دارچین یکی از ادویه های خوش عطر و خوش طعم می باشد. دارچین خاصیت های زیادی برای سلامتی بدن انسان دارد. در ادامه قصد صحبت درباره خواص دارچین را به شما خواهیم داشت.

فهرست محتوا نمایش

خواص دارچین

ارزش غذایی دارچین

دارچین از ادویه‌ها و چاشنی‌های مفید و سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. در ۱۰۰ گرم دارچین می‌توانید ریز مغذی و درشت‌مغذی‌های زیر را پیدا کنید:

انرژی (کالری): ۲۴۷ کیلوکالری

کربوهیدرات: ۸۰.۵۹ گرم

پروتئین: ۳.۹۹ گرم

چربی: ۱.۲۴ گرم

آب: ۱۰.۵۸ گرم

فیبر: ۵۳.۱۰ گرم

قند: ۲.۱۷ گرم

کلسترول: ۰.۰۰ میلی‌گرم ، اگر با مشکل کلسترول مواجه هستید میتوانید مقاله درمان خانگی کلسترول بالا را مشاهده نمایید.

خواص چوب دارچین

ویتامین‌های موجود در دارچین

ویتامین A 15.00: میکروگرم

ویتامین D 0.00: میکروگرم

ویتامین E 2.32: میلی گرم

ویتامین K 31.20: میکروگرم

ویتامین C 3.80: میلی‌گرم

مواد معدنی موجود در دارچین

کلسیم: ۱۰۰۲.۰۰ میلی گرم

آهن: ۸.۳۲ میلی گرم

منیزیم: ۶۰.۰۰ میلی گرم

خواص دارچین برای سلامتی بدن

فسفر: ۶۴.۰۰ میلی گرم

پتاسیم: ۴۳۱.۰۰ میلی گرم

سدیم: ۱۰.۰۰ میلی گرم

روی: ۱.۸۳ میلی گرم

مس ۰.۳۴ میلی گرم

منگنز ۱۷.۴۷ میلی گرم

سلنیم ۳.۱۰ میکروگرم

خواص و فواید دارچین برای سلامتی و زیبایی

خواص دارچین برای درمان دیابت

شاید حیرت‌انگیزترین و مهیج‌ترین مزیت استفاده روزانه از دارچین، تأثیر آن بر دیابت نوع ۲ باشد. دارچین می‌تواند با کاهش فشار خون و بهبود حساسیت به انسولین به مدیریت این بیماری کمک کند. برخی ترکیبات موجود در دارچین می‌توانند از اثرات انسولین تقلید کرده و به تنظیم قند خون کمک کنند، عملکردی که برای مبتلایان به دیابت بسیار مهم است. همچنین اگر بخواهید میتوانید مقاله درمان خانگی دیابت بارداری در خانه را مشاهده نمایید.

خواص دارچین برای سلامت

خواص دارچین برای پوست و آکنه

دارچین می‌تواند باعث نابود باکتری‌ها و جلوگیری از ایجاد آکنه‌ شود. برای تهیه ماسک دارچین با عطر و بوی فوق‌العاده، کافی است ۳ قاشق غذاخوری عسل را با ۱ قاشق غذاخوری دارچین آسیاب شده ترکیب کنید تا به‌ صورت خمیر درآید. این ماسک را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست خود بگذارید، سپس آن را بشویید و از صورت شاداب خود لذت ببرید.

خواص دارچین و عسل برای لاغری

وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در دارچین، می‌تواند باعث چربی‌سوزی در بدن و در نتیجه کاهش چربی دور شکم و لاغری شود. می‌توانید از چای دارچین نیز استفاده کنید؛ زیرا یکی از خواص دارچین در چای چربی‌سوزی و کمک به سلامت کلی بدن است.همچنین می‌توانید از پودر دارچین برای لاغر شدن استفاده کنید. البته پودر دارچین را باید با آب گرم و کمی عسل مخلوط کنید و هر روز صبح ناشتا بنوشید.

خواص و فواید دارچین و عسل برای رشد مو

در حالی که هیچ مطالعه قطعی وجود ندارد، برخی از دانشمندان اصرار دارند که دارچین می‌تواند به رشد مو کمک کند. دارچین این کار را با افزایش جریان خون به فولیکول‌های مو و تقویت گردش خون مورد نیاز برای رشد مو انجام می‌دهد.

می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری دارچین آسیاب شده را با ۱ قاشق غذاخوری عسل و حدود یک فنجان روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید تا به‌صورت خمیر درآید. این ترکیب را روی پوست سر خود بمالید، بگذارید ۱۰ دقیقه بماند، سپس از یک شامپوی ملایم برای شست‌وشو استفاده کنید.

خواص دارچین و زنجبیل برای درمان سرماخوردگی

برای تسکین دردهای عضلانی، گرفتگی‌های قاعدگی و کمک به هضم غذا می‌توانید از دمنوش دارچین و زنجبیل تازه استفاده کنید. از دیگر خواص دارچین و زنجبیل می‌توان به درمان اسهال، درمان تب، درمان بیماری‌های قندی و تسریع روند درمان خانگی سرماخوردگی نام برد. البته به ‌خاطر طبع گرم دارچین و زنجبیل، باید در میزان مصرف آن دقت کنید.

درمان دندان درد با دارچین

پنج قاشق چای خوری عسل را به یک قاشق چای خوری پودر دارچین اضافه کنید و تکه ای از آن را روی قسمت آسیب دیده دندانتان بگذارید. این روند را 2 الی 3 بار در روز تکرار کنید، تا احساس درد شما کاهش یابد.

دارچین برای سلامتی انسان

می‌تواند خطر بیماری قلبی را کم کند

دارچین می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را که رایج‌ترین علت مرگ زودرس در دنیاست کاهش دهد.

طبق تحقیقات مصرف ۱ گرم یا حدود نصف قاشق چای‌خوری پودر دارچین در روز می‌تواند برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند، مفید باشد؛ این میزان باعث کاهش سطح کلسترول تام، کلسترول «بد» LDL و و تری‌گلیسرید می‌شود، در حالی که سطح کلسترول «خوب» HDL پایدار خواهد ماند.

یک تحقیق بزرگ جدیدتر نشان داد که مصرف تنها ۱۲۰ میلی‌گرم دارچین در روز می‌تواند همین تاثیر را روی بدن بگذارد. در این تحقیق دارچین حتی باعث افزایش میزان کلسترول «خوب» HDL هم شد.

می‌تواند حساسیت به هورمون انسولین را بهبود دهد

انسولین یکی از مهم‌ترین هورمون‌های بدن است که متابولیسم و مصرف انرژی بدن را تنظیم می‌کند. انسولین همچنین برای انتقال قند خون به سلول‌ها بسیار ضروری است.

اما مشکل اینجاست که بدن خیلی از افراد نسبت به این هورمون مقاومت نشان می‌دهد. به این شرایط مقاومت به انسولین گفته می‌شود که می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ شود.

خبر خوب این است که دارچین می‌تواند مقاومت به انسولین را به شکل قابل توجهی کاهش دهد تا این هورمون بتواند نقش مهم خود را در بدن ایفا کند.

با افزایش حساسیت به انسولین در بدن، دارچین در واقع به پایین آوردن قند خون کمک می‌کند. در بخشی بعدی بیشتر در این باره توضیح می‌‌دهیم.

قند خون را پایین می‌آورد و خواص ضد دیابتی قوی دارد

بسیاری از قدیمی‌ترها دارچین را به دلیل تاثیر آن در کاهش قند خون می‌شناسند.

دارچین علاوه بر تاثیر مثبتی که در کاهش مقاومت به انسولین دارد، می‌تواند قند خون را به چند شیوه‌ی دیگر هم پایین بیاورد.

اولا، دارچین با مداخله کردن در عملکرد آنزیم‌های هضم، شکستن کربوهیدرات را در دستگاه گوارش کند می‌کند و با این کار میزان گلوکزی را که بعد از صرف غذا وارد خون می‌شود کاهش می‌دهد.

ثانیا، ترکیبی در دارچین وجود دارد که می‌تواند تاثیری مشابه انسولین روی سلول‌ها بگذارد. این ویژگی در کل دریافت گلوکز توسط سلول‌ها را افزایش می‌دهد، هرچند بسیار آهسته‌تر از خود انسولین عمل می‌کند.

تحقیقات زیادی روی انسان‌ها خاصیت ضد دیابت دارچین را تایید کرده‌اند و نشان داده‌اند دارچین می‌تواند قند خون ناشتا را بین ۱۰ تا ۲۹ درصد کاهش دهد.

دوز موثر معمولا بین ۱ الی ۶ گرم یا حدود نصف الی ۲ قاشق چای‌خوری در روز است.

خواص دارچین برای سلامتی بدن

ممکن است برای بیماری‌های تحلیل‌برنده‌ی عصبی مفید باشد

مشخصه‌ی اصلی بیماری‌های تحلیل‌برنده‌ی عصبی (Neurodegenerative) از دست رفتن فزاینده‌ی ساختار یا عملکرد سلول‌های مغز است.

آلزایمر و پارکینسون دو نوع رایج از بیماری‌های تحلیل‌برنده‌ی عصبی هستند.

دو ترکیب در دارچین پیدا شده است که می‌توانند تشکیل پروتئینی به نام «تاو» (tau) در مغز را مهار کنند. تولید این پروتئین در مغز از مشخصه‌های بارز بیماری آلزایمر است.

در تحقیقی که روی موش‌های مبتلا به بیماری پارکینسون انجام شد، دارچین به محافظت از نورون‌ها کمک کرد، سطح ناقل‌های عصبی را به حالت عادی برگرداند و عملکردهای حرکتی را بهبود بخشید.

البته این تاثیرات باید روی انسان‌ها بیشتر مطالعه شود.

می‌تواند ضد سرطان باشد

سرطان یک بیماری جدی است که با رشد کنترل‌نشده‌ی سلول‌ها شناخته می‌شود.

تحقیقات زیادی روی خواص دارچین برای درمان و پیشگیری از سرطان انجام شده است. در کل مطالعات آزمایشگاهی و تحقیق روی حیوانات نشان می‌دهد که عصاره‌ی دارچین می‌تواند خواص ضد سرطانی داشته باشد.

دارچین با کاهش رشد سلول‌های سرطانی و جلوگیری از تشکیل رگ‌های خونی در تومور با سرطان مقابله می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد برای سلول‌های سرطانی سمی است و باعث مرگ آن‌ها می‌شود.

تحقیقی روی موش‌های مبتلا به سرطان روده‌ی بزرگ نشان داد که دارچین به عنوان یک فعال‌کننده‌ی قوی آنزیم‌های سم‌زدا در روده‌ی بزرگ عمل و از رشد بیشتر سرطان جلوگیری می‌کند.

مطالعات آزمایشگاهی روی سلول‌های روده‌ی بزرگ انسان هم این یافته‌ها را تایید می‌کند. البته تایید این تاثیر روی یک انسان زنده و کامل نیاز به تحقیقات کنترل‌شده‌ی بیشتری دارد.

کنترل قند خون

بعضی مطالعات اشاره کرده اند که این ادویه به مقاومت بدن افراد انسولینی کمک می کند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، از این ادویه برای کنترل قند خون خود استفاده می کنند. می توانید دارچین را به شکل چای یا به عنوان مکمل مصرف کنید.

خواص دارچین برای سلامتی

دارچین برای کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید

دارچین می تواند به طور غیرمستقیم قند و چربی بدن را کنترل کند و یا حتی کاهش دهد. مصرف دارچین، با کاهش سطح کلسترول بد، (LDL) و تری گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL)، همراه است.

دارچین برای جلوگیری از بیماری آلزایمر

مطالعات و تحقیقات نشان داده است که عصاره دارچین می تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند و تاثیرگذار باشد. دو ترکیب موجود در آن، به نام اپی کاتچین و سینامالدهید، ممکن است به مبارزه با از دست دادن حافظه کمک کند و همچنین از رشد رشته ای در سلول های مغزی که عامل آلزایمر هستند، جلوگیری می کند.

دارچین برای بهبود گردش خون

این ادویه به بهبود گردش خون کمک می کند. همان طور که می‌دانید، با افزایش گردش خون، اثرات درد نیز به طور قابل توجهی کاهش می یابند. همچنین گردش خون خوب، باعث گسترش اکسیژن به سلول های بدن می شود و فعالیت های متابولیک را بالا می برد. شما با استفاده از دارچین می توانید خطر ابتلا به حملات قلبی را به میزان زیادی کاهش دهید.

تغذیه با شیر مادر

همچنین ادعا شده است که دارچین می تواند در ترشح سالم شیر مادر نیز تاثیرگذار باشد و می تواند به تخلیه ادرار نیز کمک کند.

جلوگیری از خونریزی از خواص دارچین

دارچین می تواند به طور طبیعی، خونریزی بیش از حد را متوقف کند و روند بهبودی را تسریع بخشد.

کمک به بهداشت دهان و دندان از خواص دارچین

دارچین یک عنصر محبوب در آدامس و دهانشویه ها است. خواص ضد التهابی دارچین می تواند از دندان ها و لثه در برابر صدمه و آسیب محافظت کند و همچنین تنفس و بوی بد دهان را نیز از بین می برد. همچنین اگر علاقه دارید می توانید به مقاله لمینت دندان مراجعه نمایید.

چوبه دارچین

خواص دارچین برای کنترل و دفع حشرات

دارچین می تواند بسیاری از حشرات را دفع کند. شما می توانید تکه هایی از دارچین را در قسمت های مختلف خانه قرار دهید، تا بتواند حشرات را از آنجا دور کند.

درمان سرفه ها و سرماخوردگی های معمول از خواص دارچین

دارچین در طب چینی به عنوان یک درمان طبیعی برای سرفه و سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد.

 از بین برنده باکتری های ای کولای از خواص دارچین

دارچین به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد، با باکتری ها مبارزه می کند. پراکسید هیدروژن را با روغن دارچین ترکیب کنید و می توانید آن را به آبمیوه هایتان اضافه کنید و بنوشید.

خواص دارچین برای کمک به درمان بیماری PMS

دارچین غنی از منگنز است و یک منبع عالی برای کاهش اثرات بیماری PMS می باشد. مطالعه ای نشان داد، زنانی که روزانه 5 الی 6 میلی گرم منگنز مصرف می کنند، کمتر دچار تغییرات خلقی می شوند. نتایج نشان داده است که گنجاندن منگنز، در رژیم غذایی زنان می تواند علائم مختلف این بیماری را در آنها کاهش دهند.

 آکنه، جوش، و لکه‌ها را درمان می‌کند

دارچین کمک‌تان می‌کند که از شر آکنه و جوش صورت و بدن‌تان خلاص شوید. این کار با خشک کردن پوست و آوردن خون و اکسیژن به سطح بیرونی پوست انجام می‌شود. دستور تهیه‌ی داروهای پوستی با استفاده از دارچین آسان است، به این ترتیب که سه قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری دارچین مخلوط می‌کنید. خمیر به‌دست آمده را در مناطق آسیب دیده می‌گذارید و اجازه می‌دهید که شب تا صبح همان‌جا بماند. روش دیگر این است که خمیر دارچین و عسل را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست‌تان می‌گذارید و سپس آبکشی می‌کنید. این ماسک را باید هفته‌ای یک بار استفاده کنید.

پوست خشک را نرم می‌کند

دارچین به حذف سلول‌های مرده‌ی پوست کمک می‌کند و درخشش و نرمی را به پوست بازمی‌گرداند. با ترکیب نمک دریا، روغن بادام، روغن زیتون، عسل و دارچین یک اسکراب برای مبارزه با خشکی پوست تهیه کنید. خواص دارچین برای پوست عالی است.

 از عفونت‌های پوستی جلوگیری می‌کند و زخم و بریدگی را درمان می‌کند

برای هر نوع عفونت پوستی، از عسل و پودر دارچین به نسبت مساوی خمیری تهیه کنید و آن را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. همچنین گفته می‌شود که دارچین می‌تواند کچلی قارچی را درمان کند. علاوه بر این، برای درمان بریدگی و زخم‌ها، به سادگی کمی پودر دارچین روی زخم بپاشید تا میکروب‌ها کشته شوند و زخم به سرعت التیام بیابد.

دارچین

خشکی و ترک پاشنه پا را درمان می‌کند

دارچین به لطف خواص آنتی‌اکسیدانی‌ فراوان‌اش می‌تواند پوست خشن و خشک را نرم کند. آب پنج لیمو، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک چهارم فنجان شیر کامل، نصف فنجان آب، و دو قاشق غذاخوری دارچین را با هم ترکیب کنید. پاهای‌تان را به مدت ۱۵ دقیقه در این ترکیب خیس بگذارید تا پاهایی نرم و صاف داشته باشید.

به هضم غذا کمک می‌کند

یکی از خواص دارچین تاثیر مثبتی است ک روی فرآیند هضم دارد. دارچین به شکستن چربی کمک می‌کند و در نتیجه باعث هضم بهتر غذا می‌شود. علاوه بر این، ترکیبی از عسل و دارچین نیز به درمان زخم معده و از بین بردن گاز معده کمک می‌کند. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید به مقاله علت نفخ معده را مشاهده نمایید.

 رنگ چهره را بهبود می‌دهد

دارچین به لطف ضد قارچ و ضد باکتری بودن‌اش به بهبود رنگ پوست صورت کمک می‌کند. یک موز کوچک را پوره کنید و به آن ماست ساده، دارچین، و آب لیمو اضافه کنید و خمیر نرم و یکدستی تهیه کنید. این خمیر را روی صورت تمیز بگذارید و قبل از شستن آن با آب ولرم اجازه بدهید که به مدت ۱۵ دقیقه بماند. برای از بین بردن اگزما، یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری دارچین را با هم مخلوط کنید. یک لایه‌ی نازک از این خمیر را در مناطق آسیب دیده بمالید. برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن، درمان را به مدت یک هفته ادامه بدهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید