رب انار خانگی مزیت های بیشماری نسبت به رب انار های شرکتی دارد.پس در با پارس مگ همراه باشید تا به شما چند روش تهیه رب انار در خانه را آموزش دهیم.

رب انار خانگی - ریحون

رب انار یکی از انواع چاشنی ها و طعم دهنده های بسیار پر طرفدار بین المللی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. رب انار هم مانند دیگر رب ها تهیه می شود، به این صورت که عصاره انار را می گیریم و آنرا می جوشانیم تا کاملا غلیظ شود، سپس به عنوان طعم دهنده در انواع غذاها و خوراکی ها استفاده می کنیم. شناخته ترین غذاهایی که با رب انار تهیه می شوند عبارتند از اکبر جوجه، شامی ترش و خورش فسنجان. نکته دیگر در مورد رب انار این است که اصالت آن متعلق به شهر ساوه که به شهر انار نیز شهرت دارد می باشد و در این شهر می توانیم رب های انار با دستورهای متنوعی را بیابیم.

همچنین در پارس مگ بخوانید : طرز تهیه ترشک انار یک خوراکی خوشمزه پاییزی

رب انار خانگی - رب انار در کاسه سفید

مواد لازم برای طرز تهیه ۱ کیلو رب انار با آب انار (روش اول)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
انار پوست نازک و باکیفیت ۸ کیلوگرم
نمک ۱ قاشق چای‌خوری

میزان کالری رب انار در ۱ قاشق غذاخوری: ۶۷/۷ کیلوکالری 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت رب انار: ۶ ساعت

مراحل طرز تهیه رب انار با انار سفید یا انار قرمز

روش تهیه رب انار ملس خانگی بسیار راحت است. رب انار هم مشابه دیگر رب‌ها و مثل رب گوجه فرنگی تهیه می‌شود. به این صورت که عصاره انار را باید بگیرید و آن‌ را بجوشانید تا کاملا غلیظ شود. استفاده از رب انار در طب اسلامی بسیار توصیه شده است. به خاطر خواص رب انار، ما در اینجا طرز تهیه رب انار در طب اسلامی را به شما آموزش می‌دهیم. در ادامه می‌توانید با مراحل تهیه رب انار با انار سفید یا انار قرمز آشنا شوید.

مرحله اول؛ دانه کردن انارها

در اولین مرحله از طرز تهیه رب انار ملس باید انارها را بشورید و دان کنید. در واقع به نظر می‌رسد سخت‌ترین قسمت درست کردن رب انار همین دانه کردن انارهاست. بهترین و راحت‌ترین روش دانه کردن انار این است که سر و ته انار را با چاقو جدا کنید و سپس آن را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید.

حالا با استفاده از یک گوشتکوب یا پشت قاشق به پشت انار ضربه بزنید تا دانه انار جدا شده و فقط پوست انار باقی بماند. خواص پوست انار هم برای سلامت بدن بی‌نظیر است، پوست‌های انار را دور نیندازید. اگر دانه خراب یا قهوه‌ای در بین دانه‌های انار بود، آن را دور بریزید تا طعم رب انار شما خراب نشود.

مرحله دوم؛ آب گرفتن انار برای رب انار

در این مرحله از دستور رب انار برای گرفتن آب انار هم می‌توانید از آبمیوه‌گیری دستی استفاده کنید و هم غذاساز و مخلوط‌کن. در این صورت بعد از آبگیری، دانه‌های انار را از صافی باید جدا کنید تا فقط آب انار باقی بماند. آب انارها را در همان قابلمه بزرگ روی حرارت گاز بگذارید تا بجوشد. دقت کنید که ظرفی که آب انار را در آن می‌جوشانید، حتما باید دو برابر میزان آب انار، گنجایش داشته باشد، چون در غیر این‌صورت، رنگ رب انارتان تیره می‌شود.

رب انار خانگی - انار و قاشق

مرحله سوم؛ قرار دادن آب انار روی حرارت

در این مرحله از طرز تهیه رب انار، زمانی که آب انار جوش آمد کف روی آن را جمع کنید و آب انار را مرتب هم بزنید تا سر نرود. آب انار را ۵ یا ۶ ساعت روی شعله ملایم گاز به همین ترتیب هم بزنید. زمانی که رنگ آب انار تغییر کرد و شروع به قل زدن کرد رب انار کم‌کم در حال آماده شدن است.

مرحله چهارم؛ آماده کردن رب انار خانگی

در این مرحله از طرز تهیه رب انار شمالی رب در حال غلیظ شدن است پس مرتب هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد. مقداری نمک در این مرحله اضافه کنید تا رب انار کپک نزند. یادتان باشد رب انار بعد از سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود پس اجازه ندهید روی گاز بیش از حد غلیظ شود.

اگر رب انار بیش از حد غلیظ شود، خیلی سفت می‌شود و اگر هم شل و آبکی باشد در یخچال هم کپک می‌زند، پس آن را به غلظت مناسب برسانید یعنی نه خیلی شل و آبکی و نه خیلی غلیظ.

به همین راحتی رب انار خانگی شما آماده شد.

رب انار خانگی - انار

طرز تهیه رب انار به روشی دیگر

اول انارها را دون کردیم هر سبد حدود سه ساعت طول کشید.

بعد با خیلی کم آب گذاشتیم رو اجاق تا بجوشن و نرم شن. در حدی که بشه با استفاده از یه سبد پلاستیکی دونه هاشو از گوشتش جدا کنیم.

باید مواظب باشین دستتون نسوزه ها!! ما از ته یه لیوان استیل برای فشار آوردن به انارها موقع صاف کردنش کمک گرفتیم.

انارهای جوش خورده را داخل سبد می ریختیم و با ته لیوان فشارشون می دادیم تا گوشت و آبش از دونه ها جداشن.

آب و گوشت انار بدست اومده را داخل یک قابلمه بزرگ منتقل کردیم و اول زیر اجاق را زیاد کردیم تا بجوش بیاد.

بعد از اون زیر اجاق خیلی کم باید باشه چون هم سر ریز میشه هم زود ته میگیره.

کف سفیدی که روی آب انار ها جمع میشه را با یه کفگیر جمع کنید و دور بریزید.

بطور مداوم باید آب انارها هم زده بشه چون خیلی سریع ته گرفته و ربمون بوی سوختگی میگیره.

مثل مراحل اخر رب گوجه به اطراف هم پاشیده میشه بخاطر همین زیر اجاق کم باشه که دستتون نسوزه و رب هدر نره.

من بعد از دو ساعت یکسره پای اجاق بودن رب غلیظی بدست آوردم.

نمک را هم در آخرین مراحل به رب اضافه کنید تا رب انارتون زیادی شور نشه.

برای هر ۸ کیلو انار یک قاشق نمک کافیه.

رب انار خانگی - دانه انار

نکاتی که در تهیه رب انار باید به آن توجه داشته باشیم

همان‌طور که خواندید و پیش‌تر هم عنوان کردیم، درست کردن رب انار در خانه فرایند ساده‌ای دارد، اما همیشه مشکلاتی سر راه ما قرار می‌گیرد که از آن مطلع نیستیم یا نمی‌دانیم که چگونه می‌توانیم به بهترین شکل ممکن، رب انار را درست کنیم. در ادامه قصد داریم فوت‌وفن‌ها و نکاتی را بازگو کنیم که به شما کمک می‌کند تا رب اناری با کیفیت‌تر و خوشمزه‌تر تهیه کنید:‌

  • اناری با پوست نازک بخرید: انارهایی که پوست نازک دارند، دانه‌های بیش‌تری خواهند داشت و به همین خاطر هم می‌توانید رب انار بیش‌تری از این انارها بگیرید
  • از قابلمه بزرگ استفاده کنید: اگر می‌خواهید رب اناری ملس داشته باشید که خوشمزه باشد، بهتر است از قابلمه‌ای بزرگ استفاده کنید تا خوش‌رنگ‌تر شود. 
  • مقدارِ کمی درست کنید: یک کیلوگرم رب انار، حجم منطقی‌ای است. هرچه میزان انار کم‌تری داشته باشید، آب انار کم‌تر روی حرارت گاز می‌ماند، رنگ قرمزتری به‌خود می‌گیرد و خوشمزه‌تر می‌شود. 
  • تکه‌های سوخته را از رب انار جدا کنید: اگر می‌خواهید رب انار شما تلخ نشود، مدام آب انار را روی حرارت هم بزنید تا اگر متوجه تکه‌های سوخته‌ای شدید که در آن انار ته گرفته، سریعاً بتوانید جدا کنید. 
  • طعم رب انار به انار بستگی دارد: عموماً شمالی‌ها برای درست کردن رب انار از انارهای ترش استفاده می‌کنند و به همین خاطر هم رب انار شمالی مزه‌ای ترش‌تر دارد. اگر می‌خواهید یک رب انار خانگی شیرینی تهیه کنید، بهتر است به‌سراغ انارهایی بروید که طعمی شیرین‌تر دارند. 

رب انار خانگی - رب در کاسه چوبی

نکاتی درباره تهیه رب انار 

در صورتی که انار آبدار باشد به ازای هر ۸ کیلوگرم انار، ۱ کیلوگرم رب انار حاصل می‌شود.

برای جلوگیری از سر رفتن می توانید یک عدد نعلبکی داخل ظرف بیندازید.

هر چه رب غلیظ‌تر شود دیرتر خراب و فاسد می‌شود و رنگ آن نیز تیره‌تر می‌گردد البته مراقب باشید که ته نگیرد وگرنه زحمت و هزینه شما به هدر می‌رود!

معمولا برای به صرفه بودن رب از انار‌های شکسته و کوچک استفاده می‌کنند که ظاهر خوبی ندارد و قیمت آن ارزان‌تر است. این مسأله از کیفیت رب کم نمی‌کند و آن چه مهم است اینکه انار آبدار و قرمز رنگ باشد بنابراین دانه انار نباید کهنه، فاسد و خراب، سفید یا قهوه‌ای رنگ و خشک باشد.

بهترین رنگ رب انار قهوه‌ای کمرنگ تا قهوه‌ای پر رنگ و قرمز تیره است و اگر رنگ رب به سیاهی زد یا نشانه این است که رب سوخته است و یا اینکه مواد دیگری مثل آلوچه به آن اضافه کرده اند.

رب انار را داخل ظروف شیشه‌ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید. برای هر بار مصرف از قاشق خشک و تمیز استفاده کنید و بعد از هر بار مصرف درب شیشه یا ظرف را محکم ببندید تا رب کپک نزند.

سعی کنید رب انار را در یخچال نگهداری کنید و در صورتی که در بیرون از یخچال باشد بایستی نمک بیشتری اضافه کنید تا از فساد و کپک زدگی رب جلوگیری شود.

در برخی رب انار‌های بازاری برای به صرفه بودن رب در کنار انار از آلو یا آلوچه نیز استفاده می‌کنند که هم طعم رب را ترش‌تر می‌کند و هم شکل بافت رب انار را تغییر می‌دهد در این مواقع شما دانه‌های ریز سیاه رنگی را در رب مشاهده می‌کنید که همان تفاله پوست آلوچه است.

از یک قابلمه بزرگ برای درست کردن رب انار استفاده کنید. به این ترتیب رب انار شما خوشرنگ‌تر می‌شود.

رب انار را در مقدار کم در حد همان یک کیلوگرم برای مصرف خانگی درست کنید. چون هر چه مقدار انار کمتر باشد رب انار کمتر روی حرارت می‌ماند و قرمزتر و خوشرنگ‌تر می‌شود. بهترین رنگ برای رب انار قهوه‌ای روشن است. رب انار سیاه نشانه سوختگی رب انار است.

رفع تلخی رب انار کار آسانی نیست. در واقع علت اصلی تلخ شدن رب انار ته گرفتن آن است. اگر در حال پخت رب انار متوجه تکه‌های سوخته و ته گرفتی شدید سریعا آن‌ها را از رب انار خارج کنید.

اگر می‌خواهید یک رب انار سیاه رنگ و غلیظ داشته باشید یک قطعه آهن تمیز را روی شعله ملایم گاز داغ و سرخ کنید. زمانی که رب انار را می‌پزید تکه آهن گداخته را داخل رب انار بیندازید. این مدل رب انار سیاه را شمالی‌ها برای درست کردن خورش فسنجان مجلسی استفاده می‌کنند.

دلیل ترش شدن رب انار یا شیرین و یا ملس شدن رب انار به طعم دانه‌های انار شما بستگی دارد. شمالی‌ها معمولا رب انار را با انار ترش درست می‌کنند و به همین دلیل رب انار شمالی معمولا ترش است.

رب انار خانگی - رب در شیشه

خواص رب انار چیست ؟

مهم‌ترین خواص رب انار به تقویت سیستم ایمنی، کاهش سطح کلی کلسترول خون و افزایش متابولیسم برمی‌گردد و شاید برای شما جالب باشد که بدانید برای سلامت پوست و پیشگیری از سرطان هم پیشنهاد می‌شود. در ادامه بیش‌تر درباره خواص رب انار صحبت می‌کنیم: 

مراقبت از پوست

رب انار به‌خاطر داشتن ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنولیک می‌تواند از التهاب پوست جلوگیری کند و با کم کردن استرس اکسیداتیو، پیری زودرس و چین‌وچروک‌های پوستی را بهبود ببخشد. ماده نیاسین که در غلظت‌های بالای رب انار پیدا می‌شود هم خاصیت ارتجاعی پوست را بیش‌تر می‌کند. 

مراقبت از مو

اگر رب انار را به‌شکلی مداوم مصرف کنید، در طولانی‌مدت فولیکول‌های موی شما بهبود پیدا می‌کند و براقیت و درخشندگی‌ مو بیش‌تر می‌شود.

کمک به هضم غذا

بعضی از ویتامین‌های خانواده B در رب انار یافت می‌شوند که برای افزایش عملکرد ماهیچه‌ها و کارایی سیستم عصبی مناسب‌اند و می‌توانند به حرکت پریستالتیک و هضم غذا، رفع مشکلات یبوست، نفخ و حتی گرفتگی کمک کنند. 

رب انار خانگی - انار نصفه

جلوگیری از سرطان

healthynibblesandbits می‌گوید که رب انار به‌خاطر آنتی‌اکسیدان‌های فعال، اثرات رادیکال‌های آزاد در بدن را کم‌تر می‌کند. همچنین برای جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه و پروستات، بسیار مناسب است. 

کاهش سطح کلسترول

ترکیبات پلی‌ فنلی موجود در رب انار به‌طور مستقیم باعث کاهش سطح کلسترول بد یا همان LDL در خون می‌شود. از طرفی شانس ابتلا به حمله قلبی یا سکته را کم‌تر می‌کند. برای اینکه بدانید به طور دقیق برای کاهش چربی خون چه بخورید به این مطلب می‌توانید مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید