پاک کردن چسب قطره ای 123 از روی پوست دست بسیار کار سخت و خطرناکی است.ما در این مطلب از پارس مگ چند ترفند راحت و عالی برای پاک کردن چسب قطره ای از روی پوست دست به شما آموزش میدهیم.

پاک کردن چسب قطره ای - دست

شناختن انواع حلال چسب قطره‌ای به‌اندازه شناخت قوی‌ترین چسب‌های قطره‌ای برای کاربرد مورد نظر شما اهمیت بسیار دارد. برای همه ما حداقل یک‌بار این مشکل وجود داشته است که بخواهیم قطره‌های چسب را از روی لباس یا سطوح دیگر تمیز کنیم.

اما باید در نظر داشت که تمیزکردن لکه‌های این مایع قوی از روی سطوح کار مشکل و طاقت‌فرسایی خواهد بود؛ چرا که نیازمند تجربه است تا به سطح مورد نظر، آسیب وارد نشود. در این مقاله ما ساده‌ترین روش پاک‌سازی چسب را به شما آموزش خواهیم داد تا به‌سرعت این مشکل به نظر آسان اما مهم را رفع نمایید.

چسب قطره‌ای از کارآمد‌ترين انواع چسب در مصارف خانگی است، زیرا دوام بسیار بالایی دارد و استفاده از آن به‌سادگی انجام می‌پذیرد. چسب‌هایی مانند 123 یا چسب‌های دوقلو و دیگر چسب‌های مانند این‌ها به‌صورت کلی به نام چسب‌های قطره‌ای شناخته می‌شوند. این چسب‌ها بسیار مقاوم هستند و از این رو با استفاده از آنها بر روی سطوح مختلف، اغلب در کمترین زمان ممکن خشک می‌گردند.

بعضی اوقات این خصوصیت چسب‌های قطره‌ای باعث دردسر می‌شود؛ مانند زمانی که اشتباهاً در تماس با سطح پوست قرار می‌گیرند یا هنگامی که روی وسایل و تجهیزات چوبی، پلاستیکی یا لباستان می‌چکند.

پاک‌سازی این لکه‌ها راهکار مناسب خودش را دارد تا آسیبی به سطح وارد نشود. برای پاکسازی چسب قطره‌ای می‌توانید از محلول‌های مختلفی استفاده نمایید. توجه داشته باشید که تمام محلول‌ها برای این کار مناسب نیستند و ممکن است آسیبی جدی به وسیله یا لباس شما وارد کند که دیگر قادر به استفاده از نباشید.

همچنین در پارس مگ بخوانید : پاک کردن لکه روغن از لباس با چند روش خانگی

پاک کردن چسب قطره ای - پارچه سفید

فهرست محتوا نمایش

روش های پاک کردن چسب قطره ای از دست

شستشو با آب گرم و صابون

آسان‌ترین روش پاک کردن چسب قطره ای شستشوی دست با آب گرم و صابون است. اما اگر پاک نشد، می‌توانید روش دیگری را استفاده کنید.

  1. یک لیوان آب گرم و یک استکان آبلیمو را ترکیب کنید.
  2. سپس مقداری صابون به این ترکیب اضافه کنید.
  3. دست خود را به مدت ۱ دقیقه در محلول نگه دارید.
  4. بعد از خارج کردن دست خود از محلول، مجدداً آن را با آب گرم و صابون بشویید.

پاک کردن چسب قطره ای - شستن دست

استفاده از آب و نمک

گرانول‌های نمک خاصیت پاک کنندگی چسب خشک شده روی دست را دارند. برای اینکه چسب قطره ای روی پوست را به آسانی پاک کنید باید:

  1. ابتدا مقداری نمک روی چسب بریزید.
  2. سپس کمی آب گرم به آن اضافه کنید.
  3. خمیر آب و نمک را روی چسب به مدت ۱ دقیقه بمالید.
  4. دست خود را مجدداً با آب گرم بشویید.
  5. سعی کنید هنگام شستن دست خود با آب گرم، چسب را از پوست جدا کنید.

پاک کردن چسب قطره ای - نمک

استفاده از وازلین

وازلین مادۀ دیگری است که می‌توانید برای پاک کردن چسب روی دست استفاده کنید. به همین منظور ابتدا دست خود را با آب و صابون به طور کامل بشویید. سپس روی چسب خشک شده وازلین بزنید. بهتر است ابتدا یک دقیقه برای نرم و پاک کردن چسب روی دست تلاش کنید. اگر پاک نشد، باز هم پوست را آغشته به وازلین کرده و برای پاک کردن آن تلاش کنید.

استفاده از خمیردندان

خمیردندان یکی از حلال‌های چسب قطره ای روی پوست به حساب می‌آید. مواد سایندۀ خمیردندان باعث پاک کردن چسب قطره ای می‌شوند. بنابراین مقداری از این حلال را روی چسب خشک شده بریزید. سپس با کمک اسفنج، مسواک یا پارچه به پاک کردن آن اقدام کنید.

حلال طبیعی چسب قطره ای

علاوه بر مواد بالا می‌توانید از آبلیمو، روغن زیتون و کره نیز برای پاک کردن چسب روی دست استفاده کنید. کافی است مقداری از حلال طبیعی را روی چسب خشک شده بریزید و با دستمال یا مسواک روی آن بکشید تا از پوست جدا شود.
الکل، مایع لباسشویی، تینر و اجسام سختی مانند سنگ پا نیز برای پاک کردن چسب قطره ای از پوست دست استفاده می شوند. 

پاک کردن چسب قطره ای - شیشه

استفاده از آبلیمو

این بار آب گرم را با آب لیمو جایگزین کنید.اسید موجود در آب لیمو به کنده شدن چسب باقی مانده کمک می کند.

استفاده از الکل

الکل را روی چسب بریزید و ماساژ دهید، تا پاک شود.سپس آن قسمت را با آب گرم بشویید، همچنین می توانید برای نرم کردن چسب، اول از محلول آب گرم و صابون استفاده کنید..یک توپ پنبه را به الکل آغشته کنید و برای یک دقیقه روی چسب خشک شده بگذارید. پنبه را روی چسب آنقدر بمالید تا پاک شود. اگر لازم بود ،آن را بیشتر به الکل آغشته کنید. زمانی که چسب کاملا پاک شد ، پوست را با آب بشویید و کمی مرطوب کننده غلیظ بزنید

پاک کردن چسب قطره ای - کف

استفاده از روغن زیتون

همچنین می توانید چسب را به وسیله ی ترکیب روغن زیتون و نمک از روی پوست پاک کنید.روغن زیتون کمک میکند آن قسمت از پوست، چرب و لیز شود و پاک کردن چسب راحت تر بشود.

استون

نقطه ضعف چسب قوی، استون است. استفاده ی استون به طور مستقیم در قسمتی که چسبی است به سرعت پیوند بین چسب و پوست شما را حل می کند. سپس کندن چسب خشک را آسان می کند. در حالی که شما می توانید استون خالص را آنلاین خریداری کنید، می توانید برای پاک کردن چسب از پوست از پاک کننده ناخن بر پایه استون نیز استفاده کنید.

نکته:استون می تواند پوست شما را خشک کند پس هنگامی که از چسب خلاص می شوید حتما از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

قسمتی از پوست که چسب به آن چسبیده را به استون آغشته کنید و چسب را بکنید.

مایع پاک کننده ناخن بر پایه استون را داخل یک کاسه کوچک بریزید، پوست را پنج دقیقه برای پاک کردن چسب در آن خیس کنید.

سعی کنید با انگشتان چسب را پاک کنید.

اگر چسب کنده نشد، چند دقیقه دیگر باید در استون بماند.

هنگامی که چسب به اندازه کافی شل شد، آن را از پوستتان بکنید.

پوست خود را به طور کامل با صابون و آب گرم بشورید.

برای جلوگیری از خشک شدن پوست از یک مرطوب کننده غلیظ استفاده کنید.

پاک کردن چسب قطره ای - دست

پاک کردن چسب از روی پوست با استفاده از کره

کمی کره به روی چسب بزنید و پوست خود را کاملا به کره آغشته کنید تا چسب از روی پوست جدا شود. از روغن زیتون نیز می توانید به جای کره استفاده کنید.این روش برای پوست های حساس مناسب است.

روش پاک کردن چسب قطره‌ای از روی لباس 

اصولا برای پاک کردن چسب قطره‌ای از روی پارچه یا لباس باید دو روش را امتحان کنید. روش اول استفاده از بخار خواهد بود. اتو بخار را آماده کنید و روی محل لکه پارچه قرار دهید، و سپس با استفاده از اتو بخار به محل مورد نظر بخار بدهید؛ که در این صورت چسب خشک شده با حرارت باز می‌شود و سپس به پارچه مقابل می‌چسبد و لکه از بین می‌رود.

بهتر است در اسرع وقت اقدام به پاک کردن لکه کنید تا لکه چسب قطره‌ای کاملا پاک شود. دومین روش پاک کردن چسب قطره‌ای از روی لباس این است که از سرکه استفاده کنید. بایستی پارچه‌ای را به سرکه آغشته کنید و سپس روی لکه چسب بکشید. در این صورت چسب قطره‌ای نرم می‌شود و از لباس جدا می‌شود.

پاک کردن چسب قطره ای با یخ از روی لباس

برای استفاده از این روش در ابتدا قسمتی که لکه چسب بر روی آن وجود دارد را با آب سرد خیس نماید؛ سپس چند تکه یخ کوچک بر روی پارچه بگذارید. با این کار شما به چسب شوک وارد نموده‌اید و این کار باعث انقباض مولکول چسب می‌شود که در نهایت چسب از روی لباس جدا خواهد ‌شد.

درصورتی‌که زمان کافی ندارید و نمی‌توانید منتظر بمانید، یک کاسه کوچک را پر از آب سرد کنید و تکه‌های یخ را به آن اضافه کنید تا به طور کامل آب سرد شود. منطقه لک‌دار را برای چند ثانیه در آن فرو کنید، سپس آن را بیرون بکشید. این کار باعث پاکسازی کامل چسب نمی‌شود و کمی لکه چسب بر روی لباستان باقی می‌ماند.

پاک کردن چسب قطره ای - یخ

پاک کردن چسب قطره ای روی فرش

استون بهترین حلال چسب قطره ای خشک شده روی فرش است. اما الیاف و رنگ فرش عموماً نسبت به این ماده حساس هستند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از ریختن استون روی فرش خودداری کنید. بهتر است پارچه ای را به استون آغشته کرده و روی چسب قطره ای بکشید تا از فرش جدا شود. دقت کنید که استون به نواحی سالم فرش نفوذ نکند. بعد از پاک کردن چسب قطره ای روی فرش، با پارچۀ تمیز دیگر استون روی فرش را تمیز کنید.

پاک کردن چسب قطره ای - فرش

پاک کردن چسب قطره ای روی پارچه

برای پاک کردن چسب قطره ای از روی پارچه می‌توانید از استون و آب گرم استفاده کنید. اما اگر موفق نشدید، می‌توانید شستشوی پارچه را به خشکشویی بسپارید. این مراکز با استفاده از مواد شوینده مشخصی چسب قطره ای را به‌راحتی پاک می‌کنند.

استفاده از آب گرم

برای پاک کردن چسب قطره ای روی پارچه ۳۰ میلی لیتر مایع لباسشویی را در آب گرم مخلوط کنید. سپس پارچه را در این محلول با دست بشویید. با این وجود دقت داشته باشید که هرچه بافت پارچه ظریف‌تر باشد باید آن را با ملایمت بیشتری بشویید.

شستشوی پارچه با استون

برای پاک کردن چسب قطره ای روی پارچه با استون، ابتدا پارچه را بشویید. سپس مسواک یا برس آغشته به استون را به‌آرامی روی پارچه بکشید. بعد از پاک شدن چسب، با لبۀ قاشق یا کفگیر آثار چسب را از بین ببرید.
هنگام شستشوی پارچه با استون توجه کنید که پارچه‌هایی که ترکیب استانی دارند نباید با استون شسته شوند. در ضمن بهتر است استون را روی کمی از پارچه بریزید. اگر پارچه آسیب ندید چسب قطره ای را با استون پاک کنید.

پاک کردن چسب قطره ای - لباس

پاک کردن چسب قطره ای از روی فلزات

پاک کردن چسب یک دو سه از روی فولاد، آلومینیوم و یا دیگر فلزات رایج نیازمند دقت است. در اینجا چند نکته ساده برای پاک کردن چسب از روی فلزات آورده شده است. همیشه با تمیز کردن هر گونه کثیفی و یا باقیمانده از منطقه با آب و یک پارچه شروع کنید. همه تکنیک ها روی سطوح تمیز بهتر کار می کنند.

یک پارچه تمیز و یا پنبه را در استون خالص خیس کنید. اگر استون خالص در دسترس ندارید، پاک کننده لاک ناخن را امتحان کنید. پارچه یا پنبه را روی چسب تا زمانی که حل شود، فشار دهید و آن را به طور کامل پاک کنید.

ابتدا چسب را با یک پاک کننده خانگی نرم کرده و سپس سعی کنید آن را با یک چاقو یا تیغ پاک کنید. در این روش حتما مراقب خراشیدگی و ساییدگی فلزات باشید.

می توانید الکل ضعیف یا آب اکسیژنه را جایگزین استون قرار دهید. با یک پارچه کهنه و یا پنبه، چسب را حل کرده و سپس آن را پاک کنید.

همچنین می توانید مقداری روغن روی دستمال بزنید روی چسب پولیش کنید تا چسب آن کنده شود.

پاک کردن چسب قطره ای از روی فلزات رنگ شده 

پاک کردن چسب از روی فلزات رنگ شده، فرآیند مشابه ای را دنبال می کند اما نیازمند یک راه حل قوی تر است.

دوباره، با یک سطح تمیز شروع کنید. سپس، ناحیه مورد نظر را با یک روان کننده اسپری کرده و اجازه دهید خیس بخورد، سپس هر گونه چسب اضافی روی سطوح را پاک کنید.

با استفاده از یک کارت پلاستیکی، کاردک و با اعمال فشار زیاد و ضربه های آرام چسب را به طور کامل از بین ببرید. برای بعضی از سطوح مانند نماهای خارجی خودرو، شاید لازم باشد موم استفاده کنید.

پاک کردن چسب قطره ای - بدنه ماشین

پاک کردن چسب قطره ای از پلاستیک

برای پاک کردن چسب قطره ای از سطوح پلاستیکی می‌توانید از چند راهکار مختلف استفاده کنید. با استفاده از ابزاری همچون الکل، مایع ظرفشویی و جسم تیزی مانند چاقو می‌توانید چسب قطره ای را از روی سطح پلاستیکی به آسانی پاک کنید.

استفاده از چاقو

با قسمت کند چاقو، ناخن یا قاشق به آرامی چسب قطره ای را از سطح پلاستیکی جدا کنید.

استفاده از مایع ظرفشویی

  1. دستمالی را در محلول آب گرم و مایع ظرفشویی قرار دهید.
  2. آن را به خوبی بچلانید و روی چسب بگذارید و آن را با سلفون بپوشانید.
  3. بعد از چند ساعت چسب قطره ای نرم می‌شود.
  4. اکنون شما می‌توانید با پارچۀ آغشته به محلول مایع ظرفشویی و آب گرم چسب را از سطح پلاستیکی جدا کنید.

پاک کردن چسب قطره ای با استفاده از الکل

  1. ابتدا پارچۀ آغشته به الکل را روی چسب قطره ای بکشید تا چسب نرم شود.
  2. پارچۀ دیگری را به محلول آب گرم و مادۀ شوینده آغشته کنید و کامل بچلانید.
  3. اکنون پارچۀ مرطوب را روی سطح پلاستیکی بکشید تا آثار چسب قطره ای کامل از بین برود.

پاک کردن چسب قطره ای - دستمال آبی

پاک کردن سطوح شیشه ای

برای پاک کردن چسب قطره ای از روی شیشه محلول آب گرم و صابون و همچنین چاقوی تیز یا تیغ پاک کنندۀ مناسبی هستند. بهتر است ابتدا با چاقوی تیز یا تیغ به آرامی روی چسب بکشید تا بدون آسیب به شیشه، چسب جدا شود. در نهایت شیشه را تمیز کنید تا بقایای چسب بلند شود.

قرار دادن شیشه در محلول آب و صابون راهکار پیشنهادی دیگر است. در ضمن می توانید با پارچۀ آغشته به این محلول شیشه را به آب و صابون آغشته کنید. سپس سلفون روی آن کشیده و ۲ ساعت صبر کنید تا چسب نرم شود. در نهایت با قاشق یا چاقوی نه چندان تیز چسب را بلند کنید.

در صورتی که این دو راهکار موثر نبودند می‌توانید از الکل هم برای پاک کردن شیشه استفاده کنید. کافی است پارچۀ آغشته به الکل را روی شیشه بمالید تا چسب پاک شود.

پاک کردن چسب قطره ای از روی چرم 

پاک کردن چسب یک دو سه از روی چرم و یا مواد مشابه مانند کفش جیر نیاز به کمی دقت دارد.

با یک کاردک به آرامی شروع به خراشاندن چسب کنید تا چسب اضافی را بدون آسیب به چرم پاک کنید. کف صابون را با اسفنج تمیز روی چسب بزنید و با یک حوله تمیز و خشک و در صورت نیاز تکرار کنید.

اگر چسب هنوز پاک نشده است، روش استون را امتحان کنید. یک پنبه را آغشته به لاک پاکن بر پایه استون کنید و مراقب باشید که آن را لکه دار نکنید. اجازه دهید چسب را شل کند و سپس آن را با یک پارچه تمیز کنید.

پاک کردن چسب قطره ای - چسب

پاک کردن چسب قطره‌ای از روی سطوح بتنی 

چسب همه منظوره با بتن پیوند مستحکم و مقاوم در برابر آب ایجاد می کند. 

برای حذف چسب سفت شده با یک چاقو شروع کنید. آب جوش می تواند چسب را نرم کند. ابتدا آب داغ را امتحان کنید، سپس آن را بشویید. برای از بین بردن چسب های سرسخت، سعی کنید مقدار کمی آمونیاک با مواد شوینده را مخلوط کنید.

پاک کردن چسب قطره‌ای از روی سطوح مختلف

یکی دیگر از مشکلاتی که در استفاده از چسب‌های قطره‌ای به وجود می‌آید، افتادن چسب روی سطوح مختلف و خشک‌شدن آنها است. در این مواقع چسب خشک شده شکل ظاهری سطح را خراب نموده و لازم است تا آن از سطح مورد نظر پاک شود. در این بخش نحوه پاک کردن چسب از سطوح مختلف صاف و پلاستیکی را بررسی می‌کنیم.

پاک کردن چسب قطره ای - میز

پاک کردن چسب قطره‌ای از روی سطوح صاف (چوب، فلز و سنگ)

این روش‌ فقط برای پاک کردن چسب قطره‌ای روی سطوح چوبی، فلزی و سنگی کاربرد دارد. قبل از این‌ که برای پاک کردن چسب قطره‌ای از سطح مورد نظرتان از محلول‌هایی مانند استون، سرکه، اسپری، صابون و … استفاده کنید،

مقدار کمی از محلول را بر روی قسمتی از وسیله مورد نظر که قصد پاکسازی آن را دارید و در دیدرس نمی‌باشد استفاده کنید. با این کار مطمئن شوید آسیبی به سطح نخواهد رسید. علی‌الخصوص زمانی که قصد دارید از موادی که دارای خواص فرسایشی یا ساییدگی استفاده کنید.

بهترین روش برای پاکسازی چسب از روی چوب خام یا برش نخورده و بدون شکل، استفاده از سنباده است. سنباده، لایه‌ای بسیار نازک از سطح چوب که به چسب قطره‌ای آغشته است را می‌تراشد و عاری از لکه‌های چسب می‌نماید. برای پاک کردن چسب قطره‌ای بر روی جواهرات پیشنهاد می‌کنیم که سطح چسب خورده را به‌آرامی با تیغ بتراشید و سپس با پنبه آغشته به الکل صنعتی سطح مورد نظر را پاکسازی نماید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید