سرقت خودرو مسئله ای است که این روزها بسیاری از ما را درگیر کرده است تما شما می توانید با رعایت چند نکته مهم از این اتفاق جلوگیری کنید.طبق آمارهای مختلف، سرقت خودرو به صورت میانگین فقط ۲ دقیقه زمان می‌برد.در این مطلب از پارس مگ ما شما را با این نکات آشنا خواهیم کرد.

سرقت خودرو - پیچ گوشتی

فهرست محتوا نمایش

چگونه از سرقت خودرو ی خود جلوگیری کنیم ؟

با توجه به افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر، بحث امنیت خودرو در برابر سرقت بسیار بیش از گذشته برای افراد اهمیت پیدا کرده است. در ادامه به برخی نکات مهم اشاره می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید از سرقت خودروی خود تا حدود زیادی جلوگیری کنید.

همچنین در پارس مگ بخوانید : علت جوش آوردن ماشین و روش حل فوری این مشکل

سرقت خودرو - سوییچ

نصب ردیاب خودرو برای جلوگیری از سرقت خودرو

ردیاب خودرو وسیله‌ای است که با کمک آن می‌توان هر لحظه از موقعیت خودرو یا هر وسیله دیگری مطلع شد. ردیاب خودرو در سال‌های اخیر توانسته به طرز چشمگیری آمار سرقت خودرو در کشور را کاهش دهند. استفاده از ردیاب‌ها برای محافظت از خودرو در بین مردم بسیار رایج شده است. این تقاضای شدید مردم سبب شده تا ردیاب‌ها با ویژگی‌های خارق‌العاده تولید و به بازار عرضه شوند. مهم‌ترین ویژگی‌های ردیاب که می‌تواند مانع از سرقت خودروی شما شود، عبارتند از:

ردیاب‌ها به مالکان این امکان را می‌دهد تا هر لحظه که بخواهند، خودروی خود را از راه دور خاموش کنند.

ردیاب خودرو به وسیله یک سیم کارت با مالک ارتباط برقرار می‌کند. این ردیاب در صورت باز شدن درب خودرو، روشن شدن غیر مجاز و.. به سرعت مالک خودرو را از موضوع مطلع می‌سازد.

امکان تعیین محدودی مجاز حرکتی برای خودرو

امکان شنود صدای داخل کابین

با وجود تمامی موارد بالا اگر سارقی بتواند خودروی شما را هم به سرقت ببرد. با وجود ردیاب شما از موقعیت دقیق خودروی خود مطلع خواهید بود و پیدا کردن آن برای شما و پلیس به سادگی خوردن یک لیوان آب خواهد بود.

استفاده از دزدگیر‌ها برای جلوگیری از سرقت خودرو

دزدگیر‌ها سال‌های سال است که در کنار مالکان خودرو قرار دارند و از خودرو‌ها در برابر دزدیده شدن محافظت می‌کنند. با پیشرفت فناوری دزدگیر‌ها نیز پیشرفته شده‌اند و در بازار علاوه بر دزدگیر‌های ساده، دزدگیر‌های تصویری نیز پیدا می‌شود. دزدگیر‌های تصویری به طرز چشمگیری ایمنی خودرو را افزایش می‌دهند. این دزدگیر‌ها در صورت باز شدن درب، شکسته شدن شیشه، برخورد هر جسمی با خودرو و… به سرعت مالک خودرو را از موضوع آگاه می‌کنند. برخی از این دزدگیر‌ها به قابلیت خاموش کردن خودرو با ریموت مجهز شده‌اند و شما تا شعاع مشخصی می‌توانید خودروی خود را با ریموت خاموش کنید.

سرقت خودرو - دزدگیر

قفل فرمان و پدال برای جلوگیری از سرقت خودرو

اگرچه قفل فرمان و پدال به اندازه ردیاب خودرو در بالا بردن ایمنی خودرو موثر نیستند، اما شما باید با هر وسیله‌ای که می‌توانید از خودروی خود در برابر سارقان محافظت کنید. اگر هزینه خرید ردیاب خودرو و نصب دزدگیر برای شما بالا است و امکان تهیه آن‌ها را ندارید. می‌توانید از قفل فرمان و پدال برای افزایش ایمنی خودروی خود استفاده کنید.

سایر نکات و اقدامات احتیاطی برای افزایش امنیت خودرو

در بالا با برخی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات افزایش ایمنی خودرو در برابر سرقت اشاره کردیم. اما برخی اقدامات احتیاطی دیگر برای جلوگیری از سرقت خودرو وجود دارد. این موارد عبارتند از:

سارق همواره به دنبال دزدیدن خودرو نیست، گاهی اوقات هدف سارق تنها دزدیدن لوازم جانبی خودرو است. آمار دزدیده شدن باتری، رینگ، زاپاس و ضبط خودرو بسیار بالا است. برای جلوگیری از دزدیده شدن این موارد شما می‌توانید از قفل کاپوت، بست محافظتی باتری، قفل رینگ، قفل زاپاس و پنل ضد سرقت ضبط خودرو استفاده کنید.

حتی الامکان از ضبط‌ها و باند‌های گران قیمت در خودروی خود استفاده نکنید. وجود این ضبط و باند در خودرو باعث تحریک سارقان برای سرقت می‌شود.

اگر مجبور به پارک کردن خودروی خود برای مدت زمان طولانی هستید. هر چند وقت یکبار به خودروی خود سر بزنید و به هیچ عنوان خودروی خود را در یک مکان به مدت زمان طولانی رها نکنید.

در خودروی خود پول و لوازم گران قیمت مانند لپ تاپ، تلفن همراه و.. نگهداری نکنید. این موارد سارقان را وسوسه می‌کنند و زمینه را برای سرقت خودروی شما فراهم می‌کند. متاسفانه آمار سرقت لپ تاپ و تلفن همراه در خودرو به شدت زیاد است.

از پارک کردن خودروی خود در مکان‌هایی که تردد بسیار کم است، خودداری کنید. بهتر است تا خودروی خود را در پارکینگ پارک کنید تا خیالتان از امینت آن راحت باشد.

برخی کم توجهی‌های راننده مانند پایین بودن شیشه، جا گذاشتن سوئیچ بر روی خودرو، قفل نکردن در‌های خودرو و… سبب می‌شود تا یک لقمه حاضر و آماده برای دزدد فراهم باشد. هنگام ترک خودرو حتما از بالا بودن شیشه و قفل بودن درب‌ها مطمئن شوید.

سرقت خودرو - دزد

ردیاب خودرو بهترین نگهبان خودروی شما است

به یاد داشته باشید که سارقان همیشه یک قدم از شما جلوتر هستند. سارقان می‌توانند قفل فرمان، پدال و حتی دزدگیر شما را به راحتی از کار بیاندازند، اما چند درصد این احتمال وجود دارد که ردیاب خودروی شما را پیدا کنند ؟ می‌توان ادعا کرد که احتمال اینکه یک سارق بتواند ردیاب خودروی شما را پیدا کند، تقریبا برابر با صفر است. این دلیل در کنار مزایای منحصربه‌فرد ردیاب خودرو سبب شده است تا از ردیاب خودرو به عنوان بهترین راه برای جلوگیری از سرقت خودرو یاد شود. از جمله مهم‌ترین انواع ردیاب موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ردیاب آهنربایی: این دسته از ردیاب‌ها دارای یک آهنربای قوی هستند و شما می‌توانید آن را به هر سطح فلزی متصل کنید. ردیاب‌های آهنربایی شارژی هستند و برای نصب آن‌ها نیاز به دستکاری سیم‌کشی خودرو وجود ندارد.

ردیاب سیمی: این ردیاب‌ها به سیستم سیم‌کشی خودروی شما متصل می‌شوند و به شارژ کردن نیازی ندارند.

ردیاب شخصی: این نوع از ردیاب‌ها برای محافظت از کودکان و سالمندان (به ویژه افرادی که دچار آلزایمر هستند) استفاده میشوند. این ردیاب‌ها کوچک هستند و در جیب یا داخل لباس شخص قرار داده می‌شوند.

 هرگز در قفل‌کردن درست خودرو، تنبلی نکنید

بعد از پیاده شدن درب خودرو را قفل کنید. هر زمان که اتومبیل خود را پارک می‌کنید، حتماً فرمان و پدال را قفل کنید و به هیچ عنوان در این مورد تنبلی نکنید. حتما هم حواستان باشد که کلیدهای یدک داخل ماشین نباشد!

برای جلوگیری از سرقت خودرو ماشین را در جای امن پارک کنید

در پارک‌کردن ماشین دقت کنید. بهتر است ماشین را در مکان‌های چراغ دار و روشن پارک کنید. پارکینگ‌های عمومی و امن را انتخاب کنید. برای امنیت بیشتر بهتر است که خودرو را در قسمت خروجی پارکینگ پارک نکنید چون دزدی برای سارقان راحت‌تر می‌شود! جلوی بانک‌ها یا ساختمان‌هایی که دوربین مداربسته دارند، بهترین جا برای پارک کردن ماشین است.

سرقت خودرو - ماشین

ماشین خود را رها نکنید

ممکن است برای باز کردن درب پارکینگ یا گرفتن پول از عابر بانک و یا برداشتن چیزی از صندوق‌عقب و … با این تصور که ماشین جلوی چشم‌تان است و زود برمی‌گردید، ماشین را در حالی‌که روشن است، رها کنید، اما دزدها سریع‌تر از شما هستند و تا شما بخواهید به خودتان بجنبید، سوار ماشینتان شده و رفته‌اند. یادتان باشد که هیچوقت خودرو را روشن، رها نکنید.  وسایل گران‌بها و قیمتی را در ماشین نگذارید. هر کیف یا بسته‌ای می‌تواند باعث جلب توجه سارقان به ماشین شما شود.

برای بکسل کردن خودرو با مراکز امن و معتبر تماس بگیرید

اگر به خاطر خرابی یا تصادف، بخواهید ماشین خود را بکسل کنید، حتما با مراکز معتبر و شناخته‌شده تماس بگیرید. بهتر است همیشه شماره یکی دو نمایندگی معتبر حمل ماشین را در گوشی خود ذخیره داشته باشید تا این‌گونه جلوگیری از سرقت خودرو را انجام دهید.

گوش به زنگ تصادفات ساختگی باشید!

گاهی دزدها تصادف نمایشی ایجاد می‌کنند و درست زمانی که شما سرگرم تبادل مدارک و بیمه‌نامه یا درگیر کشیدن کروکی شده‌اید، ماشینتان را سرقت می‌کنند. اگر بعد از تصادف لازم شد تا از ماشین خود پیاده شوید حتما درها و پنجره‌های ماشین را قفل کنید. هیچوقت ماشین روشن را همراه سوییچ وسط خیابان خالی رها نکنید. حتی اگر کنار آن ایستاده‌اید.

سرقت خودرو - پنجره ماشین

خودرو را در مکان‌های چراغ دار و روشن پارک کنید

همان‌طور که می‌دانید، اکثر دزدی‌ها از خودرو در شب اتفاق می‌افتد؛ زیرا در تاریکی دید خوبی برای افراد وجود ندارد و فرد سارق می‌تواند با خاطر آسوده سرقت را انجام دهد. بهتر است که خودرو را در جایی پارک کنید که همواره مکان روشنی باشد تا میزان ریسک سارق افزایش پیدا کند.

بهترین مکان‌ها بعد از پارکینگ، کوچه یا خیابانی است که چراغ‌های آن روشن باشد. دقت کنید اگر قرار است در محله‌ای خودرو خود را پارک کنید که برای اولین بار در آن منطقه هستید، بهتر است جلوی بانک و یا مکان‌هایی خودرو را پارک کنید که از مدار دوربین بسته استفاده می‌کنند. این روش یکی از بهترین راه های جلوگیری از سرقت خودرو است.

خودرو را در کنار خروجی‌ها پارک نکنید

با قرادادن خودرو‌ها در کنار خروجی‌ها، بهترین فرصت را برای سارقین مهیا می‌کنید تا در زمان کوتاهی، عملیات سرقت خودرو را انجام دهند. یکی از راه های جلوگیری از سرقت خودرو را می‌توان این موضوع گفت اتومبیلی که در پارکینگ است، سخت‌تر سرقت می‌شود؛ چون تراکم ماشین‌ها بیشتر بوده و سارق بدون جلب توجه نمی‌تواند این کار را انجام دهد، اما خروجی‌ها می‌تواند بهترین گزینه برای سرقت باشند. 

برای جلوگیری از سرقت خودرو از کیفیت دزدگیر خود مطئن شوید

به طور حتم دزدگیرها یکی از مناسب‌ترین ابزارهای خودرو هستند. نکته مهم این است که دزدگیری را انتخاب کنید که علاوه بر کیفیت بالا، امنیت خودرو شما را هم تضمین کند. دزدگیر ماهواره‌ای بهترین نمونه از دزدگیرها و راه های جلوگیری از سرقت ماشین است.

با پیشرفت صنعت خودرو سازی و لوازم امنیتی، دزدگیرهایی طراحی و تولید شده‌اند که در صورت سرقت خودرو می‌توان با پیامک خودرو را خاموش کرد و با پلیس تماس گرفت.

البته می‌توانید از وسایل دیگری از جمله دوربین خودرو یا قفل فرمان هم استفاده کنید.

سرقت خودرو - مرد

برای جلوگیری از سرقت خودرو کلیدهای یدک را در جای مطمئن قرار دهید

اینکه کلیدهای خودرو را فراموش کنید، ممکن است که باعث شود کلیدهای یدک را در دسترس قرار دهید. ممکن است کلید درون ماشین جا بماند و درب خودرو قفل شود، وجود کلید یدکی و زاپاس برای این مواقع ضرورری است، اما توجه کنید که کلید زاپاس را باید در جای مطمئن قرار دهید و به هیچ وجه در خودرو جا ساز نکنید.

سارق خودرو با تمام جاهای ممکن جاساز ماشین آشنا است. حتی صندوق عقب ماشین هم برای نگهداری کلید یدک مناسب نیست.

بعد از خرید خودرو کارکرده قفل را عوض کنید

دیده شده است که افراد خودرو کارکرده تهیه کنند. دقت کنید که برخی اوقات این خریدها از طریق واسطه انجام می‌شود و ممکن است که برخی از افراد سارق باشند.

برای اینکه از ضرر مالی خود جلوگیری کنید، بعد از تحویل خودرو، قفل درب‌ها و صندوق عقب را تعویض کنید تا امنیت ماشین خود را افزایش دهید.

برای جلوگیری از سرقت خودرو پارکینگ و کارواش معتبر انتخاب کنید

در مواقعی ممکن است است که پارکینگ یا کارواش‌های نا معتبر، افراد را به صورت موقت استخدام می‌کنند و احتمال اینکه این افراد از کلیدهای شما یدکی بزنند، بسیار زیاد است. توصیه می‌شود که از مکان‌های مجوز دار و معتبر استفاده کنید.

کارت شناسایی مامور را بررسی کنید

در برخی از موارد افرادی با عنوان پلیس راهنمایی و رانندگی یا گشت، جلوی خودروی شما را می‌گیرند. قبل از اینکه از خودرو پیاده شوید حتما کارت شناسایی فرد را چک کنید.

سرقت خودرو - مرد با لباس چهارخونه

وسایل با ارزش خود را در خودرو قرار ندهید

وسایل ارزشمندی مانند: کیف، لپ تاپ، موبایل و موارد مشابه، شرایط سرقت را افزایش می‌دهد و انگیزه سارق افزایش پیدا می‌کند. ممکن است بگویید کیف داخل ماشین، خیلی بی ارزش بوده و وسایل با ارزشی در کیف قرار نداشت! خب فرد سارق این موضوع را نمی‌داند و باعث خسارت به ماشین شما می‌شود.

بهتر است اگر وسایلی دارید که امکان جابه جایی را برای شما سخت می‌کند، حداقل آن‌ها را در صندوق عقب خودرو قرار دهید.

خوراکی و نوشیدنی از فرد غریبه قبول نکنید

نوشیدنی یا خوراکی که مسافرین به راننده تعارف می‌کنند، می‌تواند علاوه بر خسارت مالی، جان آن‌ها را هم به خطر بیاندازد. سارق با تعارف یک شکلات می‌تواند شما را بیهوش کند و به راحتی تمام اموال شخصی مانند: پول، طلا، ساعت و مدارک را سرقت کند. البته که هدف اصلی این نوع سرقت، خودرو می‌باشد.

این مورد از راه های جلوگیری از سرقت خودرو برای افراد زحمت کش مسافرکش بسیار مهم است، لطفا به غریبه‌ها اعتماد نکنید.

احتمالا شما هم شنیده‌اید که برخی با دزدیدن پلاک ماشین از آن سو استفاده می‌کنند. اگر پلاک خودرو شما دزدیده‌شد، چه اقداماتی باید انجام دهید ؟ برای کسب اطلاعات جامع مقاله سرقت پلاک خودرو را مطالعه نمایید.

همانطور که اشاره شد، برای حفظ جان و مال باید نکات مهمی را رعایت کرد. راه های جلوگیری از سرقت ماشین کم نیست، فقط باید با توجه به شرایط شما انتخاب شود. بهتر است که تمام موارد  را انجام دهید تا احتمال سرقت کاهش پیدا کند.

سرقت خودرو - انبردست

برداشتن فیوز خودرو برای جلوگیری از سرقت

برای جلوگیری از سرقت خودرو می‌توانید فیوز استارت خودرو را جدا کنید. بدون فیوز استارت خودرو روشن نمی‌شود و امکان سرقت کلی خودرو از بین می‌رود.

 جلوگیری از سرقت صندوق عقب، راهی که فراموش می شود 

زمانی که سارق از دزدیدن اتومبیل ناامید می شود، ممکن است اقدام به باز کردن و دزدی از صندوق عقب کند. برای جلوگیری از سرقت صندوق عقب به هیچ وجه وسایل با ارزشی مثل مدارک یا اشیاء گران خود را در این قسمت قرار ندهید. از طرف دیگر می توان با استفاده از قفل های ویژه از صندوق عقب نیز به راحتی محافظت کرد. 

افزایش امنیت خودرو با قفل کاپوت

یکی دیگر از وسایل کاربردی برای افزایش امنیت خودرو، قفل کاپوت است. حتماً می‌دانید که دزدیدن باتری خودرو یکی از متداول ترین نوع سرقت برای ماشین محسوب می‌شود. قفل کاپوت راه حل این مشکل خواهد بود. این ابزار با جلوگیری از باز شدن کاپوت، اجازه‌ی دزدیده شدن قطعه‌هایی مثل باتری، کامپیوتر خودرو (ECU) و از کار انداختن دزدگیر را به سارق نخواهد داد. این نوع قفل یکی از پرکاربردترین و ارزانترین لوازم ضد سرقت خودرو به شمار می‌آید.

قفل رینگ خودرو

شاید کمی ‌عجیب و نامتداول به نظر برسد؛ اما قفل رینگ کمک بزرگی به جلوگیری از سرقت ماشین می‌کند. همانطور که از نام آن پیداست این قفل به چرخ های خودرو بسته شده و مانع از حرکت آن می‌شود. علاوه بر سخت بودن، باز کردن این نوع قفل ها، بزرگ بودن و قابل توجه بودن آن، خود یک عامل بازدارنده برای سرقت خواهد  بود.

بهترین قفل ضد سرقت خودرو

اگر این اسم کمی برایتان ناآشناست حق دارید! قفل ضد سرقت خودرو سابقه‌ی کمتری نسبت به دیگر قفل هایی که معرفی کردیم دارد. ولی به لحاظ کارایی و امنیت قفلی مطمئن است که می‌توانید از آن استفاده کنید. قفل ضد سرقت خودرو از دو بخش مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده است و به کمک یک ریموت کنترل می‌توانید آن را فعال کنید. اگر از مکان نصب آن بپرسید باید بگوییم این قفل  بر روی سگ دست چرخ های جلو و پشت دیسک چرخ نصب شده و در مرحله بعد به کمک جوش آرگون کاملا محکم می‌شود. یکی از مزیت‌های بزرگ قفل ضد سرقت ماشین این است که به هیچ وجه برای سارق قابل دسترس نیست و سارق باید زیر ماشین جک زده، چرخ و دیسک چرخ را باز کند تا به آن برسد که قطعاً این مراحل زمان زیادی می‌برد. علاوه بر این به دلیل وزن پایین و قابل نصب بودن بر روی تمامی خودرو‌ها باید گفت بهترین قفل ضد سرقت برای خودرو محسوب می‌شود.

سرقت خودرو - شیشه

قطع برق ماشین برای جلوگیری از دزدی

با نصب دستگاه سوییچ مخفی خودرو (قطع کن مخفی برق) بر روی خودرو و فعال سازی آن، جلوی سرقت های بسیاری را می‌توان گرفت. به نحوی که اگر سوییچ خودرو هم وجود داشته باشد، بدون دستور ثانویه راننده قابل روشن شدن نخواهد بود. در واقع راننده با فشردن دکمه ای لمسی یا مکانیکی در محلی که برای جایگزاری آن تعیین کرده است فرمان روشن شدن خودرو را صادر می‌کند.

حواستان به تعمیرکاران جعلی باشد !

یکی از دیگر روش‌هایی که سارقان انتخاب می‌کنند جا زدن خود به عنوان تعمیرکار است. در حقیقت سارقان با  دیدن خودرویی که نیاز به تعمیر دارد فرصت را غنیمت می‌شمارند و به عنوان یک رهگذر که تعمیرکار است برای کمک جلو می‌آیند. بعد از جلب اعتماد صاحب خودرو، پشت ماشین می‌نشیند تا شاید استارتی بزند و در فرصتی مناسب پا به فرار می‌گذارد. پس حتماً در چنین شرایطی مراقب افرادی که با قد کمک به سمت شما می‌آیند باشید و فرصت سرقت و یا وسوسه شدن را برای آن‌ها فراهم نکنید.

جلوگیری از سرقت سیستم صوتی ماشین

برای مراقبت و جلوگیری از سرقت سیستم صوتی چندین راهکار وجود دارد. مثلا می‌توانید برای اینکه خیال خودتان را راحت کنید پنل ضبط را بردارید و یا از قفل پنل ضبط استفاده کنید. اگر شما از یک سیستم صوتی قوی استفاده می‌کنید که در قسمت صندوق عقب شما قرار داده شده است، بهتر است حواستان به در صندوق عقب باشد. در واقع؛ برای جلوگیری از دزدیدن باند ماشین بهتر است به نحوی پارک کنید که در صندوق شما رو به یک دیوار باشد و نتوان آن را به آسانی باز کرد.

محافظت از رینگ های گران قیمت با قفل رینگ 

همانطور که از اسم آن پیداست قفل رینگ یا همان قفل چرخ برای پیشگیری از سرقت لاستیک‌ها و رینگ های گران قیمت به کار می‌آید. این قفل بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که جای مشخصی برای پارکینگ خودرو خود ندارند. قفل رینگ از مهره هایی تشکیل شده که بر روی چرخ خودرو نصب می‌شود و تنها با کلید مخصوص باز خواهد شد. نوع دیگر این سری از قفل که برای توقف طولانی طراحی شده، ظاهری شبیه به گیره دارد و به دور چرخ متصل می‌شود.

جلوگیری از سرقت لاستیک زاپاس با قفل زاپاس

در برخی خودروهایی که لاستیک زاپاس در بیرون از خودرو جاسازی می‌شود، به علت اینکه دسترسی به آن ساده‌تر است، مقوله امنیت لاستیک زاپاس اهمیت بالاتری دارد. هرچند این موضوع برای تمام خودروها مهم است و کافیست سارق بتواند در صندوق عقب را باز کند تا به لاستیک زاپاس برسد!. برای تامین امنیت این لاستیک می‌توان از قفل زاپاس که روی محل نگهداری از لاستیک زاپاس نصب و جاسازی می‌شود، استفاده کرد. به کمک این قفل زاپاس در مکان خود ثابت می‌شود و سارق نمی‌تواند آن را بلند کند.

سرقت خودرو - مرد دزد

بعد از دزیده‌شدن خودرو چه باید کرد ؟

سارقان معمولا به‌دنبال ماشین‌هایی هستند که به‌راحتی بتوانند  قطعات آن‌ها را در بازارهای خرده‌فروشی آب کنند. پس با توجه به افزایش قیمت ماشین‌های داخل بازار و قطعات یدکی آن‌ها، تقریبا هرماشینی ممکن است مورد هدف آن‌ها باشد. اگر ماشینی دزدیده شد، دستپاچه نشوید. خیلی سریع با پلیس 110 تماس بگیرید و دزدی را گزارش کنید. مهم است که خیلی سریع این کار را انجام بدهید. چون اگر سارق با ماشین شما تصادف کند یا از آن برای کارهای غیرقانونی استفاده کنید، به دردسر خواهید افتاد.  افسر پلیس با حضور در محل سرقت یک گزارش تهیه می‌کند و یک رونوشت از آن را هم به شما یا فرد خسارت‌دیده می‌دهد. مال‌باخته باید با همراه داشتن گزارش باید به اولین کلانتری نزدیک محل سرقت ماشین برود و گزارش سرقت را آنجا ثبت کند و پرونده تشکیل بدهد. برای تشکیل پرونده در کلانتری به مدارک زیر نیاز می‌شود:

  • مدارک ماشین شامل کارت ماشین و سند
  • مدارک شناسایی مالک
  • اطلاعات مربوطه به سرقت

حواستان باشد همراه تشکیل پرونده حتما تقاضای ثبت شماره پلاک خودرو در لیست سیاه پلیس آگاهی برای جلوگیری از ثبت تخلفات هم بدهید. اگر بیمه بدنه با پوشش سرقت کلی و جزئی دارید باید بعد از گزارش به پلیس و تشکیل پرونده، سرقت ماشین را به شرکت بیمه هم اطلاع بدهید  برای دریافت خسارت برایتان پرونده بیمه‌ای هم تشکیل شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید