یکی از موضوعات مهم و داغ در سال های اخیر بحث ازدواج در سن کم است که موافقان و مخالفان زیادی دارد. گروه سبک زندگی پارس مگ هم به این موضوع مهم پرداخته و ابعاد مختلف فواید و معایای ازدواج در سن کم را بیان کرده است.

فواید ازدواج در سن پایین

فواید ازدواج در سن پایین را میتوان از دیدگاه های مختلف مورد بحث قرار داد .

  • فواید ازدواج در سن پایین از لحاظ جسمی
  • فواید ازدواج در سن پایین از لحاظ جنسی
  • فواید ازدواج در سن پایین از لحاظ روحی

ازدواج در سن کم موضوعی است بحث برانگیز و دارای لایه های مختلف است . موضوعی که میتواند جامعه را بر اساس آن به دو گروه مخالف و موافق تقسیم کند . اما سوال این جا است که جامعه پیش روی ما چه کسانی هستند ؟ جامعه روانشناسی ؟ قشر با سواد ؟ قشر کم سواد ؟ طبقه مرفه ؟ طبقه نیازمند ؟ جامعه مشاور خانواده ؟

فواید ازدواج در سن کم شاید از نگاه هریک از جوامع نام برده متفاوت باشد. به طور حتم نقطه نظر های مشترکی در میان آن ها به چشم میخورد . فواید ازدواج در سن کم برای پسر و دختر متفاوت است. چرا که این دو از نظر بلوغ جنسی و روحی بنا به تفاوت های فطری کاملا متفاوت هستند .

ازدواج در سن کم

1_ انتظارات و توقعات پایین از زندگی

یکی از مهم ترین فواید ازدواج در سن کم، انتظارات و توقعات کمتر در تشکیل یک زندگی مشترک است. معمولا افراد در سن پایین به دنبال خانه های گران قیمت و یا ماشین های مدل بالا نیستند.

بیشتر به عشق و یک زندگی رویایی و ایده آل به همسرشان فکر می‌کنند تا زندگی تجملاتی. همچنین تجربه نشان می دهد هر چه سن بالاتر می رود، دختر و پسر ها سخت گیرتر می‌شوند.

معیارها و اولویت های زندگی شان تغییر میکند، به همین دلیل بسیاری از فرصت های ازدواج خود را از دست می دهند.

2_ کنترل میل جنسی

معمولا کنترل غریزه جنسی بعد از رسیدن به بلوغ، یکی از دغدغه های اصلی جوانان امروزی است. اگر به این نیاز پاسخ صحیح و مناسب داده نشود و یا به درستی کنترل نشود، فرد برای برطرف کردن نیاز خود به دو صورت عمل می‌کند:

  • در حالت اول، فرد به کمک روش های روانشناسی، غرایز خود را کنترل می‌کند.
  • در حالت دوم، این غریزه جنسی است که فرد را تحت کنترل خود قرار می دهد.

در چنین حالتی شخص، با برقراری رابطه نامشروع جنسی نیاز خود را برای مدتی رفع می‌کند اما به مرور زمان به یک فرد پرخاشگر، عصبی و مضطرب تبدیل می‌شود.

ازدواج در سن کم

ازدواج در سن کم ، این امکان را می‌دهد تا دختر و پسر از طریق رابطه تایید شده، به نیاز جنسی خود پاسخی مناسب بدهند.

3_ مسئولیت پذیری با ازدواج در سن کم

به طور معمول افراد با افزایش سن، انعطاف شخصیتی کمتری دارند و سخت تر تغییرات را می پذیرند. درحالیکه اگر دختر و پسری در سن کم با یکدیگر ازدواج کنند، شخصیتی منعطف تر برای پذیرش تغییرات دارند.

از طرف دیگر با توجه به اهمیت مسئولیت پذیری در داشتن یک ازدواج موفق، ازدواج در سن پایین باعث می‌شود تا دختر و پسر جدی تر به زندگیشان نگاه کرده و مسئولیت پذیرتر رشد کنند.

ازدواج در سن کم

4_ همدلی بیشتر

یکی از مزایای ازدواج در سن پایین، کسب تجربه در کنار یگدیگر است. وقتی دختر و پسری در سن کم با یکدیگر پیمان ازدواج می بندند، باید بسیاری از مشکلات و ناهمواری های زندگی را پشت سر بگذارند.

در این مسیر بیشتر با یکدیگر همدل و همراه می‌شوند چراکه وقتی به گذشته خود نگاه می‌کنند، می بینند که تنها همسرشان بوده است که در سخت ترین شرایط آنها را رها نکرده و در کنارشان مانده است.

5_ شخصیت اجتماعی

وقتی پسر و یا دختری تن به ازدواج در سن کم می دهند، معمولا از طرف جامعه شما را به عنوان یک شخصی تاثیر گذار، شجاع، مستقل و با اراده می دانند که دوست دار خانواده است.

همین امر باعث می‌شود که نظر مثبتی نسبت به شما داشته باشند. از طرف دیگر، ازدواج در سنین کم به شما اجازه می دهد تا فرصت کافی برای بچه دار شدن و یا تغییر شغل را داشته باشید و تصمیمات بهتری برای آینده کاری خود بگیرید.

6_ پیشرفت اقتصادی

شاید جمله معروف” هرچه زودتر ازدواج کنی، زودتر صاحبخانه میشوی” را شنیده باشید. این جمله تا حد زیادی درست است چراکه وقتی دختر و پسری تصمیم به ازدواج در سن کم میگیرند انگیزه و تلاش بیشتری برای پیشرفت اقتصادی دارند.

آنها بیشتر از سایر همسن و سال های خود به فکر پس انداز و یا برنامه ریزی برای آینده خود هستند و دست از تفریحات و خرج های بی مورد خود برمی‌دارند.

صحبت‌های جالب دختر و پسری که در سن کم ازدواج کردند

معایب ازدواج در سن کم

مخالفان فواید ازدواج در سن پایین گاه خود پسر و دختر ، گاه خانواده و گاه جامعه روانشناسی و افراد مشاور خانواده هستند .هر کدام از دیدگاه خود به این موضوع نگاه میکنند و دلایل خاص خود را دارند .

اما روشن است دلالیل منطقی و شفافی پشت این مخالفت ها وجود دارد. البته اگر مخالفان فواید ازدواج در سن کم را به طرفداری از سیاستی خاص یا صرفا به دلیل تجربه ناموفق شخصی با بحث ازدواج در سن پایین مخالفت نکنند . با این تفاسیر نباید هایی وجود دارد که ازدواج در سن پایین را رد کنند .

همانطور که گفته شد ازدواج بهترین شیوه برای هدایت و کنترل غریزه جنسی در بهترین مسیر است اما میتواند همان قدر که مطلوب به نظر میرسد نابود کننده نیز باشد .

ازدواج در سن کم

اگر فرزندان خود را فقط به این دلیل که به بلوغ جنسی رسیده اند اماده ازدواج ببینید یا خود فرزندان صرفا به خاطر رفع نیاز جنسی تن به ازدواج بدهند نباید توقعی غیر از این داشت که که با گذشت مدتی از ازدواج و رفع کنج کاوی در مورد ارتباط جنسی پسر و دختر از زندگی دلسرد شوند و این شروع کننده اختلافات باشد .

1_ وابستگی به والدین

یکی از معایب ازدواج در سن پایین، وابستگی به والدین است. بعضی از دختر و پسر ها به دلیل بی تجربگی و نداشتن فرصت کافی برای چشیدن گرمی و سختی روزگار، در تصمیم گیری های مهم زندگی مشترکشان سراغ خانواده هایشان می روند و طبق نظرات و دستورات آنها رفتار می‌کنند.

به مرور زمان با دخالت بیش از حد خانواده ها، میان زن و مرد اختلافاتی پیش می آید. شاید به خاطر همین سن کم، به جای همدلی و همفکری تنها از خانواده هایشان حمایت کرده و به طرف مقابل بی احترامی می‌کنند و بدین ترتیب زندگی از کنترل زوجین خارج می‌شود.

2_ فرزندآوری در سنین پایین

دختران کم سنی که ازدواج در سن کم را قبول کرده اند، توانایی جسمی لازم برای حاملگی و به دنیا آوردن فرزند را ندارند. در دوران حاملگی با مشکلات زیادی روبه رو می‌شوند و از طرف دیگر احتمال مرده زایی و یا عقب ماندگی برای بچه زیاد است.

ازدواج در سن کم

3_ بی تجربگی ناشی از ازدواج در سن کم

با توجه به شرایط زندگی امروزه که والدین تمامی امکانات رفاهی و تفریحی را برای فرزندانشان فراهم می‌کنند، دختران و پسران کمی پیدا می‌شوند که در سن کم توانایی لازم برای کنارآمدن با سختی ها و مشکلات زندگی را داشته باشند.

در چنین سن پایینی، معمولا طرفین به رشد کافی ذهنی، عاطفی، فرهنگی و اقتصادی نرسیده اند و بسیاری از مهارت های لازم برای یک زندگی را کسب نکرده اند.

4_ ترک تحصیل و افت تحصیلی

یکی دیگر از معایب ازدواج در سن پایین، ترک تحصیلی و یا افت تحصیلی است. وقتی دختر و پسری در دوران تحصیل خود ازدواج می‌کنند به خاطر دلایلی مانند نداشتن وقت و یا مسئولیت های بیشتر تصمیم به ترک تحصیل گرفته و یا افت تحصیلی شدیدی پیدا می‌کنند.

در بعضی از موارد بعضی از مردها با تحصیل همسرشان مخالف هستند و اجازه تحصیل نمی دهند.

5_ یاس و ناامیدی

برخی از دختران و پسران بعد از ازدواج در سن کم ، وقتی در جمع دوستان مجردشان قرار می گیرند، احساس می‌کنند که بسیاری از فرصت ها و خوشی های جوانی شان را با ازدواج از دست داده اند و الان نمیتوانند مانند دوستان هم سن و سالشان تفریح کنند و خیلی زود خود را درگیر مشکلات زندگی زناشویی کرده اند.

همین می‌شود که به مرور زمان از تصمیم خود پشیمان می‌شوند و احساس سرخوردگی پیدا می‌کنند. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله بهترین سن ازدواج را مطالعه کنید.

ازدواج در سن کم

6_ ناسازگاری و اختلاف

در ازدواج هایی که سن دختر و پسر کم است، معمولا ناسازگاری بیشتری دیده می‌شود چراکه دختر و پسر به درک درستی از زندگی نرسیده اند و یا دید و نگرششان به آینده با یکدیگر متفاوت است. اینجاست که ناسازگاری ها و تنش ها آغاز می‌شود و زندگی زناشویی شما را در معرض خطر قرار می‌دهد.

 فیلم | نظر دکتر هلاکویی در خصوص ازدواج در سن کم

شرایط 3 گانه براي ازدواج کودکان

در حال حاضر با 3 شرط میتوان دختران و پسران زیر 13 و 15 سال را آماده ازدواج دانست. امری که از دید صاحبنظران غیرمنطقی و خلاف واقع است. این سه شرط عبارتند از:

  1.  اجازه ولی کودک
  2. رعایت مصلحت کودک
  3. تشخیص دادگاه

که در واقع در سال 1381 قانونگذار به نوعی به قانون 1313 بازگشته و دامنه شمول استثنایی موجود در آن هنگام در خصوص ازدواج کودکان را وسیع تر نموده است .

از سال 1381 تا به حال ماده 1041 قانون مدني بدون تغيير مانده و این در حالیست که جامعه جوان ایران در یک دهه قبل ناظر بر تغييرات قابل ملاحظه ای بوده است و هنوز تناقض های عجیب بالا رفتن تدریجی سن ازدواج را تجربه ميکند .

ازدواج در سن کم

با این وجود ماده 1041 هنوز حکم می راند و قربانی می گیرد. بچه ها قربانیان ماده 1041هستند که طی سه شرط فوق ذکر شد. پدر اجازه ميدهد و بچه را آماده ازدواج می داند.

همچنين دادگاه با رعایت مصلحت کودک میتواند حکم ازدواج بچه را صادر کند. حال سؤال اینجاست کدامیک مصلحت میتواند کودک تازه بالغ شده را تبدیل به نوعروسی کند که هنوز بچگی نکرده و باید از زمان بچگی وارد مرحله زناشویی شود؟

نقش والدین

به عنوان والدین وظیفه خود را در مورد بلوغ فکری و روحی فرزندانتان به بهترین نحو انجام دهید و این امر با کمک کلاس های روانشناسی و مشاوره خانواده آسان تر پیش خواهد رفت .

ازدواج در سن کم

جمله معروف سن فقط یک عدد است در مورد ازدواج صدق میکند و نباید عدد خاصی را برای آن در نظر گرفت هرگاه فرد در خود از لحاظ فکری و روحی احساس کند که اماده پذیرش زندگی مشترک است میتواند در هر سنی ازدواج موفق را تجربه کند .

در این میان نباید فراموش کرد که مسئله کودک ازدواجی کاملا بحثی جدا از ازدواج در سن پایین است و خود به عنوان یک هنجار اجتماعی جای بحث و تامل بسیار دارد .

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید