روش تمیز کردن قابلمه سوخته که بسیار کاربردی است را به شما یاد می دهیم. دیگر مجبور نیستید ظروف و قابلمه سوخته را دور بیاندازید. با این 13 ترفند فوق العاده قابلمه هایتان مثل روز اول برق می افتد. پس این بخش از سبک زندگی پارس مگ را از دست ندهید.

روش های تمیز کردن قابلمه ی سوخته

روش تمیز کردن قابلمه سوخته با سرکه

سرکه سفید و یک اسکاچ ظرف‌شویی معمولی ابزاری مناسب برای تمیز کردن قابلمه سوخته هستند. در این روش باید مقدار کافی سرکه را روی سوختگی‌های انواع قابلمه بریزید. سپس آن را مدت کوتاهی روی شعله و در حالت نیم‌جوش قرار دهید. معمولا این روش برای از‌بین‌بردن سوختگی کف قابلمه کفایت می‌‌کند. این روش طبیعی و ارزان راه مناسبی برای پاک‌‌کردن سوختگی کف قابلمه است. همچنین در این روش می‌توانید به‌جای سرکه از آب‌لیموی تازه یا بسته‌بندی‌شده نیز استفاده کنید.

قابلمه سوخته

روش تمیز کردن قابلمه سوخته با جوش شیرین

در این روش، باید ۱ یا ۲ فنجان جوش شیرین را در قابلمه سوخته بریزید. سپس مقداری آب روی آن بریزید تا نقاط سوخته با آب پوشانده شوند. قابلمه را ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی شعله و در حالت نیم‌جوش قرار بدهید. در صورت تمیزنشدن قابلمه، این کار را دوباره تکرار کنید. معمولا این روش برای تمیزکردن اغلب سوختگی‌‌های قابلمه مؤثر است. همچنین در این روش می‌توانید به‌‌جای جوش شیرین از نمک خوراکی نیز استفاده کنید.

هیدروژن پراکسید دیگر روش تمیز کردن قابلمه سوخته

هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه از سفیدکننده‌ها محسوب می‌شود. در این روش، باید به عمق ۱ تا ۱٫۵ سانتی‌متر هیدروژن پراکسید را در قابلمه بریزید و روی شعله بگذارید. قابلمه باید تا زمان شروع به تولید حباب روی شعله باقی بماند. سپس باید قابلمه را تقریبا ۱۰ دقیقه در حالت نیم‌جوش نگه دارید. قابلمه را با یک اسکاچ معمولی تمیز کنید. در صورتی که تمیز نشد، همین کار را دوباره تکرار کنید. هیدروژن پراکسید موجب جداشدن کربن از کف قابلمه می‌شود. این روش موجب ایجاد بوی ناخوشایندی می‌شود؛ بنابراین بهتر است در زمان انجام این روش هود یا تهویه خانه‌تان روشن باشد.

شستن قابلمه سوخته

روش تمیز کردن قابلمه سوخته با استفاده از نرم‌کننده لباس

در این روش، ابتدا آب را در قابلمه به جوش بیاورید. سپس یک قاشق غذاخوری نرم‌کننده لباس به آن بیفزایید. بگذارید قابلمه چند ساعت یا همۀ شب در همین حالت باقی بماند. سپس سوختگی قابلمه به‌راحتی تمیز می‌شود.

کرم‌ تارتار

در این روش، باید ۲ قاشق غذاخوری کرم‌ تارتار (پتاسیم بی‌تارترات) را با تقریبا نصف فنجان آب ترکیب کنید و در قابلمه بریزید. قابلمه را روی شعله به جوش بیاورید. سپس از روی شعله برش دارید و بگذارید خنک شود. در پایان، قابلمه را با آب داغ و شوینده معمولی بشویید. شاید در مواردی که قابلمه به‌شدت سوخته است، نیاز باشد این روش را تکرار کنید.

سس کچاپ دیگر روش تمیز کردن قابلمه سوخته

در این روش، باید روی قابلمه سوخته لایه نسبتا ضخیمی از سس کچاپ بریزید و بگذارید تمام شب در این حالت باقی بماند. روز بعد باید بتوانید با صرف نیروی کمی‌ قابلمه سوخته را تمیز کنید. در این روش، اسید حاصل از گوجه‌فرنگی به تمیز کردن قابلمه سوخته کمک می‌کند.

پاک کردن قابلمه سوخته

شوینده‌های ماشین ظرف‌شویی

قرص‌ها یا پودرهای ماشین ظرف‌شویی گزینه خوبی برای تمیز کردن قابلمه سوخته هستند. در این روش، باید مقداری از قرص یا پودر ظرف‌شویی را در کف قابلمه بریزید. سپس ‌به آن آب داغ بیفزایید و بگذارید در این حالت باقی بماند. زمانی‌که آب خنک شد، قابلمه را با یک اسکاچ تمیز کنید. شاید در مواردی که قابلمه به‌شدت سوخته است، نیاز باشد این روش را تکرار کنید.

نوشابه گازدار

در این روش، ابتدا قابلمه را با نوشابه گازدار پر‌ کنید. بگذارید نوشابه چند ساعت یا تا زمان شل‌شدن باقی‌مانده غذا در قابلمه باقی بماند. سپس آن را با یک کاردک تمیز کنید. در نهایت، باقی‌مانده غذا را با یک اسکاچ معمولی تمیز کنید و قابلمه را طبق روال معمول بشویید. تأثیرگذاری این روش بسیار شگفت‌آور است.

ترکیب جوش شیرین و آب و شوینده

یکی از روش‌های مفید برای رفع سوختگی قابلمه استفاده از ترکیب جوش شیرین و آب داغ و مایع ظرف‌شویی است. بگذارید قابلمه‌تان ۱۵ تا ۳۰ دقیقه با این ترکیب خیس بخورد. سپس آن را با یک اسکاچ نرم تمیز کنید. اگر این روش مؤثر واقع نشد، دوباره این ترکیب را در قابلمه بریزید و بگذارید روی شعله به حالت نیم‌جوش برسد. پس‌ از خنک‌شدن، دوباره با اسکاچ تمیزش کنید.

ترکیب جوش شیرین و سرکه

سرکه و جوش شیرین، با خاصیت اسیدی و سایندگی‌شان، قابلمه سوخته را تمیز می‌کنند. در این روش، باید ابتدا ترکیب سرکه و آب را در قابلمه به جوش بیاورید. این کار موجب شل‌شدن غذای سوخته کف قابلمه می‌شود. سپس قابلمه را به‌آرامی از روی شعله بردارید و مایع را دور بریزید. بعد روی آن جوش شیرین بریزید. پس از خنک‌شدن قابلمه، با اسکاچ و جوش شیرینِ بیشتر تمیزش کنید.

برق انداختن قابلمه

قرص آلکا سلتزر

قرص جوشان آلکا سلتزر از قرص‌های شگفت‌آور است. این دارو نه‌تنها به درمان سو‌ءهاضمه کمک می‌کند، می‌تواند به‌عنوان پاک‌کننده در بسیاری از کارها مفید واقع بشود. یکی از موارد استفاده از آلکا سلتزر تمیز کردن قابلمه سوخته است. در این روش باید حدود ۶ عدد قرص را به قابلمه محتوی آب جوش بیفزایید. اسیدسیتریک موجود در قرص شروع به تأثیرگذاری می‌کند. پس از یک ساعت، از آب داغ و شوینده و اسکاچ سخت برای تمیزکردن باقی‌مانده غذای سوخته استفاده کنید.

ورق‌های خشک‌کن از روش تمیز کردن قابلمه سوخته

از ورق‌های خشک‌کن برای نرم‌کردن لباس‌ استفاده می‌شود. استفاده از این ورق‌ها برای تمیز کردن قابلمه ‌سوخته بسیار مؤثر است. در این روش، باید ورق خشک‌کن را همراه با آب داغ روی قابلمه سوخته قرار دهید. یک ساعت صبر کنید و در انتها آن را با اسکاچ تمیز کنید.

روش ساده ی تمیز کردن قابلمه سوخته

هرگز سعی نکنید با قاشق فلزی غذای سوخته و چسبیده به قابلمه را تمیز کنید؛ چرا که تنها به وسایل خود آسیب می زنید. در سوختگی شدید قابلمه که با شستن سیاهی قابلمه بر طرف نمی شود و همچنان غذای سوخته کف آن چسبیده است

هرگز سعی نکنید با قاشق فلزی غذای سوخته و چسبیده به قابلمه را تمیز کنید؛ چرا که تنها به وسایل خود آسیب می زنید. در سوختگی شدید قابلمه که با شستن سیاهی قابلمه بر طرف نمی شود و همچنان غذای سوخته کف آن چسبیده است، برای تمیز کردن قابلمه سوخته مقدار زیادی جوش شیرین روی غذای سوخته ریخته و آب را تا حدی اضافه کنید که جوش شیرین خیس شود. چند ساعت صبر کنید و سپس به راحتی قابلمه را بشویید.

تمیز کردن ماهیتابه سوخته

 مقداری آب درون قابلمه بریزید تا سطح غذای سوخته را بپوشاند. چند قطره مایع ظرف شویی اضافه کنید و یک دستمال روغن گیر را درون آب قرار دهید تا غوطه ور شود. بعد از یک ساعت قابلمه شسته می شود.

 برای رفع سوختگی قابلمه تفلون ته گرفته را می توانید با مقداری آبجوش و سرکه که حدود ۲ ساعت در قابلمه مانده است، پاک کنید.

 دو قاشق غذاخوری جوش شیرین، نصف استکان آب را درون قابلمه سیاه بریزید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بجوشد.

قابلمه و ظروف روی با گذشت زمان سیاه می شوند، برای تمیز کردن قابلمه سوخته از جنس فلز روی و سفید کردن ظروف رویی مقداری آب، نمک و آبلیمو را برای ۱۵ دقیقه درون قابلمه از جنس روی بجوشانید و سپس آن را با مایع ظرفشویی بشویید.

نکته:

اگر سوختگی قابلمه استیل شما جزئی هست، آن را یک ساعت با آب گرم بخیسانید و بعد با اسکاچ آغشته به سرکه و مایع ظرف شویی به میزان برابر، می توانید به راحتی تمام سوختگی ته قابلمه خود را پاک کنید. حتی اگر پشت قابلمه سیاه شده نیز با این روش تمیز می‌شود.

تمیز کردن ماهیتابه رویی

 چند نکته برای نسوختن ظروف و قابلمه های روحی

اگر از ظروف غیر تفلون استفاده می کنید برای آنکه در حین پختن غذا ظروف تان سیاه نشود کمی آبلیمو به آنها اضافه کنید.

در صورتی که این جنس ظروف شما سیاه شده اند کافیست مقداری آب،نمک و آبلیمو داخل آنها بریزید و آنها را بجوشانید و بعد ظروف را با مایع بشویید تا دوباره سفید شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید