کپک زدن خیارشور دلایل بسیاری دارد مثلا  اگر خیارشور شما در معرض هوازدگی باشد یعنی درب ظرف آن به خوبی بسته نشود و یا اندازه نمک را رعایت نکرده باشید احتمال کپک زدگی خیارشور شما بالا است.در ادامه این مطلب از پارس مگ با دلایل و راه های جلوگیری از کپک زدن خیارشور آشنا خواهید شد.

کپک زدن خیارشور - فلفل

فهرست محتوا نمایش

راه هایی برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور

استفاده از آب جوشیده برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور

برای درست کردن خیار شور خانگی سالم و بدون کپک باید حتما از آب جوشیده استفاده کنید و سعی کنید خیارها و سبزی ها را پس از شستن کامل خشک کنید. استفاده از آب شیر و نجوشیده کلردار حتی به مقدار خیلی کم دلیل اصلی کپک زدن خیار شور می باشد.

نوع و مقدار سرکه خیار شور

توجه کنید سرکه خیار شور خانگی باید صاف و زلال باشد و در حالت استاندارد آن باید به ازای هر 14 لیوان آب جوش ، 1 لیوان سرکه استفاده کنید. وجود سرکه کافی در خیار شور موجب بالا رفتن ماندگاری خیار شور خواهد شد.

همچنین در پارس مگ بخوانید : جلوگیری از کپک ترشی با چند راهکار ساده

کپک زدن خیارشور - چنگال

جلوگیری از ورود هوا به داخل دبه خیارشور

شما باید حتما درب دبه یا ظرف خیار شور خود را به گونه ای محکم کیپ کنید تا به هیچ وجه هوای بیرون به داخل ظرف و دبه نفوذ پیدا نکند. در واقع راز اصلی کپک نزدن خیار شور جلوگیری از ورود هوا به دبه خیار شور است. برای این کار می توانید با نایلون فریزر درب دبه خیارشور را کیپ کنید.

همچنین بهتر است پس از تهیه خیار شور درب آن را زود زود باز نکنید و وقتی موقع استفاده آن شد درب آن را باز کنید و استفاده کنید. استفاده از دبه های کوچک باعث می شود بعد از باز کردن درب دبه، آن دبه خیلی زود مصرف و تمام شود. برای مثال به جای یک دبه بزرگ می توانید از دو یا سه دبه کوچک استفاده کنید. در این صورت دبه های دو و سه ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

استفاده از سبزیجات تازه برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور

یکی دیگر از دلایلی که می تواند مانع از کپک زدن خیارشور شما شود استفاده از سبزیجات تازه می باشد. متاسفانه برخی از افراد برای اینکه سبزیجات خیار شور خود را کمی ارزان بخرند از سبزیجات مانده برخی سبزی فروشی ها خرید می کنند.

باید این حقیقت را قبول کنید استفاده از سبزیجات کهنه و مانده یکی از دلایل اصلی کپک زدن خیار شور می باشد چونکه این مواد بیشتر در دسترس فساد و میکروب هستند.

مقدار نمک خیار شور برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور

در حالت استاندارد تهیه خیار شور باید به ازاری هر لیتر آب جوشیده ، 2 قاشق غذاخوری نمک استفاده کنید. البته باید در مراحل تهیه خیار شور ، نمک آن را تست کنید و اگر نیاز بود نمک بیشتری هم اضافه کنید. استفاده از مقدار مناسبی از نمک در تهیه خیار شور ها علاوه بر طعم مناسب آن، باعث بالا رفتن ماندگاری خیار شور می شود.

اگر نمی دانید میزان نمک خیار شور باید به چه اندازه باشد از روش زیر استفاده کنید :

آب نمک خیار شور را در یک ظرف جداگانه درست می کنیم و بعد یک تخم مرغ را پس از شستن داخل ظرف حاوی آب نمک می اندازیم. اگر تخم مرغ به ته ظرف رفت مقدار نمک خیار شور شما کم است و اگر تخم مرغ روی سطح آب قرار گرفت مقدار نمک زیاد است اما اگر تخم مرغ وسط محلول آب و نمک شناور شد نمک کاملا اندازه است و می توانید مطمئن شوید که طعم خیار شور شما عالی خواهد شد.

کپک زدن خیارشور - سیر

استفاده از برگ درخت انگور برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور

بهتر است روی خیارشورها برگ درخت انگور یا همان برگ مو بگذارید. ای کار برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور بسیار مفید است. اگر بعد از استفاده از خیارشور از آن استفاده نکید بهتر است دوباره به ظرف برگردانده شود.

محیط مناسب نگهداری خیارشور و راهکار

همان طور که می دانید همیشه محیط گرم جای مساعدی برای رشد کپک می باشد. پس بهتر است خیارشورهای خود را در یک محیط خنک و سایه و بیرون از خانه نگهداری کنید.

بهترین راهکار برای کپک نزدن خیارشور تهیه آن در دبه های کوچک و نگهداری آن ها در یخچال می باشد. یخچال هوای خنکی دارد و باکتری هایی که موجب کپک زدن می شوند در محیط خنک رشد خیلی کمی دارند و شما با این روش می توانید برای مدت بیشتری خیارشورهای خود را سالم و بدون کپک نگهداری کنید.

رعایت کردن بهداشت

جلوگیری از کپک زدن خیارشور، خیار و سبزجیات معطری که برای طعم دار شدن خیارشور استفاده میکنید حتما باید عاری از آلودگی، گردو خاک و قسمت های پلاستیده و فاسد شده باشد. همچنین از ظروف و وسایل کاملا تمیز استفاده کنید و حتما بهداشت دست ها را در هنگام تهیه خیارشور رعایت کنید.

کپک زدن خیارشور - خیارشور

غوطه ور کردن خیارها برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور

جلوگیری از کپک زدن خیارشور، سعی کنید تمام خیارها داخل آب قرار داشته باشند و آب شور شما سط تمام خیارها را پوشانده باشد. اگر دقت کرده باشید کپک همیشه روی سطح خیار شورهایی که از آب بیرون زده اند تشکیل میشود چراکه باکتری های مولد کپک در محیط آب نمک نمیتوانند رشد کنند.

هم زدن خیارشور برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور

جلوگیری از کپک زدن خیارشور، برای اینکه از تکشیل و تمرکز کپک ها بر روی سطح خیار شورهایی که بالای ظرف قرار دارند جلوگیری کنید سعی کنید هروز آن ها را هم بزنید یا درب ظرف را محکم ببندید و سپس آن را تکان دهید.

استفاده از آب تصویه شده برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور

جلوگیری از کپک زدن خیارشور، آب شیر آب حاوی مقادیری مواد شیمیایی مانند کلر و دیگر ترکیبات است که میتواند محیط مساعد رشد باکتری کپک باشد پس سعی کنید از آب تصویه شده برای تهیه خیار شور استفاده کنید.

کپک زدن خیارشور - ظرف سفید

سرکه

جلوگیری از کپک زدن خیارشور، در تهیه شوری ها از جمله خیارشور هیچ نیازی به استفاده از سرکه نیست و همانطور که از اسم آن پیدا است شوری میباشد نه ترشی و سرکه باعث ایجاد کپک در خیارشو می شود.

نمک را کامل حل کنید

جلوگیری از کپک زدن خیارشور، برخی از افراد خیارها را در ظرف میچینند و پس از اضافه کردن آب نمک را روی سطح آن می ریزند در حالی که نمک باید بخوبی در آب حل شود. پس ابتدا محلول آب نمک را درست کنید و سپس اضافه کنید.

جای خنک

جلوگیری از کپک زدن خیارشور، برای رسیدن خیارشور عجله نکنید و آن را در جای خنک و حتما سایه نگهداری کنید محیط گرم جای مساعد تری برای رشد کپک ها خواهد بود. در پایان اگر کپک تنها روی سطح خیارشور را گرفته و لایه های پایین تر را درگیر نکرده است می توانید با برداشتن لایه سطحی از آن استفاده کنید اما اگر به قسمت های پایین تر رسیده است باید آن را دور بریزید.

کپک زدن خیارشور - شیشه

 نسبت آب به نمک

یکی دیگر از بهترین راه های نگهداری خیارشور تعیین صحیح نسبت آب به نمک می باشد. در ادامه به روش تعیین این نسبت پرداخته ایم.

ابتدا آب نمک با میزان در نظر گرفته شده را در یک ظرف جداگانه تهیه کنید. سپس یک عدد تخم مرغ را به خوبی بشورید و درون ظرف حاوی آب نمک قرار دهید. اگر تخم مرغ شما به ته ظرف حرکت کرد مقدار نمک کم است. اگر تخم مرغ روی سطح آب قرار گرفت نشان دهنده این است که نسبت مقدار نمک بیشتر از آب است. اگر تخم مرغ وسط محلول شناور بود نسبت آب به نمک به اندازه است و مطمئنا طعم خیارشور شما عالی خواهد بود.

یکی از نکاتی که در ترد شدن خیارشور در نظر گرفته می شود این است که چند عدد نخود خام را به ظرف خیارشور اضافه کنید.

دور انداختن گل خیار برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور

یکی دیگر از بهترین روش های نگهداری خیارشور جداکردن اضافات از خیار و سبزیجات است. گل خیار به شدت به انواع کپک‌ها آلوده می باشد. اگر از خیار جدا نشود می‌تواند عاملی برای کپک زدگی و نرم ولزج شدن خیار باشد.

کپک زدن خیارشور - خیار

استفاده نکردن از قاشق یا دست چرب برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور

پس از رسیدن خیارشور بعد از دو هفته، مهم است به این نکته توجه داشته باشید که از قاشق چرب یا دست چرب استفاده نکنید. این کار مانع به وجود آمدن کپک در خیارشور می شود و تا پایان مصرف، آن را در یخچال نگهداری کنید.

 برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور از نمک دریایی استفاده کنید

یکی دیگر از علل بی کیفیت شدن و خرابی خیارشور را باید در نمک آن جستجو کرد، زیرا نمک معمولی یا همان نمک یددار دارای مواد افزدونی بوده و از تخمیر مثبت جلوگیری می‌کند پس بهتر است از نمک دریایی با کیفیت استفاده کنید.

 برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور درب خیارشور را گچ بزنید

ورود هوا درون ظرف خیارشور سبب خراب شدن و کپک زدگی آن می‌شود، پس مطمئن شوید ظرفی که برای خیارشور استفاده کردید درب محکمی دارد. برای جلوگیری از ورود هوا به درون خیارشور می‌توانید، دور ظرف خیار شور را گچ بگیرید یا یک نایلون روی دهانه دبه قرار داده و با یک کش پلاستیکی دور آن را ببندید تا کاملا محکم شده و هیچ هوایی وارد آن نشود.

حتی می‌توانید خیار شور را داخل شیشه نوشابه خانواده بریزید اما باید از خیارهای ریز برای این کار استفاده کنید.

کپک زدن خیارشور - کاسه

طرز تهیه خیارشور خانگی با ماندگاری بالا

تهیه خیار ترشی خانگی با ماندگاری بالا شامل فرآیندی ساده و در عین حال موثر است که نتیجه ای ترد را تضمین می کند که می توان برای مدت طولانی از آن لذت برد. در ادامه یک راهنمای گام به گام آورده شده است:

مواد اولیه

  • خیار تازه
  • سرکه سفید
  • اب
  • نمک
  • شکر
  • حبه های سیر
  • دانه های شوید
  • دانه های خردل
  • دانه های فلفل
  • برگ بو

مراحل گام به گام طرز تهیه خیارشور خانگی با ماندگاری بالا

  • انتخاب خیار: خیارهای سفت و پژمرده نشده با اندازه ثابت انتخاب کنید. آن ها را کاملا بشویید.
  • شیشه ها را استریل کنید: شیشه ها و درب های شیشه ای را با جوشاندن آن ها در آب داغ استریل کنید.
  • آب نمک را آماده کنید: در یک قابلمه سرکه، آب، نمک و شکر را با هم مخلوط کنید. به جوش بیاورید، هم بزنید تا نمک و شکر حل شود. بگذارید خنک شود.
  • شیشه ها را بسته بندی کنید: در این مرحله از طرز تهیه خیارشور خانگی با ماندگاری بالا خیار، حبه های سیر، دانه های شوید، دانه های خردل، دانه های فلفل و برگ بو را در ته هر شیشه قرار دهید.
  • آب نمک بریزید: آب نمک خنک شده را روی خیارها بریزید و مطمئن شوید که خیارها کاملاً در آب فرو رفته اند. مقداری سر فضای خالی را در بالای شیشه بگذارید.
  • شیشه های مهر و موم شده: درب شیشه ها را محکم ببندید و بگذارید تا دمای اتاق خنک شوند. قبل از مصرف حداقل 24 ساعت در یخچال نگهداری شود.

با دنبال کردن این مراحل طرز تهیه خیارشور خانگی با ماندگاری بالا، شوری خانگی با طعم متعادل و ترد رضایت ‌بخشی ایجاد می‌کنید و مطمئن می‌شوید که برای مدت طولانی خوشمزه و بادوام باقی می‌مانند.

کپک زدن خیارشور - خیارشور

آشنایی با علت کپک زدن خیارشور

خیارشور یکی از فرآورده های محبوبی است که در کنار بیشتر غذاهای فست فودی و خوراک ها یا به صورت دورچین یا به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از موضوعاتی که درباره خیارشور یا سایر شورها و ترشی ها ایجاد می شود، کپک زدگی آن است.

این موضوع ممکن است برای یک شیشه خیارشور چندان نگران کننده نباشد ولی اگر بخواهید در حجم زیادی آن را برای فروش و کسب و کار تهیه کنید، اهمیت دارد که بتوانید خیارشورها را از کپک زدگی دور نگاه دارید. در این مطلب به بررسی علت کپک زدن خیارشور و نحوه جلوگیری از آن پرداخته می شود.

خیارشور

خیارشور یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین فرآورده ها و شوریجات محسوب می شود. در زیر زمین خانه های اکثر مادربزرگ ها احتمالا شاهد یک یا چند دبه خیارشور بوده اید. خیارشورهای خانگی دارای طعم و مزه فوق العاده ای هستند ولی یک مشکل اساسی با آن ها همراه می شود و آن کپک زدن است که همواره سبب ناراحتی و نگرانی افراد می شود.

تصور کنید با علاقه زیاد، به آماده سازی خیارشور می پردازید و بعد از مدتی شاهد کپک هایی روی آن می شوید. این موضوع ناراحت کننده خواهد بود. حال ممکن است جای سوال باشد چرا موضوع کپک زدن خیارشور این اندازه اهمیت دارد ؟ در پاسخ باید اشاره کرد عطر و بوی خیارشور لذت غذاخوردن را چند برابر می کند. همچنین خواص یک خیارشور مرغوب سبب می شود میل بیشتری به خوردن آن داشته باشیم.

جالب است بدانید که خیارشور در کنار غذا موجب جذب بهتر مواد و همچنین هضم راحت تر غذا می گردد. این خوراکی دوست داشتنی، نخستین بار توسط هندی ها پدید آمد. در کشتی های هندی هنگام سفر از خیارشور جهت روزهای مبادا بهره می برند. گاه در سفرهای چند ماهه که به سال نیز کشیده می شد، تنها خوراکی آنها در بین موج های بزرگ دریا، خیارشور بوده است.

کپک زدن خیارشور - کپک

علت کپک زدن خیارشور

کپک زدن خیارشور می تواند علت های مختلفی داشته باشد. یک نمونه از این علت ها شیوه نادرست تهیه خیارشور می باشد. و یا به دلیل قرار نگرفتن در محیط مناسب این موضوع اتفاق می افتد. البته با رعایت چند نکته و مراقبت کافی این مشکل قابل حل است.

۱. نفوذ هوا

هوا یکی از اصلی ترین عوامل فاسد شدن مواد غذایی محسوب می شود. به طور مثال میوه سیب را در هوای محیط قرار داده و سیب دیگری را در یخچال یا محیط بدون هوا، مشاهده می کنید سیبی که در معرض هوای محیط بوده کپک زده و خراب شده است. ولی سیبی که در یخچال قرار داشته، سالم تر باقی مانده است.

اکنون این موضوع در مورد خیارشور ۱۰ برابر حساس تر خواهد بود. به این ترتیب هوازدگی یکی از علت های اصلی کپک زدن خیارشور خواهد بود. خیارشور باید در یک ظرف دربسته قرار گیرد. درب ظرفی که حاوی خیارشور است باید خوب محکم بسته شود تا هوا به درون آن نفوذ نکند. ورود هوا در تایم کوتاهی می تواند سبب کپک زدگی خیارشور گردد. بهتر است از ظروف شیشه ای به جای ظروف پلاستیکی برای تهیه خیارشور بهره بگیرید.

در صورتی که خیارشور در معرض هوازدگی بوده به این معنا که درب ظرف خوب بسته نباشد، شاهد کپک زدگی آن خواهید بود.

 ۲. سبزیجات معطر بی کیفیت

همانطور که می دانید برای طعم گرفتن و خوشمزه تر شدن خیارشور به آن سبزیجات مختلفی اضافه می شود. در صورتی که از سبزیجات بی کیفیت یا پلاسیده استفاده کنید قطعا محصول شما خراب می شود. تصور غلطی و جود دارد که نیازی نیست برای خیارشور سبزیجات خیلی باکیفیت استفاده شود.

در صورتی که این موضوع سبب کپک زدگی و خراب شدن خیارشور می گردد. از این رو از سبزیجات سالم و تازه استفاده نمایید.

۳. آلودگی محیطی

برای تبدیل خیار تازه به خیارشور، باکتری ها نقش مهمی ایفا می کنند ولی این باکتری ها با باکتری های آلودگی فرق دارند. آلودگی محیطی می تواند به سادگی سبب کپک زدن خیارشور گردد. دست آلوده، ظرف کثیف، مواد اولیه شسته نشده و خیار شور درست کردن در محیطی کثیف، همگی راه را برای ورود آلودگی و کپک زدگی همواره می کنند. از این رو اصول بهداشتی را رعایت نموده و حتی الامکان با دستکش این کار را انجام دهید.

در مجموع خیار و سبزیجات معطری که برای تهیه خیارشور استفاده می شود باید فاقد آلودگی و هر نوع گرد و خاک و قسمت های پلاسیده باشد. در ضمن ظرف و وسایل مورد استفاده کاملا تمیز بوده و حتما بهداشت دستها در تهیه خیارشور رعایت شود.

۴. خراب بودن خیار

در مواقعی ممکن است از خیارشورهایی برای خیارشور گرفتن استفاده کنید که خراب بوده یا زدگی دارند. از این رو سریعا کپک می زنند. خیار خیاشور باید تمیز با کیفیت و تازه باشد تا نتیجه بهتری حاصل شود. برای این که خیارشورهای مرغوبی داشته باشید که تایم زیادی از آن ها استفاده کنید بهتر است از خیارهای تازه و ترد بهره بگیرید.

کپک زدن خیارشور - ظرف

۵. سرکه

اگرچه سرکه سبب خوش طعم شدن خیارشور می شود ولی سبب کپک زدگی آن نیز می شود. استفاده از این ماده در تهیه خیارشور الزامی ندارد. سرکه را برای ترش شدن خیارشور استفاده می کنند. قرار نیست خیارشور ترش باشد پس می توانید از این مورد صرف نظر کنید تا خیارشور کپک نزند.

۶. ظرف خیارشور

اطمینان یابید که ظرف انتخابی برای درست کردن خیارشور درب آن به راحتی بسته می شود و فاقد هر نوع ترک و شکستگی باشد تا مانع از نفوذ هوا گردد. هر بار که از ظرف مورد نظر خیارشور بر می دارید مجددا از سفت بسته شدن درب اطمینان حاصل کنید. اگر هوا به داخل ظرف راه یابد، سریعا خیارشور ها کپک می زنند.

۷. نمک

موردی که می تواند از رشد باکتری ها در خیارشور جلوگیری کند، تخمیر ایمنی می باشد که توسط نمک در مقابل رشد باکتری های مضر به وجود می آید. از سویی نمی توان از نمک بیش از اندازه استفاده نمود زیرا شوری محصول زیاد می شود. در حالت معمول در هر لیتر آب برای تهیه خیارشور دو قاشق غذاخوری نمک کافی است که هم میزان شوری لازم را به خیارشور می دهد و هم محیط تخمیری ضد باکتری را ایجاد می کند.

شایان ذکر است نمک معمولی یا همان نمک یددار مورد استفاده روزمره حاوی مواد افزودنی بوده که از تخمیر مثبت پیشگیری می کند از این رو حتی الامکان سعی نمایید نمک دریایی با کیفیت استفاده کنید. در ضمن باید نمک در آب به خوبی حل شود. از این رو ابتدا محلول آب نمک را درست کرده و بعد به خیارهای ظرف اضافه کنید.

کپک زدن خیارشور - خیار

۸. شناور ماندن خیار

سعی کنید همه خیارها درون آب نمک قرار داشته باشید و آب شور آن ها را کاملا پوشش دهد. باید بدانید که کپک همواره روی سطح خیارشورهایی ایجاد می شود که از آب بیرون زده باشند. زیرا باکتری های کپک زا در محیط آب نمک قادر به رشد نخواهند بود.

برای این که از تشکیل و تمرکز کپک روی سطح خیارشورهای بالای ظرف پیشگیری کنید، سعی کند هر روز آن ها را همزده یا درب ظرف را محکم بسته و بعد چندبار تکان دهید. ضمنا اگر آب مورد استفاده حاوی کلر باشد نیز کپک زدگی خیارشور اتفاق می افتد. چرا که آب لوله کشی حاوی مقادیری کلر و سایر ترکیبات می باشد که می تواند محیط رشد باکتری را مساعد نماید از این رو بهتر است از آب تصفیه شده برای تهیه خیارشور بهره بگیرید.

۹. محیط نگهداری

محیط نگهداری نامناسب ظرف خیارشور هم می تواند علت دیگری کپک زدن آن باشد. بهتر است برای رسیدن خیارشور عجله ای نداشته باشد و آن ها را در محیط خنک و سایه نگهداری نمایید. قابل ذکر است محیط گرم شرایط را برای رشد کپک مساعد می کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید