شستشوی لباس پشمی و بافتنی با شستشوی دیگر لباس ها بسیار متفاوت است و نکات خاصی دارد که باید حتما رعایت کنید.در این مطلب از پارس مگ ما این نکات را به شما آموزش می دهیم.

شستشوی لباس پشمی - لباس سفید

فهرست محتوا نمایش

مهم‌ترین نکات برای شستشوی لباس‌ های پشمی و بافت

برای شستشوی لباس‌ های پشمی موارد زیر باید رعایت شود.

عدم استفاده از آب گرم برای شستشوی لباس پشمی

ازآنجایی‌که لباس‌ های پشمی از مواد طبیعی تولید شده‌اند، نباید برای شستن آن‌ها از آب گرم استفاده کرد. بهتر است از آب ولرم رو به سرد برای این منظور استفاده کنید. آب گرم باعث می‌شود که شکل و رنگ لباس تغییر پیدا کند.

استفاده از پودر و مایع مناسب لباس پشمی

نکته مهم دررابطه‌با نحوه شستن لباس‌ های پشمی عدم استفاده از مواد شوینده قوی مثل سفیدکننده است. وایتکس باعث خواهد شد بافت لباس خراب و دوام آن کمتر شود‌، ضمن اینکه پس از شستشو، شکل کهنه‌ای به خود می‌گیرد. پودر لباسشویی فاقد آنزیم، شوینده ملایم و حتی شامپوی کودک برای شستن لباس پشمی مناسب هستند.

جرم‌گیری و لکه‌گیری قبل از شستشوی لباس پشمی

لکه‌گیری و جرم‌گیری لباس پشمی قبل از شستشوی آن، به کم‌شدن مدت‌زمان فرایند شستن کمک می‌کند. این کم‌شدن فرایند شستشو، به افزایش طول عمر لباس و عدم تخریب بافت آن کمک خواهد کرد.

استفاده از اتو به طرز مناسب

لباس‌های بافت غالبا به اتو نیاز ندارند، پس تاحدامکان باید از اتو زدن آن‌ها اجتناب کرد. حرارت مستقیم اتو، مثل حرارت بالای آب، بافت پشمی لباس را از بین می‌برد؛ بنابراین برای اتو کردن بهتر است ابتدا یک پارچه نم‌دار روی سطح لباس گذاشته شود. استفاده غیرمستقیم از بخار اتو هم برای باز کردن چروک لباس می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد.

همچنین در پارس مگ بخوانید : ترفندهایی برای شستن لباس مشکی بدون بور شدن

شستشوی لباس پشمی - لباس طوسی

شستشوی لباس پشمی و بافتنی با ماشین ‌لباسشویی

در کل بهتر است لباس‌های حساس یا بافتنی خود را با دست بشویید تا در ماشین‌ لباس‌شویی آسیب نبینند. اما اگر می‌خواهید لباس پشمی و بافتنی را با ماشین لباس‌شویی بشویید، نکات زیر را دنبال کنید:

برای شستشوی لباس پشمی و بافتنی از شوینده مناسب استفاده کنید

قبل از ریختن مایع لباس‌شویی در ماشین لباس‌شویی، حتما به کارایی شوینده توجه کنید و آن را متناسب را لباس بافتنی انتخاب کنید. شوینده مورد استفاده شما باید فاقد آنزیم باشد. همچنین بعضی از مایع‌های صابونی که مخصوص شست‌وشوی لباس‌های ظریف هستند، بسیار توصیه می‌شود.

محصولات لباس‌شویی فروشگاه‌ها اگر بدون الکل و ملایم باشند، می‌توانند گزینه خوبی برای شستن لباس بافتنی باشند. روش دیگر نیز این است که شامپو بچه را امتحان کنید.

برای شستشوی لباس پشمی و بافتنی به جنس بافتنی توجه کنید

ژاکت شما اکریلیک، ترمه یا پشم است ؟ هر جنس پارچه و بافتنی، به دما و مواد خاصی نیاز دارد. همچنین در شست‌وشوی بعضی از مواد نباید از خشک‌کن لباس‌شویی استفاده کنید. اما در کل مواد و الیاف طبیعی را باید با آب سرد بشویید نه با آب گرم. دمای آب به بافت لباس آسیب می‌رساند.

شستشوی لباس پشمی - لباس بافت

برای شستشوی لباس پشمی و بافتنی به تنظیمات ماشین لباسشویی دقت کنید

می‌توانید برای شستن لباس‌های بافتنی با ماشین لباسشویی، از دور کند یا دکمه شست‌وشو با دست استفاده کنید. زیرا سرعت زیاد چرخش ماشین نیز به بافت لباس بافتنی آسیب می‌رساند.

برچسب لباس را بخوانید

خواندن برچسب لباس ممکن است مدتی طول بکشد؛ اما ارزشش را دارد. مثلا طبق این برچسب ممکن است بفهمید که ژاکت یا لباس بافتنی‌ شما باید دست شسته شود؛ زیرا محتوای اصلی آن پشم یا ترمه است. خوب است بدانید بهترین دمای آب برای شستن لباس بافتنی و پشمی ۳۰ درجه سانتی‌گراد است.

شستشوی لباس پشمی - لیبل

۲. برای شستشوی لباس پشمی و بافتنی با دست

راستش را بخواهید، شست‌وشوی لباس بافتنی و پشمی با دست خیلی هم بد نیست. تنها باید کمی حوصله داشته باشید. لباس بافتنی را در آب ولرم و صابون قرار دهید. لباس را فشار دهید؛ آب روی آن بریزید، دوباره آن را فشار دهید تا آلودگی‌ها همراه با صابون و کف از آن خارج شود.

شستشوی لباس پشمی - شستن با دست

نحوه خشک کردن لباس ‌های بافتنی

خشک کردن لباس‌های بافتنی شاید از شستن آن‌ها حساس‌تر باشد. برای خشک کردن لباس بافتنی پس از شستشو به نکات زیر دقت کنید:

  1. پس از شستن لباس بافتنی، آن را روی یک سطح صاف قرار داده و با استفاده از یک حوله تمیز و فشار دادن آن روی لباس، آب اضافی را خارج کنید. به هیچ عنوان نباید لباس بافتنی و پشمی را روی بند آویزان کنید.
  2. اگر وقت کافی برای انجام این کار ندارید لباس را به صورت صاف روی رخت آویز قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود.
  3. در صورت نیاز به اتو، باید با کمترین درجه حرارت این کار انجام شود.
  4. برای خشک کردن لباس بافتنی باید از قرار دادن آن در مقابل نور مستقیم آفتاب خودداری شود.

نکته های مهم برای برای شستشوی لباس پشمی و بافتنی 

از ماشین لباسشویی استفاده نکنید

بر خلاف تصور بسیاری از مردم، توصیه می‌کنیم لباس، شال گردن و دستکش بافتنی یا پشمی را در ماشین لباسشویی قرار ندهید. چرا که چرخش ماشین لباسشویی و میزان دمای آب گرم به بافت لباس پشمی آسیب می‌رساند و ممکن است روی لباس شما را گوله کند.

اگر روی تَگ لباس پشمی نوشته شده است: شستن با ماشین لباسشویی مانعی ندارد، باز هم در انجام این کار شک کنید و سعی کنید این مدل لباس را با دست بشویید. با این حال بهترین کار این است که لباس پشمی خود را به یک خشکشویی قابل اعتماد بسپارید. کارکنان خشکشویی نحوه شستشوی لباس پشمی را بهتر می‌دانند، تخصص این کار را دارند و مانع آسیب به لباس پشمی می‌شوند.

لباس پشمی را در آب سرد قرار دهید

آب داغ به بافت لباس پشمی آسیب می‌رساند. بنابراین بهتر است از آب سرد به منظور شستشوی لباس پشمی یا بافتنی خود استفاده کنید. آب سرد کمترین میزان آسیب را به لباس‌تان وارد می‌کند.

شستشوی لباس پشمی - آب

خیس کردن لباس پشمی در آب سرد

اگر لباس پشمی‌تان بزرگ است، یک قاشق چای خوری ماده شوینده به ظرف آب سرد اضافه کنید. اگر می‌خواهید یک لباس کوچک، شال گردن یا دستکش بشویید، از نصف یک قاشق چای خوری ماده شوینده استفاده کنید.

پیش از شستشوی لباس، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فرصت دهید تا آب به بافت لباس پشمی یا بافتنی نفوذ کند و کاملا خیس شود.

به آرامی لباس بافت را بشویید

مواد شوینده حل شده در آب را روی لباس پشمی بریزید تا مواد شوینده جذب لباس شوند. سپس به آرامی لباس پشمی را بشویید.

اگر ناخن‌تان بلند است از دستکش پلاستیکی آشپزخانه استفاده کنید تا لباس‌تان نخ‌کش نشود و آسیب نبیند.

پس از شستشوی کامل لباس پشمی، آن را از آب کثیف بیرون آورید و با ملایمت فشار دهید تا آب چرک از آن خارج شود.

دوباره لباس پشمی یا بافتنی را با آب سرد بشویید

لباس، شال گردن یا دستکش بافتنی یا پشمی را زیر آب سرد قرار دهید تا هیچ‌گونه ماده شونده در بافت لباس باقی نماند. در آب کشی لباس پشمی دقت کنید، چرا که ممکن است مواد شوینده، لکه یا کثیفی لابه‌لای بافت لباس باقی بماند.

مرحله آب کشی را چندین بار تکرار کنید تا لباس بافتنی یا پشمی کاملا پاک شود. در این مرحله نیز به لباس چنگ نزنید و آن را محکم فشار ندهید تا گوله نشود.

شستشوی لباس پشمی - سینک

لباس پشمی را با یک حوله خشک کنید

در صورتی که لباس پشمی کاملا خیس است، هیچ‌گاه از بند آویزان نکنید. با این روش لباس‌تان دیرتر خشک می‌شود. بهترین روش خشک کردن لباس پشمی با استفاده از حوله است:

یک حوله بزرگ و تمیز را روی زمین پهن کنید.
لباس، شال یا دستکش پشمی خود را روی حوله پهن کنید.
پایین حوله را روی لباس پشمی قرار دهید و لباس را به آرامی رول کنید، به طوری که حوله روی لباس قرار گیرد.
حوله را فشار دهید تا آب اضافه لباس پشمی را بگیرید. این مرحله را چند بار تکرار کنید تا آب اضافه لباس گرفته شود.
سپس لباس بافتنی یا پشمی را از روی حوله بردارید تا در هوای آزاد قرار گیرد.

لباس بافتنی خیس را تا نکنید

در مرحله قبل، لباس پشمی را با کمک حوله خشک کردید. با این حال لباس پشمی کاملا خشک نشده و کمی نم دارد. هیچ‌گاه لباس پشمی مرطوب را تا نکنید.

لباس را همان‌گونه که هست روی یک سطح تمیز قرار دهید و با دست کاملا صاف کنید تا به شکل خودش خشک شود و جمع نگردد.

ممکن است خشک شدن لباس پشمی کمی طول بکشید. با این حال اگر می‌خواهید لباس‌تان سالم بماند و گوله نشود، بهتر است از اتو استفاده نکنید یا در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. همچنین استفاده از خشک‌کن ماشین لباسشویی آسیب جدی به لباس‌تان وارد می‌کند.

نکته شستشوی لباس های بافتنی

لباس پشمی یا بافتنی از پشم طبیعی حیوانات ساخته می‌شود و اگر می‌خواهید لباس‌تان سالم بماند، توصیه می‌کنیم از اشتباهات جبران ناپذیر مانند استفاده از ماشین لباسشویی و آب داغ پرهیز کنید. اگر در شستن این مدل لباس شک دارید، لباس‌تان را به یک خشکشویی قابل اعتماد بسپارید و خیال خودتان را راحت کنید!

شستشوی لباس پشمی - شیر آب

شستن لباس پشمی در خانه

• ابتدا لباس را حداقل ۲۰ دقیقه در آب سرد قرار دهید تا خیس بخورد.
• با استفاده از پودر یا مایع متناسب با لباس بافتنی و پشمی، لکه‌ی روی لباس را از بین ببرید
• بعد از آن با همان مقدار پودر که قبلاً روی لباس ریخته‌اید، کاملاً آرام و نرم لباس را ماساژ دهید. توجه داشته باشید مقدار زیاد پودر یا مایع و البته ماساژ زیاد به بافت لباس آسیب می‌رساند.
• برای خشک‌کردن، لباس را با آب سرد بشویید تا تمام کف آن شسته شود. از چلاندن لباس جدا خودداری کنید. پس از شستن کف‌ها، با اسفنج یا حوله نم لباس را بگیرید.
• لباس را دو از نور مستقیم خورشید، بدون تکاندن و آویز کردن روی یک سطح پهن کنید.

چه‌کارهایی عمر لباس بافتنی و پشمی را کم می‌کند ؟

• استفاده از پودر و مایع شست و شوی زیاد
• چنگ زدن لباس
•  وایتکس
•  اتو
• قرار دادن جلوی نور مستقیم خورشید

در چه صورت لباس بافتنی و پشمی بو می‌گیرد ؟

توجه داشته باشید که اگر لباس بافتنی و پشمی را وقتی‌که خیس است در کیسه یا کمد بگذارید، باعث می‌شود لباس بوی نم بگیرد و از بین بردن این بو کار آسانی نیست. پس لباس بافتنی و پشمی را کاملاً خشک کنید و بعد در کیسه، کیف یا کمد بگذارید.

شستشوی لباس پشمی - بافت سفید

لباس بافتنی و پشمی چروک را چگونه اتو کنیم ؟

حرارت بالا در هر شکلی برای لباس بافتنی و پشمی مضر است و تا حد امکان از اتو کردن لباس بافتنی و پشمی پرهیز کنید. اگر لباس شما چروک است و ناگزیر به اتو کردن هستید به نکات زیر توجه کنید:

• اتو دستی: اتو را بعد از آن‌که نیمه داغ شد از برق بکشید و بدون بخار روی لباس بکشد و از نگه‌داشتن طولانی اتو بر روی لباس بپرهیزید و اتو همواره درحرکت باشد.

• اتو پرسی: اتو پرسی را نیز در حالت نیمه داغ نگه‌دارید. سپس یکپارچه نازک روی لباس بکشید و بعد دهانه اتو را ببندید. توجه داشته باشید فشار اتو ممکن است به بافت لباس آسیب بزند پس سعی کنید در صورت امکان از اتو استفاده نکنید و اگر استفاده می‌کنید مدت استفاده طولانی نباشد.

برای اتو کشی لباس های زمستانی باید چه کرد ؟

اگر تمایل دارید لباس پشمی و زمستانی خود را اتو کنید توصیه می شود که یک پارچه ی مرطوب را بر روی لباس پشمی خود قرار دهید و بعد شروع به اتو کردن نمایید زیرا در اثر حرارت مستقیم لباس های پشمی بافت شان از بین می رود.

محافظت در برابر رطوبت:

در جاهای شرجی، می توانید از جعبه برای نگه داشتن لباس های بافتنی استفاده کنید به شرطی که سطح آن را لاک الکل بزنید تا رطوبت به داخل نفوذ نکند.

لباس‌ های پشمی، پرطرف‌دارترین لباس‌ها در ماه‌های سرد سال هستند. اما این نوع لباس‌ها به دلیل داشتن مواد طبیعی، به نگهداری و مراقبت خاصی احتیاج دارند. شستن لباس های پشمی باید همراه با رعایت برخی نکات مهم باشد تا لباس آب نرود، گشاد نشود و از رنگ و شکل نیفتد‌.

شستشوی لباس پشمی - بافت مشکی

مهم‌ترین نکات برای شستشوی لباس‌ های پشمی و بافت

برای شستشوی لباس‌ های پشمی موارد زیر باید رعایت شود.

عدم استفاده از آب گرم برای شستن لباس‌ های پشمی

ازآنجایی‌که لباس‌ های پشمی از مواد طبیعی تولید شده‌اند، نباید برای شستن آن‌ها از آب گرم استفاده کرد. بهتر است از آب ولرم رو به سرد برای این منظور استفاده کنید. آب گرم باعث می‌شود که شکل و رنگ لباس تغییر پیدا کند.

استفاده از پودر و مایع مناسب لباس پشمی

نکته مهم دررابطه‌با نحوه شستن لباس‌ های پشمی عدم استفاده از مواد شوینده قوی مثل سفیدکننده است. وایتکس باعث خواهد شد بافت لباس خراب و دوام آن کمتر شود‌، ضمن اینکه پس از شستشو، شکل کهنه‌ای به خود می‌گیرد. پودر لباسشویی فاقد آنزیم، شوینده ملایم و حتی شامپوی کودک برای شستن لباس پشمی مناسب هستند.

جرم‌گیری و لکه‌گیری قبل از شستشو

لکه‌گیری و جرم‌گیری لباس پشمی قبل از شستشوی آن، به کم‌شدن مدت‌زمان فرایند شستن کمک می‌کند. این کم‌شدن فرایند شستشو، به افزایش طول عمر لباس و عدم تخریب بافت آن کمک خواهد کرد.

استفاده از اتو به طرز مناسب

لباس‌های بافت غالبا به اتو نیاز ندارند، پس تاحدامکان باید از اتو زدن آن‌ها اجتناب کرد. حرارت مستقیم اتو، مثل حرارت بالای آب، بافت پشمی لباس را از بین می‌برد؛ بنابراین برای اتو کردن بهتر است ابتدا یک پارچه نم‌دار روی سطح لباس گذاشته شود. استفاده غیرمستقیم از بخار اتو هم برای باز کردن چروک لباس می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد.

شستشوی لباس پشمی - بافت رنگی

مراحل شستن و خشک‌کردن لباس‌ های پشمی با دست

هر فردی برای شستشوی لباس‌ های پشمی، دستورالعمل‌های خاصی برای خود دارد. نحوه شستن لباس‌های پشمی با دست هم دارای دستورالعمل‌های خاصی است که با رعایت آن‌ها، تمیزی لباس تضمین می‌شود. مراحل و روش شستشوی لباس پشمی با دست به شرح زیر هستند:

مرحله اول: خیساندن لباس پشمی

در مرحله اول، لباس‌های پشمی باید به مدت ۵ الی ۱۵ دقیقه خیس بخورند و آب را کاملا در خود جذب کنند. معمولا لکه‌های موجود روی لباس‌ های پشمی خیلی راحت پاک می‌شوند و احتمال اینکه با همین ۱۵ دقیقه لباس تمیز شود، وجود دارد. درصورتی‌که لباس پشمی موردنظر تمیز نشد، آب را خالی کنید؛ ولی به‌هیچ‌وجه لباس را برای آبکشی فشار ندهید.

مرحله دوم: اضافه‌کردن مواد شوینده به آب

در این مرحله، مقداری شوینده مناسب را در یک تشت بزرگ بریزید و در آب حل کنید. لباس پشمی خیس‌خورده را در محلول آب و شوینده قرار دهید و به‌آرامی آن را در آب تکان دهید. به‌هیچ‌وجه لباس‌های پشمی به هنگام شستشو نباید چنگ زده شوند، چرا که فرم آن‌ها و همچنین بافت پشمی‌شان تخریب خواهند شد.

مرحله سوم: خارج‌کردن لباس پشمی از آب

پس از اینکه لباس‌ های پشمی به‌خوبی تمیز شدند، آن‌ها را از آب خارج کنید و منتظر بمانید. همان‌طور که گفته شد، از فشار دادن و چلاندن لباس پشمی برای آبکشی به‌شدت اجتناب کنید‌. لباس‌ها را در یک سبد بزرگ قرار دهید و منتظر باشید تا آب آن‌ها کاملا گرفته شود.

مرحله چهارم: پهن کردن لباس برای خشک‌شدن

برای خشک‌شدن لباس به‌هیچ‌عنوان آن را نباید روی بند لباس پهن کرد. همچنین پهن کردن این نوع لباس‌ها روی شومینه و بخاری باعث خواهد شد که فرم لباس خراب شود یا به‌عبارت‌دیگر، کش بیایند. بهترین راه برای خشک‌کردن لباس‌ها این است که آن‌ها را روی یک سطح صاف و در فضای باز پهن کنید.

شستشوی لباس پشمی - بافت زرد

نحوه شستن لباس پشمی با ماشین لباسشویی

همان‌طور که قبلا گفته شد، بهتر است که تاحدامکان از شستن لباس پشمی با لباسشویی اجتناب شود. اما اگر چاره‌ای جز این نبود، نکات زیر به شما کمک خواهند کرد که آسیب کمتری به لباستان وارد کنید:

  • توجه به جنس لباس پشمی قبل از گذاشتن در لباسشویی: طریقه شستن لباس‌ های پشمی به این صورت است که ابتدا باید بررسی کرد لباس پشمی با چه الیاف دیگری ترکیب شده است. اکریلیک و پنبه از جمله الیاف طبیعی هستند که در بیشتر پارچه‌های پشمی مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌طورکلی، مواد و الیاف طبیعی باید با آب سرد شسته شوند، بنابراین لباسشویی را به همین منظور تنظیم کنید.
  • توجه به تنظیمات ماشین لباسشویی: روش شستشوی لباس پشمی با لباسشویی بدین صورت است که باید از دور کند یا برنامه شستشو با دست استفاده کرد. دور تند ماشین قطعا به بافت لباس پشمی آسیب خواهد رساند. همچنین قبل از انداختن لباس‌ها در ماشین، اتیکت یا برچسب روی آن‌ها را مطالعه کنید تا از امکان شستن آن‌ها با لباسشویی مطمئن شوید.

شستشوی لباس پشمی - بافت سبز

نکات مهم در مراقبت از لباس‌ های پشمی

تا این جا نحوه و طریقه شستن لباس‌ های پشمی با دست و ماشین لباسشویی را بیان کردیم. اما پس از شستشو، نحوه مراقبت از آن‌ها به چه شکل خواهد بود ؟

نحوه نگهداری از لباس پشمی در کمد

بعد از پایان شستشوی لباس پشمی و اتو زدن آن، هرگز آن را تا نکنید. بهتر است این لباس‌ها در کمد آویخته شوند یا به‌جای تا کردن، لوله شوند.

دمای مناسب نگهداری لباس پشمی

نکته مهم این است که لباس‌ها نباید در جایی بسیار گرم نگهداری شوند. زیرا همان‌طور که ذکر شد، گرما و حرارت بافت لباس پشمی را خراب می‌کنند. لازم نیست که دمای محل نگهداری لباس‌ها به سردی یخچال باشد! اما بهتر است محیط اطراف آن را خنک نگهدارید.

نگهداری از لباس پشمی برای سال بعد

معمولا پس از تمام شدن ماه‌های سرد سال، اغلب افراد لباس‌ های پشمی خود را برای سال آینده در قفسه‌های بالا یا چمدان نگهداری می‌کنند. بهتر است لباس‌ های پشمی در جای تنگ و روی‌هم تلنبار نشوند. لباس‌ های پشمی برای ماندگاری بالا به اکسیژن و تنفس بالا احتیاج دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید