عوارض خواب بعد از ظهر و چرت طولانی مدت برای بدن بسیار زیاد است.در ادامه این مطلب از پارس مگ شما با عوارض خواب بعد از ظهر بیشتر آشنا خواهید شد.

عوارض خواب بعد از ظهر - مرد در رختخواب

خواب بعد از ظهر یا همان چرت نیم روزی طولانی ممنوع

ممکن است بعضی روزها همه چیز در مورد خانواده، شغل و کل زندگی خوب پیش رفته باشد اما شما به شدت احساس کلافگی داشته باشید. از طرفی زمان هایی هستند که بین جلسات کاری یا بعد از وقت ناهار به شدت وسوسه می شوید که یک چرت طولانی مدت داشته باشید و همین موضوع کاملا فکر شما را درگیر می کند اما این کار را انجام ندهید.

 

خواب ظهر

 

خواب ظهر در کل جهان یک کار رایج است و عموماً یک عادت سالم محسوب می شود. دیدگاه رایج این است که چرت زدن باعث بهبود عملکرد و تعاملات بین افراد می شود و کمبود خواب آن ها را جبران می کند که البته مطالعات ما این عقاید را به چالش می کشد. اما در این مورد آنالیز های زیادی انجام شده است که به رابطه بین چرت زدن و خطر مرگ، نگاهی انداخته است که مخصوصاً بیماری های قلبی عروقی را نیز شامل می شود. آن ها 20 مطالعه را به طور کلی روی 313651 نفر انجام دادند. در آن مطالعات 39 درصد از شرکت کننده ها اعلام کردند که در طول روز چرت می زنند.

** در نتایج بررسی و مطالعات آن ها چرت طولانی بیشتر از 60 دقیقه، 30 درصد خطر ابتلا به بیماری هایی که موجب مرگ می شوند و 34 درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نسبت به کسانی که چرت می زنند، افزایش می دهد. **

زمانی که چرت روز را با خواب شبانگاهی مقایسه می کنیم متوجه می شویم که این خواب در طول روز می تواند عاملی برای ایجاد مشکل و خطر باشد. البته برای افرادی که شب ها بیش از شش ساعت می خوابند. محققان به این نتیجه رسیده اند که چرت کوتاه مدت کم تر از یک ساعت معمولاً فرد را در معرض بیماری های قلبی عروقی قرار نمی دهد.

همچنین در پارس مگ بخوانید : راهکار های درمان بی خوابی شبانه بدون مصرف دارو

عوارض خواب بعد از ظهر - پسر خواب

ظهر چرت بزنیم یا چرت نزنیم ؟

هنوز تحقیقات در مورد چرت زدن در طول روز کامل انجام نشده است اما بعضی از محققان بیان می کنند که چرت زدن می تواند فواید زیادی از جمله بهبود وضعیت حافظه و هوشیاری داشته باشد. خواب از دست رفته شما را جبران می کند و سطح فشار خون را کاهش می دهد. از طرفی تحقیقات دیگر نشان می دهد که چرت زدن تا 37 درصد می تواند خطر مرگ را بکاهد اما محققان هنوز در مورد فواید واقعی چرت زدن مطمئن نیستند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که اگر در طول روز چرت بزنید، خوابیدن برای شما هنگام شب سخت تر می شود. به همین دلیل متخصصان پیشنهاد می کنند برای کسانی که می خواهند استراحت کنند، چرت روزانه فقط باید بین 15 تا 20 دقیقه باشد.

تحقیقات در مورد ارتباط بین چرت زدن و زمان خواب شبانه انجام شده که عوارض جانبی چرت را نشان می دهد. آن ها به این نتیجه رسیدند که طول خواب شب ممکن است به دلیل عوارض خواب بعد از ظهر و ایجاد بیماری ها به هم بریزد.

خواب شب بیش از حد طولانی، می تواند عاملی برای نیاز به چرت های کوتاه مدت در طول روز باشد. از طرفی چرت زدن می تواند خواب شب را به تعویق بیندازد و در نتیجه کیفیت خواب شبانه در شرکت کنندگانی که در این تحقیقات یک چرت بلند مدت بیشتر از 60 دقیقه در روز داشتند و شب ها هم بیش از 6 ساعت می خوابیدند، بهم می ریخت و در معرض خطر بالاتری از مرگ و میر بودند.

مکانیزم های مختلفی بین رابطه چرت زدن و افزایش خطر مرگ و میر و بیماری های قلبی و عروقی وجود دارد. چرت زدن طولانی مدت می تواند تاثیر منفی روی جسم بگذارد، خطر افسردگی، کاهش فعالیت جسمی و وضعیت ذهنی ضعیف را به همراه داشته باشد که همگی عاملی برای مرگ و میر هستند.

با وجود همه این تفاسیر، اگر باز هم احساس کردید نیاز به یک چرت روزانه کوتاه مدت دارید، حتما آلارم گوشی خود را تنظیم کنید و این کار را در سریع ترین وقت ممکن انجام دهید. این چرت باید قبل از یک ساعت به پایان برسد، در غیر این صورت عوارضی که گفته شد را در پی خواهد داشت.

عوارض خواب بعد از ظهر - مرد خواب

مضرات خواب بعد از ظهر

کاهش بدهی خواب

کارشناسان بهداشت هفت تا ۹ ساعت خواب را توصیه می‌کنند با این حال، در بسیاری از موارد، افراد ممکن است خواب کمتری داشته باشند که باعث بدهی خواب می‌شود. چرت‌های ظهر به مبارزه با خستگی و خواب آلودگی ناشی از کمبود خواب کمک می‌کند.

بهبود حافظه

چرت زدن به بهبود عملکرد شناختی و تقویت حافظه نیز کمک می‌کند.

کنترل استرس

نتایج مطالعات نشان داده‌اند که چرت زدن می‌تواند توانایی مغز را برای تثبیت خاطرات و تنظیم احساسات بهبود بخشد و می‌تواند به مدیریت بهتر استرس کمک کند.

بهبود هوشیاری

استراحت مناسب به بهبود هوشیاری، زمان واکنش و کارایی در افراد کمک می‌کند.

با این حال، محققان می‌گویند که فواید چرت‌ زدن هنگام ظهر به مدت چرت زدن نیز بستگی دارد. چرت‌های بیش از ۳۰ دقیقه می‌تواند باعث اینرسی خواب، احساس بی‌حالی و تاخیر در زمان پاسخگویی شود.

عوارض خواب بعد از ظهر - مرد با لباس سفید

خواب طولانی هنگام ظهر ممنوع

محققان در مطالعه جدید، بیش از ۳۰۰۰ بزرگسال از جمعیت مدیترانه‌ای را مورد ارزیابی قرار دادند تا درک کنند که مدت زمان استراحت چگونه بر سلامت کلی افراد تاثیر می‌گذارد.

گارولت، محقق ارشد این تحقیق گفت: نتایج تحقیق قبلی ما که در یک جمعیت مطالعه بزرگ بریتانیانی انجام دادیم نشان داد که خواب نیمروزی با افزایش خطر چاقی مرتبط است، بنابراین می‌خواستیم مشخص کنیم که آیا این مورد در کشوری که استراحت‌ها از نظر فرهنگی بیشتر تعبیه شده (در این تحقیق، اسپانی) همچنین ارتباط طولانی مدت استراحت با سلامت متابولیک صادق است یا خیر.

محققان دریافتند کسانی که به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر در ظهر چرت می‌زنند، احتمال بیشتری دارد که شاخص توده بدنی بالاتر، فشار خون بالاتر و سندرم متابولیک بالاتری داشته باشند، مجموعه‌ای از شرایط که با هم رخ می‌دهند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته قلبی، دیابت نوع ۲ و سکته مغزی را افزایش می دهند.

نتایج این تحقیق همچنین نشان داد، افرادی که استراحت کوتاه یا چرت‌های قوی دارند، در معرض خطر افزایش چاقی و تغییرات متابولیک نیستند.

گارولت افزود: همه نتایج ناشی از خواب‌های نیمروزی یکسان نیستند؛ مدت زمان، موقعیت خواب و سایر عوامل خاص می‌توانند بر نتایج سلامتی چرت زدن تاثیر بگذارند.

این مطالعه اهمیت در نظر گرفتن مدت زمان خواب نیمروزی را نشان می‌دهد و این سوال را مطرح می‌کند که آیا چرت کوتاه ممکن است مزایای منحصر به فردی داشته باشد یا خیر.

بسیاری از موسسات به مزایای چرت کوتاه، برای بهره‌وری بیشتر کار همچنین به‌طور فزاینده‌ای برای سلامت عمومی پی برده‌اند.

اگر مطالعات آینده مزایای بیشتری از چرت زدن کوتاه مدت را ثابت کنند، فکر می‌کنم که این مورد می‌تواند نیروی محرکه‌ای باشد که در پس کشف مدت‌های خواب بهینه و یک تغییر فرهنگی در شناخت اثرات بلندمدت سلامتی و افزایش بهره‌وری که می‌تواند ناشی از این رفتار سبک زندگی باشد، نهفته است.

عوارض خواب بعد از ظهر - مرد خوابیده

میزان خواب افراد با مزاج ها ی مختلف

بهتر است افراد با طبیعت سرد و تر و سرد مزاج روزانه ۸ ساعت خواب داشته باشند همچنین افرادی که دارای طبیعت گرم و تر هستند روزانه به ۷ ساعت خواب نیاز دارند و افرادی که دارای طبیعت سرد و خشک هستند روزانه به ۶ ساعت خواب نیاز دارند و افرادی که گرم مزاج هستند نیز روزانه به ۶ ساعت خواب نیاز دارند. محمود خدادوست، دستیار تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: ‌اساساً رطوبت و تری بدن موجب افزایش خواب می‌شود و افرادی که دارای طبیعتی سرد و تر همچنین گرم و تر هستند، بیشتر از سایر افراد می‌خوابند به دلیل اینکه بدن این افراد دارای رطوبت است و علت خواب، تری و رطوبت است.

به گفته وی، هنگام خواب حرارت به درون بدن پیش می‌رود، درون بدن فرد گرم است ولی خارج از بدن سرد است به همین دلیل در گرمای تابستان نیز افراد نیازمند پوشاندن بدن خود به هنگام خواب هستند.

دستیار تخصصی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه می‌کند: هضم یکی از فعالیت‌هایی است که در هنگام خواب صورت می‌گیرد، به همین دلیل حرارت بدن داخل سیستم گوارشی جمع می‌شود و به هضم غذا کمک می‌کند و اگر فرد شب گرسنه بخوابد چون معده او خالی است و حرارت به داخل معده می‌رود، موجب لاغری و ضعف بدن فرد می‌شود.

چه خوابی خوب است

سیدمحمدابراهیم ابراهیمی، محقق طب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: خواب خوب خوابی است که وقتی فرد بیدار شود احساس آرامش و سبکی کند.

به گفته وی، عوارض خواب بعد از ظهر موجب چاق شدن بدن می‌شود و سردی و رطوبت بدن را افزایش می‌دهد؛ افرادی که دارای طبیعت سرد و تر و گرم و تر هستند به خواب بیشتر احتیاج دارند چرا که بدنشان رطوبت زیادی دارد. این محقق طب اسلامی می‌افزاید: افرادی که دارای طبیعت گرم و خشک و سرد و خشک هستند، چون بدنشان خشک است به خواب کمتری نیاز دارند. ابراهیمی اضافه می‌کند: خواب بعدازظهر یکی از مضرترین خواب‌هاست چرا که موجب ضعف حافظه، رخوت، کسلی و افزایش رطوبت بدن می‌شود.

عوارض خواب بعد از ظهر - مرد

بد نیست سایر مضرات خواب بعد از ظهر را بدانید

محدوده زمانی چرت یا خواب بعد از ظهر

چرت یا خواب بعدازظهر هم محدوده خاص خودش را دارد و این طور نیست که فرد هر چقدر دلش خواست بخوابد و مشکلی پیش نیاید. اگر چرت میان روز کوتاه مدت و زیر ۲۰ دقیقه باشد، برای فرد خوب است و باعث می‌شود انرژی از دست رفته اش را بیابد، به هضم غذا در دستگاه گوارشش کمک می‌کند و باعث می‌شود تا سوخت و ساز و متابولیسم خوبی داشته باشد.

حالا اگر چرت بعدازظهر، بشود ۳۰ دقیقه یا یک ساعت، باعث افزایش رطوبت در مغز می‌شود. این رطوبت سبب سستی، کسالت، افسردگی و تنبلی می‌شود و علاوه بر اینها حرکات بدن فرد را هم کند می‌کند.

عوارض خواب بعد از ظهر طولانی مدت  پوست را تخریب می‌کند

پوست هم از مضرات خواب زیاد بعدازظهر در امان نیست و آن را تخریب می‎کند. تخریب پوست هم به هضم غذا بر می‌گردد. یعنی با زیاد شدن خواب، به جای اینکه هضم بهتر انجام شود، به شکل نادرست انجام شده و نتیجه آن پوست را تحت تاثیر خودش قرار می دهد و ظاهر آن ناخوشایند می‌شود.

عوارض خواب بعد از ظهر یا چرت بعد از ظهر باعث اختلال در خواب شبانه می شود

  • خواب آلودگی یک اتفاق طبیعی است که بسیاری از ما در طول ۱ تا ۳ بعدازظهر آن را تجربه می کنیم. در اینکه فردی چرت بعدازظهر داشته باشد یا نه، به وضعیت بدنی فرد بر می گردد و نمی توان گفت برای همه خوب است یا بد.
  • در بچه های قبل از سنین مدرسه، این چرت یک نیاز است، اما در مورد بزرگسالان و افراد بالغ این طور نیست. کسانی که به خواب نیمروزی نیاز دارند، از دو حالت خارج نیستند. یا خواب شبانه شان کم است، یا به خواب بعدازظهر عادت کرده اند.
  • وقتی فرد نتواند ۸ ساعت در روز بخوابد، سعی می کند این کمبود را با خواب بعدازظهر جبران کند و همین موضوع و مشکل بی خوابی شان را تشدید می کند.
  • مصرف داروهای مغز و اعصاب، آرام بخش، ضد اضطراب و ضد تشنج باعثمی شوند فرد به خواب نیمروزی نیاز داشته باشد.
  • کسانی هم هستند که دارویی مصرف نمی کنند و مشکل پزشکی هم ندارند، اما باز چرت بعدازظهرشان را دارند. اینها باید به دنبال عارضه ای در خود باشند. مثلاً کسی که قبلاً خواب نیمروزی نداشت، اما حالا حس می کند که باید در طول روز چرت بزند، دچار عارضه ای به نام نارکوپلسی شده است و چنین مسئله ای حتماً باید توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.

سالمندان و خانم ها بهتر است خواب نیمروزی نداشته باشند

  • چرت بعدازظهر یا قیلوله، خوابی است که عمیق، طولانی و پس از غذا نباشد. این خواب در بعضی خوب است و در برخی دیگر بد.
  • به کسانی که مزاج گرم و خشک دارند مثل بچه ها و برخی جوانان و کسانی که در طول روز فعالیت زیادی دارند، توصیه می‌کنیم که چرت بعدازظهر را داشته باشند تا انرژی از دست رفته شان برگردد.
  • سالمندان و خانم ها بهتر است خواب نیمروزی نداشته باشند. چون با افزایش رطوبت های زائد مشکلات مفصلی شان تشدید و درگیر ناراحتی های گوارشی، کسالت و افزایش وزن می شوند.
  • اگر خانمی چاق بوده و مشکلات مفصلی و گوارشی هم داشته باشد، یکی از دستوران ما به او، پرهیز از خواب صبحگاهی و بعدازظهر است خصوصاً اینکه ناهار هم خورده باشد یا فصل سرما باشد.
  • اگر مراجعه کننده یک جوان ۳۰ ساله بوده و به خاطر کارش درگیر استرس باشد، به او می‌گوییم برای رفع استرس خواب بعدازظهرش را داشته باشد. مخصوصاً اگر در فصل گرما باشد و یا لازم است کارش را از صبح زود شروع کند.
  • در تحقیقات علمی جدید و نظرات حکمای طب ایرانی اگرچه اختلاف نظرهایی وجود دارد چرت بعدازظهر باید کمتر از یک ساعت باشد.
  • تحقیقات جدید تاثیر مثبت خواب میان روز را در کاهش استرس، کمک به کنترل فشارخون و ایجاد حس آرامش نشان می دهد.

لفظ استراحت در بعد از ظهر بهتر از خواب بعدازظهر است

  • بهتر است بگویید استراحت و آرامش و نه خواب بعد از ظهر به نظر من این درست تر است. تحقیقات زیادی در زمینه خوب یا بد بودن استراحت و آرامش یا همان چرت بعدازظهری که مدنظر شماست، شده است.
  • یکسری گفتند چرت نیمروز خوب است و در جلوگیری از بروز بیماری های متابولیک مثل دیابت موثر است. نظریه مخالف هم می‌گوید که این طور نیست و کسی که ظهر بخوابد، افزایش وزن پیدا می‌کند و درگیر بیماری های قلب و عروقی می‌شود.
  • به نظر من کسی که امکان چرت بعدازظهر را دارد، استرس های شغلی و محیطی او کم است، چنین قطعاً به غذای مناسب و خواب کافی شبانه دسترسی خواهد داشت و کمتر درگیر بیماری های مختلف از جمله دیابت یا بیماری های قلب و عروقی می‌شود.
  • اما در اینکه چرت یا خواب بعدازظهر خوب است یا بد، قضاوت با کسی است که می‌خواهد بخوابد. اگر به اندازه ۲۰ دقیقه باشد، خب مشکلی ایجاد نمی‌شود. اما اگر بیشتر از این زمان و یا بلافاصله بعد از صرف غذا باشد، احتمالاً درگیر بیماری های قلب و عروق، مشکلات هاضمه و افزایش وزن می‌شود.

عوارض خواب بعد از ظهر بستگی به مزاج دارد

  • چرت یا خواب بعدازظهر رابطه مستقیمی با مزاج افراد دارد و طبق آنچه که طب سنتی می‌گوید، خواب نیمروزی برای همه افراد و مزاج ها خوب نیست.
  • در یکسری از مردم خوب جواب می‌دهد، در عده ای دیگر نه این طور نیست و حال شان را بدتر می‌کند. به همین دلیل نمی‌توان گفت چرت یا خواب بعدازظهر برای همه خوب است و سرحال می‌شوند.
  • از روی نشانه‌های افراد با مزاج های مختلف می‌توانید بفهمید خواب بعدازظهر برایشان منفعتی دارد یا نه.

عوارض خواب بعد از ظهر - مرد خواب

عوارض خواب بعد از ظهر برای افراد بلغمی (سرد و تر)

  • مثلاً خواب نیمروز برای افراد بلغمی مضر است و بهتر است نخوابند. چون رطوبت شان زیاد است، اگر چرت یا خواب بعدازظهر داشته باشند، رطوبت شان بیشتر می‌شود و با زیاد شدن رطوبت، بلغم آن‌ها افزایش می‌کند.
  • حالا اگر یک فرد بلغمی بخوابد چه اتفاقی می‌افتد ؟ ذهنش کند و حافظه اش ضعیف می‌شود، حتی موقع خواب ممکن است آب دهانش بریزد، نفسش بدبو شود، دچار کندی حرکات روده شده و درگیر یبوست شود.

عوارض خواب بعد از ظهر برای افراد دموی (گرم و تر)

  • دسته دیگری که خواب نیمروز برایشان مضر است، دموی ها هستند. اینها چون بدن گرمی دارند و بدن شان هم رطوبت دارد، ‌ اگر بعدازظهر بخوابند، بدن شان رطوبت زایی می‌کند.
  • با زیاد شدن رطوبت همان اتفاقاتی که برای بلغمی ها می‌افتد، برای اینها هم می‌افتد. پس بهتر است نخوابند.

عوارض خواب بعد از ظهر برای سوداوی ها (سرد و خشک)

چرت یا خواب بعدازظهر برای سوداوی ها خوب است. اینها چون مزاج شان خشک است و از طرف دیگر چون خواب رطوبت زاست، بنابراین خواب نیمروزی برایشان مفید است.

عوارض خواب بعد از ظهر برای صفراوی ها (گرم و خشک)

چرت یا خواب بعدازظهر برای افراد با مزاج صفراوی هم خوب است. چون صفراوی ها بدن خشکی دارند و خواب هم رطوبت زا است، بنابراین خواب بعدازظهر برایشان خوب است.

محدوده زمانی چرت یا خواب بعد از ظهر

  • چرت یا خواب بعدازظهر هم محدوده خاص خودش را دارد و این طور نیست که فرد هر چقدر دلش خواست بخوابد و مشکلی پیش نیاید.
  • اگر چرت میان روز کوتاه مدت و زیر ۲۰ دقیقه باشد، برای فرد خوب است و باعث می‌شود انرژی از دست رفته اش را بیابد، به هضم غذا در دستگاه گوارشش کمک می‌کند و باعث می‌شود تا سوخت و ساز و متابولیسم خوبی داشته باشد.
  • حالا اگر چرت بعدازظهر، بشود ۳۰ دقیقه یا یک ساعت، باعث افزایش رطوبت در مغز می‌شود. این رطوبت سبب سستی، کسالت، افسردگی و تنبلی می‌شود و علاوه بر اینها حرکات بدن فرد را هم کند می‌کند.

عوارض خواب بعد از ظهر - مرد با لباس آبی

عوارض خواب بعد از ظهر برای پوست

  • پوست هم از مضرات خواب زیاد بعدازظهر در امان نیست و آن را تخریب می‎کند.
  • تخریب پوست هم به هضم غذا بر می‌گردد. یعنی با زیاد شدن خواب، به جای اینکه هضم بهتر انجام شود، به شکل نادرست انجام شده و نتیجه آن پوست را تحت تاثیر خودش قرار می دهد و ظاهر آن ناخوشایند می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید