی انتخاب بین ویندوز 11 یا 10 گیر کرده اید، ما به طور جامع تفاوت های این دو نسخه را باهم مقایسه کرده ایم و ویژگی های هر کدام را برایتان شرح داده ایم. با این مقاله از تکنولوژی پارس مگ همراه باشید.

مقایسه ویندوز 11 یا 10

در نگاه اول، شاید به این نتیجه برسیم که مقایسه ویندوز ۱۰ و ۱۱ کار بی‌فایده‌ای است؛ زیرا تغییرات عمدتاً ظاهری بوده‌اند و دوباره با امکاناتی آشنا رو‌به‌رو شده‌ایم؛ ولی بخش‌های بسیاری وجود دارند که تغییر کرده‌اند.

ویندوز 11 - ویندوز 11 یا 10

برنامه‌هایی که می‌شناسید، همگی هنوز در‌دسترس هستند و پشتیبانی می‌شوند؛ اما برنامه‌های اندروید (Android) هم به آن‌ها اضافه شده‌اند که به‌عنوان برنامه‌های پنجره‌دار روی دسکتاپ می‌توان آن‌ها را اجرا کرد. ناگفته نماند دراین‌میان ضعف‌هایی نیز وجود دارند؛ چراکه مایکروسافت هنوز این ویژگی را به‌خوبی توسعه نداده است.

قابلیت دیگر در ویندوز ۱۱ این است که عملکردهای چندوظیفگی (Multitasking) دلخواهتان با طرح‌بندی‌های جدید اسنپ (Snap) ارتقا می‌یابند و دسکتاپ‌های مجازی با انعطاف‌پذیری و ویژگی‌های بیشتر بهتر می‌شوند. نمادها یا نوار ابزار یا حتی فونت‌های روی صفحه در جدیدترین نسخه ویندوز به‌هم‌ریختگی کمتری دارند و به‌طور‌کلی، دید بصری‌شان بهتر و دقیق‌تر به‌نظر می‌رسد.

در ویندوز ۱۱ درمقایسه‌با ویندوز ۱۰ تغییراتی در Hood نیز وجود دارد. پشتیبانی گسترده ورودی برای قلم، لمس، صدا، بهینه‌سازی در بازی و امنیت ازجمله این تغییرات هستند. مایکروسافت حتی وعده‌هایی برای بهبود عمر باتری به‌دلیل بهبود کارایی سیستم نیز داده است. برخی از ویژگی‌هایی که در ویندوز ۱۰ کمتر استفاده می‌شد، از ویندوز ۱۱ حذف شده است.

طراحی ؛ مقایسه ویندوز 11 یا 10

این حقیقت دارد که اولین تفاوت ویندوز ۱۰ و ۱۱ در طراحی بصری خارق‌العاده است. مایکروسافت از کادرهای خسته‌کننده و والپیپرهای تپه‌های سبز فاصله زیادی گرفته است. همراه با این پیشرفت، نسخه جدیدی از لوگو ویندوز نیز انتظارتان را می‌کشد. ناگفته نماند صدای Startup که از ویندوز ۸ حذف شده بود، بازگشته است و آیکون‌ها به‌صورت مجموعه‌ای اصلاح‌شده هستند که طرح‌های مسطح را با شیب‌های رنگارنگ بهبود می‌بخشند و به تصاویر نیز حالتی دوبعدی اضافه شده است.

یکی دیگر از تغییرات مهم این است که ظاهری گِردمانند تقریباً به تمامی آیکون‌ها داده شده است. ویندوز و پنل‌های منو و جعبه‌های اعلان همگی گوشه‌های گِرد منطبق و همه‌چیز ظاهر نرم‌تری دارند.

چگونه ویندوز ۱۱ را با فایل ISO دانلود و نصب کنیم؟ برای پاسخ به این سوال مقاله‌ی زیر را از دست ندهید.

از دیگر ترفندهای بصری، اضافه‌شدن حالت تاریک در سطح سیستم‌عامل است. این حالت به شما امکان می‌دهد تا ظاهر روشن‌تر و رنگارنگ‌تر را با طرح رنگ تیره‌تر و آرام‌تر تغییر دهید. این حالت برای همه‌ مؤلفه‌ها از تصویر زمینه دسکتاپ گرفته تا منوها و برنامه‌ها اعمال می‌شود.

ویژگی های ویندوز 11 - ویندوز 11 یا 10

افزوده شدن امکان Chat در ویندوز 11

آخرین تفاوتی که در مقایسه‌ی ویندوز 10 و 11 می‌خوایم بهش اشاره کنیم، اپلیکیشن چت نسخه‌ی نهایی ویندوز هست. مایکروسافت ویندوز 11 یک اپلیکیشن Chat هم داره که بعضی کارها رو براتون تسهیل می‌کنه. این نرم‌افزار مبتنی بر Microsoft Teams کار می‌کنه که اپلیکیشن ارتباطی پیش‌فرض ویندوز 11 به حساب میاد و در تسک بار می‌توانید به راحتی پیداش کنید.

ما این اپلیکیشن Chat رو هم مرور کردیم و فهمیدیم که به نوعی ورژن ساده‌شده‌ی Teams برای کاربران ویندوز 11 به حساب می‌آد. این یعنی می‌توانید از این اپلیکیشن برای ارسال پیام، برقراری تماس تلفنی و برگزاری جلسات هم استفاده کنید. در واقع، امکان Chat در ویندوز 11 نسخه‌ی جداگانه‌ای از Teams است که برقراری ارتباط رو تسریع می‌کنه.

باید بگیم که تفاوت ویندوز 11 و 10 از بعضی لحاظ‌ها جالب توجه است. بعضی امکانات اضافه شده‌اند، خیلی ویژگی‌ها ارتقا پیدا کرده‌اند و تعدادی هم شاید حذف شده‌اند. در مجموع، وقتی که مقایسه‌ی ویندوز 10 و 11 رو مرور می‌کنیم، به نظر می‌رسه این نسخه‌ی ویندوز ارزش این رو داره که نصب بشه و باهاش کار بشه.

مقایسه ویندوز 11 یا 10 ؛ تغییرات تسک‌بار (Taskbar)

تفاوت خیره‌کننده‌ در ویندوز ۱۱ درمقایسه‌با ویندوز ۱۰، تغییر مکان منو استارت است که اکنون به‌طور پیش‌فرض در مرکز پایین صفحه قرار دارد. برنامه‌های روی تسک‌بار نیز کمی متفاوت به‌نظر می‌رسند.

ابزارهایی که با نمادها نمایش داده شده‌اند، به‌راحتی برای ایجاد منویی سریع از ابزارهای پرکاربرد شما پین می‌شوند. شایان ذکر است کاربران ویندوز که به‌دنبال احساسی آشناتر و قدیمی‌تر هستند، منو استارت را می‌توانند به گوشه سمت چپ پایین صفحه برگردانند تا از شباهت بیشتر با نسخه‌های قدیمی ویندوز لذت ببرند.

مقایسه ویندوز 11 و 10 - ویندوز 11 یا 10

مقایسه ویندوز 11 یا 10 ؛ منو استارت

تفاوت دیگر ویندوز ۱۰ و ۱۱ که بیشتر از همه به آن اشاره شده، منو استارت است. منو Start در ویندوز ۱۱ بازنگری شده و از رویکرد کاشی زنده معرفی‌شده در ویندوز ۸ فاصله گرفته است.

به‌جای کاشی‌های زنده بزرگ برای برنامه‌های کاربردی، آیکون‌های برنامه به‌صورت شبکه‌ای قرار گرفته‌اند که به‌راحتی مدیریت می‌شوند. همچنین، به‌نظر می‌رسد مایکروسافت منو Long Scrolling برنامه‌ها را کنار گذاشته و به طرحی بهینه روی آورده است و فایل‌ها و ابزارهایی را برجسته می‌کند که بیشترین استفاده را از آن‌ها می‌کنید.

همچنین، ورود به برنامه و خروج از آن سریع‌تر شده است، با باز‌کردن مجدد با یک لمس، نه‌تنها به‌سرعت برنامه‌های مدنظرتان اجرا می‌شوند‌؛ بلکه آن‌ها درست در همان‌جایی که قبلاً رهایشان کرده‌اید، بالا می‌آیندد.

چیدمان اسنپ و چندوظیفه‌ای

چیدمان اسنپ در ویندوز ۱۱ چند گزینه برای طرح‌بندی شبکه‌ای دراختیار کاربران قرار می‌دهد. با این ویژگی، می‌توانید چینش برنامه‌های باز خود را به‌دلخواه تنظیم کنید. اکنون طرح‌های جدیدی به حالت چیدمان پنجره‌های کنارهم اضافه شده است که پنجره‌های مختلف را در طراح‌های از‌پیش‌تعیین‌شده قرار می‌دهد. از‌جمله این طرح‌بندی‌ها می‌توان به حالت چهارضلعی و حالتی سه‌گانه اشاره کرد که سه پنجره را در‌کنار‌هم قرار می‌دهد. ابزارهای تغییر ابعاد پنجره‌ها و پنل‌های کناری نیز برای پیماش خوراک‌های خبری وب و چت‌ها در‌دسترس کاربران است.

این طرح‌بندی‌ها متناسب با ابعاد و وضوح تصویر صفحه‌نمایش سیستم کاربر تنظیم می‌شوند. قابلیت مدیریت چند نمایشگر این امکان را فراهم کرده است تا هنگام اتصال صفحه‌نمایش‌های دیگر یا بازکردن لپ‌تاپ، به تغییر و تنظیم مجدد پنجره‌ها نیازی نداشته باشید. اسنپ گروپز نیز به شما امکان می‌دهد تا با یک کلیک ساده، گروه‌ پنجره‌های مدنظرتان را باز کنید.

مایکروسافت برای ارائه فضای بازتر برای محیط کار، بخش دسکتاپ‌های مجازی را بهبود بخشیده است. حالا می‌توانید از هر تعداد دسکتاپ مجازی موردنیازتان استفاده کنید. دسکتاپ‌ مجازی امکان ایجاد چند محیط کاری متفاوت را روی یک سیستم فراهم می‌کند. گزینه‌های مختلف در دسکتاپ‌های مجازی اجازه می‌دهد تا تصاویر زمینه دلخواهتان را شخصی‌سازی و برنامه‌ها و پروژه‌ها را به‌سادگی گروه‌بندی کنید.

سرعت بیشتر ویندوز 11

از مهم ترین نکاتی که در مقایسه ویندوز 11 و ویندوز 10 به آن اشاره کرد، این است که ویندوز 11 هم در کارکرد و هم در زمینه های مختلف، به طور قابل توجهی سریعتر از ویندوز 10 است.

ویندوز 10 - ویندوز 11 یا 10

لمس، قلم و صدا در ویندوز ۱۰ و ۱۱

در ویندوز ۱۱، صفحه‌کلید و ماوس هنوز کاملاً پشتیبانی می‌شوند؛ اما به‌نظر می‌رسد بسیاری از تغییرات اعمال‌شده در این نسخه از ویندوز با هدف پشتیبانی بهتر از سایر ورودی‌ها بوده است. مایکروسافت رابط‌هایی را دوباره طراحی کرده است تا در زمانی که از موس و صفحه‌کلید استفاده نمی‌کنید، لمس و قلم و ورودی صوتی بهتر کار کند.

کاربران دارای صفحه‌نمایش‌های لمسی از این موضوع خشنود خواهند بود که ویندوز ۱۱ اهداف لمسی بزرگ‌تر و نشانه‌های بصری بیشتری برای تغییر اندازه و جابه‌جایی آسان پنجره‌ها دارد. حرکات صفحه‌نمایش لمسی درمقایسه‌با قبل سازگارتر و صفحه‌کلیدی جدید روی صفحه با گزینه‌هایی برای تایپ آسان‌تر با انگشت شست ارائه شده است. همچنین، می‌توانید مجموعه‌ای سریع از ایموجی‌ها را اضافه کنید. ناگفته نماند استفاده از قلم نیز بدون نیاز به نرم‌افزارهای اضافه مطلوب‌تر شده است.

تغییرات جدید نه‌تنها امکان تایپ نوشته‌ای را که از روی آن می‌خوانید، به شما ارائه می‌دهند؛ بلکه تشخیص صدا و علائم نگارشی خودکار را نیز بهبود می‌بخشند و دیگر به تلاش برای یادآوری زمان گفتن «کاما» و «علامت تعجب» نیازی نیست. درادامه مقایسه ویندوز ۱۰ و ۱۱، به ابزارهای جذابی مانند ویجت‌ها و اپ‌استور خواهیم پرداخت.

تفاوت ابزارک‌ها (Widget) در مقایسه ویندوز 11 یا 10

ویجت‌های ویندوز ۱۱ مجموعه‌ای از فیدهای زنده را ارائه می‌کنند که به‌روزرسانی‌ها و توصیه‌هایی را به‌طور خودکار درباره همه‌چیز از آیتم‌های تقویم و اطلاعات آب‌وهوا گرفته تا اخبار و پیشنهاد‌های مقاله شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌دهند. همچنین با بهره‌گرفتن از هوش مصنوعی، مجموعه‌ای از فهرست‌ کارها و اطلاعات ترافیک و حتی پیشنهادهای مطالعه براساس مکان و علایق شما و… را دراختیارتان قرار می‌دهند.

ویجت‌ها در پنلی کشویی در لبه سمت چپ صفحه ذخیره می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را برای نگاه سریع به آیتم‌های جدید یا در سراسر دسکتاپ بیرون بکشید تا تجربه‌ای تمام‌صفحه را کسب کنید. کل رابط ویجت روی صفحه‌ای شفاف قرار دارد که به شما امکان می‌دهد به‌راحتی آن را کنار بگذارید و به کارهایی که انجام می‌دادید، بازگردید؛ آن‌هم بدون نیاز به باز‌کردن پنجره‌های جدید.

باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که نباید انتظار داشته باشید ویجت‌ها در ابتدا تفاوت بزرگی ایجاد کنند. ویجت‌های دردسترس در زمان راه‌اندازی نسبتاً اندک هستند و در‌حال‌حاضر تعداد زیادی از آن‌ها در‌دسترس قرار ندارند.

نصب ویندوز 11 - ویندوز 11 یا 10

و سرانجام اندروید وارد می‌شود!

این جالب‌ترین بخش مقایسه ویندوز ۱۰ و ۱۱ است. یکی از تغییرات بزرگ ویندوز ۱۱‌، اضافه‌شدن پشتیبانی از اپلیکیشن اندروید محسوب می‌شود. در ویندوز ۱۱، اپلیکیشن‌های اندرویدی را می‌توانید روی دسکتاپ اجرا کنید. در پنجره‌ای جداگانه که ازطریق Snap Layouts، لمس، صفحه‌کلید، ماوس و… با ویندوز تعامل دارید، برنامه‌های اندرویدی را می‌توانید به نواروظیفه و منو Start اضافه و آن‌ها را به بخشی از جریان کاری روزانه‌تان تبدیل کنید.

ناگفته نماند درواقع مایکروسافت هنوز نتوانسته است از اپلیکیشن اندروید در ویندوز ۱۱ به‌خوبی پشتیبانی کند. مایکروسافت در حال بررسی این ویژگی با نسخه آزمایشی است که بعید به‌نظر می‌رسد تا سال آینده بتوانیم آن را ببینیم؛ اما در‌هر‌صورت این قابلیتی مؤثر و مفید در ویندوز ۱۱ است. هنگامی که پشتیبانی اندروید کاملاً فراهم شود، مایکروسافت با همکاریِ فروشگاه App Amazon، برنامه‌های اندروید را در Windows Store دردسترس قرار می‌دهد.

از اسکایپ (Skype) تا تیمز (Teams) در ویندوز ۱۰ و ۱۱

در ویندوز ۱۱، برقراری ارتباطات آنلاین از‌طریق مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams) که در نواروظیفه ادغام شده، پیشرفت چشمگیر کرده است و حالا تیمز بخشی از ویندوز است که کاربران می‌توانند درصورت تمایل از آن استفاده کنند. این نرم‌افزار روی سایر سیستم‌عامل‌ها و دستگاه‌ها نیز کار می‌کند.

ناگفته نماند رویکرد آگنوستیک سخت‌افزاری باید جابه‌جایی بین دسکتاپ و موبایل را بسیار آسان‌تر کند تا موقع استفاده از هر وسیله‌ای، به اطلاعات وسیله دیگرمان به‌راحتی دسترسی داشته باشیم.

ارتقای بازی از ویندوز ۱۰ به ۱۱

گیمرها از‌جمله مخاطبان اصلی ویندوز هستند که باید به آنان توجه ویژه‌ای کرد. در ویندوز ۱۱، وضعیت بازی نیز بهبود یافته است. این بهبود پشتیبانی از DirectX 12 را برای بازی‌هایی با فریم بیشتر به‌ارمغان آورده است و Auto HDR بدون نیاز به تنظیمات کارت گرافیک، هنگامی که می‌خواهید بین نمایشگرهای مختلف جابه‌جا شوید، بهبود دامنه دینامیکی را آسان می‌کند.

همچنین، مایکروسافت توجه زیادی به Xbox Game Pass نشان داده است؛ اما پیشنهادهای بازی و ویژگی‌هایی مانند ازسرگیری بازی در کامپیوتر شخصی و کنسول و گوشی تلفن‌همراه، شبیه قابلیت‌هایی هستند که قبلاً نیز در‌دسترس بوده‌اند.

جدید ترین ویندوز - ویندوز 11 یا 10

کارایی ؛ مقایسه ویندوز 11 یا 10

مایکروسافت علاوه‌بر تغییرات ظاهری و اضافه‌کردن امکانات جدید به ویندوز ۱۱، عملکرد این سیستم‌عامل را هم بهبود بخشیده است. این شرکت اعلام کرده است که اکنون می‌توان با استفاده از قابلیت ویندوز Hello، با سرعت بیشتری وارد محیط ویندوز شد. سرعت راه‌اندازی ویندوز از حالت خواب و سرعت مرور صفحات وب نیز در این سیستم‌عامل افزایش یافته است.

به‌گفته مایکروسافت، حجم بسته‌های به‌روزرسانی ویندوز جدید تا ۴۰ درصد کمتر شده است. روی‌هم‌رفته، ویندوز ۱۱ کارایی بهتری ارائه می‌دهد و در مصرف باتری نیز بهینه‌تر عمل می‌کند. بدین‌ترتیب، عمر باتری در تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های مجهز به این سیستم‌عامل احتمالا درمقایسه‌با گذشته بیشتر خواهد شد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره تغییرات ویندوز ۱۱ درمقایسه‌با ویندوز ۱۰ چیست؟ این ویژگی‌ها و تغییرهای جدید سیستم‌عامل مایکروسافت شما را به به‌روزرسانی ویندوز ترغیب کرده است؟

ویژگی های ویندوز 10 که در 11 حذف شده

در مقایسه ویندوز 11 و ویندوز 10، برنامه‌هایی مانند 3D viewer ، OneNote برای Windows 10 ، Paint 3D و Skype ، در اثر ارتقا ویندوز حذف شده اند. اما امکان دانلود و نصب این برنامه از فروشگاه مایکروسافت وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید