زمان مصرف قرص آهن با معده خالی حداقل ۳۰ دقیقه قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا روشی رایج است.با این مطلب از پارس مگ همراه باشید تا با بهترین زمان مصرف قرص آهن در روز آشنا شوید.

زمان مصرف قرص آهن - اف ای

آهن یک ماده معدنی ضروری برای زندگی به شمار می‌آید. این ماده نقش مهمی در شکل‌گیری گلبول‌های قرمز دارد که مسئول نقل و انتقال اکسیژن در بدن هستند.

ماده معدنی آهن را می‌توان از مواد غذایی دریافت کرد، اما برای بعضی افراد مانند خانم‌هایی که در سن باروری هستند و به‌خصوص چنانچه خونریزی شدید پریود دارند یا اگر رژیم غذایی متعادلی ندارند، شاید دریافت مکمل یا داروی آهن لازم باشد.

اگر بدن‌مان به میزان کافی آهن نداشته باشد، ممکن است در طول زمان به‌تدریج دچار کم خونی فقر آهن و سطح پایین گلبول‌های قرمز شویم.

فهرست محتوا نمایش

چرا باید مکمل یا داروی آهن دریافت کنیم ؟

اکثرا برای درمان فقر آهن و کم‌خونی از نوع فقر آهن از مکمل‌های آهن استفاده می‌شود. کم‌خونی می‌تواند باعث خستگی و بروز علائم دیگر شود.

اگر علائم کم‌خونی داریم، حتما با پزشک مشورت کنیم تا با آزمایش‌های لازم، میزان آهن بدن‌مان مشخص و در صورت لزوم، برای‌مان مکمل آهن یا داروی آهن تجویز شود.

شیوع نسبتا زیاد کم‌خونی از نوع فقر آهن در کشورمان نشان می‌دهد بسیاری از خانم‌های ایرانی که در سن باروری هستند، آهن موردنیاز را از موادغذایی به صورت کامل دریافت نمی‌کنند و در صورت صلاحدید پزشک، به مکمل آهن نیاز دارند.

همچنین در پارس مگ بخوانید : بهترین زمان مصرف ویتامین ها در روز چه ساعتی است ؟

زمان مصرف قرص آهن - قاشق

موارد مصرف مکمل آهن

مکمل‌های آهن اغلب برای درمان کم خونی ناشی از موارد زیر در خانم‌ها تجویز می‌شود:

  • بارداری
  • خونریزی شدید پریود

به طور معمول مکمل‌های آهن برای خانم‌های باردار و آن‌هایی که در سن باروری هستند، برای پیشگیری از کم خونی توصیه می‌شود.

چگونه مکمل یا داروی آهن خود را مصرف کنیم ؟

مکمل آهن را با معده‌ی خالی و یک تا دو ساعت قبل یا بعد از غذا همراه با یک لیوان کامل آب یا آبمیوه مصرف کنیم.

اگر مکمل یا داروی آهن را به همراه موادغذایی مصرف کنیم، ممکن است آهن مقدار زیادی از قابلیت جذب خود را از دست بدهد و در نتیجه، اثربخشی مطلوب خود را نداشته باشد.

اگر آهن مصرف می‌کنیم، حداقل ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت پس از مصرف مکمل آهن، باید از خوردن غذاهای زیر اجتناب کنیم:

  • پنیر و ماست
  • تخم‌مرغ
  • شیر
  • اسفناج
  • چای یا قهوه
  • نان‌های سبوس‌دار
  • غلات و کورن‌فلکس

هم‌چنین، باید از دریافت همزمان مکمل‌های آهن به همراه آنتی‌اسیدهای معده یا مکمل‌های کلسیم پرهیز کنیم. بهتر است فاصله ۱ تا دو ساعت را در این مورد نیز رعایت نماییم تا بیشترین میزان اثربخشی را از تمام داروها و مکمل‌ها داشته باشیم.

زمان مصرف قرص آهن - قرص قرمز

بهترین زمان مصرف آهن در شبانه روز برای زنان چیست ؟

در هر زمانی از روز می‌توانید مکمل و قرص آهن را مصرف کنید، اما استفاده از آنها در صبح‌گاه اثرگذاری بهتری دارد. بدن بعد از ۸ ساعت ناشتابودن، آهن را بهتر جذب می‌کند. اگر مکمل‌ها را در اواخر روز مصرف کنید، جذب کمتری رخ می‌دهد.

این را هم بدانید که مکمل‌های آهن را باید حداقل ۳۰ دقیقه پس از مصرف غذاهای غنی از ویتامین C مانند پرتقال، کلم بروکلی، فلفل، گوجه فرنگی و … مصرف کنید. شاید برای برخی از افراد، بهترین زمان مصرف مکمل‌های آهن بین وعده‌های غذایی باشد.

برای زنان بالغ و نوجوان، حداقل مصرف روزانه توصیه شده آهن بین ۱۰ تا ۱۵ میلی‌گرم است. بهترین راه برای اطمینان از جذب کامل آهن از سوی بدن، مصرف آن در صبح با معده خالی است. نباید نقش آهن در تضمین سلامت را از یاد ببرید.

بهترین زمان مصرف آهن در شبانه روز در دوران پریودی

مصرف آهن در دوران پریود هم توصیه می‌شود. بهترین زمان مصرف آهن در شبانه روز در این دوره هم زمانی است که معده پر نیست. مصرف مکمل به‌طور ناشتا یا ۲ ساعت پس از صرف غذا توصیه می‌شود. از میل‌کردن غذاهای حاوی آهن هم غافل نباشید.

زمان مصرف قرص آهن - ساعت

بهترین زمان مصرف قرص آهن برای زنان باردار

زمانی که باردار هستید، روزانه به حداقل ۲۷ میلی‌گرم آهن نیاز دارید که تقریبا ۲ برابر مقداری است که به طور معمول احتیاج دارید. علت این است که بدن در بارداری حجم خون بیشتری دارد. حدود ۴۰درصد از زنان باردار در طول دوران حاملگی خود سطح آهن ناکافی دارند.

مصرف مکمل آهن می‌تواند به شما در رسیدن به نیاز روزانه به آهن کمک کند. مصرف مداوم آهن به میزان پایین منجر به کاهش سطح آن در بدن می‌‌شود و عوارضی چون زایمان زودرس یا به‌ دنیاآمدن نوزادی با وزن کم به دنبال خواهد داشت. زنان باردار مبتلا به تهوع صبحگاهی یا معده حساس باید در اواخر روز آهن مصرف کنند تا هضم مکمل برایشان راحت شود.

بهترین زمان مصرف قرص آهن در دوران شیردهی

زمانی که شیر می‌دهید، روزانه به حداقل ۹ میلی‌گرم آهن نیاز دارید. برخی از زنان به مقدار بیشتری از این دوز هم نیاز دارند. باید با انجام آزمایش‌های لازم و نظر پزشک متخصص به نتیجه‌گیری درست درباره مصرف مکمل‌ها برسید.

اگر مشکلی در معده خود ندارید (تهوع صبحگاهی، رفلاکس و غیره)، اول صبح مکمل آهن خود را مصرف کنید. در این صورت، جذب بهتر صورت می‌گیرد و مصرف مکمل برایتان مفیدتر خواهد بود. در نتیجه، بهترین زمان مصرف آهن در شبانه روز برای دوران شیردهی هم صبحگاه است.

زمان مصرف قرص آهن - قاشق قرص

بهترین زمان مصرف آهن در شبانه روز برای مردان چیست ؟

مردان بالغ و نوجوان به حدود ۱۰ میلی‌گرم آهن در روز برای حفظ سطح سالم نیاز دارند. به طور معمول، مردان آهن بیشتری نسبت به زنان در بدن خود ذخیره می‌کنند.

با‌این‌حال، مردان هم به مصرف مکمل آهن نیازمندند؛ به خصوص اگر در تمرینات ورزشی با شدت بالا مانند دوچرخه سواری یا دویدن شرکت می‌کنند.

اگر مشکلات سوء جذب مانند IBS یا اسید معده پایین دارید، احتمالا لازم است که حواستان بیشتر به سطح آهن بدنتان باشد. بهترین زمان مصرف آهن در شبانه‌ روز برای مردان هم اول صبح است.

زمان مصرف قرص آهن - کپسول زرد

بهترین زمان مصرف قرص آهن برای کودکان چیست؟

سعی کنید قرص‌ها را با معده خالی (حدود ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا) به کودکان بدهید؛ یعنی زمانی که هنوز چیزی نخورده‌اند. ممکن است که برخی از کودکان برای جلوگیری از درد معده نیاز به مصرف آهن با غذا داشته باشند.

ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می‌کند. بهترین زمان مصرف قطره آهن برای نوزادان هم در فواصل میان شیردهی است. باید درباره مناسب‌ترین زمان برای نوزادان با پزشکش مشورت کنید.

زمان مصرف قرص آهن - لیوان آب

بهترین زمان مصرف آهن برای گیاه خواران

به‌عنوان یک گیاه‌خوار، به احتمال زیاد آهن کمتری در بدنتان نسبت به افرادی که از رژیم غذایی همه‌چیزخوار پیروی می‌کنند، دارید. بسیاری از غذاهای گیاهی غنی از آهن به دلیل سطوح بالای اگزالات موجود در غذا که مانع جذب آهن می شود، میزان اهن دریافتی شما را کاهش می دهد. این موضوع در مورد مکمل های آهن نیز صادق است، به این معنا که اگر آن را با وعده های غذایی میل کنید، دریافتی شما کاهش پیدا خواهد کرد، بنابراین توصیه می کنیم مصرف مکمل آهن را همراه وعده های غذایی خود کنار بگذارید.
کارشناسان توصیه می کنند که گیاهخواران هر روز صبح با معده خالی یک مکمل آهن مصرف کنند.
برای جذب بهتر آهن آن را با نوشیدنی حاوی ویتامین C مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف آهن قبل یا بعد از ورزش است ؟

مصرف کمتر آهن در ورزشکاران استقامتی مانند ورزشکاران سه گانه، دوندگان ماراتن و غیره رایج است، به طوری که تقریباً 60٪ از تمام ورزشکاران زن و 40-50٪ از همه ورزشکاران مرد تحت تأثیر سطوح ناکافی آهن در هر سال قرار می گیرند. محققان بر این باورند که ورزشکاران ممکن است برای حمل اکسیژن در حین ورزش به گلبول های قرمز بیشتری نیاز داشته باشند.
اگر غذاهای غنی از آهن کم مصرف می کنید، مصرف مکمل برای افزایش آنها می تواند سطح انرژی و همچنین عملکرد فیزیکی و ذهنی شما را بهبود بخشد.
اگر سطوح خود را بررسی کرده اید و متوجه شده اید که باید مکمل آهن مصرف کنید، حداقل یک ساعت قبل از تمرین یا دو ساعت بعد از تمرین برای اطمینان از جذب بهینه آن را مصرف کنید.

زمان مصرف قرص آهن - کپسول

نکاتی در مورد نحوه صحیح مصرف قرص آهن

بدن ما آهن را با معده خالی بهتر جذب می کند. آهن فعال از نظر بالینی ثابت شده است که جذب آهن را بهبود می بخشد و در عین حال احتمال گرفتگی عضلات، حالت تهوع و اسهال را کاهش می دهد. اگر فراموش کردید مکمل آهن خود را با معده خالی مصرف کنید، بهتر است حداقل دو ساعت بعد از صرف غذا صبر کنید.

چرا به آهن نیاز دارید ؟

آهن یک ریز مغذی ضروری است. بدن شما برای تولید هموگلوبین، عنصر ضروری در تولید گلبول های قرمز، به آهن نیاز دارد. هموگلوبین اکسیژن را از ریه های شما به بقیه بدن می رساند. آهن همچنین به کاهش خستگی کمک می کند و از عملکرد طبیعی سیستم ایمنی حمایت می کند. با توجه به اینکه چقدر آهن برای بدن شما ضروری است، ایده خوبی است که بفهمید آیا آهن کافی از رژیم غذایی خود دریافت می کنید یا خیر. اگر رژیم غذایی شما نیاز بدن به آهن را تامین نمی کند، ممکن است برخی از موارد زیر را تجربه کنید:
*خستگی
*رنگ پریدگی
*تنگی نفس
*سردرد
*ضربان قلب نامنظم
*ضعف
*اشتهای ضعیف
این می تواند به دلایل مختلفی نظیر ورزش بیش از حد، مشکلات سوء جذب، یا فقط یک رژیم غذایی کم آهن باشد. در هر صورت، اگر نمی‌توانید کمبود آهن خود را به تنهایی از طریق رژیم غذایی برطرف کنید، یک مکمل آهن می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که مقدار کافی آهن برای رفع نیاز روزانه خود دریافت می‌کنید.

زمان مصرف قرص آهن - کپسول آهن

آهن چگونه جذب می شود ؟

دو نوع آهن وجود دارد – آهن هم و غیر هم.
آهن هم فقط در پروتئین های حیوانی یافت می شود، در حالی که آهن غیر هم در غذاهای حیوانی و هم در غذاهای گیاهی یافت می شود. آهن هم در مقایسه با آهن غیر هم راحت تر جذب می شود. برخی غذاها مانند چای و شیر جذب آهن را کاهش می دهند. (به همین دلیل است که افرادی که مکمل های آهن مصرف می کنند معمولاً در ساعات پس از مصرف مکمل خود از این غذاها اجتناب می کنند) به همین دلیل، مطمئن ترین راه برای مصرف مکمل های آهن با معده خالی همراه با آب یا نوشیدنی حاوی ویتامین C است. تحقیقات نشان می دهد که 80 درصد از جمعیت جهان آهن کافی برای تامین نیاز بدن خود مصرف نمی کنند. برای افزایش طبیعی دریافت آهن، می توانید غذاهای غنی از آهن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این شامل موارد زیر می شود:

گوشت گاو

گوشت گاو یکی از منابع خوراکی مهم برای تامین آهن مورد نیاز بدن است با این حال اگر به دلیل کلسترول بالا یا تمایل به گیاهخواری، مصرف گوشت قرمز را کاهش داده‌اید می‌توانید در کنار آن از منابع گیاهی حاوی آهن که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت، استفاده کنید.

به گفته متخصصان تغذیه، میزان آهن مورد نیاز هر فرد طی یک روز به سن و جنسیت وی بستگی دارد، اما به طور معمول مردان به دریافت هشت میلی‌گرم آهن در طول روز نیاز دارند و زنان نیز تا سن ۵۰ سالگی باید ۱۸ میلی گرم آهن دریافت کنند، اما پس از آن، دریافت هشت میلی‌گرم آهن برای تامین نیاز روزانه بدن آن‌ها نیز کافیست.

گوشت طیور

گوشت طیور هم منبع خوبی از آهن است. گوشت بوقلمون، مرغ یا اردک مواد غذایی مفیدی در این زمینه هستند.

زمان مصرف قرص آهن - کلم بروکلی

سبزی‌های تیره و برگدار

اگر به دنبال یک غذای خوش طعم و در عین حال حاوی این عنصر حیاتی هستید، خوردنی‌هایی همچون اسفناج، کلم برگ و کلم سبز می‌توانند به شما کمک کنند که آهن بیشتری دریافت کنید. روش‌های متنوعی برای مصرف این سبزیجات پرخاصیت وجود دارد. می‌توانید این سبزیجات را بخارپز کنید، تفت دهید یا خرد کنید و به سالاد خود اضافه نمایید.

ماهی

ماهی با پروتئین بالا و چربی کم، یک منبع غذایی مفید برای افزودن آهن به رژیم غذایی‌تان است.

میگو

میگو نیز منبع غنی از آهن است و می‌توانید مقداری برنج قهوه‌ای نیز در کنار این غذا مصرف کنید.

غلات

صبحانه، وعده غذایی بسیار خوبی برای دریافت آهن است. سبوس و جو دوسر همگی مواد غذایی خوبی برای دریافت آهن هستند.

تخم مرغ

تخم مرغ هم منبع خوبی از آهن است و به هر صورتی که پخته شود با مصرف آن، مقداری آهن دریافت می‌کنید. با این حال، مصرف همزمان قهوه یا چای داغ با تخم مرغ ممکن است مانع از جذب آهن شود.

 

زمان مصرف قرص آهن - تخم مرغ

آجیل و خشکبار

با مصرف بادام هندی یا پسته می‌توانید آهن دریافت کنید. میوه‌های خشک مانند کشمش، آلو، خرما یا هلو نیز در این زمینه مفید هستند.

هندوانه

هندوانه چیزی بیش از یک خوراکی با طراوت در تابستان است. یک برش کوچک هندوانه می‌تواند ۰.۶۹ میلی‌گرم آهن به بدن شما برساند. در مقایسه با یک برش هندوانه، پنج عدد انجیر متوسط یک میلی‌گرم آهن دارد و این در حالیست که یک عدد موز حاوی تقریبا ۰.۳۶ میلی گرم آهن است.

شکلات

به گفته متخصصان، شکلات هم می‌تواند در تامین آهن برای بدن مفید باشد. با این حال مصرف زیاد آن می‌تواند مضر باشد.

صدف

همه صدف ها فوق العاده مغذی هستند. صدف ها منابع عالی آهن در رژیم غذایی هستند. 100 گرم صدف حاوی 17٪ از آهن مورد نیاز روزانه شما یا حدود 3 میلی گرم است. آنها همچنین سرشار از ویتامین C هستند که به طور طبیعی جذب را آسان می کند.

اسفناج

اسفناج منبعی از غیر هِم است، به این معنی که معمولاً به خوبی جذب نمی شود. با این حال، اسفناج دارای ویتامین C بالایی است که به طور قابل توجهی جذب آهن را بهبود می بخشد. 100 گرم اسفناج معادل 2.7 میلی گرم آهن است.

زمان مصرف قرص آهن - اسفناج

دوز درست مصرف قرص آهن چیست ؟

دوز مصرف مکمل‌های آهن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پزشک باید مقدار مناسب را تجویز کند. برخی مواد غذایی مانند لبنیات، تخم مرغ، اسفناج، غلات کامل و کافئین می‌توانند جذب آهن را مسدود کنند.

سعی کنید حداقل یک ساعت قبل و بعد از مصرف مکمل‌ها از خوردن این غذاها خودداری کنید. باید آنتی‌اسیدها و مکمل‌های کلسیم را با فاصله حداقل ۱ ساعت از آهن مصرف کنید.

اگر کم‌خونی فقر آهن دارید، ممکن است که پزشک مکمل‌هایی را با دوز بسیار بالاتر از مقدار توصیه شده روزانه توصیه کند. به جداول زیر درباره دوز درست مصرف آهن دقت کنید:

دوز مکمل آهن برای بچه‌ها:

۰ تا ۶ ماه ۰.۲۷ mg
۷ تا ۱۲ ماه ۱۱ mg
۱ تا ۳ سال ۷ mg
۴ تا ۸ سال ۱۰ mg
۹ تا ۱۳ سال ۸ mg

دوز مکمل آهن برای زنان:

۱۴ تا ۱۸ سال ۱۵ mg
۱۹ تا ۵۰ سال ۱۸ mg
بالای ۵۰ سال ۸ mg

زمان مصرف قرص آهن - شیشه قرص

دوز مکمل آهن برای مردان:

۱۴ تا ۱۸ سال ۱۱ mg
۱۹ تا ۵۰ سال ۸ mg
بالای ۵۰ سال ۸ mg

دوز مکمل آهن در دوران بارداری:

۱۴ تا ۱۸ سال ۲۷ mg
۱۹ تا ۵۰ سال ۲۷ mg

دوز مکمل آهن در دوران شیردهی:

۱۴ تا ۱۸ سال ۱۰ mg
۱۹ تا ۵۰ سال ۹ mg

زمان مصرف قرص آهن - قرص

مدت زمان مصرف قرص آهن

توصیه می‌شود که دست‌کم یک دوره سه‌ماهه از مکمل‌های آهن استفاده کنید. به‌طور کلی، معمولا ۲ تا ۳ هفته بعد از مصرف مکمل‌های آهن به طور منظم، علائم کمبود شروع به بهبود می‌کنند. ممکن است، لازم باشد چندین ماه به مصرف آهن ادامه دهید تا ذخایر آهن خود را افزایش دهید و از بازگشت کم‌خونی خود جلوگیری کنید.

کم‌خونی فقر آهن چیست و چه علائمی دارد ؟

قبل از آشنایی با قرص‌های آهن، بهتر است ابتدا با کم‌خونی فقر آهن، علائم و علل ایجاد آن توضیح بدهیم. یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که نیاز به مصرف قرص آهن دارد، کم‌خونی فقر آهن است. افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن، سلول‌های خونی سالم کافی برای حمل اکسیژن به دیگر بخش‌های بدن را ندارند. مصرف قرص آهن در این افراد می‌تواند میزان آهن موجود در بدن را به سطح نرمال برساند. برخی از مهم‌ترین علائم کم خونی فقر آهن عبارت‌اند از:

  • خستگی
  • ضعف
  • ریزش موها
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • رنگ‌پریدگی پوست

نزدیک به ۷۰ درصد از کل منابع آهن بدن در هموگلوبین‌ها قرار دارد. هموگلوبین نوعی پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز است که در نقل و انتقال اکسیژن خون از ریه به ارگان‌های بدن نقش اصلی را بر عهده دارد. به‌این‌ترتیب کمبود آهن می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی برای افراد شود.

زمان مصرف قرص آهن - قوطی قرص

انواع مکمل‌های‌ آهن

اگر مشخص شود فردی دارای کمبود آهن است، پزشک استفاده از قرص در کنار یک رژیم غذایی غنی از آهن را توصیه می‌کند. بسیاری از مکمل‌‌های آهن را می‌توان بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کرد. انواع مختلف قرص‌های آهن دارای مقادیر متفاوتی از آهن هستند. اکثر مکمل‌های آهن به شکل قرص هستند ولی برخی از آن‌ها به‌صورت مایع هم در دسترس مردم قرار دارند.

همان‌طور که اکثر شما می‌دانید، ویتامین سی به جذب هر چه بهتر آهن کمک می‌کند. بر همین اساس برخی از تولیدکنندگان قرص آهن ویتامین C را به فرمولاسیون این قرص‌ها اضافه کرده‌اند. انواع آهن موجود در قرص‌های آهن عبارت‌اند از:

  • ferrous sulfate
  • ferrous gluconate
  • ferric citrate
  • ferric sulfate

قبل از مصرف هرگونه از قرص‌های آهن، بهتر است با پزشک صحبت کنید. قرص و مکمل‌های آهن را مانند هر داروی دیگری باید دور از دسترس کودکان نگهداری کنید؛ زیرا حتی مقدار بسیار کم آهن برای نوزادان و کودکان خردسال کشنده است. علاوه بر این از دادن قرص آهن دوز بزرگ‌سال به کودکان اکیداً خودداری کنید.

اثرات جانبی مصرف قرص آهن

به‌طور معمول استفاده از دوز مناسب قرص‌های آهن، به‌ندرت باعث ایجاد عوارض جانبی در افراد می‌شود. بااین‌حال در برخی موارد افرادی که قرص آهن مصرف می‌کنند ممکن است عوارض جانبی زیر را تجربه کنند:

در بیشتر موارد عوارض جانبی قرص‌های آهن با جایگزینی با دیگر مکمل‌ها برطرف می‌شوند. توجه داشته باشید که مصرف بیش‌ازاندازه قرص آهن یا استفاده از قرص‌های آهن با دوز بالا می‌تواند عوارض خطرناک‌تری مثل مسمومیت با آهن را ایجاد کند. درصورتی‌که خودتان یا اطرافیانتان بیش‌ازاندازه قرص آهن مصرف کردید، باید در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کنید.

زمان مصرف قرص آهن - قرص

بهترین زمان مصرف ۱۰ مکمل معروف آهن چیست ؟

مکمل‌های آهن باید حداقل دو ساعت قبل از غذا مصرف شوند. بهترین راه برای جذب آهن از غذاها جویدن کامل و فرودادن آهسته آنها است. هیچ‌گاه بدون اینکه ابتدا آزمایش داده و به پزشک مراجعه کرده باشید، به‌سراغ مصرف مکمل‌های آهن نروید. با تجویز پزشک و آگاهی از بهترین زمان مصرف آهن در شبانه روز دست به استفاده بزنید تا سلامتتان تضمین شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید