تمیز کردن بیرون پنجره ها و قسمت هایی از پنجره ها که دور از دسترس هستند بسیار مشکل و دشوار است.اما شما می توانید با ترفندهایی که در این مطلب از پارس مگ به شما آموزش می دهیم این کار را به راحتی انجام دهید.

تمیز کردن بیرون پنجره

معمولا، زمانی که پنجره‌ها کثیف به نظر برسند، حالتی بی‌روح به خانه داده و مانع ورود نور خورشید به داخل آن می‌شوند. مخصوصا، در فصل زمستان که نور خورشید کمتر از همیشه است و لکه‌های برف و باران نیز مشکل ورود نور را دو چندان می‌کنند. حالا اگر پنجره‌های ما در طبقه چهارم یا پنجم باشند، چگونه شیشه های دور از دسترس را تمیز کنیم ؟ این چالشی است که بسیاری از خانم‌ها و آقایان خانه با آن مواجه هستند؛ و به خاطر خطرات زیادی که بالا رفتن از چنین پنجره‌های دارد، قید تمیز کردن آن‌ها را می‌زنند.

همچنین در پارس مگ بخوانید : کارهای قبل از خانه تکانی چه کارهایی هستند ؟

تمیز کردن بیرون پنجره - دستکش

فهرست محتوا نمایش

ترفندهای تمیز کردن بیرون پنجره ها

۱. کار را در یک روز ابری شروع کنید

یک روز ابری را برای شستن پنجره‌های بیرونی خود انتخاب کنید تا نور مستقیم خورشید به آنها نتابد. آفتاب بیش از حد سبب می‌شود تا محلول تمیزکننده قبل از اینکه بتوانید تمام آن را روی پنجره بکشید خشک شود و رگه‌هایی را روی پنجره باقی بگذارد.

۲. توری را بردارید و تمیز کنید

اگر توری یا حفاظی به پنجره وصل است آن را جدا کنید. سپس آن را بشویید تا گردو غبار و کثیفی باقی نماند. سپس توری را حسابی تکان دهید تا آب اضافی رویش باقی نماند و زودتر خشک شود. می‌توانید آن را با یک حوله یا پارچه تمیز هم خشک کنید. بگذارید کمی در هوای آزاد بماند تا کاملا خشک شود.

تمیز کردن بیرون پنجره - شیشه

۳. قسمت بیرونی پنجره را با آب بشویید

ابتدا یک بار شیشه بیرونی پنجره را با آب خالی بشویید تا از شر گرد و غبار سطحی خلاص شوید. این کار تمیز کردن لک‌های سخت را راحت‌تر می‌کند.

۴. محلول مایع ظرفشویی و آب را آماده کنید

یک سطل تمیز را با آب خنک از شیر آب پر کنید. یک قطره مایع ظرفشویی را به آن اضافه کنید تا محلول شست و شوی پنجره درست شود.

۵. از تی یا اسفنج استفاده کنید

یک اسفنج یا تی مخصوص شستن شیشه را بردارید و داخل آب فرو کنید. استفاده از تی‌های مخصوص شستن شیشه منطقی‌تر است. زیرا این تی‌ها مساحت بیشتری را پوشش می‌دهند و کار را راحت‌تر می‌کنند. به‌خصوص اگر پنجره‌های خانه شما بزرگ باشد. اگر از اسفنج هم استفاده می‌کنید بهتر است بزرگ‌تر باشد.

۶. ابتدا از بالا به پایین تی یا اسفنج بکشید

از بالای پنجره شروع کنید و به سمت پایین بروید. در تمام جهات در زوایای مختلف تی یا اسفنج را حرکت دهید تا همه قسمت‌ها را پوشش دهید.

بهتر است از گوشه بالا شروع کنید، تی را درست در جایی قرار دهید تا گوشه شیشه را هم تمیز کند، و آن را تا انتها به سمت پایین شیشه بکشید تا یک نوار عمودی تمیز در امتداد لبه در یک طرف پنجره ایجاد شود.

تمیز کردن بیرون پنجره - خشک کن

۷. سپس به حالت افقی تی یا اسفنج بکشید

از حرکات افقی هم برای تمیزکردن استفاده کنید. اسفنج یا تی را به صورت افقی بچرخانید و در گوشه بالا قرار دهید. طوری محکم بکشید تا محلول تمیزکننده‌ای روی شیشه نماند. این کار را روی کل پنجره انجام دهید.

۸. از پارچه بدون پرز برای خشک کردن استفاده کنید

قطرات آب باقیمانده را با یک پارچه خشک و بدون پرز پاک کنید. از یک پارچه مخصوص میکروفیبر یا سایر پارچه‌های بدون پرز برای خشک کردن قطرات آبی که باقیمانده استفاده کنید.

۹. دوباره توری یا محافظ پنجره را نصب کنید

هر صفحه پنجره‌ای را که برداشته بودید دوباره وصل کنید. البته پس از خشک شدن شیشه‌ها، یک بازرسی نهایی انجام دهید و نقاطی را که هنوز کثیف هستند، تمیز کنید. سپس توری را به جای خود بازگردانید.

تمیز کردن بیرون پنجره - دستمال

تکنیک‌های خاص برای شست و شو

۱. برای پنجره‌هایی که به سختی قابل دسترسی هستند از یک تی دسته بلند استفاده کنید. می‌توانید حتی تی معمولی‌تان را روی یک لوله پیچ کنید.

۲. برای تمیز کردن پنجره‌هایی که شیشه زیاد دارد از یک اسفنج و یک اسکاج مخصوص استفاده کنید. تی‌های مخصوص شستن شیشه برای تمیز کردن پنجره‌هایی که چندین شیشه روی آن قرار دارد بسیار پهن است، بنابراین از یک اسفنج دستی استفاده کنید و آن را متناسب با اندازه شیشه‌هایتان ببرید.

۳. لکه‌های سرسخت را قبل از شست و شو با محلول سرکه و آب خیس کنید.

تمیز کردن بیرون پنجره - اسفنج

روش تمیز کردن شیشه‌های دور از دسترس

شاید در گذشته برای تمیز کردن شیشه‌های دور از دسترس مجبور بودیم افرادی را برای این کار استخدام کنیم. افرادی که مانند صخره‌نوردها از ساختمان آویزان شده و جان خود را به خطر می‌انداختند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، ابزارهایی برای این کار اختراع شده است.

استفاده از پاک‌کننده پنجره مغناطیسی برای تمیز کردن بیرون پنجره ها

پاک‌کننده‌های مغناطیسی دارای امواج مغناطیسی نیستند. آن‌ها را با اواج رادیویی و غیره اشتباه نگیرید. آن‌ها ابزاری هستند که دارای آهنربای بسیار قوی بوده و به شیشه می‌چسبند؛ به گونه‌ای که یک طرف آهنربا به سطح بیرونی شیشه و یک طرف آن در سطح داخلی شیشه نصب می‌شوند. این آهنرباها درون یک پنبه یا ابر قرار داده شده‌اند و هنگام تمیز کردن هیچ آسیبی به شیشه‌ها نمی‌رسانند.

تمیز کردن بیرون پنجره - مغناطیسی

استفاده از تی‌های دسته‌ بلند U شکل برای تمیز کردن بیرون پنجره ها

با استفاده از این تی‌ها دیگر دغدغه این را نخواهیم داشت که چگونه شیشه های دور از دسترس را تمیز کنیم. کافیست یک شیشه‌پاکن دسته‌دار (تی) که دارای دسته U شکل باشد را تهیه کنیم. قست ابتدایی دسته دارای یک دستمال و اسفنج پاک‌کننده بوده و دسته آن از داخل در دست ما قرار خواهد داشت. همانطور که در عکس پایین مشاهده می‌کنید، خیلی راحت بدون این که خود را از پنجره بیرون ببریم، می‌توان شیشه‌ها را پاک کرد. بهتر است ابتدا دستمال تی را به مواد شوینده آغشته کنید و پس از شستن شیشه، آن را با یک دستمال خشک کنید تا جای لکه‌ها باقی نماند.

استفاده از تی‌های اتوماتیک (ربات‌های پاک‌کننده)

ربات پاک‌کننده در سال 2013 در کشور آمریکا اختراع شد. این اختراع باعث شد تا به راحتی بتوان شیشه‌های طبقه صدم را نیز بدون نگرانی تمیز کرد. این دستگاه مجهز به یک موتور پنکه با سرعت بالا و همچنین یک مکش بسیار قوی است؛ به گونه‌ای که با مکیدن شیشه به آن چسبیده و جدا نمی‌شود. سپس، با بالا و پایین رفتن از شیشه اقدام به تمیز کردن آن می‌کند. احتمالاً با خود بپرسید که با این دستگاه، چگونه شیشه های دور از دسترس را تمیز کنیم ؟
نحوه استفاده از آن بسیار ساده است. مانند تصویر بالا کافیست غلاف و مهار ایمنی آن را به شیشه نصب کنید تا در صورت سقوط مانع از افتادن آن به زمین شود. هرگز آن را با مواد شوینده خیس نکنید. این دستگاه دارای پدهای مخوصی بوده و باید برای تمیز کردن آن را روی دستگاه نصب کرد. وقتی که پد را روی دستگاه نصب کردید آن را روی قسمت خارجی شیشه قرار داده و دکمه استارت را بزنید. دستگاه کم‌کم به شیشه چسبیده و شما می‌توانید آن را رها کنید. اکنون ربات پاک‌کننده شیشه‌های شما را برق خواهد انداخت.

تمیز کردن بیرون پنجره - ربات

استفاده از تی‌های تاشو برای تمیز کردن بیرون پنجره ها

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن شیشه‌های دور از دسترس، استفاده از تی‌های تاشو است. این تی‌ها دارای یک دسته بلند بوده و قسمت پاک‌کننده (اسفنج) آن چند سانتی‌متر از آن جلوتر است. ممکن است از خود بپرسید که با این تی معمولی چگونه شیشه های دور از دسترس را تمیز کنیم ؟ این تی‌ها هرگز معمولی نبوده و بسیار سبک هستند. همین امر موجب شده است تا قسمت اسفنج آن بر روی شیشه بچسبد و به راحتی بتوان شیشه را تمیز کرد.

تمیز کردن شیشه‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت است، همیشه چالش‌برانگیز بوده است. اما با پیشرفت تکنولوژی و اختراع ابزارهای نوین، این کار بسیار ساده و مقرون ‌به ‌صرفه شده است. کافیست یکی از آن‌ها را تهیه و با استفاده از آن شیشه‌های خود را برق بیاندازیم.

استفاده از نردبان برای تمیز کردن بیرون پنجره ها

بسیاری از مردم از نردبان وحشت دارند. البته هر کسی حق دارد وقتی صحبت از عملیات تمیز کردن پنجره‌های ساختمان‌های بلند می‌شود، بترسد؛ خصوصا وقتی که مجبور باشید برای مدت طولانی و در ارتفاع بالا و بدون هیچگونه مهار ایمنی کار کنید.

با این حال، اگر به اندازه کافی از نردبان خود اطمینان دارید و مطمئن هستید که در شرایط عالی و بهینه قرار دارد، می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین وقتی هوای بیرون بارانی، رعد و برق، برف یا تگرگی به نظر می‌رسد، به هیچ وجه از نردبان استفاده نکنید. علاوه بر این، از بالا رفتن از نردبانی که روی زمین ناهموار قرار دارد خودداری کنید. اگر بتوانید به یک پنجره برسید و در حالی که روی میز نشسته‌اید آن را تمیز کنید، بسیار امن‌تر خواهید بود.

استفاده از شیشه پاک‌کن برای تمیز کردن بیرون پنجره ها

در حالی که به دنبال روش‌هایی برای تمیز کردن شیشه دور از دسترس در آپارتمان‌ها هستید، فراموش کردن محبوب‌ترین و موثرترین ابزار پاک کننده شیشه، یعنی شیشه پاک کن دشوار است. این تجهیزات مانند برف پاک کن استاندارد است که به طور معمول برای تمیز کردن تراس استفاده می‌شود. تنها تفاوت در این است که در این یکی، یک شیشه پاک کن به یک دسته بلند و گاهی اوقات یک شلنگ وصل شده است. اگر پنجره شما ارتفاع زیادی نداشته باشد، می‌توانید با استفاده از یک برف پاک کن و در حالت ایستاده آن را تمیز کنید.

تمیز کردن بیرون پنجره - شیشه پاک کن

کیت تمیز کردن پنجره برای تمیز کردن بیرون پنجره ها

سریع‌ترین و در عین حال ساده‌ترین راه برای پاکسازی پنجره‌های آپارتمان این است که یک کیت شستشوی کامل پنجره برای خود تهیه کنید. این شما را از تحقیق در مورد چگونگی تمیز کردن شیشه دور از دسترس و دسترسی سریع به تمام موارد مورد نیاز برای شروع کار بی‌نیاز می‌کند. محتوای کیت ممکن است خیلی ممتاز نباشد. با این حال، کیت شسشتو گزینه‌ای خارق‌العاده برای کسانی است که می‌خواهند هرچه سریعتر فرایند تمیز کردن را شروع کنند اما برای تحقیق و خرید وسایل جداگانه برای تمیز کردن شیشه‌ها وقت زیادی ندارند.

جاروبرقی پنجره برای تمیز کردن بیرون پنجره ها

جاروبرقی پنجره که به عنوان جاروی پنجره نیز شناخته می‌شود، به طور خاص طراحی شده است تا تمام خاک، گرد و غبار و ذرات ریز روی پنجره را پاک کرده و پنجره‌ای بدون رگه را به شما تحویل دهد. این ابزارها در پاکسازی رطوبت از پنجره‌ها نیز مفید هستند.

چوب بست تمیز کردن شیشه

چوب بست تمیز کردن شیشه محصولی عالی است که به شما امکان می‌دهد به جای انجام کارهای خطرناک، پنجره‌ها را به طور ایمن تمیز کنید. همه این‌ها به لطف پیچ قابل تنظیم و دسته قفل مجهز به تیغه لاستیکی در یک طرف و اسفنج کفی در طرف دیگر محقق می‌شود. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا به برخی مناطق دشوار پنجره خود دسترسی پیدا کنید که در غیر این صورت در دسترس نیستند.

شیشه پاک کن آهنربایی برای تمیز کردن بیرون پنجره ها

برخی از مناطق ممکن است فراتر از دسترسی چوب بست تمیز کردن شیشه شما باشند، در این زمان است که وجود یک ابزار تمیز کردن پنجره مناسب ضروری به نظر می‌رسد. شیشه پاک کن آهنربایی یکی از این تجهیزات است. شیشه پاک کن آهنربایی یک وسیله تمیز کننده هوشمندانه است که یکی از ایمن‌ترین روش‌ها برای پاک کردن همزمان دو طرف پنجره‌هایی است که از طول بازوی شما عریض‌تر هستند.

تمیز کردن بیرون پنجره - طی

چالش‌های تمیز کردن بیرون پنجره ها

ایمنی

صرف نظر از استراتژیی که بکار می‌گیرید، همیشه بالاترین اولویت را برای ایمنی خود درنظر بگیرید. هرگز در روزهای بادی و طوفانی به سراغ تمیز کردن شیشه‌های بیرونی ساختمان نروید. برای انجام این عملیات، منتظر یک روز خشک و روشن بمانید. به منظور تمیز کردن شیشه دور از دسترس، دو ابزار بسیار ارزشمند ایمن بودن خود را به اثبات رسانده اند: چوب قابل امتداد اسکوییجی و داربست.

آماده کردن محل کار

هنگامی که شروع به تمیز کردن پنجره‌ها می‌کنید، ابتدا حاشیه بیرونی پنجره را به آرامی فرچه بکشید تا تار عنکبوت، برگ، گرد و غبار و بقایای دیگری را که ممکن است در اطراف پنجره وجود داشته باشند، از بین ببرید. سپس شیشه را با یک اسفنج خیس یا اسکوییجی مرطوب کنید. مراقب باشید که بدون استفاده بیش از حد از آب پنجره را مرطوب کنید.

تمیز کردن بیرون پنجره - دستکش آبی

استفاده از شوینده مناسب

بیشتر شیشه‌های پنجره با استفاده از ملایم‌ترین مواد شوینده نیز به خوبی پاک می‌شوند. شوینده‌های مخصوص شیشه یا آب خالی معمولا بهترین انتخاب هستند. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان، پوشش‌های محافظی را روی پنجره تعبیه می‌کنند، بنابراین بهتر است مراقب باشید که این مواد یا محافظ‌های پنجره را به طور تصادفی از بین نبرید. به یاد داشته باشید که شیشه پنجره را بسیار آرام بشویید. هنگام انجام این کار، نیازی به فشار زیاد ندارید. از بالای پنجره شروع کنید و به سمت پایین تمیز کنید.

خشک کردن

پس از استفاده از شیشه پاک‌کن، توصیه‌های روی بطری را دنبال کنید. بیشتر پاک کننده‌های شیشه، آبکشی با آب را توصیه می‌کنند. آبکشی را انجام دهید، سپس با استفاده از یک اسفنج، یک اسکوییجی یا پارچه تمیزکننده نرم میکروفایبر، به آرامی تمام آثار رطوبت را از روی سطح شیشه پاک کنید. از پایین شروع کنید و به سمت بالا کار کنید تا رگه‌ها به حداقل برسند. لازم است که وقت بیشتری را صرف اطمینان از خشک شدن کامل منطقه کنید. حذف آب آبکشی بدون خط افتادن روی شیشه، راز دستیابی به پنجره‌های شفاف و درخشان است.

تمیز کردن بیرون پنجره - دستمال زرد

6ترفند برای خداحافظی با پنجره های کثیف

  1. سرکه ؛ هیچگاه نا امیدتان نخواهد کرد

در حالیکه بسیاری از پاک کننده ها میتوانند اثر مشابهی داشته باشند ، ولی سرکه بسیار قدرتمند تر است علاوه بر آن ، مانند دیگر محصولات شیمیایی بوی بدی نمیدهد و ایجاد آلرژی نخواهد کرد. سرکه خاک را به سرعت از بین میبرد و با این روش مجبور نیستید که فشار زیادی بیاورید چراکه همه کثیفی ها به سرعت پاک میشوند. آسان ترین راه برای تمیزکردن پنجره ها ، مخلوط مقدار کمی سرکه سفید با آب داغ است.
برای کم کردن مزه و بوی سرکه ، کافیست کمی اب لیمو به آن اضافه کنید، اگر بوی سرکه شما را اذیت میکنید آبلیموی بیشتری بیافزایید ؛ اگر هنوز تمایل دارید که از پاک کنندگی های شیمیایی استفاده کنید ، توصیه میکنیم آن را ترکیب کنید. چراکه موجب ماندگاری بیشتر آن خواهد شد.سه قاشق غذاخوری سرکه سفید را در دو فنجان آب مخلوط کنید و نصف قاشق چایی خوری مایع شوینده اضافه کنید ؛ خواهید دید که چقدر راحت آلودگی ها از بین میروند.
تمیز کردن بیرون پنجره - مرد

پاک و تمیز کردن پنجره ها با روش های طبیعی

2. دستمال تمیزکننده پنجره

میتوانید این دستمال ها را از فروشگاه تهیه کنید؛ اما اگر قصد صرفه جویی دارید ، بهترین گزینه ی پیشنهادی روزنامه است که پنجره را براق و درخشنده می نماید ؛ جدای از این ، با استفاده از آن دیگر لازم نیست درمورد خش افتادن روی پنجره ها نگران باشید ؛ اسفنج های موجود در خانه نیز جهت پاک کنندگی بقایای مواد شوینده مفید است. اگر هیچیک از موارد بالا را نداشتید ، استفاده از صافی قهوه یک ترفند بسیار کاربردی است ، این روش نیز همان درخشندگی را ایجاد میکند.

3. پاک کردن پنجره ها در یک روز ابری

صرف نظر از شرایط آب و هوایی که در آن زندگی میکنید ، میتوانید یک روز ابری را برای تمیز کردن پنجره هایتان بیابید. اگر این کار را در یک روز آفتابی انجام دهید ، خورشید پاک کننده را خشک میکند و این موجب ایجاد خط هایی روی شیشه خواهد شد.

4.پنجره های بسیار کثیف را تمیز کنید

اگر چند ماه است که پنجره ها را تمیز نکرده اید ، احتمالا بسیار کثیف شده اند ؛ در این مورد بهتر است از یک اسفنج پراز منفذ استفاده کنید . از بالا به پایین دستمال را بکشید و اجازه ندهید که آب چکه کند. میتوانید از دستمال های مایکروفیبر جهت براق کردن شیشه نیز استفاده کنید.
تمیز کردن بیرون پنجره - پنجره

5. عمودی و افقی

پس از اتمام تمیز کردن شیشه ها ممکن است از نتایج حاصل شده راضی نباشید، هنوز لکه ها و خط هایی هستند که روی شیشه وجود دارند قسمت داخلی و بیرونی شیشه را بررسی میکنید اما چیزی نیست ولی شیشه ها باز هم بنظر کثیف می آیند. زمانیکه پنجره ها را از هر دو طرف می شوئید ، دستمال را در شیشه جا به جا کنید ، و حرکت های عمودی را در قسمت بیرونی انجام دهید .

6. پرده ها

پرده ها نیز نیاز به تمیز کردن دارند اما دیگرنگران نباشید اصلا سخت نیست ؛ آن ها را بایک اسپری ضد عفونی کرده و از یک دستمال برای تمیز کردن شان استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید