خانه تکانی اتاق خواب برای عید نوروز ریزه کاری زیاد دارد. اتاق خواب یکی از آن بخش‌های مهم خانه است که تمیز کردن آن معمولاً در ابتدای لیست خانه تکانی عید قرار دارد.در این مطلب از پارس مگ با مراحل قدم به قدم خانه تکانی اتاق خواب آشنا خواهید شد.

خانه تکانی اتاق خواب - کمد

خانه تکانی یکی از رسوم بسیار قدیمی عید نوروز و استقبال از بهار است. در خانه تکانی تمام اتاق ها و وسایل گردگیری و تمیز می شوند. خانه تکانی از جمله فعالیت هایی است که باید به تدریج و برنامه ریزی شده انجام شود در غیر این صورت، فشار ناشی از انبوه کارها شما را خسته و سردرگم می کند و لذت شیرین بهاری شدن خانه را، از شما می گیرد.یکی از مهمترین کارها در خانه تکانی، تمیز کردن اتاق خواب ها است. یک اتاق خواب نامرتب و آشفته سطح استرس را بالا می برد و شما را مضطرب می کند، حتی کیفیت خوابتان را بر هم می زند و برعکس داشتن یک اتاق خواب تمیز و آراسته به آرامش و بهبود کیفیت خواب شما کمک فراوانی می کند.شما می توانید با انجام چند ترفند ساده خانه داری، اتاق خواب خود را به محیطی دلنشین تر تبدیل کنید و لحظات خوش و لذت بخشی را برای خود رقم بزنید.
اگر در خانه تکانی اتاق خواب، لیست کارهای خود را تهیه و اولویت بندی کنید، به نظافت تمام قسمت ها از جمله سطوح، ملحفه ها و حتی کفپوش آن می رسید. این روند به شما کمک می کند تا کارهایتان را خیلی سریعتر و موثرتر انجام دهید. به این ترتیب وقت بیشتری برای استراحت خواهید داشت و زمان کمتری را درگیر نظافت و تمیزکاری هستید. با تهیه فهرست گام به گام نظافت اتاق خواب، می توانید فضای آرامی را که شایسته آن هستید خلق کنید و اتاق خواب دلخواه خود را بسازید.

همچنین در پارس مگ بخوانید : بهترین زمان برای شستن رختخواب ها چه زمانی است ؟

خانه تکانی اتاق خواب - زن

فهرست محتوا نمایش

مراحل و اصول خانه تکانی اتاق خواب قدم به قدم

خانه تکانی را می توان با اسباب کشی مقایسه کرد. در زمان اسباب کشی اگر برنامه ریزی نداشته باشید متوجه می شوید که گویا هیچ وقت قرار نیست وسیله هایتان جمع شود. در خانه تکانی هم باید به این نکته دقت داشت که بهترین شروع را انتخاب کرد که خانه تکانی خسته کننده نشود و از طرفی بهترین تمیزکاری صورت بگیرد.اتاق خواب های خانه می تواند شروع خوبی برای خانه تکانی باشد.

اتاق خواب ها با توجه به فردی که از اتاق استفاده می کند می تواند زمان تمیزکاری آن خیلی طول بکشد یا سریع تمام شود و آن هم بستگی دارد در طی سال به نظافت اتاق توجه شده است یا خیر. تمیزکاری اتاق خواب ها معمولا آن چنان کار سختی نخواهد بود و بیشتر به گردگیری نیاز دارد. چند نکته که باید در خانه تکانی اتاق خواب به آن توجه کرد را مرور می کنیم.

خانه تکانی اتاق خواب : وسایلی را که نیاز به شستشو دارند، بشویید

قبل از اینکه کار خانه تکانی اتاق را شروع کنید، اگر روتختی و روبالشتی هایتان نیاز به شستشو دارند، آنها را بشویید تا اینکه بعد از اتمام تمیز کردن اتاق دیگر منتظر خشک شدن آنها نمانید و اتاق را تمام و کمال مرتب کنید.

پرده ی اتاق خواب را برای شستن قبل از شروع گرد گیری سقف و دیوارها جدا کنید. برای شستن پرده صابون رختشویی را رنده ای ریز کنید و داخل یک وان پر از آب ولرم حل کنید و پرده را در محلول بخیسانید و بعد از گذشت مدتی به راحتی آن را بشویید تا پرده شما تمیز شود. می توانید در صورتی که پرده تان قابل شستشو در لباسشویی باشد، آن را درون لباسشویی بشویید.

خانه تکانی اتاق خواب : وسایلی که برای نظافت لازم دارید را آماده کنید

وسایل نظافت اتاق خواب را در دسترس قرار دهید و قبل از شروع کار همه ی وسایلی را که برای نظافت لازم دارید، جمع کنید تا مجبور نشوید که برای آوردن آن ها مدام حواستان پرت شود و کار را نیمه کاره بگذارید.

خانه تکانی اتاق خواب - اتاق شلوغ

خانه تکانی اتاق خواب : وسایل درون اتاق را جمع کنید

همۀ لباس های کثیف را جمع کنید و در سبد بزرگ بگذارید و تمام آشغال هایی که به چشم می آیند را از اطراف جمع کنید منظور ما آن چیزهایی نیستند که در کمد قرار دارند و می خواهید دور بیاندازید بلکه وسایلی هستند که درون اتاق قرار دارند و دور ریختنی هستند.

اگر لباس تمیز نیز در اتاقتان وجود دارد آنها را تا کنید و به خارج از اتاق خواب ببرید و فعلا درون کمد قرار ندهید و این کار را به بعد موکول کنید چون زمان زیادی از شما خواهد گرفت.

خانه تکانی اتاق خواب : موکت و فرش اتاق خواب را جمع کنید

بعد از جمع کردن کف اتاق خواب موکت و فرش درون اتاق خواب را جمع و لوله کنید و بیرون از اتاق خواب قرار دهید. اگر فرش نیاز به شستشو دارد، آن را به قالیشویی دهید.

خانه تکانی اتاق خواب را از سقف آغاز کنید

ابتدا درب کمد ها را ببندید و سقف و دیوارها را با یک طی تمیز با سری نرم از گردوخاک تمیز کنید و بعد از اینکه گرد و خاک محیط فرونشست به سراغ تمیز کردن بخش های دیگر بروید.

خانه تکانی اتاق خواب : کف زمین را جارو بزنید

کف زمین را جارو بزنید تا خاک و گردو غباری که از سقف ریخته جمع شود.

خانه تکانی اتاق خواب : خارج کردن زباله‌ها و لباس‌های کثیف

در اصول خانه تکانی اتاق خواب اولین کاری که باید برای خانه تکانی اتاق خواب انجام دهید، خارج کردن همه زباله‌ها و لباس‌های کثیفی است که احتمالاً چندین روز و یا چندین هفته است گوشه اتاق یا کمد لباس‌ها جا خوش کرده‌اند. همه لوازم آلوده و دور ریختی را از روی زمین و داخل کمدها بردارید و از اتاق خارج کنید.

سری به کمد لباس‌هایتان بزنید. هر لباسی که احساس می‌کنید نیاز به شستن دارد جدا کنید و  از کمد خارج کرده و داخل سبد لباس چرک‌ها بیندازید.

خانه تکانی اتاق خواب - اتاق کثیف

خانه تکانی اتاق خواب : از کمد لباس‌ها شروع کنید

بهترین روش این است که برای شروع خانه تکانی اتاق خواب ابتدا همه لباس‌های کمد لباستان را تخلیه کنید. یک پارچه نم‌دار تمیز بردارید و داخل کمد و کشوها را کاملاً تمیز کنید. حال همه لباس‌ها را به صورت مرتب تا کنید و یا روی جالباسی آویزان کنید و داخل کمد قرار دهید.

توجه داشته باشید که لباس‌های بافتنی و خیلی ضخیم احتمالاً در فصل بهار دیگر کاربردی برایتان ندارند. آن‌ها را در یک کمد یا ساک جداگانه قرار دهید. می‌توانید برای روزهای سرد چند ژاکت در دسترس داشته باشید. سعی کنید لباس‌های خانگی را در کمد جداگانه‌ای از لباس‌های مهمانی قرار دهید تا راحت‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

خانه تکانی اتاق خواب : روتختی و روبالشتی‌ها را عوض کنید

بعد از تمیز کردن کمد لباس‌ها، در این مرحله از خانه تکانی سریع اتاق خواب به سراغ تخت خواب بروید. شاید جزو آن دسته از افرادی باشید که هر شب دوش می‌گیرید و یا مراقب تمیز بودن روبالشتی و روتختی‌تان هستید. اما از مهم‌ترین نکات و ترفندهای خانه تکانی اتاق خواب این است که ملحفه‌ روتختی و روبالشتی باید به طور مرتب عوض شود. پس روکش بالشت‌ها و روتختی‌تان را از تخت جدا کنید و یک دست روبالشی و روتختی جدید روی تخت قرار دهید.

خانه تکانی اتاق خواب : نحوه تمیز کردن میز لوازم شخصی و آرایشی‌تان

برای تمیز کردن میز لوازم آرایش‌تان باید یک پارچه تمیز پهن کنید و سطح روی میز و همه لوازم داخل کشو و کمد میز آرایشی را روی پارچه خالی کنید. سپس با یک پارچه نمناک میز و همه کشوهای آن را تمیز کنید. همه وسیله‌ها را ابتدا با یک پارچه تمیز و نم‌دار پاک کنید و داخل کمدها و روی میز قرار دهید.

بهتر است لوازم آرایشی‌تان را در یک قسمت مشخص یا داخل یک باکس قرار دهید. از ترفندهای خانه تکانی اتاق خواب این است که چیزهایی که بیشتر استفاده می‌کنید را جدا بگذارید و لوازمی که احتیاج ندارید را در کمد یا باکس دیگر قرار دهید.

در تمیزکاری منزل برای عید باید به جزئیات بیشتر توجه کنید و حواستان به تمیز کردن همه بخش‌ها باشد. اکسسوری‌های کوچک را داخل یک سبد مشخص قرار دهید. چند عطر، قاب عکس و چیزهایی که دوست دارید را روی میز بچینید. اگر تعداد باکس‌های داخل کمد زیاد شد، بهتر است با یک برچسب روی هر باکس بنویسید که چه چیزی در آن قرار داده‌اید.

این کار باعث می‌شود که بعداً راحت‌تر لوازم مورد نیازتان را پیدا کنید. یک جعبه جواهرات جداگانه برای طلا و جواهرات و زیورآلات با ارزش خود داشته باشید. سعی کنید این لوازم را تنها داخل همین جعبه قرار دهید تا به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

لوازمی که احتیاج ندارید را در کارتن جدا قرار دهید

احتمالاً در حین مرتب کردن اتاق خواب به لوازم زیادی برمی‌خورید که سال‌ها است از آن‌ها استفاده نکرده‌اید. یا فکر می‌کنید دیگر به آن‌ها احتیاجی ندارید. یکی از ترفندهای خانه تکانی اتاق خواب این است که همه کتاب‌هایی که در گوشه کتابخانه خاک می‌خورند و لباس‌هایی که دیگر اندازه‌تان نیستند را داخل یک کارتن مشخصی قرار دهید.

تا انتهای تمیزکاری اتاق خواب و سایر نقاط منزل برای خانه تکانی عید این کارتن را داشته باشید. و در نهایت و بعد از اتمام خانه تکانی آن را به خیریه و یا کسی که احتیاج دارد، اهدا کنید.

پرده‌های اتاق خواب را فراموش نکنید

شستن پرده‌ یک کار کاملاً تخصصی و حساس است که باید با مهارت و دقت زیادی انجام شود. معمولاً طبق اصول خانه تکانی اتاق خواب لازم است حداقل سالی یک بار و یا در برخی مواقع دو سال یک بار پرده‌ها را جدا کنید و بشویید. چنانچه پرده‌های شما جنس ضخیمی دارند تمیز کردن آن راحت‌تر است.

اگر در خانه بخار شوی دارید، می‌توانید برای تمیز کردن پرده‌ها از بخار شوی استفاده کنید. اگر هم گرد و خاک جزئی روی پرده‌ها ایجاد شده می‌توانید با کمک سری پرز بلند جارو برقی سطح پرده را با مکش پایین، جاروکشی کنید.

خانه تکانی اتاق خواب - پرده

بعد از مرتب کردن اتاق خواب همه سطوح را تمیز کنید

در این مرحله از خانه تکانی سریع اتاق خواب برای گردگیری سطوح اتاق خواب به یک اسپری تمیز کننده و شیشه پاک‌کن احتیاج دارید. با کمک پارچه همه بخش‌های میز، بدنه و پایه تخت، آینه و هر آن چیزی که در اتاق دارد را تمیز کنید. تمیز کردن هر سطحی که لازم است از اسپری تمیز کننده مناسبی استفاده کنید.

آینه‌ها را حتماً با یک پارچه میکروفیبر تمیز و یک شیشه پاک‌کن پاک کنید. تمیز کردن مجسمه، آباژور، قاب عکس و لوازم ریز را نیز فراموش نکنید. اگر به نردبان دسترسی دارید، بعد از قطع کردن برق لوستر اتاق خواب را نیز تمیز کنید. برای تمیز کردن لوستر برای اینکه خاک روی لوستر روی زمین نریزد، می‌توانید زیر آن یک پارچه پهن کنید و بعد لوستر را تمیز کنید.

تمیز کردن پنجره اتاق خواب

در این مرحله از خانه تکانی سریع اتاق خواب باید به سراغ پنجره‌ها بروید. یک پارچه مرطوب بردارید و ابتدا با کمک آن گرد و خاک روی شیشه و قاب پنجره را تمیز کنید. سپس با کمک پارچه میکروفیبر و شیشه پاک‌کن شیشه را به خوبی و در یک جهت تمیز کنید. پنجره‌ها نقش مهمی در تمیز کردن اتاق خواب دارند، پس بهتر است این کار را دقت انجام دهید.

بعد از تمیز کردن بخش جلوی پنجره‌ها اگر به پشت پنجره نیز دسترسی دارید، همین کار را در آن سمت پنجره نیز انجام دهید تا شیشه به خوبی تمیز شود.

تمیز کردن تختخواب را در خانه تکانی عید فراموش نکنید

یکی از ضروری‌ترین بخش‌هایی که باید در خانه تکانی اتاق خواب برای عید انجام دهید، تمیز کردن تخت است. برای این کار باید روتختی‌های را بردارید. سپس روی تشک تخت را با استفاده از برس کوچک و مخصوص تمیز کنید. بعد در صورت امکان تشک را بالا ببرید و زیر تخت را نیز کاملاً جارو بزنید و تمیز کنید.

کلیه لایه‌های قابل شستشوی تشک باید در ماشین لباسشویی شسته شوند. توجه داشته باشید زیر تخت می‌تواند محل تجمع خاک و آلودگی باشد. بنابراین حتماً زیر تخت را نیز جاروبرقی بزنید و در صورتی که لوازم غیرضروری زیر تخت قرار داده‌اید، حتماً بردارید تا انرژی مثبت در اتاق خواب جاری شود.

خانه تکانی اتاق خواب - تخت

در ابتدا و انتهای خانه تکانی اتاق خواب جارو زدن را فراموش نکنید

طبق اصول خانه تکانی اتاق خواب باید در انتها و بعد از تمیز کردن همه بخش‌های اتاق به سراغ جارو زدن سطوح بروید. برای این کار همه گوشه‌ها، زیر تخت و اطراف کمد را با دقت جارو بزنید. بهتر است ابتدا فرش اتاق خواب را جارو بزنید و آن را بردارید و سپس زیر فرش را نیز جاروکشی کنید. در نهایت فرش و همه لوازم را سر جای خود قرار دهید.

برای از بین بردن موهای روی موکت و فرش از تی پلاستیکی استفاده کنید

یکی از مشکلات رایجی که اکثر خانم‌ها در اتاق خواب و در بخش جلوی آینه و میز توالت با آن مواجه هستند، جمع شدن موها لابه‌لای موکت و فرش است. خانه تکانی عید بهترین زمان برای خلاص شدن از شر این موها است. برای از بین بردن این موها می‌توانید از تی پلاستیکی استفاده کنید.

تی سر پلاستیکی متحرک را بردارید و آن را با کمی آب خیس کنید. سپس تی را با مقداری فشار روی موکت یا فرش بکشید تا موها جمع شوند. در نهایت موها را یک گوشه فرش جمع کنید و با دست بردارید. بهتر است بعد از جمع کردن موها یک بار دیگر روی موکت و فرش‌های اتاق را جاروبرقی بکشید تا کاملاً تمیز و مرتب شوند.

کمد اسباب بازی بچه ها را مرتب کنید

اگر قصد دارید اتاق کودکتان را تمیز کنید و یا کمد کودکتان و خود شما در یک اتاق قرار دارد بعد از اینکه کمد لباس کودکتان را سبک کردید و لباس های به درد نخور را خارج نمودید و سایر لباس ها را مرتب کردید ، نوبت به کمد اسباب بازی کودکتان می رسد.

در بین وسایل و اسباب بازی های بچه ها کلی دور ریختنی وجود دارد که با کمک خودشان آنها را از بین اسباب بازی ها جدا کرده و دور بریزید.

همه دور ریختنی ها را درون سبدی ریخته و بیرون از اتاق خواب بگذارید.

خانه تکانی اتاق خواب - اتاق بچه

کمد و میز تحریر را تا حد ممکن خلوت کنید

کاغذهای بی مصرف و یا برگه های نقاشی شده ی بی هدف را جمع کنید و دور بیاندازید و میز کار خودتان یا همسرتان و میزتحریر و کمد کتاب های کودکتان را تمیز کنید. وسایل اضافی و مداد و پاک کن های و لوازم اضافه را از دسترس دور کنید و در جای دیگر قرار دهید. تمام وسایلی که جمع آوری کرده اید، درون سطل آشغالی ریخته و بیرون از اتاق قرار دهید.

گردگیری کنید

روی تمام وسایلتان را با پارچه ای تمیز و نمدار پاک کنید تا اثری از گرد و خاک و لکه بر روی آنها نماند. لامپ و تابلو و هر چه در اتاق خواب قرار دارد را تمیز و گردگیری کنید. برای گرد گیری از دسته های گردگیر و یا دستمال های نم دار نخی استفاده کنید.

پرده را نصب کنید

اکنون نوبت نصب پرده ی شسته شده است، بعد از نصب پرده به سراغ روبالشتی ها و روتختی تمیزتان بروید و آنها را پس از اتو زدن سر جای خودشان برگردانید و مرتب کنید. در آخر دور ریختنی هایی را که خارج از اتاق قرار دادید را به بیرون از منزل منتقل کنید.

فرش را پهن کنید

فرش شسته شده خود را درون اتاق بیاندازید و یا اگر فرشتان را نشسته اید، آن را تکانده و شامپو فرش بکشید و سپس به درون اتاق منتقل کنید. 

خانه تکانی اتاق خواب - تخت آبی

نکاتی در مورد تمیز کردن اتاق خواب کودکان

مرتب بودن اتاق کودکان نه تنها فضایی ایمن برای بازی و دیگر فعالیت های آنها فراهم می کند بلکه به طور غیر مستقیم باعث افزایش تمرکز و آرامش آنها می شود. البته باید این واقعیت را بپذیرید که کودکان مثل شما نمی توانند همیشه اتاقشان را مرتب نگه دارند و وسایلشان را دسته بندی کنند.

پس بهتر است برای آنکه به نتایج مطلوبی برسید، در زمان خانه تکانی نظافت اتاق را برایشان به یک فعالیت سرگرم کننده تبدیل کنید و از مشارکت آنها کمک بگیرید. آنها به اندازه توانایی خود با شما همراهی می کنند به خصوص اگر آن را به شکل یک بازی لذت بخش یا مسابقه انجام دهید. مراحل تمیزکردن و نظافت اتاق خواب کودکان مانند مراحل بالاست اما نکاتی وجود دارد که با رعایت آنها بعد از خانه تکانی هم دیگر با اتاقی که الان روبرو هستید، مواجه نخواهید شد.

اتاق کودکان، بیشتر از بقیه اتاق ها به نظم دهنده ها احتیاج دارد. چون نظافت اتاق کودکان را راحت تر می کند و به مرتب ماندن و نظم دهی آنجا کمک قابل توجهی می کند. بنابراین، قبل از شروع به کار تعدادی جعبه، سطل و سبد در رنگ ها و اندازه های مختلف برای دسته بندی وسایل و قرار دادن آنها تهیه کنید تا هم به کار خود سرعت ببخشید و هم کودکان را با جای وسایل خود آشنا کنید.

نظم دهی به اسباب بازی ها

مهمترین عامل به هم ریختگی اتاق خواب کودکان، اسباب بازی ها است. در دسترس بودن تمام اسباب بازی ها در اتاق خواب کودک، نتیجه ای جز شلوغی و به هم ریختگی ندارد. بنابراین برای نظم دهی به آنها، در وهله اول بعضی از اسباب بازی ها را که زیاد مورد توجه کودکتان نیست در یک سبد یا کیسه بریزید و در کمد یا انباری نگه دارید.

پس از مدتی، تعدادی از آنها را بیرون بیاورید و با اسباب بازی های فعلی او جابجا کنید. این سیستم چرخشی، ترفندی ساده و مقرون به صرفه است که علاوه بر نظم دهی بیشتر به اتاق، جذابیت و تازگی اسباب بازی های قدیمی را برای کودکان حفظ می کند. بعد از آن با استفاده از سبدها و جعبه های مختلف، اسباب بازی ها را دسته بندی کنید و هر کدام را در یک نظم دهنده قرار دهید. با این کار کودک شما به راحتی به اسباب بازی مورد نظرش دسترسی خواهد داشت و در زمان مرتب کردن اتاقش هم هر وسیله را در جای مخصوص به خودش قرار می دهد.

خانه تکانی اتاق خواب - اتاق کودک

لباس ها

از انجا که کودکان به سرعت در حال رشد هستند و قد می کشند، بهتر است فکری به حال لباس هایی کنید که دیگر اندازه آنها نیست. باور کنید بچه های شما دوباره کوچک نمی شوند. پس موقع جمع و جور کردن کمد اتاق خوابشان این لباس ها را جدا کنید و اگر قابل استفاده هستند به افرادی ببخشید که به آن نیاز دارند. همچنین لباس های قابل استفاده که از جلوی چشمتان دور بودند را روی جالباسی های جلوتر آویزان کنید تا به موقع آنها را به کودک خود بپوشانید. کودکان این لباس های تازه را دوست خواهند داشت.

مبلمان اتاق کودک

احتمالا در طول یک سال گذشته، اتاق کودک از لوازمی انباشته شده است که شاید دیگر به کار او نمی آید. بنابراین برای آنکه به اتاق کودک نظم بیشتری بدهید و فضای بازتر و مناسب تری برای فعالیت های کودکتان فراهم کنید، بهتر است وسایل و مبلمان اضافی را از اتاق آنها بیرون بیاورید و در صورت امکان از آنها در قسمت های دیگر خانه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هر وسیله اضافی به بی نظمی و آشفتگی اتاق خواب کودکان دامن می زند.

خانه تکانی اتاق خواب - تخت

رختخواب کودکان

علاوه بر ملحفه، روبالشی و روتختی، کلیه لوازم خواب کودکان مثل پتو، بالش و تشک آنها هم باید مرتبا در خانه تکانی اتاق خواب تمیز و شسته شود. معمولا لوازم خواب کودکان قابل شستشو هستند و روی برچسب های آن روش مناسب شستشو وجود دارد. اما در غیر این صورت می توانید با جاروبرقی گرد و غبارشان را بگیرید و با مواد مناسب لکه گیری کنید. در نهایت به مدت چند روز در هوای آزاد و مقابل آفتاب قرار دهید تا خشک و ضد عفونی شوند.حالا که مراحل خانه تکانی اتاق خواب را با هم مرور کردیم می توانید با کمک این فهرست تمیز کردن اتاق ها را به راحتی انجام دهید. یک نسخه از آن را پیش خود نگه دارید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید