سفید شدن مو برای همه ما به مرور زمان اتفاق می افتد اما میتوان تا حدودی از این اتفاق جلوگیری کرد.ما در این مطلب از پارس مگ روش هایی را برای جلوگیری از سفید شدن مو به شما آموزش می دهیم.

سفید شدن مو - موی زن

فولیکول‌های مو در حقیقت کیسه‌های کوچکی هستند که سلول‌های پوست را می‌پوشانند. در این فولیکول‌ها سلول‌های رنگدانه‌ای به‌نام ملانین وجود دارد که این سلول‌ها به موهای شما رنگ می‌دهند. اما این سلول‌ها با گذر زمان و افزایش سن، رنگدانه‌های خود را از دست می‌دهند که نتیجه چنین موضوعی سفید شدن موها (Hair whitening) خواهد بود. البته بسیاری از افراد در سنین جوانی، نوجوانی و کودکی موی سفید را در سر خود مشاهده می‌کنند که درباره‌ی این موضوع در یک مقاله دیگر به‌طورکامل صحبت خواهیم کرد.

فهرست محتوا نمایش

علائم سفید شدن مو

سفید شدن موی سر با علامت خاصی همراه نیست و تنها علامتی که شما مشاهده خواهید کرد، تغییر رنگ‌ موها است. موهای شما به‌مرورزمان رنگدانه‌های خود را از دست می‌دهند و تارهای مو به رنگ خاکستری در می‌آیند و در ادامه موهای شما کاملا سفید خواهند شد. اما علت سفید شدن مو چیست و برای سفید شدن مو چکار باید کرد ؟

همچنین در پارس مگ بخوانید : آب پیاز برای ریزش مو تا چه اندازه موثر است ؟

سفید شدن مو - زن

علت سفید شدن موی سر

در رابطه با علت سفید شدن موی سر عوامل مختلفی وجود دارد که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. این عوامل عبارتند از:

سفید شدن موها به علت کمبود ویتامین

از بارزترین علل موی سفید می‌توان به کمبود ویتامین اشاره کرد؛ به‌طوری‌که هرگونه کمبود ویتامین B12، B6، بیوتین، ویتامین D و ویتامین E می‌توانند منجر به سفیدی موی سر شوند. همچنین باید متذکر شد که طبق بررسی‌های صورت گرفته، کمبود‌های تغذیه‌ای بر رنگدانه‌های مو اثر دارند و اگر شما موهای رنگی خود را به‌دلیل کمبود ویتامین از دست داده باشید، می‌توانید با مصرف مکمل‌های ویتامینی، رنگدانه‌های موی خود را بازگردانید.

موی سفید و ژنتیک

در سال ۲۰۱۳ درباره‌ی سفید شدن مو مطالعاتی انجام شد که نتیجه این مطالعات نشان داد سفید شدن موی افراد تا حد زیادی به ژنتیک آن فرد نیز مرتبط است. علاوه‌بر ژنتیک، نژاد و قویت نیز روی این موضوع اثرگذار خواهد بود، به‌طوری‌که طبق آمار افراد سفید پوست موی سفید را از ۲۰ سالگی مشاهده خواهند کرد، در حالی که این سن برای افراد آسیایی ۲۵ سال و برای آفریقایی‌ها و آمریکایی‌ها ۳۰ سال خواهد بود. توجه داشته باشید که درمان و جلوگیری از سفیدی مو که ناشی از ژنتیک است امکان‌پذیر نیست و به‌سختی نتیجه‌ای به همراه خواهد داشت.

سفید شدن مو و استرس اکسیداتیو (Oxidative)

زمانی که آنتی‌اکسیدان‌ها برای مقابله با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد کافی نباشند، استرس اکسیداتیو باعث بهم خوردن تعادل وضعیت بدن خواهد شد. دقت داشته باشید که رادیکال‌های آزاد باعث واکنش‌های شیمیایی در بدن می‌شوند که این واکنش‌ها می‌توانند مضر یا مفید باشند. از طرفی آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند فعالیت‌ رادیکال‌های آزاد را تثبیت کنند تا از میزان واکنش‌پذیری آن‌ها کاسته شود.

حال زمانی که بدن دچار استرس اکسیداتیو می‌شود، بیماری و اختلال‌های گوناگونی در بدن به‌وجود خواهد آمد که یکی از این بیماری‌ها ویتیلیگو است. این بیماری که تاثیر مستقیم روی رنگدانه‌های پوست دارد، می‌تواند رنگدانه‌های مو را نیز از بین ببرد، زیرا باعث مرگ سلول‌های ملانین می‌شود. بنابراین اگر دچار استرس بیش‌ازحد هستید، می‌توانید به یک دکتر روانشناسی عمومی مراجعه کنید تا مشکل شما تحت کنترل و درمان قرار گیرد.

سفید شدن مو - موی کوتاه

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن و مصرف دخانیات روند پیری کل اعضای بدن، به‌خصوص پوست و مو را سرعت می‌بخشد، زیرا سیگار و دیگر مواد به‌طور مستقیم روی سلول‌های بدن و عملکرد آن‌ها تاثیر می‌گذارند و عملکرد طبیعی آن‌ها را مختل می‌کنند. البته توجه داشته باشید که در معرض دود سیگار و دیگر دخانیات قرار گرفتن نیز بسیار خطرناک است و باعث می‌شود که رنگدانه‌های موی کاهش پیدا کند و ملانین به‌اندازه‌ی کافی تولید نشود. در نتیجه می‌توان گفت قرار گرفتن در معرض دود سیگار و دخانیات دلیلی برای ایجاد موی سفید در سر است.

رنگ مو و محصولات شیمیایی مو

استفاده از رنگ‌های شیمیایی، محصولات مو و حتی برخی از شامپوها می‌تواند باعث سفیدی مو شود. دلیل این موضوع این است که برخی از محصولات در ساختار خود حاوی موادی هستند که می‌توانند ملانین را کاهش دهند. پراکسید هیدروژن از جمله موادی است که در اکثر رنگ‌ها و محصولات مربوط به مو وجود دارد و می‌تواند اثرات منفی را به همراه داشته باشد. بنابراین اگر شما از این محصولات بیش‌ازحد استفاده کنید، دچار مشکل موی سفید در بین موهایتان خواهید شد.

بیماری‌های خودایمنی

گاهی‌اوقات برخی از بیماری‌های خودایمن باعث ایجاد موهای سفید در سر می‌شوند. آلوپسی و ویتیلیگو از جمله بیماری‌های خودایمنی هستند که باعث می‌شوند سیستم ایمنی بدن به سلول‌های خودی حمله کند. در نتیجه زمانی که این اتفاق بیفتد، رنگدانه‌های مو از بین می‌روند و موها سفید خواهند شد. حال اگر مشکوک به چنین موضوعی هستید، می‌توانید به یک دکتر مو مراجعه کنید تا راهنمایی لازم صورت گیرد.

سفید شدن مو به علت اختلال تیروئید

از دیگر مواردی که می‌توان به آن در پاسخ به سوال چه چیزی باعث سفید شدن مو می‌شود اشاره کرد، اختلال تیروئید است. گاهی‌اوقات به‌دلیل مشکلات مربوط به تیروئید، یعنی پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید هورمون‌ها تغییر می‌کنند که این تغییرات هورمون باعث ایجاد موی سفید در سر می‌شوند. درواقع اختلال در عملکرد تیروئید با کاهش تولید ملانین و در نتیجه سفید شدن مو همراه خواهد بود.

سفید شدن مو - مرد عینکی

راه های جلوگیری از سفید شدن مو

در رابطه با پیشگیری از ایجاد موی سفید باید گفت که در ابتدا باید مشخص شود که موی سفید نشانه چیست و چه دلیلی پشت آن است. برای مثال اگر دلیل موی سفید ژنتیک باشد، نه‏تنها راهی برای پیشگیری وجود ندارد، بلکه درمان آن نیز امکان‌پذیر نیست. پس اگر با سفید شدن مو از ساقه یا ریشه مواجه شدید، ابتدا به دکتر مو مراجعه کنید تا دلیل این موضوع مشخص شود.

ماساژ موها با لوسیون گیاهی چای سیاه

یکی از شیوه‌های طبیعی و بی‌دردسر برای از بین بردن سفیدی موها ماساژ موها با لوسیون گیاهی چای سیاه است. برای تهیه این لوسیون گیاهی لازم نیست از این داروخانه گیاهی به آن عطاری بروید. می‌توانید به راحتی این لوسیون را در آشپزخانه منزل‌تان تهیه کنید. برای تهیه این لوسیون کافی است یک قاشق غذاخوری چای سیاه را با یک قاشق غذاخوری گیاه مریم‌گلی خشک شده با ۲ لیوان آب روی حرارت بگذارید تا آرام آرام بجوشد و یک لیوان از این جوشانده باقی بماند. سپس این جوشانده را از روی حرارت بردارید و آن را صاف کنید.

اجازه دهید لوسیون به خوبی سرد شود. این لوسیون را هر هفته تهیه کنید و از آن برای ماساژ موهای‌تان استفاده کنید. بهترین روش برای سیاه‌کردن تارهای سفید مو این است که آنها را با این لوسیون گیاهی ۵ دفعه در هفته ماساژ دهید. بهترین حالت آن است که برای شست‌و شوی موهای‌تان ازیک شامپوی گیاهی سبک استفاده کنید و پس از آن موهای‌تان را با این لوسیون ماساژ دهید. یکی دیگر از لوسیون‌های گیاهی و طبیعی که می‌تواند به تیره‌ شدن موهای سفیدتان کمک کند جوشانده گیاه تنباکو است که به روش جوشانده چای سیاه آماده می‌شود. ماساژ این جوشانده نیز می‌تواند روند تیره شدن موها را تسریع کند.

جلوگیری از سفید شدن مو با ماساژ درمانی

اغلب اوقات، پوست سر به دلایل وراثتی یا بالا بودن سطح استرس و مشکلات روحی، از کمبود جریان خون رنج می برد. این مسئله به تامین مواد مغذی پوست آسیب وارد می سازد و سبب افزایش ناگهانی تعداد موهای سفید می شود. برای ممانعت از این رویداد، جریان خون را در پوست سرتان با ماساژهای منظم سر خود افزایش دهید.

این عمل به عنوان یک استراتژی مفید تاثیر بسیار خوبی دارد، به این معنا که اضطراب ها و تنش ها را کم کرده و به شما جهت بهتر شدن جریان خون یاری می رساند. در صورتی که پوست سر را با روغن کنجد، روغن نارگیل، روغن خردل و روغن هایی از این دست ماساژ دهید، نتایج بهتری حاصل می شود.

سفید شدن مو - زن با لباس صورتی

برگ کاری تونیک ضد سفید شدن موها

برگ های کاری در اصل ادویه معطری هستند که برای مزه دار کردن غذاها استفاده می شوند. با این وجود، این ماده محتوی مواد بیوشیمیایی ای است که ریشه موها را محکم کرده و شادابی پوست سر را افزایش می دهد. سعی کنید در غذاهای روزانه خود بیشتر از برگ های کاری استفاده کنید، همچنین می توانید مقداری برگ کاری له شده را با روغن نارگیل مخلوط کنید و از آن به عنوان تونیک ضد سفید شدن موها استفاده کنید.

کره ای که از شیر خالص گاو گرفته می شود نیز ماده ای برای جلوگیری از آغاز سفید شدن موها شناخته شده است. این یکی از دلایلی است که پزشکان مکتب طب سنتی و گیاهان باستانی هندوستان که آیورودا نام دارد، بر خوردن حداقل مقدار کمی کره خالص که از شیر گاو گرفته شده باشد، به عنوان دارویی برای جلوگیری از سفید شدن موها تاکید کرده اند.

ماسک های گیاهی 

۱- اسپیرولینا (نوعی جلبک دریایی): به خاطر دارا بودن مواد معدنی مهم و ضروری و البته نادر و کلروفیل موجود در آن، یک نوع تونیک موی مشهور است.

۲- پروتئین و آمینو اسیدها: پروتئین و آمینواسیدهای بدن خود را با مصرف متعادل گوشت قرمز، ماهی، شیر، سبزی ها و حبوبات افزایش دهید. آمینو اسیدهایی مانند سیستین و تیروزین در بسیاری از فرآورده های ضدسفیدی مو یافت می شوند که بر اثربخشی آن ها تاکید شده است.

۳- ویتامین E: وجود این ویتامین برای مراقبت بیشتر از ایمنی پوست سر و سالم نگه داشتن ریشه موها، ضروری است. منابع توصیه شده این ویتامین عبارتند از: جوانه ها، اسفناج، تخم مرغ، شیر، کره، آجیل ها و روغن های نباتی.

پیشگیری از سفید شدن موها با حنا

اگرچه بسیاری از مادربرزگ های ما هنوز حنا را دوست دارند اما بسیاری از جوان ترها رنگ قرمزی تیره ای که حنا به موها می دهد را دوست ندارند. در صورتی که استفاده از حنا به جای رنگ مو، برای پیشگیری از سفید شدن موها توصیه شده است. برای این کار باید مقداری برگ حنا را در روغن خردل حرارت دهید. پیش از این که آن را روی سرتان ماساژ دهید، اجازه دهید این روغن ترکیبی دارویی چند ساعتی بماند تا خنک شود.

مصرف ویتامین‌های گروه B و پروتئین

ویتامین‌هایی برای جلوگیری از سفیدی مو وجود دارند که می‌توان به ویتامین گروه B، یعنی B6، B2 و B12 اشاره کرد. این ویتامین‌ها روند تولید ملانین را سرعت می‌بخشند، بنابراین رنگدانه‌های مو برای مدت‌زمان طولانی‌تری به موهای شما رنگ می‌بخشند. همچنین توصیه می‌شود مواد غذایی چون سویا، تخم‌مرغ، مرغ و بوقلمون که سرشار از پروتئین هستند مصرف کنید، زیرا این خوراکی‌ها نیز در پیشگیری از ایجاد موی سفید موثر هستند.

سفید شدن مو - مو سفید

استفاده از روغن‌های گیاهی و مغذی

برخی از روغن‌های گیاهی و حیوانی که مغذی هستند، فولیکول‌های مو را تقویت می‌کنند و مانع سفید شدن آن‌ها می‌شود. البته شما می‌توانید از این روغن‌ها هم به‌صورت موضعی و هم خوراکی استفاده کنید. همچنین این نکته را درنظر داشته باشید که این روغن‌ها تا پیش از سفید شدن مو تاثیرگذار هستند و زمانی که موها سفید شوند، استفاده از آن‌ها باعث برگشت رنگ مو نخواهد شد.

ورزش منظم برای جلوگیری از سفید شدن مو

از دیگر مواردی که می‌توانیم به آن در پاسخ به سوال چگونه از سفید شدن مو جلوگیری کنیم اشاره کنیم، ورزش منظم است. ورزش فرایند خون‌رسانی به بخش‌های مختلف بدن را تنظیم و تقویت می‌کند که این موضوع تقویت ریشه‌های مو را به همراه خواهد داشت. همچنین خون‌رسانی درست باعث می‌شود که مواد مغذی به مو برسند، بنابراین روند سفید شدن مو به تعویق خواهد افتاد.

خواب کافی برای جلوگیری از سفید شدن مو

برای ایجاد تعادل در بدن توجه به برخی از شرایط ضروری است. یکی از این شرایط را می‌توان خواب کافی درنظر گرفت. خواب کافی و درست عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و باعث تولید آنتی‌اکسیدان کافی در بدن می‌شود. در نتیجه بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها تعادل برقرار می‌شود و  احتمال آسیب دیدن بدن و ایجاد موی سفید در سر نیز کم خواهد شد.

روغن‌تراپی با استفاده از روغن املا

املا یا همان انگور هندی فواید بیشماری برای موها دارد. برچسب بسیاری از محصولات مراقبت از مو را که بررسی کنید، متوجه وجود روغن یا عصاره املا خواهید شد. ویتامین سی و منابع غنی آنتی‌اکسیدان در این ماده از سفید و یا خاکستری شدن موها جلوگیری می‌کند. حتی با بالا رفتن سن این ماده می‌تواند خاکستری شدن موها را به تأخیر بیندازد.

روش استفاده:

برای استفاده از خواص روغن املا برای حفظ رنگ مو، بهتر است اقدامات زیر را هفته‌ای دو بار تکرار کنید:

  • سرتاسر تار موهای خود را بوسیله مقدرا مناسبی از روغن املا بپوشانید.
  • حالا با استفاده از حوله حمام یا کلاه نخی و یا هر پوشش مناسبی که در دسترس دارید، موهای خودتان را کاملا بپوشانید.
  • پانزده دقیقه اجازه بدهید که این روغن بر روی موهای شما باقی بماند.
  • حالا با استفاده از یک شامپوی بسیار ملایم، موهایتان را بشویید.

سفید شدن مو - ریشه مو

روغن‌تراپی با استفاده از روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه یک روغن حاوی مقادیر قابل‌توجهی از آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها به طور مستقیم در پیشگیری از پیری پوست و مو و همچنین سلول‌ها هستند. در واقع آنتی اکسیدان‌ها از تخریب سلولی جلوگیری کرده و التهابات را تسکین می‌دهند. به همین دلیل در محصولات مختلف پوست و مو از روغن سیاه دانه نیز استفاده می‌شود.

روغن سیاهدانه دارای اسید لینولئیک است. اسید لینولئیک از کاهش پیگمنت یا همان رنگدانه فولیکول جلوگیری کرده و رنگ طبیعی موها را حفظ می‌کند.

این محصول همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است. این عناصر کمک می‌کند که گردش جریان خون افزایش پیدا کرده و مواد مغذی در اختیار سلول‌ها قرار بگیرد. در نتیجه فولیکول‌های مو هر آنچه که برای تولید ملانین نیاز دارند را در دسترس خواهند داشت.

روش استفاده:

برای استفاده از روغن سیاهدانه برای رفع سفیدی مو باید اقدامات زیر را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید:

  • مقدار کافی از روغن سیاه دانه خالص را بر کف دست خود قرار دهید.
  • دستان خود را به روغن سیاه دانه آغشته کنید.
  • حالا کف دست‌ها را برای چند دقیقه به هم بمالید.
  • در این مرحله شروع به ماساژ پوست سر بوسیله کف دست‌های خود کنید.
  • ماساژ را با حرکات دایره‌ای ادامه دهید.
  • حداقل برای 15 دقیقه پوست سر خود را با کف دست ماساژ دهید.
  • حالا اجازه دهید که روغن سیاهدانه برای یک ساعت بر روی پو.ست سر شما باقی بماند.
  • بعد از گذشت یک ساعت، موهای خود را با استفاده از شامپوی مناسب بشویید و سپس نرم‌کننده بزنید.
  • توجه کنید فقط در صورتی از این روش نتیجه می‌گیرید، که اقدامات بالا را به صورت مداوم تکرار کنید.

برای جلوگیری از سفید شدن موکلسیم بیشتر مصرف کنید

دریافت به اندازه کلسیم تنها برای استخوان‌ها و ماهیچه‌ها ضروری نیست. این ماده ممکن است به حفظ طولانی‌تر رنگ مو‌ها کمک کند. تحقیقات نشان داده مصرف روزانه ۲۰۰ میلی گرم کلسیم می‌تواند در برخی موارد روند سفیدی مو‌ها را معکوس کند.

برای جلوگیری از سفید شدن مو راهی برای کنترل اضطراب خود پیدا کنید

اضطراب مداوم می‌تواند از جهات مختلف بر سلامت شما تأثیر بگذارد. علاوه بر بالا رفتن ضربان قلب و مختل شدن خواب، اضطراب می‌تواند باعث از بین رفتن رنگ مو‌ها شود. اضطراب مزمن ممکن است منجر به بروز التهاب در بدن شود، امری که می‌تواند زمینه ساز آسیب دیدگی سلول‌ها و باعث سفیدی زودرس مو‌ها شود.

سفید شدن مو - جلو مو

برای جلوگیری از سفید شدن مو پروتئین به اندازه کافی مصرف کنید

داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای دستیابی به سلامت پوست، مو و ناخن‌هایی زیبا ضروری است. گنجاندن مواد غذایی سرشار از پروتئین در رژیم غذایی خود ممکن است به ویژه به جلوگیری از سفید شدن مو‌ها کمک کند. مصرف به اندازه مواد غذایی پروتئینی، مانند تخم مرغ، سویا و لبنیات ممکن است به جلوگیری از سفیدی زودرس مو‌ها کمک کند.

برای جلوگیری از سفید شدن مو مراقب سطح آهن بدنتان باشید

اگر موهایتان زودتر از موعد سفید شده، ممکن است سطح آهن بدن تان پایین باشد. آهن یک ماده معدنی ضروری است که به سلول‌های خونی کمک می‌کند اکسیژن را به سرتاسر بدن برسانند. اگر گیاهخوار هستید و امکان مصرف گوشت ندارید، حتماً مواد غذایی حاوی ویتامین C مصرف کنید، چون این ویتامین به جذب آهن در بدن کمک می‌کند.

انگورفرنگی هندی برای جلوگیری از سفید شدن مو

انگورفرنگی هندی یا آمله برای بسیاری از مشکلات مو از جمله سفید شدن زودرس موها، ضعیف شدن و ریزش مو مفید است. این ماده که غنی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هاست خاصیت ضدپیری دارد. علاوه بر مصرف خوراکی، می‌توانید روغن آمله یا پالپ آن را به مو‌هایتان بمالید.

  1. مقداری روغن نارگیل را در یک ماهیتابه بریزید. کمی آمله‌ی خشک و اگر در دسترس ندارید پودر آمله را در روغن بجوشانید تا بسوزد و زغال‌مانند شود‌. اجازه دهید روغن سرد شود سپس آن را روی موها و پوست سرتان بمالید. بگذارید مواد یک شب یا حداقل یک ساعت روی موهایتان بماند ‌و سپس آن را بشویید. این کار را حداقل یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.
  2. به جای مورد قبل می‌توانید یک قاشق غذاخوری پالپ انگورفرنگی هندی را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو مخلوط کنید. قبل از خواب پوست سرتان را با این مخلوط ماساژ دهید و صبح آن را بشویید.
        1. موهایتان را با شامپو بشویید.
        2. آب گرفته شده از برگ‌های تازه‌ی تاج خروس را به موها و پوست‌ سرتان بمالید.
            1. نصف فنجان از هر یک از این دو گیاه را در دو فنجان آب بجوشانید و بگذارید یک ساعت بماند. سپس محلول را صاف کنید.
            2. از محلول به عنوان یک پاک‌کننده بعد از شامپو زدن موهایتان استفاده کنید. بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و بعد آن را بشویید.

هر هفته این عمل را تکرار کنید.سرتان را بشویید.همچنین می‌‌توانید از میزان هم‌اندازه‌ای از آب آمله و روغن بادام استفاده کنید. می‌توانید کمی آب آهک هم به این مخلوط اضافه کنید تا علاوه بر کم کردن موهای سفید، شرایط رشد سالم موها را فراهم کند.

روغن نارگیل و آبلیمو برای جلوگیری از سفید شدن مو

روغن نارگیل تأثیر شگفت‌انگیزی بر موهای شما دارد. این روغن موهایتان را مرطوب می‌کند، رشد موهای جدید را تحریک می‌کند، با بیماری‌ها مبارزه می‌کند و بر درخشندگی موهایتان می‌افزاید. روغن نارگیل در درازمدت حتی می‌تواند سفیدی مو را درمان کند چون سرشار از آنتی‌اکسیدان است.

  1. سه قاشق چای‌خوری آبلیمو را با مقدار کافی روغن نارگیل (با توجه به بلندی موهایتان) مخلوط کنید.
  2. محلول را به موهایتان بمالید و روی پوست سرتان ماساژ دهید. بگذارید حداقل یک ساعت بماند و بعد با شامپو بشویید.
  3. این کار را هر هفته تکرار کنید.

سفید شدن مو - پیرمرد

رُزماری و مریم‌گلی

هر دوی این گیاهان به طور طبیعی موهای شما را تیره‌تر می‌کنند و موهای سفیدتان را می‌پوشانند‌.

شیره‌ی چغندر بدون شکر

ملاس، شیره‌ی چغندری است که بیشتر شکر آن گرفته شده باشد. این ماده یک روش خانگی مؤثر برای درمان و پیشگیری از سفید شدن موهاست. این ماده سرشار از مس است که تولید رنگدانه‌های مو را تحریک می‌کند. ملاس شامل حدود ۱۴ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به مس است و همچنین حاوی مواد معدنی دیگر از جمله آهن، سلنیم و منیزیم است. هر روز یک قاشق غذاخوری از آن را حداقل به مدت چند ماه مصرف کنید تا تأثیرات شگفت‌انگیز آن را ببینید.

آب پیاز برای جلوگیری از سفید شدن مو

آب پیاز را روش بسیار خوبی برای درمان نازک شدن و سفید شدن زودرس موها می‌دانند. اخیرا محققان دریافته‌اند که سفید شدن موها به علت جمع شدن هیدروژن پراکسید در ریشه‌ی فولیکول موها و کمبود ترکیب طبیعی آنتی‌اکسیدانی به نام کاتالاز رخ می‌دهد. آب پیاز تولید این ترکیب را افزایش می‌دهد.

      1. آب پیاز را بر روی پوست سرتان ماساژ دهید و بگذارید سی دقیقه تا یک ساعت بماند.
      2. این کار را هر روز به مدت چند هفته تکرار کنید.

سفید شدن مو - سر مرد

برگ گیاه تاج خروس برای جلوگیری از سفید شدن مو

گیاه تاج خروس از ریزش مو جلوگیری می‌کند و با حفظ رنگ طبیعی مو، برای جلوگیری از سفید شدن موها مناسب است.

دانه‌ی کنجد سیاه برای جلوگیری از سفید شدن مو

در پزشکی باستانی چین دانه‌ی کنجد سیاه را راه بسیار مؤثری در درمان سفید شدن زودرس موها دانسته‌اند. گفته‌ می‌شود که این ماده‌ی غذایی، فعالیت ملانوسیت‌ها برای تولید ملانین را افزایش می‌دهد.

کنجد سیاه همچنین غنی از پروتئین، آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم و مس است. کافیست به مدت حداقل سه ماه روزی یک قاشق چای‌خوری دانه‌ی کنجد سیاه بخورید. استفاده‌ی مداوم از روغن کنجد هم می‌تواند مؤثر باشد.

منتظر نتیجه‌ی فوری نباشید. اگر می‌خواهید نتیجه‌ی خوبی بگیرید باید درمان‌های خانگی را به صورت پیوسته به مدت چند هفته یا حتی چند ماه ادامه دهید. هر چه صبورتر باشید بهتر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید