اختلال طیف اوتیسم وضعیتی است که بر نحوه رفتار، معاشرت یا تعامل فرد با دیگران تأثیر می‌گذارد. قبلا این بیماری به اختلالات مختلفی مانند سندرم آسپرگر تقسیم می‌شد. اکنون به‌عنوان یک بیماری با طیف گسترده‌ای از علائم و شدت درمان می‌شود. درحالی‌که اکنون به آن اختلال طیف اوتیسم می‌گویند، بسیاری از مردم هنوز از اصطلاح “اوتیسم” استفاده می‌کنند. بررسی بهترین زمان درمان اوتیسم در برخورد با این افراد مفید خواهد بود.

بهترین زمان درمان اوتیسم

بهترین زمان درمان اوتیسم با دستگاه نوروفیدبک از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. فقط یک درمانگر باتجربه می‌تواند تعیین کند که کودک شما چقدر زمان برای درمان نیاز دارد. مدت زمانی که یک کودک صرف درمان می‌کند ممکن است برای کودک دیگر کافی نباشد و نوع درمانی که استفاده می‌شود می‌تواند جدول زمانی را نیز متفاوت جلوه دهد.

بااین‌حال، کارشناسان توافق دارند که مداخله زودهنگام بهترین زمان درمان اوتیسم است و درمان می‌تواند از 18 ماهگی شروع شود. برای کودکی که جدول زمانی درمان اوتیسم از این زودهنگام شروع می‌شود، والدین آنها می توانند انتظار داشته باشند چندین سال را در یک برنامه درمانی فشرده بگذرانند. برای کودکانی که در یک برنامه درمانی مداخله زودهنگام قرار دارند، غیر معمول نیست که آنها 25 تا 40 ساعت در هفته را در جلسات درمانی صرف کنند.

آیا اوتیسم درمان دارد؟

هیچ درمانی برای اوتیسم وجود ندارد، اما چندین رویکرد می‌تواند به بهبود عملکرد اجتماعی، یادگیری و کیفیت زندگی کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم کمک کند. به یاد داشته باشید که اوتیسم یک بیماری مبتنی بر طیف است. برخی از افراد ممکن است نیاز به حمایت کمی داشته باشند، درحالی‌که برخی دیگر لازم خواهند داشت تا تحت درمان فشرده قرار بگیرند.

همچنین مهم است که به‌خاطر داشته باشید که بسیاری از تحقیقات مربوط به حمایت از اوتیسم بر روی کودکان متمرکز است. این عمدتا به این دلیل است که تحقیقات موجود نشان می‌دهد که بهترین زمان درمان اوتیسم قبل از 3 سالگی است. بااین‌وجود، بسیاری از گزینه‌های طراحی شده برای کودکان می‌توانند به بزرگسالان نیز کمک کنند.

تحلیل رفتار کاربردی

تحلیل رفتار کاربردی (ABA) یکی از پرکاربردترین گزینه‌ها برای بزرگسالان و کودکان است. این روش به مجموعه‌ای از تکنیک‌های طراحی‌شده برای تشویق رفتارهای مثبت با استفاده از سیستم پاداش اشاره دارد. انواع مختلفی از ABA وجود دارد، از جمله:

  • آموزش آزمایشی گسسته: این تکنیک از یک سری آزمایش برای تشویق یادگیری گام‌به‌گام استفاده می‌کند. رفتارها و پاسخ‌های صحیح پاداش می‌گیرند و اشتباهات نادیده گرفته می‌شوند.
  • مداخله رفتاری فشرده اولیه کودکان: عموما مبتلایان زیر پنج سال، تک‌به‌تک با یک درمانگر یا در یک گروه کوچک کار می‌کنند. این روش معمولا در طی چندین سال برای کمک به رشد مهارت‌های ارتباطی و کاهش رفتارهای مشکل‌ساز، از جمله پرخاشگری یا خودآزاری، به کودک کمک می‌کند.
  • آموزش پاسخ محوری: این یک استراتژی است که در محیط روزمره شخصی استفاده می‌شود و مهارت‌های محوری مانند انگیزه یادگیری یا شروع ارتباط را آموزش می‌دهد.
  • مداخله رفتار کلامی: یک درمانگر به شخص کمک می‌کند تا او بفهمد چرا و چگونه انسان‌ها از زبان برای برقراری ارتباط و دریافت چیزهایی که نیاز دارند، بهره می‌گیرند.
  • حمایت از رفتار مثبت: این روش شامل ایجاد تغییرات محیطی در خانه یا کلاس درس می‌شود تا رفتار خوب را باارزش‌تر احساس کند.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی از گفتاردرمانی است که می‌تواند در کمک به کودکان و بزرگسالان موثر باشد. در طول جلسات CBT، افراد در مورد ارتباط بین احساسات، افکار و رفتارها یاد می‌گیرند. این روش ممکن است به شناسایی افکار و احساساتی که باعث رفتارهای منفی می‌شوند کمک کند.

یک بررسی در سال 2010 نشان می‌دهد که CBT به‌ویژه برای کمک به افراد مبتلا به اوتیسم برای مدیریت اضطراب مفید است. همچنین، این روش می‌تواند به آنها کمک کند تا احساسات دیگران را بهتر بشناسند و در موقعیت های اجتماعی بهتر کنار بیایند.

نوروفیدبک تراپی

هدف اساسی نوروفیدبک، افزایش توانمندی مغز برای خودتنظیمی و بهینه‌سازی عملکرد آن است. این روش با آموزش مغز به‌منظور تولید الگوهای فعالیت مطلوب و بهبود تنظیم خود، می‌تواند تاثیرات مثبتی بر طیف وسیعی از عواطف و فعالیت‌های شناختی داشته باشد. این تاثیرات شامل بهبود تمرکز و توجه، مدیریت بهتر استرس، کاهش علائم اضطراب و افسردگی، افزایش خلاقیت، بهبود کیفیت خواب و حتی ارتقا عملکرد ورزشی می‌شوند.

نوروفیدبک به دلیل توانایی در مدیریت شرایط مختلف عصبی و درمان اختلالات روانی، در سال‌های اخیر به‌عنوان یک روش موثر شناخته شده است. از این روش می‌توان در درمان برخی اختلالات مانند اختلالات طیف اوتیسم بهره برد.

آموزش مهارت‌های اجتماعی

آموزش مهارت‌های اجتماعی (SST) راهی برای افراد به‌ویژه کودکان برای توسعه مهارت‌های اجتماعی است. برای برخی از افراد مبتلا به اوتیسم، تعامل با دیگران بسیار دشوار محسوب می‌شود. این روش می‌تواند در طول زمان به چالش‌های زیادی بینجامد.

فردی که تحت SST قرار می‌گیرد، مهارت‌های اجتماعی اولیه، از جمله نحوه ادامه مکالمه، درک شوخ‌طبعی و خواندن نشانه‌های احساسی را می‌آموزد. درحالی‌که به‌طورکلی این روش در کودکان استفاده می‌شود، بهترین زمان درمان اوتیسم با روش SST برای نوجوانان و بزرگسالان جوان در اوایل 20 سالگی خواهد بود.

درمان یکپارچگی حسی

اشخاص مبتلا به اختلال طیف اوتیسم گاهی اوقات به طریق غیرعادی تحت تأثیر ورودی‌های حسی، نظیر بینایی، صدا یا بویایی قرار می‌گیرند. درمان یکپارچگی اجتماعی بر این نظریه استوار است که تقویت برخی از حواس، یادگیری و نشان‌دادن رفتارهای مثبت را دشوار خواهد کرد. SIT سعی می‌کند پاسخ فرد به تحریک حسی را یکنواخت کند. این روش معمولا توسط یک کار درمانگر انجام می‌شود و به بازی‌هایی مانند طناب زدن تکیه می‌کند.

کاردرمانی

کاردرمانی (OT) حوزه‌ای از مراقبت‌های بهداشتی است که بر آموزش مهارت‌های اساسی به کودکان و بزرگسالان در زندگی روزمره تمرکز دارد. برای کودکان، این روش اغلب شامل آموزش مهارت‌های حرکتی ظریف، مهارت‌های دست خط و مهارت‌های مراقبت از خود می‌شود. برای بزرگسالان، OT بر توسعه مهارت‌های زندگی مستقل، مانند پخت‌وپز، تمیزکردن و مدیریت پول تمرکز می‌کند. برای دریافت این روش‌های درمانی می‌توانید از مرکز نوین مشاوره راهنمایی کسب کنید.

جمع‌بندی

اوتیسم یک بیماری پیچیده بدون درمان است. بااین‌حال، انواع رویکردهای درمانی و دارویی نظیر درمان لورتا نوروفیدبک وجود دارد که می‌تواند به مدیریت علائم آن کمک کند. با پزشک خود مشورت کنید تا موثرترین برنامه حمایتی و بهترین زمان درمان اوتیسم را برای خود یا فرزندتان بیابید.

منبع: https://novinmoshavere.com/

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید