باسلوق گردویی یکی از شیرینی های خوشمزه و محبوب ایرانی می باشد. باسلوق طرفداران زیادی دارد. باسلوق سوغات شهر های مراغه ، ملایر ، ساوه و اراک می باشد.

باسلوق گردویی

مواد لازم باسلوق گردویی
مغز گردو ۱۰ عدد
پودر نارگیل به مقدار کافی
پودر ژلاتین ۲ قاشق غذاخوری
آب سرد ⅓ پیمانه
نشاسته گل ۱ پیمانه
آب ۲ پیمانه
وانیل ½ قاشق چایخوری
پودر هل ¼ قاشق چایخوری
شکر ۱ و نیم پیمانه
گلاب ½ پیمانه
کره ۲۵ گرم
گلوکز مایع ( اختیاری) ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه باسلوق گردویی

مرحله اول

برای تهیه باسلوق گردویی خوشمزه در ابتدای کار درون یک ظرف مناسب پودر ژلاتین را اضافه می کنیم، سپس آب سرد را درون آن می ریزیم و اجازه می دهیم بافت ژلاتین شنی شود. در ادامه یک کاسه مناسب انتخاب می کنیم.

باسلوق گردویی پر مغز

مرحله دوم تهیه باسلوق گردویی

حالا نشاسته گل را به همراه آب درون کاسه می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم و وانیل را به همراه پودر هل به نشاسته گل اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم و یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله مخلوط نشاسته ذرت را از صافی رد می کنیم تا صاف و یکدست شود، سپس درون تابه می ریزیم. در ادامه به مدت ۳۰ دقیقه مخلوط نشاسته ذرت را به صورت مداوم هم می زنیم تا به غلظت مطلوب برسد و جمع شود.

مرحله چهارم تهیه باسلوق گردویی

حالا شکر را به همراه گلاب به مخلوط نشاسته اضافه می کنیم، سپس خوب هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شود. در ادامه پودر ژلاتین را درون تابه حاوی نشاسته ذرت اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا مواد شفاف شوند.

مرحله پنجم

در این مرحله کره را به مخلوط نشاسته اضافه می کنیم، سپس هم می زنیم تا کره ذوب شود. در ادامه گلوکز مایع را برای شفافیت و کشسانی بیشتر به مخلوط نشاسته ذرت اضافه می کنیم و مجددا هم میزنیم تا مواد ترکیب شوند.

تهیه باسلوق گردویی

مرحله ششم تهیه باسلوق گردویی

حالا وقتی باسلوق همانند حلوا جمع شد، آن را از روی حرارت بر می داریم و اجازه می دهیم کاملا خنک شود. در ادامه مایه باسلوق را درون قیف یکبار مصرف یا نایلون فریزر می ریزیم. در ادامه یک کاسه مناسب انتخاب می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله پودر نارگیل را درون کاسه می ریزیم، سپس یک حفره وسط پودر نارگیل ایجاد می کنیم. حالا پوست گردو را جدا می کنیم، سپس مغز گردو را از وسط به ۲ قسمت مساوی تقسیم می کنیم.

مرحله هشتم

حالا یک گردو به صورت برعکس روی حفره قرار می دهیم، سپس به اندازه گردو مایه باسلوق را روی مغز گردو می ریزیم و پودر نارگیل را روی همه قسمت های باسلوق می پاشیم تا باسلوق به پودر نارگیل آغشته شود.

مرحله نهم تهیه باسلوق گردویی

در نهایت باسلوق ها را به مدت ۱ ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا خودشان را بگیرند. در ادامه یک ظرف مناسب انتخاب می کنیم و باسلوق ها را درون ظرف مورد نظر قرار می دهیم. در آخر باسلوق را با چای زعفرانی سرو کنید. نوش جان.

چرا باسلوق با شیره انگور مفید است؟

خواص باسلوق با شیره انگور به دلیل اینکه فاقد شکر است برای افراد چاق نیز مناسب است. زیرا این شیرینی چاق کننده نیست و برای سلامتی نیز مفید است. از این شیرینی برای پذیرایی در مجالس و مصرف روزانه استفاده می‌شود. اضافه کردن رنگ‌های خوراکی به آن موجب افزایش زیبایی و جذابیت باسلوق می‌شود. افرادی که به خوراکی‌های کم‌شیرینی علاقه دارند می‌توانند میزان شکر باسلوق را کمتر از مقدار ذکر شده بریزند.

باسلوق

سخن پایانی

باسلوق یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های ایرانی است. این شیرینی به راحتی در منزل تهیه می‌شود. مواد اولیه ان نیز در دسترس است. طرز تهیه باسلوق زعفرانی ، گردویی و ژله‌ای مشابه است. با این تفاوت که به مواد اولیه باسلوق ژله‌ای، ژلاتین اضافه می‌شود. باسلوق با شیره انگور نیز تهیه می‌شود. این نوع باسلوق بسیار مقوی است و طعم دلپذیری دارد. برای تهیه آن نیز کافی است شیره انگور را به سایر مواد باسلوق اضافه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید