خستگی دائم باعث میشود در طول روز هیچ کاری را با انگیزه و درست انجام ندهید. این احساس خستگی دائم به مرور شما را از انجام کار های روزانه و ضروری باز میدارد. با خواندن این مقاله ابتدا دلیل خستگی مکرر خود را شناسایی کرده و سپس با راهکار های موثر و خانگی ما به رفع آن بپردازید.

دلایل خستگی دائم بدن

آلرژی

علاوه بر خستگی، سردرد، خارش بدن، گرفتگی بینی و آبریزش هم آن از علائم شایع آلرژی هستند. رینیت آلرژیک از دلایل عمده خستگی دائم بدن است. با این حال به راحتی قابل کنترل و مدیریت است. پزشک معمولا در ابتدا وضعیت بیمار را بررسی می‌کند و سپس از طریق یک شرح حال دقیق یا آزمایش متوجه عوامل آلرژی‌زای بیمار خواهد شد. از مهم‌ترین آلرژن‌ها می‌توان به گرده گیاهان، حشرات، گرد و غبار، کپک، پوست حیوانات، تغییرات آب و هوا و… اشاره کرد.

خستگی - خستگی دائم

یکی از عوامل کاهش علائم رینیت آلرژیک از جمله خستگی، اقدامات لازم برای جلوگیری از آلرژن‌هاست. علاوه بر این داروهایی هم وجود دارد که می‌توانند در کاهش علائم بیماری نقش داشته باشند. داروهای زیر از جمله مواردی هستند که می‌توانند به کاهش علائم رینیت آلرژیک کمک کنند:

  • استروئیدهای بینی
  • آنتی هیستامین‌های خوراکی
  • آنتی هیستامین‌های بینی
  • اصلاح کننده‌های لکوترین
  • مهار کننده‌های ماست سل

تاثیر کم خونی در خستگی دائم

از مهم‌ترین علائم آن می‌توان به سرگیجه، خستگی، احساس سرما و رنگ پریدگی اشاره کرد. کم خونی شایع‌ترین بیماری خونی در ایالات متحده بوده که بیش از پنج و نیم میلیون آمریکایی را درگیر کرده است.  برای زنان در سنین باروری، کم خونی یکی از دلایل عمده خستگی است. این مسئله بیشتر در زنانی که قاعدگی‌های سنگین، تومورهای فیبروئید رحمی یا پولیپ رحم دارند، شایع‌ است.

در بیماری کم خونی، خون فرد به اندازه کافی گلبول قرمز ندارد. عوامل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد آن شوند از جمله بواسیر، مشکلات دستگاه گوارش مثل زخم‌ها یا سرطان. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن و آسپرین هم می‌توانند باعث ایجاد کم خونی شوند. کمبود آهن یا اسید فولیک، بیماری دیابت یا مشکلات مزمن کلیوی هم می‌توانند به کم خونی منجر شوند.

برای تشخیص کم خونی، لازم است که در ابتدا آزمایش خون بدهید. اگر کم خونی به دلیل کمبود آهن باشد، احتمالا پزشک مکمل‌های آهن را تجویز می‌کند. مصرف غذاهای حاوی آهن از جمله اسفناج، کلم بروکلی و گوشت قرمز هم می‌تواند در کاهش علائم موثر باشد. مصرف خوراکی‌های حاوی ویتامین سی در وعده‌های غذایی یک راه مفید برای جذب بهتر آهن غذاهاست که می‌توان در بهبود نشانه‌های کم خونی هم نقش داشته باشد.

افسردگی و اضطراب

گاهی اوقات افسردگی و اضطراب ریشه خستگی مزمن است. اختلال افسردگی در زنان دو برابر مردان روی می‌دهد و می‌توانند زندگی و فعالیت‌های اجتماعی آنان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری معمولا در سنین بین ۱۵ تا ۳۰ سالگی آغاز می‌شود. افسردگی پس از زایمان هم یکی از انواع افسردگی است که با احساس دائمی غم، اندوه و خستگی همراه است. احساس خستگی و خواب‌آلودگی غیر عادی در زمستان می‌تواند از نشانه‌های افسردگی فصلی باشد.خواب آلودگی - خستگی دائمافراد مبتلا به افسردگی ممکن است در بیشتر ساعات روز بی‌حال و خسته باشند و علاقه‌ای به فعالیت‌های عادی روزمره از خود نشان ندهند. علاوه بر خستگی، پرخوری یا کم خوری، پر خوابی یا کم خوابی، احساس ناامیدی و بی‌ارزشی هم از دیگر نشانه‌های جدی افسردگی هستند. در کنار افسردگی، اضطراب هم می‌تواند به خستگی دائم بدن منجر شود. اضطراب را معمولا با نشانه‌های زیر می‌شناسند:

  • تحریک‌پذیری
  • مشکلات خواب
  • نگرانی بیش از حد
  • منتظر بودن برای وقوع یک اتفاق یا حالت آماده باش
  • عصبی بودن

اگر افسرده هستید یا علائم اضطرابی دارید، حتما باید با پزشک صحبت کرده و از نظر جسمی هم معاینه شوید. افسردگی یا اضطراب شما به هر دلیلی باشد، پزشک درباره گزینه‌های درمانی پیش رو با شما گفت‌و‌گو خواهد کرد و در بیشتر مواقع شما را به یک روانپزشک یا روانشناس برای روان درمانی ارجاع خواهد داد. استفاده از دارو، روان درمانی یا ترکیبی از این دو از روش‌های بسیار موثر برای درمان افسردگی و اضطراب و خستگی ناشی از آن‌ها هستند.

فیبرومیالژیا

از علائم این بیماری می‌توان به خستگی مزمن، دردهای عضلانی و عمیق، مشکلات خواب، اضطراب و افسردگی اشاره کرد. این بیماری یکی از دلایل شایع خستگی دائمی بدن و دردهای اسکلتی و عضلانی به ویژه در زنان است. در واقع سندروم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا به عنوان اختلالاتی جداگانه اما مرتبط به هم در نظر گرفته می‌شوند. آن‌ها یک علامت مشترک دارند: خستگی شدید که زندگی افراد را تا حد زیادی مختل می‌کند.

افراد مبتلا به این بیماری حس می‌کنند در تمام روز خسته هستند؛ حتی اگر به اندازه کافی خوابیده باشند. البته باید به این نکته توجه کرد که خواب این افراد معمولا دارای کیفیت کافی نیست و با بیدار شدن‌های مکرر قطع می‌شود. برخی از بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا در یک مه مغزی مداوم زندگی می‌کنند. این حالت یک احساس مبهم است که تمرکز را دشوار می‌کند.چورت زدن - خستگی دائمخستگی مداوم در افراد مبتلا به این بیماری باعث می‌شود تا این افراد به اندازه کافی ورزش نکنند. نتیجه این وضعیت، کاهش آمادگی جسمانی در آن‌هاست. این اختلال هم‌چنین منجر به مشکلات مربوط به خلق و خوی افراد هم خواهد شد. بهترین راه برای جبران این عوارض، ورزش کردن است. ورزش دارای فوائد فوق‌العاده‌ای برای بهبود خلق و خو،  رفع خستگی و داشتن خواب راحت است.

بهتر است برای شروع، ورزش‌های ملایمی مثل شنا یا پیاده روی را امتحان کنید. هم‌چنان که بدن شما به فعالیت‌های منظم عادت می‌کند، می‌توانید زمان بیشتری را به آن اختصاص داده و با شدت بیشتری ورزش کنید. البته پرهیز از افراط در ورزش بسیار مهم است؛ چون می‌تواند به افزایش خستگی منجر شود.

آلرژی غذایی و عدم تحمل برخی غذاها

خستگی دائم بدن و خواب‌آلودگی از اصلی‌ترین نشانه‌های آلرژی غذایی هستند. اگر چه قرار است که غذا به شما انرژی بدهد، اما تحقیقات پزشکی نشان داده‌اند که آلرژی یا عدم تحمل غذایی پنهان می‌تواند بر عکس عمل کند. در حقیقت ممکن است که خستگی یک نشانه هشدار اولیه به آلرژی یا عدم تحمل غذایی باشد. یکی از این بیماری‌ها، سلیاک است. این بیماری هنگامی روی می‌دهد که فرد نمی‌تواند گلوتن را هضم کند.

برای تشخیص این نوع بیماری‌ها از رژیم حذف کمک می‌گیرند. به این معنی که مصرف آن را قطع کرده و سپس میزان خستگی و خواب‌آلودگی فرد را برای ۱۰ تا ۳۰ دقیقه پس از خوردن این مواد اندازه می‌گیرند تا متوجه شوند که آیا تفاوتی در این مسئله مشاهده می‌شود یا خیر. آزمایش‌های آلرژی هم یک راه دیگر برای تشخیص این نوع بیماری‌ها هستند. تشخیص و درمان این بیماری‌ها به کاهش علائم آن از جمله خستگی کمک می‌کند.

بیماری‌ های قلبی و خستگی دائم

خستگی غیر عادی در اثر انجام فعالیت‌هایی ساده و معمولی از مهم‌ترین علائم آن است. اگر حس می‌کنید بعد از انجام فعالیتی که قبلا برای شما آسان بود، بسیار خسته می‌شوید، باید حتما با یک پزشک تماس بگیرید. بیماری‌های قلبی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر در جهان هستند. اگر خستگی و بی‌حالی شما به مشکلات قلبی مرتبط باشد، پزشک به وسیله دارو یا روش‌های درمانی معمول، درمان آن را آغاز می‌کند. درمان این بیماری‌ها به کاهش خستگی دائم بدن و بازیابی انرژی بدن کمک می‌کند.خواب آلودگی سر کار - خستگی دائم

آرتریت روماتوئید

از علائم این بیماری می‌توان به ملتهب شدن مفاصل و سفتی آن‌ها به ویژه در هنگام صبح و درد مفاصل همراه با خستگی اشاره کرد. این بیماری نوعی آرتریت التهابی است. از آن‌جا که آسیب مفصل ناشی از آن می‌تواند منجر به ناتوانی شود، درمان زودرس و تهاجمی بهترین روش برای درمان آن است. داروهایی که در مراحل اولیه و خفیف بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی
  • داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری
  • سایر داروهایی که در اشکال جدی‌تر آن مورد استفاده قرار می‌گیرند، مثل سیتوکین

تاثیر آپنه خواب در خستگی دائم

خستگی مزمن، خروپف و احساس خستگی و بی‌حالی در هنگام بیدار شدن از نشانه‌های مهم آپنه خواب هستند. طبق نتایج ارائه شده توسط بنیاد ملی خواب، بیش از یک سوم بزرگسالان آمریکایی حداقل چند شب در هفته خروپف می‌کنند.

اگر این خروپف با دوره‌هایی از وقفه تنفسی همراه باشد، بیماری آپنه خواب نامیده می‌شود که ممکن است خستگی مفرط و خواب‌آلودگی را در طول روز به همراه داشته باشد. آپنه انسدادی خواب باعث کمبود اکسیژن در خون هم می‌شود؛ چون انسداد تنفسی از رسیدن هوا به ریه‌ها جلوگیری می‌کند. در نتیجه سطح اکسیژن بدن کاهش می‌یابد. سطح اکسیژن پایین بر عملکرد قلب و مغز اثر منفی گذاشته و به خستگی مزمن منجر خواهد شد.شما می‌توانید برای تشخیص این بیماری و با نظر پزشک خود، آزمایش پلی سومنوگرافی را انجام دهید.کسالت - خستگی دائماین آزمایش بروز آپنه خواب را در افراد تشخیص می‌دهد. هم‌چنین خوابیدن به پهلو به جای پشت، کاهش وزن و ترک سیگار هم می‌توانند در کاهش علائم آپنه خواب از جمله خستگی دائم بدن موثر باشند. در برخی موارد هم از ابزارهای دهانی مخصوص برای باز نگه داشتن مجاری تنفسی در حین خواب استفاده می‌شود. موارد شدید این بیماری هم به کمک جراحی و حذف بافت‌هایی که منجر به انسداد مجاری تنفسی می‌شوند، درمان خواهد شد. آپنه خواب درمان نشده می‌تواند خطر سکته و حملات قلبی را افزایش دهد.

دیابت

خستگی غیر عادی، افزایش احساس گرسنگی و تشنگی، تکرر ادرار و کاهش وزن غیر معمول از نشانه‌های بیماری دیابت هستند. شیوع دیابت نوع دو در کودکان و بزرگسالان کشورهای مختلف در حال افزایش است. اگر چه آگاهی از ابتلا به این بیماری ممکن است در ابتدا کمی ترسناک به نظر برسد، اما باید بدانید که شما می‌توانید با راهنمایی پزشک به خوبی آن را مدیریت و کنترل کنید. درمان این بیماری شامل موارد زیر است:

  • کاهش وزن
  • افزایش فعالیت بدنی
  • کنترل دقیق گلوکز خون
  • مصرف داروهای دیابت مثل انسولین و…
  • داشتن یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات
  • ترک سیگار
  • کنترل فشار خون
  • کاهش کلسترول خون

اختلالات غده تیروئید

از مهم‌ترین اختلالات تیروئیدی که باعث خستگی مفرط، کندی، افسردگی، عدم تحمل سرما و افزایش وزن منجر می‌شود، کم کاری تیروئید است. غده تیروئید یک غده کوچک پروانه‌ای شکل در قاعده گردن است که به تنظیم سوخت و ساز بدن و مصرف انرژی آن کمک می‌کند. طبق نظر بنیاد تیروئید آمریکا، حدود ۱۷ درصد زنان تا سن ۶۰ سالگی به آن مبتلا می‌شوند. شایع‌ترین علت آن یک بیماری خودایمنی به نام تیروئیدیت هاشیموتو است. این بیماری از تولید هورمون‌های تیروئید کافی برای بدن جلوگیری می‌کند. نتیجه آن، کم کاری تیروئید یا متابولیسم کند بدن است.کلافگی - خستگی دائمبه کمک بررسی نتایج آزمایش خون و اندازه گیری میزان هورمون‌های تیروئیدی از جمله T3 و T4 می‌توان این اختلال را تشخیص داد. اگر این هورمون‌ها کم باشند، از داروهایی که متشکل از هورمون‌های مصنوعی هستند برای تامین این هورمون‌ها در بدن استفاده می‌شود. مصرف دارو می‌تواند باعث کاهش علائم بیماری، افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش خستگی دائم بدن شوند.

خستگی مرتبط با سرطان

خستگی مفرط می‌تواند یکی از نشانه‌های این بیماری یا از عوارض جانبی برخی از درمان‌های آن باشد. البته باید بدانید که خستگی ناشی از سرطان بسیار شدیدتر از خستگی معمولی است. ممکن است بیماران برای جا به جایی یا انجام فعالیت‌های ساده هم احساس ضعف و خستگی داشته باشند. این نوع خستگی می‌تواند در انواع مختلفی از سرطان از جمله ریه، روده بزرگ، لنفوم، خون، مغز استخوان یا پستان روی دهد. وجود خستگی به تنهایی نمی‌تواند نشانه ابتلا به سرطان باشد. اگر علائم دیگری دارید یا خستگی شما پس از استراحت یا تغییرات دیگری در زندگی کاهش پیدا نمی‌کند، حتما با یک پزشک مشورت کنید.

درمان خستگی دائم بدن

خستگی یک واکنش طبیعی بدن به فعالیت بیش از حد روحی و جسمی است. این یک وضعیت عادی بوده و با استراحت کافی و خواب مناسب برطرف خواهد شد. اما برخی افراد علیرغم داشتن خواب کافی و استراحت مناسب، هم‌چنان احساس خستگی و بی‌حالی دارند. در چنین مواردی باید به دنبال علت این مشکل بود.

بعضی از بیماری‌های روحی و جسمی می‌توانند به احساس خستگی دائمی و ناتوانی در انجام امور عادی و روزانه منجر شوند؛ از جمله افسردگی، کم خونی و کمبود آهن بدن و…. بهترین راه برای درمان این نوع خستگی مزمن، شناخت علت اصلی و درمان آن است. با برطرف شدن بیماری، سایر علائم آن از جمله خستگی هم برطرف خواهد شد. پزشکان به طور کلی، چند را ه را برای درمان خستگی بدن معرفی کرده‌اند که عبارتند از:

داشتن خواب کافی و با کیفیت

بهتر است افراد در ساعات مشخصی به رختخواب کرده و صبح‌ها هم در ساعات خاصی از خواب بلند شوند. برای داشتن خواب با کیفیت، از عوامل استرس‌زا، مصرف کافئین، ورزش سنگین و خوردن شام پر حجم در ساعات پایانی شب خودداری کنند. شما می‌توانید راجع به قرص خواب ملاتونین حتما بخوانید.

رژیم غذایی مناسب

گاهی خستگی به دلیل پیروی از یک رژیم غذایی نامناسب حاوی مقدار زیادی قهوه، نمک، شکر و غذاهای فرآوری شده است. برای افزایش شادابی بدن و کاهش خستگی باید مقدار بیشتری میوه و سبزیجات تازه را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. خوردن غذاهای حاوی پروتئین، آهن و ویتامین سی زیاد هم می‌تواند به افزایش انرژی بدن کمک کند.

نوشیدن آب کافی

گاهی ضعف و خستگی بدن به دلیل کمبود آب است. عدم نوشیدن آب کافی روزانه ممکن است منجر به کمبود انرژی، عدم تمرکز و گرفتگی عضلات هم شود. نوشیدن آب کافی روزانه با احساس شادابی و طراوت به کاهش خستگی هم کمک می‌کند.

ورزش منظم

برای پرنشاط بودن و کاهش ضعف و خستگی بدن، بهترین راه ورزش کردن است. داشتن یک برنامه منظم روزانه برای ورزش و فعالیت بدنی باعث افزایش سوخت و ساز و تعادل سطح انرژی بدن می‌شود و خستگی را به سرعت برطرف می‌کند.گرفتگی گردن - خستگی دائم

دریافت ویتامین دی کافی

کمبود ویتامین دی یکی از عوامل خستگی، افسردگی و ناتوانی در افراد است. به کمک قرار گرفتن در آفتاب، مصرف ماهی و قرص‌های مکمل ویتامین دی، خستگی ناشی از کمبود آن را جبران کرده و احساس نشاط و شادابی بیشتری داشته باشید.

قرص ویتامین برای رفع خستگی بدن

ویتامین‌ها نقش بسیار مهم و حیاتی در سلامتی و حفظ شادابی و انرژی بدن دارند. داشتن یک برنامه غذایی متعادل که شامل مقدار کافی از میوه‌ها و سبزیحات تازه، غلات و مغزهای خوراکی باشد، می‌تواند تا حد زیادی نیاز بدن به انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی را تامین کند.

با این حال گاهی به دلایل مختلف، بدن برخی افراد قادر به جذب کافی این ویتامین‌ها نیست یا حساسیت‌های غذایی و مشکلات مشابه اجازه نمی‌دهد تا افراد، این خوراکی‌ها را مصرف کنند. از سوی دیگر، برخی ورزشکاران یا کودکان و سالمندان ممکن است نیاز به مصرف ویتامین بیشتری داشته باشد. در این موارد می‌توان از قرص‌های مکمل با تجویز پزشک استفاده کرد.

پزشک معمولا با معاینه و بررسی وضعیت بیمار یا مطالعه نتایج آزمایش‌های او، اقدام به تجویز دارو و قرص برای رفع خستگی او کند. امروزه مکمل‌های مختلفی برای این منظور در اختیار افراد است که از جمله آن‌ها می‌توان به انواع زیر اشاره کرد:

  • قرص رفع خستگی انرژکس گلدن لایف به منظور کاهش استرس و تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن
  • مولتی ویتامین مینرال وان اِ دِی برای افزایش سلامت عمومی بدن
  • قرص مکمل ویتامین دی
  • قرص مولتی ویتامین نیچر مید
  • کپسول جنسینگ هلث اید

مصرف این مکمل‌ها بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. لازم است که پیش از مصرف حتما با یک پزشک مشورت کنید. امروزه مکمل‌های بسیار متنوعی برای نیازهای مختلف و با توجه به سن و جنس افراد در دسترس است. پزشکان انواع متفاوتی از این قرص‌ها و مکمل‌ها را برای بیماران خود تجویز می‌کنند. در این بخش فقط به چند مورد از این مکمل‌ها به عنوان نمونه اشاره شده است.

برای رفع خستگی دائم از چه مواد غذایی استفاده کنیم ؟

شکلات تلخ - خستگی دائم

رفع خستگی دائم با شکلات سیاه

برای اینکه این روزها پرانرژی‌تر باشید شکلات سیاه بخرید و هرازگاهی در بین کارها میل کنید. شکلات سرشار از منیزیم است که به سلول‌ها کمک می‌کند تا انرژی بدن را تامین کنند. علاوه بر این کاکائو همچنین منبع آهن است که به همین شیوه به تولید انرژی کمک می‌کند و از سلول‌ها در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند. در نهایت اینکه فسفر موجود در شکلات سیاه باعث ذخیره‌ی انرژی می‌شود.

توجه داشته باشید که 100 گرم شکلات سیاه یک سوم نیاز روزانه‌ی ما به منیزیم و آهن را تامین می‌کند. توصیه می‌کنیم بعد از صبحانه یا ناهار دو مربع شکلات سیاه میل کنید. ترجیحاً شکلات‌هایی انتخاب کنید که کم‌چرب بوده و درصد کاکائوی بالایی دارند. یادتان باشد که بیشتر از این میزان، کالری بیشتری به بدنتان می‌رساند.

مصرف جعفری

جعفری سرشار از آهن است که برای تولید انرژی فوق‌العاده است. این سبزی معطر همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن است که اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند.
باید بدانید که 100 گرم جعفری حدود 5 میلی‌گرم آهن دارد. توصیه می‌کنیم به همه‌ی غذاهایتان جعفری بزنید. سالاد جعفری تهیه کرده و در کنار غذا میل کنید.

رفع خستگی دائم با پرتقال

پرتقال قهرمان انرژی بخشی است. این میوه سرشار از ویتامین ‌C می‌باشد که سیستم ایمنی بدن را نیز در سلامت نگه می‌دارد و از سلول‌های ما محافظت می‌کند. ویتامین C نسبت به نور و گرما بسیار حساس است. خوشبختانه پوست کلفت و طعم نسبتا ترش پرتقال باعث می‌شود که بیش‌ترین میزان ویتامین C آن حفظ شود.

یک عدد پرتقال 70 میلی‌گرم ویتامین C به بدن می‌رساند که معادل نیمی از نیاز روزانه است. توصیه می‌کنیم پرتقال‌های تازه را انتخاب و مصرف کنید. تا می‌توانید مصرف آب پرتقال‌های صنعتی را محدود کنید. توجه داشته باشید که مرکبات دیگر مانند گریپ‌فروت، نارنگی و لیموترش نیز حاوی این ویتامین هستند.

مصرف ماهی آزاد

ماهی آزاد سرشار از امگا 3 می‌باشد. این اسیدهای چرب ضروری برای عملکرد خوب بدن و تقویت سیستم ایمنی فوق‌العاده است. نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که این اسیدهای چرب خواص ضدخستگی نیز دارند. علاوه بر این، ماهی آزاد حاوی ویتامین B1 می‌باشد که برای تبدیل قند به انرژی، لازم و ضروری است.

100 گرم ماهی آزاد نیاز روزانه‌ی ما به امگا3 ها را تامین می‌کند. توصیه می‌کنیم که هر هفته دو مرتبه ماهی میل کنید. توجه داشته باشید که پخت طولانی‌مدت باعث از بین رفتن امگا3 ها می‌شود. ماهی ساردین نیز جزو منابع امگا3 ها می‌باشد.ماست و نعناع - خستگی دائم

تاثیر ماست در رفع خستگی دائم

ماست حاوی میزان قابل‌توجهی کلسیم می‌باشد. این ماده‌ی معدنی برای حفاظت از عضلات مفید است و به عملکرد خوب سلول‌ها و همچنین افزایش کارایی پروتئین‌ها کمک می‌کند.

یک پیاله ماست حاوی حدود 220 میلی‌گرم کلسیم می‌باشد. نیاز روزانه‌ی ما به کلسیم 900 تا 1200 میلی‌گرم است. توصیه می‌کنیم آبی که روی ماست جمع می‌شود را دور نریزید. به خاطر اینکه حاوی مواد معدنی و پروتئین است.

پاستاها

پاستاها حاوی کربوهیدرات‌ها (قندهای دیر جذب) هستند که منبع تامین انرژی بدن محسوب می‌شوند. این مواد غذایی حاوی گلوسیدهای پیچیده است که به کندی جذب می‌شوند. در نتیجه انرژی طولانی‌مدتی نیز ایجاد می‌کنند.

200 گرم پاستا حاوی 120 گرم کربوهیدرات است که حدود نیمی از نیاز روزانه‌ی ما را تامین می‌کند. استفاده از پاستاهای تهیه‌شده از آرد کامل خواص چند برابری دارد.

گوشت قرمز

گوشت قرمز منبع آهن می‌باشد که برای تولید انرژی بسیار مفید است. آهن موجود در گوشت قرمز بیشتر از آهن سبزیجات جذب بدن می‌شود. علاوه بر این، گوشت قرمز حاوی پروتئین‌های حیوانی نیز می‌باشد.

200 گرم گوشت نیمی از نیاز روزانه‌ی ما به آهن را تامین می‌کند. توصیه می‌کنیم در مصرف گوشت قرمز زیاده‌روی نکنید و از کباب کردن طولانی مدت آن بپرهیزید. گوشت بوقلمون نیز حاوی آهن بوده و چربی کمی دارد.

رفع خستگی دائم با اسفناج

برخلاف باور رایج اسفناج آن قدرها هم آهن ندارد بلکه حاوی میزان زیادی منیزیم می‌باشد که برای تولید انرژی لازم است. اسفناج همچنین منبع خوب ویتامین B9 نیز هست که برای عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است. ویتامین C موجود در این سبزی به تبدیل چربی به انرژی کمک می‌کند.

200 گرم اسفناج پخته‌شده یک سوم نیاز روزانه‌ی ما به منیزیم و کل نیاز روزانه را به ویتامین B9 تامین می‌کند. بهتر است که اسفناج تازه خریداری و بلافاصله بعد از پخت میل کنید تا بیش‌ترین خواص آن حفظ شود. توجه داشته باشید که بروکلی و مارچوبه نیز حاوی ویتامین B9 می‌باشند.

آجیل مغز - خستگی دائم

مغزها

بین تمام کارهای ریز و درشتی که انجام می‌دهید یک مشت آجیل میل کنید. بادام و فندق سرشار از منیزیم هستند که به سلول‌های ما، در جهت تولید انرژی کمک می‌کند. توجه داشته باشید که مغزهای روغنی همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند که با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. فندق سرشار از گلوسیدهاست که منبع اصلی تولید انرژی است.

حرف آخر

بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی و عوامل سبک زندگی می‌توانند بر احساس خستگی اثر داشته باشند. بنابراین تشخیص علت خستگی اغلب کار دشواری است. بعضی اوقات حل این مسئله کار ساده‌ای به نظر می‌رسد؛ مثل داشتن خواب کافی پس از یک بی‌خوابی طولانی.

اما در برخی موارد مثل خستگی ناشی از بیماری‌های قلبی و… ممکن است لازم باشد که فورا درمان را تحت نظر پزشک آغاز کنید. پزشک به شما کمک می‌کند تا مسائل مربوط به سلامتی مثل رژیم غذایی، ورزش و سایر عادات سبک زندگی خود را مدیریت کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید