طرز تهیه بامیه خانگی بسیار راحت است.بامیه یکی از لذیذترین شیرینی های ماه رمضان در لیست غذاهای سفره افطار در برنامه غذایی یک ماهه رمضان است.در این مطلب از پارس مگ با طرز تهیه بامیه خانگی آشنا خواهید شد.

طرز تهیه بامیه خانگی - روغن

مواد لازم برای طرز تهیه بامیه خانگی

  • آرد ۱ پیمانه (لیوان فرانسوی)
  • آب ۱ پیمانه
  • نمک ۱/۸ قاشق چای‌خوری
  • کره ۵۰ گرم
  • عسل (یا شربت بار) ۲ قاشق غذاخوری
  • وانیل ½ قاشق چای‌خوری
  • تخم‌ مرغ (درشت) ۲ عدد

مواد لازم برای شربت بار بامیه

  • آب ۱ لیوان
  • شکر ۲ لیوان
  • گلوکز (اختیاری) ۱ قاشق غذاخوری
  • آب‌لیمو (یا جوهر لیمو) ۱/۸ قاشق چای‌خوری
  • گلاب ۳ قاشق غذاخوری
  • پودر هل ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • پودر زعفران ۱/۴ قاشق چای‌خوری

همچنین در پارس مگ بخوانید : طرز تهیه سمنو خانگی و فوت و فن های آن

طرز تهیه بامیه خانگی _ بشقاب

مراحل طرز تهیه بامیه خانگی

  • زمان آماده‌سازی مواد: ۴۵ دقیقه
  • زمان سرخ‌کردن: ۱۰ دقیقه

طرز تهیه بامیه خانگی: مرحله اول مخلوط کردن مواد

  1. آرد را با نمک مخلوط کنید؛ سپس الک کنید و کنار بگذارید.
  2. ابتدا ۱ پیمانه آب را در یک ظرف نچسب بریزید و روی شعله قرار دهید، ۵۰ گرم کره که به دمای محیط رسیده و عسل (یا شربت بار) را به آن اضافه کنید و اجازه دهید آب گرم شود.
  3. زمانی که کره کاملا داخل آب حل شد و آب شروع به جوشیدن کرد، تمام آرد را به‌یک‌باره اضافه و با سرعت شروع به هم‌زدن کنید.
  4. هم‌زدن را تا جایی ادامه دهید که یک خمیر نرم و لطیف به‌دست آید.

طرز تهیه بامیه خانگی - روغن

طرز تهیه بامیه خانگی: داغ زدن

خمیر به‌دست‌آمده را بین ۵ الی ۶ دقیقه روی حرارت درون ظرف هم بزنید تا بوی خامی آرد گرفته شود. توجه داشته باشید که این مرحله برای رسیدن به کیفیت مطلوب بامیه، مرحله بسیار مهمی‌ست.

طرز تهیه بامیه خانگی: اضافه کردن تخم‌مرغ و تهیه خمیر نهایی

  1. خمیر داغ‌زده را کنار بگذارید تا از دما بیفتد. دقت کنید که خمیر نه خیلی سرد و نه خیلی داغ باشد.
  2. خمیر را با دست کمی باز کنید؛ سپس پودر وانیل و یک تخم‌مرغ به آن اضافه کنید و با همزن شروع به هم‌زدن مواد کنید. کمی که مخلوط شد، تخم‌مرغ دوم را به آن اضافه کنید.
  3. در این مرحله از طرز تهیه بامیه، باید یک خمیر چسبناک داشته باشید؛ درصورتی‌که خمیر سفت است و چسبناک نیست، نصف تخم‌مرغ به آن اضافه کنید.
  • نشانه این که خمیر شما غلظت مناسبی دارد این است که خمیر منسجم و یک‌دست است و تکه‌تکه نیست.

طرز تهیه بامیه خانگی - گل محمدی

طرز تهیه بامیه خانگی: ماسوره زدن و سرخ کردن

  1. یک ماسوره آچاری را درون یک قیف محکم بگذارید و سر قیف را متناسب با سایز ماسوره قیچی کنید.
  2. خمیر بامیه را به درون قیف بریزید و سر قیف را محکم بپیچانید تا مواد از آن بیرون نریزد.
  3. درون ظرفی، روغن سرد بریزد و بدن این‌که آن را روی حرارت بگذارید خمیر را درون روغن سرد ماسوره بزنید؛ برای این کار یک قیچی را به روغن آغشته کنید، قیف را فشار دهید و تکه‌های بامیه را از سر قیف جدا کنید. سایز بامیه‌ها در این طرز تهیه بامیه، کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. سعی کنید تمام مواد را در روغن سرد شکوفه بزنید؛ چراکه برای تکرار این مرحله مجددا نیاز به روغن سرد خواهید داشت.
  4. ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید بامیه‌ها به‌آرامی سرخ شوند. زمان مورد نیاز برای این مرحله بین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه است.
  5. بعد از این‌که بامیه‌ها سرخ شد، آن را از روغن خارج کنید و به‌صورت داغ، درون شربت بار بریزید.
  6. ۲ الی ۳ دقیقه به بامیه‌ها استراحت دهید تا شربت کاملا جذب آن‌ها شود.
  7. بامیه‌ها را از شربت خارج کنید و در یک سبد بگذارید تا شربت اضافه آن خارج شود.

طرز تهیه بامیه خانگی - چنگال

طرز تهیه شربت بار برای بامیه

  1. آب، شکر و آب‌لیمو را درون یک ظرف بریزید و اجازه دهید با حرارت به جوش بیاید؛ در این مرحله نیازی به هم‌زدن نیست.
  2. بعد از این‌که مواد به جوش آمد، پودر هل، زعفران و گلوکز را به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید تا مخلوط شوند.

آماده‌سازی شربت بار در این طرز تهیه بامیه تقریبا ۴۵ دقیقه زمان می‌برد. بعد از این‌که شربت به غلطت مورد نظر رسید، حرارت را خاموش‌ کنید و شربت را برای مراحل بعد کنار بگذارید.

غلظت مناسب برای شربت بار، غلظتی مشابه غلظت سکنجبین است؛ شربت پس از سردشدن غلیظ‌تر می‌شود. پس باید زودتر از رسیدن به غلظت مورد نظر، آن را از روی حرارت بردارید.

طرز تهیه بامیه خانگیچای

روش تهیه بامیه آسان خانگی در فر

اگر دوست دارید بامیه را به صورت رژیمی درست کنید، می‌توانید طرز تهیه بامیه در فر را امتحان کنید. برای این کار باید خمیر را درست همانند روش قبل آماده کنید. سپس فر را با دمای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. کف سینی را با کاغذ روغنی بپوشانید. با کمک برس کمی روی کاغذ را چرب کنید. سپس خمیر را به اندازه دلخواه با قیچی برش دهید و در سینی بچینید. بامیه‌ها را در فر قرار دهید و صبر کنید تا رنگ آن‌ها کمی طلایی رنگ شود.

بعد از درست شدن بامیه در فر می‌توانید این بامیه‌های رژیمی را همراه با شکلات آب کرده بخورید. در صورتی که دوست دارید تنها قسمت روغن شیرینی را حذف کنید. می‌توانید شیرینی‌ها را بلافاصله بعد از خارج کردن از فر، داخل شربت بیندازید (شربت را هم به یکی از روش‌های بالا درست کنید).

این روش پخت برای طرز تهیه بامیه بزرگ و خشک بدون شهد که به چوروس یا بامیه اسپانیایی مشهور است نیز بسیار مناسب است و شما می‌توانید بامیه‌ها را در سایزهای بزرگ‌تر آماده کنید و داخل سس شکلات بزنید و میل کنید.

طرز تهیه بامیه خانگی - شکلات

نکات مهم در طرز تهیه بامیه خانگی به روشی ساده

  • برای سرخ کردن بامیه ها هیچ گاه شعله گاز را بیش از اندازه زیاد نکنید و آن را روی حالت ملایم تنظیم نمایید. این کار از نرم شدن بامیه‌ها بعد از چند ساعت جلوگیری می‌کند.
  • قوام نیامدن شربت بامیه به طور کامل، می‌تواند موجب نرم شدن بامیه شما بعد از چند ساعت شود.
  • در طرز تهیه بامیه، وجود زرده تخم مرغ در خمیر بامیه موجب می‌شود تا در هنگام سرخ شدن، کمی کف کند و از همین رو روغن بامیه بعد از چند بار استفاده باید تعویض شود.
  • برای از بین بردن بوی زهم تخم مرغ در طرز تهیه بامیه خانگی می‌توانید به اندازه یک چهارم قاشق چایخوری وانیل به مواد خمیر آن اضافه کنید.
  • برای درست کردن بامیه خانگی باید بامیه‌های داغ را داخل شربت خنک شده بریزید و بعد از ۳ دقیقه خارج کنید. در صورت تمایل می‌توانید بعد از آماده کردن بامیه‌ها روی آن‌ها مقداری پودر پسته با بادام بریزید. .
  • در صورتی که در طرز تهیه بامیه خانگی خمیر شما شل باشد، موقع خارج شدن از ماسوره شکل نمی‌گیرد. در این شرایط احتمالاً به یکی از نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه بامیه توجه نکرده‌اید. معمولاً این موضوع به خاطر زیاد بودن مقدار زرده تخم مرغ و در نتیجه شل شدن خمیر یا استفاده از ماسوره نامناسب است.
  • در روش درست کردن بامیه حتماً از تخم مرغ‌های سایز کوچک استفاده کنید.
  • در طرز تهیه بامیه بدون قیف کافی است از یک کیسه فریزر محکم به جای قیف استفاده کنید. برای این کار مایه بامیه را در کیسه فریزر بریزید. نوک کیسه فریزر را قیچی کنید و مثل قیف از آن استفاده کنید.
  • در صورتی که شهد شما بیش از حد رقیق باشد، بامیه‌ها بعد از چند ساعت شهد خود را از دست می‌دهند و ممکن است به جای عسلی شدن، شل و نرم شوند.
  • برای براق شدن شربت بامیه می‌توانید شربت بار را به روش دوم و با گلوکز مایع درست کنید.
  • برای تزیین بامیه‌ها بعد از آماده شدن می‌توانید مقداری خلال پسته یا بادام روی آن‌ها بریزید.
  • برای سرخ کردن بامیه‌ها، ماهیتابه را خیلی پر نکنید تا بامیه‌ها فضای کافی برای پف کردن و سرخ شدن داشته باشند.
  • اگر بامیه‌ها را برای دو دور سرخ می‌کنید، بعد از تمام شدن دور اول شعله گاز را خاموش کنید. اجازه دهید تا روغن از داغی بیفتد و ولرم شود و سری دوم بامیه‌ها را آماده کنید. این کار موجب می‌شود تا بامیه شما خوب پف کند و ترد شود. اگر هم برای بار دوم روغن را عوض کنید که چه بهتر!
  • برای طرز تهیه بامیه عالی خوشمزه مثل بازاری در زمان اضافه کردن بامیه داغ به شربت، باید شربت شما کاملا در دمای محیط خنک شده باشد تا بامیه عسلی شود.

طرز تهیه بامیه خانگی - بامیه

فوت و فن‌های درست کردن شربت بامیه

  • در طرز تهیه شربت بامیه می‌توانید به جای استفاده از آبلیمو از جوهر لیمو استفاده کنید. استفاده از جوهر لیمو موجب می‌شود تا شیره شما به هیچ عنوان شکرک نزند.
  • در صورت سفت شدن شربت بامیه و یا شکرک زدن آن می‌توانید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و سپس روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از آن شعله گاز را خاموش کنید.
  • برای خنک شدن شربت بامیه، باید آن را در دمای محیط قرار دهید. بنابراین در این مرحله برای خنک شدن شربت آن را در یخچال قرار ندهید.
  • در صورتی که شربت بامیه بیشتر از حد نیازتان بود، می‌توانید آن را تا چند ماه در یخچال و در ظرف شیشه‌ای دربسته نگهداری کنید.

طرز تهیه بامیه خانگی - پودر پسته

شربت بار بامیه چه زمانی آماده می‌شود ؟

غلظت مناسب برای شربت بار، غلظتی مشابه غلظت سکنجبین است. از آن جایی که شربت بامیه، بعد از سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود. پس باید زودتر از رسیدن به غلظت مورد نظر، آن را از روی حرارت بردارید.

اما از کجا بفهمیم که شربت بار به قوام کافی رسیده است ؟ همه چیز بستگی به حرارتی دارد که با آن شربت را درست می‌کنید. هر چه زمان تهیه شربت کوتاه‌تر باشد، شربت زودتر به قوام می‌رسد ولی احتمال شکرک زدن آن هم بالاتر می‌رود. بنابراین در طی مراحل طرز تهیه شربت بامیه، حرارت را روی شعله ملایم تنظیم کنید و اصلا عجله نکنید.

برای امتحان کردن اینکه شربت بار به غلظت کافی رسیده است، کمی از شربت را داخل یک نعلبکی بریزید و آن را بچرخانید. اگر شربت کُند حرکت کرد و غلظت داشت، آن را بین دو انگشت امتحان کنید. شربت باید حالت چسبندگی داشته باشد، در این صورت شعله گاز را خاموش کنید چون شربت آماده شده است.

دقت کنید که اگر شربت باز زیادی رقیق باشد، بامیه، زولبیا یا گوش فیلی که بعد از سرخ شدن در آن قرار می‌دهید، نرم خواهد شد و تردی خود را از دست می‌دهد. اگر هم زیادی غلیظ باشد، این شیرینی‌ها شکرک می‌زنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید