سکته گوش به این دلیل اتفاق می‌افتد که مشکلی در اندام‌های حسی گوش داخلی وجود دارد. ناشنوایی ناگهانی اغلب تنها یک گوش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.ما در این مطلب از پارس مگ شما را به طور کامل با این بیماری آشنا خواهیم کرد.

سکته گوش - گوش

سکته گوش چیست ؟

سکته گوش به‌علت اشکال در اندام‌های حسی گوش داخلی ایجاد می‌شود. افرادی که دچار ناشنوایی ناگهانی می‌شوند، معمولا ابتدای صبح و بعد از بیدارشدن از خواب متوجه می‌شوند که شنوایی خود را از دست داده‌اند. سایر افراد زمانی متوجه سکته گوش می‌شوند که از گوششان برای کارهایی مثل پاسخ‌دادن به تلفن استفاده می‌کنند. بعضی افراد درست قبل از ازدست‌دادن شنوایی، صدای انفجار بلندی را می‌شوند.

خوشبختانه بیشتر موارد سکته گوش موقتی و درمان‌شدنی‌اند. البته گاهی افراد مبتلا به پزشک مراجعه نمی‌کنند، زیرا تصور می‌کنند که شنوایی آنها به‌علت حساسیت، عفونت سینوس، جرم گوش یا سایر بیماری‌های شایع کاهش پیدا کرده است. به یاد داشته باشید که علائم سکته گوش ناگهانی نوعی اورژانس پزشکی است و باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. در نیمی از افراد مبتلا به سکته گوش معمولا یکی‌دو هفته بعد از سکته گوش تمام یا بخشی از شنوایی خودبه‌خود برمی‌گردد، اما تأخیر در تشخیص و درمان ممکن است اثر درمان را کاهش دهد. درمان به‌موقع حداقل احتمال بهبودی بخشی از شنوایی را افرایش می‌دهد.

شیوع سکته گوش

کارشناسان تخمین می‌زنند که سالانه از هر ۵۰۰۰ نفر ۱ تا ۶ دچار این عارضه می‌شوند. از آنجایی‌ که این بیماری معمولا بدون تشخیص رها می‌شود، تعداد موارد جدید هرسال بیشتر می‌شود. سکته گوش ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما بیشتر در بزرگ‌سالان و در اواخر ۴۰سالگی و اوایل ۵۰سالگی دیده می‌شود.

همچنین در پارس مگ بخوانید : ۱۱ علت تیر کشیدن گوش و روش های خانگی درمان آن

سکته گوش - مرد

علت سکته گوش

بیش‌ از ۹۰درصد موارد سکته‌ گوش بدون علت مشخص است و سکته گوش حدود ۱۰درصد از افراد علت مشخص دارد. عوامل مختلفی ممکن است در بروز این بیماری نقش داشته باشند، از جمله:

  • عفونت‌های ویروسی و باکتریایی مثل بیماری لیم یا مننژیت باکتریایی؛
  • آسیب به سر؛
  • بیماری خودایمنی مثل سندروم کوگان؛
  • مصرف داروهای خاص برای درمان سرطان یا عفونت‌های شدید؛
  • مشکلات جریان خون؛
  • اختلالات عصبی مثل میگرن و مالتیپل اسکلروزیس؛
  • باروتروما یا عدم تعادل فشار بین گوش داخلی و گوش بیرونی؛
  • تومور روی عصب متصل‌کننده گوش به مغز؛
  • اختلالات گوش داخلی مثل بیماری منییر.

بیشتر این موارد با علائمی همراه‌اند که تشخیص را راحت می‌کنند. مورد دیگری که باید در نظر گرفت، این است که کاهش شنوایی در یک گوش اتفاق افتاده است یا هر دو گوش. مثلا اگر کاهش شنوایی در یک گوش باشد، احتمال وجود تومور روی عصب شنوایی را باید رد کرد. بیماری خودایمنی هم ممکن است بر شنوایی یک یا هر دو گوش اثر بگذارد.

برخی دیگر از علل کری ناگهانی شامل موارد زیر هستند:

شوانوم دهلیزی (Vestibular schwannoma)

شوانوم دهلیزی که همچنین به عنوان نوروم آکوستیک (acoustic neuroma) شناخته می‌شود، یک ضایعه خوش خیم است که در سلول‌های شوان اعصاب دهلیزی ایجاد می‌شود و ۸ درصد از کل تومورهای داخل جمجمه را شامل می‌شود. در حالی که ۹۵ درصد از بیماران مبتلا به شوانوم دهلیزی از کم شنوایی رنج می‌برند، سکته گوش می‎تواند در ۷ تا ۲۰ درصد این افراد دیده شود.

سکته گوش - دست

مشکلات عروقی

در مورد نقش عوامل خطر شناخته شده قلبی عروقی و ارتباط آنها با کری ناگهانی بحث‌های زیادی وجود دارد. مطالعات نتوانسته‌اند یک ارتباط علی قطعی را تعیین کنند. بیماران مبتلا به دیابت و بیماری عروق کرونر قلب در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سکته شنوایی هستند. به نظر می رسد این خطر با توجه به شدت بیماری زمینه‌ای افزایش می‌یابد.

علل نادر دیگر

سارکوئیدوز (Sarcoidosis)یک علت نادر کری ناگهانی است که در کمتر از ۰.۵ درصد از بیماران مبتلا به سارکوئیدوز که درگیری عصب هشتم جمجمه‌ای دارند رخ می‌دهد.

همچنین همان‌طور که ذکر شد عفونت‌ها می‌توانند باعث ایجاد این نوع کری شوند. سیفلیس یک علت ثابت است و درمان زودهنگام ممکن است با نتیجه بهتر همراه شود. همچنین بیماری‌های ویروسی سیستمیک عمومی به عنوان یک عامل خطر احتمالی مطرح شده‌اند.

سکته گوش با لوپوس اریتماتوز سیستمیک و سایر بیماری‌های خود ایمنی مرتبط است. پیشنهاد شده است که غربالگری آنتی‌بادی‌های آنتی فسفولیپیدی (که در بیماری‌های خود ایمنی ترشح می‌شود) باید در تمام بیمارانی که با سکته گوش مراجعه می‌کنند انجام شود.

سکته گوش - دست

علائم سکته گوش

افراد مبتلا به سکته گوش ناگهانی معمولا چند علامت دارند، از جمله:

  • احساس پربودن گوش؛
  • سرگیجه؛
  • سکته گوش شبانه (معمولا بعد از بیدارشدن متوجه موضوع می‌شوند)؛
  • تعادل نداشتن؛
  • زنگ‌زدن یا وزوز گوش.

آیا سکته گوش و استرس مرتبط هستند ؟

اطلاعات دقیق در این باره هنوز جمع‌آوری نشده‌اند. با این حال نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد که بیماران قبل از شروع کری ناگهانی تحت استرس بیشتری بودند، که نشان می‌دهد استرس در القای این عارضه نقش دارد. همچنین به طور کلی مشخص شده است که استرس نقش زیادی در کاهش شنوایی در مرور زمان دارد.

تشخیص سکته گوش

برای بررسی دقیق‌تر گوش باید به متخصص شنوایی یا متخصص گوش‌و‌حلق‌و‌بینی مراجعه کنید. اگر علائم سکته گوش ناگهانی دارید، پزشک باید سایر عوامل زمینه‌ساز کاهش شنوایی مثل انسداد گوش ناشی‌ از مایع یا جرم گوش را رد کند. برای تشخیص سکته گوش ناگهانی بدون علت، پزشک باید طی چند روز بعد از شروع علائم آزمایش ادیومتری تون خالص انجام دهد تا هرگونه کاهش شنوایی حسی‌عصبی را بررسی کند.

تست شنوایی‌سنجی دو مؤلفه دسی‌بل یا حجم صدا و فرکانس یا همان بلندی و کمی صدا را در نظر می‌گیرد. در واقع با شنوایی‌سنجی تون خالص پزشک متوجه می‌شود که بلندی زیر و بم صدا چقدر باید باشد تا شما آن را بشنوید. یکی از نشانه‌های احتمالی سکته گوش ازدست‌دادن حداقل ۳۰ دسی‌بل در ۳ فرکانس متصل طی ۷۲ ساعت است. این کاهش شنوایی مثل این است که شما یک مکالمه را به‌صورت پچ‌پچ یا زمزمه بشنوید. از طرفی ممکن است تغییرات ناگهانی و ظریف دیگری در شنوایی ایجاد شوند که تشخیصشان تست‌های دیگری نیاز دارد.

اگر بیماری شما تشخیص داده شود، احتمالا پزشک برای تشخیص علت زمینه‌ای آن آزمایش‌های اضافی تجویز می‌کند، از جمله:

  • آزمایش خون؛
  • ام.آر.‌آی (MRI)؛
  • آزمایش‌های تعادل.

سکته گوش - پزشک

درمان کری ناگهانی

اولین قدمی که برای درمان کری ناگهانی انجام می‌شود، بررسی دقیق بخش‌های داخلی گوش توسط پزشک گوش و حلق و بینی است. در این بررسی احتمال بیماری‌هایی که موجب آسیب لاله گوش می‌شوند ارزیابی می‌شود. سپس‌ شنوایی هر دو گوش در سه آزمایش متوالی تعیین می‌شود. بر اساس این آزمایشات اگر‌ کاهش شنوایی 30 دسی‌بل یا بیشتر باشد؛ نشان‌دهنده ابتلا به سکته گوش در بیمار است.

از جمله روش‌های درمان کری ناگهانی:

داروی کورتیکو استروئید و کورتون یکی از روش‌های درمانی ناشنوایی ناگهانی، داروی کورتیکو استروئید (به صورت خوراکی یا تزریقی) و یا کورتون است. در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص و درمان شود، شانس بهبود سریع بیمار وجود خواهد داشت.
تزریق داخل گوش پزشک می‌تواند علاوه بر کورتون خوراکی از کورتیکو استروئید تزریقی استفاده کند. در این روش کورتیکو استروئید همراه با سوزن‌های بلند اسپاینال یا سوزن‌هایی که  در بی حسی‌های نخاعی استفاده می‌شوند و با آن CSF و به اصطلاح  مایع مغزی نخاعی را می‌کشند، استفاده می‌شود
MRI با استفاده از MRI، مسیرهای حسی عصبی بررسی می‌شود و انتظار می‌رود در صورت شروع سریع درمان در طی دو تا سه هفته اول پاسخ درمانی دیده شود.
کاشت حلزون در مرحله آخر این بیماری و زمانی که بیمار به هیچ‌کدام از روش‌های درمانی پاسخ ندهد، از روش کاشت حلزون برای درمان سکته گوش استفاده می‌شود.

تزریق داخل گوش چگونه است ؟

روش درمانی دیگری این بیماری تزریق داخل گوش است. پزشک می‌تواند علاوه بر کورتون خوراکی از کورتیکو استروئید تزریقی استفاده کند. در این روش کورتیکو استروئید همراه با سوزن‌های بلند اسپاینال یا سوزن‌هایی که  در بی حسی‌های نخاعی استفاده می‌شوند و با آن سی اس اف و به اصطلاح  مایع مغزی نخاعی را می‌کشند، استفاده می‌شود.

این سوزن‌ها، سوزن‌های بسیار نازکی هستند که قطری زیر یک میلیمتر دارند. در این روش از کورتیکو استروئیدهای مختلف همانند بتامتازون را با استفاده از سرنگ به داخل پرده گوش وارد می‌کنند. در این روش پوزیشن فرد را به گونه‌ای در نظر می‌گیرند که کورتکو استروئیدها بیشترین تماس را با دریچه راند(گرد) داشته باشد.

هدف از تزریق داخل گوش این است که غلظت بالاتری از کورتون به داخل کوکلا وارد می‌شود. در این حالت با وجود غلظت‌های بالا در کوکلاها، التهاب عصب شنوایی و التهاب کوکلا کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین اگر دچار افت شنوایی ناگهانی شدید و پزشک به شما توصیه کرد که تزریق داخل گوش داشته باشید، تعجب نکنید.

این تزریق‌ها به فاصله هر 3 روز یکبار انجام می‌شود و معمولا دفعات تزریق 5 بار است. اما ممکن است پزشک معالج به نسبت شرایط بیماری از این تعداد بیشتر یا کمتر نیز تجویز کنند. تزریق در صورتی که کانال گوش با استفاده از پیریلوکائین بی‌حس شود، دردناک نیست.

در هنگام تزریق به بیمار توصیه می‌شود که حداقل ده دقیقه بلع اب دهان نداشته باشند. از حرکت دادن سر خود پرهیز کند. بدن فرد نیم ساعت در پوزیشن 45 درجه قرار داشته باشد. همچنین از خوردن ممانعت کند.

تزریق کورتون به این صورت است که از طریق دریچه راند یا همان دریچه گرد داخل گوش به داخل کوکلا بالا می‌رود. برای تشخیص افت ناگهانی شنوایی دادن ام ارای برای تشخیص دقیق‌تر واجب است.

اغلب در 95 درصد از موارد ام ار ای سالم است. ولی از طریق ام ار ای باید مسیر حسی عصبی باید بررسی شود. انتطار می رود در صورت شروع سریع درمان در طی دو تا سه هفته اول پاسخ درمانی دیده شود. گاهی اوقات علی رغم شروع به موقع درمان پاسخ درمانی مناسب دیده نمی‌شود.

این اتفاق در افراد دیابتی، افراد مسن، افرادی که همراه افت شنوایی ناگهانی دچار سرگیجه هستند و افت ناگهانی شنوایی عمیق دارند، ببیشتر دیده می‌شود. بنابراین افت شنوایی ناگهانی حسی _عصبی(sudden sensory neural hearing loss) جزو موارد اورژانسی است و بهتر است برای درمان سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سکته گوش - معاینه

آیا استفاده از سمعک، کمکی به بهبود ناشنوایی در سکته گوش می‌کند ؟

در واقع جواب خیر است‌.‌ زیرا سکته گوش‌،‌ ناشنوایی حسی-عصبی(sudden sensory neural hearing loss) بوده و طی آن آسیب به مژک‌های حلزون گوش وارد می‌شود و استفاده از سمعک(hearing aids) هیچ فایده‌ای برای برای بهبود ناشنوایی ندارد‌.‌ استفاده از سمعک برای ناشنوایی انتقالی-حرکتی در صورت درمان نشدن با دارو تجویز می‌شود‌.‌ بر عکس سمعک، پروسه کاشت حلزون(cochlear implan) می‌تواند راهکار مناسبی جهت درمان عوارض ناشی از این بیماری باشد‌.‌ البته این راهکار در صورتی نتیجه مثبت به همراه دارد که ناشنوایی حسی-عصبی با دارو و روش‌های درمانی دیگر رفع نشود‌.‌ مهارت کاشت حلزون نیازمند سپری کردن  دوره اختصاصی است و برای این کار باید به پزشکان مجرب در زمینه #گوش، مراجعه کرد‌.‌

کاشت حلزون چیست ؟

همانطور که اشاره شد کاشت حلزون می‌تواند به رفع ناشنوایی در سکته گوش کمک کند. برای این کار حتما باید به پزشکان مجرب و دوره دیده مراجعه شود‌.‌ کاشت حلزون در واقع کارگذاری الکترود در حلزون گوش است تا عصب شنوایی را تحریک و از این طریق به بهبود شنوایی کمک کند‌.‌ درواقع الکترود موج صوتی را دریافت و سپس آن را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند و شنوایی را بهبود می‌بخشد‌. البته بعد از عمل کاشت حلزون بلافاصله شنوایی بر نمی گردد. بلکه نیاز است دوره‌های تمرینی و بازتوانی، طی شود تا بیمار بهبود یابد‌.

سکته گوش - پسر

درمان خانگی سکته گوش

بسیاری از افراد متاسفانه پس از ابتلا به انواع مختلف بیماری‌ها از جمله سکته گوش، اقدام به خوددرمانی و درمان‌های خانگی می‌کنند. در صورت ابتلا به کری ناگهانی، به هیچ وجه از خود درمانی استفاده نکنید. در موارد بسیار زیادی بیماران به دلیل استفاده از قطره‌های گیاهی و یا قرار دادن یک حبه سیر در کانال گوش خود، آسیب‌های جدی بی‌شماری را به خود وارد کرده‌اند. با قرار دادن حبه سیر در مجرای گوش، باعث آسیب‌های جدی به مجرای گوش خواهید شد. علاوه بر آن ممکن است دچار برخی عفونت‌های شیمیایی و در نهایت ناشنوایی دائمی شوید.

فرق کری ناگهانی با مشکلات دیگر مشابه با آن

کاهش شنوایی حسی عصبی ناگهانی یا سکته گوش با پدیده موقت شایعی به نام اختلال عملکرد شیپور استاش (eustachian tube dysfunction) متفاوت است. مورد دوم همان شنوایی ابری و احساس پری گوش است که ممکن است هنگام سفر با هواپیما تجربه کنید. همچنین با احساس انسداد ناشی از آلرژی یا سرماخوردگی متفاوت است، اگرچه ممکن است شبیه به آن احساس شود.

علت ناشنوایی ناگهانی گوش آسیب به گوش داخلی یا به دلیل مشکلاتی در رشته‌های عصبی که اطلاعات را از گوش به مغز می‌رسانند است. اغلب اوقات، هیچ سر نخ یا دلیل واضحی وجود ندارد که چرا این اتفاق برای کسی می‌افتد. کری ناگهانی می‌تواند موقت یا دائمی باشد.

بنابراین، اگر تغییر ناگهانی در شنوایی خود تجربه کردید، لزوما دچار کری ناگهانی نشده‌اید. در صورت بروز هر نوع کاهش شنوایی قابل توجه باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت آن را پیدا کنید.

با این حال وجود سرگیجه یا سرگیجه همراه با کاهش شنوایی می‌تواند نشانه‌هایی از کری ناگهانی باشد. برخی افراد نیز قبل از از بین رفتن شنوایی، صدای زنگ قوی در گوش خود می‌شوند. دلیل آن هم این است که مغز نمی‌داند با تغییرات سیگنالی که از گوش می‌گیرد چه کند، بنابراین یا سیگنال بدی را که به عنوان نویز دریافت می‌کند اشتباه تفسیر می‌کند، یا سعی می‌کند شکاف را پر کند.

سکته گوش - پسر جوان

درمان سکته گوش با طب سنتی

طب سنتی از جمله طب‌های مکملی است که می‌تواند در شرایط مختلف به شما کمک کند تا سلامت خود را ارتقا دهید و یا بیماری‌هایی را بهبود بخشید. با این حال، کری ناگهانی و یا سکته گوش مشکلی است که اگر به سرعت به آن رسیدگی نکرده و یا درمان صحیحی را دریافت نکنید، می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. شما می‌‌توانید علاوه بر دکتر گوش و حلق و بینی به یک پزشک متخصص طب سنتی متبحر هم رجوع کنید تا نظر او را مطلع شوید. با این حال توصیه می‌شود درمان‌های طب جدید را خود را ادامه دهید. اگر درمان‌ها کافی نبودند و یا پس از اتمام دوره درمان، شنوایی شما برنگشت، آن‌وقت از درمان‌های طب ستنی تحت نظر متخصص بهره ببرید.

در سکته گوش و طب سنتی، درمان سکته گوش با زالو را برخی از پزشکان طب سنتی توصیه می‌کنند. زالو خون کثیف پشت گوش را می‌مکند و به شنوایی شما کمک می‌کند. همچنین در سوت و وزوز گوش نیز موثر است. سکته گوش با داروهای گیاهی به طور کامل درمان نمی‌شود. به عبارت دیگر باید ببینید که علت سکته گوش چیست. برای مثال اگر ناشی از تومور باشد، باید با جراحی برداشته شود. با این حال به طور کلی می‌تواند گفت که برخی از گیاهان مانند گیاهانی که در زیر به آنها اشاره شده است، در تقویت شنوایی می توانند موثر باشند:

  • جینکو بالیوبا (Gingko Biloba)
  • برگ نعنا (Spearmint)
  • سیر (Garlic)
  • شوید (Dill)
  • زردچوبه (Turmeric)

با این حال، این بدان معنا نیست که درمان کری ناگهانی در طب سنتی استفاه از این داروها است و یا سکته گوش با داروهای گیاهی اینچنینی برطرف می‌شود.

درمان کری ناگهانی گوش با طب سنتی بابد تحت نظر متخصص انجام شود و نباید شما را از درمان‌های جدید محروم کند؛ در غیر این صورت ممکن است دچار پشیمانی شدیدی برای تمام طول زندگی خود شوید.

سکته گوش - گوش درد

سکته گوش و نوروم آکوستیک

ازدست‌دادن ناگهانی شنوایی معمولا با التهاب حلزون گوش مرتبط است، اما در موارد نادر ممکن است نشانه نوروم آکوستیک باشد که شوانوم دهلیزی هم نامیده می‌شود. نوروم آکوستیک نوعی تومور خوش‌خیم است که در عصب دهلیزی ایجاد می‌شود. این تومور خوش‌خیم معمولا در اسکن ام‌آرآی و بعد از تجربه تغییر یا برهم‌خوردن تقارن شنوایی در بیمار تشخیص داده می‌شود.

بعد از تشخیص نورومای آکوستیک، پزشک با استفاده از اسکن ام‌آر‌آی تومور و رشد آن را بررسی می‌کند. این تومور سالانه ۱ تا ۲ میلی‌متر رشد می‌کند و ممکن است به عصب گوش داخلی فشار وارد کند و رسوبات پروتئینی را به گوش داخلی بریزد. این مسئله شاید موجب کاهش شنوایی و سرگیجه شود. بیشتر بیماران ازدست‌دادن پیش‌رونده شنوایی را تجربه می‌کنند و باید هرگونه تغییر در شنوایی را در طول زمان بررسی کنند.

درمان نوروم آکوستیک

چند روش برای درمان نوروم آکوستیک وجود دارد، از جمله:

  • مشاهده رشد تومور: همه نوروم‌های آکوستیک رشد نمی‌کنند، بنابراین به درمان نیاز ندارند. اگر تومور رشد کند، در طول زمان مشکل ایجاد می‌کند. حتی اگر تومور رشد نکند، ممکن است روی شنوایی اثر بگذارد.
  • استفاده از تشعشعات استروتاکتیک: تشعشعات استروتاکتیک در بیشتر موارد رشد تومور را متوقف می‌کند. این روش معمولا برای تومورهای کوچک و زمانی استفاده می‌شود که بیمار به‌دلیل مشکلات دیگر نمی‌تواند جراحی کند. هرچند این روش برای کاهش رشد تومور مؤثر است، احتمال دارد که تشعشعات در طول زمان با افزایش خطر ازدست‌دادن شنوایی مرتبط باشند.
  • برداشتن تومور با میکروسرجری: جراحی برداشتن تومور احتمال حفظ شنوایی را افزایش می‌دهد، اما عوامل مختلف مثل اندازه و موقعیت تومور ممکن است بر نتیجه و دوره درمان هر فرد اثر بگذارند. سابقه سکته گوش یا کاهش شنوایی هم می‌تواند در حفظ شنوایی بعد از جراحی نقش داشته باشد.

عوارض کری ناگهانی چیست ؟

یکی از بارزترین عوارض کری ناگهانی در فرد مبتلا، احساس حالت تهوع و استفراغ و یا سرگیجه است. البته این حالت‌ها دائمی نیستند و ممکن است مقطعی باشند و پس از مدتی برطرف شوند.

سکته گوش - شنوایی

روش جلوگیری از ابتلا به سکته گوش چیست ؟

به چند روش می‌توان از ابتلا به سکته گوش جلوگیری کرد:

عدم ابتلا به آنفولانزا از آنجایی که ابتلا به آنفولانزا به دلیل وارد شدن عفونت‌ و ویروس به بدن است، توجه بیش‌تر به پیشگیری از آنفولانزا می‌تواند احتمال ابتلا به سکته گوش را کاهش دهد‌.
حفظ روحیه آرام و جلوگیری از نوسانات عاطفی بی‌ثباتی عاطفی می‌تواند باعث عدم تعادل در تنظیم مایع عصبی هومورال در بدن شود و در نتیجه بر گردش خون در بدن و در نهایت گوش تأثیر بگذارد و باعث سکته گوش شود‌.‌
استرس استرس می‌تواند موجب از دست رفتن شنوایی کامل شود. چرا که با وارد شده استرس زیاد، گردش خون به اختلال افتاده و باعث انسداد مویرگ‌ها می‌شود در نتیجه ممکن است به مویرگ‌های داخلی گوش آسیب برساند و باعث شود تا به طور ناگهانی شنوایی از بین برود.‌

سوالات رایج درباره کری ناگهانی ( ناشنوایی ناگهانی- سکته گوش)

علت ناشنوایی ناگهانی در کودکان چیست ؟

علاوه بر دلایل ذکر شده در این مقاله، موارد زیر نمونه‌هایی از عللی است که می‌تواند باعث کم شنوایی اکتسابی در کودکان شود:

  • عفونت گوش (اوتیت میانی)
  • داروهای اتوتوکسیک (ضرر رساننده به سیستم شنوایی)
  • مننژیت
  • سرخک
  • آنسفالیت
  • آبله مرغان
  • آنفولانزا
  • اوریون

سرماخوردگی یا ویروس گاهی اوقات به دلیل تجمع مایع در گوش میانی باعث کاهش شنوایی موقت می شود. احتقان و مایع در گوش که ناشی از عفونت است، حرکت پرده گوش را محدود می‌کند. هنگامی که عفونت و/یا مایع از بین می‌رود، شنوایی برمی‌گردد. با این حال در صورتی که بدون علامتی شنوایی کودک شما به طور ناگهانی از دست رفت، لازم است به سرعت به متخصص اطفال و یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

ایا سکته گوش خطرناک است ؟

بله می‌تواند خطرناک باشد و برای همیشه شنوایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه اکثرا یک گوش را درگیر می‌کند، اما ممکن است هر دو گوش را شامل شود و اگر به سرعت به دنبال درمان نروید، ممکن است شنوایی خود را از دست بدهید. علاوه بر این، علل زمینه‌ای که باعث این عارضه شده‌اند مثل عفونت، بیماری‌های خود ایمنی و تومور ممکن است زندگی شما را تهدید کنند. پس باید به سرعت به دنبال درمان بروید.

سکته گوش - زن

علت کری ناگهانی چیست ؟

در اکثر موارد علت آن یافت نمی‌شود. اما به طور کلی سکته گوش به دلیل آسیب به گوش داخلی یا به دلیل مشکلاتی در رشته‌های عصبی که اطلاعات را از گوش به مغز می‌رسانند اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر این عارضه مربوط به گوش خارجی نیست. برخی از علل این عارضه که به ندرت شناخته می‌شوند شامل بیماری‌های خود ایمنی، مولتیپل اسکلروزیس، عفونت و تومور است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید