نگهداری موز در یخچال آن هم برای مدت طولانی کاری سخت است و موزها اصولا بعد از 3 الی 4 روز تغییر رنگ داده و شل میشوند.ما در این مطلب از پارس مگ قصد داریم چند روش عالی برای نگهداری طولانی مدت موز در یخچال را به شما آموزش دهیم.

نگهداری موز در یخچال - موز سیاه

دلیل سیاه شدن موز چیست ؟

حتما شما هم بعد از خرید موز با این مشکل روبرو شده‌اید که ظرف مدت کوتاهی موزها سیاه می‌شوند. از آن‌جایی که موزها را به صورت سبز و کال می‌چینند و فرایند رسیدن آنها بعد از چیده شدن ادامه پیدا می‌کند، بسیار آسیب‌پذیر هستند.

دلایل مختلفی می‌تواند عامل سیاه شدن موز باشد و کیفیت ظاهری و طعم آن را تحت تاثیر قرار دهد. یک دلیل قهوه‌ای و سیاه رنگ شدن پوست موز مربوط به شکسته شدن رنگ‌دانه‌های زرد آن در اثر نگهداری نامناسب، روی پوست آن است. عامل دیگر قهوه‌ای شدن رنگ موز مربوط به زمان مصرف است، در واقع زمانی که با چاقو یک برش روی موز ایجاد می‌کنید، اکسیژن هوا با آنزیم‌های موز ترکیب شده و رنگ موز تغییر پیدا می‌کند. پس روش نگهداری تا زمان استفاده موز، نقش مهمی در تازه و خوشمزه بودن این میوه دارد.

نحوه نگهداری طولانی مدت موز

بسته به رسیده بودن موزها هنگام خرید، موز بین دو تا شش روز سالم باقی می‌ماند. اگر همیشه موز مصرف می‌کنید، ارزش آن را دارد که روی یک قلاب نگهدارنده سرمایه گذاری کنید. آویزان کردن موزها روی قلاب نگهدارنده کبودی آنها را به تأخیر می‌اندازد، زیرا زمانی که موزها روی هم قرار می‌گیرند، زودتر خراب می‌شوند.

باید سعی کنید موزها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید، زیرا گرمای خورشید می‌تواند باعث رسیدن سریع آنها و سیاه شدنشان شود. نگهداری در یخچال می‌تواند عمر موزها را افزایش دهد. اگر هم موزها به هر دلیلی سیاه شدند، باید آنها را به سرعت مصرف کنید، زیرا به نگهداری طولانی مدت نیازی ندارند.

همچنین در پارس مگ بخوانید : چای موز یکی از موثرترین درمان ها برای بی خوابی

نگهداری موز در یخچال - خوشه موز

نحوه نگهداری موز برش داده شده

موز برش داده شده به سرعت تغییر رنگ می‌دهد، بنابراین بهتر است تا زمانی که موزها آماده خوردن نیستید، از برش دادن آنها خودداری کنید. با این حال، موزهای برش خورده را سریعاً داخل کیسه فریرز قرار دهید. با این کار سطح اسیدی آنها را کاهش می‌دهید و سیاه شدن موزها را به تأخیر می‌اندازید. سپس موزها را در یک کیسه فریزر یا ظرف در بسته بگذارید و در یخچال قرار دهید. موزهای برش داده شده در این روش می‌توانند سه تا چهار روز تازه بمانند.

روش های نگهداری موز در یخچال

شما می‌توانید موز را کاملاً در یخچال نگهداری کنید. فقط به خاطر داشته باشید که آب و هوای خنک و خشک روند رسیدن و سیاه شدن موزها را کند می‌کند. اگر موزهای سبز و نارس را در یخچال قرار دهید، مدت زمان زیادی سالم باقی می‌مانند. از سویی دیگر، قرار دادن زودهنگام موزها در یخچال در واقع می‌تواند میوه را از بین ببرد و باعث ایجاد آسیبی شود که فرآیند رسیدن میوه را متوقف می‌کند و باعث می‌شود موز طعم تلخی پیدا کند.

طبق اعلام وزارت کشاورزی ایالات متحده، دمای مطلوب نگهداری موز ۱۵ درجه سانتی گراد است. پس بهتر است موز در دمای اتاق نگهداری شود. در حقیقت، شما هیچ وقت موزی را ندیدید که در یخچال فروشگاه نگهداری شود. با این حال، نگه داشتن موز در یخچال می‌تواند عمر میوه را کمی افزایش دهد.

هنگام نگهداری موز در یخچال باید به یک نکته مهم توجه کنید. موز به دما حساس است، بنابراین دمای یخچال باعث می‌شود پوست موز بعد از چند روز تیره شود و میوه در این مرحله باید دور ریخته شود. به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، نگهداری موز در دمای پایین تر از حد مطلوب می‌تواند باعث «آسیب ناشی از سرما» شود که باعث طعم تلخ و تغییر رنگ میوه می‌شود.

شما فقط زمانی باید موزها را در یخچال نگهداری کنید که کاملاً زرد شده باشند و نشانه ای از نارس بودن را نداشته باشند. البته زمانی که موز کاملاً زرد شد، باید آن را در یخچال قرار دهید تا ماندگاری آن برای چند روز دیگر حفظ شود. در هر صورت، مکان ایده آل برای نگهداری موزها روی پیشخوان آشپزخانه است تا به طور طبیعی برسند. زمانی که موزها به حد ایده آل رسیدند، می‌توانید آنها را در یخچال نگهداری کنید. با این حال، قرار دادن موزهای نارس در یخچال یا برای مدت خیلی طولانی می‌تواند اثرات مضری روی این میوه خوشمزه بگذارد.

نگهداری موز در یخچال - یخچال

نگهداری موز برای ۵ روز

۱- یکی از راه های ساده برای نگهداری طولانی مدت موز برای حدود ۵ روز بدون اینکه پوست آن سیاه و خال دار شود این است که از ورود هوا به داخل موز جلوگیری کنید. برای اینکار موز ها را از هم جدا کنید و ساقه انتهای موز را محکم در پلاستیک فریزر بپیچید و آن ها را در یخچال قرار دهید. (بهتر است موز را در قسمت انتهای یخچال و دور از دیگر میوه ها و سبزیجات قرار دهید.)

۲- اگر برای روش بالا وقت ندارید، لااقل خیلی راحت پلاستیک را دور ساقه دسته موز بپیچید. این کار ساده باعث تازه ماندن موز برای مدت زمان بیشتر می شود.

نگهداری موز برای ۷ روز

این روش درد سر کمی بیشتر از روش اول دارد اما نگهداری موز در یخچال را طولانی تر می کند.

۳- در این روش موز ها را جدا کنید و دور هر کدام دستمال کاغذی بپیچید و داخل یک نایلون قرار دهید. نایلون را گره بزنید و همه آنها را در یک یا دو پلاستیک رنگی قرار دهید تا نور به موزها نرسد و داخل یخچال قرار دهید.

سالم نگه داشتن موز برای ۱۰ روز

۴- موز ها را یکی یکی کنید و دور ساقه انتهای آنها پلاستیک بپیچید آنها را در یک ظرف سربسته قرار دهید و در ته ظرف چند عدد دستمال کاغذی یا یک دستمال نخی قرار دهید تا رطوبت را بطور کامل بگیرند. ظرف حاوی موز ها را در یک جای خنک یا در قسمت پایین یخچال نگهداری کنید.

این روش اگر موز های کاملاً سفت و تازه خرید کرده باشید تا حدود ۱۰ روز می توانید آنها را سالم نگه دارید.

همانطور که قبلا اشاره کردم نمی توان مدت خیلی طولانی موز را در یخچال تازه، بدون اینکه سیاه و خراب شود نگهداری کرد. اگر قصد نگهداری طولانی مدت موز برای مدت بیشتر از ۱۰ روز را دارید، از روش فریز کردن موز یا تبدیل موز به میوه خشک باید استفاده کنید. که هر کدام را توضیح خواهم داد.

نگهداری موز در یخچال - موز در کیسه

جداسازی موزها از سایر میوه‌ها

جهت ماندگاری بیشتر موز خریداری شده تا حد امکان سعی کنید که آنها را به صورت جداگانه و به دور از سایر میوه‌ها و سبزیجات نگهداری کنید. چرا که تولید و خروج ماده‌ای به نام «هورمون اتیلن» در میوه‌ها و سبزیجات باعث می‌شود که فرایند رسیدن موزها تسریع شود.

نگهداری موز در یک فضای خنک با دمای مناسب

برای جلوگیری از سیاه شدن موزهای کال و نرسیده بهتر است آنها را در دمای اتاق قرار دهید. در این شرایط موز گرمای بیشتری را جذب خواهد کرد و فرایند رسیدن آن در زمان کمتری اتفاق می‌افتد. پس موزها را تا قبل از رسیدن کامل در یخچال قرار ندهید تا رنگ زرد پوست موز به سیاه و لک‌دار تبدیل نشود. اما زمانی که احساس کردید موزها کاملا رسیده است جهت ماندگاری بیشتر آنها را درون یخچال قرار دهید.

تازه نگه داشتن موز در یخچال

بعد از خرید یک دسته موز، قسمت انتهایی و ساقه آنها را با قیچی یا چاقو ببرید و موزها را به صورت دانه دانه از یکدیگر جدا کنید. سپس به آرامی آنها را با آب سرد بشویید و با دستمال پارچه‌ای خشک کنید. موزها را درون یک ظرف پلاستیکی درب‌دار بچینید و یک دستمال نخی تمیز و خشک روی آنها پهن کنید و در طبقه پایین یخچال قرار دهید. این دستمال باعث می‌شود که رطوبت داخل ظرف گرفته شود و موزها دچار تغییر رنگ نشوند.

تازه نگه داشتن موز با پیچیدن در کاغذ روزنامه

یک روش ساده و کاربردی دیگر برای تازه نگه داشتن موز برای مدت طولانی این است که موزها را با استفاده از کاغذ یا روزنامه بپیچید و درون کیسه فریزر قرار دهید. این روش باعث عدم نفوذ اکسیژن به ساقه و پوست موزها شده و درون یخچال برای یک هفته تازه و سالم باقی می‌مانند.

نگهداری موز در یخچال - موز پوست کنده

آویزان کردن موز در جای خنک

از دیگر روش‌های کاربردی برای نگهداری موز و جلوگیری از سیاه شدن آن، آویزان کردن موزها از قسمت دسته و ساقه با استفاده از قلاب آویزان است. بعد از آویزان کردن موزها را در طبقات پایین یخچال قرار دهید. این کار از له‌شدگی موزها جلوگیری می‌کند و این میوه در معرض هوای خنک قرار می‌گیرد.

آغشته کردن پوست موز با آبمیوه

میوه‌هایی مانند لیمو شیرین، پرتقال، آناناس، گریپ فروت و لیمو ترش جزو دسته میوه‌های اسیدی هستند که در صورت آغشته کردن پوست و سطح موزها به آب این میوه‌ها دیگر نگران سیاه شدن پوست موز و بافت داخلی آن نخواهید بود.

پیچیدن پلاستیک به ساقه موز

از دیگر راه‌های ساده برای تازه نگه داشتن موز به صورت سالم این است که از ورود هوا به داخل بافت این میوه جلوگیری کنید تا سیاه نشود. برای این کار کافی است، موزها را از هم جدا کنید و سپس قسمت ساقه انتهای موز را با استفاده از پلاستیک فریزر، محکم بپیچید و آنها را درون یخچال قرار دهید. اگر پلاستیک را به طور کامل دور ساقه و دسته موز بپیچید نیز زمینه تازه ماندن موز برای مدت زمان بیشتری فراهم خواهد شد.

نگهداری موز در یخچال - پلاستیک

عدم قرارگیری موزها در نور مستقیم

در صورتی که نور به صورت مستقیم به موزها بتابد، باعث تغییر رنگ آنها می‌شود. پس برای جلوگیری از نفوذ نور، در ابتدا موزها را به صورت جداگانه در یک دستمال کاغذی بپیچید و هر کدام را داخل یک نایلون قرار دهید. سپس نایلون‌های حاوی موز را در یک پلاستیک رنگی قرار دهید تا مانع عبور نور شوید. در ادامه نیز موزها را داخل یخچال قرار دهید.

نگهداری موز با فویل 

یا نگهداری موز با پلاستیک اولین راهکار خانگی برای نگهداری موز و جلوگیری از قهوه ای شدن موز است. موزهای رسیده به رنگ زرد روشن با خال های قهوه ای  هستند که برای ایجاد یک مانع از ورود گاز اتیلن به آن ها باید ساقه ضخیم چوبی و تاج آنها را با پوشش فویل یا پلاستیکی پوشاند. در واقع می توانید از پوشش پلاستیکی برای نگهداری آلبالو، گیلاس، سبزیجات  تازه نیز استفاده کنید.

جاذب اتیلن

جاذب اتیلن بهترین روش برای نگهداری موز برای طولانی مدت است. از این به بعد زمانی که به میوه فروشی رفتید، به کارتن و جعبه های موز دقت کنید، به احتمال زیاد بسته های جاذب اتیلن را خواهید دید. در واقع پودر داخل بسته های موز دقیقا همان جاذب اتیلن است. شما میتوانید چند بسته جاذب اتیلن را در کشو یخچال، کارتن، کمد انبار، پلاستیک یا پاکت کاغذی موز و… قرار بدهید.

نگهداری طولانی مدت موز در فریزر

بهترین و ایمن ترین راه برای نگهداری طولانی مدت موز در یخچال نیست، بلکه در فریزر است. فریز کردن موز فرآیند رسیدن را به طور کامل متوقف می‌کند. در واقع، شما می‌توانید موز را فریز کنید. فقط قبل از فریز کردن موزها، صبر کنید تا کاملاً رسیده شوند، زیرا فریزر روند رسیدن موز را متوقف می‌کند. بهتر است موز را قبل از فریز کردن پوست کنده و برش دهید. برش‌ها را داخل کیسه فریزر قرار دهید و در فریزر بگذارید.

پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از چسبیدن تکه‌های موز به یکدیگر، آنها را ابتدا در سینی به صورت جدا از هم قرار دهید و سپس در فریزر بگذارید. سپس خاصیت چسبندگی آنها کاهش پیدا می‌کند و می‌توانید آنها را از فریزر بیرون آورید و همه برش‌ها را در یک کیسه فریزر قرار دهید. روی ظرف را با تاریخ و تعداد تکه‌های موز داخل آن برچسب بزنید تا زمانی که هوس خوردن این میوه را دارید، اطلاعات کافی داشته باشید.

نگهداری موز در یخچال - فریزر

خشک کردن موزهای رسیده

اگر تعداد زیادی موز خریداری کرده‌اید و امکان مصرف آنها در کوتاه مدت و با استفاده از روش‌های بالا را ندارید، بهترین روش برای نگهداری موز، خشک کردن آنها است. خشک کردن موزها سبب می‌شود تا کاملا سالم، سفت و بدون سیاهی و لک برای مدت یکسال ماندگاری داشته باشند.

روش خشک کردن موز :

  • موز ها را پوست بکنید و دو یا ۳ تیکه کنید.
  • تیکه های موز در در آب لیمو بچرخانید تا سیاه نشود و بعد آنها را با دستمال تمیز خشک کنید.
  • موزها  را در برش های دایره ای یا بیضی به قطر نیم سانت یا کمی بیشتر برش بزنید.
  • آنها را روی آبکش یا توری پهن کنید و داخل سینی فر در طبقه وسط قرار دهید. (موز ها روی هم نباشند.)
  • دمای فر را در کمترین حالت قرار دهید و ۷ الی ۸ ساعت صبر کنید.
  • موز خشک شده نباید کاملاً خشک شود باید با دندون کنده شود.
  • بعد که موز های خشک شده خنک شده آنها را بسته بندی کنید و در یخچال یا فریزر برای مدت زیاد نگهداری کنید.

البته می توان در آفتاب یا با دستگاه خشک کن میوه هم موز را خشک کرد. که این روش ها را هم با یک سرچ کوچک در اینترنت می توانید پیدا کنید. اگر شما قبلاً این روش ها رو تست کردید، لطفاً تجربتون رو در اختیار همه ما قرار بدید.

چند پیشنهاد ساده برای استفاده از موز در حال خراب شدن

  1. تهیه شیر موز
  2. درست کردن معجون مغزها و موز در مخلوط کن به همراه دیگر میوه های هم خانواده موز مانند انبه
  3. مخلوط بستنی وانیلی و موز در مخلوط کن
  4. درست کردن انواع دسر و پودینگ با موز
  5. درست کردن کیک موز

در صورت در دسترس نبودن مواد بالا، موز در جال خراب شدن را فریز کنید و بعد در یکی از روش های بالا از اون استفاده کنید. با این روش ها نتها برای خودتان بلکه برای مهمانانتان نیز می تونید یک دسر یا میان وعده فوق العاده درست کنید.

نگهداری موز در یخچال - موز

بهترین روش برای جلوگیری از قهوه ای شدن موز

مهم ترین دلیل، قهوه ای شدن پوست موز و خراب شدن آن، اکسیده شدن  آن است. وقتی که میوه‌ی بریده شده در مجاورت اکسیژن هوا و اتیلن باشد، سریعا واکنش نشان میدهد و رفته رفته طعم، رنگ و بو آن تغییر و نامطلوب میشود.  بنابراین حتی افراد خانه دار برای افزایش طول عمر و نگهداری اصولی از موز ها میبایست چند بسته جاذب اتیلن در کشو یخچال قرار دهید.

باید و نبایدهای نگهداری طولانی مدت موز

موز سرشار از ویتامین است و به عنوان یک میان وعده ایده آل شناخته می‌شود. می‌توان از موز در غذاهای مختلف استفاده کرد. پس اگر می‌خواهید از این میوه نهایت استفاده را ببرید، باید و نبایدهای نگهداری طولانی مدت موز را در نظر بگیرید.

نگهداری موز در یخچال - موز خرد شده

بایدها

  • موزها را خنک نگه دارید: موز باید در دمای حدود ۱۵ درجه سانتی گراد نگهداری شود، زیرا اگر هوا خیلی گرم باشد، موزها سریع تر می‌رسند. اتاق تاریک بدون نور مستقیم خورشید ایده آل ترین گزینه است. بنابراین یک آشپزخانه بسیار گرم بهترین مکان برای نگهداری موز نیست.
  • از ترفند آبمیوه استفاده کنید: وقتی موز بریده شد و در معرض هوا قرار گرفت، به سرعت سیاه می‌شود. اگر می‌خواهید برش‌های موز را تازه نگه دارید، مقداری آب لیمو یا آب آناناس روی آنها بپاشید. این کار به خصوص سالاد میوه را بسیار خوشمزه کند. اگر برش‌های موز نیز بسته بندی شده و در جای خنک نگهداری شوند، مدت طولانی تری سالم باقی می‌مانند.

نبایدها

  • موزهای پوست کنده نشده را بسته بندی نکنید: هرگز یک موز کامل را در یک کیسه پلاستیکی نگهداری نکنید. این میوه‌های شیرین در محیط گرم و مرطوب خیلی زود پوسیده می‌شوند و غیر قابل خوردن خواهند بود.
  • موزها را مستقیماً در کنار میوه‌های دیگر نگهداری نکنید: سیب، آووکادو و میوه‌های دیگر باعث سیاه شدن و رسیدن زودهنگام موزها می‌شوند، اگر می‌خواهید موز خود را برای مدت طولانی تری تازه نگه دارید، آنها را از میوه‌های دیگر دور نگه دارید.
  • به موزها فشار وارد نکنید: اگر می‌خواهید موز را به درستی نگهداری کنید، بهتر است آنها روی هم قرار ندهید یا به زور در کیسه نگذارید. آویزان کردن موزها از قهوه ای شدن پوست آنها جلوگیری می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید