جوش شیرین در خانه تکانی کاربردهای فروان و باور نکردنی دارد که شاید شما از بسیاری از آن ها بی اطلاع باشید.در این مطلب از پارس مگ با کاربردهای جوش شیرین در خانه تکانی آشنا خواهید شد.

جوش شیرین در خانه تکانی - سرکه

زمانی که جوش شیرین با مواد دیگری مثل آب لیمو یا آب ترکیب شود، واکنش می‌دهد و نتیجه مطلوب را بر جای می‌گذارد. همچنین اضافه کردن مقدار کمی از مواد شوینده، قدرت تمیز کردن جوش شیرین را تقویت می‌کند.

برخی از کاربردهای جوش شیرین در خانه عبارت‌اند از:

  • از بین بردن لکه‌ها و چربی‌های خشک شده
  • ترمیم سوختگی با اسید
  • بهداشت فردی به عنوان خمیر دندان یا شوینده دهان
  • حشره کش (خصوصاً برای کشتن سوسک) و قارچ کش
  • افزایش قلیایی بودن آب و مناسب برای استفاده در آب استخر
  • خاموش کردن آتش، خصوصاً آتش‌های حاصل از جریان برق

همچنین در پارس مگ بخوانید : فواید و مضرات ماسک جوش شیرین برای پوست

جوش شیرین در خانه تکانی - قاشق

فهرست محتوا نمایش

انواع کاربردهای جوش شیرین در خانه تکانی

شستشوی قابلمه، ماهی‌تابه و بشقاب

چند قاشق غذاخوری جوش شیرین را به مایع ظرف‌شویی خود اضافه کنید تا لکه‌های چربی روی ظروف را به راحتی از بین ببرد.

اگر چربی‌های ظروف بسیار سفت شده‌اند و به راحتی پاک نمی‌شوند، درون آنها را آب بریزید، مقدار کمی از مخلوط مایع ظرف‌شویی و جوش شیرین را درون آب اضافه کنید و یک تا دو ساعت صبر کنید. بعد از این مدت زمان مشاهده می‌کنید که لکه‌ها به راحتی از بین می‌روند.

تمیز کردن سطوح مختلف از کاربردهای جوش شیرین در خانه تکانی

جوش شیرین برای تمیز کردن بسیاری از سطوح مختلف خانه مثل کف‌پوش، کاشی، سینک، روشویی و وان حمام استفاده می‌شود.

مقداری جوش شیرین را روی دستمال، اسفنج، پارچه یا حوله بریزید و سطوح را با آن تمیز کنید. البته می‌توانید این ماده را مستقیماً روی کاشی، سینک، روشویی و وان حمام هم اضافه کنید. بعد از تمیز کردن سطح متوجه اثر معجزه آسای جوش شیرین می‌شوید.

برای نتیجه بهتر می‌توانید خمیری از جوش شیرین و مایع شوینده همیشگی خود تهیه کنید. این خمیر را روی سطح مورد نظر بمالید و ۵ دقیقه صبر کنید. حالا خمیر را بشویید.

جوش شیرین در خانه تکانی - کاسه

تمیز کردن مایکروویو از کاربردهای جوش شیرین در خانه تکانی

مایکروویو همیشه پر از لکه و ذرات خشک شده غذا است. مقداری جوش شیرین روی اسفنج یا اسکاچ بریزید تا بتوانید سطوح درونی این وسیله را به راحتی تمیز کنید. اسکاچ را مرطوب کنید و لکه‌های ایجاد شده روی سطوح را از بین ببرید.

تمیز کردن چدن روی گاز با جوش شیرین

در حین پخت و پز تکه‌های مختلف غذا روی اجاق گاز  و درون فر می‌ریزد و باعث کثیف شدن سریع سطح آن می‌شود.

برای پاک کردن این ذرات و لکه‌ها، مقداری جوش شیرین روی سطح اجاق گاز بپاشید. روی آن را با آب اسپری کنید و از شب تا صبح منتظر بمانید. صبح روز بعد سطح گاز را با اسفنج یا دستمال تمیز کنید. با این روش لکه‌ها به راحتی از بین می‌روند.

جوش شیرین در خانه تکانی - گاز

تمیز کردن مبلمان از کاربردهای جوش شیرین در خانه تکانی

یک دستمال یا اسفنج مرطوب بردارید و کمی جوش شیرین روی آن بریزید. حال می‌توانید به راحتی سطح روی مبلمان، وسایل چوبی و دیوار را با استفاده از این ترفند پاک و لکه‌ها را نابود کنید.

پاک کردن سطح زمین

نصف پیمانه جوش شیرین را در یک سطل آب گرم بریزید. برای تمیز کردن سطح زمین، تی را درون این سطل فرو کنید و سپس زمین را تی بکشید. بعد از تمیز کردن کل کف خانه، مجدد با استفاده از حوله مرطوب زمین را پاک کنید.

شستن پرده حمام از کاربردهای جوش شیرین در خانه تکانی

پرده حمام خود را با دقت نگاه کنید. روی این پرده تعداد زیادی لکه صابون و سفیدک حاصل از املاح آب به چشم می‌خورد. مقداری جوش شیرین روی اسفنج بریزید و آن را روی سطح پرده بکشید، سپس پرده را به خوبی آبکشی کنید.

جوش شیرین در خانه تکانی - کاسه چوبی

شستن لیوان و استکان قهوه و چای

معمولاً لیوان و استکان‌های چای و قهوه به مرور زمان تیره رنگ می‌شوند. این لکه‌ها در لیوان‌های شیشه‌ای و سفید رنگ بیشتر به چشم می‌خورد.

برای تمیز کردن رنگ تیره کافئین هم کافی است مانند روش‌های قبلی اسکاچ را به جوش شیرین آغشته کنید و لیوان، استکان و فنجان‌ها را بشویید.

کاربرد جوش شیرین در خانه تکانی برای تقویت شوینده‌های مایع

جوش شیرین برای تنظیم اسیدیته آب بسیار ایده آل است. در صورت شستشوی لباس با این ماده، پارچه‌های تمیزتر، خوشبوتر و روشن‌تری بر جای می‌ماند. کافی است برای هر بار شستشو نصف پیمانه جوش شیرین را به مایع شوینده خود اضافه کنید.

از بین بردن لکه چربی از کاربردهای جوش شیرین در خانه تکانی

چربی‌های باقی مانده و خشک شده یکی از معضلاتی هستند که در حین خانه داری با آن مواجه می‌شوید. این لکه‌ها در هر قسمتی از آشپزخانه قابل مشاهده هستند و کابینت، یخچال و هود را هم درگیر خود می‌کنند. پس مقداری جوش شیرین روی لکه‌ها بریزید و با استفاده از برس نرم، اسفنج یا دستمال به مبارزه با آنها بروید.

جوش شیرین در خانه تکانی - ظرف

از بین بردن بوی نامطبوع اسکاچ و اسفنج از کاربردهای جوش شیرین در خانه تکانی

بوی نامطبوع اسکاچ می‌تواند به هر آنچه که با آن شسته می‌شود، منتقل شود. محلول غلیظی از جوش شیرین و آب تهیه کنید. اسکاچ یا اسفنج را درون آن قرار دهید تا کثیفی و بوی نامطبوعش از بین برود. حالا می‌توانید با یک اسکاچ خوشبو خانه تکانی خود را ادامه دهید.

شستن حمام و سرویس های بهداشتی از کاربردهای جوش شیرین در خانه تکانی

بهتر است برای شستن سرویس بهداشتی و یا ظرف شویی و سرویس حمام از خمیر جوش شیرین استفاده شود که از مخلوط جوش شیرین با آب به دست می آید.

جوش شیرین در خانه تکانی - دیوار

شستشو و براق کردن کتری از کاربردهای جوش شیرین در خانه تکانی

از جوش شیرین برای شستشوی داخل و یا بدنه ی کتری نیز استفاده میشود و باعث براق شدن آن ها میشود. مقداری جوش شیرین را درون کتری بریزید و بگذارید تا آب بجوشد سپس آن را بشویید و رسوب ها از بین می روند.

پاک کردن اجاق گاز و ماشین های لباسشویی و ظرفشویی

محلول های جوش شیرین کاربردهای بسیار زیادی در خانه دارند که از جمله میتوان به محلول جوش شیرین و پودر لباس شویی،جوش شیرین و سرکه که جز پر کاربرد ترین ها هستند نام برد. این محلول می تواند تمامی لکه های موجود در خانه را از بین ببرد. البته دقت داشته باشید آن را روی سطوح چوبی و پارچه ای نکشید.

از جوش شیرین در پاک کردن روزانه اجاق گاز،ماشین ظرف شویی و ماشین لباس شویی استفاده میشود. کمی جوش‌شیرین روی لکه‎های فر و اجاق بریزید و روی جوش‌شیرین مقداری آب اسپری کنید. بگذارید این محلول برای چند ساعت روی سطح لکه‌ها بماند و پس از آن کف فر و اجاق را با سرکه تمیز کنید. این سالم‌ترین پاک‌کننده‌ای است که می‌تواند لکه‌های مانده و قدیمی را هم پاک کند.

جلا دهنده و براق کننده از کاربردهای جوش شیرین در خانه تکانی

جوش شیرین برای جلا بخشیدن وسایلی از جنس نقره نیز بسیار مفید است و لکه های روی آنها را نیز از بین میبرد. البته دقت داشته باشید که خیلی زیاد از آن استفاده نکنید. برای براق کردن وسایلی از جنس استیل، نقره و کروم، کمی آب لیمو و جوش‌شیرین و آب را مخلوط کنید. پارچه‌ای را آغشته به این محلول کرده، سطح مورد نظر را با این پارچه پاک کنید تا درخشان شود.

جوش شیرین در خانه تکانی - شیر آب

بوگیر فرش از کاربردهای جوش شیرین در خانه تکانی

فرش یا منسوجات پشمی ممکن است در تماس با رطوبت یا مواد دیگر بوی بدی بگیرند. در این صورت کمی جوش‌شیرین روی آنها بریزید و بگذارید یک شب در همان حال بمانند، صبح روز بعد جوش‌شیرین را از روی فرش جارو کرده و یا فرش و لباس‌ها را بتکانید.

پاک کردن لکه های ظروف چینی و کریستال از کاربردهای جوش شیرین در خانه تکانی

ظرف‌های چینی یا کریستال به مرور زمان شفافیت خود را از دست می‌دهند و رد لکه‌های کهنه روی آنها می‌ماند. برای پاک کردن لکه‌های قدیمی ظروف را در آب و صابون فرو کنید، سپس روی لکه‌های چسبناک و محکم جوش‌شیرین بریزید. چند دقیقه بعد ظرف را آبکشی کنید.

تخته گوشتتان را با جوش شيرين بوزدايي کنيد

علاوه بر اينکه شما بعد از هر بار استفاده از تخته برش آشپزخانه آن را مي‌شوييد، لازم است آن را بو زدايي هم بکنيد. مقداري پودر جوش شيرين روي سطح تخته بپاشيد، با اسنفج بسابيد و سپس آبکشي کنيد تا مثل روز اولش شود.

جوش شیرین در خانه تکانی - قاشق چوبی

گرفتگي سينک ظرفشويي را با جوش شيرين برطرف کنيد

گرفتگي سينک ظرفشويي مي‌تواند بوي بسيار ناخوشايندي توليد کند و ضمناً ديگر نمي‌توانيد از سينک استفاده کنيد. کافي است دو قاشق جوش شيرين را در چاه سينک بريزيد و سرکه داغ يا جوش را روي آن خالي کنيد. اين کار واکنشي ايجاد مي‌کند که انسداد چاه سينک برطرف خواهد شد. سپس آب داغ را باز کنيد تا همه قسمت‌هاي سينک آبکشي شود.

فر را با جوش شيرين تميز کنيد

تميز کردن فر هم کار راحتي نيست؛ اما با جوش شيرين و سرکه سفيد مي‌توانيد انجامش دهيد. براي شروع، جوش شيرين و آب را ترکيب کرده و خميري درست کنيد، سپس اين خمير را روي سطوح داخلي فر پخش کنيد. سرکه را روي اين خمير اسپري کنيد تا کف کند. اجازه دهيد چند دقيقه بماند و سپس با اسفنج يا پارچه سطوح را بسابيد. لکه‌هاي سخت و سفت شده بايد به راحتي پاک شوند، اما اگر اينطور نشد، سرکه بيشتري اسپري کرده و همان پروسه را تکرار کنيد.

بوي يخچال و فريزر را با جوش شيرين بگيريد

اين کار در بو زدايي کردن يخچال و فريزر ساده و مؤثر است. جوش شيرين را در يک بطري کوچک و دهان گشاد بريزيد و به مدت سه ماه در يخچال يا فريزر نگه داريد تا بوهاي اضافي از بين بروند. اگر مايل باشيد مي‌توانيد از چند ظرف جوش شيرين در قسمت‌هاي مختلف يخچال و فريزر استفاده کنيد. جوش شيرين، بوهاي نامطبوع داخل يخچال و فريزر را جذب مي‌کند و اجازه نمي‌دهد اين بوي ناخوشايند بماند.

سينک استيل را با جوش شيرين تميز کنيد

خيلي از ما شايد به فکر سابيدن سينک استيل نباشيم، اما اين قسمت از آشپزخانه هر چند محل شستن مداوم ظروف است اما هرازگاهي بايد خوب تميز شود. يک ليموترش را نصف کنيد و مقداري جوش شيرين را روي نيمه ليموترش بريزيد. از اين ليموترش مانند يک اسنفج استفاده کنيد و با آن تمام سطوح سينک را بسابيد. يک راه ديگر هم اين است که با جوش شيرين و آبليمو خمير درست کرده و با آن و با کمک اسنفنج يا پارچه سينک را تميز کنيد.

جوش شیرین در خانه تکانی - لیمو

چيزهايي که نبايد با جوش شيرين تميزشان کنيد

به نظر مي‌رسد جوش شيرين مي‌تواند هر چيزي را تميز کند؛ اما واقعيت اين است که موارد استثنايي هم وجود دارد که مي‌تواند به آن‌ها آسيب بزند:

شيشه‌ها

براي پاک کردن سطوح شيشه‌اي بهتر است از شيشه شوي يا شيشه پاک‌کن استفاده کنيد. جوش شيرين يک پاک کننده سابنده است و به همين دليل شيشه يا آينه را مي‌خراشد. اگر به دنبال يک شيشه پاک کن با مواد طبيعي هستيد، توصيه مي‌کنيم از سرکه استفاده کنيد.

آلومينيوم

شما مي‌توانيد قابلمه و ماهيتابه‌هاي آلومينيومي را با جوش شيرين تميز کنيد اما بايد يادتان باشد که فوراً آن‌ها را آبکشي کنيد. جوش شيرين مي‌تواند باعث اکسيد شدن آلومينيوم بشود. تماس طولاني‌مدت آلومينيوم با جوش شيرين سبب اکسيداسيون شده و نتيجه‌ي آن تيره شدن سطح آلومينيومي خواهد بود.

رويه سراميکي اجاق گاز

جوش شيرين براي تميز کردن لکه‌هاي به جا مانده از پخت و پز روي اجاق گاز عالي است اما اگر سطح اجاق گازتان، لعاب شيشه سراميکي دارد، جوش شيرين مي‌تواند به راحتي اين سطح را خش بيندازد و ردي سفيدرنگ به جا بگذارد که بسيار سخت پاک مي‌شود. اگر تصادفاً از جوش شيرين استفاده کرديد، با سرکه رد سفيدرنگ آن را فوراً پاک کنيد.

جوش شیرین در خانه تکانی - کاسه شیشه ای

مرمر

شما هرگز نبايد از جوش شيرين براي سطوح مرمري يا کوارتز استفاده کنيد. جوش شيرين به مرور زمان به لايه‌ي بالايي محافظ اين سطوح آسيب زده و در نهايت خراش‌هايي روي آن‌ها باقي مي‌گذارد. خيلي از توليدکننده‌هاي چنين محصولاتي نسبت به استفاده از جوش شيرين براي تميز کردن هشدار مي‌دهند.

مبلمان چوبي

جوش شيرين مي‌تواند پاک‌کننده‌ي خيلي سختي براي سطوح چوبي باشد. استفاده از جوش شيرين روي سطوح چوبي مبلمان مي‌تواند مواد درزبندي را از بين برده و مبلمان را خراب کند. توصيه مي‌کنيم از ترکيب رقيق شده‌ي آب و مايع ظرفشويي استفاده کنيد.
علاوه بر اينکه شما بعد از هر بار استفاده از تخته برش آشپزخانه آن را مي‌شوييد، لازم است آن را بو زدايي هم بکنيد. مقداري پودر جوش شيرين روي سطح تخته بپاشيد، با اسنفج بسابيد و سپس آبکشي کنيد تا مثل روز اولش شود

نقره‌هاي آنتيک

هرچند غوطه‌ور کردن ظروف نقره در محلول آب و جوش شيرين مي‌تواند تيرگي‌ها و لکه‌هاي آن را فوراً از بين ببرد، اما اين ترکيب بسيار سخت و سابنده بوده و مي‌تواند باعث شود پتينه آن از بين رفته و بعد از آن سريع‌تر تيره شود. بهتر است وسايل نقره‌تان را براي تميزکاري به يک کارشناس حرفه‌اي بسپاريد.

هر چيزي که درز و شکاف‌هاي عميق دارد

جوش شيرين بعد از خشک شدن، ردي سفيد و خاک مانند از خود به جا مي‌گذارد. بنابراين شما هرگز نبايد براي تميز کردن سطوحي که درز و شکاف دارند، مثلاً کيبورد کامپيوتر، از جوش شيرين استفاده کنيد چون باقيمانده جوش شيرين در اين درز و شکاف‌ها جمع خواهند شد.

جوش شیرین در خانه تکانی - قاشق کوچک

پوستتان

جوش شيرين قلياست در حالي که پوست شما تا حدودي اسيدي است. استفاده از جوش شيرين روي پوست و به طور مرتب، اسيديته‌ي طبيعي پوست را خنثي مي‌کند و در نتيجه پوستتان خشک و ترک‌خورده خواهد شد.

موهايتان

استفاده از جوش شيرين براي موها درست مانند پوستتان، سبب از بين رفتن چربي‌هاي طبيعي موها شده و آن‌ها را خشک و شکننده خواهد کرد.

طلا و وسايل طلاکاري شده

هرگز وسايلي را که از طلا ساخته شده‌اند با جوش شيرين تميز نکنيد. طلا فلزي بي‌نهايت نرم است و جوش شيرين هم يک پاک کننده‌ي سابنده. بنابراين جوش شيرين، لايه‌ي رويي طلا را از بين مي‌برد و باعث خراب شدن شيء طلايي خواهد شد.

پارکت چوبي

جوش شيرين مي‌تواند مواد درزگيري را که روي پارکت‌هاي چوبي استفاده شده از بين ببرد. براي تميز کردن کفپوش‌هاي چوبي بهتر است از پاک کننده‌هاي مخصوصي که براي همين کار ساخته شده‌اند استفاده کنيد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید