درمان بواسیر با روغن زیتون یکی از روش های سنتی و قدیمی برای رهایی از شر هموروئید می باشد. استفاده از روغن زیتون و ترکیب آن با سایر روغن های گیاهی در کوچک شدن و درمان هموروئید نقش بسزایی دارد. در این مقاله از سلامتی پارس مگ روش های بدون جراحی برای رهایی از بواسیر را در اختیارتان قرار داده ایم.

فهرست محتوا نمایش

بواسیر یا هموروئید چیست؟

بیماری بواسیر یا هموروئید در حقیقت سیاهرگ های ملتهب شده اطراف مقعد هستند که به دو نوع هموروئید داخلی و خارجی دسته بندی می شوند. بواسیر داخلی به صورت توده ای داخل کانال رکتوم و بواسیر خارجی به شکل برجستگی اطراف مقعد یا خارج از کانال رکتوم به وجود آمده که عمل دفع را بسیار سخت می کنند.

بواسیر - درمان بواسیر با روغن زیتون

از این رو مصرف خوراکی های فیبردار، نوشیدن آب کافی در روز و استفاده از هضم کننده ها همراه غذا یا روغن زیتون همراه سالاد کنار وعده های غذایی باعث جلوگیری از یبوست می شود. پیشگیری از یبوست یکی از عوامل مهم جلوگیری از ابتلا به بواسیر است.

همچنین اگر شخصی مبتلا به بواسیر است، با رعایت این چند نکته ساده می تواند از دردناک شدن توده جلوگیری کند.

انواع بواسیر

بواسیر بسته به این که کدام قسمت روده و مقعد را درگیر کند و زائده آن به چه صورت باشد به سه دسته کلی زیر تقسیم می‌شود:

بواسیر داخلی

همانطور که از اسمش پیداست این بواسیر در داخل مقعد قرار دارد و شخص برجستگی یا تورمی را از بیرون مشاهده نمی‌کند. در این نوع هموروئید شخص هنگام دفع مدفوع ممکن است دچار خونریزی و درد و خارش بشود.

بواسیر خارجی

این نوع بواسیر رگ‌های زیر پوست اطراف مقعد را درگیر می‌کند، در این نواحی اعصاب حس‌کننده درد بسیار بیشتری وجود دارد. هموروئید خارجی همراه درد، خون‌ریزی، خارش و تورم می‌باشد.

بواسیر ترومبوزه

بواسیر ترومبوزه به صورت یک برآمدگی کنار مقعد دیده می‌شود که شامل لخته خون است و به همین علت کبود و همراه با درد شدید است.

علل به وجود آمدن بواسیر

اگر یکی از والدین شما هموروئید یا بواسیر داشته ممکن است شما هم به آن دچار شوید. اما به طور کلی مهم‌ترین دلیل ایجاد بواسیر فشار وارده بر انتهای روده و مقعد است که ممکن است یکی از شرایط زیر باعث وارد کردن این فشار باشند:

هموروئید - درمان بواسیر با روغن زیتون

  • کنترل مدفوع برای مدت طولانی
  • یبوست
  • اسهال مزمن
  • انجام کارهای فیزیکی سخت، مانند بلند کردن اجسام سنگین و زور زدن
  • چاقی و داشتن اضافه وزن که باعث ایجاد فشار هنگام دفع می‌شود
  • فشار وارده در بارداری و زایمان
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • فشار آوردن زیاد به مقعد هنگام دفع مدفوع
  • متورم شدن رگ‌ها به علت نشستن طولانی مدت هنگام دفع مدفوع
  • آمیزش مقعدی

خواص استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون یکی از مواد طبیعی و خوراکی می باشد که خواص زیادی برای سلامتی انسان دارد. این ماده مغذی می تواند بدن را از سموم مضر پاک کرده و با ترکیباتی که در خود دارد، موجب هضم بهتر غذا و کنترل گردش خون بشود. روغن زیتون علاوه بر سم زدایی بدن برای کمک به درمان بسیاری از بیماری های دیگر از جمله چربی خون، آسم و آلزایمر (بیماری های فراموشی) استفاده می شود.

همچنین روغن زیتون دارای ویتامین های بسیاری مانند ویتامین ای E بوده که اگر به هر شکلی فرد آن را استفاده کند، برای بدنش مقوی بوده و جذب می شود. برای افرادی که مشکلات گوارشی و اجابت مزاج دارند، روغن زیتون یک ترکیب پایدار و بسیار مفید است که علاوه بر ساختن کلاژن هایی که بدن روزانه به آنها نیاز دارد، به قونت گرفتن ماهیچه ها و قوی تر شدن آنها نیز کمک می کند.

نحوه مصرف روغن زیتون برای درمان بواسیر

می توانید روغن زیتون را بصورت خوراکی در داخل غذا و سالاد و یا خوردن آن در صبح و بصورت ناشتا استفاده کنید تا یبوست و خشکی مزاج کاملا برطرف شود.

مالیدن روغن زیتون روی بواسیر

درمان بواسیر یا هموروئید با روغن زیتون یکی از روش های خانگی می باشد که در مراحل ابتدایی بیماری شاید بتواند از پیشرفت آن جلوگیری کند. ولی به هیچ عنوان آن را به طور قطعی درمان نمی کند.

شکی نیست که روغن زیتون به عنوان یکی از بهترین نرم کننده های روده برای دفع راحت بیماران ابتلا به بواسیر توصیه می شود اما اینکه در درمان بواسیر نقشی داشته باشد، توسط پزشک یا متخصصی تایید نشده است.

همچنین لازم است بدانید که تنها راه درمان قطعی بواسیر با لیزر یا عمل جراحی است. در 99% موارد بیمارانی که با روشهای خانگی توده بواسیر خود را کمی کوچک کرده اند، شاهد بازگشت عارضه بوده اند.

افراد معمولا پنبه را به روغن زیتون آغشته کرده و به مدت 20 دقیقه روزی 3 الی 4 بار روی بواسیر خود اعمال می کنند. ممکن است که توده هموروئید طی مدت بلندی با انجام این کار کمی کوچک شود اما صد در صد درمان نشده و اگر فرد دو روز این کار را انجام ندهد، توده مجددا ملتهب می شود. به علاوه ممکن است با انجام این کار فقط پوست خود را حساس کرده و نتیجه مطلوبی هم دریافت نکند.

درمان خانگی بواسیر - درمان بواسیر با روغن زیتون

روش های استفاده از روغن زیتون برای درمان بواسیر

درمان بواسیر با روغن زیتون و برگ درخت آلو

این ترکیب درد، تورم و ناراحتی‌های ایجاد شده توسط بواسیر رو کاهش می‌ده؛ اما راه درمان چیه؟ چند برگ درخت آلو رو خرد و له کنین. بعد اون‌ها رو فشار بدین تا آبشون خارج بشه. حالا روغن زیتون رو به این عصاره اضافه و خوب مخلوط کنین. داروی شما آماده هست! کافیه محلول رو دو بار در روز روی بواسیر بمالین و شاهد اثرات شگفت انگیزش باشین.

درمان بواسیر با روغن زیتون و پوسته ایسپاگل

این راهکار در مدت ۳ تا ۴ روز تفاوت قابل توجهی رو در روند بهبودی بواسیر ایجاد می‌‌کنه. در این شیوه باید ۲ قاشق چای‌خوری پوسته ایسپاگل رو با ۱ قاشق چای‌خوری روغن زیتون به‌خوبی مخلوط کنین. بعد محلول حاصل شده رو ۲ تا ۳ بار در روز آرام‌آرام بنوشین. سپس خواهید دید که درمان بواسیر با روغن زیتون و ایسپاگل به دردها و شرایط ناخوشایند شما چگونه به‌سرعت پایان می‌ده.

درمان بواسیر با روغن زیتون و زردچوبه

بهتره بدونین زردچوبه دارویی طبیعی است که خون‌ریزی رو متوقف می‌کنه و التهاب رو کاهش می‌ده. از این رو به عنوان عامل بهبوددهنده شناخته می‌شه. علاوه بر این از تشکیل بیشتر هموروئید جلوگیری می‌کنه. بنابراین درمان بواسیر با روغن زیتون و زردچوبه راهکاری آسان و در دسترس برای شما هست.

پس روغن زیتون خالص رو با زردچوبه مخلوط کنین تا زمانی که مخلوط به صورت خمیر غلیظ در بیاد. بعد این خمیر رو به ناحیه مقعد بمالین و اجازه بدین که به طور کامل خشک بشه. هر زمان که لازم می‌بینین این دستور رو تکرار کنین که سرعت بهبودی بیشتر بشه. البته دقت داشته باشین که ممکنه برای استفاده مجدد از خمیر نیاز باشه که ابتدا اون رو کمی گرم کنین.

درمان بواسیر با روغن زیتون و روغن درخت چای

روغن درخت چای خواص ضدالتهابی داره و تورم رو کاهش می‌ده. علاوه بر این باعث کم‌تر شدن شدت بواسیر می‌شه. بنابراین برای بهره‌مندی از خواص درمان بواسیر با روغن زیتون، باید ۱ قاشق غذاخوری از اون رو با ۲ تا ۳ قطره روغن درخت چای ترکیب کنین. بعد دارو رو روی ناحیه مقعدی بمالین.

این شیوه باید ۳ بار در روز تکرار بشه که بهتر اثر کنه. البته قبل استفاده از این ترکیب باید مقداری از اون رو روی آرنجتون امتحان کنین که از عدم حساسیتش مطمئن بشن. چون که روغن درخت چای بسیار قوی هست و ممکنه سوزش یا تحریک پوست رو به همراه داشته باشه. دقت کنین که در صورت مشاهده هر گونه عارضه جانبی باید از استعمالش خودداری کنین.

درمان بواسیر با روغن زیتون و روغن سرو

روغن سرو به عنوان کنترل‌کننده خون‌ریزی و بهبوددهنده التهاب‌ها شناخته می‌شه. اگه ۲ قطره از این روغن رو با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنین، ترکیب بی‌نظیری برای درمان بواسیر با روغن زیتون و سرو خواهید داشت.

این دارو رو در ناحیه مقعد بمالین و بزارین به طور کامل خشک بشه. این روند باید ۲ تا ۳ بار در روز تکرار بشه. البته برای نتیجه بهتر می‌شه دو قطره آب‌لیمو رو به محلول اضافه کرد. همچنین همانند سایر داروهای خانگی باید یک‌بار تست حساسیت رو روی بازو انجام بدین و اگه احساس سوزش یا قرمزی روی پوست ظاهر شد، از مصرف این دارو اجتناب کنین.

سوزش مقعد - درمان بواسیر با روغن زیتون

درمان بواسیر با روغن زیتون و روغن اسطوخودوس

اثرات ضدباکتریایی و تسکین‌دهندگی درد از ویژگی‌های روغن اسطوخودوس هستن که به کاهش خارش، تورم و سوزش ناشی از بواسیر کمک می‌کنه. برای درمان بواسیر با روغن زیتون باید چند قطره از این دو روغن رو با هم مخلوط کنین. بعد با استفاده از یک گوش پاک‌کن اون رو به طور روزانه و با ۲ تا ۳ بار تکرار به محل بواسیر بمالین.

درمان بواسیر با روغن زیتون و سیر و ویکس

در این روش باید ۳ حبه سیر رو به خوبی خورد و بعد به ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنین. حالا باید ۱ قاشق چای‌خوری از پماد ویکس با این ترکیب مخلوط بشه که شکل خمیری پیدا کنه. این داروی فوق‌العاده رو به طور مستقیم به ناحیه مقعدی بمالین. به طور متناوب می‌شه یک پد یا توپک پنبه‌ای تمیز رو به این مواد آغشته و در اطراف بواسیر استفاده کنین.

البته بهتره قبل از خواب این ضماد رو بزنین و صبح هنگام اون رو از محل بواسیر شستشو بدین. دقت داشته باشین که ممکنه حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه سوزش خفیفی رو احساس کنین. بعد هم احساس خنکی برای ۳۰ دقیقه به سراغ شما میاد. با این حال این علائم رفته‌رفته تا صبح به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کنن.

روغن زیتون و آبلیمو

بسیاری از مواد مغذی موجود در آب‌لیمو علائم درد رو تسکین می‌ده که برای درمان بواسیر با روغن زیتون هم موثر هست. بنابراین مقدار کافی روغن زیتون و آبلیمو تهیه و بعد با هم ترکیب کنین. با استفاده از پنبه مقداری از دارو رو به قسمت مقعدی بمالین و اجازه بدین که خشک بشه. این روش رو باید ۳ بار در روز تکرار کنین که اثربخش باشه.

سایر روش های خانگی برای درمان بواسیر

روغن سیاه دانه برای بواسیر

امروزه از سیاه دانه برای درمان بسیاری از بیماری های دستگاه گوارش از جمله گاز معده، قولنج، اسهال، اسهال خونی، یبوست و هموروئید یا همان بواسیر استفاده می شود. همچنین برای بیماری های تنفسی از جمله آسم، آلرژی، سرفه، برونشیت، آمفیزم، آنفولانزا، آنفولانزای خوکی و احتقان استفاده می شود.

طریقه استفاده به این صورت است که یک قاشق غذاخوری سیاه دانه را برشته کرده و با 1 قاشق غذاخوری زیره سیاه بو داده نشده مخلوط کنید و هر دو را با هم پودر کنید. 1/2 قاشق چایخوری از این مخلوط را با یک لیوان آب یک بار در روز میل کنید تا از شر توده ها خلاص شوید.

روغن بادام

در مورد نادر برای درمان توده بواسیر یا هموروئید روغن بادام می تواند رشد بافت ترمیمی را افزایش دهد. برای بهترین اثر، 3 قطره روغن نعناع هندی را به 1 قاشق چایخوری روغن بادام شیرین اضافه کنید و یک بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

روغن بادام تلخ برای انواع فواید سلامتی استفاده می شود. برای اسپاسم عضلانی، عفونت های باکتریایی، عفونت های قارچی، درد، مشکلات گوارشی و همچنین برای سرفه مفید است.

روغن نارگیل برای بواسیر

روغن نارگیل دارای خواص و فواید بیشماری برای سلامتی است که می تواند به درمان هموروئید کمک کند. این روغن دارای خواص ضد التهابی قوی است که می تواند التهاب و تورم را کاهش دهد. خواص ضد درد (یا تسکین درد) قوی این روغن می تواند به کاهش ناراحتی ناشی از بواسیر کمک کند، در حالی که خواص ضد باکتریایی آن باعث می شود که هموروئید سریعتر بهبود یابد.

روغن نارگیل همچنین ممکن است به دلیل اثر ملین به رفع یبوست کمک کند. از آنجایی که یبوست یا زور زدن در حین حرکات روده یکی از علل شایع بواسیر است، این امر می تواند به درمان و پیشگیری از آن کمک کند.

می توانید روغن نارگیل را با مصرف منظم آن به صورت داخلی مصرف کنید یا به صورت خارجی از آن استفاده کنید. هر دو روش کاربردی می توانند به طور موثر علائم شما را درمان کنند.

بواسیر خارجی - درمان بواسیر با روغن زیتون

سرکه سیب

درمورد استفاده از سرکه سیب برای درمان گیاهی بواسیر باور های مختلفی وجود دارد. برخی از بیماران می گویند که سرکه سیب می تواند باعث تسکین فوری بواسیر شده و خارش و درد را کاهش دهد.

همچنین بعضی از پزشکان استفاده از این دارو را توصیه نمی کنند زیرا ممکن است با استفاده بیش از حد پوست را بسوزاند و مشکلات را تشدید کند.

ولی بعضی دیگر معتقدند ممکن است به کاهش درد، تورم و خارش کمک کند، حتی اگر به طور موقت باشد. اگر می‌خواهید سرکه سیب را برای هموروئید خود امتحان کنید، می‌توانید در یک حمام آب گرم با سرکه سیب خیس کنید. فقط 2 فنجان سرکه را به یک لیوان آب گرم – نه داغ – اضافه کنید و 15 تا 20 دقیقه خیس کنید.

بابونه

مطالعات نشان می دهد که پماد بابونه ممکن است به بهبود بخشیدن علائم هموروئید کمک کند. عصاره یا پماد بابونه را می توان در داخل حمام سیتز نیز استفاده کرد. این پماد قادر است التهابات ناشی از توده بواسیر و رگ های متورم را کاهش دهد.

روغن چای سبز

برخی افراد می گویند خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی روغن درخت چای ممکن است تورم و خارش ناشی از هموروئید را کاهش دهد. برخی تحقیقات اولیه نشان داد که ژل ساخته شده با روغن درخت چای علائم را کاهش می دهد، اما این موضوع به اثبات نرسیده است.

بنابراین بهتر است پیش از شروع به استفاده با یک دکتر متخصص کاملا مشورت کنید.

همیشه قبل از امتحان یک درمان خانگی از پزشک خود بپرسید و در صورت بروز مشکل در هر درمانی، تلاش خود را برای درمان خانگی بواسیر فورا متوقف کنید.

به یاد داشته باشید، برای کمک به درمان و پیشگیری از هموروئید، خوردن فیبر کافی (25 گرم در روز برای زنان، 38 گرم در روز برای مردان) و نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز مهم است. این تغییرات در رژیم غذایی می تواند مدفوع را راحت تر دفع کند و از عود مشکل جلوگیری کند.

لیمو

آب لیمو چه به صورت موضعی و چه به شکل خوراکی مصرف شود، در درمان بواسیر بسیار موثر است. همچنین می‌ توانید آب لیمو را منجمد کرده و آن را به ناحیه‌ای بمالید تا دوفره کمپرس سرد و خاصیت ضدالتهابی آبلیمو داشته باشد. برای مصرف خوراکی چای با آب لیمو، آب گرم، زنجبیل و عسل درست کرده و میل کنید.

اقداماتی که به درمان بواسیر کمک میکنند

کاهش اضافه وزن

وجود چربی در اطراف مقعد و فشار آمدن زیاد بر اثر اضافه وزن هنگام دفع مدفوع به مقعد، احتمال بروز بیماری بواسیر را زیاد می کند.

خودداری از زور زدن برای دفع مدفوع

اگر بیماری بواسیر یا یبوست دارید برای دفع مدفوع به مدت طولانی در دستشوئی ننشینید و برای دفع مدفوع زور نزنید. هنگام نیاز به دفع مدفوع سریعتر به دستشوئی بروید. دفع دیر مدفوع باعث خشک شدن روده و مدفوع می شود؛ و بیماری بواسیر را شدیدتر می کند.

پیشگیری از بواسیر - درمان بواسیر با روغن زیتون

چمباتمه زدن

استفاده از توالت های ایرانی برعکس توالت های فرنگی، نقش به سزایی در درمان طبیعی بواسیر دارد. در حالت چمباتمه زدن (کف پا روی زمین قرار می گیرد) فشار کمتری به روده ها وارد می شود و روده ها راحت تر باز می شوند برای خروج مدفوع.

تمیز و خشک کردن مقعد

برای تمیزی کردن مقعد از صابون های شیمیایی استفاده نکنید. پس از شستشو با آب مقعدتان را به آرامی با دستمال کاغذی مخصوص خشک کنید.

نوشیدن آب و مایعات

بدن هر انسان روزانه 4 لیتر آب نیاز دارد. در صورت کمبود آب بدن، روده ها تنبل شده و مدفوع خشک می شود. خشک شدن مدفوع و یبوست یکی از علت های بسیار مهم بیماری بواسیر است.

ورزش و پیاده روی

برای دفع راحت و طبیعی مدفوع می بایست دستگاه گوارش سالمی داشته باشید. یکی از راه های تقویت دستگاه گوارش تان پیاده روی منظم و ورزش سبک مداوم است. ورزش مداوم یکی از راه های درمان خانگی بیماری بواسیر محسوب میشود.

استفاده از آب گرم

نشستن روزانه 20 دقیقه در آب گرم برای بهبود بیماری بواسیر و پاکسازی لخته های خونی (تورم اطراف ناحیه مقعد) مناسب است.

کمپرس گرم و سرد

می توانید حوله تمیزی را در آب گرم بگذارید بعد از گرفتن آب اضافی اش، حوله را در مقعدتان قرار دهید، این کار را به مدت 20 دقیقه تکرار کنید. سپس مقعدتان را خشک کنید. برای جلوگیری از خونریزی مقعد و بهبود درد، از کیسه یا حوله ی حاوی یخ نیز استفاده کنید.

خودداری از زور زدن برای دفع مدفوع

اگر بیماری بواسیر یا یبوست دارید برای دفع مدفوع به مدت طولانی در دستشوئی ننشینید و برای دفع مدفوع زور نزنید. هنگام نیاز به دفع مدفوع سریعتر به دستشوئی بروید. دفع دیر مدفوع باعث خشک شدن روده و مدفوع می شود؛ و بیماری بواسیر را شدیدتر می کند.

حمام آب و نمک

نمک برای بهبود التهاب بواسیر بسیار مفید است. نشستن در ترکیب آب گرم و نمک برای تسکین درد مفید است.

تاثیر داروی گیاهی برای درمان هموروئید

لازم است بدانید که داروهای گیاهی یا روغن ناشی از گیاهان فقط می توانند علائم دردناک بیماری را بهبود ببخشند و به هیچ عنوان قادر به درمان قطعی بیماری بواسیر نیستند. اگر این توده بزرگ شده یا همراه با خونریزی باشد؛ حتما باید برای درمان آن به متخصص گوارش یا جراح عمومی برای درمان با لیزر یا جراحی مراجعه کرد.

خونریزی مقعدی - درمان بواسیر با روغن زیتون

پیشگیری از بواسیر و شقاق

با رعایت نکات زیر می‌توانیم از ابتلا به بواسیر و شقاق پیشگیری کنیم همچنین اگر بواسیر یا شقاق داریم از عود کردن مجدد آن و تشدید علائمش جلوگیری کنیم:

  • فیبر بخورید، فیبر کافی باعث می‌شود عمل دفع از روده زودتر انجام شود. فیبر در مواد خوراکی مانند سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، آجیل، دانه ها، لوبیاها و حبوبات وجود دارد. 20 تا 35 گرم فیبر در روز کافی است.
  • نوشیدن مقدار کافی آب. نوشیدن آب کمک می‌کند تا دچار یبوست نشوید.
  • درمان یبوست و اسهال مداوم
  • نوشیدن آب و عسل یا آبلیمو عسل برای کمک به بهبود گوارش
  • انجام دادن ورزش و داشتن فعالیت بدنی مانند نیم ساعت پیاده‌روی در روز برای سلامت بدن و فعالیت روده کمک کننده است.
  • هنگامی که احساس دفع دارید آن را به بعد موکول نکنید هر چه بیشتر مدفوع خود را کنترل کنید خشک‌تر شده و هنگام دفع فشار بیشتری را به روده وارد می‌کند.
  • در حین اجابت مزاج زور نزنید و مدت طولانی در توالت ننشینید.
  • وزن مناسبی داشته باشید، چاقی و اضافه وزن موجب فشار به روده می‌شود.

بهترین غذاها برای بواسیر

  • فیبر بیشتری بخورید
  • هیدراته بمانید(منظور از هیدرات موادی هستند که دارای آب فراوان می باشند)

رعایت این دو مورد کمک چشمگیری میکند. ولی این در زندگی واقعی به چه معناست؟ هنگامی که شما در مغازه هستید یا در حال تصمیم گیری این که چه چیزی را بخورید؟ واقعا چه مواد غذایی را باید انتخاب کنیم؟

بیایید نگاهی به غذاهای مخصوصی بیندازیم که می تواند به این مشکل دردناک کمک کند و چگونگی استفاده ی آنها در وعده های غذایی و علاوه بر آن از چه مواد غذایی باید دوری کرد.

 فیبر

  • فیبر محلول در آب حل می شود و ساختاری مثل ژل ایجاد می کند. (تصور کنید وقتی جو در آب حل می شود به چه شکل در می آید.)این نوع فیبر عمل دفع را آسان تر میکند و از یبوست جلوگیری میکند.
  • فیبرهای نامحلول در آب حل نمی شوند. (اگر شما یک تکه کرفس را در آب بیندازید در آب حل نمی شود.) این مواد به ورود و خروج مواد از روده کمک خواهد کرد.
  •  مواد غذایی پر فیبر هر دو فیبر (محلول نامحلول ) را دارا می باشند.
  • کسانی که به این بیمار دچار هستند باید در روز باید بین ۲۵ تا ۳۰ گرم یا بیشتر فیبر دریافت کند حدود دو برابر بیشتر از فیبر حد معمول.
  •  بدن به ⅓ این مواد محلول نیاز دارد. (زمانی که اسهال دارید بیشتر مصرف کنید.)
  • فیبر زیاد می تواند باعث نفخ شود پس اگر به مصرف فیبر عادت ندارید هر بار مقدار کمی فیبر به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین باید در هر روز بین ۸-۱۰ لیوان بزرگ آب ( حداقل نصف گالن) برای جذب فیبر بنوشید.

نخود, عدس و آجیل

با خانواده ی حبوبات مقدار زیادی فیبر دریافت خواهید کرد.

  • مصرف نصف فنجان نخود مثل لوبیا یا نخود سیاه ⅓ از فیبر مورد نیاز را تامین خواهد کرد. این مواد بین ۱ تا ۷ گرم از فیبر ( محلول و نامحلول) را بر حسب نوع حبوباتی که انتخاب میکنید شامل میشود.
  • حدود ۲۰ عدد بادام یا گردو دارای ۳ گرم فیبر می باشد.
  • ½ فنجان لوبیا نیز دارای ۳ گرم فیبر و کالری می باشد.
  • به جای استفاده ی گوشت در سوپ یا غذاهای دیگر لوبیا را جایگزین کنید. همچنین می توانید از آجیل و لوبیا در سالاد استفاده کنید. دستور غذاهای هندی و خاورمیانه ای را به کار ببرید که از لوبیا، عدس و نخود استفاده می کنند.

یبوست - درمان بواسیر با روغن زیتون

غلات ها

  • نان, ماکارونی و کراکر را که با آرد، گندم و ذرت درست می شوند را حذف کنید تا مقدار فیبر نامحلولی که دریافت می کنید بیشتر شود. گندم پخته شده مقدار کمی فیبر محلول در اختیار شما قرار می دهد.
  • به جای استفاده از شیرینی سفید برای صبحانه از جو استفاده کنید.
  • از کره در درست کردن ذرت ها استفاده نکنید. از سبوس جو یا جوانه گندم در سالاد استفاده کنید.

میوه ها و سبزیجات

  • از میوه هایی که پوست آنها نازک است مثل سیب، گلابی، آلو و سیب زمینی که دارای فیبر های نامحلول هستند و دارای ترکیباتی مثل فلویید ها که از خونریزی بواسیر جلوگیری می کند استفاده کنید.
  • محصولات رنگی روشن مثل توت ها، انگور و کلم پیچ و سایر سبزیجات تیره دارای فلورویید غنی تازه تر و بهتر هستند. سعی کنید تا زمان مصرف، آنها را تازه نگه دارید و به پوست یا برگ آسیب نرسانید و از پخت آن ها در صورتی که دچار تغییر رنگ آنها می شود بپرهیزید.
  • یک وعده میوه معمولاً حداقل  ۱۰٪ فیبر روزانه شما بین ۳ تا ۴ گرم را تامین می کند.
  • یک فنجان سبزیجات برگدار، کلم بروکلی، جوانه بروکسل، کدو زمستانی یا نخود سبز دارای ۴ تا ۵ گرم فیبر می باشد.
  • بعضی از سبزیجات و میوه ها علاوه بر فیبر دارای مقدار زیادی آب هستند. خیار، فلفل دلمه و هندوانه دارای بیش از ۹۰% آب می باشد.
  •  میوه یا سبزیجات را به هر وعده ی غذایی خود اضافه کنید مثل موز، غلات، تکه های سیب در سالاد، اسفناج در املت یا کدو سبز رنده شده در ماکارانی.
  •  از میوه های خشک مثل انجیر، زرد آلو و خرما در میان وعده های خود استفاده کنید. به جای استفاده از میوه های شیرین پخته شده در دسر از میوه های خام استفاده کنید به طور مثال پای توت فرنگی.

چه چیزهایی نباید بخوریم 

خوردن غذاهایی با فیبر کم می تواند باعث یبوست، بواسیر یا حتی بیماری های بدتر از آن نیز شود و بهترین راهکار کاهش خوردن اینگونه مواد است.

  • نان سفید و شیرینی
  • شیر، پنیر و سایر لبنیات
  • گوشت
  • غذاهای آماده مثل گوشت یخ زده یا فست فود
  • به میزان نمکی که مصرف می کنید توجه داشته باشید زیرا باعث ایجاد آب معلق در بدن شما می شود و ممکن است در نهایت به فشار خون منجر شود که رگ های پایینی بدن را نیز شامل میشود که منجر به بواسیر شود.
  • مکمل های آهنی نیز می تواند منجر به یبوست یا سایر مشکلات گوارشی شود پس قبل از مصرف آنها  با دکتر خود مشورت کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید