کاربرد نوشابه در خانه و زندگی بسیار بیشتر از یک نوشیدنی است.در این مطلب از پارس مگ ما قرار است شما را با تمامی کاربردهای نوشابه در زندگی روزمره آشنا خواهید شد.

کاربرد نوشابه در خانه - نوشابه زرد

فهرست محتوا نمایش

کاربرد نوشابه در خانه داری

شما می توانید در بسیاری از امور خانه داری از نوشابه کمک بگیرید! در واقع نوشابه چیزی فراتر از یک نوشیدنی است و در از بین بردنِ لکه چربی و تمیزکاری با نوشابه گرفته تا تمیز کردنِ آدامس از روی مو و پارچه ها موثر واقع می شود. در ادامه به کاربرد های نوشابه در خانه داری اشاره می کنیم:

کاربرد نوشابه در خانه و آشپزی

اگر ترجیح می دهید نوشابه را به دلیل مضر بودن برای سلامتی ننوشید، پس می توانید از کاربرد آن در آشپزی بهره مند شوید. از آن جایی که نوشابه و دلستر یک نوشیدن گازدار به شمار می‌آیند، می‌توان از آن برای ترد کردن گوشت استفاده کرد. کافیست مدتی گوشت را در نوشابه بخوابانید تا نرم شود.

همچنین برای مرینیت مرغ و استیک نیز میتوان از نوشابه استفاده نمود. چرا که غذا هم در مدت زمان کمتری طبخ می شود و هم طعم لذیذ تری خواهد داشت. از دیگر کاربردهای نوشابه در آشپزی می توان به پخت کیک اشاره کرد. به این صورت که مقداری نوشابه به خمیر کیک اضافه می کنید تا در نهایت کیکی ترد و خوشمزه داشته باشید.

کاربرد نوشابه در خانه : شست و شوی لباس ها

گاهی ممکن است لباس های شما لک بیفتد و به این راحتی ها از بین نرود. در چنین شرایطی می توان به جای استفاده از لکه بر های گران قیمت، از نوشابه بهره برد. با ریختن نوشابه در ماشین لباسشویی همراه با پودر شوینده، لکه ها از بین می روند.

در واقع نوشابه یکی از ارزان ترین لکه بر های موجود است که حتی بوی بد یا بوی بنزین لباس را نیز برطرف می کند. پس اگر لباس های شما بوی نفت یا بنزین می دهد، کمی نوشابه داخل ماشین لباسشویی بریزید و لباس های بدون بو و تمیز را تحویل بگیرید!

همچنین در پارس مگ بخوانید : کاربرد نمک در زندگی چیست ؟

کاربرد نوشابه در خانه - نوشابه سیاه

کاربرد نوشابه در خانه : تمیز کردن کف و پنجره ها

حتی اگر فرش، مبلمان، کفپوش یا دیوار منزل شما نیز لک افتاد، کمی نوشابه روی آن بریزید و منتظر بمانید. سپس آن قسمت را با اب و صابون بشویید. در اغلب موارد، دیگر اثری از آن لکه ماژیک یا غیره نخواهد ماند. شما می توانید از نوشابه به عنوان یک شوینده چند منظوره استفاده کنید و لکه های کف یا کاشی های حمام را با آن محو نمایید.

برای تمیز کردنِ پنجره ها با نوشابه نیز بهتر است دستمال را به نوشابه آغشته سازید و سپس روی شیشه ها بکشید. اسید سیتریک موجود در آن به سادگی لک های روی شیشه را از بین خواهد برد. البته باید در نهایت مواد چسبناک نوشابه را از روی پنجره های شیشه ای با آب نیز بشویید.

کاربرد نوشابه در خانه : رفع زنگ زدگی پارچه و فلزات

شما می توانید به کمک نوشابه، اثر زنگ زدگی را به سرعت از روی فلزات یا پارچه محو کنید. در واقع اسید فسفریک موجود در این نوشیدنی گازدار باعث می شود به راحتی زنگ روی فلزات و پاچه حل شود و از آن جدا گردد. می توانید از این روش برای از بین بردن لکه های زنگ زدگی بر روی سکه، قفل، لیوان یا حتی پارچه استفاده کنید. به این صورت که وسیله زنگ زده را در محلول نوشابه فرو برده و سپس آن را بشویید.

همچنین اگر کلکسیون سکه دارید، می توانید به سادگی با کمک نوشابه آن را تمیز کنید. این نوشیدنی اثرات زنگ زدگی، آلودگی و غبار روی سکه ها را از بین خواهد برد. فقط کافیست مدتی سکه ها داخل نوشابه قرار گیرند. زمانی که آن ها را بیرون بیاورید، با سکه های نو و تمیز مواجه می شوید.

کاربرد نوشابه در خانه - فلز

کاربرد نوشابه در خانه : تمیز کننده سپر اتومبیل

برای برق انداختن سپر اتومبیل می توانید از نوشابه استفاده کنید زیرا هیچ ماده ای مانند نوشابه سپر اتومبیل را برق نمی اندازد.

کاربرد نوشابه در خانه :  نابود کننده حشرات

با مقداری نوشابه می توانید تله ای برای پشه ها و مگس ها بسازید. به این صورت که کمی نوشابه را در بطری بریزید و زیر درختان قرار دهید خواهید دید در عرض 30 ثانیه حشرات خیلی زود به طرف آن می روند و به سمت شما نمی آیند.

کاربرد نوشابه در خانه : جدا کردن پیچ و مهره های زنگ زده

اگر باز کردن پیچ و مهره زنگ زده برای شما دشوار است ، مقداری نوشابه را در یک ظرف بریزید و 15 دقیقه پیچ و مهره ها را در آن بگذارید تا جدا شوند.

رهایی از موش ها با نوشابه

موش ها جانورانی هستند که موجب انتقال بیماری ها می شوند پس از این رو برای رهایی از شر موش ها باید چاره ای اندیشید . شاید برایتان جالب باشد که بدانید موش ها عاشق نوشابه هستند.

و به این دلیل که بدن آنها قادر به دفع گاز کربنیک نوشابه نیست این نوشیدنی آنها را بیمار و چاق می کند و منجر به مرگشان می شود بنابراین در چند نقطه از منزلتان ظرف نوشابه قرار دهید تا موش ها از بین بروند.

کاربرد نوشابه در خانه : برق انداختن مس و نقره

برای برق انداختن ظروف مسی ، مات شده و جلا از دست داده، مقداری نوشابه را روی پارچه بریزید و روی وسایل مسی بکشید و سپس آبکشی کنید و با پارچه ای تمیز، خشک نمایید. ظروف و زیورآلات نقره را نیزچند دقیقه در نوشابه خیس کنید و با آب و صابون بشویید و سپس آبکشی و خشک کنید تا به خوبی برق بزند.

تمیزکردن توالت

برای تمیزکردن کاسه‌توالت می‌توانیم از نوشابه استفاده کنیم. استفاده از نوشابه تمیزکردن توالت را ساده می‌کند و دیگر نگران بخارهای شیمیایی شوینده‌های قوی نخواهیم بود. اگر در کاسه‌توالت رسوبات آهک یا رسوبات دیگری تشکیل شده است، نوشابه آنها را تمیز می‌کند.

اسیدسیتریک، اسیدفسفریک و اسیدکربنیک موجود در نوشابه لکه‌ها را تجزیه می‌کند. این مواد شیمیایی نتیجه گازدارکردن (Carbonation) نوشابه‌اند و با طعم‌دهنده‌ها ارتباطی ندارند؛ بنابراین از نوشابه‌های رژیمی نیز می‌توانید استفاده کنید.

برای تمیزکردن توالت، نوشابه را داخل کاسه بریزید. اگر نمی‌خواهید دست‌هایتان کثیف شوند، می‌توانید از بطری اسپری استفاده کنید. بگذارید نوشابه دست‌کم ۱ ساعت روی سطح کاسه‌توالت بماند. برای رسیدن به بهترین نتیجه، می‌توانید ۱ شب صبر کنید. پس از گذشت این زمان، کاسه‌توالت را با آب بشویید. برای پاک‌کردن لکه‌های مقاوم نیز از برس توالت استفاده کنید.

تمیزکردن توالت کاربرد نوشابه در تمیز کردن توالت برای تمیزکردن کاسه‌توالت می‌توانیم از نوشابه استفاده کنیم. استفاده از نوشابه تمیزکردن توالت را ساده می‌کند و دیگر نگران بخارهای شیمیایی شوینده‌های قوی نخواهیم بود. اگر در کاسه‌توالت رسوبات آهک یا رسوبات دیگری تشکیل شده است، نوشابه آنها را تمیز می‌کند. اسیدسیتریک، اسیدفسفریک و اسیدکربنیک موجود در نوشابه لکه‌ها را تجزیه می‌کند. این مواد شیمیایی نتیجه گازدارکردن (Carbonation) نوشابه‌اند و با طعم‌دهنده‌ها ارتباطی ندارند؛ بنابراین از نوشابه‌های رژیمی نیز می‌توانید استفاده کنید. برای تمیزکردن توالت، نوشابه را داخل کاسه بریزید. اگر نمی‌خواهید دست‌هایتان کثیف شوند، می‌توانید از بطری اسپری استفاده کنید. بگذارید نوشابه دست‌کم ۱ ساعت روی سطح کاسه‌توالت بماند. برای رسیدن به بهترین نتیجه، می‌توانید ۱ شب صبر کنید. پس از گذشت این زمان، کاسه‌توالت را با آب بشویید. برای پاک‌کردن لکه‌های مقاوم نیز از برس توالت استفاده کنید.توالت فرنگی

کاربرد نوشابه در خانه : ظاهری قدیمی دادن به عکس‌ها

اگر به هنر و کارهای دستی علاقه دارید، حتما این کاربرد نوشابه را دوست خواهید داشت. مقداری نوشابه داخل بطری اسپری بریزید و روی برگه یا عکس موردنظر اسپری کنید تا قدیمی و کهنه به نظر برسد. باید مقدار کمی نوشابه را اسپری کنید تا کاغذ خراب نشود. می‌توانید اسفنجی را در نوشابه خیس کنید و به‌آرامی با آن به اطراف کاغذ ضربه بزنید.

استفاده این روش کاغذ را چسبنده می‌کند؛ بنابراین بادقت به آن دست بزنید تا کاغذ پاره نشود. سپس چند دقیقه صبر کنید تا کاغذ خشک شود و آن را قاب کنید یا در آلبوم قرار دهید.

کاربرد نوشابه در خانه : درخشان‌کردن سکه‌ها

اگر به جمع‌آوری سکه علاقه دارید، عاشق این کاربرد نوشابه خواهید شد. برای درخشان‌کردن سکه‌ها می‌توانید آنها را داخل لیوانی پر از نوشابه بریزید و بگذارید کمی در لیوان بمانند. وقتی سکه‌ها را بیرون بیاورید، می‌بینید که دوباره درخشان و نو شده‌اند. نوشابه چرک و آلودگی‌های رسوب‌کرده روی سکه را از بین می‌برد.

کاربرد نوشابه در خانه : تسکین نیش عروس دریایی

عروس دریایی لوله‌های کوچک پوشیده از خاری را رها می‌کند که به پوست قلاب می‌شوند و مواد شیمیایی گوناگونی را به داخل بدن تخلیه می‌کنند. برای بی‌اثرکردن این مواد شیمیایی باید دست‌کم ۳۰ ثانیه جای نیش را در سرکه یا نوشابه غوطه‌ور کنید یا نوشابه را به‌طور مداوم روی جای نیش بریزید. حالت اسیدی نوشابه سموم را خنثی می‌کند.

کاربرد نوشابه در خانه : برطرف‌کردن خوردگی و زنگ‌زدگی باتری خودرو

تجمع خوردگی در ترمینال باتری (سرباتری)، در زمان استارت‌زدن مشکلاتی را ایجاد می‌کند. خوشبختانه نوشابه می‌تواند این خوردگی را حل کند. وقتی نوشابه روی باتری ریخته می‌شود، اسیدیته اندک آن اسید باتری (H2SO4) را، که کاملا اسیدی است، رقیق نمی‌کند. با این حساب، می‌توانیم از نوشابه برای تمیز‌کردن باتری‌های زنگ‌زده و پوسیده استفاده کنیم.

پیش از استفاده از نوشابه، حتما خودرو را خاموش کنید. سپس، بادقت نوشابه را روی ترمینال باتری بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا خیس بخورد. سپس به‌آرامی خوردگی را بسابید و آن را با آب گرم بشویید تا چسبندگی ناشی از نوشابه از بین برود. بهتر است از پاک‌کننده یا برس طراحی‌شده برای تمیزکردن ترمینال باتری استفاده کنید.

کاربرد نوشابه در خانه : تمیزکردن و یخ‌زدایی شیشه جلوی خودرو

شست‌وشوی شیشه جلوی خودرو با آب و صابون زمان‌بر است. می‌توانید به‌جای آن از نوشابه استفاده کنید. به‌آرامی مقداری نوشابه را روی شیشه جلوی خودرو بریزید و حدود ۱ دقیقه صبر کنید. سپس با دستمالی مرطوب، شیشه را پاک کنید. برای آب‌کردن یخی که در زمستان روی شیشه خودرو تشکیل می‌شود نیز می‌توانید از نوشابه استفاده کنید. نوشابه را روی شیشه بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند تا یخ خودبه‌خود جدا شود.

کاربرد نوشابه در خانه - شیشه ماشین

کاربرد نوشابه در خانه : محوکردن رنگ مو

اگر پس از رنگ‌کردن مو موهایتان تیره شده است و می‌خواهید آنها را روشن کنید، می‌توانید از نوشابه معمولی یا رژیمی استفاده کنید. آب‌کشی موها با نوشابه به‌سرعت رنگ مو را کم‌رنگ می‌کند.

دقت داشته باشید که هر روز این کار را انجام ندهید، چون اسیدیته نوشابه به کراتین موها آسیب می‌رساند.

کاربرد نوشابه برای درمان خانگی شپش سر

درمان معمول شپش سر خرید شامپوی ضدشپش و شانه‌کردن موها با شانه مخصوص است. بسته به شدت این مشکل، درمان‌هایی خانگی نیز وجود دارند که در مبارزه با شپش مؤثرند. یکی از این درمان‌ها، استفاده از نوشابه برای ازبین‌بردن شپش‌ها و تخم شپش‌هاست. ابتدا موهای خود را بشویید و سپس با استفاده از ۲ لیتر نوشابه، آنها را کاملا خیس کنید. موها را با کلاه دوش بپوشانید و بگذارید که تا صبح خشک شود.

تسکین ناراحتی معده

نوشابه بهترین درمان برای ناراحتی معده نیست، ولی درمانی سریع و ساده است که پس از استفراغ به تسکین معده کمک می‌کند. گیاه کولا مدت‌ها پیش از اینکه در نوشابه استفاده شود، درمانی طبیعی برای حالت تهوع بوده است.

نوشیدن نوشابه به‌طور موقتی حالت تهوع، سوزش سرِدل و انواع دیگری از ناراحتی‌های معده را تسکین می‌دهد. برای این منظور، باید هر ساعت یک بار، ۱ قاشق چای‌خوری از نوشابه‌ای را بنوشید که به دمای اتاق رسیده و گاز آن خارج شده است. برای خارج‌شدن گاز نوشابه، در قوطی را باز کنید و آن را چند ساعت بیرون بگذارید. اگر وقت کافی ندارید، ۱ قاشق چای‌خوری شکر به نوشابه اضافه کنید تا فورا گاز آن خارج شود.

کاربرد نوشابه در خانه - شیشه نوشابه

کاربرد نوشابه در کشاورزی

از کاربردهای مختلف نوشابه در امور کشاورزی و مزرعه داری چه می دانید ؟ آیا می دانستید تا کنون کشاورزان زیادی در هند از مزایای نوشابه در این زمینه بهره مند شده اند ؟ در واقع این نوشیدنی گازدار علاوه بر نوشیدن، کاربردهای جالبی از جمله افت کشی تا دفع حشرات را دارد. در ادامه به شرح انواع کابرد نوشابه در مزارع و زمین های کشاورزی می پردازیم:

استفاده از نوشابه به جای آفت کش

بر اساس تحقیقاتی که در سال 2003 انجام شد، گفته می شود نوشابه ها دارای آفت کش های سمی شامل Lindane و DDT هستند. در واقع مرکز علوم و تحقیقات محیط زیست CSE در هند به این نتیجه رسید که نوشابه های گازدار مثل کوکاکولا دارای خاصیت آفت کشی می باشند. از این رو بسیاری از کشاورزان هندی از نوشابه به جای افت کش استفاده می کنند. چرا که هم ارزان تر است و هم نتیجه ای رضایت بخش حاصل می نماید. اگر چنین باشد، نوشابه جایگزین ارزان و مناسبی برای آفت کش ها در مزارع به شمار می رود.

دفع حشرات

از دیگر کاربرد های عجیب نوشابه در صنعت کشاورزی، دفع حشرات است. شما می توانید در لانه مورچه ها، سوسک ها و سایر حشرات در مزارع یا منزل خود مقداری نوشابه اسپری کنید. امتحانش ضرری ندارد! شاید بتوانید با یک روش ارزان و کم دردسر از شر حشرات خلاص شوید. جالب است که حشرات نیز مانند ما عاشق نوشیدنی های شیرین گاز دار هستند. بنابراین می توانید آن ها را با گذاشتن ظرف نوشابه در محیط باز به دام بیاندازید.

استفاده از نوشابه به عنوان کود

جالب است بدانید نوشابه را حتی می‌توان به عنوان کود برای برخی از گیاهان به کار برد. کافیست مقداری نوشابه پای گلدان یا خاک گل ها بریزید. این کار میتواند باعث تقویت گل و گیاه شما شود.

کاربرد نوشابه در خانه - لیوان یخ

رفع بوی بدن 

یکی دیگر از کاربردهای جالب نوشابه در از بین بردنِ بوی بد بدن است. کافیست مقداری نوشابه به قسمتی که بوی بد می دهد اسپری کنید و از بوی آن خلاص شوید. یا قبلا از شست و شوی بدن، مقداری نوشابه توی وان یا روی بدن خود بریزید. هر چند این روش را نباید به طور دائم استفاده کنید ولی میتواند در شرایط اضطرای مفید واقع شود.

تمیزکردن پنجره‌ها

نوشابه شیشه‌پاک‌کنی ارزان است. اسیدسیتریک، از مواد اصلی موجود در نوشابه، تمیزکننده‌ای عالی است که برای تمیزکردن پنجره‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود. دستمالی پارچه‌ای را در نوشابه خیس کنید و روی شیشه بمالید. سپس شیشه را با آب بشویید تا مواد باقی‌مانده نوشابه شیرین روی شیشه باقی نماند.

تمیزکردن کف

نوشابه شوینده چندمنظوره‌ای است که با آن می‌توانید کف آشپزخانه یا کف و کاشی‌های حمام را تمیز کنید. برای درخشان‌کردن کف آشپزخانه یا حمام، ۱ قوطی نوشابه را داخل سطل آب بریزید و از آن برای تمیزکردن کف استفاده کنید.

کاربرد نوشابه در خانه - کف حمتم

فرکردن موها

اسیدفسفریک موجود در نوشابه کوتیکول‌های مو را منقبض می‌کند و موجب افزایش فرهای طبیعی موها می‌شود؛ بنابراین، اگر به‌دنبال روشی ارزان برای فرکردن موهایتان هستید، آنها را با نوشابه بشویید.

برای پختن گوشت ران آبدار

برای پختن گوشت ران آبدار ، گوشت را لای کاغذ آلومینیوم بپیچید و داخل ماهی تابه که پر از نوشابه است قرار دهید تا بپزد. سی دقیقه قبل از پخت، کاغذ آلومینیوم را باز کنید، و آب گوشت را با نوشابه داخل ماهی تابه مخلوط کنید تا یک بتوانید یک سس قهوه ای بی نظیر درست کنید.

پاک کردن لکه خون با نوشابه

نوشابه قابلیت پاک کردن لکه خون از روی لباس را دارد فقط کافی است قبل از شستن لباس مقداری نوشابه بر روی لکه خون بریزید و 5 دقیقه صبر کنید و سپس با پودر لباسشویی لباس را بشویید.

از نوشابه برای از بین بردن لکه خون از روی آسفالت نیز استفاده می کنند . مامورین پلیس راه دو گالن نوشابه در صندوق عقب ماشینشان دارند تا در صورت تصادف رانندگی، خون را با کمک آن از جاده پاک کند.

برق انداختن وسایل آهنی زنگ زده با نوشابه

نوشابه می تواند وسایل آهنی زنگ زده، را کاملا تمیز کند و جلا دهد با این روش که باید وسایل آهنی زنگ زده را 24 ساعت در نوشابه بخیسانید و سپس وسیله را با آب بشویید و فورا خشک کنید. نوشابه می تواند لکه های زنگ را از سپر آب کرم کاری شده اتومبیل جدا کند بدین طریق که سپر را با یک تکه کاغذ (فویل) آلومینیوم مچاله شده آغشته به نوشابه بسایید.

کاربرد نوشابه در خانه - کوکاکولا

از بین بردن لکه روغن ماشین با نوشابه

برای از بین بردن لکه روغن ماشین از روی زمین یک بطری نوشابه را روی زمین بریزید و اجازه دهید کمی بماندسپس لکه را بشویید.

پاک کردن جوهر از روی فرش با نوشابه

برای پاک کردن اثر جوهر از روی فرش و موکت ، مقداری نوشابه را روی لکه بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا خشک شود سپس روی آن را جارو برقی بکشید مطمئن باشید چیزی مانند نوشابه اثر جوهر را از فرش و موکت پاک نمی کند!

جداکردن آدامس از روی موها و لباس

آدامس چسبنده و ناخوشایند است و وقتی به موها می‌چسبد به‌سختی جدا می‌شود. بعضی‌ها در این شرایط فورا موهای چسبیده به آدامس را با قیچی جدا می‌کنند! ولی نیازی نیست که مدل موهایتان را خراب کنید. حتی اگر آدامس نرم باشد و در تمام موها پخش شده باشد، با نوشابه می‌توانید تمام تکه‌های چسبناک آدامس را جدا کنید.

نوشابه را خنک کنید و بادقت آن را روی بخشی از موها بریزید که به آدامس چسبیده است. سپس آدامس سفت می‌شود و می‌توانید آن را جدا کنید. اگر آدامس به لباس چسبیده است، مقداری نوشابه روی آن بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس به‌آرامی و با لبه کند چاقو آن را از لباس جدا کنید.

کاربرد نوشابه در خانه - آدامس

تمیزکننده استخر

با چند لیتر نوشابه می توانید کف استخرتان را به خوبی تمیز و براق کنید و جرمهایش را از بین ببرید کافیست درون استخر نوشابه بریزید و صبر کنید تا نوشابه اثر خود را بگذارد.

حذف رنگ از روی مبلمان و سایر سطوح 

اگر هنگام رنگ آمیزی مبلمان به طور ناخواسته به نقاطی از آن رنگ پاشید می توانید با استفاده از یک حوله خیس شده با نوشابه به راحتی رنگ ناخواسته مورد نظر را پاک کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید