تمیز کردن یخچال یکی از کارهایی است که در خانه تکانی عید حتما باید انجام دهید.این کار ترفندهایی دارد که شما می توانید در این مطلب از پارس مگ با این ترفندها آشنا خواهید شد.

تمیز کردن یخچال - دستمال

فهرست محتوا نمایش

چرا باید یخچال را کاملا تمیز کنیم ؟

مهم‌ترین دلیل تمیز کردن یخچال، جلوگیری از رشد میکروب‌هایی است که می‌توانند باعث ابتلا به بیماری‌هایی مانند مسمومیت غذایی شوند. بیشتر مردم ترجیح می‌دهند که مواد غذایی را قبل از تمام شدن مواد غذایی که دارند، خریداری کنند. این اتفاق باعث می‌شود که سبزیجات و میوه‌های قدیمی پوسیده شوند و فضایی برای رشد میکروب‌ها ایجاد شود. علاوه‌براین، ممکن است برخی از مواد غذایی مانند سس گوجه‌فرنگی یا مایونز درون یخچال بریزند و به موقع تمیز نشوند.

یخچال ستون فقرات آشپزخانه است و آشپزخانه ستون فقرات خانه محسوب می‌شود. بنابراین، باید در تمیز کردن یخچال و مرتب نگه داشتن آن دقت کنید تا خانه‌ای تمیز و مرتب داشته باشید و از بیماری‌ها دور بمانید.

هر چند وقت یکبار باید یخچال را تمیز کنیم؟

اگر هر هفته یخچال خود را با مواد غذایی تازه پر می‌کنید، فقط ممکن است شیر و مایعاتی دیگر مانند سس‌ها اغلب داخل یخچال ریخته شوند. در این صورت، بهتر است یخچال خود را حداقل هر ماه یک بار با آب گرم و مایع ظرفشویی تمیز کنید. در صورتی که یخچال را دیرتر از زمان گفته شده پر می‌کنید یا کمتر اتفاق میفتد که چیزی درون یخچال ریخته شود، می‌توانید آن را حداقل هر دو ماه یک مرتبه تمیز کنید.

همچنین در پارس مگ بخوانید : رفع بوی بد یخچال با چند تکنیک ساده ولی موثر

تمیز کردن یخچال - زن

ترفندهای تمیز کردن یخچال

۱. از دستمال مرطوب کودک برای تمیز کردن یخچال استفاده کنید

اگر وقت کافی برای تمیز کردن یخچال ندارید این گزینه عالی است. هر زمان که همه چیز نامرتب به نظر می‌رسد، یک دستمال مرطوب کودک بردارید و سطوح داخلی یخچال خود را پاک کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا هرگونه کثیفی را از بین ببرید. دستمال مرطوب کودک همچنین برای پاک کردن خرده‌ها و مواد غذایی ریخته شده هم عالی است.

۲. از دستمال جادویی نانو برای تمیز کردن یخچال استفاده کنید

دستمال جادویی نانو می‌تواند به تمیز کردن لک ناشی از چاشنی‌ها کمک کند. با این پاک کن جادویی سطوح یخچال را تمیز کنید.

۳. از پارچه و آب داغ برای تمیز کردن یخچال استفاده کنید

تنها چیزی که نیاز دارید یک پارچه است. پارچه‌ای را در آب داغ آغشته کنید و آن را روی غذایی که روی طبقات یخچال ریخته شده یا چسبیده قرار دهید. آن را برای چند ثانیه در آنجا نگه دارید، سپس غذا را با پارچه تمیز کنید. گرمای آب داغ باعث می‌شود که لک و بقایای غذا راحت‌تر از بین برود.

تمیز کردن یخچال - دستکش زرد

۴. از جوش شیرین برای تمیز کردن یخچال استفاده کنید

یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک فنجان آب مخلوط کنید. تمام سطوح یخچال را با استفاده از این محلول و یک پارچه پاک کنید. سعی کنید از چکه کردن محلول تمیز کننده روی طبقاتی که تمیز کرده‌اید جلوگیری کنید. برای رسیدن به نقاطی که دسترسی به آن‌ها سخت است، مانند لولاها و شکاف‌های بین قفسه‌ها، از یک مسواک نرم استفاده کنید. بعد از اینکه تمام سطوح را با محلول پاک کردید، از حوله یا پارچه میکروفیبر دیگری برای خشک کردن فضای داخلی یخچال استفاده کنید.

۵. یخچال را با این روش خوشبو کنید

یک جعبه باز شده جوش شیرین را در قفسه پایینی یخچال قرار دهید. کل جعبه باز را بگذارید یا اینکه مقداری جوش شیرین را در یک ظرف باز بریزید. این کار سبب می‌شود بعد از تمیز کردن یخچال، بوی تازگی و خوبی در آن ایجاد شود.

تمیز کردن یخچال - دستکش نارنجی

۶. از عصاره وانیل استفاده کنید

عصاره وانیل را در یخچال نگه دارید تا بوهایی را که بر اثر زمان در یخچال ماندگار شدند از بین ببرد. یک تکه پنبه را به عصاره وانیل خیس کنید و در یخچال قرار دهید تا بوی تازه و تمیزی بدهد. زمانی که آن را در یخچال نگهداری می‌کنید، پنبه را در یک ظرف باز شیشه‌ای یا یک فنجان کوچک نگهداری کنید تا همه چیز مرتب بماند.

۷. از روکش استفاده کنید

در نهایت برای تمیز ماندن قفسه‌های یخچال می‌توانید روکش طبقات یخچال استفاده کنید. این کار در تمیز کردن یخچال کمک زیادی می‌کند. روکش‌ها را متناسب با داخل یخچال خود ببرید و آنها را در امتداد طبقات بچینید. با این کار بار ریخته شدن غذا یا هر نوع مایعی در طبقات به‌سادگی این روکش‌ها را می‌توانید بردارید و بشویید.

تمیز کردن یخچال - اسپری

به جای آن از یکی از روش های طبیعی زیر برای تمیز کردن یخچال استفاده کنید:

مواد لازم:

  • 2قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • 1/4لیوان آب داغ
  • یک لیوان سرکه سیب

مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و سپس لکه ها را با این مواد پاک کنید. می توانید از خمیردندان نیز استفاده کنید که براحتی لکه ها را پاک می کند. مطمئن شوید که داخل درهای فریزر را کاملا پاک کردید، اگر دیدید تمیز نشد آن را با پاک کننده های شیمیایی تمیز کنید.

قبل از قرارگیری در یخچال آن را خشک کنید با پارچه ای تمیز قفسه ها را پاک کنید و آن را درون یخچال بگذارید. این کار را با 1/2آب و 1/2سرکه انجام دهید، بیش از این میزان به یخچال آسیب می زند.

میتوانید برای خشک کردن از روغن لیمو، روغن معدنی یا لوسیون بدن استفاده کنید، سپس مواد بیرون از یخچال شامل شیشه ها و بطری ها را درون یخچال قرار دهید. دوباره قبل از این کار تاریخ انقضا را چک کنید .

تمام قسمت های یخچال اعم از بالا و پایین و جلو و عقب را پاک کنید، سپس یخچال را در جای درست خود قرار دهید. بعد از اتمام کار با استفاده از یک حوله همه قسمت ها را پاک کنید حالا به سراغ گام سوم بروید.

تمیز کردن یخچال - داخل یخچال

تمیز کردن داخل فریزر

چنانچه فریزرهای بدون برفک دارید، کار سختی برای تمیز کردن آن در پیش نخواهید داشت. اگر فریزر شما همواره برفک می‌زند، به هیچ عنوان این برفک‌ها را نتراشید. بهتر است که فرزیر خود را برای ساعاتی خاموش کنید؛ در این صورت کلیه برفک‌های فریزر شما به سرعت آب می‌شوند. امکان دارد که فریزر شما بنا به وجود سبزی و گوشت‌های مختلف، بوی بدی به خود گرفته باشد. برای از بین بردن این بو می‌توانید از مقداری آبلیموی رقیق‌شده استفاده کنید. البته استفاده بیش از حد از آبلیمو به احتمال فراوان باعث آسیب دیدن فریزر خواهد شد، بنابراین در میزان آن دقت داشته باشید.

اگر داخل فریزر شما مواد اضافی قرار دارد، بایستی این مواد را خارج کنید. به طور معمول قسمتی از کیسه‌های پلاستیک، امکان دارد که به قسمت‌های پایینی فرزیر چسیبده باشد، اگر برای ساعاتی فرزیر را خاموش کنید، دمای داخل آن افزایش پیدا می‌کند و شما می‌توانید به سادگی این موارد را تمیز کرده و خارج کنید.

در قدم بعدی قفسه‌های داخلی فریزر را جدا کنید و سپس آن‌ها را به خوبی شستشو کنید. بعد از این کار کمی آب ولرم و سرکه را درون یک اسپری بریزید و در بخش‌های داخلی فریزر خود بپاشید. البته استفاده از جوش شیرین هم گزینه بسیار خوبی است. بعد از پایان این فرآیند با یک اسفنج و یا ابر نرم و تمیز، سطوح را تمیز نمایید و پس از اینکه قفسه‌ها خشک شدند، آن‌ها را سر جای قبلی قرار دهید. پیش از روشن کردن فریزر هم باید اطمینان داشته باشید که کلیه قسمت‌های آن خشک شده باشد. رطوبت بیش از حد سبب به وجود آمدن لایه‌های یخ در درون فریزر خواهد شد.

رعایت نکات ایمنی

قبل از اینکه فرآیند تمیز کردن یخچال را آغاز کنید، حتما یخچال را از برق خارج کنید تا هیچ نوع آسیبی با موتور آن نرسد. با توجه به این موضوع، روش‌هایی مثل شستن یخچال و یا فریزر با استفاده از شلنگ‌ آب کارنادرست و عجیبی است. به این دلیل که ممکن است در زمان شستشوی یخچال و یا فریزر با شلنگ، آب به درون موتور نفوذ کند و یخچال را به سرعت سوازنده و از کار بیاندازد. از این رو شما باید هر یک از اجزای یخچال خود را به صورت جداگانه تمیز کنید. در این صورت هیچ آسیبی به موتور و سایر اجزای یخچال شما وارد نمی‌شود.

تمیز کردن یخچال - فریزر

تمیز کردن بدنه یخچال یا فریزر

تمیز کردن بدنه یخچال موضوع بسیار مهمی است. استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن بیرون یخچال به هیچ وجه کار درستی نیست. این کار باعث می‌شود که بدنه یخچال و یا فریزر شما رو به زردی برود. چنانچه‌ لک‌های بزرگی بر روی یخچال شما قرار ندارد، بهتر است برای تمیز کردن بدنه یخچال، از یک دستمال نرم و مقداری آب گرم کمک بگیرید. البته اگر مایع ظرفشویی نیز استفاده کنید، بدنه یخچال شما به بهترین شکل تمیز خواهد شد. در زمان تمیز کردن بدنه یخچال هم شما باید آن را از برق بیرون بکشید. توصیه می‌کنیم که با پایان فرآیند تمیز کردن قسمت‌های بیرونی یخچال، کلیه قسمت‌ها را خشک کنید و مانع از لک شدن یخچال خود شوید.

شستن واشرهای یخچال

اگر برای تمیز کردن یخچال خود عجله دارید، می‌توانید کلیه اجزای این وسیله را به استفاده از حوله خشک کنید و سر جای خود بگذارید. واشرهایی که در کنار درب یخچال قرار گرفته‌اند را هم باید تمیز کنید. برای تمیز کردن این قسمت بهتر است یک محلول از ترکیب ½ سرکه و ½ آب درست کرده و از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از هر نوع شوینده‌ای در این بخش از تمیز کردن واشرهای یخچال، کار اشتباهی است. به این علت که باعث بهم خوردن یکپارچگی واشرهای یخچال خواهد شد. بهترین گزینه برای تمیز کردن واشر بدون تردید سرکه است.

تمیز کردن یخچال - مرد

شستشوی موتور یخچال

این قسمت از یخچال و یا فریزر خود را باید با تمرکز بیشتری تمیز کنید. شما بایستی برای تمیز کردن موتور و همچنین سایز قسمت‌های برقی یخچال و یا فریزر، از جارو برقی و یا یک فرچه خشک استفاده کنید. این قسمت‌های یخچال شما باید به بهترین شکل تمیز شوند و هیچ لک و یا اثری از خاک بر روی آن نماند. برای تمیز کردن موتور یخچال و فریزر، به هیچ عنوان از موادهای شوینده و یا آب استفاده نکنید. وجود لکه و کثیفی بر روی موتور، تاثیری در عملکرد آن نخواهد داشت.

چرا بدنه یخچال زرد می‌شود ؟

اگر یخچال شما به رنگ سفید باشد، امکان دارد که بعد از گذشت مدتی، یک هاله‌ای از رنگ زرد بر روی آن ایجاد شده و باعث زشتی یخچال شود. این رنگ به علت تابیدن نور خورشید، بخار مواد غذایی و همچنین موادهای شیمایی که در آشپزخانه وجود دارد، ایجاد خواهد شد. از لحاظ بهداشتی، به وجود آمدن این هاله زرد رنگ هیچ مشکلی را برای مواد غذایی و یا خود یخچال به وجود نخواهد آورد و تنها باعث زشت شدن آن خواهد شد.

برای اینکه بتوانید در سریع‌ترین زمان به بهترین شکل این رنگ زرد را پاک کنید، بایستی از آب گرم و کمی جوش شیرین کمک بگیرید. شما باید مخلوط جوش شیرین و آب گرم را برای به عنوان یک محلول بر روی قسمت‌های زردشده یخچال خود بکشید و بگذارید که این مخلوط به مدت ده دقیقه بر بدنه یخچال بماند. سپس باید محلول را با استفاده از آب گرم پاک کنید. این فرآیند را بایستی تا پاک شدن رنگ زرد ادامه دهید. به این موضوع توجه داشته باشید که ترکیب جوش شیرین و آب گرم ممکن است، آسیب‌هایی را به پوست شما وارد کند. با توجه این موضوع شما باید از دستکش برای انجام این کار استفاده کنید.

تمیز کردن یخچال - بدنه یخچال

سالی 2 مرتبه یخچال را تمیز کنید

تمیزی یخچال و فریزر یک موضوع بسیار مهم است و بهتر است که شما این دو وسیله الکترونیکی را هر سه ماه یک مرتبه تمیز کنید. اگر این کار برای شما سخت است، حداقل سالی دو مرتبه یخچال و یا فریزر خود را تمیز کنید. دقت داشته باشید که اگر این کار را پشت گوش بیاندازید، ممکن است در دراز مدت یخچال و یا فریزر شما دچار مشکلات اساسی شود و حتی مسمومیت‌هایی را هم برای شما به وجود بیاورد. در آخر شما باید به توجه به نکاتی که در این مطلب ذکر شد، یخچال و فریزر خود را حداقل شش ماه یک بار تمیز کنید.

اصولی ترین مراحل تمیز کردن یخچال

همه ما می‌دانیم که بیرون آوردن تمام مواد غذایی از یخچال فقط برای مرتب کردن دوباره همه آنها پس از تمیز کردن فضای داخلی یخچال، ممکن است کاری بیهوده به نظر برسد. با وجود این، بهتر است این کار را انجام بدهید چون ارزشش را دارد. برای آسان‌تر کردن کارها، ما این فرآیند را به مراحل ساده تقسیم کرده‌ایم تا به شما در انجام تمیز کردن یخچال کمک کنیم.

تمیز کردن یخچال - زن

۱. برای تمیز کردن یخچال از قبل برنامه ریزی کنید

یخچال شما هر سه تا شش ماه یکبار نیاز به تمیزکاری عمیق و مرتب شدن دارد. این کار را با خالی کردن تمام مواد غذایی از یخچال شروع کنید. ممکن است که باکتری‌ها در دمای اتاق به سرعت تکثیر شوند. بنابراین، محصولات لبنی، گوشت و سایر مواد غذایی را که باید در یخچال نگهداری شوند، در یک کیسه خنک بسته بندی شده همراه با پاکت‌های کیسه‌ای خنک از قبل سرد شده یا پر از یخ قرار دهید. بهترین کار این است که درست قبل از خرید هفتگی و موقعی که غذای کمتری در یخچال وجود دارد، یخچال را تمیز کنید. هر غذایی را که مدت‌ها است درون یخچال مانده و هر چیزی را که تاریخ مصرف آن گذشته را دور بریزید.

۲. قفسه‌ها و کشوهای یخچال را بشویید

در صورت امکان، همه‌ی قفسه‌ها و کشوهای قابل جابه‌جایی را از یخچال بیرون بیاورید. اگر مشخص نیست که چگونه آنها را از درون یخچال خارج کنید، قبل از شروع تمیز کردن یخچال، دفترچه‌ راهنمای آن را بررسی کنید. به این ترتیب، متوجه می‌شوید که چگونه این کار را بدون آسیب رساندن به چیزی انجام دهید. مطالعه‌ی این دفترچه به شما کمک می کند تا قفسه‌ها و کشوها را دوباره در جای خود قرار دهید. اگر نمی‌توانید دفترچه‌ی راهنمای یخچال را پیدا کنید، به وب‌سایت سازنده‌ی آن سری بزنید. در این آدرس اینترنتی احتمالا فایل الکترونیکی دفترچه‌ی راهنمای یخچال یا نکات مهم برای تمیز کردن و نگه‌داری آن را پیدا خواهید کرد.

در مرحله بعد، قفسه‌ها و کشوهایی را که توانسته‌اید جدا کنید، با مایع ظرفشویی و آب داغ بشویید. اگر قفسه‌ها (یا هر بخش قابل جابه‌جایی دیگری از یخچال) از شیشه ساخته شده، بهتر است ابتدا اجازه دهید تا به دمای اتاق برسند و بعد آن‌ها را بشویید. به این ترتیب، خطر شکستن آن‌ها در آب بسیار داغ کاهش می‌یابد.

از یک خلال دندان برای پاک کردن بقایای مواد غذایی که در محل اتصال بین سطح قفسه و اطراف قفسه جمع شده، استفاده کنید. قفسه‌ها و کشوهای یخچال را با آب تمیز بشویید. سپس، اجازه دهید که به طور طبیعی روی آب‌چکان ظرفشویی خشک شوند. برای خشک کردن آن‌ها می‌توانید از یک دستمال میکروفایبر هم استفاده کنید. قفسه‌ها یا کشوهایی که نمی‌توانید آن‌ها را جدا کنید را هم با یک دستمال تمیز میکروفایبر آغشته به محلول مایع ظرفشویی و آب پاک و بعد خشک کنید.

تمیز کردن یخچال - زن با لباس چهارخانه

۳. فضای داخلی یخچال را فورا تمیز کنید

حالا وقت آن رسیده که تمام توجه خود را به فضای داخلی یخچال معطوف کنید. در این مرحلهُ از آب داغ استفاده نکنید چون ممکن است دمای یخچال را افزایش دهد و این امر مانع از آن می‌شود که غذاهای فاسد شدنی را بلافاصله پس از تمیز کردن یخچال به داخل آن بازگردانید. در عوض، محلولی از مایع ظرفشویی و آب سرد درست کنید و آن را برای تمیز کردن یخچال به کار ببرید. فضای داخلی یخچال باید با یک دستمال میکروفایبر تمیز و این محلول کاملا پاک شود.

به شیارهای کناره‌های داخلی یخچال که قفسه‌ها داخل آن‌ها جای می‌گیرند، توجه ویژه‌ای داشته باشید. این شیارهای می‌توانند به محل تجمع آلودگی‌های یخچال تبدیل شوند. داخل یخچال را با استفاده از دستمال کاغذی یا دستمال میکروفایبر تمیز به خوبی خشک کنید.

۴. سطوح بیرونی و بدنه‌ی یخچال را تمیز کنید

از نواحی خارجی از یخچال مانند دستگیره و اطراف درب که در آن میکروب‌ها از طریق تماس مکرر با دست‌ها تجمع می‌کنند، غافل نشوید. اگر یخچال فریزری با فریزر در پایین آن دارید، از جاروبرقی برای تمیز کردن خرده‌های جمع شده در لاستیک درب یخچال استفاده کنید. روش دیگر این است که از یک برس شستشوی سفت و خشک برای جدا کردن این مواد اضافی استفاده کنید.

از گوشه یک پارچه‌ی حوله‌ای کتانی یا پنبه‌ای آغشته به محلول مایع ظرفشویی و آب برای پاک کردن بخش لاستیکی بهداشتی درب یخچال استفاده کنید. سپس، آن را با یک دستمال حوله‌ای خشک تمیز کنید.

تمیز کردن یخچال - دستکش نارنجی

۵. کویل‌های کندانسور یخچال را فراموش نکنید

احتمالا به تازگی یا به طور مرتب، بدنه‌ی یخچال خود را تمیز می‌کنید اما آیا به خاطر می‌آورید که آخرین باری که سیم پیچی‌های کندانسور آن را تمیز کرده‌اید، چه زمانی بوده است ؟

کویل‌های کندانسور که در پشت یخچال قرار گرفته‌اند هم به راحتی تمیز می‌شوند. برای این کار، به سادگی یخچال را خاموش کرده و کویل‌ها را پاک کنید تا گرد و غبار روی آن‌ها از بین برود. کویل‌های کندانسور یخچال باید حداقل سالی یکبار تمیز شوند تا از گرفتگی آنها جلوگیری شود، به خصوص اگر آشپزخانه شما محل تجمع موی حیوانات خانگی و گرد و غبار باشد.

چرا باید زحمت این کار را به خود بدهید ؟ اگر کویل‌های کندانسور یخچال دچار گرفتگی شوند، یخچال شما باید سخت‌تر کار کند. همین مسئله هم باعث می‌شود که هزینه‌ی انرژی شما بالا برود. گرفتگی این قسمت ممکن است عمر یخچال شما را هم کاهش دهد. تعمیر آن‌ها هم کاری خواهد بود که مستلزم صرف هزینه‌ی بسیار است.

۶. اجازه بدهید تا یخچال خنک شود

قفسه‌ها و کشوهای یخچال را به داخل آن بازگردانید. اگر یخچال شما دماسنج دارد، قبل از گذاشتن مواد غذایی داخل یخچال، صبر کنید تا دمای داخل یخچال به ۵ درجه سانتی‌گراد یا کمتر برسد. اگر یخچال شما قابلیت خنک‌سازی سریع دارد، از آن برای سرعت بخشیدن به فرآیند خنک‌سازی یخچال استفاده کنید.

۷. برای تمیز کردن یخچال کشوها را بپوشانید

از حوله آشپزخانه یا روزنامه قدیمی برای پوشاندن بخش پایینی کشوهای یخچال استفاده کنید. به این ترتیب، می‌توانید پوست پیاز کهنه و تکه‌های سبزیجات را مستقیما داخل سطل زباله بیندازید.

تمیز کردن یخچال - اسفنج صورتی

۸. بوها را از بین ببرید

برای خوشبو شدن یخچال، باید در وهله‌ی اول آن را کاملا تمیز کنید. بعد از آن می‌توانید برای رفع بوی بد یخچال، تمیز کردن یخچال با جوش شیرین را امتحان کنید. برای این کار، مقداری جوش شیرین را در ظرفی درباز درون قفسه‌ها یا درب یخچال نگه‌داری کنید. جوش شیرین بویی ندارد اما بهترین ماده برای جذب بوهای نامطبوع است.

تفاله‌های قهوه نیز می‌توانند بوی نامطبوع یخچال را از بین ببرند. این تفاله‌ه نیتروژن دارند که بوی نامطبوع را به خوبی جذب می‌کند. برای قرار دادن تفاله‌های قهوه درون یخچال، می‌توانید آن را در ظرفی کوچک بریزید و درون یخچال بگذارید. به این ترتیب، در عرض ۳ تا ۴ روز بوی بد یخچال از بین خواهد رفت.

برش‌های لیموترش، پنبه‌های آغشته به عصاره‌ی وانیل و جو دوسر خشک هم در رفع بوی نامطبوع یخچال تأثیر فراوانی دارند.

۹. بازگرداندن مواد غذایی به درون یخچال

یخچال را بیش از حد پر نکنید زیرا هوا برای کارکرد مؤثر آن باید به گردش درآید. علاوه‌براین، باید مطمئن شوید که بلافاصله پس از تمیز کردن یخچال، درب آن را مدام باز و بسته نمی‌کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید