تاثیر ویتامین ها بر پیسی و ایجاد این بیماری در بدن بسیار زیاد است.گاهی کمبود برخی از ویتامین ها در بدن باعث به وجود آمدن این بیماری می شود.در این مطلب از پارس مگ با ویتامین های که کمبودشان باعث بیماری پیسی می شوند آشنا خواهید شد.

تاثیر ویتامین ها بر پیسی - دست زن

پیسی

ویتیلیگو یا همان پیسی یک اختلال خودایمنی مزمن (طولانی) است که باعث می‌شود لکه‌های پوست رنگدانه خود را از دست بدهند. این زمانی اتفاق می‌افتد که ملانوسیت‌ها (سلول‌های پوست که رنگدانه‌ها را می‌سازند) مورد حمله قرار گرفته و از بین می‌روند و باعث می‌شوند پوست به رنگ سفید شیری تبدیل شود.

در ویتیلیگو، لکه‌های سفید معمولا به صورت متقارن در هر دو طرف بدن ظاهر می‌شوند، مانند هر دو دست یا هر دو زانو. گاهی اوقات، ممکن است رنگدانه به سرعت از بین برود و حتی موجب تغییر رنگ پوست یک منطقه بزرگ شود.

همچنین در پارس مگ بخوانید : پیسی و علائم و روش های درمان این بیماری پوستی

تاثیر ویتامین ها بر پیسی - دست

تاثیر ویتامین ها و کمبود آن ها بر پیسی

پیسی یک بیماری پوستی و اختلال خودایمنی است که در آن پوست به‌خاطر نداشتن رنگ‌دانه، رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهد. این عارضه اغلب قبل از سن ۴۰ سالگی ایجاد می‌شود و با این که خطرناک و مسری نیست اما گاهی باعث می‌شود فرد اعتمادبه‌نفس خود را از دست بدهد. پیسی حتی می‌تواند رنگ مو و چشم را هم تغییر دهد و باعث ظهور لکه‌های سفید در داخل دهان شود. افراد مبتلا به پیسی بیشتر از دیگران مستعد آفتاب‌سوختگی، سرطان پوست، ریزش مو، مشکلات چشم و بیماری‌های روانی هستند.

اما کمبود چه ویتامینی باعث پیسی می شود ؟ پوست به تعادل مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد تا بهترین ظاهر را داشته باشد و بتواند از بقیه بدن محافظت کند. لکه‌های سفید که در اثر پیسی و سایر بیماری‌ها ایجاد می‌شوند، نواحی‌ای از پوست هستند که رنگ‌دانه خود را از دست داده‌اند. این لکه‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شوند و اندازه آن‌ها از کوچک تا بزرگ متغیر است. گاهی این لکه‌ها با خارش یا سوزش همراه هستند. برای درمان پیسی باید به این موارد توجه داشت.

ازآنجایی‌که کمبود ویتامین‌ها نقشی اساسی در بروز این اختلال ایفا می‌کند، بیایید با هم ببینیم که عدم دریافت کدام ویتامین‌ها باعث پیسی می‌شود:

نام ماده مغذی اثرات ماده مغذی روی پوست و پیشگیری از بیماری پیسی
ویتامین B۱۲ کمک به تنظیم تولید رنگ‌دانه در پوست
ویتامین C تولید کلاژن و کمک به بهبود سلامت پوست که عدم دریافت کافی آن روی رنگ‌دانه‌های پوست اثر می‌گذارد.
ویتامین D کمک به بهبود عملکرد ملانوسیت‌ها
زینک کمک به حفظ رنگ‌دانه‌های پوست و ممانعت از بروز اختلالات پوستی
ویتامین E و A حفظ کیفیت بافت و ساختار پوست و محافظت از آن در برابر بیماری‌های پوستی
بتاکاروتن تبدیل شدن به ویتامین A در بدن که کمبود این ویتامین باعث بروز پیسی می‌شود.
ویتامین B۹ کمک به رشد سلول‌های پوستی که از نظر بافت و ساختار سالم و باکیفیت هستند.
تاثیر ویتامین ها بر پیسی - ب12

تاثیر ویتامین ها و کمبود ویتامین B12 بر پیسی

قرص ویتامین b۱۲ برای چی خوبه ؟ این که ویتامین B۱۲ برای تقویت مو، پوست و ناخن‌ها مورد نیاز است یک حقیقت اثبات شده است. این ویتامین نقش‌های مهمی در بدن ایفا می‌کند که یکی از آن‌ها تنظیم تولید رنگ‌دانه در پوست است. به علاوه این ویتامین می‌تواند از مرگ ملانوسیت‌ها (سلول‌های تولیدکننده رنگ‌دانه) جلوگیری کند.

در طول سال‌ها، مطالعات زیادی روی کمبود ویتامین B۱۲ و ارتباط آن با پیسی انجام شد. این مطالعات نشان دادند که سطوح پایین ویتامین B۱۲ می‌تواند باعث انواع اختلالات پوستی، از جمله هایپرپیگمانتاسیون، تغییر رنگ ناخن‌ها و از بین رفتن رنگ پوست (به شکل لکه‌هایی مانند پیسی) شود.

ویتامین B۱۲ همچنین برای تولید هموگلوبین در گلبول‌های قرمز نیز ضروری است. به همین خاطر کمبود آن ممکن است فرد را در معرض خطر کم خونی خطرناک قرار دهد، وضعیتی که باعث رنگ پریدگی پوست، تب و کاهش وزن می‌شود.

ویتامین B۱۲ معمولا در تخم‌مرغ و فرآورده‌های حیوانی نظیر گوشت یافت می‌شود. اگر گیاهخوار هستید و از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنید، ممکن است با کمبود ویتامین B۱۲ مواجه شوید. در این شرایط با پزشک خود در مورد مصرف مکمل‌های ویتامین B۱۲ صحبت کنید تا خطر از دست دادن رنگ‌دانه‌های پوست و کم خونی را کاهش دهید.

سایر افرادی که ممکن است کمبود ویتامین ب 12 داشته باشند افراد زیر هستند:

    • افرادی که رژیم غذایی محدودی دارند و به آن به شدت پایبند هستند؛ مانند افراد وگان.
    • با افزایش سن جذب این ویتامین با اختلال مواجه می شود. پس افراد بالای 60 سال در ریسک بالایی هستند.
    • خانم های باردار و شیرده
    • ابتلا به بیماری خاص یا مصرف داروی خاص مانند متفورمین و داروهای مهار کننده ی پمپ پروتون مانند امپرازول و لنزوپرازول که باعث کاهش سطح ویتامین ب 12 می شوند.

غیر از بروز لکه های سفید روی پوست ناشی از کمبود ویتامین ب12، سایر علائم کمبود این ویتامین شامل موارد زیر است. این علائم محدود به کمبود ویتامین ب 12 نیستند و می توانند با سایر اختلالات هم پوشانی داشته باشند و تشخیص اختلال اصلی را سخت کنند.

    • بی حسی یا حس سوزن سوزن شدن و ضعف ماهیچه
    • علائم سایکولوژیکی مانند افسردگی یا عصبی بودن و کاهش توانایی تمرکز
    • گیجی، فراموشی و عدم تعادل
    • اختلالات گوارشی مانند حالت تهوع، اسهال، یبوست، نفخ
    • کاهش وزن
    • خستگی و سردرد
    • پوست رنگ پریده و زرد
    • درد و التهاب در دهان و زبان (گلوسیت و استوماتیت)
    • اختلالات بینایی بخاطر آسیب به عصب بینایی
    • اختلال نعوظ

تاثیر ویتامین ها بر پیسی - زن

تاثیر ویتامین ها و کمبود ویتامین C بر پیسی

ویتامین سی یا اسید اسکوربیک یک ویتامین مهم است که با تحریک تولید کلاژن از سلامت پوست حمایت کرده و یک آنتی‌اکسیدان است که با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند. در صورت عدم وجود میزان کافی ویتامین سی، رنگ‌دانه‌های پوست نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و در نتیجه پوست دچار رنگ‌پریدگی می‌شود.

برای دریافت ویتامین سی کافی است بسیاری از غذاها از جمله پرتقال و سایر مرکبات، طالبی، فلفل‌دلمه‌ای، توت‌فرنگی و کلم‌بروکلی را در برنامه غذاییتان بگنجانید. برای جلوگیری از عوارض مصرف زیاد ویتامین سی حتما پیش از مصرف مکمل با متخصص مشورت کنید.

علاوه بر لکه های سفید ناشی از کمبود ویتامین سی، سایر علائم کمبود این ویتامین که در موارد کمبود شدید دیده می شود شامل موارد زیر است:

    • افزایش احتمال بروز پوست مرغی
    • نازکی و فر شدن موی بدن
    • قرمزی دور فولیکول مو
    • ناخن قاشقی شکل با لکه ها و خطوط قرمز
    • خشکی و آسیب دیدگی پوست
    • کبودی راحت پوست
    • کندی در ترمیم زخم
    • مفاصل دردناک و ملتهب
    • ضعف استخوان
    • خونریزی لثه و افتادن دندان
    • ضعف سیستم ایمنی
    • کم خونی ناشی از فقر آهن
    • خستگی و بد خلقی
    • افزایش وزن بدون غیر قابل توضیح
    • التهاب مزمن در بدن

تاثیر ویتامین ها و کمبود ویتامین D بر پیسی

سطح ویتامین D بدن، تحت تاثیر رنگ‌دانه‌های پوست قرار دارد. ملانین رنگ‌دانه‌ای است که به پوست رنگ می‌دهد و سلول‌هایی به نام ملانوسیت آن را تولید می‌کنند. زمانی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرید ملانوسیت‌ها به سنتز ویتامین D کمک می‌کنند.

اگر رنگ پوستتان تیره‌تر است، نسبت به افرادی که رنگ پوست روشن‌تری دارند به نور خورشید بیشتری نیاز دارید تا مانع از کمبود ویتامین D شوید. ویتامین D علاوه بر این که با قرارگرفتن در معرض آفتاب دریافت می‌شود، در غلات غنی شده و شیر هم پیدا می‌شود.

با متخصص پوستتان صحبت کنید تا ببینید چگونه می‌توانید بدون آسیب دیدن پوستتان، ویتامین D کافی را از نور خورشید دریافت کنید. ویتامین D همچنین یک عامل مهم برای جذب کلسیم (یک ماده ضروری برای سلامت پوست) است و ممکن است برای دریافت فواید قرص ویتامین d پزشک این دارو را برای شما تجویز کند.

تاثیر ویتامین ها بر پیسی - آرایش

تاثیر ویتامین ها و کمبود زینک بر پیسی

زینک تاثیر چشمگیری روی کیفیت مو، ناخن و پوست دارد. این ماده معدنی همچنین پوست را سالم نگه می‌دارد و به همراه ویتامین B به درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی کمک می‌کند. اگر بدن به‌اندازه کافی این ماده معدنی را دریافت نکند، ممکن است ازبین‌رفتن رنگ‌دانه رخ دهد و لکه‌های سفید روی پوست ظاهر شوند. پزشک ممکن است برای جلوگیری از کمبود روی در بدن، قرص زینک تجویز کند. خواص قرص زینک پلاس بسیار زیاد است.

تاثیر ویتامین ها و کمبود ویتامین A بر پیسی

دریافت مقدار کافی ویتامین A بر وضعیت پوست تاثیر می‌گذارد و به‌عنوان ویتامینی در نظر گرفته می‌شود که برای داشتن “پوست زیبا” ضروری است. این ویتامین به بازسازی ساختار سلولی کمک می‌کند و فرایند پیری در بدن را کاهش می‌دهد. همچنین هنگامی که آفتاب می‌گیرید، از پوست در برابر خطر سرطان محافظت می‌کند. ویتامین A همچنین به رشد استخوان‌ها، حفظ عملکرد مناسب شبکیه چشم و دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

افرادی که دچار کمبود ویتامین A هستند ممکن است لکه‌های ناشی از پیسی را تجربه کنند. به همین خاطر باید این ویتامین را در برنامه غذاییتان بگنجانید. ویتامین a در چه چیزهایی وجود دارد ؟ منابع گیاهی ویتامین A شامل اسفناج، کلم‌بروکلی، خربزه، هویج، فلفل، ذرت، گوجه‌فرنگی، کلم، هلو، زردآلو، انبه، کاهو و نخودفرنگی هستند. منابع حیوانی ویتامین A نیز شامل ماهی، روغن ماهی، پنیر، کره، زرده تخم‌مرغ و شیر هستند. برای درمان خانگی پیسی باید این مواد غذایی را در برنامه خود جای دهید.

تاثیر ویتامین ها و کمبود بتاکازون بر پیسی

بتاکاروتن به این خاطر در بسیاری از مکمل‌ها استفاده می‌شود که یک روش بی‌خطر برای تامین ویتامین A است. این ماده در بدن به ویتامین A که یک ویتامین مهم در پیشگیری از پیسی است تبدیل می‌شود. مصرف زیاد از حد بتاکاروتن، باعث می‌شود که این ماده یا در بدن ذخیره شود یا توسط بدن دفع شود؛ بنابراین، حتی اگر فرد دوز زیادی از بتاکاروتن مصرف کند، فقط به‌اندازه نیاز بدنش ویتامین A دریافت می‌کند.

تاثیر ویتامین ها بر پیسی - گل

تاثیر ویتامین ها و کمبود ویتامین B9 بر پیسی

ویتامین B۹ که فولات یا اسید فولیک نیز نامیده می‌شود، یک ماده مغذی مهم برای حفظ سلامت پوست و بدن است. فولات همچنین باعث رشد سلول‌های سالم پوست می‌شود. از دست دادن رنگ‌دانه در پوست و ایجاد علائم پیسی گاهی ناشی از کمبود فولات است. کمبود این ماده مغذی اساسی همچنین خطر کم خونی را نیز به همراه دارد که منجر به رنگ پریدگی پوست می‌شود.

ازآنجایی‌که فولات در بسیاری از غذاها یافت می‌شود، افزودن آن به رژیم غذایی آسان است. سبزیجات با برگ‌های تیره، آب میوه‌های غنی شده، غلات کامل، لوبیا و تخمه آفتابگردان منابع خوبی از فولات هستند. برای جلوگیری از عوارض قرص اسید فولیک حتما پیش از مصرف مکمل آن با متخصص مشورت کنید.

تاثیر ویتامین ها بر پیسی - صورت

تاثیر ویتامین ها و کمبود ویتامین E بر پیسی

ویتامین e نیز مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان در بدن است. به همین خاطر برای درمان بیماری‌های ناشی از استرس اکسیداتیو استفاده می‌شود. بیمارانی که دچار کمبود این ویتامین هستند معمولا علائم پیسی را نشان می‌دهند. ویتامین E همچنین روی تولید گلبول‌های قرمز تاثیر می‌گذارد، به بازسازی و ترمیم بافت‌های بدن کمک می‌کند و پروسه پیری سلول‌ها و بافت‌های بدن را آهسته می‌کند.

برای دریافت این ویتامین کلم، اسفناج، روغن‌های گیاهی، آجیل، سویا، سبزیجات برگ‌دار سبز، آرد سبوس‌دار، تخم‌مرغ، ماهی، بادام، آووکادو یا شاه‌توت مصرف کنید. مصرف این مواد غذایی کمک می‌کنند که در عین سالم‌تر ماندن بدن، از بیماری‌های پوستی مثل پیسی هم پیشگیری کنید.

مطالعهٔ موردی؛ کاربرد ویتامین E در افرادی که به ویتیلیگو و خارش پوستی رنج می‌برند

ویتامین E برای مبتلایان به بیماری ویتیلیگو و خارش پوستی (Treatment of vitiligo and skin itches using vitamin E) کاربرد بسیار خوبی دارد. به همین دلیل معمولاً افراد مبتلا به این نوع از بیماری‌ها، مصرف این گروه ویتامین را در دستور کار قرار می‌دهند. از جمله کاربردهای مهم ویتامین E برای بیماری ویتیلیگو و خارش پوستی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

1- مرطوب نگه‌داشتن پوست

افرادی که به ویتیلیگو مبتلا هستند؛ به‌احتمال زیاد خارش پوست را هم در کنار سایر علایم تجربه خواهند کرد. پس برای اینکه میزان این خارش پوستی را کم کنند؛ باید با مصرف ویتامین E، پوست خود را مرطوب نگه دارند و از میزان خارش پوست کم کنند. 

2- کند کردن اثر رادیکال‌های آزاد

رادیکال‌های آزاد با طیف گسترده‌ای از بیماری‌های پوستی ارتباط دارند. به همین دلیل باید با استفاده از ویتامین E که توانایی کند کردن اثر آنها را دارد؛ درمان و کنترل بیماری ویتیلیگو و خارش پوستی را انجام داد. 

3- تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از دلایل مبتلا شدن افراد به بیماری ویتیلیگو، خود ایمنی یا ضعف در سیستم ایمنی بدن است. ازآنجایی‌که ویتامین E در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد؛ پس می‌توان از آن به‌عنوان یک راه‌حل برای درمان ویتیلیگو و خارش پوستی یاد کرد. 

تاثیر ویتامین ها بر پیسی - دست

روش‌ها، مزایا و معایب استفاده از ویتامین E جهت بهبود ویتیلیگو و خارش پوستی

استفاده از ویتامین E برای بهبود بیماری ویتیلیگو و خارش پوستی، روش‌های مختلفی دارد. افراد مبتلا به این نوع بیماری، می‌توانند کپسول ویتامین E مصرف کنند یا آن را روی نقاط مورد نظر بمالند. همچنین می‌توانند با سوزن کپسول ویتامین E را سوراخ کرده و با استفاده از محتویات آن، محل مورد نظر را ماساژ دهند. 

البته لازم به ذکر است که برای ازبین‌بردن خارش پوستی و بهبود ویتیلیگو، محتویات قرص ویتامین E را با روغن‌های مختلفی از جمله روغن بادام و روغن نارگیل ترکیب می‌کنند تا اثر آن دوچندان شود. 

از جمله بهترین مزایای استفاده از ویتامین E جهت بهبود ویتیلیگو و خارش پوستی، می‌توان به کاهش خارش پوست، کاهش اثر رادیکال‌های آزاد، کاهش التهاب پوست و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. 

لازم به ذکر است که مصرف ویتامین E معایب یا عوارض خاصی به همراه ندارد؛ مگر اینکه در مصرف آن زیاده‌روی شود. پس برای اینکه افراد با مشکل خاصی مواجه نشوند؛ بهتر است که مصرف ویتامین E را با مشورت پزشک متخصص انجام دهند. 

مراقبت‌های فرعی جهت جلوگیری از خطر تندرستی پوست به علت ویتیلیگو و خارش پوستی

تا به امروز روش قطعی برای درمان بیماری ویتیلیگو پیدا نشده است؛ اما یک سری از روش‌های درمان؛ مانند سلول‌درمانی، نوردرمانی، عمل پیوند رنگ‌دانه، لیزر اگزایمر و.. . وجود دارند که تا حد زیادی آن را بهبود می‌بخشند. در این میان افراد مبتلا به ویتیلیگو و خارش‌های پوستی، برای جلوگیری از خطر تندرستی باید یک سری از مراقبت‌های فرعی را انجام دهند. در ادامه این مراقبت‌ها را معرفی خواهیم کرد. 

  • پرهیز از استرس و در صورت نیاز مصرف داروهای ضد اضطراب و افسردگی
  • استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های کنترل استرس
  • استفاده از کرم ضدآفتاب
  • پرهیز از فعالیت‌هایی مانند کوهنوردی، حمام گرفتن کنار ساحل و… که موجب آفتاب‌سوختگی می‌شود. 
  • تغییرات رژیم غذایی و تقویت سیستم ایمنی بدن
  • استفاده از مکمل‌های دارویی، ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • حمایت روانی از طرف دوستان، خانواده و سایر افراد جامعه

توصیه نهایی برای کاربران در جایگاه آسان‌ترین راه بهبود و درمان ویتیلیگو و خارش پوستی با استفاده از ویتامین E

در حال حاضر از روش‌های مختلفی برای درمان ویتیلیگو و خارش پوستی استفاده می‌شود. هرکدام از این روش‌های درمان به نحو خاصی وضعیت بیمار را بهبود می‌بخشند. 

در میان تمام روش‌های موجود؛ استفاده از ویتامین E، آسان‌ترین روش ممکن به شمار می‌آید. البته لازم به ذکر است که مصرف ویتامین E به‌اندازه روش‌هایی مانند سلول‌درمانی، عمل پیوند رنگ‌دانه و سایر روش‌های پیشرفته مؤثر نیست؛ اما باید این مسئله را در نظر گرفت که انجام آن بسیار آسان، کم‌هزینه و بدون دردسر است. 

تاثیر ویتامین ها بر پیسی - دست

علت ابتلا به پیسی چیست ؟

اگر چه علت دقیق بیماری پیسی، هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. اما می توان تخریب ملانوسیت ها (سلول هایی که مسئول تولید ملانین یا همان رنگدانه پوست هستند)، توسط سیستم ایمنی بدن را به عنوان عامل اصلی بیماری پیسی، در نظر گرفت.

با این حال، پزشکان معتقدند که به غیر از مساله تخریب ملانیست ها توسط سیستم ایمنی بدن، افراد مبتلا به پیسی، سیستم ایمنی سالمی دارند. علاوه بر این، ممکن است با سایر اختلالات خود ایمنی دیگر، همانند کم کاری یا پرکاری تیروئید، دیابت، نارسایی آدرنال، روماتیسم مفصلی و کم خونی خطرناک، به صورت همزمان ایجاد شود. سایر عوامل محرک ایجاد کننده پیسی، عبارتند از آفتاب سوختگی، تماس با مواد شیمیایی یا صنعتی و استرس.

ویتیلیگو یا پیسی، همچنین به عنوان یک اختلال ژنتیکی قابل انتقال به نسل های بعدی است. مطالعات نشان داده اند که ژن NALP1 (یک ژن کدگذاری پروتئین است)، که پروتئین مربوط به فرآیند آپوپتوزیس را کدگذاری می کند، نقش مهمی در ایجاد پیسی دارد. با این حال، در صورتی که حتی یکی از والدین به پیسی مبتلا باشد، احتمال دارد تنها ۵-۷ درصد کودکان به این بیماری مبتلا شوند. 

 

آیا پیسی قابل درمان است ؟

در بیشتر موارد، نتایج حاصل از درمان ویتیلیگو، که شامل روش هایی برای بازگردادن رنگ پوست هستند، غیر قابل پیش بینی هستند و از فردی به فرد دیگر متفاوتند. رایج ترین درمان های این بیماری، شامل داروهای موثر بر روی سیستم ایمنی بدن، نور درمانی (پیگمنتیشن مجدد پوست)، و جراحی (پیوند پوست و میکروپیگمنتیشن)، هستند. اغلب برای دستیابی به بهترین درمان برای هر بیمار، ترکیبی از درمان ها برای او استفاده می شود.

تاثیر ویتامین ها بر پیسی - دست

آیا پیسی مسری و قابل سرایت به دیگری است ؟

این بیماری، نه مسری است و نه باعث مرگ می شود. با این حال، مبتلایان از نظر روانی دچار اضطراب می شوند و حتی ممکن است در مواردی، دچار افسردگی حاد نیز شوند. بسته به محل لکه ها روی بدن، ویتیلیگو را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

  • پیسی عمومی، که در آن لکه ها در بسیاری از نواحی بدن ظاهر می شوند.
  • پیسی سگمنتال، که در آن لکه ها فقط در یک طرف بدن ظاهر می شوند.
  • پیسی موضعی، که در آن لکه ها فقط در یک ناحیه محدود پوست ظاهر می شوند.

تشخیص این بیماری، عمدتا به ارزیابی سابقه پزشکی بیمار و همچنین سابقه خانوادگی ابتلا به ویتیلیگو، بستگی دارد.
انجام بیوپسی پوست و آزمایش خون نیز در برخی موارد برای بررسی ابتلای همزمان به سایر اختلالات خود ایمنی با این بیماری، مورد نیاز است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید