کالری سوزی ایستادن بسیار زیاد است.همه می دانیم که نشستن طولانی مدت و عدم تحرک برای سلامت خطرناک است. یافته های جدید نشان داده اند که ایستادن به کالری سوزی کمک می کند.در این مطلب از پارس مگ شما با میزان کالری سوزی ایستادن و فواید آن آشنا خواهید شد.

کالری سوزی ایستادن - مرد با لباس سبز

بررسی های جدیدی که در مجله اروپایی Cardiology منتشر شد است، نشان داده که ایستادن می تواند به طور بالقوه از افزایش وزن پیشگیری کند. افزایش وزن با نشستن طولانی مدت و عدم تحرک اتفاق می افتد.

در بررسی های چند گانه و متعدد محققان 64 تحقیق انجام شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که در این تحقیقات در مجموع 1184 نفر مورد بررسی قرار گرفته بودند. برای خانم ها ایستادن در هر دقیقه باعث سوزاندن 0.1 کالری بیشتر از نشستن می شود. 0.1 کالری خیلی ناچیز به نظر می رسد، درست است ؟

اما در طولانی مدت این میزان ناچیز نخواهد بود: ایستادن به مدت 6 ساعت در روز به یک شخص 65 کیلویی کمک می کند که میزان 54 کالری بسوزاند. این میزان را در طول سال با هم جمع کنید که این مقدار معادل 2.5 کیلوگرم چربی خواهد بود. خب این مقدار خیلی هم ناچیز نخواهد بود.

نکته : مردها در هر دقیقه ایستادن  0.19 کالری می سوزانند، چرا که موجودات بزرگتر با توده عضلانی بیشتری هستند.

به نظر می رسد ایستادن فعالیت خاص و بزرگی نیست، اما همانطور که نویسندگان این پژوهش اشاره می کنند، بدن در زمان ایستادن برای صاف و قائم نگه داشتن خود عضلات بیشتری را به کار می برد، بنابراین طبیعی است که انرژی بیشتری برای این کار استفاده می کند.

به علاوه بررسی های قبل از این نشان دادند که ایستادن در مقایسه با نشستن در هر ساعت 9 برابر کالری بیشتری می سوزاند. به هرحال محققان هشدار می دهند که برای سوزاندن کالری و چربی نباید تنها به ایستادن اکتفا کنید. این یافته ها هنوز به تحقیقات بیشتری احتیاج دارند، به علاوه در طولانی مدت مواد غذایی بیشتری می خورید که این میزان کالری سوزاندن در مقابل کالری دریافتی ناچیز است.

تاکنون اکثر مردم می دانند که نشستن در پشت کامپیوتر برای مدت طولانی یعنی به استقبال سرطان رفتن.نشستن طولانی مدت گردش خون را آهسته می کند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد و سلامتی ستون فقرات را به خطر می اندازد. اما بررسی ها نشان داده اند که ایستادن می تواند به مقابله کردن با برخی مشکلات کمک کند، از جمله کاهش قند خون، تری گلیسرید و فشار خون.

همچنین در پارس مگ بخوانید : کالری بادام زمینی چقدر است ؟

کالری سوزی ایستادن - مرد

کالری سوزی ایستادن چقدر است ؟

در حالت ایستاده، هر ساعت ۷۰ تا ۹۵ کالری می‌سوزانید. این مقدار با توجه به جنس، سن، قد و وزن شما متفاوت است. در حالت نشسته، هر ساعت ۶۵ تا ۸۵ کالری می‌سوزانید. شاید این تفاوت زیاد به نظر نرسد، اما در طول زمان تأثیر خود را نشان می‌دهد. بنابراین اگر به‌جای ۳ ساعت نشستن ۳ ساعت بایستید، ۱۵ تا ۳۰ کالری بیشتر می‌سوزانید. اگر روزی ۶ ساعت بایستید، می‌توانید از این طریق حدود ۲٫۲۷ کیلوگرم در سال وزن کم کنید البته در شرایطی که کالری دریافتی شما ثابت بماند.

به یاد داشته باشید که مردان معمولا توده عضلانی بیشتری دارند و کالری بیشتری می‌سوزانند. در واقع هرچقدر توده عضلانی بیشتری داشته باشید، سریع‌تر کالری می‌سوزانید.
کالری سوزی ایستادن - مانیتور

چرا کالری سوزی در حالت ایستاده کالری بیشتری است ؟

زمانی که تحرک دارید، بدن کالری بیشتری می‌سوزاند. نشستن یا درازکشیدن کالری کمتری می‌سوزاند. وقتی می‌ایستید، حجم عضلانی‌تان را فعال می‌کنید. این توده عضلانی به شما کمک می‌کند که کالری بیشتری بسوزانید. علاوه‌بر این، زمانی که می‌ایستید بدنتان را بیشتر تکان می‌دهید. تمام این حرکات پا در طول زمان در سوزاندن کالری بیشتر نقش دارند.

کالری سوزی ایستادن - زن

محاسبه کالری مصرفی روزانه

معادله هریس بندیکت قد، وزن، سن و میزان فعالیت شما را در نظر می‌گیرد و میزان کالری سوزانده‌شده را تعیین می‌کند.

مجموعه فعالیت‌های روزانه عددی را نشان می‌دهد که بیانگر شاخص سوخت‌و‌ساز (MET) روزانه شماست و کمک می‌کند میزان کالری سوزانده‌شده روزانه را محاسبه کنید. این معادله مصرف اکسیژن را که معادل ۱ کالری به‌ازای هر کیلوگرم وزن بدن در ساعت است اندازه می‌گیرد. مثلا در حالت استراحت، شاخص سوخت‌وساز ۱ است. اگر تمام روز بنشینید، شاخص سوخت‌وساز شما ۱٫۵ می‌شود. در حالت ایستاده، شاخص سوخت‌وساخت ۱٫۸ است و اگر روی تردمیل راه بروید، شاخص سوخت‌وساز شما ۲٫۳ خواهد بود.

هرچقدر فعالیت بیشتری داشته باشید، ضربان قلب و تنفس شما بیشتر می‌شود و کالری بیشتری می‌سوزانید. بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، برای بزرگ‌سالان ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته (معادل ۵ بار ورزش نیم‌ساعته در هفته) و انجام ۲ بار ورزش عضلانی کافی است.
کالری سوزی ایستادن - مرد ایستاده

تأثیر قد و وزن بر کالری سوزی ایستادن

سوخت‌وساز بدن و کالری‌ای که بدن برای انجام فعالیت‌های ضروری نیاز دارد، با توجه به توده عضلانی، وزن، قد و سن متفاوت است. هرچقدر جثه بزرگ‌تری داشته باشید، برای انجام فعالیت‌های روزانه کالری بیشتری می‌سوزانید. سن شما هم در میزان کالری‌سوزی نقش دارد. بیشتر افراد با افزایش سن عضلاتشان را از دست می‌دهند. هرچقدر عضلات کمتری داشته باشید، کالری کمتری می‌سوزانید.

کالری سوزی ایستادن - زن نشسته

سایر فواید ایستادن به‌جای نشستن و کالری سوزی ایستادن

ایستادن علاوه‌بر سوزاندن کالری، احتمال بروز برخی بیماری‌ها را کاهش دهد از جمله:

  • دیابت؛
  • حمله قلبی؛
  • سکته مغزی؛
  • سرطان.

ایستادن انحنای ستون فقرات را هم کاهش می‌دهد. هرچند انحنای ستون فقرات تا حدی طبیعی است، انحنای زیاد آن ممکن است به نخاع فشار وارد کند.

با ایستادن حتی می‌توانید توده عضلانی بسازید. ماهیچه‌های خاصی نه‌تنها در زمان بلند‌شدن از حالت نشسته به حالت ایستاده درگیر می‌شوند، بلکه در حالت ایستادن هم درگیرند.

کالری سوزی ایستادن - زن با عینک

خطر ایستادن زیاد و کالری سوزی ایستادن

مثل هر وضعیت بدنی دیگری ایستادن زیاد هم ممکن است به‌جای مفیدبودن مضر باشد. بررسی ۲۰ داوطلب بزرگ‌سالی که ۲ ساعت برای کار کامپیوتری ایستادند، ضعف وضعیت روانی، افزایش ورم اندام‌های پایینی و ناراحتی کلی بدن را نشان داد. البته لازم به ذکر است که توانایی حل خلاقانه مشکلات در داوطلبان با ایستادن بهبود یافت. بنابراین در ایستادن‌های طولانی‌مدت باید احتیاط کنید و به بدنتان و نیازهایش گوش دهید.

کالری سوزی ایستادن - زن با لباس سفید

نحوه افزایش زمان ایستادن و کالری سوزی ایستادن

بهتر است از روزی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اضافه‌تر ایستادن شروع کنید و به‌تدریج آن را افزایش دهید. نحوه اضافه‌کردن این زمان به خودتان بستگی دارد. قانون کلی این است که به‌ازای هر ۳۰ دقیقه نشستن، ۱ دقیقه بایستید. بعد از ۱ دقیقه تصمیم می‌گیرید که بیشتر بایستید یا ۳۰ دقیقه دیگر بنشینید.

ایستادن در محل کار

چند روش برای ایستادن بیشتر در محل کار وجود دارد، از جمله:

  • به‌جای میزِ مناسب نشستن، از میز مناسب ایستادن استفاده کنید؛
  • برای افزایش فعالیت بدنی در محیط کار در زمان جواب‌دادن به تلفن بایستید؛
  • جلسات‌تان را ایستاده برگزار کنید؛
  • از تایمر استفاده کنید تا بعد از چند دقیقه بلند شوید.

ایستادن در خانه

برای ایستادن بیشتر در منزل باید روتین روزانه را تغییر دهید، از جمله:

  • هر نیم ساعت تا یک ساعت یک بار در خانه قدم بزنید؛
  • موقع جواب‌دادن به تلفن، پیام‌دادن یا استفاده از اینترنت گوشی بایستید؛
  • می‌توانید قبل از استراحت شبانه قدم بزنید؛
  • برنامه تلویزیونی موردعلاقه‌تان را در حالت ایستاده ببینید.

کالری سوزی ایستادن - زن شاغل

محصولاتی که به شما در کالری سوزی ایستادن کمک می‌کنند

  • اگر پشت‌میزنشینید، از مدیر یا بخش منابع انسانی بخواهید میز مناسب‌تری در اختیارتان قرار دهد. مثلا میزهایی که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند به شما کمک می‌کنند کمتر بنشینید. میزهای تردمیلی یا میزهای گردان هم شما را تشویق می‌کنتد تا تحرک داشته باشید.
  • استفاده از ساعت هوشمند به شما یادآوری می‌کند که تحرک داشته باشید و کالری بیشتری بسوزانید. این دستگاه‌ها کمک می‌کنند هدفی مثل قدم‌زدن یا فعالیت روزانه تعیین کنید و کالری بسوزانید.

وضعیت بدنی مناسب مهم‌ترین بخش ایستادن است. اگر می‌خواهید در حالت ایستاده کار پشت‌میزی انجام دهید، چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • چشمان شما باید هم‌سطح قسمت بالای نماشگر باشند؛
  • بازوهای شما باید در کنار بدنتان راحت باشند؛
  • قسمت آرنج یا پایین‌تر آن باید بتواند به جایی تکیه دهد و استراحت کند.

اگر موقع ایستادن احساس گرفتگی یا درد دارید، درمورد علائمتان با پزشک صحبت کنید. ممکن است پزشک چند روش به شما پیشنهاد دهد، از جمله:

  • استفاده از کفی کفش: می‌توانید با قراردادن کفی مناسب در کفشتان از قوس پایتان حمایت کنید. همچنین می‌توانید برای کاهش درد و خستگی از کوسن استفاده کنید.
  • استفاده از کفش طبی: سرمایه‌گذاری روی کفش‌هایی با قوس کافی نیز می‌تواند به تعادل کلی بدن کمک کند.
  • استفاده از پدها و کوسن‌های مخصوص ایستادن: می‌توانید از پد زیرپایی استفاده کنید تا فشار به زانو، پاها و کمر کاهش پیدا کند.

کالری سوزی ایستادن - اسمارت واچ

نکات پایانی در مورد کالری سوزی ایستادن

  • اگر در مدرسه یا محل کار می‌نشینید، می‌توانید در زمان‌های دیگر مثل اتوبوس یا مترو بایستید. درمورد مدت‌زمان و تعداد دفعات ایستادن تصمیم منصفانه‌ای بگیرید. اگر درمورد تعداد دفعات ایستادن مطمئن نیستید یا احساس ناراحتی می‌کنید، با پزشک صحبت کنید.
  • بدن شما هم در حالت استراحت و هم فعالیت کالری می‌سوزاند. هرچه بیشتر عضلات‌تان را درگیر کنید، کالری بیشتری می‌سوزانید. هرچند تفاوت کالری‌ای که در حالت ایستاده و نشسته می‌سوزانید کم است، انجام فعالیت‌های بیشتر در روز می‌تواند تأثیر درخور توجهی بر سلامتی شما داشته باشد.
  • برای کاهش وزن باید میزان کالری‌ای که می‌سوزانید بیشتر از میزان کالری دریافتی شما از غذا باشد. همچنین علاوه‌بر کاهش وزن و چربی، بهتر است با تحرک و ورزش‌کردن احتمال بیماری را کاهش دهید.

کالری سوزی ایستادن - مرد

میزان کالری سوزی فعالیت های روزانه

فعالیت های روزانه میزان کالری مصرفی

 

نظافت ( شستشو، شیو کردن، مسواک زدن، شستن دستها، آرایش کردن ) نشسته یا ایستاده 79   کالری
بازی های کودکان مانند لی لی و تیله بازی 197 کالری
کارهای خانه 118 کالری
آرام دراز کشیدن، بدون انجام هیچ کاری، بیدار دراز کشیدن در رخت خواب، گوش دادن به موسیقی 39   کالری
آرام دراز کشیدن و تلوزیون تماشا کردن 39   کالری
رقص با شدت بالا      276 کالری
رقص با شدت پایین      197 کالری
لم دادن و کتاب خواندن      39   کالری
لم دادن و صحبت کردن یا صحبت با تلفن    39   کالری
لم دادن و نوشتن      39   کالری
انجام هنر و صنایع دستی به صورت نشسته      79   کالری
نشستن و انجام بازی های دارای تخته و ورق      59   کالری
نشستن سر کلاس و انجام کارهایی نظیر نوشتن و بحث کردن      71   کالری
نشستن و خواندن کتاب روزنامه و غیره      51   کالری
نشستن و درس خواندن، شامل نوشتن و خواندن     71   کالری
نشستن و صحبت کردن یا صحبت با تلفن      59   کالری
نشستن، نوشتن، انجام کار روی میز، تایپ کردن      71   کالری
نشستن و تماشای یک رویداد ورزشی    59   کالری
آرام نشستن و تماشای تلوزیون      39   کالری
آرام نشستن، نشستن و سیگار کشیدن، نشستن و گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم در سینما      39   کالری
خوابیدن      35   کالری
ایستادن و انجام کار هنری و صنایع دستی      118 کالری
ایستادن و نقاشی کشیدن ( نوشتن )      91   کالری
ایستادن و خواندن      71   کالری
ایستادن و صحبت کردن، صحبت با تلفن      71   کالری
آرام ایستادن ( ایستادن در صف )      47   کالری
تور، مسافرت، گردش شامل پیاده روی و سوار وسیله نقلیه شدن      79   کالری
هیزم شکستن      236 کالری
تمیز کردن زمین باغ یا باغچه از شاخه و علف هرز      197 کالری
حفر گودال، ماسه بازی      197 کالری
باغبانی با وسائل سنگین، برداشت محصول، کار با اره      236 کالری
باغبانی عمومی و عادی     158 کالری
راه رفتن در باغ یا باغچه، چیدن گل و گیاه      118 کالری
پخش سنگ ریزه      197 کالری
تخم چمن کاشتن در باغ یا باغچه      197 کالری
چمن زنی      217 کالری
چیدن میوه از درخت      118 کالری
درخت کاشتن      177 کالری
جمع کردن برف از سقف با استفاده از چنگک مخصوص برف روبی      158 کالری
برف پارو کردن      236 کالری
هرس کردن درخت      177 کالری
آب دادن باغ یا باغچه      59   کالری
نانوایی، با شدت متوسط      158 کالری
نانوایی، با شدت کم      98   کالری
صحافی کتاب      91   کالری
ساخت جاده ( شامل تخلیه مصالح و کار با ماشین های سنگین )      236 کالری
ساخت جاده، نصب علائم ترافیکی      79   کالری
نجاری      138 کالری
حمل بار سنگین مانند آجر      315 کالری
حمل بار با وزن متوسط از پله ها      315 کالری
خدمات، مرتب کردن تخت      98   کالری
کار در معدن، احداث پشتیبانی      256 کالری
کار در معدن، بیل زدن      276 کالری
ساخت و ساز، بازسازی      217 کالری
تمیز کردن سینک و توالت    98   کالری
گرد گیری     98   کالری
ماپ کشیدن      138 کالری
جاروبرقی کشیدن      98   کالری
برق کاری، لوله کشی      138 کالری
کشاورزی شامل مرغ داری، تمیز کردن انبار      315 کالری
کشاورزی شامل راندن ماشین برداشت، برش علوفه، کار آبیاری      98   کالری
کشاورزی شامل راندن تراکتور      98   کالری
کشاورزی شامل تغذیه دام ها و اسب      177 کالری
کشاورزی شامل تغذیه حیوانات کوچک      158 کالری
کشاورزی شامل تغذیه دام ها و اسب     177 کالری
کشاورزی شامل تغذیه حیوانات کوچک     158 کالری
کشاورزی شامل تمیز کردن اصطبل      315 کالری
کشاوزی شامل آب دادن به حیوانات      177 کالری
کشاورزی شامل دوشیدن شیر با دست      118 کالری
کشاورزی شامل نگهداری از حیوانات ( نظافت، برس کشیدن، قیچی پشم گوسفندان، کمک به زایمان حیوانات )      236 کالری
آتش نشانی      473 کالری
جنگلداری     315 کالری
نظافت اسب      236 کالری
قفل سازی      138 کالری
ماشین ابزار، کار با ورق فلز      98   کالری
ماشین ابزار، کار با ماشین تراش      118 کالری
ماشین ابزار، پرس پانچ      197 کالری
جوشکاری      118 کالری
سنگ تراشی      276 کالری
ماساژور ( ایستاده )      158 کالری
کشیدن و جا به جایی اجسام سنگین 35 کیلو یا بیشتر ( میز، مبل و … )      295 کالری
پلیس راهنمایی و رانندگی ( ایستاده )      98   کالری
پلیس، رانندگی ماشین      79   کالری
پلیس، بازداشت کردن      158 کالری
چاپ ( ایستاده )      91   کالری
کفاشی      98   کالری
بیل زدن، چاله کندن      335 کالری
بیل زدن با شدت بالا، بیش از 7 کیلو در دقیقه      354 کالری
بیل زدن، کمتر از 4 کیلو در دقیقه      236 کالری
بیل زدن با شدت متوسط 5 تا 7 کیلو در دقیقه      276 کالری
نشستن و انجام کارهای اداری سبک، نوشتن، خواندن، رانندگی، کار در آزمایشگاه، استفاده از ابزار سبک، تعمیرات      59  کالری
نشستن سر جلسه اداری شامل صحبت کردن، غذا خوردن در یک ملاقات کاری     59  کالری
نشستن و آموزش حرکات کششی و یوگا      98 کالری
غواصی حرفه ای و به عنوان غواص      473 کالری
ایستادن در مشاغلی مانند صاحب مغازه، کافه داری و غیره، ایستادن و صحبت کردن در محل کار    91  کالری
ایستادن و تعمیر قطعات سنگین، جوشکاری، تعمیر خودرو، بسته بندی و غیره      118 کالری
ایستادن و بلند کردن اجسامی با وزن 22 کیلو، سنگ تراشی، نقاشی، چسباندن کاغذ دیواری )      158 کالری
خیاطی، برش      98  کالری
خیاطی، دوخت با دست      79  کالری
خیاطی، دوخت با ماشین      98  کالری
خیاطی، بافت      138 کالری
آموزش تربیت بدنی ( تمرین، کلاس ورزش ) بدون انجام حرکات، تنها آموزش      158 کالری
آموزش تربیت بدنی ( تمرین، کلاس ورزشی ) شرکت در انجام حرکات      256 کالری
راننده کامیون، بار کردن و خالی کردن ماشین ( ایستاده )      256 کالری
تایپ، کار با کامپیوتر      59  کالری
پایین رفتن از پله و حمل جسمی با وزن 45 کیلو یا بیشتر      335 کالری
پایین رفتن از پله و حمل جسمی با وزن 11 تا 22 کیلو      197 کالری
پایین رفتن از پله و حمل جسمی با وزن 23 تا 33 کیلو      256 کالری
پایین رفتن از پله و حمل جسمی با وزن 34 تا 45 کیلو     256 کالری
کار سر صحنه، بازیگری، عوامل پشت صحنه      118 کالری
کار سر صحنه، بازیگری، عوامل پشت صحنه     118 کالری
حمام رفتن ( نشسته )      59 کالری
لباس پوشیدن و درآوردن      79 کالری
خوردن ( نشسته )     59 کالری
آرایش مو      98 کالری
دوش گرفتن ( ایستاده )      79 کالری

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید