رفع گرفتگی سینک ظرفشویی با کمک 11 راهکار موثر و استفاده از محلول های خانگی را یادتان می دهیم. گرفتگی لوله ها باعث گیر کردن آب و بوی بد در سینک می شود. با رعایت چند نکته دیگر دچار گرفتگی لوله های سینک نخواهید شد. این مقاله از سبک زندگی پارس مگ را از دست ندهید.

نشانه های گرفتگی سینک ظرفشویی

معمولا گرفتگی سینک ظرف شویی به یکباره پیش نمی آید و قبل از آن نشانه هایی وجود دارد که اگر به آن دقت کنید می توانید قبل از اینکه به طور کامل سینک ظرف شویی شما دچار گرفتگی شود آن را برطرف کنید. ما در ادامه به چند نمونه از علائم گرفتگی سینک ظرفشویی اشاره میکنیم:

سینک ظرفشویی - رفع گرفتگی سینک ظرفشویی

  • جریان کند آب به داخل سینک
  • بوی بد فاضلاب
  • گرفتگی های کوچک و گاه و بی گاه که با تلمبه دستی برطرف می شوند.

مهم‌ترین دلایل گرفتگی سینک ظرفشویی

قبل از اینکه به سراغ راه‌های بازکردن گرفتگی لوله ظرفشویی برویم، اجازه دهید دلایل این اتفاق را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید با رعایت نکات لازم، از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید. مهم‌ترین دلایل گرفتگی سینک ظرفشویی عبارتند از:

رسوب چربی در لوله

ریختن چربی‌های اضافی غذا در سینک ظرفشویی باعث می‌شود که این چربی‌ها به لوله تخلیه سینک چسبیده و بعد از سرد شدن، ایجاد رسوب کرده و مسیر خروجی آب را مسدود کنند. برای جلوگیری از این اتفاق، باقی‌مانده چربی غذاها را در یک پلاستیک یا ظرف بلا استفاده ریخته و بعد از خنک شدن، دور بریزید.

رسوبات موجود در آب

متاسفانه آب بسیاری از مناطق در کشور ما سنگین بوده و حاوی موادی است که به مرور زمان ایجاد رسوب می‌کنند. برای جلوگیری از بروز این اتفاق، قبل از اینکه مقدار این رسوبات به حدی برسد که باعث گرفتن لوله شده و شما را وادار به بازکردن گرفتگی لوله ظرفشویی کند، هرچند وقت یک‌بار سینک خود را جرم‌گیری نموده و رسوبات موجود در مسیر خروجی آب را تمیز نمایید.

باز کردن سینک - رفع گرفتگی سینک ظرفشویی

خرده‌های غذا

باقی‌مانده غذاهای موجود در ظروف، از مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایل گرفتگی لوله ظرفشویی هستند. این مواد در مسیر خروجی آب تجمع کرده و به مرور زمان باعث کند و یا حتی متوقف شدن تخلیه آب می‌شوند. برای جلوگیری از بروز این اتفاق، از صافی‌هایی که مخصوص سینک ظرفشویی هستند استفاده کرده و قبل از شستن ظروف حتما ته‌مانده غذاها را دور بریزید.

راه های جلوگیری از گرفتگی سینک ظرفشویی

آشپزخانه از مهم ترین بخش ها در هر منزل می باشد و باید بهداشت در آن به طور کامل رعایت شود. به همین دلیل گرفتگی در لوله فاضلاب و سینک و بالا آمدن آب از آن مشکلات زیادی را بوجود می آورد. لذا پیشنهاد می کنیم تا حد امکان و تنها با چند راهکار زیر از ایجاد گرفتگی در این لوله ها جلوگیری کنید:

  • در دهانه لوله سینک حتما از توری و محافظ های مخصوص فلزی استفاده کنید. این توری ها مانع از ورود تکه های مواد غذایی و چوب کبریت و غیره به داخل چاه میشوند.
  • پس از شستشوی ظروف چرب، حتما مخلوطی از مواد شوینده و آب گرم را وارد لوله های فاضلاب و سیفون آشپزخانه کنید تا مسیر را به طور کامل شستشو داده و مانع از تجمع چربی شوند.
  • به صورت مرتب سیفون را باز و تمیز کنید.
  • از محلول نمک و جوش شیرین و سرکه به صورت دوره ای برای جلوگیری از تجمع زیاد لایه های چربی روی بدنه سیفون و لوله های فاضلاب استفاده کنید.

راه های رفع گرفتگی سینک ظرفشویی

به طور کلی موها و چربی ها و پس ماند غذاها و… هستند که در بیشتر اوقات علت اصلی گرفتگی سینک آشپزخانه هستند لذا برای برطرف کردن آنها بهتر است از روش های زیر استفاده کنید.

باز کردن سینک با جوش شیرین - رفع گرفتگی سینک ظرفشویی

رفع گرفتگی سینک ظرفشویی با جوش شیرین و سرکه

برای رفع گرفتگی سینک ظرفشویی بهترین روش خانگی، استفاده از محلول لوله بازکنی خانگی یا همان ترکیب جوش شیرین و سرکه تقطیر شده سفید است.

برای این کار کافیست مقداری جوش شیرین داخل لوله گرفته شده بریزید ( حدود سه تا پنج قاشق غذا خوری بسته به نوع گرفتگی و میزان آن) و بعد کمی سرکه روی آن بریزید. سپس صبر کنید تا ترکیب خوب واکنش دهند و اصطلاحا این ترکیب بجوشد. بعد از چند ساعت آن را با آب داغ آبکشی نمایید. در نهایت مشاهده می کنید که هم گرفتگی سینک ظرف شویی منزلتان برطرف شده و هم داخل سینک تمیز و براق می شود.

معجزه آب جوش

ساده‌ترین کاری که برای باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی می‌توانید انجام دهید، استفاده از یک کتری آب جوش است. آب جوش چربی‌ها و دیگر رسوباتی که در مسیر خروجی آب وجود دارند را در خود حل کرده و یا باعث جدا شدن آن‌ها از لوله ظرفشویی خواهد شد.

نکته مهمی که در رابطه با این راه‌حل باید به آن توجه داشته باشید این است که: اگر لوله‌‌کشی شما PVC است، از این روش برای رفع گرفتگی سینک ظرفشویی استفاده نکنید؛ چراکه آب جوش باعث ذوب شدن پلاستیک و وارد آمدن آسیب به اتصالات لوله‌کشی خواهد شد.

استفاده از قلاب برای درآوردن مو و پرز

معمولا موها و پرزهایی که به ظروف یا دستمال ها می چسبند در هنگام شستشو وارد لوله های فاضلاب می شود و با جذب روغن ها و چربی ها، علت گرفتگی لوله سینک ظرفشویی می شوند.

در این صورت شما می توانید به سادگی یک سیم مفتول را به شکل قلاب کوچکی درست کنید و آن را وارد سینک ظرفشویی کرده و از آن برای در آوردن آشغال های داخل سینک استفاده کنید. به همین سادگی گرفتگی سینک ظرفشویی را برطرف کنید.

تلمبه برای گرفتگی سینک - رفع گرفتگی سینک ظرفشویی

رفع گرفتگی سینک ظرفشویی با استفاده از تلمبه دستی

استفاده از تلمبه‌های کوچک دستی یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین روش‌ها برای رفع گرفتگی سینک ظرفشویی به شمار می‌رود. تلمبه زدن باعث می‌شود که در اثر فشار هوا، هر چیزی که سبب گرفتگی سینک ظرفشویی شده حرکت کرده و مسیر خروج آب کاملا باز شود.

اگر سینک ظرفشویی شما دو‌لنگه است، قبل از انجام این روش، طرف دیگر سینک را با دست یا درپوش مخصوص مسدود کنید.

تمیز کردن سیفون و لوله های سینک، راهکار اساسی رفع گرفتگی سینک ظرفشویی

یکی از راه های اصولی برای رفع گرفتگی سینک ظرفشویی بازکردن سیفون سینک و تمیز کردن آن است. برای بازکردن سیفون سینک ظرفشویی بهتر است که اول وسایل داخل کابیت زیر سینک را خالی کنید و بعد زیر سیفون را لگنی بزرگ بگذارید و ته سیفون را باز کنید.

در مرحله بعد آب سیفون را داخل لگن خالی کرده و خود سیفون سینک را با آب داغ بشویید تا کاملا جرم ها و رسوبات از بین بروند. البته بهتر است داخل لوله ها را هم با آب داغ بشویید و بگذارید آب آن داخل همان لگن زیر دستشویی خالی شود. در آخر هم سیفون تمیز را در سر جای خود ببندید.

رفع گرفتگی سینک ظرفشویی با نمک و آب جوش

بعد از خارج کردن آب جمع شده از سینک ، پیش از ریختن آب جوش ، حدود ½ فنجان نمک را در محل خروجی سینک بریزید.
بگذارید چند دقیقه بماند و بعد با آب داغ بشویید تا مخلوط پاک شود. به احتمال زیاد این راه حل مشگل گرفتگی لوله را برطرف خواهد کرد.

اما چنانچه هنوز مشکل حل نشده میتوانید برای چند بار این روش را تکرار کرده یا از روش های دیگر برای خلاصی از گرفتگی لوله زیر سینک آشپزخانه استفاده کنید.

تمیز کزدن لوله ی سینک - رفع گرفتگی سینک ظرفشویی

لوله بازکنی آشپزخانه با جوش شیرین و نمک

این ترکیب دیگری است که می تواند روی گرفتگی های سینک کار کند. حدود یک فنجان جوش شیرین را با یک یا نصف فنجان نمک مخلوط کنید و داخل تخلیه سینک آشپزخانه بریزید.

بگذارید مخلوط برای چند ساعت بماند ، سپس با آب جوش بشویید. اگر اولین بار کار نکند می توانید این روند را تکرار کنید.
مشکلی که در این قسمت وجود دارد مدت زمان واکنش و اثر گذاری محلول می باشد، که کمی زمان بر هس ولی چنانچه عجله برای بازکردن لوله مسدود شده سینک اشپزخانه دارید می توانید از روش های دیگر استفاده کنید.

رفع گرفتگی سینک ظرفشویی با استفاده از نمک، بوراکس و سرکه

شما میتوانید با استفاده از یک چهارم لیوان نمک، یک چهارم لیوان بوراکس و یک دوم لیوان سرکه شروع کنید و مواد را باهم ترکیب کنید. برای درست کردن این محلول لوله بازکن یک قابلمه آب جوش را اضافه کنید و در محل گرفتگی بریزید و بگذارید یک ساعت یا حداقال تا زمانی که کاملا تمیز شود بماند. در نهایت، با استفاده از آب لوله کشی گرم سینک را بشویید تا همه مواد در محلول پاک شوند.

رفع گرفتگی سینک ظرفشویی با استفاده از آویز فلزی لباس

یک آویز فلزی را صاف کنید، اما قلاب آن را صاف نکنید. حتما یک کیسه یا سطل برای دور ریختن آشغال ها در دسترس داشته باشید. بعد از صاف کردن آویز از قسمت قلاب، آن را وارد ورودی لوله کنید و هرگونه مواد غذایی یا تجمع مو را که باعث به وجود آمدن گرفتگی و مسدود شدن گذرگاه در لوله ها می‌شود را خارج کنید. بعد از انجام دادن مراحل و خارج کردن زباله ها از لوله تا آنجا که می‌توانید آب داغ در لوله بریزید تا به صورت کامل مراحل برطرف کردن گرفتگی لوله را انجام داده باشید.

باز کردن لوله - رفع گرفتگی سینک ظرفشویی

محلول خانگی با جوهر نمک

اگر با جوش شیرین، سرکه، نمک و اینگونه مواد بی ضرر لوله های فاضلاب باز نشد، باید به سراغ جوهر نمک بروید. کار با جوهر نمک به سادگی و راحتی جوش شیرین نیست. برای کار با جوهر نمک حتما از دستکش و محافظ چشم استفاده کنید. بخارات حاصل از این ماده خیلی آسیب رسان است. معمولا جوهر نمک با آب مخلوط می شود و به تنهایی برای باز کردن لوله های فاضلاب استفاده نمی شود.

بعد از اینکه با احتیاط جوهر نمک را وارد سوراخ سینک ظرفشویی کردید، حتما ۲۰ دقیقه بعد با فشار آب داغ لوله ها را تمیز کنید. باقی ماندن جوهر نمک در لوله ها صحیح نیست و منجر به آسیب رساندن به لوله ها می شود. اگر خانه قدیمی است و لوله های فاضلاب امکان فرسودگی دارند اصلا این راه را امتحان نکنید.

رفع گرفتگی سینک ظرفشویی با جرم گیر

جرم گیر و محلول های لوله بازکنی زیادی در بازار موجود می باشند که گرفتگی های جزئی را براحتی رفع می کنند. در اغلب مواقع گرفتگی های سینک ظرفشویی با این محلول های جرم گیر برطرف میشوند و نیاز به روش های پیشرفته نخواهد بود.

دقت داشته باشید که به هیچ عنوان از محلول های اسیدی برای باز کردن سینک ظرفشویی نباید استفاده کنید. چون گاز خطرناک تولید نموده و منجر به سوختگی پوست نیز میشود. علاوه براین، این مواد اسیدی به سیفون زیر سینک به شدت آسیب وارد نموده و منجر به سوراخ شدن آنها خواهند شد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید