آون آزمایشگاهی از جمله تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده در آزمایشگاه های پزشکی، الکترونیک، داروسازی، بالینی، پزشکی قانونی، فرآوری مواد و شیمی می باشد. این ابزار آزمایشگاهی با کنترل یکنواخت دما در محیطی استاندارد سبب خشک کردن، تبخیر نمودن مواد و همچنین استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی می شود. شما با استفاده از این وسیله می توانید آستانه دمایی بین محیط تا 300 درجه سانتیگراد را تولید و در آزمایش ها استفاده کنید. کاربران در محیط آزمایشگاه می توانند از انواع نمونه های کاربردی این وسیله استفاده کنند. غالبا در آزمایشگاه ها بنا بر نیاز کاربران از نوع معمولی و فن دار این وسیله بیشتر استفاده می شود. تا به این قسمت تا حدودی به این پرسش کلی که آون چیست پاسخ دادیم. در ادامه این مقاله تلاش خواهیم کرد تا مهمترین نکات در زمان خرید این وسیله را با شما عزیزان در میان بگذاریم.

آون آزمایشگاهی

بررسی برخی از مشخصات فنی با اهمیت در  این وسیله آزمایشگاهی

اندازه این وسیله آزمایشگاهی

انتخاب درست حجم و توجه به نحوه نصب این وسیله آزمایشگاهی در اجرای درست فرایندهای آزمایشگاهی بسیار اهمیت دارد. در نهایت حجم محفظه داخلی وسیله باید پاسخگوی نیاز شما در زمان اجرای فرایند آزمایشگاهی مورد نظرتان باشد. شما باید بتوانید در یک زمان واحد از این وسیله استفاده کنید و حجم قابل توجهی از نمونه ها را در دستگاه جای دهید. وجود یک سیستم قفسه ای که به راحتی بتوان آن را تنظیم نمود هم می تواند در استفاده از حجم کامل فضای داخلی دستگاه کمک نماید. این ویژگی نقش ارزشمندی را در زمان استفاده از وسیله آزمایشگاهی ایفا خواهد نمود.

طبقه بندی این وسیله بر اساس نحوه نصب آن

یکی دیگر از مواردی که در زمان نصب آون باید به آن توجه داشت انتخاب وسیله متناسب با فضای در دسترس آزمایشگاه می باشد. بر این اساس طراحان وسایل آزمایشگاهی آون را در سه شکل کاربردی نیمکتی، کابینتی و ورود به داخل طراحی و تولید نموده اند. نوع نیمکتی این وسیله به گونه ای طراحی شده تا کاربر به راحتی بتواند از آن بر روی میز و سکوهای آزمایشگاه استفاده کند. اشغال فضای کم و اجرای دقیق فرایندهای آزمایشگاهی با دقت بسیار بالا از مهمترین مزایای کاربرد این وسیله می باشد. این در حالی است که نوع کابینتی آن دارای ساختار حجیم تری است و با استفاده از آن می توان حجم بالایی از آزمایش ها را اجرایی نمود. غالبا از این نوع خاص در فرایندهای ویژه استفاده می شود. مهمترین ویژگی این وسیله در حجم بالای کاربری آن است.

آون چیست

تنظیم دقیق درجه حرارت مهمترین نکته در زمان انتخاب این وسیله

ایجاد دمایی یکنواخت در محفظه داخلی فور هوشمند از مهمترین نکاتی است که در زمان انتخاب وسیله باید به آن توجه کرد. نکته مهم دیگری که در زمان انتخاب این وسیله باید به آن توجه داشت رابطه زمان و دمای انتخاب شده در وسیله است. به شکلی که عموما با افزایش دمای مورد نظر که ما در از این وسیله انتظار داریم مدت زمان استفاده از آن نیز به مراتب کاهش می یابد. برای مثال زمانی که ما از آون دمای 180 درجه را انتظار داریم مدت زمان کاربرد وسیله نیز به نسبت محدود و در حدود 30 دقیقه می شود. در حالی که در دماهای بین 150 تا 160 درجه این مدت زمان بین 150 تا 120 دقیقه در نظر گرفته می شود. در نتیجه بهتر است تا ما در دماهای بسیار زیاد برای افزایش دقت آزمایش از وسایل اختصاصی تری مانند انکوباتور استفاده کنیم.

دمای آون با چه روشی تنظیم می شود؟

به خاطر داشته باشید که نوع تنظیم دما در این وسیله آزمایشگاهی نیز می تواند تا حد قابل توجهی در کارایی آن تاثیر داشته باشد. این وسیله را بر اساس نوع فناوری تنظیم دما نیز به سه دسته ترموستاتی، کنترل متناسب و کنترل یکپارچه متناسب یا PID دسته بندی می کنند. در نوع ترموستاتی فرایند درگیر نمودن دستگاه برای انتقال حرارت با یک سوئیچ روشن و خاموش انجام می شود. در نمونه های کنترل متناسب نیز ترموستات وظیفه تنظیم دما را بر عهده دارد. اما در این نوع پیش از افزایش دما تا نقطه پیش گرم برای مدیریت متناسب دمای دستگاه و افزایش بیش از حد گرمای دستگاه دما را به صورت اتوماتیک سیستم کنترلی دستگاه کاهش می دهد.

این در حالی است که در نمونه های PID یک پردازنده داخلی میزان گرمای مورد نیاز برای حفظ دما در آون را تعیین می نماید. در نهایت با برآورد میزان اتلاف انرژی یک تناسب مناسب در دستگاه برقرار می نماید. این تکنولوژی مانع افزایش دمای دستگاه بیش از حد انتظار ما می شود و همچنین تا حد قابل توجهی نیز از مصرف بیش از حد انرژی جلوگیری و سبب کاهش مصرف انرژی می شود.

وسیله آزمایشگاهی

بررسی برخی از امکاناتی که وجود آنها در این وسیله آزمایشگاهی الزامی است

در زمان تهیه آون بهتر است تا کاربران به امکاناتی که در این وسیله تعبیه شده است توجه داشته باشند. وجود این امکانات به شما کمک می نماید تا از بروز خطرات در زمان استفاده از وسیله جلوگیری نمایید و به افزایش کارایی وسیله نیز کمک می نمایند. وجود زنگ هشدار در این وسیله به کاربر اعلام می نماید که دستگاه وارد شرایط عملیاتی شده است و در نهایت نیاز به توجه اپراتور دارد. سیستم قطع خودکار عملکرد دستگاه یکی دیگر از مهمترین امکانات موجود در این وسیله می باشد. این امر به کاربر این امکان را می دهد تا بعد از پایان کار دستگاه حتی بدون حضور کاربر دستگاه به طور اتوماتیک خاموش شود.

وجود پانل یا درب ایمنی در وسیله از احتمال بروز خطر برای متصدیان آزمایشگاهی در زمان انفجار آون جلوگیری می نماید. سیستم ثبت اطلاعات یکی سیستم کاربردی است که تمامی اطلاعات را در این وسیله ثبت می کند و بیشترین کارایی را در آزمایش های  میکروبیولوژی، دارویی و بیولوژیکی دارد. سیستم حفاظت از دمای بیش از حد OTPD زمانی که دمای دستگاه بیش از حد مورد انتظار بالا می رود به صورت اتوماتیک دستگاه را خاموش می نماید. سیستم زمان دار که به وسیله دستور خاموش شدن بعد از زمان از پیش تعیین شده را اعلام می نماید. در نهایت دستگاهی که دارای این  تجهیزات آزمایشگاهی کاربردی می باشد دارای بالاترین ضریب ایمنی و بیشترین کارایی می باشد.

آون چیست

در چه صنایعی می توان از آون استفاده کرد؟

از این وسیله آزمایشگاهی در طیف وسیعی از فعالیت ها می توان استفاده نمود. اما در این بین بیشترین کاربرد آون در صنایع بیوتکنولوژی، داروسازی، بیمارستانی و پزشکی می باشد. از این وسیله برای گرم و  خشک کردن نمونه ها، تجهیزات آزمایشگاهی، آزمایش تعیین مقاومت و تست های الکترونیکی می توان استفاده نمود. همچنین تست مقاومت لحیم کاری و آزمون سوختن برای تشخیص خرابی اولیه در مدارهای مجتمع تولید شده از مهمترین کاربردهای این وسیله در صنایع دیگر می باشد. دامنه گسترده کاربرد این وسیله در صنایع مختلف سبب شده است تا امروزه شرکت های معتبری مانند شیماز دست به تولید تخصصی این وسیله کاربردی در کشور بزنند. در نهایت بالا بودن کیفیت محصولات تولید شده در داخل کشور سبب شده تا کاربران به راحتی قادر به تامین نیاز خود به این وسیله در کشور باشند.

آون

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید