مقدمه

ریاضیات غذای مغز است. کمک می‌کند دقیق، قاطعانه و خلاقانه فکر کنیم و دیدگاه متفاوتی نسبت به جهان اطراف داشته باشیم. مغز انسان با محاسبه احتمالات از درس ریاضی برای تفسیر دنیای اطراف استفاده می‌کند تا علل اتفاقات پیرامون خود را بهتر درک کند. اکثر شما احتمالاً کارکردها و مزایای مختلف ریاضی را می‌دانید، اما خواندن این مقاله دیدگاه بهتری در مورد تاثیر این درس بر سلامت روان انسان به شما خواهد داد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آیا ریاضی واقعا باعث تقویت ذهن می‌شود؟

ریاضی یکی از اصلی‌ترین دلایل عملکرد مغز است. عمیق اندیشیدن، استفاده از منطق، استدلال و تلاش‌های مستمر همگی مهارت‌هایی هستند که هنگام تلاش برای حل ریاضی از آنها استفاده می‌کنید. به عبارت بهتر درس ریاضیات تفکر تحلیلی و مهارت‌های حل مسئله را تقویت می‌کند، تفکر سیستماتیک و منطقی را بهبود می‌بخشد و ذهن را برای انجام کارهای جدید با اطمینان بیشتر آماده می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند انسان با تلاش و کوشش می‌تواند هوش خود را بالا ببرد! این یعنی فارغ از اینکه مستعد ریاضی باشید یا نباشید، می‌توانید در آن پیشرفت کنید، به موفقیت برسید و در این راستا عمکلرد ذهن خود را بهبود ببخشید. اگر یادگیری ریاضی از سنین پایین آغاز شود، می‌تواند رشد شناختی کودک را تا حد امکان تقویت نماید.

کدام بخش از مغز به ریاضیات مرتبط است؟

نیمکره چپ مربوط به بخش کلامی و مسئول تشخیص گروه‌هایی از حروف تشکیل‌دهنده کلمات و گروه‌هایی از کلمات تشکیل‌دهنده جملات است؛ همچنین با حساب و منطق سروکار دارد. این نیمکره‌ی پیچیده و غالب ظرفیت تجزیه و تحلیل، استدلال، حل مسائل عددی یا استنتاج دارد و افرادی که بیشتر از این بخش از مغز خود استفاده می‌کنند، دانشمندان و مهندسان موفق‌تری هستند.

رشد ماهیچه‌های مغز کودکان خردسال با ریاضی

بیشترین میزان رشد مغز انسان مربوط به دوران کودکی است. زمانی که مغز انسان برای تقویت مهارت‌های ذهنی و حافظه‌ای به تمرین ذهنی نیاز دارد و می‌توان هوشمندانه رشد شناختی را با حداکثر پتانسیل مغز توسعه داد. یادگیری درس ریاضی در مقاطع تحصیلی پایین مثل ریاضی ششم می‌تواند در آمادگی شناختی کودکان در سنین پایین، نقش حیاتی ایفا کند.

بنابراین می‌توان گفت ارائه تجربیات کاربردی و مثبت ریاضی در سنین پایین‌تر، کلیدی برای معماری ارتباطات مغزی است. ریاضی مغز را وادار به ارتباط‌سازی و شناخت الگوهای تازه می‌کند. این نوع تفکر انتقادی، ماهیچه‌های مغز را شکل می‌دهد و رفته‌رفته به جنبه‌های دیگر زندگی سرایت می‌کند.

مطالعه ریاضی می‌تواند با توسعه مهارت‌های مهم مانند تفکر سیستماتیک، حل مسئله، تشخیص توالی و الگو و غیره هوش فرد را بالاتر ببرد. این مهارت‌ها نه تنها تأثیر مثبت فوری بر کودکان می‌گذارند، بلکه می‌توانند در تلاش‌های آتی مربوط به درس‌های دیگر مفید و موثر عمل کنند.

به خاطر بسپارید قرار نیست مسائل ریاضی را حل کنید تا اثبات کنید باهوش هستید، بلکه قرار است با حل مسائل ریاضی، هوش خود را بالاتر ببرید. همه ما با مغزی نابالغ به دنیا می‌آییم و هرچه سریع‌تر بتوانیم ماهیچه‌های مغز را آماده استدلال و استنتاج کنیم، موفق‌تر خواهیم بود.

فواید ریاضی برای مغز انسان

از فواید ریاضی برای مغز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. ریاضی مغز را قوی‌تر می‌کند

مغز ما انسان‌ها برای پردازش اطلاعات مسیرهای عصبی تازه‌ای می‌سازد و ریاضیات نقش مهمی در ایجاد این مسیرهای تازه ایفا می‌کنند. کودکانی که ریاضی می‌دانند، می‌توانند با اطمینان بیشتر مناطق خاصی از مغز را به‌کار بگیرند؛ چراکه حجم ماده خاکستری آن نواحی نسبت به کودکانی که عملکرد ضعیف‌تری در درس ریاضی دارند، بیشتر است.

۲. ریاضی یک تمرین ذهنی است

فکرکردن به مسائل ریاضی یک ورزش ذهنی است که موجب تقویت و توسعه مغز انسان می‌شود. باید بدانید انجام محاسبات ذهنی ظرفیت مغز را به‌طور قابل توجهی بالا می‌برد و امکان رشد مهارت‌های ذهنی و حافظه‌ای را فراهم می‌کند. با کمی تحقیق و جست‌و‌جو می‌بینیم که اکثر ریاضیدانان حرفه‌ای همواره در حال تقویت عملکرد‌های ذهنی هستند تا مغز خود را پرانرژی، سالم و در حالت بهینه نگه دارند. بنابراین، هر چه شخص مسائل ریاضی بیشتری را حل کند، مغز او توانایی بیشتری برای رسیدگی به مسائل دشوار پیدا می‌کند.

۳. ریاضی کارایی مغز را بیشتر می‌کند

تفکر انتقادی و تجزیه و تحلیل عینی که اکثر مسائل ریاضی به آن نیاز دارند، کارایی مغز را افزایش می‌دهد. تفکر دقیق، تدافعی و خلاقانه برای حل مسائل نه تنها نقش مهمی در پیشرفت کودکان در درس ریاضی دارد، بلکه اثرات مثبت آن در سایر موضوعات تحصیلی قابل مشاهده خواهد بود و این نتیجه افزایش ظرفیت کلی مغز است. تا جایی که می‌توان ادعا کرد یادگیری ریاضی لازمه رشد فکری افراد است؛ چراکه ارزش‌ها و نگرش‌های فرد را شکل می‌دهد و حس استقلال در مدیریت و اعتماد به نتایج را تضمین می‌کند.

ابزار قدرتمند ریاضی نه‌نتها به کودکان کمک می‌کند مسائل ریاضی را حل کنند و در سایر زمینه‌های تحصیلی به برتری برسند، بلکه بسیاری از مهارت‌های دیگر زندگی مثل تفکر فضایی، استدلال منطقی، تجزیه و تحلیل انتقادی، استدلال عینی، حل مسئله و غیره را نیز بهبود می‌بخشد. امروزه ریاضیدانان بزرگ‌ترین و دشوارترین مسائل جهان را حل می‌کنند و تقریبا تمام فناوری‌های امروزی ما با مفاهیم ریاضی توسعه یافته‌اند.

حرف آخر

همان‌طور که تمرین‌کردن با وزنه‌های سنگین ماهیچه‌های بدن را قوی می‌کند، حل مسائل ریاضی نیز ذهن را باهوش‌تر می‌کند. تمرین تفکر انتقادی به فرد کمک می‌کند در رشته‌های تحصیلی به موفقیت بالاتری برسد و در مدت‌زمان کوتاه درصد هوش خود را بالا ببرد. ریاضیات در واقع مسیرهای عصبی تازه‌ای می‌سازد و مغز را آموزش می‌دهد تا ارتباطات را ببیند و قوی‌تر از قبل عمل کند. از اثرات ریاضی بر مغز انسان می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ایجاد زمینه تفکر سیستمی
  • توسعه توانایی تجزیه و تحلیل و حل مسائل
  • کشش ذهن برای کار روی کارهای ناآشنا با اطمینان
  • ترویج احتیاط و دقت در تفکر برای رسیدن به پاسخ دقیق
  • یادگیری از طریق آزمون و خطا و ادغام اصول مختلف برای رسیدن به یک نتیجه منطقی

دفعه بعد که احساس کردید در کاری گیر کرده‌اید و نمی‌توانید یک مسئله را حل کنید، ابتدا سعی کنید یک تمرین ریاضی را حل کنید. نتیجه حیرت‌انگیز است.

شما چه فکر می‌کنید؟ به نظرتان تا امروز ریاضیات چقدر بر عملکرد مغز شما تاثیر داشته؟ منتظر شنیدن نظرات‌تان هستیم.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید