کاپ قاعدگی به علت سهولت در استفاده و عوارض کمتر نسبت به نوار بهداشتی و تامپون بسیار مورد توجه بانوان قرار گرفته است. از این وسیله سال ها می توان استفاده نمود، بنابراین در هزینه ها صرفه جویی می شود. پارس مگ در این مقاله شما را با مزایا و معایب، نحوه ی استفاده و نگهداری، و تمام اطلاعاتی که در مورد کاپ قاعدگی نیاز دارید آشنا می کند.

فهرست محتوا نمایش

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی یک فنجان کوچک قیفی شکل و انعطاف پذیر است که درون واژن قرار می‌گیرد و خون قاعدگی را در خود جمع می‌کند.

کاپ قاعدگی از جنس سیلیکون پزشکی، لاستیک یا پلاستیک ساخته می‌شود. این وسیله چند بار مصرف است و می‌تواند بین ۶ تا ۱۲ ساعت مورد استفاده قرار بگیرد.

خرید کاپ قاعدگی - کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی از دو بخش اصلی به نام های کاپ و ساقه تشکیل شده است.

جام کاپ قسمت اصلی و فنجان مانند آن است که محل جمع آوری خون قاعدگی است. خود جام دارای یک لبه و بدنه است.

قسمت ساقه در انتهای جام قرار می‌گیرد و برای خروج راحت تر کاپ به فرد کمک می‌کند. (در صورتی که قسمتی از ساقه از دهانه ی واژن بیرون بماند، می‌توان آن را کوتاه کرد.)

کاپ قاعدگی یک فنجان کوچک قیفی شکل و انعطاف پذیر است که درون واژن قرار می‌گیرد و خون قاعدگی را درون خود جمع می‌کند.

کاپ قاعدگی چگونه عمل می‌کند؟

کاپ قاعدگی یک فنجان انعطاف‌پذیر است که در زمان قاعدگی خون درون واژن را جمع می‌کند تا شما آن را در اولین فرصت تخلیه کنید. بله درست فهمیدید! این محصول برخلاف تامپون یا نوار بهداشتی جریان قاعدگی شما را جذب نمی‌کند، بلکه آن را درون خود جمع می‌کند.

اکثر کاپ‌های قاعدگی از سیلیکون یا لاستیک ساخته شده‌اند. اگر به لاتکس حساس هستید، برای جلوگیری از هر گونه مشکلی، باید کاپ سیلیکونی بخرید.

می‌توانید در تمام طول پریودتان از این کاپ‌ها استفاده کنید، اما ممکن است برای جلوگیری از نشتی، لازم باشد آن را در روزهایی که خونریزی بیشتری دارید، بیشتر تعویض کنید. برای انجام این کار کافی است فنجان خود را بعد از ۱۲ ساعت یا زمانی که نشتی رخ داد بردارید و بشویید.

آیا کاپ قاعدگی باعث درمان دیس منوره می شود؟

کاپ قاعدگی اگر با عفونت همراه نباشد باعث افزایش دیس منوره یا همان درد موقع پریود نمی شود .همچنین در کاهش یا درمان دیس منوره هم هیچ اثری ندارد .

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی - کاپ قاعدگی

راهنمای انتخاب سایز کاپ قاعدگی مناسب شما!

اگر علاقمند به استفاده از کاپ‌های قاعدگی هستید باید با یک متخصص زنان مشاوره کنید. چرا که قبل از هر کاری باید سایز کاپ مناسب خود را تشخیص دهید. بیشتر برندهای موجود در بازار در سایزهای مختلف عرضه می‌شوند، بنابراین شما نباید مشکلی در پیدا کردن کاپ متناسب خود داشته باشید. برای تعیین اندازه کاپ ‌قاعدگی برای خودتان باید شما و پزشک‌تان موراد زیر را در نظر داشته باشید:

  • سن شما
  • طول دهانه رحم شما
  • خونریزی پریودی شما سنگین است یا سبک
  • سفتی و انعطاف‌پذیری کاپ قاعدگی
  • ظرفیت کاپ
  • قدرت عضلات کف لگن شما
  • زایمان طبیعی داشته‌اید یا خیر

معمولاً برای زنان کمتر از ۳۰ سال که زایمان طبیعی نداشته‌اند، کاپ‌های قاعدگی کوچک‌تر توصیه می‌شود. سایزهای بزرگتر اغلب برای خانم هایی که بالای ۳۰ سال سن دارند، زایمان طبیعی داشته‌اند یا قاعدگی سنگین‌تری دارند توصیه می‌شود.

اگر در پیدا کردن متخصص زنان مشکل دارید، اصلا نگران نباشید، دکترتو اینجاست! شما می‌توانید از بخش مشاوره تلفنی با برترین متخصصین زنان و زایمان به صورت تلفنی مشاوره کنید و در صورت نیاز به مراجعه حضوری از بخش نوبت مطب دکترتو، وقت ملاقات تنظیم کنید.

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی

در زمان استفاده از این محصول باید برخی فاکتورها مانند نکات قبل از گذاشتن کاپ، بعد از گذاشتن کاپ قاعد‌گی، نحوه گذاشتن و برداشت کاپ قاعدگی را در نظر داشته باشید. در ادامه این مسائل را بررسی خواهیم کرد. بلافاصله بعد از خواندن مطلب سعی کنید در گوگل به دنبال فیلم گذاشتن و برداشتن کاپ قاعدگی باشید تا در انجام این کار مرتکب اشتباهی نشوید.

مراقبت‌های قبل از گذاشتن فنجان قاعدگی

وقتی برای اولین بار از کاپ قاعد‌گی استفاده می‌کنید، ممکن است احساس ناراحتی کنید. اما “چرب کردن فنجان قاعدگی می‌تواند به آسان کردن این فرآیند کمک کند. قبل از گذاشتن کاپ، لبه آن را با آب یا یک روان‌کننده (لوبریکانت) مبتنی بر آب خیس کنید. با این کار قرار دادن فنجان‌قاعدگی خیس بسیار راحت‌تر خواهد بود.

نحوه جایگذاری کاپ قاعدگی - کاپ قاعدگی

چگونه کاپ قاعدگی را در جایش قرار دهیم

اگر قرار دادن تامپون در واژن را بلد باشید، قرار دادن کاپ قاعد‌گی نسبتا آسان است. برای استفاده از فنجان فقط این مراحل را دنبال کنید:

  • دست‌های خود را کاملا بشویید.
  • روی لبه فنجان آب یا ژل لوبریکانت بمالید.
  • کاپ قاعدگی را محکم از وسط تا کنید و آن را در یک دست بگیرید و همچنین لبه آن رو به بالا باشد.
  • کاپ را لبه بالا، وارد واژن خود کنید، مانند یک تامپون بدون اپلیکاتور. باید در چند سانتی‌متری زیر دهانه رحم شما قرار گیرد.
  • هنگامی که فنجان در واژن شما قرار گرفت، آن را بچرخانید. با این کار کاپ قاعد‌گی در واژن شما باز می‌شود و مانند یک قیف جلوی نشتی خون پریودی را می‌گیرد.

اگر کاپ قاعدگی را به درستی وارد کرده باشید، نباید آن را احساس کنید. همچنین باید بتوانید بدون افتادن فنجان حرکت کنید، بپرید، بنشینید، بایستید و سایر فعالیت های روزمره را انجام دهید. اگر در گذاشتن کاپ قاعدگی مشکل دارید، با پزشک زنان خود مشورت کنید.

چه زمانی باید فنجان قاعدگی را در بیاوریم؟

بسته به اینکه مقدار خونریزی‌تان زیاد است یا خیر، می‌توانید ۶ تا ۱۲ ساعت از کاپ قاعد‌گی استفاده کنید. این بدان معناست که می‌توانید از فنجان در طول شب استفاده کنید.

همیشه باید کاپ قاعدگی خود را نهایتا هر ۱۲ ساعت تخلیه کنید. اگر قبل از آن پر شد، برای جلوگیری از نشتی باید آن را زودتر از موعد تخلیه کنید.

چگونه کاپ قاعدگی خود را بیرون بیاوریم؟

برای بیرون آوردن کاپ قاعد‌گی، کافی است این مراحل را دنبال کنید:

  • دست‌های خود را کاملا بشویید.
  • انگشت اشاره و شست خود را داخل واژن قرار دهید. ساقه فنجان را به آرامی بکشید تا بتوانید به پایه برسید.
  • پایه را فشار دهید تا مهر و موم آزاد شود و به سمت پایین بکشید تا کاپ جدا شود.
  • پس از بیرون آمدن، کاپ را در توالت خالی کنید.

مراقبت‌های بعد از بیرون آوردن فنجان قاعدگی

کاپ‌های قاعدگی غیر‌یک‌بار‌مصرف باید قبل از قرار‌دادن مجدد در واژن شسته و تمیز شوند. فنجان شما باید حداقل دو بار در روز خالی شود.

کاپ‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد بادوام هستند و با مراقبت مناسب می‌توانند از ۶ ماه تا ۱۰ سال دوام بیاورند. کاپ‌های یکبار مصرف را پس از برداشتن دور بیندازید.

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی

همانطور که گفتیم هر محصول بهداشتی مناسب پریودی مزایا و معایبی دارند. مزایای استفاده از فنجان قاعدگی از دیدگاه مصرف کنندگان به شرح زیر است:

دوستدار محیط‌زیست و مقرون‌به‌صرفه است

کاپ قاعدگیِ چندبار‌مصرف را می‌توانید تا ۱۰ سال استفاده کنید. این یعنی تولید زباله و هزینۀ کمتر. البته این درمورد کاپ‌های قاعدگی یک‌بارمصرف صدق نمی‌کند.

می‌توانید آن را تا ۱۲ ساعت نگه دارید

تامپون را باید پس از ۴ تا ۸ ساعت تعویض کنید، اما کاپ‌ها می‌توانند مدت بیشتری در بدن شما بمانند. به همین دلیل، برای استفاده در طول شب مناسب‌اند. وقتی آن را به‌درستی در واژن جاگذاری کردید، دیگر به استفاده از نوار بهداشتی یا پد روزانه نیازی ندارید.

گنجایش زیادی دارد

هر کاپ قاعدگی می‌تواند حدود ۳۰ میلی‌لیتر مایع را در خود نگه دارد که تقریبا دو برابر مقداری است که تامپون یا نوار بهداشتیِ فوق‌جذاب می‌تواند جذب کند. این برای روزهایی که خون‌ریزی شدید دارید به شما اطمینان خاطر می‌دهد.

کاپ قاعدگی چیست - کاپ قاعدگی

بو را کمتر می‌کند

خون قاعدگی وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرد بوی بدی تولید می‌کند؛ اما این کاپ‌ها در مقابل هوا نفوذناپذیرند و در نتیجه بوی بد تولید نمی‌کنند.

ایمن‌تر است

استفاده از تامپون ممکن است باعث نوعی عفونت به‌نام سندروم شوک سمی بشود؛ اما چون کاپ قاعدگی خون را جمع می‌کند و آن را جذب نمی‌کند، احتمال این نوع عفونت وجود ندارد.

سالم‌تر است

در کاپ‌های قاعدگی از مواد شیمیایی که در تامپون و نوار بهداشتی استفاده می‌شود (مانند سفید‌کننده و دیوکسین) استفاده نمی‌شود. طبق نظر سازمان جهانی بهداشت، بعضی از دیوکسین‌ها ممکن است سرطان‌زا باشند؛ پس استفاده از فنجان قاعدگی سالم‌تر از تامپون و نوار بهداشتی است. همچنین چون کاپ قاعدگی واژن را خشک نمی‌کند، از خشکی واژن و بسیاری از عفونت‌ها ازجمله عفونت قارچی نیز جلوگیری می‌کند.

معایب استفاده از کاپ قاعدگی

کاپ‌های قاعدگی ممکن است گزینه‌ای مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست باشند، اما هنوز باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

گاهی یافتن کاپی به‌اندازه مناسب سخت است

کاپ‌ها اندازه‌های مختلفی دارند. یافتن اندازه مناسب گاهی چالش‌برانگیز است؛ به‌خصوص اگر خمیدگی رحم داشته باشید یا دهانه رحمتان پایین باشد. شاید نیاز باشد چند اندازه مختلف را امتحان کنید و همین ممکن است باعث شود خون‌ریزی‌تان گاهی به بیرون نشت کند.

ممکن است بیرون‌آوردن آن سخت باشد

حتی اگر واردکردن کاپ به داخل واژن برایتان آسان باشد، بیرون‌آوردن آن کمی سخت است. باید در حالت نشسته قرار بگیرید و برای خارج‌کردن آن باید با استفاده از ماهیچه‌های دیافراگم لگنتان کاپ را به پایین فشار دهید تا دستتان به دنبالۀ آن برسد.

اگر این کار را در مکانی عمومی انجام می‌دهید، باید کاپ را در دستشویی عمومی بشویید که ممکن است خیلی تمیز نباشد. در چنین مواقعی می‌توانید بطری آبی از خانه با خود ببرید و آن را روی کاپ بریزید و بعد با دستمال‌توالت خشک کنید.

ممکن است با آی. یو. دی تداخل پیدا کند

بعضی از تولید‌کنندگان کاپ‌های قاعدگی توصیه می‌کنند که در صورت داشتن آی. یو. دی از کاپ قاعدگی استفاده نکنید، زیرا این احتمال وجود دارد که نخِ آن را بکشد یا آن را جابه‌جا کند.

البته پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، این موضوع را تأیید نکرد. با ‌این حال، بهتر است شما احتیاط کنید و از کاپ قاعدگی به‌همراه آی. یو.‌ دی استفاده نکنید یا اینکه حتما در این مورد با پزشکتان مشورت کنید.

ممکن است به مواد آن حساسیت داشته باشید

بیشتر کاپ‌های قاعدگی از مواد بدون‌ لاتکس ساخته می‌شوند و این یعنی خیلی از افرادی که به لاتکس آلرژی دارند می‌توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند؛ اما شاید بعضی از افراد به لاستیک یا سیلیکون که کاپ‌ها از آنها ساخته می‌شوند حساسیت داشته باشند.

ممکن است باعث خارش واژن شود

کاپ قاعدگی ممکن است واژن شما را تحریک کند و باعث خارش واژن شود، به‌خصوص اگر خوب آن را تمیز نکنید. در ضمن، اگر آن را به‌درستی جا نیندازید، ممکن است باعث ایجاد ناراحتی و درد شود.

ممکن است باعث عفونت شود

با اینکه در قسمت مزایا به این نکته اشاره کردیم که کاپ قاعدگی در مقایسه با تامپون احتمال عفونت واژن را کاهش می‌دهد، ولی اگر خوب شسته و تمیز نشود، ممکن است باعث آلودگی و عفونت شود.

تمیز کردن کاپ قاعدگی - کاپ قاعدگی

موارد منع استفاده از کاپ قاعدگی

  • به عفونت واژن مبتلا هستید.
  • به سیلیکون یا پلاستیک حساسیت دارید.
  • از IUD استفاده می‌کنید.
  • اخیرا جراحی زنان، زایمان یا سقط داشته اید.
  • سابقه ی ابتلا به سندرم شوک سمی را داشته اید.
  • در صورتی که مفهوم بکارت برایتان اهمیت دارد، استفاده از کاپ قاعدگی توصیه نمی‌شود.

آموزش تمیز کردن کاپ قاعدگی

تمیز نگه داشتن فنجان قاعدگی ضروری است. هر بار که فردی آن را برمیدارد، فورا کاپ را با آب و صابون بشویید. همچنین ایده خوبی است که کاپ را بین هر سیکل قاعدگی به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب بجوشانید. البته باید حواستان باشد که کاپ به ظرف نچسبد یا نسوزد. این احتیاط در مورد برندهای خاص ضروری نیست.

تخلیه و تمیز کردن کامل فنجان در سرویس بهداشتی عمومی ممکن است دشوار باشد. در این حالت فرد می‌تواند قبل از ورود به سرویس بهداشتی دست‌های خود را بشوید، سپس کاپ را برداشته و تخلیه کند و قبل از قرار دادن مجدد آن را با یک تکه کاغذ توالت پاک کند. برخی افراد از همیشه یک بطری کوچک آب برای شستشوی کاپ قاعد‌گی خود در سرویس بهداشتی، به همراه خود دارند. اگر مجبور به تخلیه کاپ در سرویس بهداشتی شدید، حتما آن را در اولین فرصت به خوبی تمیز کنید.

چطور بدانم که فنجان پر شده است؟

تشخیص اینکه چقدر فنجان پر شده است احتمالا به کمی ذهن ریاضی و شناخت شدت خونریزی تان بستگی دارد. ضمن اینکه میتوانید یک فنجان را تا 12 ساعت بپوشید، در روزهای خونریزی سنگین لازم است با فاصله کمتری آن را تخلیه کنید.

معرفی بهترین برندهای کاپ قاعدگی

اگر شما هم به دنبال خرید کاپ قاعدگی باشید، احتمالا این بخش نیز مورد علاقه شما خواهد بود. بهترین برندهای کاپ قاعد‌گی و قیمت کاپ قاعدگی به شرح زیر هستند:

  • دیواکاپ‌. این محصول معمولا از سیلیکون شفاف ساخته می‌شود.
  • کاپ قاعدگی لونت. این محصول بسیار انعطاف پذیر است و فاقد مواد شیمیایی است.
  • کاپ قاعدگی لیلی اینتیما. این محصول برای افرادی که دهانه رحم نسبتا بالایی دارند مناسب است.
  • فنجان قاعدگی فلکس. این محصول ساقه نسبتا بلندتری دارند و برای مبتدیان مناسب است.
  • کاپ قاعدگی سالت. این محصول از سیلیکون بسیار نرم ساخته شده است و برای افرادی که مثانه حساسی دارند بسیار مناسب است.

هنگام خرید فنجان قاعدگی به چه چیزهایی توجه کنیم؟

  • کاپ از جنس سیلیکون پزشکی باشد.
  • سایزبندی های متفاوت داشته باشد.
  • شرکت فروشنده، پشتیبانی قوی داشته باشد.
  • شرکت فروشنده مجوز قانونی داشته باشد.
  • برند موردنظر در سطح جهان مطرح باشد.
  • قیمت معقول داشته باشد.

اندازه ی کاپ قاعدگی - کاپ قاعدگی

 مقایسه کاپ قاعدگی با نوار بهداشتی و تامپون

برای انتخاب بین این سه محصول بهداشتی کنترل قاعدگی، باید مزایا و معایب هر یک را به خوبی بشناسید. در ادامه مزایا و معایب کاپ قاعدگی، نوار بهداشتی و تامپون را به طور خلاصه بررسی خواهیم کرد.

مزایای نوار بهداشتی

نوارهای بهداشتی برای افرادی که به تازگی اولین پریودهای خود را تجربه می‌کند، یک گزینه عالی است. سایر مزایا:

  • پدها گزینه‌های زیادی برای تطبیق با تغییرات در جریان و فعالیت‌های شما دارند.
  • نوارهای بهداشتی تقریبا هیچ خطری در رابطه با ابتلا به سندروم شوک سمی ندارند.
  • می‌توانید از آن‌ها در طول شب استفاده کنید.
  • نیاز به وارد کردن چیزی در واژن ندارید.

معایب نوار بهداشتی

  • حتی نازک‌ترین نوارهای بهداشتی از روی برخی لباس‌ها قابل مشاهده هستند. البته شرمی در رابطه با این موضوع وجود ندارد، اما برخی افراد با این مسئله احساس راحتی ندارند.
  • با نوارهای بهداشتی نمی‌توان به استخر یا درون آب رفت
  • وقتی در حال حرکت هستید می‌توانند از جای خود جابجا شوند و در مرکز چروک شوند.
  • قابل استفاده با لباس‌های زیر تنگ نیستند.

مزایا استفاده از تامپون

  • تامپون اندازه بسیار کوچکی دارند و حمل آن‌ها بسیار ساده‌تر از کاپ قاعدگی و نوار بهداشتی است.
  • با تامپون می‌توان به استخر یا درون آب رفت.
  • از روی لباس قابل مشاهده نیستند.
  • وقتی به درستی در جای خود قرار می‌گیرند، دیگر آن‌ها را احساس نخواهید کرد.

معایب استفاده از تامپون

  • اصلی‌ترین عیب تامپون، افزایش احتمال ابتلا به سندروم شوک سمی است.( در سوالات متداول این بیماری را بررسی خواهیم کرد.)
  • قرار دادن تامپون می‌تواند ناراحت کننده باشد، به خصوص زمانی که از یک برند جدید استفاده می‌کنید.
  • پیدا کردن سایز مناسب برای مقدار خونریزی پریودی شما نیاز به آزمون و خطا دارد.
  • تامپون‌ها خطرات زیست محیطی فراوانی دارند، به طوری که هر ساله میلیون‌ها تامپون وارد طبیعت می‌شود.
  • برخی از تامپون‌ها واژن را تحریک می‌کنند و باعث خارش و خشکی واژن می‌شوند.

مزایا و معایب کاپ قاعدگی نسبت به نوار بهداشتی و تامپون

در بخش‌های قبلی این مورد را به طور مفصل بررسی کردیم، اما برای مقایسه بین این سه محصول نگاهی مختصر به مزایا و معایب فنجان قاعدگی در این بخش خواهیم داشت.

مزایا

  • آنها را می‌توان تا ۱۲ ساعت در یک زمان پوشید.
  • می‌توان کاپ‌های قاعدگی را در رنگ‌ها، اندازه‌ها و سبک‌های مختلف خریداری کنید.
  • می توانید آنها را در حین رابطه جنسی بپوشید.
  • شما می‌توانید آنها را با هر لباسی بپوشید.
  • با کاپ قاعدگی می‌توان به استخر رفت.
  • فنجان قاعدگی PH واژن را مختل نمی‌کند.
  • وقتی به درستی وارد واژن می‌شوند، نمی‌توانید آنها را احساس کنید.
  • آنها به طور کلی منجر به بوی کمتر پریود می‌شوند.

معایب

  • تخلیه کاپ قاعدگی سخت است و ممکن است باعث ریختن خون قاعدگی به بیرون شود.
  • اگر فیبروم رحم داشته باشید، نمی‌توانید از کاپ قاعد‌گی استفاده کنید.
  • نیاز به استریلیزاسیون مداوم دارند.
  • افراد حساس به لاتکس نمی‌توانند از این محصول استفاده کنند.

سوالات متداول در مورد کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی، تامپون یا نوار بهداشتی، کدام یک برای استفاده بهتر است؟

در نهایت به سراغ جواب این سوال می‌رویم. در مورد محصولات بهداشتی مراقبت از قاعدگی هیچ انتخاب بهتری وجود ندارد. مزایا و معایب هر یک، آن‌ها را مناسب برای استفاده افراد متفاوت می‌کند. به این معنی که ممکن است کاپ قاعدگی برای یک فرد مناسب باشد، اما برای فردی دیگر آزاردهنده. از این رو انتخاب این محصولات کامل سلیقه‌ای است. ناگفته نماند یک متخصص زنان مجرب نیز می‌تواند شما را تا حد زیادی در پیدا کردن محصول مناسب راهنمایی کند.

استفاده از کاپ قاعدگی در دختران باکره ممکن است؟

پرده بکارت یکی از بخش‌های دستگاه تناسلی زنان است که اهمیت ویژه‌ای در نشان دادن باکرگی دارد (به خصوص در کشور ایران). همانطور که در طول مقاله اشاره کردیم، کاپ قاعدگی برای افراد بالای ۳۰ سال که بارداری را تجربه کرده‌اند مناسب‌تر است. این پیشنهاد به این دلیل است که کاپ قاعدگی فضای بیشتری نسبت به تامپون در واژن می‌گیرد و ممکن است باعث آسیب به پرده بکارت شما شود.

قیمت کاپ قاعدگی - کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی باعث عفونت واژن می‌شود؟

عفونت واژن یکی از مشکلات زنان است که سالانه تعداد زیادی زن را درگیر خود می‌کند. اگر باکتری در واژن نامتعادل شود ، عفونت‌های قارچی و واژینوز باکتریایی ممکن است ایجاد شوند .عفونت از عوارض نادر استفاده از کاپ قاعدگی است. اگر عفونتی رخ دهد، به احتمال زیاد از انتقال باکتری روی دست به فنجان است تا از خود کاپ قاعدگی.

کاپ قاعدگی بهترین گزینه برای خونریزی شدید پریودی است؟

خونریزی شدید پریودی یا منوراژی اختلالی است که کارهای روزمره معمولی را در زمان پریودی بسیار سخت می‌کند. کاپ قاعدگی می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به این اختلال باشد، چرا که ظرفیت بیشتری برای جمع آوری خون، نسبت به سایر محصولات دارد. البته در نظر داشته باشید ممکن است نیاز باشد شما فنجان را بیشتر از حد معمول تخلیه کنید.

کاپ قاعدگی یک بار مصرف چیست؟

دیسک قاعدگی که با عنوان کاپ قاعدگی یک بار مصرف نیز شناخته می‌شود، یک محصول جایگزین برای کاپ قاعدگی است که در پایه دهانه رحم قرار می‌گیرد و خون پریودی را جمع می‌کند. دیسک قاعدگی به دلیل تخت بودنشان برای برقراری رابطه جنسی در زمان پریودی مناسب هستند. این محصول به دلیل پلاستیک داخلی‌شان قابل استفاده برای بیش از یک بار نیستند.

کاپ قاعدگی باعث بیماری‌های رحم می‌شود؟

عفونت‌های قارچی و باکتریایی شایع‌ترین بیماری های رحم هستند. کاپ قاعدگی ممکن است باعث این بیماری‌ها شود. اما نمی‌تواند باعث دیگرهای رحم مانند فیبروم شود.

آیا کاپ‌های قاعدگی می‌توانند باعث عفونت ادراری شوند؟

عفونت ادراری به معنی عفونت در هر یک از قسمت‌های دستگاه ادراری است و می‌تواند کلیه‌ها، مجاری ادراری و یا مثانه را درگیر کند. کاپ‌های قاعدگی خود باعث عفونت ادراری نمی‌شوند. با این حال، ممکن است هنگام قرار دادن فنجان قاعدگی، باکتری‌هایی که باعث عفونت ادراری می‌شوند، روی انگشتان شما وجود داشته باشد که ممکن است منجر به عفونت ادراری شود. همیشه قبل از گذاشتن کاپ، دست‌های خود را کاملا بشویید!

آیا قرار دادن کاپ قاعدگی درد دارد؟

اگر کاپ را به درستی وارد واژن خود کنید، نباید دردی را احساس کنید.

آیا فنجان قاعدگی در واژن شما گیر می‌کند یا گم می‌شود؟

واژن یک تونل بی‌انتها نیست و به طور متوسط ۱۰ تا ۱۶ سانتی‌متر طول دارد. بنابراین اگر در برداشتن فنجان مشکل دارید، نترسید. کاپ قاعدگی نمی‌تواند در واژن گم شود یا وارد رحم شود.

چه مدت می‌توان کاپ قاعدگی را در واژن نگه داشت؟

بسته به شدت پریودی، می‌توانید بین ۶ تا ۱۲ ساعت کاپ را در واژن خود نگه دارید.

عفونت واژن - کاپ قاعدگی

آیا کاپ قاعدگی نشت می‌کند؟

معمولا فنجان‌های قاعدگی فقط در صورتی نشتی می‌کنند که به درستی در جای خود قرار نگرفته باشند. برای مثال، کاملا در زیر دهانه رحم قرار نگرفته باشند یا اینکه کج باشند.

سندروم شوک سمی چیست و آیا کاپ قاعدگی می‌تواند باعث آن شود؟

سندروم شوک سمی یک عفونت باکتریایی جدی است که می‌تواند زندگی را به شدت تهدید کند. این بیماری معمولا بر اثر تامپون به وجود می‌آید. احتمال ابتلا به این بیماری با کاپ قاعدگی بسیار پایین است.

با وجود کاپ قاعدگی می‌توان ادرار کرد؟

بله؛ کاپ داخل واژن شما قرار می‌گیرد و خروجی ادرار را نمی‌پوشاند پس اگر از فنجان قاعدگی استفاده می‌کنید مشکلی در زمان ادرار کردن نخواهید داشت.

با وجود کاپ قاعدگی می‌توان رابطه جنسی داشت؟

از آنجایی که کاپ داخل واژن قرار می‌گیرد، به نظر میرسد که با وجود آن نمی‌توان برای رابطه جنسی در پریودی اقدام کرد. در واقع اگر از کاپ غیر یک بار مصرف استفاده کنید، برای این کار ابتدا باید کاپ را در بیاورید، اما اگر از کاپ یک بار مصرف استفاده می‌کنید، می‌توانید در این دوران بدون نشتی رابطه جنسی داشته باشید.

علت کدر شدن کاپ قاعدگی چیست؟

پس از چند بار استفاده ممکن است متوجه شوید کاپ شما کدر شده و شفافیت روز اول را از دست داده است. دلیل این امر خاصیت بالای رنگدهی هموگلوبین های خون می باشد.

پس این فرایند کاملا طبیعی است و در سلامت کاپ قاعدگی مشکلی ایجاد نمی کند. بهترین راه برای جلوگیری از کدر شدن کاپ، شستن آن با آب سرد پس از هر بار تخلیه محتویات است. اما با این وجود هم ممکن است بعد از چند ماه این وسیله یهداشتی تغییر رنگ دهد.

فنجان قاعدگی و محیط زیست؟

اگر از طرفداران محیط زیست هستید و دغدغه حفظ و نگهداری آن را دارید استفاده از فنجان قاعدگی یک گزینه جذاب برای شماست. هر زن با جایگزینی نوار بهداشتی و تامپون و استفاده از کاپ می تواند از ورود تقریباً 16000 عدد تامپون، نوار بهداشتی و زباله های مربوط به آنها به محیط زیست جلوگیری کند که این زباله ها بین 500 تا 800 سال طول می کشد تا به طور کامل تجزیه شوند.

بیشتر نوارهای بهداشتی از درصد بالایی پلاستیک ساخته می شوند و در فرایند تولید این محصولات از سفید کننده ها و مواد شیمیایی سمی استفاده می شود، در حالی که سیلیکون ماده ای بسیار سبزتر است که بعد از دور ریز کم کم به حالت اولیه خود یعنی سیلیس برمی گردد.

 با کاپ قاعدگی می‌توانیم شنا کنیم؟

چون کاپ کاملاً در واژن قرار می‌گیرد، بنابراین واژن را مهروموم می‌کند و اجازه نشت خون به بیرون را نمی‌دهد. بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت هنگام رفتن به استخر از این محصول استفاده کنید. البته بهتر این است که پیش از ورود به استخر کاپ را تخلیه کنید، شستشو دهید و سپس مجدداً استفاده نمایید.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

تنها راه برای دانستن اینکه آیا یک کاپ قاعدگی برای شما مفید است یا خیر این است که آن را بخرید و امتحان کنید. این محصول در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود، بنابراین گاهی اوقات، اگر اولین مورد مناسب شما نیست، اندازه بعدی ممکن است این کار را انجام دهد.

شما می‌توانید کاپ‌های قاعدگی را در داروخانه‌ها پیدا کنید یا آنها را به صورت آنلاین خریداری کنید. اما انجام یک تحقیق کوچک هرگز ضرری ندارد. بنابراین گزینه‌های موجود را مقایسه کنید و بررسی‌ها را بخوانید تا ببینید زنان دیگر چه می گویند. ناگفته نماند، یک متخصص زنان مجرب می‌تواند در پیدا کردن کاپ قاعدگی مناسب به شما کمک شایانی کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید